כיכר השבת

מיהו חרדי? והאם יש לכך משמעות? / דעה

בימים האחרונים הציבור החרדי, זה הסוציולוגי, סיפק ועדיין מספק (וימשיך לספק) כמה סיפורים ופרשיות שגרמו לי לפחות, לצביטה עמוקה בלב. 'הכתובת הייתה על הקיר?' (דעות)

28
יעל קליגר | כיכר השבת | י"ח בסיון | 12.06.17
מיהו חרדי? והאם יש לכך משמעות? / דעה
(צילום: באדיבות המצלם)

"האם אנחנו יכולים להתנער כמי שידינו לא שפכו את הדם הזה?" (ציטוט מגולשת ברשת).

"כתם בל ימחה על חברה שמקדשת את הצניעות הקיצונית ומייצרת דורות של פסיכופתים ומפגעים מיניים" (ציטוט נוסף מגולשת ברשת).

אלו רק שתיים מתגובות סוערות ברשת החברתית בעקבות הפרשיות האחרונות שהחרדים מככבים בהם..

בעוד בעבר היותך נמנה על המגזר החרדי, הנגזר מהפסוק מספר ישעיהו " שִׁמְעוּ דְּבַר-ה', הַחֲרֵדִים אֶל-דְּבָרוֹ", המציאות היומיומית כפי שבאה לידי ביטוי במציאות, יותר ויותר מראה כי, החרדיות כיום הינה בעיקר הגדרה סוציולוגית ותו לא.

בימים האחרונים הציבור החרדי, זה הסוציולוגי, סיפק ועדיין מספק (וימשיך לספק) כמה סיפורים ופרשיות שגרמו לי לפחות, לצביטה עמוקה בלב, סיפורים שאינך צריך להיות משויך דווקא למגזר הזה בשביל לחוש צער, סיפורים שמספיק שתהיה בן אדם בשביל שתרגיש תסכול.

אבל לא אתעלם מהפולמוס המגזרי תחת כל עץ רענן ופוסט מקוון בדבר "אוי מה היה לנו" או "הכתובת הייתה על הקיר" יותר מידי אנשים ממהרים לקחת אחריות והלקאה עצמית קולקטיבית מתוקף שאנו נחשבים בקהלים מסוימים כקהילה הומוגנית בה כל החרדים ערבים זה לזה.

כציבור חרדי, חשוב שנזכור שהיום זה לא מה שהיה פעם, זה לא החרדים של תקופת ההשכלה בזמן החתם סופר בה הוא בידל את אלו שתורתם אומנותם החרדים לדבר ה', האורתודוקסים יראי השמים שהתייחסו לתורה שבכתב ולתורה שבעל פה כתורת אלוקים חיים.

בין אלו המגדירים עצמם חרדים כיום, אפשר למצוא מכל הסוגים, החל מאנשים מאמינים חרדים לדבר ה', להמונים רבים שבינם לבין ההגדרה המקורית המרחק עצום, כל מיני חרדים בהגדרה שבפועל הם כופרים גמורים בחלקים נרחבים מהתורה שבעל פה ואף פוערים פיהם על עניינים שאבות אבותיהם וודאי היו מוסרים נפשם בעבורם.

חרדים שבינם לבין ההגדרה המקורית, אפיל הם עצמם לא מסכימים להיות חלק מזה.

אני לא שמה עצמי כשומרת סף התואר חרדי אותו כל אחד יכול לבוא וליטול, רצף השתלשלות הדורות ועוד כמה גורמים שלא זה המקום להאריך בהם, מסבירים היטב מדוע אנשים משייכים עצמם למגזר זה, כי האבא והסבא והסבא רבא השתייך לשם, כי זו החברה בה גדלו, כי זו המשפחה שנמצאת שם, כי לשם נולדו ובנוסף, בסך הכל ההשתייכות החברתית הזו מגלמת בתוכה גם אי אילו הטבות לחברי הקהילה.

דבר נוסף חשוב בעניין זה, עצם ההשתייכות לקהילה החרדית, אין בה די כדי להיהפך אוטומטית לאנשים מוסריים, זה שנולדים לחברה החרדית שבהגדרה אמורה להיות ערכית, מוסרית, אוהבת אדם, מוקיעה שחיתות ומעצימה מידות טובות, כל זה לא אומר שאלו בונוסים שמקבלים אוטומטית בעצם זה שנולדים וגדלים לתוך חברה סוציולוגית חרדית, בל נשכח אף לרגע, שעצם זה שנולדת לתוך מגזר מסוים ואתה גדל בחברת אנשים שביומיום שלהם נוהים אחר תאוותיהם ויצרם, אין לך שום ערובה לגדול להיות אדם מוסרי או טוב יותר.

מוסר ומידות טובות אינם ניתנים על חשבון הבית, אלא אם כן הבית הוא זה שמעביר הלאה את הערכים הללו. "יצר לב האדם רע מנעוריו" (בראשית ח' כא') זוהי נקודת הפתיחה של האנושות, ומכאן והלאה תפקידנו לעבוד על עצמנו, ומי שלא עובד על מידותיו, ממש לא חשוב לאיזה מגזר הוא נולד...

אז בטרם נרוץ להלקות על חטא ולבכות מרה אוי מה היה לנו כמגזר, מספיק שנכאב אוי מה היה לנו כאנושות.

לואי ברנדייס, משפטן יהודי אמריקאי (1856-1941) אמר כי "אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר, ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר" זכינו והתבגרנו ואנו בדור בו גם במגזר החרדי לומדים כי אור השמש, פרסום עוולות שחיתויות ועברות למיניהם זוכים לחשיפה גדולה והבנה כי זו הדרך הטובה ביותר לטיהור רפש מכל סוג.

כחלק מהחברה וכחלק מהיותי בת המגזר הסוציולוגי , אשרינו על זה!

תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
היו תמיד חברה חולה המחלה התגלתה בשניםהאחרונות בגלל כניסתם המסיבית למדיה המחלה היתה פה תמיד יש לה הרבה מקורות בין היתר בפשרה של במקום ללמדו תעש מה שהרב שלך אומר .. אבל זה חלק אחד של הסיפור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james12.06.17
18
מי ששוללים את חרותו על ידי כפיה למי להצביע בבחירות, על ידי פגיעה בגופו אם בוחר לתגייס לצה"ל ועוד כהנה וכהנה שאין כאן המקום לפרט. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפאל12.06.17
17
כשמשבו טוב קורה רצים לקרוא לו חרדי. כשבושה קורה מיד הוא לא באמת חרדי רק מתלבש. אז אני אומר מיהו חרדי לכל עניין. אם הבן אדם מקובל במגזר כחרדי. מתלבש כחרדי. שולח את ילדיו למוסדות חרדיים. מצטרף למנין בבית כנסת חרדי. גר באזור חרדי. וחרדיים בבוא יום בושתו ישקרו כדי שלא יעמוד לדין הרי הוא חרדי. החרדי שלא
ללא שם13.06.17

הצגת כל התגובות

16
מילת ערלת הלב לא מילת הלב. ידיעת החרדיות היא לא רטורית בלבד. דרך אגב המלצה משפטית: עדיף לומר אמן-תורה כי תורתו אומנותו זה בגדר עשה, וחרד חטא או ירא חטא זהו לא תעשה. ואשרי מי ששואל את עצמו כל יום אם הוא סובר כר' ישמעאל או כרשב"י. למרות משחקי המילים וכפל המשמעויות הכוונה רצינית לגמרי. (נשלח באמצעות כ
יחזקאל13.06.17
15
חרדיות= חרד לדבר ה'!
תמי13.06.17
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לא נכון הרבה מילים יפות והשחרה של המגזר13.06.17
13
היא אשה ששומרת על צניעותה. כי ידוע שעיקר הנסיון של אשה בעולם הוא הזהירות בצניעות. כל גדולי ישראל אסרו את הפאות שניראות כטבעיות. וכן ידוע מה שכתב הבן איש חי שצריכה האשה ליזהר שתמונתה לא תיראה לגברים. כעת כותבת ניכבדה תעשי חשבון מיהו חרדי?
דוד13.06.17
אמנם היא צריכה להיות צנועה, אבל אין בעיה שתהיה יפה! גודל מעלת קישוט האשה לבעלה, מובא במקורות רבים. ◄ אשה מקושטת לת"ח בגמ' במסכת שבת (כה:) איתא, "מאי ותזנח משלום נפשי, אמר רבי אבהו: זו הדלקת נר בשבת. נשיתי טובה... רבי אבא אמר: זו מטה מוצעת ואשה מקושטת לתלמידי חכמים". ◄ אשת ת"ח צריכה להיזהר יות
מנחם14.06.17
כתב שאשה צריכה להיות נאה ככל שאפשר, ולמצוא חן בעיני כל רואיה! וידוע שהספר "עוז והדר לבושה" קיבל הסכמות מפוסקי ההלכה המחמירים ביותר, כמו הגר"ש וואזנער, הגרש"ז אויערבאך, הגרי"ש אלישיב, ועוד. להלן ציטוטים נבחרים מתוך הספר: ◄ בעמ' 6: "אני מודעת לכתר בת מלך המעטר את ראשי, ולאחריות הבאה אתו. כיום אני ל
יונתן14.06.17
אתה אשכרה חושב שיש עוד אנשים כמוך שישבו לכתוב את כל זה??? אני יכולה להבטיח לך שאף אחד לא ישב לקרוא את זה....ועוד אתה מחליף שמות כאילו יש עוד משועממים תגיד כמה זמן ישבת על זה יום שלם???
saritush14.06.17
בעמ' 405: "כבר הוסבר במקום אחר כי האשה והנערה צריכה להתלבש בלבושים נאים ולהתקשט בתכשיטים מתאימים, כדי להקרין תדמית נאה ומלאת חן יהודי".
דן15.06.17
12
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי זה בעל חזות חרדי - לבוש שחור לבן כי12.06.17
11
חרדים לא מכירים בפסוק מהותי זה ! למה?
הפורום לשוויון 15.06.17
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רציונלי22.06.17
9
טוב שיש (א)נשים עם היגיון בריא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זלמן13.06.17
8
דווקא אלו ש"פוערים פיהם נגד..", כלומר, חרדים מודרנים או חוזרים בשאלה או כאלה שבדרך לשם-אותם אני חושד פחות ביד רוחצת יד למטרות שוחד ושאר קומבינות.. או למשל בסטייה ופגיעה בילדים (בשיעורים גדולים ובהשתקה גורפת כמו אצל חרדים) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לא מדוייק12.06.17
7
הרבנים ,,,,,,הרבנים וראשי הקהילות בארץ צריכים וחייבים למסור שיחות בכל הקהילות והישיבות מוסר ואהבת ישראל -ואהבת לרעך כמוך,,,,,,,, ולהפסיק להשמיץ את האחר במטרה להרחיק את התלמידים והילדים מהמגזר השני - לרבנים יש השפעה ,,,,,
ירושלמי 12.06.17
6
לא לטעות הם מתחזים לחרדים וקוראים לעצמם חסידים אך אינם מקפידים על מצוות כמו סוכה תפילה בזמנה סעודה שלישית ועוד ומעוותים את עיקרי היהדות
חבד זה לא חרדים14.06.17
כבר מסגנון הדיבור שלך ניכר שאתה רשע גמור ומוציא לעז כלאחר יד על רבבות יהודים צדיקים. חב"ד מקפידים על תפילה בזמנה, אולי לא בנץ החמה אבל בזמנה, מקפידים על סוכה אבל לא ישנים בסוכה כפסק הרמ"א שהביא לכך שני טעמים, וגם לגבי סעודה שלישית יש הסברים מדוייקים בפוסקי ההלכה של חב"ד. חבל שאתה בור ועם הארץ ולכן
חיים ישראל15.06.17
5
הוא יכול ללכת עם ג'ינס וחולצה לבנה וכיפה סרוגה ויהיה חרדי. ויש אחד שהוא לבוש שחורים עם כובע וכלפי חוץ רק נראה כזה והוא כלל לא כזה, למעשה רוב החרדים לא באמת חרדים. בכל אופן חרדיות לא תלויה בלבוש אלא במעשים.
יניב12.06.17
צודק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה?12.06.17
4
יאלה החרדים האלה כל דבר אסור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גוני15.07.17
3
מעבר למה שנכון או לא וכמה ואיך בצניעות והאישיו שעושים מזה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי15.06.17
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בנימין גורלין12.06.17
1
אני לא מבין למה מתלהמים עליה היא הרי אומרת דברים פשוטים אומנם הפרוש המילולי של חרדי זה חרד לדבר ה` אבל היום ההגדרה לבן אדם שקורה לעצמו חרדי או ממי שהחברה קוראת לו חרדי,רחוקה מכך המון ולכן ההגדרה היא נטו מיגזרית סוציולוגית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד13.06.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24