כיכר השבת

טור אישי

אין גזירה, יש גיוס // יהודה סולובייצ'יק

בן הישיבה העריק שנעלם מישיבת 'פוניבז' עד שהתברר כי עשה זאת לטובת גיוס ל('גלי')צה"ל, מעלה מסקנה ברורה: אין "גזירת הגיוס", יש רק גיוס. כן, היום הזה הגיע (דעות, חרדים)

43
יהודה סולובייצ'יק | כיכר השבת | כ"ז בכסלו | 05.12.18
היכל ישיבת פוניבז'
היכל ישיבת פוניבז' (צילום: בעריש פילמר)

סמיכות האירועים, בין שידור כתבה אודות תלמיד ישיבת פוניבז' שביקש להתגייס לצה"ל, לבין המבצע הצבאי שהחל אתמול בבוקר - והזכיר לכולנו באיזה אזור ובאילו תנאים אנו חיים, מעלה למול עינינו תמונת מציאות חשובה שהולכת ומתבהרת וכבר לא ניתן להתעלם ממנה.

התמונה שנגלתה לעיני הצופים בכתבה ששודרה היא דמותו העדינה של בן ישיבה צעיר ותמים, בעל חזות תורנית ישיבתית מובהקת, אשר הגיע היישר מספסלי בית המדרש וטרם הספיק אפילו לפשוט את מדי בן הישיבה.

תמונה זו גורמת לנו להבין שיש פה אירוע גדול ומשמעותי המתרחש מול עינינו בעוד אנו איננו שתים אותה מספיק אל ליבנו.

בן הישיבה מסביר כי למעשה מאז ומעולם הוא חלם להתגייס לצבא של המדינה שמעניקה לו הרבה, ובאותה נשימה הוא גם מספר על ההערצה שלו לראש הישיבה. חשוב לשים לב - הוא לא מקולקל, לא מתוסכל, לא נזרק מהישיבה, לא חסר בית, אלא פשוט מייצג את המציאות שבה הציבור החרדי חי.

אלו הם פני האתגר החינוכי הקרב ובא אל פתחנו. בבוקר הצעירים שומעים על מבצע צבאי שצה"ל החל בצפון, ובערב הם כבר שואלים את עצמם למה הם לא שם בצה"ל, נוטלים גם הם חלק במשימה הלאומית הגדולה. מה יותר צפוי מזה ?!

שורף לשמוע את זה?! שורף מאוד. אבל הדרך היחידה להתמודד עם המציאות הזו - עוברת דרך ההכרה בה.

• • •

במהלך כל השנים, מאז פסיקת בג"ץ ב-2014 על ביטול הארכת חוק טל, ויש שיאמרו אף מאז סאגת חקיקת החוק שהחלה אי אז בשלהי שנות ה-90, נותרה האופציה של גיוס לצבא כאופציה רחוקה באופן ניכר מעולמו של בן הישיבה. המלחמה שהתנהלה בשנים אלו כנגד חוק הגיוס הותירה את המרחק שבין עולם הישיבות לעולם החילוני גדול ובלתי ניתן לגישור. גדולי הדור וראשי הישיבות התוו את דרכם של הישיבות באופן ששמר על מרחק תרבותי גדול בין העולם הישראלי החילוני, לבין בני הישיבה שחסו בצילה של תיבת נח המגוננת של עולם התורה.

כתוצאה מכך, במהלך כל השנים הללו, בחור ישיבה שהיה רוצה להתגייס, נדרש לעשות מספר צעדים דרמטיים קודם לכן, בכדי להגיע למצב שבו האופציה של גיוס לצבא תהיה בכלל רלוונטית עבורו. אופציית הגיוס מעולם לא היתה רלוונטית באופן ישיר עבור בן ישיבה החובש את ספסלי בית המדרש. נדרשו מספר גלגולים לא קלים בכדי להגיע למצב כזה בכלל. המרחק העצום והפער בין העולמות היו גדולים מכדי לגשר עליהם בצעד אחד קצר ומהיר.

אך לא עוד. הצפיה בכתבה ששודרה מספיקה בכדי להבין זאת באופן חי וכואב. אתה יכול היום להיות תלמיד ישיבה שמרכז חייו נטוע עמוק בתוך ההוויה הישיבתית, ומחר כבר להופיע על המרקע הקטן של ערוץ 13 בכתבת תסקיר אודות דרכך לגיבושים של יחידת קומנדו נחשבת או וואט אבר. הפער שהיה - הצטמצם, והוא כמעט ואיננו.

המסקנה הדרמטית של הכתבה הזו היא קודם כל שהאורות האדומים צריכים להבהב מול עיני ההורים ואנשי החינוך: המרחק בין העולמות מעולם לא היה קטן יותר. כל שנדרש מבן הישיבה התמים הוא ליצור קשר עם עופר שלח, איש נחמד וחביב שכבר מכיר היטב את עולמו של בן הישיבה ויכול לסייע לו בהתמודדות משפטית ונפשית עם המצב שבו הוא שרוי.

למחרת הבחור עולה על אוטובוס לקרית ארבע היישר לחיקם של יהודים עטורים בזקנים ארוכים ויראי שמים המדקדקים בקלה כבחמורה, והופ... הבחור כבר מוצא את עצמו עמוק בתוך התהליך. אין זמן לחיבוטי נפש ולילות עמוסים בייסורי בדידות קשים מנשוא בדרך הארוכה. הדרך כבר ממש לא ארוכה, אלא קצרה מאוד, שלא לומר קצרה מידי.

במשך שנים כולם דברו על היום שבו סכנת הגיוס תהפוך לרלוונטית, כל זרם הציע גישה משלו כיצד להתמודד עם האיום הקרב ובא. ובכן, מורי ורבותי, זה כבר לא איום, זו המציאות. היום שכה חששתם מפניו הגיע והרי הוא פה לפנינו: סכנת הגיוס הפכה לרלוונטית. הכתבה בטלוויזיה מעידה על כך כאלף עדים. די במשבר רוחני קל ביותר בכדי להעביר מחשבה בראשו של בן הישיבה המצטיין ביותר: אולי בכלל אני ירים טלפון לעופר שלח ויחתוך את הסיפור הזה?! בלי עמותת הלל ובלי ג'ינס זרוק בדירה חילונית בעמקי הזוהמה של תל אביב, רק טלפון קצר וזה מאחורינו.

הגישות השונות שראינו מול עינינו, נחלקו בשאלה כיצד להתכונן לבואו של היום הזה. יהיו שירצו להשליך משיוכו הישיבתי של התלמיד כהוכחה לצדקת דרך מסוימת ולא אחרת, אולם טעות בידם. הכתבה מוכיחה משהו עמוק הרבה יותר: הויכוח על הטקטיקה שייך לאתמול, הוא נועד לשמר שהסכנה לא תגיעה לפתחנו. אבל היום יש לפנינו שינויים אסטרטגיים שמייתרים את כל האפשרויות הטקטיות שעלו על השולחן בשנים הללו.

הסכנה הגיעה כבר. אתה יכול לגדל את הבחור הכי מחונך בעולם, מהמשפחה עם היחוס הכי "אין", לומד במוסדות הכי "אין", חברותא מכובדת של ראש הישיבה, נמנה על שורות הלוחמים בקו ראשון נגד הגיוס, ועדיין הוא רוצה להתגייס לצה"ל כי "כל החיים הוא ידע שזו המדינה שלו". ודווקא שיוכו של הבחור ל'פלג הירושלמי' מוכיח זאת יותר מכל, בעוד 'הפלג' עסוק במערכות טקטיות נרחבות כנגד הגיוס, המציאות מוכיחה כי הטקטיקה לא רלוונטית כבר. היא מאחורינו. נקסט.

רגע לפני שכולכם קופצים עלי ביחד, צריך להבהיר נקודה מהותית נוספת: הכתבה הזו מוכיחה שהגענו ליום הזה לא בגלל המצב הרוחני המדורדר של הציבור החרדי חלילה וחס, או לחילופין בגלל אובר מוטיבציה של הציבור החילוני שפועל להשפיע ולחלן את הציבור החרדי הירא לדבר ה'. לא ולא. אלו ואלו אינם מהווים את הסיבה לכך שהגענו ליום הזה. הבחור בכתבה הגיע מהמקום שהכי רחוק מכל בדל של השפעה מזיקה כזו או אחרת.

הסיבה היחידה שהגענו ליום הזה היא כי אלו הם פני המציאות. אי אפשר לחתור במשך שנים במטרה לגדול ולמצות את פוטנצייאל ההתרחבות של קהילה אוטונומית בשיעורים כה דרסטיים מבלי להבין שיהיו לכך השלכות בשיעורי ההיטמעות של השוליים הרחבים שיווצרו בחברה. שוליים שילכו ויגדלו הן במספרם העצמי, הן בשיוכם החברתי - שיהפוך להיות מרכזי יותר ויותר, והן במשקלם היחסי מכלל החברה.

אתה קם בבוקר ושומע בחדשות על כך שצה"ל יצא בפעילות נרחבת להסיר את איום המנהרות בצפון. במקביל, בכל מפגש בין חרדי לחילוני עולה הנושא של שירות בצבא על מכלול ההיבטים הרחב שלו, מה עם השיוויון, מה עם העתיד שלכם, ומה עם העתיד של המדינה וכו' וכו'.

איך באמת נראה לכם שילד בן 18 יתמודד עם זה? באמצעות פחד מהוריו? שאיפה להגיע ולהתקבל לישיבה מובחרת? חינוך אלטיסטי? סיסמאות חינוכיות שברגעי משבר רוחני נראות כסיסמאות נבובות ותו לא?!

באמת נראה לכם שניתן לשרוד ככה בשיעורים ובהיקפים שכאלו?

הילד בעצמו מספר שכל החיים הוא חלם על גיוס לצה"ל, האם משהו מכל אלה נתן בליבו תשובה אמיתית מדוע לא לעשות כן?!

הדרך היחידה להתמודד עם מציאות כזו היא קודם כל להכיר בה כמציאות קיימת. העוסקים בחינוך צריכים לדעת ולכוון את השפעתם החינוכית בהתאם לאש שמשתוללת בחוץ. נגמרו הימים של חינוך ישיבתי שמתבסס רק על העצמת האיכות וריחוק מן הכיעור, אנו צועדים אל ימים אחרים בהם יש צורך לקרוא לילד בשמו. ימים שבהם משגיח בישיבה מובילה יאלץ להרחיב בשמוע'ס השבועי אודות הסכנות הממשיות שקיימות בעולם החילוני ולא רק אודות החיזוק הרוחני שניתן לשאוב מעיון במפרשי הפרשה לחיזוק עבודת התפילה.

בנוסף לזאת, להפסיק להשקיע את האנרגיה רק בביצור החומות החיצוניות. הדרך היחידה לשרוד רוחנית במציאות החדשה הזו היא להתמקד בביצור וייקור הערכים הפנימיים הבסיסיים שלנו, וכך הם ישמרו על הגרעין הקשה יחד עם כל מי שיאחז בו ובערכים שהוא מייצג.

בטוחני כי אילו מישהו היה משוחח מספר פעמים עם אותו בחור באופן ישיר ופתוח על ההבדל המהותי והמעשי שבין חיים של בן תורה לבין מי שבחר להקדיש את חייו לענייני חולין בלבד - יתכן והכתבה הקשה הזו היתה נחסכת מאתנו. אך למיצער, הדבר היחיד שעליו שוחחו עם ילד החמד בכדי למנוע זאת, היו ענייני המלחמה בגזירת הגיוס.

הכרה מוקדמת בכך תוכל רק לתרום לזירוז תהליכי התגובה מצידנו. ולחילופין, התעלמות, תגרום להפסד זמן. וחבל.

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
בקוצק אמרו שמי שמכה יותר מדי הרבה זמן ב'על חטא' בסופו של דבר נכשל בזה... כי העיסוק בעבירה משפיעה עליו בהפוך על הפוך. התעמולה של הפלג נושקת לזו של הצבא, ליצור מצג כאילו יש אלפים שמתגייסים לצבא, ההוויה של התופעה יום יום שעה שעה, הביאה את הבחור הזה שלמד בישיבת 'הפלג' לחצות את הקווים ולנסות לחוות את הת
יציב05.12.18
27
כ2200 שנה חלפו מאז גזירת הגיוס הנוראית של מתיתיהו , ועד היום חוגגים את אותו ניצחון...
אליהו05.12.18
26
אז גם אם יתגייס בסוף יישאר לו משהו ועוד יחזיר בתשובה אחרים
תורה ביראת שמים ואהבת השם05.12.18

הצגת כל התגובות

25
קיצוניים, עושים מעשים קיצוניים לצד השני. מי שמחנך את ילדיו בקו קיצוני, צריך להיות מוכן לשאלות קשות! ומי שלא עונה, (או שהילד שלו מסתובב עם שאלות ומפחד לשאול..) שלא יתפלא שהוא פתאום רואה את הבן שלו על המרקע...
אני05.12.18
24
אפשר להיות חרדי בצה"ל.
חיים05.12.18
23
אני חושב שאחד שרואה את עצמו ככתב צריך קודם לשבת ולחשוב עם עצמו לאיזה כיוון הוא יורה בעד,נגד,שחור,לבן, לפני שהוא מעלה כתבה ובמיוחד בנושאים רגישים. מישהו הבין למה הוא מתכוון????????? שנית,מאי הוא מביא את המציאות החדשה מאיזה בחור בודד אחד ויחיד???????????!!!!!!!!
יודי06.12.18
22
תמיד היו את אלו שאמרו שצריך להכיר במציאות, והדור הזה זה לא הדור הקודם... אבל תמיד הם גם ירדו מהעם היהודי. היהודים האמיתיים הסתכלו עליהם ברחמים והמשיכו הלאה. אתה בטוח שעם העמדות האלו, הנכדים שלך יהיו דתיים? לא חרדים! דתיים? אני בטוח שלא! אבל מה לעשות, אם תכתוש את האויל בתוך הריפות במכתש לא תסור מעל
יוסי בן יועזר05.12.18
21
כאילו הבחור התגייס כי הוא עריק, הוא התקלקל ונהיה חילוני ואז התגייס! אגב, מי שקלקל אותו זה חבר מ..השונאים!!!
יוסי05.12.18
לך לישון!
א05.12.18
20
גדולי ישראל הכריעו נגד הגיוס וזהו. אתה יכול למלאות עוד חמישים אלף עמודי אינטרנט. זה לא יעזור, החרדים ישארו חרדים, והמתייונים בדרגותיהם השונות יירדו מהדרך... גם אם הם בפונוביז. פח השמן הטהור תמיד נשאר, השאלה רק מי ממנו.
דני05.12.18
כאן נגד גזירת הגיוס יש בנותן טעם בדברי יהודה סולובייצ'יק כי כדי למנוע מבחור חשק להתגייס וכדי שלא תהא לו תחושה שהמדינה היא שלו חייבים להשקיע חזק בעוצמתיות של עמל התורה ולהעריץ רק עמלי תורה לא תוארים [יש אברכים עמלי תורה שמכניסים בכיס הקטן את כל הגדוליאקעס] ולהעמיד את הפוקוס עליהם זה הפתרון היחיד
שפוי05.12.18
19
רוצים לצאת לפעול, זה מושך באופן טבעי. אז חייבים לתת להם לצאת, להיות פעילים, אם זה מה שהם מרגישים. לא כל אחד מסוגל לשבת שנים וללמוד בדרך שבה זה קיים היום... תעוררו. אם לא תתנו לחלק לצאת יצאו הרבה בכוח...
אמא05.12.18
18
מחכה ליום בו באמת יתחילו לדבר על ערכים אמיתיים ולתת אפשרות אמיתית לדון בהם. דבר אחד, אני לא בטוח שהתוצאה תהא זהה למטרת כותב הכתבה, כי ברגע שאתה מוכן לפתוח עיניים אתה כבר לא יכול לחיות בבועה. ואז בעז"ה תגיע התוצאה המיוחלת כל כך. אז אולי זה אכן יוביל למקום שונה באופן מעשי מכוונת כותב הכתבה, אך ללא ספ
מנחם05.12.18
17
אשמים שלקחו בחורים תמימים ועשו אותם עריקים ועברינים וכדי להיות אזרחים הוגנים הם מסגירים את עצמם ומתגייסים ולצערנו ישנם 5 בדרך זה קורה שהולכים לא לפי מה שגדולי הדור אומרים
יוסף05.12.18
16
אנחנו אלה היושבים על הגדר בדרך כלל קל לנו לראות את זה.אולי כי טנו מכירים היטב(לטחר זמן בתשובה) את שני העולמות ואולי כי אנו נגישים ובעלי יכולת הכלה גדולה יותר לדעות שמחוץ למיינסטרים החרדי ונח יותר לשפוך שיחה מעומקא דליבא לפנינו מאשר לחבר חרדי ואפילו לפני גדול כפי שקורה לעיתים במגוון נושאים שהם טאבו ב
אסף05.12.18
15
כתבת בצורה נבונה, אך את העיקר החטאת - ולא במקרה, חוששני. קרא שוב את דבריך: כיצד ייתכן שאתה מתאר שגם "הבחור הכי מחונך בעולם, ממשפחה עם ייחוס, שלומד במוסדות נחשבים" חשוף לגיוס, ובאותה נשימה אתה הופך אותו ל"שוליים הרחבים שנוצרו בחברה"? האם בשוליים מדובר? ממש לא, כמו שכתבת אתה; אם כך, מה גורם לבחור מצוי
חנן .ב.06.12.18
שחרדים ילכו בקומה זקופה ויכריזו אנו ציוניים, ובמלאות שבעים שנות ממלכת ישראל במליוני ניסים ונפלאות גלויים ונסתרים ולא ימיש עמוד הענן לעד ולנצח נצחים, והנה קמה וגם נצבה עם היהודי בא"י והתורה והיהדות פורחים בעוצמה אדירה בתפארתה שלא היתה כדוגמת דוגמתה ברו"ג מיום שנהיית לעם, ובתקופה אחרונה התגבר קליפת ה
הרבה דודים 06.12.18
להלן מקצת הניסים שעשהו הציונים: חטיפת ילדי תימן ובלקן (לרבות נסיונות בעובריהם וגניבת ספריהם). השתקת ועד ההצלה בתקופת מלחמת העולם השניה (השואה) סכסוך עם אומות האזור והפיכתם של בנינו לבשר תותחים. חטיפות ילדים שנמשכות עד היום על ידי רשויות הרווחה. חילון נערי ונערות ישראל (לרבות שליחיהם בחו"ל) חילול
אור10.12.18
14
"בטוחני כי אילו מישהו היה משוחח מספר פעמים עם אותו בחור באופן ישיר ופתוח על ההבדל המהותי והמעשי שבין חיים של בן תורה לבין מי שבחר להקדיש את חייו לענייני חולין בלבד - יתכן והכתבה הקשה הזו היתה נחסכת מאתנו." לא כל מי שאינו תלמיד ישיבה או תלמיד כולל הוא אחד שמקדיש את כל חייו לעניני חולין!!! יש גם יהוד
רפאל05.12.18
13
בוא נחשוב ביחד מי גרם שהמחסומים שהיו בין הקבוצות נהרסו לגמרי?? למה הילדים שלנו אבדו ערכם??? למה אנחנו לא יכולים לכבד את החיילים שלנו ובאותו זמן לחיות עם זה שאנחנו גאים בזה שאנחנו שונים??? מאוד יפה כתבת... הגיע הזמן להפסיק לחיות עם פוליטיקה... כאילו להכחיש במציאות יעזור שהמצב שנוצר יסתיים...
מזל וברכה05.12.18
12
מעולם לא הבנתי מדוע גיוס זה חולין ומדוע להתגייס לצבא זה שמד. גם הצעירים לא מבינים את זה ולכן אחו טענות שלא ניתן באמת להגן עליהם. ניתן להיות בחור ישיבה וחייל טוב. תלמדו מעולם ישיבות ההסדר.
אלמוני 05.12.18
ולכן זה יותר מחולין צבא שלא מאמין בלימוד התורה וקורא לבחורי ישיבות פרזיטים שלא מאמין שכל ההצלחה במלחמה ובביטחון זה רק בזכות אלה שלומדים אז ברור שזה חולין
יוסי05.12.18
11
בשמחה וצהלה, אשרי לו ואשרי חלקו, ולכל אלו שמצדדים כי צעירים המחפשים אמת ויושר צדק ותבונה ורוצים להתגייס וחשים טובת הנאה לממלכת ישראל ורצונם ליטול חלק בתרומתם לעם היהודי היושב בא"י, ומעיזים לומר על בחור השואף להרבות במצות ומעש"ט דרך שירותו בצהל כסכנה או התדרדרות, ועליכם לומר האמת ולא לטייח הגיע זמנכם
ביי ביי05.12.18
לעצור צאצאיהם לפני שיסחפו לדרך האמת ולהתגייס, אך ורק להגר לארצות כאיראן וסוריה, שמשם לא יוכל אף פעם אפילו לחשוב לבצע. כי אם יהגרו בארצות אירופה וארה"ב גם שם לא יהיו בטוחים שביום מהימים בנם יחליט כי עליו לטוס לישראל ולהצטרף לעשות מלאכת קודש ולשרת בצהל,
אמת ביי ביי05.12.18
10
הבחור גם ככה כל כמה ימים נשכב עם כל הישיבה שלו על הכביש מרביץ לחיילים. ולחיילות, כבר מזמן לא מבין על מה כל המהומה.. הוא בחור ככל הנראה איכותי. וכל הזמן מטיפים לו כמה שהוא צריך להיזהר מהגיוס שמגיוס, במקום לספר לו כמה טוב לך שאתה יושב ולומד תורה, מה אתה מקבל מזה, איזה מידות אתה מרוויח, מה במקום? שנאה
יוסף05.12.18
9
המילה "למיצער", - אך למיצער, הדבר היחיד שעליו שוחחו עם ילד החמד בכדי למנוע זאת, היו ענייני המלחמה בגזירת הגיוס. - למיצער = לכל הפחות.
יוסי05.12.18
8
המסקנות שלך סופר נכונות, הדרך , לא. א. אחד שרוצה לתרום למדינה, לא חושק ב"גלי צהל". ב. אחד שלא מכיר טוב את גלי צהל גם לא היה מבקש את גלי צהל מה כן? הבחור כנראה פה ושם למד, אך מסכן, נחשף למנות גדושות של העליצות המופקרת החילונית/ תל אביבית של גלי צהל, וכפי שאמר הכותב לא זכה ל"טעמו וראו כי טוב השם", גם
אבי05.12.18
7
הרי עצם הצבת הבחור במצב עריק היא שהביאה אותו למקום הלא בריא פלוס כל השקרים שראה לידו והעיסוק החולני בגיוס כשהקנאים הרשעים מאמריקה מממנים את זה מאינטרסים זרים ואלו מתוך הליטאים הרבה מתאוות נקם וסתם מידות רעות מלובשות בפרומקייט
שכל מיט בושה 05.12.18
6
שמי שיוצא לעבוד הוא מוקצה, וההורים חיים בדוחק,והילד לא רוצה לחיות כמותם, ומאחר שאם יצא לעבוד ממילא יהא מוקצה, הוא מרגיש שאין לו מה להפסיד! הגישה צריכה להיות שלכל יהודי יש מקום בעולמו של הקב"ה. לא משנה מה תחום עיסוקו! בנוסף אלה שהפכו את בניהם לעריקים ובכך שללו מהם את היכולת להמשיך במסלול נורמטיבי,
אני05.12.18
5
בעת צרה לישראל הוא הקים צבא יהודי שנלחם בפועל ממש, עם חרבות ורמחים, לא עם דברי מדרש ופרפראות. כלומר, הוא דרש מהיהודים לעזוב איש את גפנו ותאנתו, ואם נדבק במדרש אז יעזוב איש את גמרתו ואת בית מדרשו, ויאחוז בחרב עד שיושיע ה' את עמו בידי המתנדבים בעם. והם שמעו בקולו בימים ההם וה' ברך את פועלם ועשה לאבו
יוסי בן יוחנן05.12.18
4
לכל הטומנים הראש כבת יענה ומתנגדים לכתבה המהממת הזאת יש צורך להכניס לישיבות הקדושות מרצים שיודעים ומביני בנושא חשיבות תורה ויראה שעדיף על הגיוס לצבא מרצים מנוסים ומומחים כמו מרצי ערכים וכו' מה שלא כל רב ומשגיח יכולים לומר ולעשות
ידיד05.12.18
3
במקומות האחרים-גם ליטאים, גם חסידים, וגם ספרדים,-זה מהשוליים רק במקום אחד זה מהעילית, לתשומת לב אנשי הפלג והמזדנבים אחריהם.
ריאלי06.12.18
2
זה קורה במכללות. זה קורה במשרדי ממשלה. זה קורה במשטרה ובמקומחת עבודה חילוניים. המסקנה חלק ניכר מהציבור פתח עיניים ורוצה לחיות בכיף ובכבוד ולא כמו קבצן בשטיבל
חרדק גאה05.12.18
1
להסיק מסקנה מתוך מקרה אחד, אין זו מדרך החכמה, ובמיוחד לא כאשר בררתם את המקרה לאשורו ולעומקו.
ישראל05.12.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 30.04.24

אילן במה אברכך 

גאב"ד העיירה רקד עם הילדים בחורשת עצי הפרי | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

"בני הישיבות שומרים עלינו"

הראש"ל: "איזה ניסים, בזכות מה זה? בזכות הרמטכ"ל?" | צפו

ישי כהן | 27.04.24
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם