כיכר השבת

79 שנים לליל הבדולח

כולל אברכים הוקם בברלין; יהודי המקום תורמים את המלגה

אברכים מלייקווד הצטרפו לאחרונה לקהילה התורנית בברלין והקימו במקום כולל אברכים, "כהוראת מרן הגראי"ל שטיינמן". יהודים מהאזור, שרובם אינם חרדים, תורמים להם את המלגה החודשית (חרדים)

7
אלי רוטמן | כיכר השבת | כ"ג בחשוון | 12.11.17
הכולל החדש שוקק לומדים (צילומים: באדיבות 'קהל עדת ישראל')

היסטוריה בגרמניה: 79 שנים שנים לאחר ליל הבדולח, בו החל חורבן יהדות אירופה במסע רדיפה אכזרי נגד יהודי המדינה, קול התורה מתחזק כעת בברלין הבירה.

כולל אברכים, בני 'בית מדרש גבוה' מהעיר לייקווד בארה"ב, הוקם במקום והביא רוח תורנית חדשה לקהילה התוססת והמתרחבת שהתפתחה שם. בראש קבוצת האברכים מלייקווד עומד הרב יעקב באום חתנו של הרב שלום קמינצקי. לדבריו, "מדובר בהרבה יותר מאשר רק לימוד ושיעורים. זוהי דרך עבורנו להראות כיצד נראה בית תורני, ולהפוך את המושג הזה לחלק מהספקטרום של הקהילה היפה כאן בברלין".

הכולל פועל ב'בית המדרש לרבנים' שנוסד על ידי רבי עזריאל הילדסהיימר זצ"ל במרכז סקובלו שבברלין, שם שוכן בית הכנסת 'קהל עדת ישראל' וגן ילדים קהילתי. ראש 'בית המדרש לרבנים' ומרבני הקהילה, הרב משה יהודה הלפרן, מסביר כי ''בית המדרש לרבנים' נוסד מחדש לאחר השואה ע"י 'קרן לאודר' וה'ועד המרכזי של יהודי גרמניה'. הקרן מפעילה מוסדות תורה קירוב וחסד ברחבי גרמניה ובהם, מרכז קירוב בלייפציג. תנועת נוער לקירוב 'עם אחד' הפעילה בהצלחה תורנית כבירה בכל רחבי גרמניה, גן ילדים ובית ספר המונה כמאתיים ילדים בברלין, מפעלי הקירוב 'חוויה יהודית' - וכעת כאמור, גם 'בית המדרש לרבנים' הפועל בבית הכנסת העתיק 'בית ציון' ששרד את ליל הבדולח בברלין, שם גם התפתחה לתפארת קהילת בני תורה - 'קהל עדת ישראל' המונה כיום כ-300 חברים.

שריהו לויטנסקי, מנהל משרד הפיתוח הקהילתי ב'בית מדרש גבוה', המפעיל 80 כוללים ברחבי העולם, אומר כי "המודל בכוללים הוא בדרך כלל שני סדרים בהם האברכים לומדים יחד בחברותא ברמה אליה הורגלו בישיבות מהן הגיעו, ובלילות בימי ראשון או בשבתות מפעילים האברכים תכניות מסודרות ללימוד עם חברי הקהילה".

יוזם הקמת הכולל, סגן נשיא ומנהל 'קרן לאודר' מפטרוניו של בית המדרש, וחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הרב יהושע ספינר, אמר כי "בתמיכתם של רונאלד לאודר, משפחת וולפסון ועוד, בנינו כאן קהילה תורנית לתפארת 'יש מאין' שאין כדוגמתה בגרמניה. הכולל אכן ממומן באופן חלקי על ידי 'בית מדרש גבוה', אולם חלק גדול מהמימון הגיע מיהודים בברלין ובשאר אזורי אירופה".

"כדי להבין את עוצמת ההשפעה של הכולל, אציין כי מספר יהודים מסורתיים אך לא חרדיים בעיר הסכימו לתרום עבור המטרה, אולם בתנאי שיוכלו לסכם על זמני לימוד קבועים יחד עם חברי הכולל. אדם נוסף התנה את תרומתו בכך שאחד האברכים ימסור שיעורים סדירים בבית הכנסת בו הוא מתפלל. יש לנו גם כולל ערב ותוכנית 'אבות ובנים'. מה שנולד כאן בברלין פשוט מדהים. אבל כעת אנחנו עלינו לשלב הבא - יש לנו אברכים המחזקים את בית המדרש והקהילה וקול תורה קבוע אינו מפסיק יומם וליל".

הרב גולדשמידט מדגיש, כי "בכל מקום בו ייסדנו כולל אברכים יש קיום לקהילה היהודית והתפתחותה מדהימה. אחת הדוגמאות הבולטות היא באחת הקהילות הנידחות שבפרברי לונדון, אדג'וואר. הרב חיים ארנטרוי, גאב"ד אירופה וחבר נשיאות הועידה, גייס לפני שנים עשרה אברכים שיבואו ללמוד בכולל ולהתגורר בעיר. האברכים נענו לפניות המשפחות שביקשו לשמוע ולהכיר מהי יהדות וכיום הקהילה הזו מונה כמאתיים משפחות שחזרו בתשובה ומקיימים חיי תורה ומצוות קלה כבחמורה".

"אילו עוד קהילות אברכים בני תורה מישראל או מארה"ב היו מתגייסים למערכה על נפש היהדות היינו מבצעים מהפך בכל הקהילות הנידחות במזרח ובמערב אירופה. כך הורונו מרנן ורבנן גדולי ישראל מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א ומרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א - 'להעמיד רבנים שיעמידו את הקהילה על אדני התורה ועל יסודות ההלכה הצרופה, שרק חיים בדרך התורה וההלכה היא הערובה להמשך קיום הדורות' – וכך נמשיך בסיעתא דשמייא ביתר שאת וביתר עוז", מצהיר נשיא ה'וועידה'.

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי12.11.17
4
ישפיעו אש וספרות על הכולל מרוב קנאה ותסכול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נ12.11.17
3
צריך שיהיה בכולל קפה עים חלב לכל דיכפין כי הליטפקס הרוצחים לא מרשים שישתו אצלהם קפהם באים לחסידים לישתותות אצל החסידים לישתות כמו במכנובקא באים כל הליטפקס הגנבים לישתות ואים יש להם קפה הם לא מרשים לאף אחד לישתות כמו סדום ועמורה רעים וחטאים לשמאודוהם מיתכוונים עוד לשם שמיים כל הלימוד שלהם ה
יוחנן 13.11.17

הצגת כל התגובות

2
החרדים האמריקאים המרכזיים דחו את הגאולה לפני שנים, עד שהיא הפכה לחלק מלא מהתרבות שלהם. כולנו יודעים על הדעות הקיצוניות, אבל גם הישיבות המתונות עשו זאת, לפעמים קצת יותר בנימוס. בעודם דוחים את ארץ ישראל, הם כינו את אמריקה ''מדינת חסד'' למרות הגזענות והאלימות הקיצוניות שיש באמריקה. זו התוצאה. ברמה האיש
יואל02.10.22
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פנחס יהושע12.11.17
בית המדרש לרבנים בברלין נוסד להערכתי לפני שנולדת. הקהילה הנפלאה הזו קיימת ותמשיך להתקיים גם אם אלף קנאים כמוך יאכלו את הלב. רק מח מעוות יכול לקשר בין הפעילות התורנית המופלאה הזו לבין רצון להראות משו למישו.אבל ברוך השם יש לך תקנה. גש לרופא/ה או למרפאה במקום מגורך יתנו לך משו טוב להרגעה ושוב לטקבק סלי
יצחק13.11.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24