כיכר השבת

"1,300 בחורים מסובכים" • האזינו

הקרב על גזירת הגיוס: כך ניסו העסקנים לשכנע את הרבנים

קרב השכנוע בבתי גדולי ישראל על 'גזירת גיוס', נחשף בהקלטה נדירה משיחת העסקנים עם הגאון רבי משה הלל הירש, ממנה עולה כי 1,300 בחורים ספרדים מסובכים עם הצבא • האזינו (חדשות)

101
ישראל כהן | כיכר השבת | י"ד בסיון | 08.06.17
הגאון רבי משה הלל הירש
הגאון רבי משה הלל הירש (באדיבות המצלם)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

קרב השכנוע בבתיהם של גדולי הדור בעניין סוגיית גיוס בני הישיבות שנחשף ב"כיכר השבת" גורם לסערה ציבורית ולעניין רב בקרב כלל היהדות החרדית בארץ ובתפוצות וזאת על רקע חילופי המכתבים בין גדולי הדור לראשי הישיבות וכן על רקע יוזמת הפגנת הגיוס של חסידות סאטמר בשבוע הבא בניו יורק.

כפי שנחשף ב"כיכר השבת", הגיעו קבוצות עסקנים ומשלחות שבראשם עמד הרב אהרון וואזנר וכללו הרכבים שונים לבתי גדולי הדור והציגו להם נתונים ומכתבים בנושא.

ל"כיכר השבת" הגיע תיעוד בלעדי ונדיר של שיחת עסקנים, ככל הנראה ליטאים, שחלקם הגיעו בשליחותו של הגאון רבי אהרון פלדמן, מחשובי ראשי הישיבות בארה"ב, ושהתקיימה במעונו של חבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', הגאון רבי משה הלל הירש, לפני יומיים ערב נסיעתו השנתית לארצות הברית למטרת גיוס כספים עבור ישיבת סלבודקא בראשה הוא עומד.

העסקנים עברו עם הגרמ"ה הירש על שלל הבעיות, מהם ניתן ללמוד לראשונה על נתונים שטרם נחשפו - לפחות כאלו שהם הציגו. בשיחה עימם הם טענו כי ישנם כיום כ-1,300 בחורים ספרדים שמסובכים עם הצבא, כשבנוסף להם קיימים עוד בחורים אשכנזים שהסתבכו עם הצבא בשנים האחרונות.

העסקנים אף חושפים מיזם של ראש ישיבת תפרח הגאון רבי אביעזר פילץ, לאסוף את כל ראשי הישיבות לצורך הצלבת נתונים שזורמים אליהם מול נתוני וועד הישיבות.

העסקנים שהציגו בפני הגרמ"ה שאלות גורליות נוספות נדהמו כשענה על השאלה - "אם בחור שעובד ואינו לומד, אם ילך לצבא או לכלא", השיב הרב הירש: "שישאל את הרב שלו, אני הייתי אומר לו ללכת לכלא".

"כיכר השבת" מציג תמלול מלא משיחת העסקנים עם ראש הישיבה

עסקן: "בתשובת המדינה לבג"ץ נכתב כי המדינה מתחייבת לעשות ככל שביכולתה כדי לעמוד ביעדי גיוס החרדים, המדינה גם מפרטת שהכשירה אנשים שלומדים את התהליכים בחברה החרדית, כדי שיידעו איך לדבר עם בחורי ישיבות".

הגרמ"ה הירש: "נכון, אני יודע את זה, להגיד שהממשלה והצבא מעוניינים לפתות בחורי ישיבות שיבואו לצבא זה אמת. אמת לאמיתה".

עסקן: "כתוב גם בתשובת המדינה שהמדינה תבטל את מעמד בן הישיבה לבני ישיבות - על פי החלטתה, כדי לעמוד ביעדים".

הגרמ"ה הירש: "הממשלה מבטלת? איך היא יכולה?".

עסקן: "כדי שהצבא יגיע ליעד הגיוס השנתי בכוחו לבטל את המעמד לבני ישיבות כפי ראות עיניו.

"ישנו אברך שמוכן לדבר עם ראש הישיבה, הוא תפקידו לשבת ליד יעקב ראשי אחרי שישב במעצר הרבה חודשים, הוא היה בחור ישיבה רגיל שלא עשה שום דבר רע ולבסוף התגייס לצבא בלית ברירה, זה כבר סיפור מלפני שנתיים - ההסתבכות שלו".

הגרמ"ה הירש: "למה הוא ישב במעצר, הוא לא עשה שום דבר?".

עסקן: "אני לא מכיר את פרטי הסיפור, לכן אני לא יגיד פרטים לא מדויקים"

עסקן נוסף: "למעשה הוא התגייס אבל בגלל שריחמו עליו התפקיד שלו זה פעם בשלושה שבועות ללבוש מדי צבא ולשבת ליד יעקב ראשי. הוא העיד בפניי והוא נכנס איתי למעונו של האדמו"ר מקרלין בבין הזמנים של חודש ניסן השנה כדי לספר על כך, ואותו אברך מספר שבסביבתו של ראשי יש לחץ אטומי להספיק להגיע ליעדי הגיוס של 3,200 בחורי ישיבות לשנה הזאת עד החודש השישי, כי אם הם לא עומדים ביעדים, מישהו שם יצטרך ללכת הביתה".

הגרמ"ה הירש: "מי זה יעקב ראשי?".

עסקן: "הוא מפקד הממ"ח (מרכז מיון חרדים), המקום שבו מתייצבים ומקבלים את הדיחויים והפטורים.

"האברך שיושב ליד ראשי מספר, שהוא רואה את ראשי מבטל מעמד של בני ישיבות על ימין ועל שמאל, האברך מסביר לנו כי האסטרטגיה של ראשי היא שמתוך כמאתיים בחורים שבוטל להם המעמד יישבו בכלא מאה, ומתוך המאה יישברו 20 ויתגייסו, וככה הוא התקדם במכסת היעדים.

הגרמ"ה הירש: "כמה בחורים שהתייצבו והסתבכו יושבים עכשיו במעצר?".

עסקן: "כעת יושבים 10 בחורים במעצר, והעורך דין יכנס היום לבקר אותם. המספר הזה משתנה כל הזמן, לפני פסח ישבו 38 בחורים במעצר אנחנו מדברים אך ורק על בחורים שמתייצבים והם יושבים רק בגלל שלא באו להתחייל אחרי שהורידו להם מעמד בן ישיבה".

הגרמ"ה הירש: "למה עצרו אותם?".

עסקן: "הרבה מהם ספרדים, יש נגדם צווי מעצר אחרי שהורידו להם מעמד בן ישיבה ואף אחד לא טיפל בהם, בגלל שיצאו לחיזוק בישיבות בחו"ל או דברים אחרים נוספים".

עסקן נוסף: "ראש ישיבת... פנה עם סיפור ושלחתי אותו בשעתו לראש הישיבה והוא הגיע לעוד כמה ראשי ישיבות ואף אחד עדיין לא הצליח לעזור, מדובר בבחור שכבר באו אליו הביתה לעצור אותו".

הגרמ"ה הירש: "אתה מדבר על הבחור כהן".

עסקן: "כן. אני שלחתי אותו שידבר עם ראש הישיבה, מדובר בבחור שראש הישיבה שלו שלח אותו לחיזוק בצרפת, הוא חזר לארץ ולא ידע מכלום והסתבך".

הגרמ"ה הירש: "הוא הלך בשליחות הראש ישיבה שלו".

עסקן: "אז זה בעיה של הראש ישיבה שלו, והראש ישיבה שלו טוען שזה בעיה שקרתה בגלל 'ועד הישיבות' שלא מזהיר על כלום. שנתיים שולחים פה לחיזוקים בישיבות בחו"ל ולא מזהירים".

הגרמ"ה הירש: "אני שאלתי את ראש הישיבה והוא אמר לי שהוא שלח כמה חיזוקים".

עסקן: "השנה זו השנה הראשונה שהוא שלח לחיזוקים בחו"ל. מדובר פה על ביטולים של מעמד בן ישיבה".

הגרמ"ה הירש: "זה אני שומע, אני שומע".

עסקן: "מה עושים כעת כשיש למעלה משלושת אלפים בחורים שמסובכים עם הצבא? ואנשים אומרים זה לא שלושת אלפים בחורים שמסובכים כי הבחור ההוא עובד וכו'".

הגרמ"ה הירש: "דיברתי איתו גם, הוא חושב שמדובר על 1,250 או 1,300 שמסובכים עם הצבא".

עסקן: "מי אומר את זה?".

הגרמ"ה הירש: חיים אהרון קאופמן מוועד הישיבות.

הגרמ"ה הירש: "יש פה שני חלקים כנראה, בספרדים יש 1,250 או 1,300 בחורים שמסובכים עם הצבא, ויש את החלק של כמות בחורים מסובכים שהצטברו בכמה שנים האחרונות שזה עוד דבר".

עסקן: "למה הוא לא פותר את הבעיות? הבחורים האלה יש כנגדם כבר צווי מעצר ובאים לעצור אותם".

הגרמ"ה הירש: "הוא אומר שמדברים, אני לא רוצה להגיד שהיה פשיעה של מישהו, אבל זה ודאי שצריך להיות שכל ראש ישיבה יידע בדיוק את החוק, גם הבחורים צריכים לדעת את החוק ולעשות כמו החוק".

עסקן: "עכשיו אני שואל, שנתיים הבחורים האלו מסובכים, שנתיים לא טיפלו ולא אמרו שצריכים לעשות משהו, יש בחורים שהסתדרו במהלך השנתיים הללו אבל יש גם בחורים שלא הסתדרו".

הגרמ"ה הירש: "קודם כל לגבי האלפים של בחורי הישיבות שלא הסתבכו, כל ראש ישיבה צריך לדעת את החוקים ואת הבעיות שלו".

עסקן: "יש אברך מקרית גת, הראש ישיבה יודע במי מדובר, אותו אברך למד בכולל קטן ואיש כמובן לא הסביר לו שהוא בבעיה עם הכללים החדשים של הכוללים, וכך בוקר אחד הגיעו אליו הביתה לעצור אותו מספר שבועות אחרי שאשתו ילדה, הראש ישיבה דיבר אז עם וועד הישיבות והם דאגו שיתנו לו דחיית שירות לתקופה של חצי שנה תוך הבטחה שבתקופה הזאת הם יסדרו את הבעיה.

"למעשה דיברתי אתמול עם אחד הרבנים שלו איפה שהוא למד בתור בחור, והוא סיפר לי מה באמת היה. וועד הישיבות שלחו את האברך לקצין מסוים שהוא יעזור לו, האברך הלך לאותו קצין שאמר לו 'תחתום פה על מסמך שדוחה את השירות בחצי שנה, אותו אברך חתם כמו ילד טוב וכפי שהורו לו בוועד הישיבות. האברך שהלך לאחר מכן לוועד בישיבות שמע מהם כי הוא חתם על מסמך התחייבות להתגייס לצה"ל ולכן אי אפשר לעזור לו. 'חתמת שאתה מתגייס' אמרו לו שם. אני לא יודע אם זו התעללות או שזה פשיעה".

עסקן: "אני שואל את הראש ישיבה, אומרים לנו ולכל הציבור שאין בעיות עם הצבא, מה הולך פה".

הגרמ"ה הירש: "רגע. יש פה בעיה שצריכים לטפל בכל הדברים האלו, לפי מה שאני שומע ממך, צריך לעשות יותר תקין את וועד הישיבות, זה מה שאני שומע. מה עוד".

עסקן: "לפני שלושה חודשים מה קאופמן אמר לראש הישיבה, כמה בחורים מסובכים יש כעת?".

הגרמ"ה הירש: "לא משנה".

עסקן: "אני שמעתי שהוא אמר שיש שלוש מאות בחורים מסובכים, הנתונים האלו לא נכונים, מדובר בכמה אלפים".

הגרמ"ה הירש: "אשר על כן?!".

עסקן: "יש פה בעיה".

הגרמ"ה הירש: "זו המציאות, אבל על איזה בעיה אתה מדבר?".

עסקן: "מסתירים פה מידע מהציבור עד לרגע זה, הראש ישיבה יכול לתת בהם אימון כשבמשך שנתיים הם משקרים? עכשיו הוא מבטיח שהוא יעזור, איך בדיוק הוא יעזור כששנתיים הוא לא הצליח לעזור לאלפי בחורים, מה יקרה בדיוק עכשיו שהוא כן יעזור משהו?.

"שנתיים הוא שיקר ואנחנו חטפנו את הנזק הזה - כל הארגונים שעוזרים, אנחנו לא קשורים לעץ, יש פה חמשה ארגונים שמתעסקים אך ורק עם בחורים שמתייצבים, בחור שלא מתייצב לא מקבל עזרה, מעיפים אותו.

"היינו אצל ר' דן סגל הגענו אליו עם קלסרים עם 900 מקרים של בחורים מסובכים עם הצבא, הוא פתח את הקלסר ותפס את המקרה הראשון שהוא ראה, ר דן התקשר לקאופמן מוועד הישיבות ושאל אותו על המקרה, קאופמן חזר אליו אחרי זה ואמר לו שאותו בחור הוא לא בישיבה אלא עובד".

הגרמ"ה הירש: "ומה האמת?".

עסקן: "שזה לא נכון, הבחור לא עובד אלא יושב ולומד, וראיה לכך שבסוף חזר לו המעמד של בן ישיבה, אם הוא היה עובד זה הרי לא היה קורה.

"אז קאופמן אומר שהבחור עובד, עכשיו למי ר' דן סגל מאמין? הוא מאמין לקאופמן ולא לנו, וכך במקום לעזור לבחורים הללו אנחנו צריכים לחטוף את הנזקים האלה ולטפל בהם".

עסקן: "יש לי פה רשימה שהתחלתי לאסוף מאתמול של קרוב ל-50 בחורים שבגלל הסתבכות עם הצבא הם התגייסו, הם היו בחורי ישיבות לכל דבר וענין - שהתגייסו, או בגלל גייסים שהתלבשו עליהם או בגלל ביטולי מעמד בן ישיבה מכל מיני סיבות שהביאו אותם לבסוף לכלא ושם הם נשברו והתגייסו".

הגרמ"ה הירש: "תאסוף את החומר ותביא אליי, אני יטפל בזה".

עסקן: "אני יביא לראש ישיבה טבלה מסודרת עם כל ה-1300 מקרים".

הגרמ"ה הירש: "יש בעיה בוועד הישיבות, הידע של הישיבות בחוקים, וזה גם כן היחס של הבחורים כלפי החוקים. לא לזלזל בחוקים".

עסקן: "מה עושים עם הכוללים הקטנים הלא מוכרים, שאי אפשר להגיש דיחוי? אין מה לעשות איתם".

הגרמ"ה הירש: "יש כולל ברמת השרון שהוא יותר בעייתי ויש שם רק מספר קטן מאוד של אברכים. אז מחפשים פתרונות, הם עכשיו באמצע לחפש עצות על זה".

עסקן: "אבל אברכים לא יודעים, הם אובדי עצות, שיגידו להם לכל הפחות שהם בבעיה, למה אומרים שהכל בסדר?.

"הכל תקין, אין גיוס בחורי ישיבות, אין פיתויים ושכנועים בממ"ח, הכל כאילו בסדר".

הגרמ"ה הירש: "שכנועים ופיתויים יש".

עסקן: "אז כל ראש ישיבה חייב לדבר אצלו בישיבה נגד הפיתויים?".

הגרמ"ה הירש: "בוודאי , כן".

עסקן: "אברכים באו לישיבה ברכסים שכבר נפלו משם 3 בחורים לצבא כדי לדבר על זהירות מול הפיתויים, לא נתנו להם לדבר, אמרו שזה פוליטי".

הגרמ"ה הירש: "למה לא נתנו לדבר?".

עסקן: "אמרו שזה פוליטי, זה עץ".

"הבוקר כל מי שפותח את יתד נאמן רואה שהכל שטויות וליצנות, ופלא על גדולי התורה באמריקה איך הם מאמינים לשטויות האלה. זה מה שכתוב הבוקר ביתד נאמן. מה יעשה הבן ולא יחטא?".

הגרמ"ה הירש: "זה לא רלוונטי, מה שרלוונטי פה זה לחשוב על מי מוחים בסיפורים האלו. צריכים לדאוג ולעבוד שוועד הישיבות ישתפר, רק בלי התלהמות אלא לעשות את זה בשקט.

"אם הייתם באים אליי לפני שנה או שנתיים, אליי או לר' דב לנדו, ומראים לנו איך מסתבכים הדברים. חבל שלא באתם עד עכשיו. תביאו אליי את הדברים, תביאו לר' יגאל רוזן, לר' ברוך וייסבקר".

עסקן: "היינו אצל ר' ברוך וייסבקר, הוא עלה איתנו לביתו של הגרי"ג אדלשטיין שאמר כי 'הכל גוזמה, אני לא מאמין, חיים אהרון קאופמן אמר שהכל גוזמה". הרב וייסבקר אמר לנו שאין לו הרבה מה לעשות ושינסה לפעול".

הגרמ"ה הירש: "אשר על כן, מה שצריכים לעשות, צריכים לתקן את המצב".

עסקן: "האם הראש ישיבה מסכים לעמוד מאחורי יוזמה שיעברו אברכים מישיבה לישיבה וידברו עם הבחורים על הדברים מה צריכים להיזהר בלשכת הגיוס, למשל: להגיע רק עם כובע וחליפה, לא לפטפט איתם שם יותר מידי, ואם הוא בן להורים גרושים לא לספר להם על המצב בבית, ואם הוא בחור ספרדי אז לא להזכיר את העובדה שאחיו או דוד שלו שירת אולי בצבא?

"האם אפשר לומר בשם הראש ישיבה שדעת כל גדולי ישראל שאסור בשום פנים ואופן לאף בחור ישיבה להתפתות ולחשוב על כזה צד לעזוב את הישיבה וללכת לצבא?".

הגרמ"ה הירש: "אתה יכול לומר את זה מאה אחוז בשמי".

עסקן: "בחור ששואל אותי 'מה עדיף, לשבת בכלא או להתגייס לצבא' מה אני עונה לו?".

הגרמ"ה הירש: "לשבת בכלא".

עסקן: "הראש ישיבה מוכן לעמוד מאחורי זה?".

הגרמ"ה הירש: "כן כן".

עסקן: "הראש ישיבה יוציא מכתב על זה? כי בחורים לא יאמינו".

הגרמ"ה הירש: "לא במכתב, תביא לי אליי כל בחור שאתה רוצה ואני יגיד לו את זה, לא דרך כתב ולא בטלפון, אני יגיד לו את זה בעצמי".

הגרמ"ה הירש: "אם מדברים על הספרדים, אז צריך שחכם שלום כהן יאמר".

עסקן: "הוא אומר שהוא לא יכול, הוא רועד מפחד גם שיגידו שזה פוליטי וגם מחברי הכנסת הספרדים של ש"ס.

"האם אפשר לומר לראשי הישיבות הספרדיות בשם הראש ישיבה שאין צד כזה בעולם שבחור ילך לצבא גם במחיר כלא, ושחשוב שידברו על כך בישיבה?".

הגרמ"ה הירש: "כן".

עסקן: "בחור שעובד ולא לומד בישיבה, צריך ללכת לצבא או לכלא?".

הגרמ"ה הירש: "שישאל את הרב שלו. אני הייתי אומר לו ללכת לכלא, אבל לא כל אחד יכול לעשות את זה, אבל אני באופן כללי אומר ללכת לכלא".

עסקן: "מה דעת הראש ישיבה על המאמר אתמול ביתד נאמן שאין אף בחור שמתייצב שניזוק, האם אנחנו לא רואים מציאות אחרת?".

הגרמ"ה הירש: "אני לא סניגור של יתד נאמן, ולגבי הלכה למעשה אמרתי מה צריך לעשות".

עסקן: "דיברתי אתמול בלילה עם ר' אביעזר פילץ והוא אומר שהוא רוצה לכנס את ראשי הישיבות שיצליבו נתונים מול וועד הישיבות. ר' אביעזר אמר לי אתמול שהוא מפחד להביא את הנתונים עם שמות של בחורים לעסקנים, אנחנו נביא המידע שלנו לראשי הישיבות וועד הישיבות יביא את הנתונים שלו לפני ראשי הישיבות. והם יחליטו מה צודק.

"היום הוא (קאופמן) מודה שלוועד הישיבות יש היום מעל 1,200 בחורים שמסובכים עם הצבא, פעם הוא כפר בזה"..

הגרמ"ה הירש: "היום הוא מודה והוא עובבד על זה, זה המציאות. וגם חייבים לחזק את העניין של ידע זה גם מציאות. זה הכל".

עסקן: "צריכים להתכונן לאסיפת ראשי הישיבות? להתחיל סדר נתונים?".

הגרמ"ה הירש: "אני נוסע לחוץ לארץ מחר, תביאו הכל לר' אביעזר פילץ הכל במתינות וללא כל התלהמות".

עסקן: "לגבי ר' דב לנדא, להעביר אליו את הנתונים?".

הגרמ"ה הירש: "כשתעביר את כל המידע הוא כבר גם יידע מהכל".

תוכן שאסור לפספס
101 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
44
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם08.06.17
43
אני מכיר את קולו של הרב, זה זיוף.
שמואל 08.06.17
42
כך מוכרים לנו "לאקשן" על התנגדות רבנים על אקדמיה, סתם כמה עסקנים מקשקשים בשכל לרבנים נגד האקדמיה, מחפשים מתחת לאדמה חסרונות של המכללות החרדיות, ובתמיכת מנהלי הסמינרים הם עוברים מאדמור לאדמור, מרב לרב ומשמיצים נגד אקדמיה, לוקחים על עצמם סבל של משפחות רעבים ללחם שחוששים ללמוד בכדי להגיע לשכר יותר גבוה
חרדית11.06.17

הצגת כל התגובות

41
פשוט מדהים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ר' משה הלל08.06.17
כנראה שלא הבנת מה הרשבע אמר הוא אמר נחרצות הכל לפהי החוק לא כמו הפלג הטיפש
רק תורה08.06.17
40
כדאי להעמיד דברים על דיוקם: אין כזה דבר ממ"ח. תבדקו. זו המצאה של העסקנים. היתה תכנית להקים דבר כזה ולא הוקם בסוף. תבדקו לעומק. זו המצאה של 'הפלס'ניקים.
יוסי08.06.17
סימן ששאר הטענות שלהם אמת
יוסקה08.06.17
39
שהוא אחד מחברי המעוצת שיותר מבינים עניין, הרי שזה מוכיח שהכל אמת לאמיתה.
מאיר08.06.17
38
מה פיחש "הסתבכו עם הצבא"??? הצבא נכנס לישיבה ולקח אותם בכח?, המדובר או במי שעובד, או במי שלא התייצב, או במי ש"נסע לחיזוק" וכו'. מה שיש לחזק זה לא להמשיך בהשמצות על ועד הישיבות, ולא לזעזע את העולם כביכול, אלא את האחריות המוחלטת של בחורי ישיבה!!!!!!! (זה לא נוגע רק לגיוס ואכמ"ל). לידיעת ה"עסקנים", סי
יהודי זקן 08.06.17
הצבא לא בא לקחת מהישיבות, כי הוא פוחד מאוד. ראינו כבר שהצבא החזק במזרח התיכון ובכל העולם כולו, ובכל הגלקסיה בכלל... מפחד ולא מצליח להתמודד עם בחורים בודדים. בטח לא יצליח אם יבוא לישיבה.... ולגופן של דברים, הבעיות של פעם היו קטנות לעומת היום. היום יוצרים בכוונה בעיות כמו שאתה רואה כדי למשוך מתוכם מכס
דני08.06.17
הפלג הלפידי ואת הפלג האילתי, הראשון נהנה כי זה מעלה לו את המנדטים , והשני ללא המצאת הגזירה לא היה מהות לקיומו, שכן איך יכולים לתרץ מרידה בגדולי הדור? אי לכך הומצאה ״הגזירה״ ואיתה הדת החדשה דת הדמגוגיה.
כת מושכי הזנבות08.06.17
לדעות כמו שלך, אצליך זה גזירה רק כשנכנסים לישיבה (שגם שמה יש בחורים שלא לומדים תשאל כל מי שהיה אי פעם בישיבה חרדית ובכל זאת הבחורים האלו שלא לומדים יכולים להיות טובים וקדושים ומופרשים ממושגים חילוניים וכו') לחטוף בחור לצבא אבל אם צייד בצורה חרדית משכנע בחור חלש ללכת לצבא (במקום לשכנעו שילמד בישיבה כ
יהודי צעיר08.06.17
37
נחכה לתגובתם המתפלספת של גפני אשר והלבלרים
משה אמת08.06.17
כשהרב הירש מגיב שהוא לא הסניגור שלהם וכו' בעצם זה מראה על נתק בין כתבים בעתון לרבנים במועצת של דגל
שר08.06.17
שמונה ע"י מרן הרב שטינמן לעמוד מעל ועדת הרבנים של העיתון, וזו היתה העילה למהפכה בעיתון, אז אם איש האמת אינו סניגור, גם אם ימצאו כבר רבנים אחרים שיגידו שכביכול כל הכתוב בעיתון זה בעתיצות עימם, אך נאמין להם בדיוק כמו שאין שום בחורים שמסובכים בצבא. בקיצור יתד ללא שליטת גדולי ישראל
משה אמת08.06.17
36
ההשקפה הטהורה היא חד משמעית אין ללכת לצבא בשום אופן גם מי שלא לומד בכלל, אסור לו ללכת לצבא ועדיף שילך לכלא!! זו הכותרת ואת זה צריך לפרסם בכל מקום כי לדאבונינו האמת הפשוטה הזו התערערה מאוד בתקופה האחרונה גם אצל לומדי התורה
שרגא 08.06.17
וודאי על דעתו הוא אומר כן בחור עובד עדיף לשבת בכלא מלצבא
אמת08.06.17
35
מקבלים פה תדרוך איך לעבוד על הצבא ואיך להשתמט ואין בושה בכלל.ואף אחד לא זוכר את דברי הרב שך שמי שלא ממש לומד לא צריך ועד הישבות להתעסק איתו ושיסתדר לבד.
רפול08.06.17
למה אתה לא נזכר בעוד דברים שאמר הרב שך? כמו למשל דברי הרב שך בכנס ירחי כלה בתשנ: שאם משרד החינוך יתחילו להתערב בחינוך נזרוק את הכסף שלהם ונירק על זה ולא ניקח אפילו פרוטה אחת
רפול08.06.17
הרב שך היה מזהיר את הבחורים מצד אחד , אך בחור שבסופו של דבר הסתבך הרב שך הורה לדאוג לו שלא יפול בצבא, לא היה מקרה אחד שהרב שך הורה לבחורים עובדים"ללכת לצבא" ואם תטען שהיה עליך להביא עדות עם שמות נאמנים(לא אינטרסנטיים)
רפאול08.06.17
34
שימו לב, איך נראים גדולי דגל, למרות כל מה שהם שומעים מתעקשים, רק לא הפגונע'ס? למה???
חיימקה08.06.17
33
בחור ישיבה צריך לשבת בישיבה ולא ליסוע לטיולים לחו"ל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים08.06.17
מדובר על בחורים שהר"י שלהם שלח אותם לפעילות חיזוק בחו"ל, הטענה על וועד הישיבות שלא מעדכן את הראשי ישיבות בכללים החדשים
חייפ08.06.17
32
בא עסקן שלא רואה תמונה רחבה אפילו כאשר זה משרת את הטיעונים שלו ורוצה ליטול עצה אבל לא נותן לראש ישיבה מספיק מידע . הרב מנסה לבנות פאזל מן חלקים כדי להציל בחורים אבל הוא יגרר למקום ממנו לא רואים באמת את המצב או הבעיות זה מזעזע. אם ככה מתקבלות החלטות אז בעוד דור חלילה לא יקשיבו לגדולי ישראל. תנו ליעקב
סוף דעת תורה08.06.17
31
ברחוב חזון איש מתפלאים איך הזיות ודימיונות שבמרכז בני ברק מתקבלים בגיחוך,בגבעת רוקח מתקבלים כאמת לאמיתה. הרוצה לשקר ירחיק עדותו מראב"ד 17 לסלבודקה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חזונישניק08.06.17
30
עסקן: "בחור ששואל אותי 'מה עדיף, לשבת בכלא או להתגייס לצבא' מה אני עונה לו?". הגרמ"ה הירש: "לשבת בכלא". ... הגרמ"ה הירש: "אם מדברים על הספרדים, אז צריך שחכם שלום כהן יאמר". עסקן: "הוא אומר שהוא לא יכול, הוא רועד מפחד גם שיגידו שזה פוליטי וגם מחברי הכנסת הספרדים של ש"ס.
כ08.06.17
29
כי אין דבר כזה חייל בצבא שלא מסכים להיות שם
קצת שכל08.06.17
החוק מדבר במפורש על גיוס בכפיה. כרגע מכסות, ובהמשך כלא. וכדי לגייס, הם עוצרים 100 בכלא, ומתוכם 20 נשברים. זה אומר מי שיושב ליד רב הציידים
רפי08.06.17
ואני דן אותך לכף זכות כי אתה הולך בעיניים עוורות אחרי מה שקאופמן מוועד הישיבות מוכר לך, אבל כפי מה שרבי מ"ה עצמו שמע מהעסקנים עדויות שבחורים לא רצו ללכת לכלא והתגייסו, (זה לא משנה שזה אשמתם אבל תכלית הם בצבא והם מלכתחילה לא רצו) וזהו הם השלימו עם המצב והיום זה כבר ברצון,
הרבה שכל08.06.17
לא קשור לחוק הגיוס. עצקלעך בחזקת שקרנים כידוע
ישו08.06.17
שאף פעם לא יודו על האמת אפילו כשמראים להם
טוב08.06.17
28
אני לא מבין אותכם ר' משה אמר שהוא מורה לעשות כמו החוקים והפלג הטיפש עושה מה שבא לו
רק תורה08.06.17
27
הרי ידוע שכל הילדים של ראשי עץ האשכנזים מתייצבים ועוד איך, הם פוחדים על עצמם .. ועל מי הם עובדים לא להתייצב ושלא יקרה להם כלום, עכשיו השקר מתנפץ להם בפנים!! עכשיו הם מגלים שמי שהתייצב והסדיר את מעמדו לא קורה לו כלום ומקבל פטור, אבל הם החכמים שלא שמעו, עוצרים אותם ואז הם גם יושבים בכלא וגם מתגייסים
נורא08.06.17
26
לי בישיבה יש חמש בחורים שחשבו שהם חכמים התעלמו מהצוים מי שהציל אותם היה גולדנטל בדרך כלל אמר להם להתחייל ותוך חודש חודשיים היו בחוץ אחרים שלא רצו נשארו תקועים אחד מהם ברח לירושלים לישיבה של ברסלב ולא יודע מה יהיה העתיד שלו, אחד נשר לגמרי. חכמה גדולה לומר שיש בעיות, תמיד היה ומאז לפיד [שעלה לשלטון בג
שי08.06.17
25
דברי אלוקים חיים מהגאון ר' יעקב מאיר שכטער שליט"א שמתייחס למען לקיים העצרת, ולא למנוע את קיום העצרת ח"ו. הנה המכתב המכריע שיש לעשות העצרת: ידוע המצב הנורא השורר פה בארה"ק, אשר היהדות החרדית נמצאת בסכנה רוחנית גדולה לאין שיעור ה"י. עינינו נשואות אליכם אחינו שבגולה שתפעלו בכל יכולתכם להשמיע את זעקת
היום08.06.17
24
במילה אחת מי שלא פועל על פי החוק מסתבך. כל אלו שהסתבכו זו אשמתם, הם לא התיצבו בזמן. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מ08.06.17
על פי החוק אז שתדע שע"פ החוק חייב להיות מכסות וייעדים וציידים שיפתו בחורים ללכת לצבא, וכן על פי החוק כולל שיש רק 12 אנשים לא יכול לקבל דיחוי, הבנת?
טוב08.06.17
23
עד עכשיו הסתפקתי מי צודק אבל אם הרב הירש אומר ככה, אין יותר ספק. כל מה שאמרו נכון, בלי שום עלילה.
וואו08.06.17
22
שמודים שיש בלי סוף בעיות לא פתורות. והעיקר ביתד כתוב שהכל בדותות מעלי חיוך. שקרים, נמאסתם.
וואו08.06.17
21
למרות הלחצים העצומים של עסקנים עצרת הגיוס בברוקלין תתקיים כמתוכנן.
לחצים 08.06.17
20
אם יש גזירה או לא, אבל דבר אחד אני לא מבין איך יש לאנשים פה כל כך הרבה זמן להגיב ולהתווכח באמצע היום וכי אין עבודה או כולל? אצלי זה מאוד מוזר, אני כשלעצמי משועמם אבל מה עמכם?
הבטלה מביאה חטא08.06.17
19
נימאס מכל הסיפורים והאמצאות והבלופים של הפלג ,או שילכו לעבוד או שיתעסקו בחסד לפחות חצי יום ,וחצי יום שילמדו מוסר אולי ככה ירד מהם השיגעון ואז אולי הם ישתנו ויחזרו בתשובה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה11.06.17
18
הוא לחלוטין מסכים עם כל הדברים שנאמרו עד כעת רק ע"י הפלג.
מדהים08.06.17
17
זה פוגע במאבק לחסל את העצניקים עד שכבר הצלחנו לשכנע שאין שום גזירה והכל אותו דבר כבר שבעים שנה ושום דבר לא השתנה אתם חושפים לציבור את נתוני האמת אם דעת מרנן ורבנן שצריך להסתיר את הבעיות מהציבור כדי שר' שמואל לא יצדק ח''ו אז כנראה שמחוייבים לשקר לציבור ולומר שמשקרים על הרבנים באמריקה
אינטרסנטי08.06.17
16
היה צריך להוציא בחורים מהצבא ולקבל פטור וכו' בגלל חיזוקים בחו"ל... בוועד שלי שניים נסעו לחיים ברלין שחזרו היו מסובכים וביטלו להם את המעמד והר' שך סירב לעזור כי הם לא סיכמו אם הצבא
ששון08.06.17
15
למה לא שומעים על אלפי בחורי עציצים שמגויסים? או שאולי הם מתייצבים בשקט? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כת מושכי הזנבות08.06.17
14
כשעושים איפה ואיפה ומשפילים הקב"ה מחזיר. אבי ז"ל רצה שאלמד בישיבה, והישיבה טרטרה את אבי ז"ל להביא מסמכים שונים,במשך חודש כמה פעמים הישיבה קיבלה את מבוקשה ובסוף לא קיבלו אותי ומבלי לתת סיבה ועל עף היותי תלמיד שקדן וחרוץ. כשראיתי את הזלזול החלטתי שאני ילמד רק בבית ספר חילוני ורק אז חוויתי את הגזענות ה
יהודי אמיתי08.06.17
13
דיחוי, יש מכתב מפורסם שלו, רוב הבחורים מתוך ה 1200 זה בחורים שעובדים וסתם מנסים להתפטר מהצבא.
אברהם08.06.17
עיין באגרות ח"ב עמוד 136 וכן מראש אמנה - עמוד 86 למטה.
רפאל08.06.17
12
לפי מה שהגאון ר' משה הלל שליט''א אומר כאן, אז כולם מודעים לכך שיש בעיה עם חוק הגיוס. אמממ, מישהו שיקר עלי?
אמממ08.06.17
11
מי החצוף הזה שמעמיד גדול בתורה ושיקוליו למבחן פומבי על ידי המון נבער
י08.06.17
10
עברתי פעמים על השיחה עם הגרמה הירש ולא שמעתי פעם אחד אודות גזירת הגיוס !!!! כל מה שנאמר שיש בעיה שלא מטפלים בחוק כראוי ,או הבחורים או וועד הישיבות. אבל על החוק לא דובר בכלל. העיקר שצועקים לנו שיש גזירה נוראה בעניין חוק הגיוס !! ומה שיש זה קרירות בעניין ללכת לצבא.וכאן הבן שואל מי אשם בקרירות ? לא
אכן נודע הדבר 08.06.17
מה כל כך קשה לרבני דגל לדבר על זה. הם עשו את זה דבר פוליטי.
שלום08.06.17
לא שאלו אותו אודות עצם החוק, אלא הציגו לו נתונים שהוא לא ידע! שים לב, שאפילו לא ידע מתחילה מיהו יעקב ראשי!!!! גדול הציידים!!!!
דני08.06.17
כיום יש את ראשי מחר יהיה אחר
אבי08.06.17
9
גדולי דגל התורה שיש בעיות, אבל מהשיחה עם רמ"ה הירש רואים דבר אחד שכשפונים לגדולי ישראל שיש בעיות הם מיד מבררים אצל אלו שממונים על זה כמו וועד הישיבות והחכ"ים החרדים ואז מה שאלו עונים להם זה הם מקבלים ללא קשר שמישהו טוען אחרת, וזה בעיה וזה הסיבה שעד עכשיו לא עשו גדולי ישראל רעש מהגזירה כי מאיפה להם ל
יהודי08.06.17
8
שמשום מה נפלטו מהישיבה שלהם , ומנסה לעזור להם למצוא ישיבה או מסגרת מתאימה. סיפור מהימים האחרונים : מתקשר אלי אבא לבחור. הבחור כבר חצי שנה לא בישיבה . הוא עובד. במשך השנה האחרונה קבל כבר כמה צווי התייצבות ,אבל השליך אותם לפח. כעת קבל צו התייצבות והוא חושש שאם לא יתייצב - יגוייס. מצד שני - הוא עובד ו
יהודי08.06.17
מטפל בבחורים ויש לך זמן להגיב בכיכר? רחמנות על המטופלים הם נפשות צעירות שאסור שאנשים כמוך ישפיעו עליהם
יודי08.06.17
אם אתה גולש באינטרנט אתה לא ראוי לטפל בהם. תפנה אותו לגורם מקצועי ואל תהרוס אותו.
דני 08.06.17
7
בבחירות האחרונות היה לפלג בין 20 ל25 אחוז מהקולות (זה ויכוח בין דגל לפלג). לדברי קללות שהובאו בשם ר' חיים קנייבסקי מנעו מאנשים רבים להצביע לעץ, מה שלדעתם ניתן לשער בכחמש אחוז שדעתם כמו דעתו של ר' שמואל אך נמנעו מלעשות נגד הגר"ח. כעת ננסה להבין, הרי יש בציבור כעשר עד עשרים אחוז, שאינם כלל בעלי דעה, ה
מישהו שיודע08.06.17
אולי תתמודד עם השאלות במקום לבלבל בשכל. זה דרכם כסל, במקום לענות תשובות ענייניות, לבלבל ובלבל בשכל.
מישהו שיודע08.06.17
אתה צודק לגמרי רוב המשועמים הם ממשיכים לשבת בכולל ולהם יש זמן להתדיין ולגבש עמדות בנושאים כאלו יאללה תעשו משהו בחיים
צודק לגמרי 08.06.17
אני רואה שאתה עושה המון, ובכלל לא משעומם, כיון שיש לך הרבה עבודה, לכתוב תגובות וחנך את המשועממים כותבי התגובות
משועמם08.06.17
6
מה עם הבחורים האשכנזים, האם הבחורים הספרדים שוכבים על הגדר בשביל האשכנזים והם מסתדרים עם קומבינות?
אבא ספרדי08.06.17
אז הם לא חותמים איפה שצריך
אשכנזי 12.06.17
5
אוטוטו נגלה שיש נם "עסקנים" סתם מחממים רבנים ואדמורי"ם נגד אקדמיה חרדית, ושהכל "לא דובים ולא יער", ישנם אנשים עם אינטרסיים אישיים למלא את הסמינרים.. ולכן משמיצים את המכללות החרדיות... יבוא יום ויגלו מי עומד מאחורי ההסטה נגד האקדמיה - כמה מנהלי סמינרים שרוצים לפרנס את הבנות שלהן..
חייקל08.06.17
4
כבר כתבתי בעבר שחבורת הפושעים המכונה הפלג מקריבה על קדושת המאבק את הספרדים ואת החסידים צאו וראו מי אלו "עצירי עולם התורה"?? ספרדים וחסידים, את מי מקריבים על "קדושת המאבק"?? ספרדים, מי אלו שלא הולכים ללשכות גיוס לחתום על דיחוי בהתססת הפלג הירושלמי ומסתבכים?? ספרדים, והליטאים "מצילי עולם התורה" מה
משה08.06.17
הרי מדובר שם רק בבחורים שכן התייצבו. אבל השנאה שלך מקלקלת את השורה, ולא מוכן לשמוע את האמת
שאול08.06.17
מי שמתייצב לא נתקל בבעיה.... וכך עושים עשרות אלפי בחורים חזור לזנב הסוס
מאותגר המגזר08.06.17
כל המסובכים התייצבו! אלו לא עסקני הפלג!, אלו עסקנים שמנסים לעזור לאלו שהתייצבו והסתבכו!!! תקרא לפני שאתה מגיב!
רפי08.06.17
אבל נכון בצורה הכי מדוייקת רק שהחלפת בשמות בין הפלג הירושלמי לפלג הב"ב.
מושי08.06.17
3
רבי מ"ה הירש טוען לעסקנים למה לא באו אצלו לפני שנתיים, להווי ידוע לכולם שהרבה משלחות של אנשים חשובים ניסו להכנס לגדולי המועצת של דגל ולא הרשו להם, ולא עוד גירשו אותם באלימות נוראית, כמו שהיה אצל רבי בערל פורברסקי ועוד
זעקה08.06.17
2
הוא יודע שאלו שמדברים אתו הם מסלפים ומשקרים, אבל מנסה לדבר לשיטתם כדי לגרום להם להזיק פחות לעולם התורה
הוא לא מאמין08.06.17
על כזה תירוץ גאוני עוד לא שמעו אפילו ממוטקה בלוי
דש08.06.17
תשמע את התוכן!!!
דני08.06.17
1
זה לא משהו חדש מהשנים האחרונות, וועד הישיבות לא תמיד יכול לפתור את כל הבעיות, אבל זה לא מוריד מערכם על כל המקרים שבהם הוא כן מצליח
אני08.06.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם