כיכר השבת

יד החסידים על החסידים

לא תחמוד בית (כנסת) רעיך: מאבק אלים בערד

שמח בערד: סכסוך חריף על הבעלות של בית הכנסת המרכזי בעיר, הביא בשבועות האחרונים למספר אירועים אלימים בין גבאי בית-הכנסת וחסידי חב"ד השולטים בבית הכנסת כיום, לבין חסידי גור, הטוענים כי הם הקבוצה הגדולה יותר, ולכן המקום מגיע להם. "כיכר השבת" מגיש: הסיפור המלא שמסעיר את ערד (חרדים)

45
דוד כהן | כיכר השבת | כ"ז בטבת | 13.01.10
מודעת הנהלת בית-הכנסת על רקע המבנה
מודעת הנהלת בית-הכנסת על רקע המבנה (כיכר)

העיר ערד סוערת: סכסוך חריף בין חסידי חב"ד בעיר, לבין חסידי גור, הביא בשבועות האחרונים למספר אירועים חמורים ביותר של אלימות, הכל כמובן בשם הדת, כשהויכוח הינו סביב השאלה, מי ישלוט בבית הכנסת המקומי.

מבנה המריבה הינו בית הכנסת המשמש כ'בית הכנסת המרכזי' של העיר ערד. זהו מבנה מכובד המכיל כ-200 מקומות ישיבה. הוא נבנה לפני כ-40 שנה על ידי עיריית ערד, ומנוהל על ידי אנשי "עמותת בית הכנסת המרכזי".

המדובר בבית הכנסת המשמש בתפילות היומיומיות עבור מתפללים מהציבור הדתי לאומי. לצד אלו, משמש המקום גם לעלייה לתורה של תושבים החילונים הבאים לערוך שם את הבר מצווה לבניהם, וכן גם לסיורים של תלמידים מבתי הספר והגנים בעיר, הבאים לבית הכנסת בכדי ללמוד מעט מושגים יהודים, ובפרט בתקופת החגים.

הכל החל לפני כמה חודשים, כאשר רב העיר הרב בן ציון ליפסקר זצ"ל, שהוא חסיד חב"ד ידוע, חלה ואושפז. מחלתו הותירה אחריה חלל עצום. לא רק בכהונת הרב בעיר ורב בית הכנסת, אלא גם בעצם היעדרו של האיש שהיה הרוח החיה מאחורי כל הפעילות היהודית בבית הכנסת.

בעקבות כך, פנה וועד בית הכנסת אל שליח חב"ד בעיר – הרב אברהם זלמנוב, וביקש את עזרתו בכך. ואכן, הרב זלמנוב נענה לפנייה. במשך כל ימי האלול ערך שליח חב"ד בבית הכנסת, פעילות יהודית גדולה, כשהוא מארח במקום רבים מתלמידי העיר, מסביר להם על משמעות הימים הנוראים, תוקע בשופר, ועוד ועוד.

עם פטירתו של הרב ליפסקר, ובעקבות בקשת וועד בית הכנסת מהרב יעקב מנדלסון – חתנו של הרב ליפסקר – למלא את מקום חמיו, עלה גם רעיון נוסף: בית הכנסת שסבל מהידלדלות במספר המתפללים, יתמתזג עם בית הכנסת של חסידי חב"ד, אלו יעברו לבית הכנסת המרכזי ויאכלסו אותו באורח קבע, וכך יתמלא בית הכנסת מחדש במתפללים רבים.

הרעיון הזה לא עלה סתם בחלל ריק. במשך כל השנים, שימש הרב מנדלסון ממלא מקום של חותנו, וכאשר חותנו נעדר מבית-הכנסת, מילא הוא את מקומו ונשא דרשות והנהיג את בית-הכנסת. חסידי חב"ד היו במשך השנים הקוראים בתורה, תוקעים בשופר ומילאו תפקידים נוספים בהתנהלות בית-חב"ד.

באותה עת בדיוק, בית הכנסת החב"די סבל משורת בעיות במיקומו הישן, ואף עמד בפני פינויו משם. הצעת האיחוד עם בית הכנסת המרכזי, הייתה עבורם פתרון לבעיה.

אלא שבעיות רבות היו בדרך לאיחוד בין בית הכנסת המקומי - לבין 'בית חסידים חב"די'. כך למשל, וועד בית הכנסת לא אבה לשמוע על אפשרות לאיחור שעות התפילה בשבת, בהתאם לנוהג החב"די.

אולם כידוע, אין דבר העומד בפני הרצון, וכך, ישבו להם שני הצדדים למשא ומתן, כל צד התגמש מעט וויתר על חלק מדרישותיו, הסכם מפורט נכתב ונחתם כדין, ובא לציון גואל.

בעקבות הסיכום, פרסם וועד בית הכנסת מודעה גדולה בעיתון המקומי, בה הוא מברך את חסידי חב"ד על המעבר. "הננו מקדמים בברכה את שובם של החברים הוותיקים 'קהילת חב"ד' לבית הכנסת המרכזי. אנו מאחלים להם התאקלמות קלה ושמחה והמשך שיתוף פעולה, על מנת שבית הכנסת יהווה מגדלור של טוב וחסד לתושבי ערד".

על המודעה האמורה חתם ישראל פשטיצקי יו"ר עמותת בית הכנסת המרכזי, יחד עם חברים נוספים בעמותה.

מכאן הדרך לאיחוד בפועל הייתה קלה. חסידי חב"ד סגרו את המקום ששימש להם עד כה כבית כנסת, והעבירו לבית הכנסת המרכזי את כל הריהוט והציוד שהיה ברשותם.

בימים הראשונים היה הכל טוב ויפה. אלא שהיה מסתבר מי שהאיחוד הזה לא נשא בעיניו חן. קבוצת חסידי גור בעיר, שלטשו עיניהם אל מבנה בית הכנסת, הודיעו כי לא מקובלת עליהם הענקת המקום לחסידי חב"ד. "אנו קבוצה גדולה הרבה יותר, ועל כן המקום הזה צריך להגיע לנו".

הטענות הללו נותרו בעינם, גם נוכח הודעת וועד בית הכנסת, כי הוא החליט לקבל את חסידי חב"ד, ולא את חסידי גור. "חסר לנו מקום ובית הכנסת הזה צריך להיות מגיע לנו" טענו בגור.

הודעת וועד בית הכנסת לא הרשימה את הגערר'ס, והם לא אמרו נואש. בהוראה מלמעלה, סגרו השטיבלאך בעיר את שעריהם, ומאות חסידי גור הגיעו להתפלל בית הכנסת המרכזי, תוך ניסיון לקבוע עובדות במקום.

וזו הייתה רק ההתחלה. מהר מאוד הגיעו ההפרעות לתפילה, אחריהן גם תגרות הידיים, זריקת ריהוט, ועוד מעשים שאין מקומם בין יהודים יראים, ובוודאי לא בתוך היכל בית הכנסת.

בשלב זה נאלצה גם המשטרה להתערב במלחמות היהודים, כאשר גם כמה 'צווי הרחקה' חולקו בדרך למען הרגעת הרוחות, אולם ללא הועיל. כל צד התבצר בעמדתו.

בתווך נעשים כל העת ניסיונות פשרה וגישור בין החסידים הניצים. גם אמש, נערכה פגישה טעונה בין הצדדים - בניסיון להביא לפתרון בדרכי שלום, אולם זו התפוצצה בלא כל תוצאה.

וכך, עשרים שנה אחרי שחסידות גור יצאה למען חסידי חב"ד בקמפיין של "גם אני נגד החרמת עדה קדושה בישראל", יוצאת אותה חסידות ממש, למאבק אלים הרבה יותר נגד חסידות חב"ד. הפעם על הפרק - אין "משיחות", רק נדל"ן פשוט.

פעילות חב"ד בבית-הכנסת
שליח חב"ד תוקע בשופר בבית-הכנסת, השנה
תוכן שאסור לפספס
45 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
כל צד צודק במאת האחוזים בטענותיו נגד הצד השני
yaakov15.01.10
35
אם הכתבה נכונה צריך להעיף אותם יש ועד והוא מחליט בכח לא מקרבים גרמתם שישנאו אותכם עוד יותר חבד חזק ואמץ אל תפחדו הם חיות אך בערד הם לא יצליחו אני מבטיח לכם שבזמן הבית ישראל הם לא היו מעיזים בושה הכל בכוח פתאום לא מעניין ועד מה קורה כמובן אם זה נכון הכתבה שיעופו חזרה למקומם
ארי14.01.10
34
אם הכתבה נכונה צריך להעיף אותם יש ועד והוא מחליט בכח לא מקרבים גרמתם שישנאו אותכם עוד יותר חבד חזק ואמץ אל תפחדו הם חיות אך בערד הם לא יצליחו אני מבטיח לכם שבזמן הבית ישראל הם לא היו מעיזים בושה הכל בכוח פתאום לא מעניין ועד מה קורה כמובן אם זה נכון הכתבה שיעופו חזרה למקומם
ארי14.01.10

הצגת כל התגובות

33
לכל המגיבים הנכבדים אין אפילו בן תורה אחד !!! איזה אתר זה שכל התגובות מלאה שינאה ,השם ירחם, לעצם ענין : על הצדדים ללכת לדין תורה !!!!! לנו יש את התורה הק' וכל דבר כתוב בתורה ,ואם יש סיכסוך ,אז יש רבנים או דין תורה בהרכב מלא או זבל''א , ללכת לדין תורה היום ועכשיו!!!!!
מאוהבי ה' ..14.01.10
32
וזו לא הפעם הראשונה. הם סתם מכתימים את שמה של החסידות שהיתה עד לפני כמה שנים לשם דבר. כיום השם של החסידות הזו מזכיר רק תככים מריבות ושתלטנות. חבל, חבל מאוד.
סטלא דקדושא14.01.10
31
גם בירושלים בבתי וורשא חסידי הכת האלימה ניסו להשתלט על הבית כנסת החסידי,
אליעזר13.01.10
30
הם אוהבים שטחים, הם לוטשים עיניים גדולות לכל מוסד ציבורי שמתפנה, ולקינוח הם מפעילים מערכת עניפה של אנשי תקשורת ששוטפת את המח של כולם. כמובן הם אף פעם לא מתכוונים לטובת עצמם. הם רוצים רק לסייע לכלל ישראל ומועלם לא חשבו על האינטרסים האישיים שלהם. אבל הזמנים האלו שהם שלטו בכולם נגמרו!!! בבית ש
מנחם המאירי13.01.10
29
פשוט אין,אין ואין בכל מקום הם חיבים לעשות מריבות ח-י-ב-ם-!!!! אחרת "אין להם עולם הבא"
יהודה14.01.10
28
לכל אלו שרוצים לדעת את האמת, אז בבקשה הנה לכם!!! חסידי גור כבר למעלה משנה נמצאים יום יום בבית הכנסת הנ"ל ומשלימים שם מנינים ומוסרים שם שיעורים וכו' וכו' לבקשת ולשמחת הגבאים והמתפללים, ואלאחר פטירתו של הרב ליפסקר ז"ל ועקב כך שחסידות חב"ד שיש לה בערד רק כמה עשרות משפחות ועקב שרצו להעיף אותם מאיפה שה
חיים13.01.10
27
אתם רוצים עוד? העלתם את ברקת והרכנתם את ראש החרדים לדבר ה' בעיר הקודש טעיתם מספיק הגיע הזמן לוותר לאחרים.
אסף13.01.10
26
ה לגור. בית כנסת חבד העלוב שנמצא בדירה שוכן מרחק רחוב אחד בלבד משם. חסידי גור גרים רחוק מאוד משם. זה אזור שלא מתאים להם. יש להם כבר בנינים מפוארים באזוריהם.
חיה13.01.10
25
לא כל דבר מגיע לכם.
די 13.01.10
24
א. כלל ראשון בחיים, אם אתה מתחיל במילה:'באמת' סימן שאתה משקר.. ב. חסידי גור לא היו בבית הכנסת מעולם, רק בחודשים האחרונים בחייו של הרב ליפסקר הם התחילו להגיע, מכיוון ששמעו שהוא סובל ממחלה סופנית והבינו שעליהם להתחיל להפגין נוכחות בדרך לנסיון ההשתלטות. ג. ועיקר: לא יצויר כדבריך שאכן קבוצה מחסידי
יוסי13.01.10
23
וודאי, אין כמוכם צדיקים וסייענים לקהילות אחרות....... כך בחיפה - עם בעלז, כך בקרית גת - עם סלונים, וכך בערד - עם חב'ד.
d13.01.10
22
ציטוט: "חסידי חב"ד היו במשך השנים הקוראים בתורה, תוקעים בשופר ומילאו תפקידים נוספים בהתנהלות בית-חב"ד." נראה שהיה צריך להיות כתוב בהתנהלות בית הכנסת.. תקנו זאת לפני שהמתנגדים יקפצו ויאמרו שמזה רואים שהכתבה מגמתית (יניקה לחיצונים).
יוני 13.01.10
21
הכתבה אינה אובייקטיבית והיא לוקחת צד במריבה כמובן לטובת חבד
יצחק13.01.10
20
ברגעים אלו יוצא קול קורא בחב"ד באה"ק, לבטל את עיתון המודיע למנויים. ליצמן וחבריו מתנכלים לחסידי חב"ד שהגיעו לערד עוד לפני חסידי גור. כמו"כ ייוצא הסבר מי עומד אחרי ליצמן מכפר חב"ד רבינוביץ וליפסיץ וכן הרב אשכנזי. וגם בקרוב ייצא מודעה מדוע הם עומדים אחריו.
אברהם15.01.10
19
בביתר ובקרית ספר אין חסידי גור בכלל וברוך השם אין להם מה להתבייש עם המחלוקות שיש שם. רק בגלל שזה לא קשור לגור אז כל השונאים לא עושים מזה רעש.
חיים13.01.10
18
ערד שייכת לגור נגרש את חב"ד המזרחי,הסודנים ונישאר רק אנחנו אז תזדרזו כי השבת לא כדאי להשאר בערד
בונים13.01.10
17
נמאס ממכםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםם טוטליייייייייייייתתתתתתת
נגד גור13.01.10
16
מקימים ומשמשיכים את דרך החסידות בעולם כולו
כושרבוי13.01.10
15
לגורים בירושלים
אורן13.01.10
14
גור. שם שעוד בפולניה היה סמל להשתלטות וכוחנות. גור. שם שהוא ביטוי לחוסר התחשבות. גור מושג בעבודת המידות: אנוכי ולא יהיה לך. חבל מאד
בני ברקי בנשמה13.01.10
13
בחיפה נכשלתם, גם בערד תיפלו. גערער גערער לך לשטיבל, עוד מעט נגמר הקיגל. זמני ההשתלטות הסתיימה.
אחד13.01.10
12
אני ממתפללי המקום, יהודי פשוט, אוהב את כולם. אני יודע שתמיד גור כיבדו את חב"ד . אבל עכשיו הם עושים מריבה בשביל שלטון. הם חיכו שהרב ליפסקר ע"ה יילך לעולמו. הם מתנהגים באלימות לאחרונה וגם מקללים. אני רואה ואני אומר שזו בושה גדולה לעמנו.
מרקוס13.01.10
11
ל 4 הגורים מקנאים בחב"ד והם בעלי מחלוקת, שהגור ילכו לבני ברק עם המתנגדים, לכו תבנו בעצמכם ולא תלכו אחר חב"ד ולקחת מהם, אתם צריכים רפואה שלמה, בבקשה לכו לסגן פר הבריאות
ל 4 14.01.10
10
לא ניתן לתמוך בתרבות האלימות של גור: זה נגד התורה
פנחס13.01.10
9
תמיד זה ככה לא עושים כלום לחב"ד, מצביעים להתנתקות אבל לפני בחירות ליצמן אומר בקול רעש גדול "שישראל חייב לממן את בתי חב"ד" וגם מגיע לביקור בכפר וחושב שעולם גולם ג' מוקצה מחמת מיאוס
חב"דניק13.01.10
8
בית הכנסת שוכן מרחק רב, ממקום מגוריהם של חסידי גור, ולעומת זאת קרוב מאוד למגורי רבים מחסידי חב"ד והרב מנדלסון. בית הכנסת נמצא במרכז העיר ליד רחובות סואנים ומרכזיים, ולא מתאים לחסידי גור להתפלל שם. חסידי גור לא פירגנו לרב ליפסקר גם בחייו, אבל הם חששו ממנו, כי האדמו"רים לבית גור לדורותיהם, תמכ
בני אברמוביץ13.01.10
7
הרב מנדלזון שליט"א הוא ת"ח עצום מקובל על כל תלמידי החכמים בעיר כולל חסידי גור שבאים ללמוד איתו בחברותא. לא כל גור שותפים אבל קבוצה קטנה של אברכים צעירים וחסרי דעת עמדו סביב הרב משך כל התפילה וקיללו אותו כפשוטו. מותר להתווכח- יש לכם טענות לכו לבוררות לדיין שמקובל על שני הצדדים. אבל אין שום היתר לבזות
נהוראי14.01.10
6
רעש!!!! נימאס לנו ממכם!!!! הגאווה שלכם מוציאה אותכם מדעתכם!!!
יהודה13.01.10
5
אני עוד לא ראיתי מעולם חסיד חב''ד שמגיע להתפלל במקום אחר חוץ מהשטיבל שלו ועוד על מנת לחזק את המניין. כך שאת הסיפורים האלו תמכור למישהו אחר.
חרדי13.01.10
4
שליח צעיר ומצליח מחזיקים לך אצבעות!!!
יוסי13.01.10
3
מי הביא עלינו את האסון ב ר ק ת בירושלים עכשיו את ממשיכים בשיטה של אלימות
קשים גור לישראל13.01.10
2
לא קשור לוותר!!! שים לב למה שמדובר.. וחב"ד המשיכו בפעילות המבורכת שלכם!! אם לא אתם אז מי???
שרי13.01.10
1
גם כך אתם מסתדרים בכל מקום אז מה קורה לכם לכו למקום אחר
int713.01.10
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24