כיכר השבת

זעקת הגננות החרדיות

פיטורין וחוזי השתקה; משטר הפחד של רשתות הגנים

כך עושקים ראשי רשתות גנים במגזר החרדי את שכרן של הגננות והסייעות: פיטורין מדי שנה, חוזי השתקה - והכול בחזות דתית • גננות, ופעילים מספרים ל'בקהילה' על המאבק מול הרשתות (חרדים)

98
חיים פריד, בקהילה | כיכר השבת | כ"ה באב | 17.08.17
נשים חרדיות. אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לכתבה
נשים חרדיות. אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)

י' באב, יומה הראשון של חופשת בין הזמנים. בזמן שאלפי משפחות יצאו למסלול, חופי הים או לפארקים, נראו קבוצות גדולות של אימהות חרדיות בלשכות התעסוקה. בירור קצר העלה כי מדובר בריטואל קבוע. אלו עובדות רשתות גנים חרדיות שפוטרו בחודשי החופש, כשעם תחילת שנת הלימודים הן צפויות לחזור לעבודתן. הפיטורין נעשו במטרה לחסוך את שכרן ובניסיון למנוע מהן לצבור ותק. למעשה, "הפיטורין" הם הצעד האחרון בשרשרת צעדי ההתעמרות שהן עוברות ממעסיקיהן - חלק מרשתות החינוך החרדיות.

בניסיון ללמוד את היקף התופעה התחלנו לחקור את העניין. לא מדובר במלאכה קלה. הגננות והסייעות, חוששות למקום עבודתן. פוחדות שמא מדובר בחוקר מצד הרשת שמסתתר תחת כסות עיתונאית. "איך הגעתם אלי?", "מי ערב לי שלא תעביר את השיחה לרשת?", "מה זה יעזור בכלל?", "למה זה טוב?" ועוד אמירות רבות בסגנון זה - היו התשובות שקיבלנו כשניסינו לברר את תנאיהן. אווירת הפחד, החשש, האימה, הורגשו היטב בשיחות הקצרות.

לבסוף, לאחר מאמצים רבים הצלחנו להגיע למספר גננות שהסכימו לשתף פעולה לאחר שהשתכנעו בכוונותינו הטובות. מי יתן שאכן נזכה להועיל להן, ולא לגרום חלילה לנזק.

המצוקה: פיטורין כל שנה

א' ("אל תרמוז את שמי אפילו בראשי תיבות") מספרת ל'בקהילה' שהיא עובדת ברשת 'בית יעקב', וכי "בחמש שנים הראשונות הגננת מפוטרת בחופשת הקיץ". בנוסף, "הרשת מכירה רק בגננת מוסמכת או ב'מורה בכיר' לצורך דרגות השכר, אבל לא משלמים תוספת על תואר ראשון והשתלמויות". לדבריה, "יש גננות רבות שיש להן בכיר, ומחשיבים להן את זה רק כמוסמך, שזה פחות כסף".

סיפור דומה הוא זה של ב', שעובדת ברשת 'עץ הדעת', שסיפרה גם היא כי "בארבע שנים הראשונות יש פיטורין בחופשת הקיץ, אבל אחר כך זה נפסק". לדבריה, "ברשת לא מחשיבים בכיר ותואר ראשון לענייני שכר".

מי שהכי סירב לשתף פעולה הן הסייעות. "בדרך כלל מדובר בנשים צעירות, שזו העבודה הראשונה שלהן במערכת, ולכן הן חוששות", הסביר גורם חינוך. 'עץ הדעת' ו'בית יעקב' הן לא היחידות. גננות וסייעות ברשתות רבות מספרות על משחקים בתלושים, על פיטורין, על חוזי העסקה דרקוניים, על משחקים בפנסיה ושאר ירקות.

הסיבה להיקפי העושק בתחום ההוראה, נעוצה בתשובתה של אחת הגננות לשאלה מדוע היא לא מתלוננת - "אין על מה להתלונן. נקבל תשובה ברורה: רוצים - תעבדו, לא רוצים - שלום". נראה כי מנהלי הרשתות מנצלים את המצב - אלפי בנות סמינרים שנפלטות כל שנה לשוק התעסוקה עם הכשרה בהוראה, והם מבינים שעל כל גננת שתפוטר יש עשרות אחרות שירצו לבוא במקומה.

לא מדובר במצב חדש, כבר ב-2008 כתב מבקר המדינה דו"ח חריף, שעסק בעיקר ברשת גני הילדים של אגודת ישראל וברשת בית יעקב. בדו"ח החריף התייחס המבקר לפיטורי הסייעות כל שנה בחודש אוגוסט, למרות שהרשתות מתוקצבות לשלם לעובדות גם בחודש אוגוסט. "הממצאים שהועלו מעידים על מינהל לא תקין של הנהלת בית יעקב, על בזבוז כספי ציבור ועל שלילת זכויות שכר מעובדים. בית יעקב לא פעלה בהתאם לנדרש ממי שכספי הציבור הופקדו בידיו בנאמנות. על הנהלת בית יעקב לשלם לאלתר שכר לעובדים כנדרש. על משרד החינוך והעירייה לפעול לאלתר כדי להבטיח תשלום שכר הוגן לעובדי בית יעקב", נכתב בדו"ח.

קראו עוד בנושא: שכר משפיל, פגיעה בוותק: כך נעשקות גננות חרדיות

המבקר אף התייחס להתנהלות משרדי החינוך והאוצר בסוגיה, והאשים אותם כי הם "מתעלמים מהפגיעה בזכויות עובדים, שאין להם ייצוג הולם כדי לצמצם את עלויות ההעסקה שלהם". באשר לטענת מנהלי המוסדות כי הם אינם מתוקצבים כפי החינוך הרשמי, העלה המבקר שזה לא הפתרון, "שכן כפי שהועלה גם תקצוב דומה למקובל בחינוך הרשמי אינו מבטיח אי-פגיעה בזכויות העובדים. על משרד החינוך, בעצה אחת עם משרד האוצר, לעקוב בקפידה אחר הפעולות שנוקטות הבעלויות ולנקוט סנקציות במידת הצורך כתנאי להמשך הזרמת כספים בעתיד".

למעשה, בתחילת כל שנת לימודים חותמים מנהלי הרשתות על תצהירים למשרד החינוך, לפיהם הם משלמים לעובדי ההוראה בדיוק כמו בטבלאות השכר של המשרד. כלומר, הם מחויבים לעובדת לפי שנות ותק, תארים ותעודות הסמכה, השתלמויות, ביגוד, פנסיה וכו'. מבחינת המשרד רמת התקצוב של המוסד לא רלוונטית, ועל מנהלי העמותות לגייס את הכסף מהבית. תצהירים אלו היו במרכז פסק דין של גננת שתבעה את רשת גני ילדים של אגו"י, בתביעה שהתגלגלה עד לפתחו של בג"ץ. ביהמ"ש פסק כי תצהירים אלו מחייבים את המנהלים גם כלפי הגננות, וחייב את הרשת לפצות ב-4 מיליון שקלים 16 גננות שתנאיהן הורעו.

במשרד החינוך אומרים ל'בקהילה' כי הם מנהלים פיקוח ובקרה על רשתות הגנים, "אבל אנחנו לא נתקלים כבר בתופעות הללו. אם עובדי הוראה נתקלים בתופעות כאלה, תפנו אותם אלינו, אנחנו מטפלים בזה ביד קשה". לדבריהם, יש למשרד מוקד טלפון אנונימי, שמאפשר הגשת תלונות בלי צורך להזדהות.

גורם במשרד סיפר כי "אנחנו מפנים בקרות קבועות לכל הבעלויות במערכת החינוך, ואחת לשלוש-ארבע שנים אנחנו בודקים תלושים של הבעלות באופן מדגמי, האם הם מתאימים לטבלאות השכר שלנו. נתקלנו בתופעות של תלוש מנופח, ודרישה מהגננת להחזיר חלק מהסכום, אבל זו תופעה שהיא בעיקר במגזר הערבי, ופחות במגזר החרדי".

לדבריו, בעבר היה מורכב לעקוב אחר השכר שהיה יוצא לגננת, שכן העמותות היו מפעילות עמותות אחרות שהפעילו את הגנים. "קראנו לזה צינור קצה, אבל כבר שלוש שנים שחתכנו את זה, ואי אפשר להעביר את הרישיון להקמת גן למישהו אחר".

במשרד מספרים כי במידה ועולה בבקרה שרשת גנים או מוסד לימודים לא שילם לעובדות על פי טבלאות השכר של משרד החינוך, הם מפעילים סנקציות שפוגעות בתקציב הרשת. למרות הבקרות, המשרד נתקל בקשיים בפיקוח, שכן עובדות רבות לא פתחו תיקי הוראה במשרד החינוך, ו"לכן אם המשרד בודק את תלוש השכר, לא נדע אם יש לה תואר ראשון או בכיר ומגיע לה תגמול גבוה יותר". עם זאת, הם מדגישים, כי "מבחינתנו זה לא משנה אם העובדת פתחה תיק הוראה במשרד או לא, מנהל המוסד מחויב לשלם לה בדיוק כמו טבלאות השכר והוותק של המשרד".

על שאלת התקצוב, אומרים במשרד כי למרות שתקציבי מוסדות המוכש"ר נמוכים יותר מהחינוך הממלכתי, ויש להם הוצאות נוספות, הגננת אמורה לקבל 100 אחוזים משכרה. "ענייני התקציב זה לא בעיה של הגננת, זו בעיה של מנהל העמותה, היא אמורה לקבל שכר כדין".

הפחד: מקבלות רגליים קרות

למרות הצהרות משרד החינוך, עו"ד ר' משה שופל, שמתמחה בדיני עבודה בפרט בציבור החרדי, טוען כי הבקרה של משרד החינוך לא אפקטיבית. "הבקרות הן מדגמיות, ורק במקרה שמישהו מלשין בודק המשרד לעומק". נקודה נוספת שמעלה שופל, היא זהותן של המפקחות. "למפקחות במחוז החרדי יש קרובות משפחה שעובדות ברשתות. אני אישית גיליתי שבת של מפקחת שהייתה אמונה על רשת חינוך שכבר קרסה, הועסקה באותה הרשת. לא פלא שהמפקחת לא התריעה בזמן על תופעות. בשורה התחתונה, בגלל שהמפקחות מהמגזר החרדי, לא נראה תוחלת לבקרות של המשרד".

שופל, שמנהל בימים אלה תביעה ייצוגית כנגד רשת לחינוך מיוחד במגזר, טוען כי צריך לעשות שינוי משמעותי בתרבות ההעסקה בציבור החרדי. "כל פעם שמישהי פונה אלי, היא ומשפחתה בחרדה עצומה. מין מצב של עבדות, שבכלל לא בטוח אם במצרים הייתה תחושה כזו. פוחדים לתבוע, פוחדים להתלונן, פוחדים להינזק. גננת שפונה אלי כי ברצונה לתבוע את המעסיק שלה, אני עסוק במשך שעות ליישב את דעתה שאין לה מה לפחד להתלונן. היו גננות שהוליכו אותי שולל. ביקשתי מהן התחייבות שהן ילכו לבית הדין לעבודה, וברגע האחרון הן קיבלו רגליים קרות ולא תבעו.

"יש מעט מאוד אנשים שהמשיכו בתהליך התביעה, ומדובר באנשים שאני שם להם אבנים בכיסים כדי שלא יפרשו". למעשה חיפוש של פסקי דין בנושא העמותות, מעלה מעט מאוד פסקי דין. לדברי שופל הסיבה לכך טמונה בעובדה שראשי העמותות לא רוצים שיהיו פסקי דין על שמם, וברגע שמתחיל ההליך הם משלמים לעובדת כמה אלפי שקלים כדי שתמשוך את התביעה. למרות שמדובר בסכום נמוך משמעותית ממה שהיא תקבל בביהמ"ש, העובדת תעדיף למשוך את העתירה, כי מבחינתה עצם העתירה שלה זה נוגד את ההיגיון.

לדבריו, גם לאגד את העובדים, זה לא פתרון. "ברשת חינוך גדולה שפורקה הקמתי ועד עובדים, וברגע שהגיע מעסיק חדש כולם התפזרו. אף אחת לא הייתה מוכנה לעמוד לפני המעסיק החדש. בכלל, התאגדות זה לא דבר ששייך לציבור החרדי, אני רוצה לראות בעיניים גננות של רשת שהתאגדו".

יש לו גם פתרון - הקמת הסתדרות חרדית, שתפעל על פי בית דין. אבל הפניות שנעשו לדיינים חזרו בשלילה. "הדיינים חוששים לקחת את זה על עצמם. זה כאב ראש, זה להתעסק עם אנשים חזקים".

את בעלי העמותות הוא מאשים כמי שחשים כי "העמותה זה אני". הם שכחו כי העמותה היא ישות משפטית נפרדת, הוא מסביר. "מנהלי העמותות לוקחים את העמותה ולשׁים אותה כדי להרוויח כסף. הם מעסיקים קרובי משפחה בשכר גבוה, הם משחקים עם התקציבים. הרי הם צריכים לחתן ילדים, ומי אתה בכלל? אני הרי הקמתי את העמותה. המעסיקים מזלזלים בעובד, הם לא מבינים בכלל עד כמה עובד זה דבר יקר. זו בעיה גנטית בתרבות. אנחנו אוסף של שתדלנים, עם תרבות נוראית של הכרת טוב עמוקה לכל מי שמעסיק ועושק אותנו. אם הציבור החרדי היה צריך לנהל את המדינה, לא היינו מחזיקים מעמד שנה אחת".

ומי האשם במצב? מבחינת שופל: כולם. "לא העכבר גנב אלא החור. הממשלה נוח לה המציאות הזו, שכן היא מקנה לה שקט קואליציוני; למשרד החינוך זה נוח, שכן הוא משלם לעמותות פחות כסף, ולראשי העמותות זה נוח כי הם מרוויחים. זה פטנט נהדר - זה רוצה לשלם, זה רוצה להרוויח". שאלת התערבות הנציגים החרדים בכנסת עולה שוב ושוב, שכן המפלגות החרדיות ניהלו מאבק על הגדלת קצבת הילדים ב-50 שקלים, וכאן מדובר במאות שקלים נוספים שיגיעו כל חודש לגננות, שרובן נשות אברכים, אם הם ילחמו על כך.

עו"ד שופל מפקפק באפשרות של התאגדות, אבל בחטיבה החרדית של ההסתדרות מספרים ל'בקהילה' כי הם איגדו את העובדות ברשת 'קן ציפור' באלעד, ברשת 'מגן הלב' וכעת ברשת 'מאורות המעיין'. סיפור ההתאגדות ברשת 'מאורות המעיין' אף עלתה לכותרות, אחרי שהרשת פטרה את העובדת שניהלה את ההתאגדות, ורק בעקבות פסיקת ביהמ"ש, שקנסה את הרשת והמנכ"ל על כל יום שהעובדת לא חזרה לעבודתה, הוחזרה העובדת.

הדרך: מגייסים אצטלה דתית

בראיון של עו"ד רפי מלאכי, ראש החטיבה החרדית בהסתדרות, ל'בקהילה', הוא מספר כי "יש לנו מבול של פניות ממורות, גננות ומלמדים שמתחננים שנכנס ונאגד את העובדים ברשת בה הם עובדים". מלאכי מספר כי בתחילת דרכם רבנים העלו טענות שונות נגד הכנסת ההסתדרות, "אבל הסברנו לרבנים את הרגישות בה אנחנו מתנהלים ואת הצורך ההכרחי מבחינת העובדים, והם אישרו לנו להיכנס למוסדות החינוך".

מלאכי, מפרגן ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, "שהבין את הרגישות במגזר החרדי". ניסנקורן ישב עם המנהלים שסיפרו לו על התקציב החסר, והוא ניצל את הכוח של ההסתדרות לשפר את תנאי התקצוב בעמותות אליהן נכנסנו.

אבל לא הכל חלק. ההסתדרות נתקלת בקשיים כשהיא מנסה לאגד את העובדים במוסדות החינוך. "המעסיקים מציגים את העוולות שלהם באצטלה דתית, ולא פעם נאלצנו ללכת לרב שיוציא מכתב שיאשר לעובדים להתאגד. התחייבנו לרבנים כי נלך לפי דעת תורה, ואם יהיה צורך בשביתת הזדהות, לעולם לא נבקש מתלמודי התורה שישבתו. מבחינתנו בתורה אין שביתה, ואם נצטרך, מקסימום השביתה תהיה בלימודי החול ולא בלימודי הקודש. בסופו של דבר המצוקות של העובדות בחינוך נוגעות לכל משפחה כמעט במגזר, זה לא איזו מצוקה מורחקת, ולכן הגיבוי הרב שאנחנו מקבלים מרבנים".

לדבריו, "רבים מהמעסיקים במגזר החרדי בכלל לא מודעים ליחסי עובד ומעביד, ומבחינתם הם בכלל עושים טובה כשהם מעסיקים מישהו, אבל בשנים האחרונות התפיסה משתנה, גם בקרב המעסיקים". אבל לא רק המעסיקים מטילים קושי, גם העובדים מתקשים פעמים רבות להתאגד, "הם טוענים שזה נוגד את דעת תורה וכל מיני טענות דומות, ורק אחרי שאנחנו מוכיחים להם שאנחנו כפופים לרבנים הם מוכנים להצטרף".

מלאכי מספר כי בימים אלה הם נמצאים בהליך התאגדות של רשת חינוך גדולה, "אבל זה נעשה בחשאיות כדי שמנהל הרשת לא יפגע לנו בהתאגדות. ברשת אחרת שהתחלנו הליך התאגדות, בטעות אחת העובדות, שהיא גיסה של המנכ"ל, נחשפה להליך והיא העבירה את האינפורמציה למנכ"ל, שכעת בלם אותנו, אבל כשיעבור זעם נסיים את ההליך".

גם במקומות בהם ההסתדרות נכנסה, טרם נחתם הסכם קיבוצי חדש בין המורות והגננות לרשתות, אבל מלאכי מציין בסיפוק, כי "ההתעמרות והעושק הופסקו. המשכורות מגיעות בזמן, התלושים נשלחים לעובדים, אין פיטורין בלי שימוע, אין הסטה של עובדת מהיום להיום לסניף אחר ויש ייעוץ והכוונה, ובהמשך גם נחתום על הסכם חדש". לסיום הוא אומר, כי "לעובדים שמתלבטים, דעו לכם שאנחנו הולכים על פי דעת תורה, וככל שיהיו לנו יותר עובדים מאוגדים, גם מוסדות החינוך יתחזקו, כי העובדים יהיו מרוצים יותר".

תגובת 'עץ הדעת': "אין ולא היה גננת שהוותק שלה לא עלה בעקבות המכתב הפורמלי שניתן ב-31 במאי. כל המכתבים שנשלחו ניתנים כהגנה, במקרה והגן בו עובדת הגננת ייסגר והרשת תאלץ לשלם שכר על שנה שלמה. עובדת שמעוסקת בשנה שלאחר מכן, מקבלת את מלא שכרה בתוספת שנת הוותק. עץ הדעת משלמת קרנות השתלמות וקרנות פנסיה, מעבר למתחייב מהחוק".

תוכן שאסור לפספס
98 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
73
הגיע הזמן לאזור אומץ ולהפסיק את הניצול המכוער. להתלונן, לתבוע, לדרוש את המגיע לכן ולא לפחד מבני אדם. יהודי צריך לירא רק מהבורא, והבורא לא רוצה שירמו אתכן!
אהרן לב22.08.17
72
האם הם לא יודעים את המצב או אולי קיים איזה שהוא קשר בשתיקה? בכל אופן ראו , תמיד שהנושא עולה , כמה תגובות זעם ותסכול נכתבים ! האם זו גזרה משמים? לא! והדבר תלוי בנו, להקים רעש גדול, לא לשתוק ואם יש צורך, להתאגד בהסתדרות, שישמחו לעזור!
מנדל18.08.17
71
תבדקו בבית שמש כמעט אין גן שלא מפטר כל שנה! וככה הם עובדות עשרות שנים. יותר מזה.. מה יש לבדוק את תלוש השכר של העובדות וכי אתם לא יודעים שהן מחזירות כסף לראשי העמותות והמנהלים . מצהירים עליהם 5000 ש"ח והגננות מחזירות מזומן 2000 שח . והם לא מתלוננות!!! לא משלמים לאף אחת מהם הבראה אפילו לא שנה אחת !!
מכיר גננות18.08.17

הצגת כל התגובות

70
זה פשוט פשע מאורגן!!!!!!!! הגיע הזמן להרים את הכפפה ומיצידי שהמדינה תתערב בזה, לא ייתכן שינצלו נשים ככה רק בגלל שהן חרדיות ורוצות לעבוד בחינוך חרדי!!!! מכ----ל העמותות החרדיות, היחידים שנותנים לעובדים את כל תנאי משרד החינוך- הם החינוך העצמאי- שבאמת יש להזכיר אותם לטובה שלא מפספסים לעובדים שקל ממה שמ
מישהי17.08.17
69
אנחנו פחדניות שלא יודעות להתאגד אני יודעת בבירור על עשרות מקרים שמחרידים אבל כולם פוחדות וכשמישהי התלוננה עיין ערך אשדוד גני מאורות המעיין כולם שכחו ממנה כן מגיע לנו עד שנתעורר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גננת17.08.17
68
החכ"ים מגנים על עסקני העושק....
החכ"ים מגנים על17.08.17
67
הדבר ידוע ומפורסם הנה ברשת הגנים של אגודת ישראל אנשים שנחשבים חשובים עושים את זה אחד מהם ראש מועצה עוד אחד רב ידוע ומרצה מבוקש
דייייייייי17.08.17
66
ואתם גננות חרדיות יש מוסדות לא חרדים שאפשר לעבוד לי בבית הספר מוסד לא חרדי היה מורה חרדית אז למה ליתחנן ולפחד מי האנשים האלה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף ישראל17.08.17
65
הייתי בכנסת, היו שם 2 נים שהתלוננו ואמרו את כל האמת מה שקורא ב"מוסדות החרדים", משרד החינוך נדרש לעשות מעקב ולהתקשר לכל המורות והגננות לשאול אם הן מקבלות מה שמגיע להן והן מרוצות, לא ניראה לי שהיו כאלו שהתלוננו, כי כל ברת דעת יודעת שאם תגלה את האמת תפוטר... שמשרד החינוך יעשה את הבדיקה אצל אלו שעזבו או
חיותה20.08.17
צדקת בכל מילה שכתבת,2 גננות נאבקות למען הכלל, ידוע לנו על פעולתן אך מה קרה עם זה ? האם השתנה משהו?עולם כמנהגו נוהג,מנהלי העמותות אינם פוחדים כיוון שיש להם גיבוי מח"כ . הגזל נהפך לדגל מנהלי העמותות.
גננת 22.08.17
64
להם ולילדיהם ולנכדיהם יש דירות פאר בירושלים ובני ברק. פשע בל יכופר! בעולם הזה הם נצחו אין להם מחילה לדורות עולם בזה ובבא!!!!! נ.ב. איך אמרה אחד המזכירות של אחד ממנהלי רשת הגנים: "חודשיים שהוא לא קונה דירה בירושלים, אני מתחילה להלחץ....
גננת17.08.17
63
הייתי מורה לשעבר, וכן אשתי במגזר הדתי (לא חרדי) אני שלימדתי בת"ת ראיתי על בשרי מה זה ניצול. את אשתי שלימדה בממ"ד בעמותה, אמנם לא ניצלו מבחינה כספית אבל כל שנה קומפלט היא קיבלה פיטורים פקטיביים.
נפתלי17.08.17
62
אינטרס משותף של בעלי הרשתות ומשרד החינוך
חיים.17.08.17
61
עובדים עליכן עושים קופה על חשבון עולם הבא מרמים אתכן!!!!! משכורתכן? חצי המאפיה לוקחת לכיס שלה כסוי ראש? גם כאן עטבדים עליכם אומרים לכם שזה מותר ומשלשים אלפי $$$$ על חשבון נשמתכם האומללה
תתפקחנה17.08.17
60
תעשו יד אחת כל הגננות חוזה תעסוקה לחמש שנים עם מחויבות להמשך וגם תנאים אבל אתן נותנות שידרכו עליכם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמעון17.08.17
59
כתבתם שיש מספר טלפוון לתלונות אנונימיות. מה המספר? אני רוצה להתלונן?
אסתר17.08.17
יש באתר משרד החינוך
גולדקנוף17.08.17
1-800-25-00-25
אא17.08.17
תלונות מנסיון הם מתייחסים לכל פניה רק צריך להתאזר בסבלנות,,,,
מימי18.08.17
58
מקבל רק 7 מנדטים,מי שמושב שהחילונים מחללי השבת,"התינוקות- שנשבו ",הם שמעכבים את ביאת המשיח ,טועה !!!!! וכדאי בזיון וקצף.
רוני20.08.17
57
גם בבתי יעקב השיטות זהות פיטורים בסוף השנה
אריה 18.08.17
56
גם אשתי עובדת בעץ הדעת זה כבר שנתיים שלא שילמו לה דמי הבראה
שלומי18.08.17
55
לחודש בגן חרדי שכרה 3000 לחודש. ברור שיש פה פשע.
אחד17.08.17
54
חברה שלי תבעה מעסיק שלא שילם לה פנסיה למרות שהוריד לה מהמשכורת כל חודש כספי פנסיה וכן לא קיבלה פיצויים והתראה מראש.........
נעשקת ושותקת...17.08.17
53
בתחילת הקדנציה הצהירו חברי הכנסת החרדים שיטפלו בנושא בכל הכוח ופתאום - שקט ודממה. זאת משום שחברי הכנסת החרדים או בניהם או אחיהם וכו' הם חלק נכבד מראשי הרשתות וראשי העמותות המתנהלות כך כפי שנכתב בתגובה 8. הפתרון להשתדל לעבוד בכל עבודה אחרת ולא להשאר בתנאי עבדות.
פלונית17.08.17
52
ומצפה שישלמו 100% צריך להילחם על זה מול משרד החינוך
כ17.08.17
החינוך מתקצב, ומה לא, אבל לא ייתכן שעובדות חרדיות יועסקו בתנאים כאלו מחפירים. פשוט לא ייתכן, איפה החכי"ם שלנו? פתאום נאלמו דום???? בבקשה- שירימו את הכפפה ויביאו שינוי, הגיע הזמן, מה אנחנו שותקים כמו טמבלים למנהלים שעושים עלינו קופה????? איפה הצדק? איפה???????
מישהי17.08.17
. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל17.08.17
51
בהרבה תתים לא משלמים קרן פנסיה חלק המעביד
פופקה17.08.17
50
זה לא רק ברשתות הגנים המצב יותר גרוע ברשת המעונות שם הניצול הוא קשה אף יותר אם תירצו לחקור באמת תיבדקו את עושרם של בעלי העמותות כמה מבני המשפחה מועסקים שם מה המשכורות של בני המשפחה לעומת אחרים בושה וחרפה לקרא לרשת חרדית הכל שקר וכזב הכל למען הכיס שלהם
י.מ20.08.17
49
"גדולי" התורה החרדים אוסרים על החרדים לרכוש מקצוע, ואוסרים על החרדיות ללמוד במוסדות המעניקים תעודה מוכרת. יתרה מזו, חלקם אף מורים למוסדות החרדים שלא להכיר בתעודת ב.א. "חילונית" ר"ל. כך מגדלים דורות של עבדים ושפחות התלויים לקיומם בהני עסקני רשיעי, נוכלים, גנבים ופושעים מזוקנים. מתי שמעתם לאחרונה את
עזרא18.08.17
מה אתה מכניס פרסומת על ברקאלי בנושא כ"כ חשוב כמו עושק נשותינו
אחראי21.08.17
48
למשהו יש תשובה?
מנדי18.08.17
47
כל העמותות באשדוד בפרט הספרדים נוכלים אין לי מה לאכול בגללם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק17.08.17
46
לא חייבים לשלם לעובדת מעבר למה שסיכמו עם תחילת העבודה ולא וותק, ולא הבטחה לשנים רבות וכו' ואלו שרוצים לפי חוקי המדינה החילונית בבקשה שיפתחו מוסדות וישלמו לעובדות בדיוק כפי שהמדינה מחייבת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם17.08.17
45
מאיר פורוש יש רשת גנים לגפני יש רשת חינוך למקלב יש את עץ הדעת לבעלז ויזניץ וגור יש להם מוסדות מהחצרות שלהם וגם ש"ס, ביום שמשרד החינוך יחליט שאת שהמשכורות לעובדי הוראה יכנס ישירות לחשבון אז יהא ניתן לנשום,ובתנאי שמשרד החינוך יעשה בדיקה מדגמית לחשבונות של עו"ה לראות שלא החזירו חלק מהכסף למנהלים המו
חי17.08.17
לפורוש גנים, רק השאיל שם ממשהו אחר. "אוי....מיום התוכחה , כמה גננות מיוסרות חוזרות הביתה חנוקות - עד כמה אפשר לרמאות את משרד החינוך- ולאיים על הגננות לא לשתף פעולה עם משרד החינוך כי אויי לאותה גננת החשודה בכך, מפוטרת מיידים וילדיה מושלכים ממוסדות החינוך.
יונה17.08.17
והמנהלים מדברים כל כך יפה, בדברי תורה, אנשי חינוך ומדברים בשבחם על השליחות שלהם והם מצולמים בשמחות שלהם עם כל הרבנים והמי ומי במגזר, ובו זמנית שולחים ידם בכספי הפנסיה והמשכורת מורידים שעות כל מה שעולה על רוחם....ולך תתבע איש חינוך עם שליחות שמדבר יפה ומצולם עם כל הרבנים והעסקנים וחכי"ם...... אתה קט
מצפה לגאולה17.08.17
יכריחו את עובדי ההוראה לתת "מעשר" ו"תרומה" ומי שלא רוצה ימצא את עצמו מחפש עבודה אחרת חסר מקומות של החינוך העצמאי ו/או המיוחד שאסור להם לבקש כסף מההורים ומכריחים אותם לתת "תרומה" בהוראת קבע?
יצחק17.08.17
44
גם אם לא פוטרו לקראת החופש , הרי שנאמר להן שהתשלום בגין הבראה הינו תשלום חודש 08/17! כלומר אין תשלום הבראה , במהלך השנה : אין חלב ! בוודאי שלא קפה ! כוסות ח"פ ?? הצחקתם את סיטון ! אבא שלי הוא התמ"ת , ולכי תתלונני ...................... א לקטנטנים ? במשורה ! קציצה קטנטונת ומעט אורז ! רעבים ? שיאכ
רובי 19.08.17
43
צריך לעשות לזה סוף. זו שחיתות ועושק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשת מלמד18.08.17
42
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מה עושים18.08.17
41
רוצים אותנו קטנים ומוחלשים..... הסיפור דומה גם ברשתות הספרדיות וגם באשכנזיות
מנדי18.08.17
40
אבל כולם יחד ואז נראה את כל המנהלים אם ירצו להמשיך לעשוק ולזלזל בעובדים/דות! לתשומת לב הגנים ותלמודי התורה !! והעיקר לא לפחד כלל!
מנחם17.08.17
39
במקום לכתוב תגובה מטופשת תברר את ההלכה אצל הפוסקים בחושן משפט,וכולם כאחד יגידו לך שבעניינים אלו יש חוקי המדינה,זה שאנחנו תקוצבים רק 70% זה בעיה,אבל זה שהגיב שאולי חלק מהנהנתנים על חשבון אילו שלמדו ועשו טוהר,זה גזל.אם היו אומרים לגננות אני מתוקצב 70% וזה אני נותן מילא,אבל נותנים הרבה רחוק מזה בטענה,ש
אחד שאכפת לו21.08.17
38
צבעוני צ'ילה גם מפטרים בסוף כל שנה את כל העובדים לא משלמים נסיעות . לא מסדרים פנסיה. וכו' . העובדות לרוב מסיימות את העבודה בשעה 4:30 עד שאחרוני ההורים אוספים את ילדיהם . מגיעות בשעות לא סבירות לבית שלהן ולילדים שלהן . איפה המדינה בכל הסיפור של ממלכת העושק והגזל ??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי
מישי 17.08.17
37
אשתי עבדה ברשת של גולדקנוף הניצול הציני היה מזעזע ב''ה היא עברה לרשת הממלכתי דתי בלי טריקים ובלי שטיקים עולם אחר אין להם שום יראת ה',שימשיכו לנפוש בהרי האלפים עם משפחותם על הגב של הגננות המסכנות
אברהם מרדכי17.08.17
36
ומשנולדה, אין לה ברירה אלא לסבול בעולם הזה, ולהתפלל שתגיע בקיצור ימים לעולם הבא לגן עדן, לאחר התיקון שעברה בעולם הזה.
דן סגל17.08.17
נא לא לשכוח לקחת את הכדורים מידי בוקר. כדי שלא תדבר שטויות בטעות.
רחמנות עליך18.08.17
35
זה שנים רבות עושקים אותם והציבור שותק אני זוכר את המנובל גולדקנוף שהיה גונב, את כספם אבל הרגילו את המורות שצריך לשתוק וזה התוצאה בשביל זה הדת מיתפורר כי חיים בעושק הציבור צריך להיתקומם ולהכות את כל המאכרים והרבנים שגוזלים את לחמם של אותם גננות ומורות (נשלח באמצעות כיכר
Dave17.08.17
זה רק קצה של קצה הקרחון יש סיפורי שחיתות למכביר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מושחתים נמאסתם17.08.17
34
ראשית צריך לקבל הכרעה מבית דין אם מותר לנהוג כך. אמירה פשוטה של גדולי הדור תמנע את כל הבלאגן. אם מצד ההלכה אכן אין בעיה (גם לי נשמע מוזר) - אז אי אפשר להכריח.
א22.08.17
33
איך מרגישים אותם מנהלים העושים מלאכתם רמייה ?
שמוליק18.08.17
32
חחחח כמה מצחיק אם אני יספר כמה גונבים את מה שמגיע באמת יפלו האוזנים אבל חבל שלא יהיה חילול ה גם כך לא יצאה מיזה כלום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי17.08.17
31
סיפר לי אברך יקר מהצפון, כי אשתו מונתה למנהלת הקייטנה במוסד חרדי ידוע, והתנו איתה תנאי לא חוקי כי חצי מהסכום היא חייבת להחזיר למוסד , אחרי שהיא קבלה את הכסף התנגדה להחזיר ולכן נתבעה לדין תורה בחיפה אצל דיין נוכל ורשע מרושע , כמובן שהבית דין הזה חייב אותה להעביר את הכסף למוסד ועשתה כפי הפסק שלהם בלית
אריק17.08.17
חויתי את זה על בשרי, לכו לרב סילמן הוא נלחם בעיוותי דין!
מזדהה17.08.17
30
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שירה17.08.17
29
חרדי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד17.08.17
28
What it is if not a crime taking the money from workers and live like kings in hell where it is very hot ....the park will be part of the punishment (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Lital17.08.17
27
ע"ע שוד ת"ת סנהדרין ע"י הסמינר הישן הארור , שוד חצר סורוצקין 22 ע"י מוסדות סולם המקוללים וכעת הגנים. בטוחני שזו רק עוד אחת מהדרכים היצירתיות שאותם חלאות בכסות חרדית מוצאים כדי להעשיר את קופתם. ואח"כ הם עוד רוצים שנראה בהם דוגמא.
אבי17.08.17
26
אשתי גם סייעת כבר כמה שנים טובות בשנים האחרונות מי שרוצה לקבל משכורת בחופש הגדול חייבת לנקות את הגן ולעשות עוד כמה דברים ואם לא לא מקבלים משכורת ויש עוד הרבה בעיות ואנשים מפחדים להתחיל אתם אני גם מכיר כמה סיפורים באופן אישי ברשת גולדקנוף שפיטרו סייעות שלא הסכימו לחתום על טופס פיטורין והם מפטרים כל ש
חרדי23.08.17
25
עוד הוכחה שיאיר לפיד טוב קודם כל לחרדים הרבה יותר מכל הח"כים החרדיים שמתעלמים מעושק מצביעיהם.
יהודי18.08.17
24
חסיד גור וידידו של גפני
גננת17.08.17
23
אנחנו גננות בכירות,תעודות וביקורות על ידי משרד החינוך,רשת גני ילדים של אגודת ישראל התעללה בגננות מעל גיל 55,פטרה אותן בלי לבטח אותן בפנסיה,בלי לשלם פיצויים,ידעה הרשת כי אין להן פנסיה-לפחות היתה מעסיקה אותן שנים נוספות,הלוא הן היו מאוד מוצלחות- הרשת רצחה גננות בעלות 14 ילדים מפרנסות עקריות,הרשת רצחה
יונה17.08.17
22
אני הועסקתי בחברה שדרכה נשלחו מאות מכתבי פיטורין בשיטה הזאת של פיטורי קיץ שלא יצברו ותק וזכויות... מאות ואני מוכן להעיד על זה בבית משפט שלא יבלבלו במוח שהם לא יודעים הם פשוט לא רוצים לדעת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד17.08.17
21
זה לא מכוון למנהלי מוסדות החינוך המושחתים,אני לא רוצה לערבב את הנושא עם השייגץ מחב' הפירסום, אבל זה הבעיה מחנכים את בנותינו שילכו להוראה ושם דופקים אותם לאורך שנים עם חצי משכר מינימום ולא לדבר על הסייעות שהם מתעמרים בהם ואו להם מיום הדין להם ומעליהם,
אדם17.08.17
אצל החרדים זה צאו והפרנסו זה על חשבון זה..... ע"ע מנהלי חידרים, סמינרים, גנים, מנהלים קהילתים, אישןרי בניה, ועוד ועוד. ר"ל.
קובי17.08.17
20
לא שילמו לה פנסיות (למרות שקיזזו לה מהתלוש), עיכבו לה משכורות, בסוף שנה היא ברחה לעבוד בבית ספר במשרד החינוך ושלחה מכתב מעו"ד וקיבלה את כל הכסף שגנבו לה מנהלי העמותה.
עופר21.08.17
19
לא כולם ככה. אני מכירה מנהלת גנים שמשלמת לעובדות כמה שהיא יכולה כי באמת משרד החינוך לא משלם הכל והיא לא חייה בסטייל ומתקצבת ממש יפה את העובדות שלה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אנונימי. 19.08.17
18
אני מקוה שדברים אלו נקראים על ידי מי שעדיין חרדים לדבר ה ,ולא מסוממי התקשורת החרדית החדשה [או החרדים החדשים או כל שם וחניכה דאית ליה. במילים אחרות לא חרדים המתקרים בעיני עצמם חרדים ] והנה ידוע הדבר שאין לגופי החלינוך ורשתות החינוך כמעט סיכוי להתנהל ולהחזיק ראש מעל למיים מאלף ואחד סיבות ובעיקר רדיפה
חנוך החנוכי 18.08.17
17
אני עובדת בפנימיה של בנות ואי אפשר להשוות את השכר שלא מתקרב למינימום ועוד שזה בנות רווחה.. לעטומת אותה עבודה במקומות חילוניים שזה כמה אלפים יותר..
עובדת18.08.17
16
כל סוף שנה מחדש........ ובתי הדין לא עוזרים בעניין!
מטפלת רגשית17.08.17
15
בבקשה תלחמו, תצעקו ואם תצליחו ואפילו במעט והיה זה שכרכך, אדון חיים היקר..............
אמא17.08.17
14
א יש רשת שעובדות מגיעות שעה נסיעה לעבודה בגן ומקבלות 3500 שח והמנהל נוסע עם מרצדס
אברך לא פשוט17.08.17
13
פשוט אין להם כסף
יוסף17.08.17
12
לקרוא ולבכות על הניצול הקר והאכזר של נשים יקרות שכל רצונן הוא להביא פרנסה סבירה למשפחתן. מגיל אפס מלמדים את האישה החרדית שזכות גדולה היא לפרנס כדי שהבעל ילמד תורה. אותן נשים מתמסרות באהבה לשליחות נאצלת זאת. מלמדים אותן גם שצריך לעבוד רק במקומות חרדיים כדי שלא יושפעו חלילה מהחילונים. ומה הן רואות במק
שי23.08.17
11
מזעזע !!!! כבר שנים שומעים על ההתנהלות המגונה ועל השחיתות... אבל אלה בשלהם כי יום כיפור מכפר...
שמוליק18.08.17
10
והשינוי המתבקש- שכר הגננות יעבור ישירות ממשרד החינוך, כך אף מנהל לא יוכל להתערב ולחמוס כספים שמגיעים לעובדת ביושר, והמנהלים??? נראה אותם מתמודדים.......
מישהי17.08.17
9
הבעיה היא לא רק אצל הגננות אלא גם אצל המורים. צודק העו"ד שאם יתנו לחרדים לנהל את המדינה היא לא תחזיק מעמד שנה. כאחד שעבד שנים רבות במערכת החינוך אומר ששורש הבעיה היא "והשוחד יעוור" המנהל שגוזר קופון מפריש חלק למפקח עליו ברשת, והוא מפריש חלק למפקח במשרד החינוך. כולם מרוצים ולאף אחד אין עניין להפסיק א
משה17.08.17
8
ואז תקבל ממשרד החינוך
אברך17.08.17
7
זה היה מקום המדינה וזה יהיה עד ביאת גואל את הכסף מקבלים העסקנים של אגודה בהשראת גדולי הדור
נועומי17.08.17
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה17.08.17
5
שנים רבות ,לפני שנה הם החליטו לא משלמים לה על חודש 7 וגם חודש 8 מחייבים לעבוד 45 שעות ,על חשבון החופש של אישתי שעובדת שנה שלמה עם 40 ילדות כמעט ,ככה שלמעשה היא מקבלת 14 יום חופש ,ומשכורת של 3000 כל השנה. הכל לטובה,כמו שנאמר פדני מעושק אדם
יאיר לוי17.08.17
4
עובדות כמו חמורים בפרך בשכר מועט עובדי העייריה עושים מה שאנחנו הסייעות עושות מנקות חצר מנקות את הגן בחופש מי משלם??? כל דבר מורידים במשכורת ואין עם מי לדבר הכל פרוטקציה!!!!!! רמאים ושקרנים אבל אין מה לעשות חייבים לפרנס הלוואי ויצא מהכתבה הזאת והמתלוננת תבוא על שכרה אמן!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת ב
עובדת17.08.17
3
לפני שנתיים ראיתי בהכיכר כתבה נרחבת בנושא. שמח לראות שהנושא מחלחל גם לעיתונות הוותיקה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי17.08.17
2
והכל בכיסוי "הדת"
מנא17.08.17
1
כשיש עודף במורות וגננות מנצלים זאת מנהלי רשתות הגנים. האם לא הגיע השעה לפתוח סוף סוף מגמות אחרות בהתאם לדרישות השוק?.
משה17.08.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24