כיכר השבת

אסיפת רבנים סוערת בארה"ב

חילוקי דעות; הרבי מסאטמר תקף את 'הפלג' והסיקריקים

בכינוס רבנים בארה"ב - שדבר קיומו נחשף ב"כיכר השבת" - נחשפו חילוקי דעות בדרכי הפעולה נגד "חוק הגיוס": חלקם צידדו בקו של גדולי ישראל, מהר"א מסאטמר תקף את התנהלות 'הפלג' (חרדים)

46
ישראל כהן | כיכר השבת | ט' בתמוז | 03.07.17
דברי מהר"א מסאטמר
דברי מהר"א מסאטמר (צילום: באדיבות המצלם)

דיון ער וויכוח סוער במיוחד היו מנת חלקם של האדמו"רים וראשי הישיבות שהשתתפו אמש באסיפת הסברה והתייעצות בנושא המאבק בגיוס בני הישיבות בארץ הקודש, שדבר קיומה נחשף ב"כיכר השבת".

בכינוס שנערך באולם בעיר מונסי השתתפו ראשי הישיבות הגאונים רבי מלכיאל קוטלר ראש ישיבת בית מדרש גבוה ליקווד, רבי אליהו בער ווכטפויגל, רבי חיים פאלהר, רבי אהרון שכטר, רבי יוסף הררי רפול לצד האדמו"רים מהר"א מסאטמר, באבוב 45, פאפא, קארלסבורג וכן הרה"צ רבי חיים הערש טייטלבוים נציגו של האדמו"ר מהר"י מסאטמר.

לרבנים האלו הוצגו חוברות עם נתונים בסוגיית גיוס בני הישיבות ולאחר מכן הם נשאו דברים.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

דברי האדמו"ר מסאטמר

ל"כיכר השבת" נודע, כי לא היתה תמימות דעים בין גדולי הדור באשר לדרך המאבק הרצויה בסוגיה החשובה. כך לדוגמה הדגיש אחד מראשי הישיבות כי לדעתו יש בעיקר להתפלל על הנושא ולהשאיר את העיסוק המעשי לגדולי הדור בארץ ישראל הבקיאים בפרטי החוק לעומקו.

גם האדמו"ר מפאפא הדגיש כי באם גדולי האדמו"רים חברי מועצת גדולי התורה היו פונים אליו להתערב ולפעול, היה נושא דרשות חיזוק בישיבות בישראל נגד גיוס בני הישיבות אולם הדבר מסור להם.

מנגד, טענו ראשי הישיבות הליטאיות הגרא"ב ווכטפויגל והגר"א שכטר שעל יהדות ארה"ב לנקוט בקו יותר אקטיבי בנושא הגיוס ולהפעיל את כובד השפעתם בין עם על ידי שליחת מכתבים ובין אם על ידי הפעלת לחץ ציבורי באופן כזה או אחר כולל ייזום עצרות וכינוסים.

האדמו"ר מהר"א מסאטמר הסכים מחד כי יש לנקוט צעדים מעשיים, אולם במקביל תקף בחריפות את הסיקריקים שלדבריו מפיצים נתונים שקריים הפוגעים במאבק בחוק הגיוס. "דבר ראשון יש לדעת על מה מדובר ואז להיאבק. כיום, כאשר מפיצים שקרים, לא ניתן לדעת כלום", טען הרבי מסאטמר.

בין היתר התייחס הרבי מסאטמר לסוגיית ההתייצבות ותקף את 'הפלג הירושלמי' באומרו: "ישנם כאלו שהפכו את השאלה האם להתייצב בלשכת הגיוס או שלא להתייצב כשאלת הבסיס והיסוד לכל המאבק. זה פוגע במאבק בגזירת הגיוס", טען הרבי, "משום שבמקום לעסוק בשאלה האם להילחם בגיוס או לא - עסוקים בשאלה האם להתייצב או לא, וזה מסיט את המיקוד מהמלחמה האמיתית".

Your browser doesn’t support HTML5 audio

הדיון באסיפת הרבנים

בשלב מסויים יצאו במהלך דבריו החריפים של הרבי, האדמו"ר מקארלסבורג והרה|צ רבי חיים הערש טייטלבוים בסוג של מחאה על הפגיעה באותם אלו שהדברים כוונו כלפיהם.

כך או אחרת, בסיום האסיפה הוחלט על הצורך בגיבוש וועדה שתעסוק בנושא ושתפעל בעיקר לברר את הנתונים האמיתיים: האם אכן קיימים פיתויים ושכנוע של בני ישיבות בלשכות הגיוס, וכן ליזום 'קול קורא' לעורר את הציבור בישראל 'שלא להתגייס חלילה לצבא'.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
מחובתנו להבין: הממשלה גזרה שבחורי הישיבות ואברכי הכוללים – ושאר כל בני התורה צריכים ללכת לצבא. צריכים להבין היטב את כוונתם בזה, זוהי גזירת אורייתא! אין זה "סתם" כי חסר להם חיילים, בענין זה הם יכולים להסתדר, עד היום היה להם מספיק חיילים, וגם לעתיד לא חסר להם חיילים, זה לא הנקודה בכל מה שקורה כאן. זהו
נפתלי רוקר03.07.17
27
הם לא יכולים לקבל את הקרירורת והאדישות שיש אצל חלק מהרבנים בארץ ישראל בנוגע לגזירת השמד שרבים חללים הפילה ולכן הם מתערבים ומנסים לעשות סדר ולתקן את המצב החמור בארץ ולעורר את דעת הקהל על חומרת הגיוס לצבא השמד של הציונים שמחריב כל חלקה טובה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלחנן03.07.17
26
נכון שהוא דיבר על ההתייצבות, אבל לא זה העניין, אלא עיקר האסיפה היה המחאה של גדולי ארה"ב נגד החוק ופשעיו ומחוקקיו.
חיים03.07.17

הצגת כל התגובות

25
צר לי, אך לאחר שנפגשתי איתו בפגישה אישית, גיליתי שהוא פשוט מקולקל בדעותיו. ואידך זיל גמור.
מנחם שפירא09.07.17
24
בס"ד ליקווד מלאה בנושרים , ניו יורק מלאה בנושרים , יש שכבר משתמשים בסמים , רק השבוע נודע על שלושה נפטרים מנוער הנושרים מבתים חסידיים צעירים מאוד שהשתמשו בסמים. אצל החסידים יש מאות שכל השבוע אתה לא מאמין שהם חסידים איך שהם לבושים עם ג'ינס וכו' וגם נשותיהם לא לבושות כנשות החסידים בלשון המעטה,
צבי03.07.17
23
שראש גולת אריאל לא השתתף אישית. בנו יקירו השני, מאד עסוק עם ילדי צרפת, לאפשר לו לקנות דירות לבניו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גפני 03.07.17
22
דעתו של כל אברך ממוצע שממית את עצמו באוהלה של תורה חשובה עשרת מונים. אלה ברכב (רכב השרד) ואלה בסוסים (המשבקי"ם האלימים...) ואנחנו בשם השם אלוקינו נזכיר... אל תתנו לחיצוניות להטעות אתכם.
יוני03.07.17
21
כל האסיפה היא פרי יוזמתו וכל גדולי ישראל בכל העולם מתאספים לנוכח המצב הקשה בארץ ישראל כשגזירת הגיוס המזעזעת שהטילו הציונים מכסות על שארית הפליטה ומזנבים בנחשלים לשולחם לבסיסי השמד ולהעבירם על דתם ועל דעתם ולאור קריאתו של מרן ראש הישיבה כי לא עת לחשות ויש לסלק כל קרירות ופשרנות ולדון במצב הקשה בארץ י
אורי03.07.17
20
אין לאדמור הארוני שום מושג מינימלי על המתרחש. האדמור פשוט תלושים מהמציאות! לא יאומן! ולא יודע ולא מבין מה שקורה עם גיוס השמד כלל וכלל. עד מתי רשעים יעלוזו?
לכבוד הרב 03.07.17
19
לפי הכתבה, כולם ללא יוצא מן הכלל נגד הגיוס. וכולם נגד ההתייצבות בלשכות הגיוס. רק השאלה האם זה הנושא של המלחמה, האם להתייצב או לא... או שצריך להעלות נושא של מלחמה בגיוס בכל דרך. בגופן של דברים אין מחלוקת כלל בין גדולי התורה דאמריקה עם גדולי התורה דכאן, שאין להתייצב בלשכות הגיוס כלל, וודאי שאין להתגי
דני03.07.17
אין בעיה להתייצב ולהגיש דיחוי [לא כהפלג הפלגני] הבעיה היא אך ורק להתגייס לצ.ה.ל.!! גדו"י דפא"י מכל החוגים בעד להתייצב ולהגיש דיחוי וע"כ אין נידון כלל וכלל חוץ מ" גיוס גזירות "
מגידו03.07.17
18
כולם שם טוענים שחוק הגיוס הוא בעייתי. כולם שם טוענים שבחורים רבים נופלים או מתפתים. המחלוקת שם, האם להתייצב או לא. ואילו כאן חלק גדול שטומנים ראשם בחול ואומרים החוק מצוין, ואף אחד לא נופל.
חיים03.07.17
17
מה חדש בזה?
שלמה זלמן03.07.17
16
יש גם קולות שפויים באמריקה...ואנחנו חשבנו שאין עם מי לדבר ... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי03.07.17
15
מדוע לא נתקלתי באף בחור אחד שגוייס? למרות שאני עוסק בחינוך עם נוער נושר? סימן שזה אחוז כל כך קטן ועובדה שאף אחד מהקוראים פה לא אמר שנתקל במימדים גדולים, הכל קיים בדימיון של נתי גרוסמן טריגר ובלוי, ואלו שהסתבכו הם בעיקר מי שלא התייצב או בחורים כמו תלמידים שלי שבתקופה שנפלו לא רצו להיות בני ישיבה ואח"
ah03.07.17
14
ביקורת על אחרים.
נפתלי03.07.17
13
חיים בארצות הברית ומתערבים לנו כאן בארץ ישראל יבואו כבודם לארץ ואז תהיה להם זכות לגיטימית להתערב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי03.07.17
12
יש כבר 6,000 שהתגייסו רחמנא ליצלן, הוסר מעמד בן ישיבה ל3,200 בחורים, גדולי אמריקה חייבים להתערב כאן ולעורר את הציבור שאסור ללכת לצבא הטמא. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איתמר03.07.17
הנתונים שלך כנראה מגיע מהדמיון המפותח שלך. אתה הזוי לגמרי אם אתה בעצמך מאמין למספרים שאתה אומר! מה שרואים מדרכם של אנשי הפלג הוא שבעבור הגזירת השמד לדעתם, מותר לעבור על תרי״ג מצות.... מותר לשקר, מותר לא לכבד הורים, מותר להרביץ, מותר לגרום נזק לאחרים, מותר לצער אנשים וכו׳ ועוד כהנה רבות. והכל עבור המ
משה03.07.17
11
למה אין רב חבד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פינחס03.07.17
כשזה נוגע לאידישקייט הם לא באים רק במבצעים וכדו'
יצחק03.07.17
הם מעוותים את מצוות התורה והשקפותיה וחיים בתוך אווירה חילונית
מישהו03.07.17
אכן שזה רק סוג של שליחות בצבא ולא שרות צבא מלאה, אבל כאשר חסידי ורבני חב"ד שורתים במדי צה"ל, אי אפשר לרבנים שלהם להשתתף בכינוס נגד גיוס.
חסיד שפוי03.07.17
10
בארה"ב
וד"ל07.01.18
9
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד מהצד03.07.17
8
מהר״א אנטי ציוני (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי03.07.17
מסובב עם אגודאים, האדמור חתן אצל הישעות משה וגיסם של הבעלזער והוויזניצערס, עם גיסו מבעלז הוא בקושי סיים לעשות אתו שלום ועל פי דרך הטבע הוא לא יכול להתנגד אליו בנושא הגיוס ובעוד
ד03.07.17
7
זה תומך ב'הפלג' ובקנאים הירושלמים, אז השני נגד. נו שוין. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שבתי03.07.17
6
אין להם שם מושג מינימלי על המתרחש כאן. כמה עסקנים אינטרסנטים ותאבי בצע מלעיטים אותם בשטויות והם מקשיבים באוזן כרויה ובולעים כל מילה בשקיקה כאילו היתה תורה מסיני. שיזמינו לאסיפה נציג של ועד הישיבות ואז יחכימו קצת.
שלום בער03.07.17
5
כי אינם יודעים בין ימינם לשמאלם מי מדבר על האם בעד להתגייס הנושא האם יש "גזירת גיוס" מומצאת אבל אל תבלבלו אותם עם עובדות תניחו לאמריקאים לחזור בשאלה ולצעוק חמס על "גזירת גיוס" מומצאת
ריאלי03.07.17
גדולי ישראל = רק עם גרים בבני ברק
שמעון03.07.17
4
לכבוד הרבנית עמית, אני לא מתכון לבזות אתכם ח"ו אבל הרי חיללתם שם שמים ובמקום חילול השם אין חולקים כבוד לרב וכ"ש לרבנית. ביהדות יש מושג של "הורת ולידתו בקדושה" דבר שאת ובעלך לצערינו לא זכיתם לכך, וכהיום ידוע שיש הרבה בעלי תשובה שאין בקיאים כ"כ במצות והם מביאין פורענות כמ"ש בחז"ל. אמנם, אני מאריך אות
לכ03.07.17
אומר זאת??? רואים שאתם העצניקים הפסקתם ללמוד... ממתי מקום שבעלי תשובה וכו' נאמר רק על הורתו בתשובה??? הר' עמית והרבנית קרבו הרבה יותר יהודים ממה שאתה וחברך אי פעם תעשו!!! עשרות משפ' של בני תורה בזכותם!!! ( חלק מהם שייכים לצד האפל שלכם!) אז בבקשה תתנתק כמה ימים מקו ההגנה וכדו' תחזור ללמוד ואז תנתח שו
ששון03.07.17
הרבנית עמית איננה חוזרת בתשובה, אידיוט, היא בת לאחת המשפחות החשובות בפתח תקווה, ומהמשפחות המיוחסות בירושלים. מעבר לכך, אם הנך, וכנראה שכן, קשור ל"הפלג הירושלמי" הרי כל הצידוק שלכם זה "לדאוג לחלשים"... אך כמו בכל מעשיכם אתם עושים פלסתר מכך, הנה אכן כי כן, אתם פוגעים בבעלי תשובה, ובתלמידי חכמים, ובכל
יציב04.07.17
3
האם נכון, שאין בכלל צבא, ואין בכלל גיוס חרדים – בני ישיבה, וגם אין ציידים, ואין מכסות, ואין בכלל יעדים, וגם אין בחורי ישיבות, ואין בתי כלא, ואין עצורים, ואין כינוסים, ואין ממשלה, ואין תקציב שמד, ואין מדינה??? אבל בהחלט יש כאן רשעים, נכדים של גדולי ישראל, ועסקנים, וחכי"ם, ורבנים, וראשי ישיבה, ואדמורי
IL03.07.17
2
עדיף שכולנו נתגייס לעשות שלום ביננו כל מי שתתעסק במחלוקת יושמד זו עובדה ולא יעזור לו שום תירוץ ואפילו שהוא מכונה בשם רבי או אדמור או ראש ישיבה או גדול הדור ראה היסטוריה תנכית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי 03.07.17
1
היי מציע להם, לטפל בבעיות הרוחניות שיש שם, באיסור תורה שעוברים שם ללא בעיות, והמבין יבין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אח של אפרים03.07.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 11:48

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 10:24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

"מיהרו לנכס לעצמם פעילות"

אבידן: "לא להעסיק בשום דרך את זק"א ת"א, הדליפו פרטים"

שאול כהנא | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24