כיכר השבת

הת"תניקים מסכמים

"היה אצלכם הספד לר' שמואל? לא? אז תסתלקו מפה"

לצד אינספור רגעי השיא ותרומות הענק שהצליחו הת"תניקים לאסוף בימי הפורים, היו גם לא מעט רגעים לא נוחים, טריקת דלתות ואפילו גזענות. היום שאחרי - הבחורים מסכמים (חרדים)

26
אבי רבינא | כיכר השבת | י"ז באדר | 04.03.18
ארכיון
ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

ערימות של כוסות חד פעמיות, המון ניירת משרדית מיותרת, קעריות צ'ונט שהספיק להתייבש' שלטי "תעמולה" קרועים ומפוזרים והרבה מאוד יין אדום ודביק – כך נראית רצפת חדר הת"ת ביום שאחרי: 'כיכר השבת' מביא לכם את הסיפורים והקולות, הרגעים המרתקים והתגובות האוהדות לצד אלה שטרקו את הדלת בזעם. וכן, גם טיעונים מתוך הפילוג הליטאי השתרבבו לשם.

ציפיתי לפגוש אותם (את ראשי הת"ת) עייפים ומותשים, מעט כמו בלון שרוקן מהאוויר. כך דימיתי לפגוש את ראש הת"ת בימים שאחרי, בחלוף תהילת הפורים. אז, היה הת"תניק מרכזו של העולם והמסמר המרכזי של נשף הפורים, הוא נישא על הכתפיים ברוב עוז נעמד ליד התזמורת משלהב את ההמונים – מרים להם את המורל הישיבתי ואת חדוות האיסוף. אולם עכשיו הוא כמו זמר בלי מקרופון או שף בלי מטבח, הבחורים כבר מתכננים את טיולי סוף הזמן והת"ת נראה כמו חלום מרוחק.

זה המקום לציין שכעת מתחילה המלאכה האמיתית: ספירת וארגון הכסף, סיכום ימי המגבית, פניה חוזרת לכאלו שהבריזו וכד', ובעיקר עבודת הקודש הסמויה של חלוקת כסף וביגוד (לפעמים אפילו טיפול רפואי או פסיכולוגי) בצורה דיסקרטית לזקוקים לכך.

לתדהמתי, באופן גורף כל נציגי התתים איתם שוחחתי היו מלאים אנרגיה כאילו ראש חודש אדר עכשיו, ובחיוך של מנצחים ניאותו לשתף אותנו במאורעות ימי הפורים, הרגעים השווים והרווחיים שלהם וגם ברגעי המשבר איתם נאלצו להתמודד במהלך המגבית לת"ת.

הת"תים ברוב הישיבות הינם ארגון חברתי הנפרד מהנהלת הישיבה, מאת הבחורים ולמענם, זה כוחו ועוצמתו של הת"ת, לכן גם בוגר שטעון על ראשי ישיבתו ישמח לתרום לתת ביד רחבה ברוב המקרים.

הסיפור המשמעותי הראשון מגיע מנ'. תלמיד ישיבת מוכרת החפץ בעילום שמו: "הגענו לביתו של אברך במרכז חרדי ידוע, ועוד לפני שהספקנו לפצוח בדיאלוג הוא שאל: "אצלכם בישיבה הספידו את הרב שטיינמן? עניתי שכן, ואז הוא הוסיף לשאול: את ר' שמואל הספידו? עניתי שלא... 'אז תסתלקו מכאן'".

"בהתחלה היינו בשוק" מספר הבחור, "אבל אז הבנו שאברך ששואב את שמחת החג שלו מסילוק בחורים שכל חטאם הוא שהישיבה שבה הם לומדים לא הספידה את הרב שלו, הוא איש מסכן ומתוסכל ומכאלה אנשים אנחנו מעולם לא ניקח כסף גם אם ירצו לתת".

בחורים מישיבת 'קול תורה', הממוקמת בדיוק על קו התפר בחברה הליטאית, סיפרו: "אנחנו לפעמים מרוויחים ולפעמים מפסידים". לדברי אחד מהם: "בוגר הישיבה שלא הסכים לתרום בגלל שהגאון רבי ברוך שמואל דויטש (המזוהה עם הפלג) עומד בראש הת"ת, הסכים לתרום כשסיפרו לו שהרב וולפין והרב אורלנסקי מקבלים מעמד שווה בהכוונת הת"ת".

בחורים אחרים הוסיפו בשיחה עם 'כיכר השבת': "אנחנו בישיבה שיש בה את כל הצדדים, אולם אנחנו לא פוניבז', אצלנו אין מחלוקת ולכן גם אנשים שיודעים על השתייכות כזו או אחרת ל"פלג" מבינים כי זה לא חלק מהווי הישיבה ולא מחשבים זאת בשיקולי התרומות".

יצוין, כי מרבית הישיבות הגדולות, המבוססות והמוכרות דוגלות בשיטת איסוף כספים על פי כתובות אותם ממפים ראשי הת"ת בדקדוק רב. כך, שבחורי הישיבה המתדפקים על הדלתות בימי הפורים נענים בחיוב ובתרומה נאה על ידי בוגר / ידיד הישיבה.

לצד זאת, בישיבות רבות שאינן מוכרות מספיק, בחורי הישיבה נתקלים בשלילה עד לעויינות בבתים מסוימים אשר אינם מגלים "חיבה יתירה" לתלמידי הישיבות, עד לגילויי גזענות והתבטאויות מבחילות. ר. תלמיד מישיבה ספרדית מוכרת בירושלים מספר: "ביום הפורים הראשון אספנו אני וחבריי בעיר ביתר עילית, באחד הבתים פתח לנו אדם בעל חזות חסידית, זרק לנו מטבע של 10 אגורות והפטיר: "קחו, זה יספיק לכם למונית חזור".

והוא לא היחיד. לדברי ר., בעיצומו של יום הפורים במרבית הבתים מסרבים לפתוח את הדלת, מציצים מבעד לעינית ומפטירים צעקות בסגנון: "אמא לא בבית". "תנעלו את הדלת". "שיכורים בחוץ, לא לפתוח".

בחורים מישיבת 'שערי יושר' סיפרו ל'כיכר השבת': "לאחר שהישיבה שינתה את שמה מ'שערי יושר' ל'איילת השחר' על שמו של מרן רה"י הגראי"ל שטיינמן זצ"ל נתקלנו בכמה התבטאויות מבחילות דווקא מבוגרים שהבהירו: "אנחנו תורמים ל'שערי יושר' לא ל 'אילת השחר'".

תלמיד בישיבת 'גרודנא' בבאר יעקב מספר כי הישיבה מתנהלת על פי כתובות שמופו בדיוק רב. כך, שרק בוגרים המזוהים עם הישיבה יתבקשו לתרום לת"ת: "לא נרשמו היתקלויות וחיכוכים, כל בחור מודרך לדפוק רק בכתובת של אדם המזוהה עם הישיבה".

לצד זאת, גם בחורים הלומדים בישיבות המזוהות עם "הפלג הירושלמי" לא מתקבלים באהדה רבה בקרב בתים רבים. חלקם נתקלו במודעה על דלת הבית ובה רשום שם הישיבה בה הם לומדים: "אין לדפוק בבית אם הנכם לומדים בישיבה פלונית".

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
זה פורים, להתחפש
משה05.03.18
18
אפשר לרדת רמה אבל תמיד חשוב לזכור מי אנחנו אנחנו אינטליגנטים שבחרנו בעולם רוחני תוך הקרבה על כל הגשמיות שלנו אנו מעלה אחת מעל הקרקע מלאך בין בני אדם (חזון איש) האם אנו נגררים לתופעות רחוב מתבקשות ממחלוקת בדיוק כמו חמולות או מפלגות ? האם כואב לנו שאנו צריכים להתנהג כך או שכואב לנו שאין אקשן ??? (
יעקב05.03.18
17
רק למי שמכירים או שיש לו כסף או מהמישפחה שר התורה שלי הוא רק בורא עולם אין לנו על מי להישען רק על אבינו שבשמים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שר התורה רק למקורבים 04.03.18

הצגת כל התגובות

16
אפילו לא לתת לנרדף את הזכות להיות "נרדף"
אברימי05.03.18
15
אני בחור מישיבת קול תורה ונתקלתי בפורים בכמה מקרים שבהם דווקא בוגרי הישיבה לא הסכימו לתרום או שהפחיתו מתרומתם בטענה שהרסו להם את הבית את הישיבה בכך שהרבנים הצעירים השתלטו על הנהגת הישיבה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אנונימי05.03.18
14
מי שלא הספיד את מרן ר' שמואל יכול לסגור את הישיבה כך ראוי שייעשה לכל הסוררים למרות העסקנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חמי04.03.18
13
מעניין תמיד זה היה הפוך. תשאלו את בחורי ישיבת חדרה ושאר הישיבות המזוהות להפוך את הרודף לנרדף זה שחיתות ורשעות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פוקח עיוורים04.03.18
אני לא עצניקית אבל יש גבול לצביעות!!! מושחתים נמאסתם!!!
מירי05.03.18
12
הם בחורים במדרגה הרבה יותר גבוהה שמוכנים למסור נפש וללכת לכלא בעוז ובגבורה ובשמחה!!! ונמצאים בחזית המאבק בגזירת הגיוס!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב04.03.18
אני מקווה שאתה מודע לזה שאתה צריך טיפול נפשי אבל בדחיפות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מפשוטי העם05.03.18
11
רציתי לשאול האם כשהאשכנזים מתרימים את אהספרדים העשירים מחו"ל הם גם שואלים אותם מאיזה ישיבה אתם. את הכסף של הספרדים העשירים כולם רוצים עד ה.......
מירי05.03.18
10
הליטאים אכן מגיעים שיכורים לבית כבר החל מליל הפורים ולא מפסיקים לשתות ונדבקים על אנשים ומפחידים את הילדים למה החסידים יכולים להגיע כמו בני אדם
מושי05.03.18
9
מי שמעודד לפלגנות בעיצומו של יום הפורים לא הבין את עיקרו של יום ולא משנה מהי דעתו הפוליטית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רותי04.03.18
8
מי שחינך את הציבור הליטאי לבוז לגדולים שלא הולכים לפי ההשקפה ,שלא יתפלא שמזלזלים בסוף זה בזה . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליהו04.03.18
למדתי בישיבה נורמלית וקבוע בימי הפורים היינו נתקלים בסירוב ועוד מכת מבזי תלמידי חכמים הפלג הירושלמי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף05.03.18
7
הנתונים הכספיים מראים שאין שינוי בהכנסה לרעה. אלה היא גדלה =אם אף פעם לא תרמו כסף לישיבות.המקום היחיד שיש שינוי דרסתי ונחתך בשמונים אחוז .זה פונוביז הספרדית .וחדרה
חיים 05.03.18
לא נחתך בשמונים אחוז אלא גדל
שמשון05.03.18
6
לבחורים שלא יושבים ולומדים אלא רק מתגלגלים ברחובות, אני וגם הורי ועוד אנשים תורמים לישיבות אבל לא לעצורים..... לא אתן כסף לבחורים שמפרים מתי שבא להם את סדר יומי...
אברך05.03.18
5
גם אם חשבנו לתת. מי שמדבר סרה בגדולי ישראל שילך לצבא !!! מקומו לא בען היהודי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ליטאים. בגללכם משיח לא בא !!!!05.03.18
4
חבל דווקא פורים היום היחיד בשנה שמאחד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפול05.03.18
3
לא הבנתי מה מטרת הכתבה ועל מי אתם באים בתלונות. לכל אחד יש זכות לתרום למי שהוא מזוהה איתו אידיאולוגית, עדיין לא שמעתי על אחד שתרם למי שהוא לא מעוניין לתמוך בו אני כהולכת אחר מרנן ורבנן גדו''י עם רוב בני היהדות החרדית לא אתרום לעולם למוסדות הפלג שקמו נטו בשביל להחריב את מעמדם של גדולי ישראל
אני05.03.18
זה כמו שאני לא יתרום לרפורמים כי הם לא מקבלים אותי אז גם ל 'עצניקים' אני לא יתרום כי הם מפרסמים כתבות בהפלס נגד הרבנים שלנו... אם יש דעה אחרת בסדר אבל לצאת ולדבר נגד זה גבול!
א.ל.05.03.18
מה יהיה ? לאן הרדידות והשפה הדלה והשגויה תוביל.
מגזר מאותגר05.03.18
שלום צר לי שכותבים בחוצפה כזאת,שהתרומה צריכה להיות על פי מגזרים.אני חרדל ובאים אלי לתרומות המון גופים חרדים כולל התדפקות כמעט יומיומית של יהודים חרדים,ואני תורם ללא שום קשר אלא לגופו של נצרך. וה' הטוב יכפר בעד
מוטי05.03.18
2
בזמן שכל צורבא מרבנן כל איש ואשה שצעד אחרי הגר"ש עבר התעללויות שא"א לשער מגמת כתבה זו לשדר כאילו הם רודפים אחרים עיוות המציאות
מאיר05.03.18
1
עדיף היה שיהיו בעלי בתים שמכבדים תלמידי חכמים, מאשר אברכים שכל מעיינם הוא בשנאת תלמידי חכמים ובזיונם. היום השיח בציבור שלנו הוא על ר' שמואל-אבל לא רוזובסקי זצ"ל באיזו חקירה בבא בתרא, אלא שתו בשמים פיהם על גדולי ישראל שאין חולק שהם גדולים. עד היכן ירדנו. מסיבה זו אני מאושר שאני לא גר בעיר "חרדית" כי
אבנר05.03.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24