כיכר השבת

טור שבועי

שלג כתמרור וכמסר // הרב בן ציון נורדמן

מה המסר של השלג? מעבר ללובן, הוא ניתן לעיבוד ואפשר לעשות ממנו צורות. זהו בעצם מסר ישיר: דע לך כי אחרי הטהרה אפשר לשפר את המעשים ולבנות דרך חדשה (מאמר)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת | כ"ג באדר א' | 28.02.19
הרב בן ציון נורדמן
הרב בן ציון נורדמן (צילום: אבי רביבו)

החזאים חלוקים בדעותיהם לגבי החורף ההולך ונמוג לנגד עינינו. יש מהם הסבורים כי עדיין נכונו לנו ימים קרים חורפיים ומושלגים ויש האומרים כי תם לו החורף ואנחנו כבר מתקרבים לעונת האביב.

במבט קל סביבי נראה שרובם של החברים והידידים בכלל בעיצומה של חופשת סקי בשלג. השבוע גם נסעו תלמידי תיכון 'מדעים ויהדות' להרי החרמון, להרגיש קצת חורף ולראות מעשה אלוקים בטבע בחוש. אז מה יש בו בשלג שאנחנו כה אוהבים להתרפק עליו? מהגשם אנחנו סולדים ובורחים, אבל כשהוא קופא והופך לפתיתי שלג אנחנו נוסעים עד אליו ומתרפקים על גרגריו כיהלומים ואבני חן.

רק לפני שבועות ספורים היתה לי הזכות לדאוג לתושבי חדרה שאינם זוכים לשלג כמתנת שמים ישירה, והבאנו להם במשאיות - באמצעות חברת נחלים - הררי שלג שהונחו בכמה מוקדים בעיר. איזו שמחה ואטרקציה היו מנת חלקם של תושבי העיר. לא ייאמן.

מאחר וב'מדעים ויהדות' אנחנו משתדלים ללמוד מכל דבר, עוצרים מתבוננים ומנסים להבין מה אפשר לקחת מזה כמוסר לחיים, אמרתי לתלמידים כמה תובנות שניתן ללמוד מהשלג ועל השלג.

הגמרא (מסכת תענית דף ג) אומרת כי השלגים היורדים בהרים מועילים כמו חמישה גשמים שיורדים באותה כמות. ייתכן שהסיבה לפחיתות יעילותם של הגשמים בהרים היא שהם נשטפים, לעומת השלגים שמימיהם מפשירים אט אט וכך נספגים לאיטם ומביאים את ברכתם לאדמה. אם כן זו סיבה ראשונה לשמחה מהשלג, המסמל סימן ברכה. בהתבוננות נוספת, ניתן אולי להוסיף ולחדד על פי דברי הגמרא הללו את פלאי הבריאה וחסד השם בכך שדווקא המקומות ההררים הגבוהים – שהם אלו שזקוקים במיוחד לשלג – זוכים לקבל אותו במידה גדושה. נקודה למחשבה!

הכתוב אומר "אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים – כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ". לא בכדי נותן השלג הלבן תחושה של טוהר למתבונן בו. המילה "שָּׁנִים" מתייחסת לתולעת השני אותה לשון של זהורית שהייתה אדומה כדם והתהפכה בבית המקדש להיות לבנה כשלג ביום הכיפורים. אף הוא סימן לטהרתם של ישראל.

• • •

ידוע הסיפור עם הלל הזקן שנפשו חשקה בתורה, והוא נמנה אז על תלמידיהם של שמעיה ואבטליון. בכל יום היה יוצא ליער לחטוב עצים ומשתכר במטבע שאת חציו הוציא לכלכלת הבית ואת חציו נתן לשומר בית המדרש כדי שיכניסו ללמוד תורה. היה זה ביום שישי גשום ומושלג, והלל נותר ללא כסף. צערו היה רב על כך שנאלץ להתבטל מלימוד התורה, טיפס ועלה הלל לגג בית המדרש, שם נצמד לחלון והאזין לרבותיו.

בצימאונו העז לתורה לא הרגיש הלל בקור המקפיא ובשלג שירד עליו בגובה שלוש אמות, קפא והתעלף עד שמצאוהו חכמים למחרת היום והכניסוהו לבית המדרש. התלמוד מספר כי "ירד עליו שלג מן השמים", ולכאורה המילים "מן השמים" יתרות. וכי מהיכן יורד השלג אם לא משמים?

נראה כי חז"ל רוצים לחדד לנו כי אין דבר קורה משמים לחינם. לכל רוח ופתית שלג יש מטרה ושליחות, כפי שאמר דוד המלך "אש וברד, שלג וקיטור, רוח סערה עושה דברו". כולם, ללא יוצא מן הכלל, עושי דברו של אלוקים. השלג הוא לא רק מים שקפאו בגלל הקור שמתחת לאפס, השלג הוא יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא שנברא במאמרו ועל פי ציוויו.

בדיוק כפי שהברקים והרעמים הם לא רק תוצאה של רוח וגשמים, והקשת היא לא רק בגלל מפגש שמש וגשמים, אלא הם שליחים של הקדוש ברוך הוא בעולמו ולכן אנחנו מברכים עליהם ברכות מיוחדות והם מסמלים בדרכם מסרים לעולם, כן גם השלג, הוא נשלח "מן השמים".

• • •

ומה אכן המסר של השלג? אחד המחנכים שהצטרף למסע, ר' גלעד שמו, הסביר כי מעבר ללובן של השלג הוא ניתן לעיבוד ואפשר לעשות ממנו צורות של בובות וכדומה. זהו בעצם מסר ישיר לאדם: דע לך כי אחרי הטהרה אפשר לשפר את המעשים ולבנות דרך חדשה, צורה חדשה, חיים חדשים.

בנוסף מלמד אותנו השלג כי אין מעמידים אותנו בניסיון בו לא נוכל לעמוד. ואת זה אנחנו למדים מפסוקיו של דוד המלך בתהילים: "הנותן שלג כצמר, כפור כאפר יפזר". בפשטות הכוונה כי הקב"ה נותן שלג לבן ונקי כמו צמר. אבל רועי החסידות פרשו כי אלוקים לא נותן שלג לבני אדם, אלא כפי מידת הצמר שיש להם להתכסות ולהתחמם נגדה.

כל ניסיון הבא לאדם, במשך כל ימי חייו, שיידע בבירור, שתפקידו הוא לבטוח בה' ולאסוף את הכוחות העצומים שטמונים בו וללכת בכל כוחו להכריע את הניסיון, כי הוא יכול ומסוגל. אחרת, לא היו מעמידים אותו בפני הניסיון.

ומכאן פורצת לה הקריאה: "מה רבו מעשיך ה'", בין אם אתם בחרמון, בשוויץ או בלפלנד, ובוודאי אם אתם לומדים בבית המדרש סוגיות הקשורות לשלג - תשמרו על אופטימיות ושמחה, בוודאי בימים אלו, עליהם נאמר "משנכנס אדר מרבין בשמחה".

שבת שלום וחודש מבורך ושמח

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24