כיכר השבת

מחזירים עטרה ליושנה? // אריאלה פישר

הספרדים עדיין מחכים שאחרים יושיעו אותם, מתוך העם חייב לקום משהו אמיץ שיבין שאין מושיע והשינוי האמיתי יבוא רק ממנו. מנהיג צריך לעודד את בוחריו שלא ירעו בשדות אחרים (דעות)

24
אריאלה פישר | כיכר השבת | י"ד באב | 06.08.17
מחזירים עטרה ליושנה? // אריאלה פישר
(צילום: אסתי דוד)

בימים טרופים אלו, שרבה האנדרלמוסיה, אי ודאות וסכנות אורבות, העם מחפש מנהיג חזק, שיאיר להם את הדרך, שיסיר את המכשולים, שיעורר בעם את התקווה ויפעל בכוחם בדרך שתביא לשינוי ולמציאות טובה יותר וברוכה. מנהיג חזק עם חזון.

במפלגת הבית של אחינו הספרדים שעברה טלטלות קשות בשנים האחרונות, עם החזרת הפיקדון על ידי אלי ישי למקים המפלגה ומנהיגה מימים ימימה, המנהיג החזק בעל הישגים רבים ומרשימים, אריה דרעי, ועוד, לכתו לבית עולמים של מורה הדרך הרוחני והמנהיג בעל שיעור הקומה העצום הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שהיה אחרון בדורנו, בשיעור קומתו הרוחנית. אריה דרעי שכעת בעל כורחו נקלע שוב לתדמית בעייתית עם חקירות וחשדות פליליות, כאשר למרות חזקת החפות על אדם, בעקבות הדברים ירד אמון העם במפלגה באופן דרסטי.

ניסיון יצירת תדמית חדשה דרך עיתון חדש היא דבר מבורך, וודאי תתרום ותיידע את הציבור בפעילויות ובהישגים השונים, אולם מסתבר שבכל זאת נעשה מהלך שרבים ממצביעיה המסורתיים של המפלגה נפגעו ממנו. לטענתם, ניתן בהחלט היה למצוא עורך ראשי מתוך הבית, ספרדי, בעל כישורים מתאימים שיוביל את העיתון כהמשך להעצמת המורשת הספרדית, ומוצאים הם טעם לפגם במינוי עורך ראשי אשכנזי, יהיה מוכשר כאשר יהא, לטענתם אין לו כלום עם מורשת ספרד.

הדבר האחרון שש"ס זקוקה לו כרגע הם מלחמות פנים, על מינויים, משחקי כוחות, לטענת קולות בשטח יש כאן תחושה של אחיזת יתר במנגנונים ואף נטישה של הפשוטים בעם המרגישים נטושים במלחמת כוחות אותה הם אינם מבינים. לטענתם נוצר רושם ברור כי הכוחות פועלים מתוך נטייה לשמירה על הגמוניה פרטית המובילה לתככים ותחושת חוסר אמון, דבר זה מקטין את הכח האלקטורלי הפוטנציאלי של ש"ס וישאיר לבסוף רק מחנה אחד בלבד, כקבוצה קטנה ובודדה במגרש הפוליטי. בתוך הבית של המפלגה ודאי נמצאים הרבה אנשים שיש להם הכשרון לערוך את העיתון במקצועיות המירבית, במוטיבציה ואהבה גדולה, אם רק ייתנו להם הזדמנות לכך. אולי עורך אשכנזי, בתור אשכנזי לא יגיע רחוק במפלגה ספרדית ולכן אינו מהווה איום על מוקד הכח. אבל זאת חשיבה המתמקדת בחסימת איומים עתידיים, ולא דרך של נתינת אמון בבוחר, והקשבה לצרכיו.

מצד שני גם בין המתנגדים לתהליך אין התייחסות עניינית למהלך ולהשלכותיו, כגון תלמידי הגרש"מ עמאר הדורשים את פיטוריו של העורך האשכנזי. אך למרבה הצער בוחרים בדרך הקלה ואינם מוכנים לקרוא לילד בשמו. הם לא מוכנים להודות באמת הכואבת, בתחושת האגרוף לבטן, על המשך האי אמון בספרדים, ועל השארתם כקבוצה קטנה ולא רלוונטית במארג הספרדי המפואר. במקום לומר את אשר על ליבם, הם נתלים באישיותו של אותו עורך, הם בוחרים להאשים אותו על דעותיו האישיות במקום להתמקד במהות הבעיה, שאינה קשורה כלל לכשרונו ויכולותיו.

פנייה לגדולי התורה, למועצת החכמים, גם אינה פתרון. שוב נמצאנו למדים עד כמה אחרי כל כך הרבה שנים, הספרדים ככלל עדיין מחכים שאחרים יושיעו אותם מהמצב, בעוד אין ספק כי הגיע הזמן ללקיחת אחריות אישית. מתוך העם חייב לקום איש או אישה אמיצים שיבינו שאין מושיע והשינוי האמיתי והמיוחל יבוא רק מהם. אנשים עם אחריות אישית שמוכנים להפשיל שרוולים, להוות כח חדש מתוך הכלל, היכול לצייר אסטרטגיה, כאלו היודעים לדרוש את המגיע להם מן הדין ועם אמונה אמיתית ביכולותיהם. מתוך רבבות של ספרדים מצוינים ומוכשרים, ניתן ורצוי למצוא אנשים אלו.

מנהיג אמיתי צריך לעודד צעד כזה, ולטפח את קהל בוחריו שלא ירעו בשדות אחרים. לבסס תוכניות הנהגה אצל בני הנוער, לייצר יותר חוגי בית, להקשיב לצרכים של הקהל. ובעיקר לטפח אנשים עם גאוות יחידה, עם בטחון עצמי, עם ראש מורם בשל מורשתם עד שגם האשכנזי המצוי יחשוק במקום זה. יש לוותר על מלחמות הכח, ולא לפחד מכל סוג של איום. כל אדם אוהב את אלו הנותנים בו אמון, ולא יאכזב את השלוחים מטעמו בזירה הציבורית, מנהיג שמעצים את הקהל הנוהה אחריו, ללא ספק יחזק את מעמדו ואהדתו בציבור.

לאורך שנות הגלות בתקופות החשוכות ביותר, הדבר שהחזיק את עם ישראל היה התקווה לעתיד טוב יותר. התקווה היא הנחמה הכי גדולה בזמנים קשים. הצער והאכזבה גורמים לאובדנה של התקווה וכל הבראה ותקומה נמנעת, יהי רצון שנחזה בקרוב בהחזרת העטרה ליושנה, ובתהילתה ותפארתה של יהדות ספרד, במהרה.

אריאלה פישר, פעילה חברתית

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
את זה כבר ניסו בעיתון לשעבר של שס יום ליום והנה אתם רואים איפה היא נמצאת עכשיו וכל זה בגלל שהעורכים והכתבים היו חדשים מבחוץ אז תאמינו לי שאריה דרעי חשב על זה והגיע למסקנה שאם הוא לא יביא צוות ועורך ותיק זה יגמר רע ועכשיו תשאלו אז שיביא מישהו ותיק ספרדי זה לא נכון כי זה ייצר סטיגמה לא טובה לעיתון כמו
ישראל12.08.17
17
אז האם גם פה תגידי שהאשכנזים מחפשים ספרדי שיושיע אותם? מה השטות הזו? עורך זה מינוי מקצועי על בסיס הצלחות והישגים. מתי כבר נשתחרר מהגלותיות המיושנת והמטופשת הזו לבחון כל אדם על פי מוצא סבו? רק אצלנו הציבור החרדי זה עדיין נשאר במינונים כל כך גבוהים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי07.08.17
צודק במיליון אחוז (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים 10.08.17
16
הייתי פעיל שס לשעבר לשם שמים היום אני פעיל אנטי שס מכל הלב אעשה הכל שדרקי יעוף משס כך חייב כל ספרדי שפוי לעשות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יישר כח גברת07.08.17

הצגת כל התגובות

15
חייבים לשים אותו עורך. יש לו ניסיון מגוון בחיים, והוא ילהיב את הקוראים בסיפוריו.
יעל שטרית06.08.17
14
כנסי לכל ישיבה חסידית וק"ו ליטאית , תלכי לאוצר הספרים וראיתי זה פלא:רוב מחברי הספרים הם ספרדים טהורים.אז אם האשכנזים יכולים ללמוד ולבסס את תורתם על גדולי הראשונים והאחרונים הספרדים , לא יקרה כלום אם ימנו עורך עיתוןפוליטי אשכנזי. עורך צריך להיות מקצועי ולא צריך לעניין אם סבתא שלו מבגדד או גליציה
יהדות ספרד המפוארת06.08.17
13
במידה שזה היה עתון אשכנזי והיו ממנים עורך ספרדי והיה כזה כתבה שצריך מישהו מבפנים, הייתם צועקים גזענות על הכתב. ואם היה אשכנזי הייתם אומרים שתמיד מפלים אותכם. באמת נמאס מהבכי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי06.08.17
12
יקירתי, הפרצוף האמיתי של האשכנזים נראה כל בקר בחדשות...אם בפגיעות מיניות, התאבדויות, סמים בישיבות, מנהלי סמינרים שחוששים רק לכספם...טול קורה מבין עיניך!. מי את שתציעי לספרדים את מקומם?...חפשי לך נושא אחר לכתוב עליו.. אולי איך לעבוד את ה' ולא את החברה...מה דעתך?
אפי07.08.17
11
פשוט אבל פשוט צודקת כל מילה בסלע הגיע הזמן להעריך את עצמנו . האשכנזים כבודם במקומם מןנח אבל אם מחזקים תספרדים אז עד הסוף כל הכח צריך לבא מבפנים ולא חסר מוכשרים הגיע הזמן שהנציגים מלמעלה ידעו שגם מתחתם יש א שים מוכשרים.ולא שאם זה לא הם אז כבר רצים לבני דודים "ההכי מוכשרים". (נשלח באמצעות
צדק07.08.17
10
עם ישראל חייב להיות מאוחד, צאו מהגלויות, ותתחילו לבנות עם אחד מאוחד ומיוחד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר06.08.17
9
הגזענות הסמויה של "אחינו" האשכנזים בכל מה שקשור לניתוק והעמקת הקרע בין מזרח למערב ממשיך במלואו ע"י גברת פישר, היא אומרת שאפילו העורך של העיתון של ש"ס צריך להיות מזרחי , צריך להתעלם מכישרונו כעורך ולהתרכז במוצאו. בעצם אומרת לכם, אל תלכו לגנים, מוסדות או כל דבר אשכנזי, שחס וחלילה שמישהו מזרחי יתחכך ב
ערן 06.08.17
זה לא יפה התגובות שלכם- מבין את הכאב שלכם-אבל מכאן ולכתוב אימרות פוגעניות..זה לא דרכה של תורה ובטח ובטח לא דרכם של הרבנים שלנו,הרב עובדיה יוסף זכר צדיק קדוש לברכה. אנחנו נשמור לשוננו וה' ישלם שכרנו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב סויסה07.08.17
האשכנזים ימשיכו להאמין בעליונותם וימשיכו למלא את הארץ בילדים פגומים שלא יוכלו להנשא וללדת ילדים.כבר מקבלעם את עונשם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום תמיד06.08.17
לפי התגובות של הספרדים ניתן לראות שיש להם עוד הרבה מה להתקדם
אשכנזי08.08.17
8
יפה אהובה את כותבת מהמם אני לא חושבת שצריך להיות הבדל בין ספרדים לאשכנזים זה חייב להפסק כי כולנו יהודים עם אחד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שרה טויטו06.08.17
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר08.08.17
6
נראה שהכותבת מתיפיפת בלשונה .אף שסניק לא חלם לקבל עזרה משס כולם ידעו שהם דואגים רק לכיסם ולמקורבים . אבל בחרו שס בשביל כבודו של מרן .היום אומרים את האמת בפנים. הציבור מאס במפלגה הכי מושחתת בהיסטוריה הישראלית. ובראשה המושחת הגדול .זה לא כבוד היום להיות שסניק .אבל ב"ה ידידנו "חוזר הביתה" בקרוב והמפלגה
ללא שם08.08.17
5
גני חה ומלא אור גז מהדוע?
זה לא דודים07.08.17
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שושן צחור 08.08.17
3
אנשים לא מתחברים לה' ולא מתחברים לדעת תורה על פי רצון ה' ולאמונת חכמים שזה אחד מתרי"ג מצוות של "ועשית ככל אשר יורוך". וכל הבעיות ייפתרו מאליהן. כל "החברתיות" מתחילה ב"חברת ה' לי טוב" ואי אפשר להגיע "ואהבת לרעך כמוך"(שזה השיא של "החברתיות" על פי הוראות היצרן של העולם) אי אפשר להגיע לכך ללא "ואהבת את
במקום שטויות07.08.17
2
והם חיים באושר זה לא משנה אנחנו עם אחד ואני מכירה יותר אנשים אשכנזים שמיתחתנים מאשר ספרדים שמיתגרשים !!!! אתם דפוקים ואפי שים לב למה שאתה כותב כדי שלא תצא דפוק שובב תכתבו עם קשר כי מילים יכולות להרוססססס אני הפסדתי מישהו רק בגלל שאני אשכנזיה?? וזה בגלל הדעות של הספרדים !!! אחרת לא היה אכפת לי!!!!
יעל10.08.17
1
עגבניות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דמגוגיה בגרוש08.08.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24