כיכר השבת

הפוליטיקה החרדית מתפרקת? / דוד רוזנטל

התפרקות הפוליטיקה החרדית איננה התפרקות החרדיות. נהפוך הוא – החרדיות מתחזקת. ההתפרקות הפוליטית החרדית, היא תוצאה של התחזקות המגזר החרדי (טור דעה)

13
דוד רוזנטל | כיכר השבת | ג' בכסלו | 11.11.18
הפוליטיקה החרדית מתפרקת? / דוד רוזנטל
(צילום: אהרון קרון, פלאש 90)

בבחירות המוניציפליות שזה עתה חלפנו על פניהן חזינו כולנו בפילוג החרדי הגדול, בפלגים בין עץ ודגל הליטאים, ומאבק הכוח מול אגודת ישראל החסידית שמפולגת בתוכה לפלגי חסידויות. השסעים שהיו קיימים תמיד, קיבלו ביטוי פוליטי פומבי ורשמי. יש הרואים בכך אישוש ל"התפרקות החרדיות", ויש הרואים בתוצאות סתירה גורפת והוכחה כי המגזר החרדי רק מתחזק. אלה ואלה צודקים.

הפוליטיקה החרדית אכן מתפרקת, אך המגזר החרדי לא מתפרק – הוא מתחזק. הא בהא תליא.

הפוליטיקה החרדית אכן מתפרקת, אין אחידות קולות, ויותר מזה – כבר אין מונופול על הדעת תורה. כבר אין דעת תורה אחת (שלטון המרנים, אליבא דבן-חיים), יש דעות תורה, לשון רבים. נהרא נהרא ופשטיה. יש מגדולי ישראל שאומרים להצביע למפלגה א' ולמועמד X, יש גדולים שאומרים להצביע למפלגה ב' ולמועמד Y, וגדולים שאומרים להצביע ל-ג' ול-Z. וכמובן, הרבה שילובים נוספים של מועמדים ומפלגות. אלה ואלה ואלה, דברי אלוקים חיים.

הפוליטיקה החרדית כבר לא פועלת כגוש אחד כדי למקסם את האינטרס החרדי הכללי, אלא היא מפוצלת בתוכה פנימה כדי למקסם צרכים של תת קבוצות במגזר. אין "בלוק" חרדי, יש הרבה זרמים חרדיים, אשר פעמים גם פועלים פוליטית זה נגד זה. פעמים גם בחריפות יתר ומתחת לחגורה.

אבל, התפרקות הפוליטיקה החרדית איננה התפרקות החרדיות. נהפוך הוא – החרדיות מתחזקת. ההתפרקות הפוליטית החרדית, היא תוצאה של התחזקות המגזר החרדי. המגזר החרדי היום הוא גדול כמותית מאי פעם, והגדילה יוצרת בהכרח פילוגים פנימיים.

היסטורית, מעולם לא היו היהודים מאוחדים בכל כאיש אחד, בכל דור ודור היו מחלוקות והבדלים בין הקהילות. אף מגדולי הדורות שבכל הזמנים היו שנויים במחלוקת בתקופתם, כך הרמב"ם, הבעל שם טוב, ועוד ענקים וגדולים נוספים. מחלוקות תמיד היו, אך המחלוקות הם גם סימן לפריחה.

כאשר היהדות מאויימת מבחוץ, אז נוצרת אחדות פנימית. כאשר אין איומים חיצוניים, אז המחלוקות הפנימיות מקבלות ביטוי. כך גם החרדיות, ההתפרקות הפוליטית נוצרה מהחזקות, אין איומים משמעותיים כעת מן החוץ. כשהמגזר קטן וחלש, אף אחד לא יכול להרשות לעצמו להציף מחלוקות פנימיות ולפגוע באינטרס הכללי.

המגזר החרדי גדל, ויחד עם הגידול בא גם הגיוון. יש יותר קולות, יש יותר רצונות, יש יותר צרכים. ניתן לראות זאת לא רק בפוליטיקה, אלא למשל גם בתקשורת החרדית. אם לפני 30 שנה היה עיתון חרדי אחד, היום יש שלושה יומונים מפלגתיים, יש עוד כמה וכמה שבועוניים פרטיים שאינם מזוהים פוליטית, יש את אתרי האינטרנט החרדיים, קווי הנייעס, והמוני קבוצות וואצאפ. כל אלה נותנים ביטוי לגיוון הגדול ולשוני הגדול הקיים בתוך החברה החרדית פנימה.

הפילוגים בתוך החברה החרדית אינם רעים ואינם טובים, הם פשוט עובדה. כך קורה בכל חברה שגדלה. אין צורך למנוע את הפיצולים, אלא פשוט להכיר בכך שזה טבע הדברים. כך או כך, עולם התורה נמצא היום בשיא שלא היה כמותו אי פעם, ונראה שהוא רק ימשיך לגדול. וזה, עיקר החרדיות.

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
אם לא היו מחלוקות כ"כ יצריות, הייתי מקבל את דבריך. אני רוצה לקבל את דבריך בדבר הלגיטימיות של חילוקי הדעות הפוליטיים ואחרים בתוך המחנה החרדי. אך אם זה לגיטימי, מדוע זה מלווה בכ"כ הרבה אש ויצרים וכוחניות? לכאורה יש לנו הרבה הרבה מה ללמוד מן הפוליטיקה החילונית. ולואי ונצליח. לטובת הבריאות הנפשית של ילד
מרדכי14.11.18
5
אבל המחלוקות - הם אש....
גדי12.11.18
4
איך ייתכן שיש מגדולי ישראל שאומרים להצביע למפלגה א' ולמועמד X, ויש גדולים שאומרים להצביע למפלגה ב' ולמועמד Y, ושניהם מכריזים בקולי קולות שדבריהם הם הם התורה עצמה ורצון הקב"ה, ושכל מתנגדיהם הם רשעים וכופרים?
חנן .ב.13.11.18

הצגת כל התגובות

3
את האמבטיה היינו עד לא מזמן מלוכדים סביב אויבנו לשם כך נשלחו ע"י גדולי ישראל לדורותם להלחם על זכויותנו . אלא שחישובים צרים ואינטרסים מכרו את הצרכים הרוחניים של הציבור כג' שטחי שנלר לגורים משגר לבלזאים וכו' אלו קררו ואין חשד לדעת תורה כאן ...
דוד12.11.18
2
אם העסק היה עובד רגוע או יחסית רגוע, היינו אומרים כדבריך. בפועל, יש מרכיבים בסיסיים של החרדיות שכן נסדקים בפילוגים האלו. שלטון הגדולים הוא בהחלט מרכיב בסיסי, ומשהוא מתפלג לעשרות מרנים, אי אפשר לקרוא לזה החרדיות הישנה. אין ספק שהאתגר של החרדיות בדור הבא הוא להכיל ולקבל את הזרם ההולך וגדל של חרדים מו
לא מדויק12.11.18
היא מעדיפה לשלוט על ציבור קטן ובלבד שהשליטה תהיה מוחלטת.
רפאל12.11.18
1
קח למשל את מגזר החילונים החדשים, שבכל מקום הוא מזדהה עם החילונים. בבית שמש בבלוך, בירושלים בברקוביץ, בבני ברק בליכוד ועוד. אלו אנשים שתרבותם חילונית, אמנם הם עדיין נראים כחרדים, אך הם בדרך החוצה.
אין מילים11.11.18
שבהם נשבו בעולם רוחות קשות ורק מי שהיה מחובר בכל מאודו לרבו ואף ציית ציות מוחלט לעסקני החצר של רבו (ואפילו במקרים שנהגו כמנהג בני עלי) הצליח לשמור על אורח חיים יהודי. היום נושבת בעולם רוח טהרה. רבים מבני עמנו שנתרחקו חוזרים לדרכי אבותינו. היום הצבעה למפלגה שאינה חרדית היא הבעת אי-שביעות רצון מהתפ
רפאל12.11.18
הגיע הזמן שהציבור יבין : אסור להמשיך לתמוך בנציגים שרומסים את ציבור הבוחרים שלהם ופועלים רק למען עצמם . הדרך שלהם לקנות את קולנו היא באמצעות רבנים, קמעות, הפחדות ואיומים. עד מתי נמשיך להיות עדר טיפשים???
שמעון14.11.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 13:44

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 12:09

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 11:33

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 10:10

לקיים בנו חכמי ישראל

זקן המועצת הגר"מ מאיה אושפז; עבר הלילה ניתוח חירום

ישי כהן | 09:16
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

תיעוד נדיר ומרגש | צפו

אשת המנהיג הליטאי לחטופים: "הייתי בשואה, הערבים האלו גרועים הרבה יותר מהנאצים"

חנני ברייטקופף | 06.05.24