כיכר השבת

ההקלטה נחשפת

מרן הרב שך על גזירת הגיוס: "נרד מהארץ" • האזינו

בשנת תשמ"ח, עת הוקמה ועדה ממשלתית לגיוס בני ישיבות, נאם מרן הרב שך בירחי כלה והבהיר כי אם תיגזר הגזירה -"לא נילחם, לא ניהרג", אולם בני הישיבות - ירדו מהארץ (חדשות)

72
ישראל כהן | כיכר השבת | ט"ז בחשוון | 05.11.17
מרן הרב שך על גזירת הגיוס: "נרד מהארץ" • האזינו
(צילום ארכיון: צביקה ישראלי - לע"מ)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

ההקלטה נחשפת: בשנת תשמ"ח, על רקע החלטת ועדה ממשלתית לגייס בני ישיבות, נאם מרן הגאון רבי אליעזר מנחם מן שך זצ"ל בנאומו השנתי בירחי כלה של ישיבת פוניבז'.

בדבריו הכריז כי במידה ותיגזר גזירת גיוס על בני הישיבות ירדו בני הישיבות מהארץ, אולם "לא נילחם לא ניהרג ולא נזרוק אבנים". נאומו של מרן הרב שך חולל סערה רבה בזמנו וחלקים ממנו מפורסמים, ואנו כעת מביאים את ההקלטה בפרסום ראשון.

"עולה שאלה על הישיבות ומצביעים על כך, חושבים שזה פוליטיקה ואם זה יצביע כך יהיה כך, מה אתם מדברים בכלל?", אמר הרב שך בנאומו, "אני יהודי זקן, אין לי כח לעמוד על הסטנדר, אבל אני אומר לכם, אני אומר בשם כולם, אם חלילה יהיה גזירה על זה, אני מרים את היד ואני אומר 'אם אשכחך ירושלים', כולנו, כל הבני תורה שבארץ ישראל, לא נשכח את ירושלים אבל נלך לגלות כדי שלא ישתכח התורה. שיידעו שזה לא משחק ילדים, אתם יכולים לעשות מה שאתם רוצים אבל אלינו זה לא נוגע. בלי תורה אין עם".

בהמשך נאומו שב הרב שך ואמר כי "אף בן ישיבה לא יישאר כאן, הם לא יודעים מה שכתוב והם משחקים עם התורה... הם המחריבים של ארץ ישראל, לא הבונים של ארץ ישראל".

"באה כאן שופטת בבית משפט עליון ומרימה את היד על התורה, היא לא יודעת לכתוב אפילו עברית כמו שצריך, והם פוסקים", תקף הרב שך.

הרב שך הוסיף ואמר: "רבותי! צריך לדעת היכן אנו עומדים כאן. חלילה, אנו לא הולכים להלחם ולריב, לא הולכים להריגות, לא הולכים לזרוק אבנים, לא הולכים למכות, אבל תנו לנו לחיות, עם התורה שקיבלנו".

תוכן שאסור לפספס
72 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
כמובן]-סעו לאוגנדה
יאיר06.11.17
27
לאן תרדו איזה מדינה מוכנה לקבל כזה קבוצה גדולה של פרזיטים ועושי בלאגן?
בלגי05.11.17
העיקר שלא יהיו כאן.חבורת פרזיטים ובטלנים.
אבי05.11.17
26
מצד אחד, רוב מנין ובנין תלמידיו, יוצאים להפגנות ומעודדים לצאת להפגנות. זאת אומרת, שהם מבינים שכך היא דעתו. ודרך אגב, מה שמביאים בשמו שלא לצאת ולהפגין ושאין זה דרכנו, - זה נאמר בזמנו על הפגנות הימין נגד הסכמי השלום.... ומצד שני, לא חסרים ציטוטים שאפשר לפרשם לכל צד. לכן, אני מציע, שכל אחד יילך בשיטת
רץ כצבי05.11.17
הראשונה... כל השאר גיבובי מילים שלך, בנסיון לשכנע את עצמך ושכמותך...
לועג05.11.17

הצגת כל התגובות

25
אני מוכן אפילו לפתוח קרן שתתרים אנשים ובלבד שתרדו מן הארץ כמצות הרב שך
רפול05.11.17
24
ממילא מובן, ולא צריך להיות למדן בשביל זה, שיש לבטל ולעצור הגיוס בכל דרך אפשרית.
יוסף חיים05.11.17
23
לידיעת מחפשי אמת, על דעתו של הרב שך. הקטע הזה חתוך, והוא רק החלק השני ממשאו של מרן זיע"א המובא כאן, הוא רק הסיפא!!! קודם לכן, אמר מרן זיע"א, כי גיוס בני הישיבות הינו בבחינת יהרג ואל יעבור, וחובה למסור על כך את הנפש, ולנסות בכל האפשרויות למנוע זאת. מרן ציין, כי הדרך הטובה ביותר, היא ע"י הפוליטיקאים
דני06.11.17
יהרג ואל יעבור נאמר רק על גיוס בנות!! עיין בספרו של הרב שלמה לורנץ חלק א' בפרק העוסק ברב מבריסק שם גם תמצא את הנימוק להבדל בין גיוס בחורים לבנות
ירוחם נדל06.11.17
22
חבל שבאתם מלכתחילה .... תחזרו לפולין אוהבים אתכם שם צריך לומר זאת לכל היורדים מי לא רוצה את ארץ ישראל שלא יבוא ... וגם שלא יבקש שיצילו אותו אחר כך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
י05.11.17
21
למי שאינו מתייצב, הרי שצריך באמת לההרג ולא לעבור.
משה05.11.17
אבל לא להפגין ולחלל שם שמים
שמעון05.11.17
ההפגנות - קידוש שם שמים ואנשים כמוך שלא זו בלבד שלא מצטרפים אלא גם מפריעים, הם מחללי שם שמים אמיתיים. חבל על עולמכם... אתם מבזבזים אותו, במקום להיות שותפים למלחמה שיש לה' בעמלק מדור דור.
משה05.11.17
ובעיקר שאין גזירה ואין גיוס. ואגב, מי שלא לומד, שזה כל המחבלים, הפלג והסיקריקים, הוא קרא לא ללכת ולקבל פטור במסגרת "תורתו אומנותו", ולכן אסור לתת להם פטור או דיחוי אלא לגייסם ובמיידית, וכך תשקוט הארץ מאותם אוכלי חנם שרק מתפרעים למען האקשן.
אבי05.11.17
20
כשהי' צורך למנות דיינים סרוגים , עמד על כך שאם סרוגים רק בני עדות המזרח .כי רק הם שמרו על הגחלת למרות כל מה שעברו ואיפו שהם הי' אנחנו האשכנזים חלשי אופי והידרדרנו למחוזות של כפירה וכו'. נכון שלא כ"כ קשור לעניין .אבל בזמנו אמר הרב שך זצור"ל שהספרדים לומדים גמרא כמו עמי ארצות . אבל בני עדות המזרח לומד
טוביה 05.11.17
מה אתה מבלבל את המח ואם כבר אתה עושה את זה תכתוב ברור שנבין. בכל אופן מה זה שייך לעניין כאן?
שמואל05.11.17
19
אם היו יורדים מהארץ - כולם היו מרוצים.
סענדר05.11.17
ללמוד לכתוב בעברית לפחות ברמה של כיתה ב'.
סטנדר05.11.17
18
מרן ראש הישיבה רבי שמואל אוירבך, רבי שמואל דויטש, רבי צבי פרידמן, רבי אשר דויטש, רבי יהושע ארנברג, רבי שמואל מרקוביץ ועוד מרביצי תורה גדולים שהם יודעים את משנתו של הרב שך ונאמנים לה והם אומרים לא להתייצב ולמחות והכריזו על גזירת שמד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נאבקים במכסות לצבא השמד!05.11.17
הוא אמר שתרדו מהארץ, אז קדימה עופו כבר מפה, אתם באמת מיותרים ולא צריך לא אתכם ולא את כנופיותיכם.
אבי05.11.17
17
וכל המנסים לשוות לו טפל - אינם בדעת מרן הגרא"מ זיע"א. הבעיה, שהיום זה לא אותה שופטת... אלו חברי הכנסת החרדים עצמם!!! אוי לנו.
דני05.11.17
16
באמת, מכה קשה לעם היושב בציון. מצד אחד מקבלים קיצבאות שמנות, סיוע כהנה וכהנה בכל דבר. וכל זאת עבור בטל ונדנודים בישיבה. מצד שני לא מתגייסים, עולבים ופוגעים בשכניהם ובכלל אלימים ולא נעימים. מתי הטיסה?
ירושלמי05.11.17
15
רק תזכרו , בחו"ל צריכים לעבוד, אין תקציבים , וגם השרות הצבאי חובה ! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חילוני חכם05.11.17
מעבר למצוות יישוב ארץ ישראל, ששקולה כתרי"ג. הקיום בגלות בסכנה מתמדת.
זהירות. סכנת הת05.11.17
בחול יש יותר תקציבים, אין חוק גיוס חובה, אפשר לחיות כמו בני אדם לא תחת השלטון הציוני, אבל אנחנו רוצים לגור בארץ הקודש, זו ארץ של היהודים לא של הציונים!!!
חרדי חכם05.11.17
לתורתכם אין שום מצות ישוב א"י, ובישיבתך אתה רק מכריז לכל העולם שאתה שותף תמידי להתגרות ודיכוי עמך הפלסטיני וגוזל אדמתו בשאט נפש ובוודאי כמתנחלי מודיעין עילית אתה עוקר שרשיו ורומסו, ועליכם להוכיח לכל העולם שאתם מהגרים בארצות כאיראן כי אתם נלחמים במדינת היהודים המפריע באורחות חייכם
חכם שבחכמים05.11.17
רק ברוסיה, בעצם גם שם כבר לא
חרד05.11.17
א. הרב אמר אם תיהיה גזרת גיוס ! ב. יש הרבה מדינות בעולם שבהם אין גזרת גיוס כמו: צרפת ארה"ב וגרמניה שמאז מלחמת העולם השנייה אין להם צבא! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
החיים תותים05.11.17
בעצם אתם כבר יוצאים לבד... הצטרף בבקשה לאחיך שהארץ הקיאה אותם. לאחר מכן, לא נצטרך לצאת. מי שאוהב את ארץ ישראל (לא מדינת..) בסוף יישאר כאן ומי שלא - ירד יורד וירד.
חילוני חכם?05.11.17
14
לנתב"ג או שמה אתם רוצים לרדת לירדן או מצריים. בכל אופן מדובר שם במדינות של מובטלים ככה שההתאקלמות תהיה קלה
חסיד ויזניץ05.11.17
13
כל גוי יודע שעם ישראל הכי חכמים. כל נשיאי המדינות יודעים שמדינה מוצלחת רק אם יש בה יהודים.קצת מגעים ובטח כמה מדינות יציעו מקלט לכמה עשרות אלפי יהודים או כמה מאות אלפים ובמיוחד לחכמים שבעם היהודי שהם בני הישיבות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר מלייקווד05.11.17
12
נגד הפלג אתם צועקים כבוד התורה זילזול בת"ח ככה לזלזל ברב שך???? אני לא מבין ממי אתם עושים צחוק? על מי אתם צוחקים כשאתם אומרים נו אז מתי טסים?? מי הפלג אמר את זה? הרב שך!!! כבוד התורה !!!!!!! אתם מבזים ת"ח!!!!!!!!
יהודי06.11.17
11
תורה באמת כמו שצריך,ולא רשומים סתם כבחורי ישיבות
יאיר05.11.17
10
כולם יודעים שהנהגת מרן הגראי"ל הינה היפך הנהגת הרב שך. ולכן כל נסיון לצייר כאילו כך נהג הרב שך הינו חוטא לאמת ואיננו רלוונטי. הרב שך היה קיצוני. ואילו הגראי"ל הינו פרגמטי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנחם שפירא07.11.17
9
זו חברה כושלת לא פלא שהאנשים מלמטה עוזבים לאט לאט את החרדיות הקלסית זה יתבטא בכנסת במערכות הבחירות הבאות כולם כבר מבינים שיש כאן בלוף רציני יחד עם זאת המה0כה החינוכית עדיין לא פה כשתגיע ךא תהינה מפלגות חרדיות כמו היום אלא משהו הרסה יותר משוכלל ללא הערצת סרק של עסקני ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת ב
james05.11.17
8
יהיה לנו חופש תנועה ולא נהיה שק חבטות של הפלג הירושלמי הביריונים שמחללים שם שמיים ומאוסים על כולם. אם הם יהודים שיעשו חסד עם עם ישראל וירדו מהארץ היום.
יהודי אמיתי05.11.17
7
טיות? סתם לפתח תקוות שווא לכל מיני אנטישמיים? החרדים הם האחרונים שיעזבו את הארץ. החילונים יכולים להמשיך בלהקים להם את הממלכה בברלין. החרדים יסתדרו פה בכל מצב פרנסה. מכסימום יביאו עובדים זרים גם רופאים גם מהנדסים וינהלו פה עסק של מדינה יהודית לתפארת. יששכר יישאר אותו יששכר רק יגדל וירבה אבל זבולון יו
ממש מיותר07.11.17
6
למה לא, באמת כדאי לכל החרדים המזוייפים לרדת מהארץ. לחזור לוילנא, להונגריה, לוורשה, אולי לחזור לאירן או לבגדד? שם יוכלו ללמוד תורה, לקבל קיצבאות שמנות, להיות פטורים מחובות ציבוריות, לחיות בחינם ממנעמי השלטון, לקבל פטור מארנונה ומיסים בסיבסיים ובכלל שם תוכלו לחיות חיים טובים ונוחים על חשבון הגויים. כן
רואי05.11.17
לצבא האירני להלחם יד ביד למה לא, הרי להשמיד מדינת היהודים וכליון היהודים מא"י גדולה עד מאוד, ולא רק סיסמאות ריקות מתוכן שמד שמד, ובזה תוכיחו לכל העולם גודל שנאתכם ומחאתכם ורצונכם לכלות מדינת היהודים, ובארצות האלו יש הרבה מקומות כאילת ואף אחד לא יתערב אם נסעתם לבלות או ללמוד
קמו סעו05.11.17
5
ופתאום הפלא ופלא "בדיוק" במקרה כשהציונים התחילו החרדים התעוררו. כמובן שהציונים הם כופרים וכובשים והחרדים גרים פה "למרות" הציונים כביכול. ובכן יש רשות פלסטינית שזה א"י ממש.למה לא תלכו לאבו מאזן בבקשה לקבל אזרחות פלסטינית ולא תשבו תחת שלטון ציונים בארץ הקודש.אני לא מקניט באמת
ארי05.11.17
מתי עלו תלמידי הגרא, החסידים, וההונגרים (כל הירושלמים חברי העדה החרדית) עוד לפני שהציונות חלמה את עצמה
חרד05.11.17
איך שהם התנגדו לעליית יהודים נוספים כדי שכספי ה"חלוקה" ישארו רק בשבלם.
רפאל05.11.17
הראשונים שהיו בארץ הם הספרדים שגורשו מספרד לפני 500 שנה בזמן מרן רבי יוסף קראו וצאצאיהם אחריהם היו עליות גדולות מצפון אפריקא (אלגריה מרוקו תוניס) לפני 300 שנה והם היו עיקר היישוב בירושלים חברון עזה שכם טבריא וצפת (לדוגמא הם בנו את הרובע הראשון חוץ למות בממילא. ובמירון הם בנו את ציון הרשבי )עד כדי כ
רב יוסף06.11.17
4
בזמן של הרב שך, בג"צ דחה את כל העתירות כנגד בני הישיבות כי הם חששו מהתגובה של הרב שך שהיה לוחמני ביותר אפילו על דברים הרבה יותר קטנים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי05.11.17
עד חוק טל לא היו עתירות ולא היה חוק אלא הוראת שעה לשר הביטחון לחלק דיחויים
חיים קליין05.11.17
3
הוא זעק שהפטורים רק ללומדים. לא כל זכר חרדי, [או מבית חרדי, או מוכר פיצה באזור חרדי] עקב היותו זכר.........
פטור, למי ?05.11.17
2
ולכולם ברור כי הלומד בישיבה ואף אלו שרק מצהירים כך לא מתגייסים, ולאלו שעסקנותם מיטיב עמם לומר גזירת שמד ומחייבים להתגייס, עליכם לבצע דברי מרן ולהגר לארצות אחרות, הרי לדבריכם נאמנים אתם לדרכו אז למה אתם לא עושים מה שהדריך לעשות לא להשתולל אלא לקום ולעזוב, הגיע הזמן לקחת הסטנדרים ולהגר תיכף ומיד לפחות
פלג'ל שאלה עליך05.11.17
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אירי05.11.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

השיטור יחל באכיפה מיידית

החגיגות תמו: אלו הסנקציות בב"ב, שיחסלו את ליל שישי בעיר

שאול כהנא | 01.05.24