כיכר השבת

סערה ברוסיה

מלחמת הכשרות הגיעה למרכז רבני אירופה

קו מוצרי חלב חדש בכשרות מהדרין של בד"צ לונדון בראשות הגר"י ליכטנשטיין נאסר למכירה ברוסיה, ע"י הרבנות הראשית הרוסית בראשותו של הגר"ב לאזאר ללא סיבה מספקת (עולם)

17
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ט' באדר א' | 14.02.19
הרב ליכטשנטיין והרב לאזאר
הרב ליכטשנטיין והרב לאזאר (צילום: אלי איטקין ואיציק בלניצקי)

המחסור במוצרי 'חלב ישראל', הוא לא דבר חדש באירופה. היהודים המקפידים לא לאכול חלב עכו"ם נמצאים בקשיים להשיג את מבוקשם. המצוקה של המחסור, לא פסח גם על רוסיה הגדולה. למרות שמתגוררים שם אלפי יהודים, עדיין המפעל היחיד ברוסיה לייצור חלב, לא מצליח לעמוד בכמויות הייצור וכן המבחר שלו נמוך למדיי.

לנעליים האלו, נכנס תושב מוסקבה, אריה זילברשטיין, שהחליט לפתוח קו ייצור חדש משלו למוצרי חלב תחת השם - "סרבוסקי גורמולזווד". זילברמן יהודי חרוץ, הצליח למצוא מפעל איכותי ומשובח למוצרי חלב, הנמצא בהרי אורל שליד סיביר. גוף הכשרות שהוא מצא לנכון שיפקח על המפעל הוא בד''צ לונדון (המוכר כ-KF). הוא השקיע במהלך הכשרת המפעל, העובדים וכו', כמה חודשים טובים, לפי ההוראות המחמירות של הבד''צ.

זילברשטיין, הצליח להרחיב את מדף מוצרי החלב, ברוסיה, כשהוא מביא דברים חדשים שהמפעל הכשר היחיד לא הצליח לייצר כמו מעדנים, שמנות, וכן הלאה. הציבור הרוסי הצביע ברגליים, וקנה בהמוניו את מוצרי החלב, האיכותיים והמושקעים.

לדבריו, הצלחתו הייתה לצנינים בעיני הרבנות הראשית לרוסיה והיא יצאה בהכרזה בנוסח זה: "במענה לשאלת רבים: עד לבירור רמת הכשרות במפעל החלבי "Серовский гормолзавод" בכשרות ה-KF, על כל אוכלי המהדרין, מומלץ להימנע מצריכת מוצרים אלו. הרבנות הראשית לרוסיה".

חמאה עם חותמת הכשרות

זילברשטיין הכעוס, מטיח האשמות קשות ואומר, "אני לא רואה פה בעיה כשרותית. בד"צ לונדון נמכר בכל חנויות העיר ללא כל בעיה. אז כנראה הבעיה היא, שהמפעל שלי מצליח יותר, מהמפעל שהיה עד היום, ששייך למר לב לבייב. שכידוע, הוא אחד האנשים הכי מקורבים לרבה הראשי של רוסיה, הגר"ב לזר".

"הצלחתי להוזיל את מחירי הגבינות באופן משמעותי, למשל גבינה רכה של קילו אחד עולה בסביבות 650 רובל – 36 ש"ח. ובהשוואה למוצרי הרבנות הראשית, אותו מוצר עולה 850 רובל – בערך 50 ש"ח. להכשר הרגיל אין מעדנים או יוגורט לשתייה, ולנו, יש המון מוצרים. הרחבתי באופן משמעותי את מדף מוצרי החלב, במכולות ובסופרים המקומיים וזה היה לצנינים בעיני המתחרים", אומר זילברמן ל'כיכר השבת'.

מכתב התמיכה של בד"צ לונדון

מנגד, בעקבות ההודעה של הרבנות הראשית לרוסיה, בד''צ לונדון, הוציא השבוע מכתב מפורש, בו הוא מכריז שמוצרי המפעל כשרים למהדרין, ואין בהם שום פקפוק. באופן אירוני, מי שעומד בראש בד"צ לונדון, הוא הרב ליכטנשטיין, שמשמש בכובעו השני כחבר נשיאות 'מרכז רבני אירופה', יחד עם הרב לאזר – רבה הראשי של רוסיה שכעת פקפק ברמת הכשרות של הבד"צ.

ביקשנו את תגובת הרבנות הראשית של רוסיה להאשמות, אך היא לא נמסרה עד למועד פרסום הכתבה.

גם תגובת מרכז רבני אירופה לא נמסרה ותפורסם לכשתגיע לידינו.

תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
תגובתי נועדה למספר 8 ובטעות הגיעה למספר 7 מה קשור חבדניק מה בדיוק קשור הרב גודשמידט לענין? איך בדיוק זה סיבה לפקפק בכשרות מהדרין הידועה של הרב ליכטנשטיין, שבמקרה הרב לאזאר יושב איתו באותו ועד כשרות אירופי? ׳פתאום׳ הוא צריך לברר עליו?? אתמהה.. אגב, להגיד שהרב גודשמידט מתיר חלב עכו״ם חופשי זו הוצאת שם
חבדניק15.02.19
10
אתה מקשקש קשקושים. הרב ליכטנשטיין רב ידוע מאוד בכל העולם והוא גם אחד הרבנים במרכז רבני אירופה בדיוק כמו הרב לאזאר. KF היא כשרות מאוד ידוע באנגליה ובעולם, וכל אחד יכול לעשות את הבירורים שלו עצמו כדי להחליט אם הוא רוצה לסמוך עליו או לא. לא צריך המלצה או אי המלצה מאיזה רב אחר, אפילו אם הוא הרב הראשי של
שרה15.02.19
9
יש מלא מוצרי חלב תחת ההשגחה של הגר''ב לזאר והוא כנראה לא רוצה שיהיה תחרות אין בזה שום בעיה
כ15.02.19

הצגת כל התגובות

8
רוב לקוחות ברוסיה הם חסידי חב"ד, לכן אך ורק כשרות מקומית של חב"ד יכולה להצליח וחבל, כמו למשל בארץ בבני ברק יש הרב לנדא, ובירושלים עדה החרדית.... ומי שמנסה את מזלו עם כשרויות אחרות צריך לקחת את זה בחשבון שזה סוג של פריצת גדר ובחב"ד בטח לא יתמכו בזה. ולכן אין כאן עניין של פגיע בפרנסה וכו'. גם בעבר היה
יוסי 15.02.19
מה בדיוק קשור הרב גודשמידט לענין? איך בדיוק זה סיבה לפקפק בכשרות מהדרין הידועה של הרב ליכטנשטיין, שבמקרה הרב לאזאר יושב איתו באותו ועד כשרות אירופי? ׳פתאום׳ הוא צריך לברר עליו?? אתמהה.. אגב, להגיד שהרב גודשמידט מתיר חלב עכו״ם חופשי זו הוצאת שם רע גמורה שמחייבת אותך בבקשת מחילה ממנו. כל המקומות החלבי
חבדניק15.02.19
7
כשף שעובד כבר שש עשרה שנה בלונדון, דבר ראשון כשרות לונדון זה הלונדון בית דין, ולא הפדריישן, דבר שני יש הרבה דברים שהפדריישן מקילים בעיקר בחלב סתם (חלב נוכרי)
yoel16.02.19
6
אני שוהה בחו"ל הרבה, וידוע לי באופן הברור ביותר, שהרבה מגופי הכשרויות בחו"ל - גם אלה שנמצאים במקומות רחוקים, ומחמת שאין להם מספיק קהל, הם חייבים להתבסס על הכשרים אחרים. לא סומכים על ההכשר של הרב ליכנשטיין.
הכשר לונדון15.02.19
5
טוב שיש תחרות, הלוואי יכנסו עוד גופי כשרות לרוסיה, היהדות לא רק של הרב לאזר
ללא שם15.02.19
4
במידה והיה קצת יותר פיקח היה מבין שבהתנהגות לוחמנית הוא יורה לעצמו ברגל.
שלומי17.02.19
3
לא כל אמירה זה פוליטיקה יש הבדלים בהכשרים ועד שהרבנות הראשית של רוסיה לא מכירה את סטנדרט ההשגחה ומי הם המשגיחים של ההכשר של kf אז צריך להבהיר לקהל יהודי רוסיה שלא כל צירוף של כמה אותיות בצורת חותמת זה כשר. גם בארץ יש סטנדרט לרבנות הראשית שאותו חייבים לעבור כדי שזה יהיה באישור הרבנות הראשית לישראל כ
דני15.02.19
הכתבה אינה של בורים. הרב לאזר והרבנות הרוסיה מכירים היטב את הרב ליכטנשטיין ואת ההכשר KF ובמיוחד את קו הייצור הזה. השיקול של הרב לאזר הוא ביזנס נטו.
חבדניק15.02.19
אין מצב שאין ברוסיה מוצרים של הבדצ הזה.הוא מאוד נפוץ בארץ וקל וחומר בכל אירופה.
חרדי שפוי15.02.19
מעניין למה לא יצא כזה דבר על כל מיני הכשרים אחרים שמסתובבים ברוסיה שהם באמת לא מוכרים ולא מהודרים כמו KF? על מכתב רבנות רוסיה כבר אמר החכם: ״וואס טוט מען נישט פאר די גישעפט?״ (בתרגום לעברית: מה לא עושים בשביל העסק)
חבדניק15.02.19
2
תוכן התגובות של החבדניקים מעיד עד כמה המצב לא נורמלי, ועד כמה צריך לעמוד לצד הרב אריה זילברשטיין בעניין זה
דן17.02.19
1
כיהודי ליטאי המגיע רבות לרוסיה, ידוע לי בוודאות שהמקפידים על חלב ישראל ברוסיה הם החבדניקים, מה לעשות והרב גולדשמיט מתיר לקהילתו לאכול חלבי חופשי. בן אדם שמייצר ברוסיה ומתכונן למכור ברוסיה מין הראוי לפנות לכשרות הגדולה שהיא לאזאר ומה גם שהם אלו שאמורים לאכול את זה, אם הלכו לכשרות מבחוץ טובה ככל שתיהי
אליעזר15.02.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24