כיכר השבת

טור אישי

קורונה ושערוריית מירון תש"פ // הרב ישראל גליס

ל"ג בעומר בפתח, חצי מיליון יהודים העולים למירון כמדי שנה ישבו בבית בגלל מגיפת הקורונה ורק אנשים מסוימים יזכו לעלות לציון הרשב"י ויערכו הדלקה, וזו שערורייה! (אקטואליה)

38
הרב ישראל גליס | כיכר השבת | כ"ח בניסן | 22.04.20
הדלקה במירון. ארכיון
הדלקה במירון. ארכיון (צילום: David Cohen/Flash90)

ל"ג בעומר בפתח, חצי מיליון יהודים העולים למירון כמדי שנה ישבו בבית בגלל מגיפת הקורונה ורק אנשים מסוימים יזכו לעלות לציונו של רבי שמעון בר יוחאי ויערכו הדלקה.

מאז התפרצות המגיפה נסגרו כל אתרי התפילה: הכותל המערבי, מערת המכפלה, קבר רחל ומערת רשב"י.

העניין גרם לצער גדול, בעיקר לאלו הפוקדים את המקום מדי יום, אבל כולם הבינו שמסוכן להגיע למקומות האלו עקב סכנת ההידבקות במגיפה.

גם הבידוד בבית לבד, בימי חג החירות, היו עצובים להרבה משפחות שחגגו את הסדר בתחום המשפחה הגרעינית. בימי חול המועד היינו ספונים בבתים יחד עם כל הצאצאים.

נגמרו ימי החג ואנחנו עדיין בסגר, לפי הוראת הרבנים ומומחי משרד הבריאות.

מאחרי החג, מצוינים במדינת ישראל מספר אירועים: המימונה, הסרנה, יום השואה, יום הזיכרון, יום העצמאות, ל"ג בעומר, יום ירושלים, חג שבועות.

עד עכשיו, כמו שהוחלט, לא יתקיימו אירועים המוניים מפני הסכנה.

הבנו וקבלנו את הדין אבל חכמי חילול השם החליטו לשנות ממה שהוחלט ובל"ג בעומר, אם לא ידעתם, כעשרים אדמו"רים ורבנים, וכל אחד עם עשרים/שלושים חסידים, קיבלו אישור משר הבריאות לקיים מעמד הדלקה, וכל אותם עשרות אלפים שעושים דרכם למירון כמדי שנה יישארו בבית.

מי אחראי לחוצפה ולשערורייה הזאת, נדע בימים הקרובים.

איש מהם לא שאל את רבותיו ואם הם שאלו יודיעו בבקשה קבל עם ועדה מי הם אלו שנתנו להם את ברכתם לקיים אירוע כזה למרות הוראות מומחי משרד הבריאות.

אני לא חושב שהשר הממונה שאל את האדמו"ר שלו האם לקיים הדלקות מצומצמות, האם לקיים אירוע כזה. האדמו"רים והרבנים שיעלו להר יבחרו את שלושים החסידים שיעלו להר איתם לפי איזה מפתח?

מה יגידו הציבור החילוני? "הנה אלו שהביאו עלינו את הקורונה"...

ואל יאמרו החכמים, שהחסידים יעמדו שני מטר אחד מהשני כי זה בלתי אפשרי, למי שמבין בשמחה שיש בזמן הריקודים.

ועוד דבר חשוב שצריך להיאמר: האם מירון זה ההדלקה המצולמת בכל רשתות טלוויזיה וקבוצות חברתיות? למירון באים להתפלל ולבקש ביום הגדול הזה מרבי שמעון בר יוחאי על הכלל ועל הפרט, למירון באים לקיים את מנהג החאלקה.

יבורכו חסידי קרלין סטולין שהחליטו לפי הוראת האדמו"ר לא להגיע השנה למירון וזאת לציין שחסידות קרלין היא הראשונה והוותיקה שהיתה ומגיעה למירון כמדי שנה ויש להם קריה ובתי כנסת בקרבת מירון בצפת ובטבריה ועם כל הכאב הוחלט השנה לשמור על הבריאות של הציבור ולא לעלות למירון.

ביממה האחרונה נודע שגם האדמו"רים מתולדות אהרון ותולדות אברהם יצחק לא יעלו השנה למירון, בחצרו של האדמו"ר מבויאן מתנהלים דיונים בעניין.

צריך לקום קול זעקה ולא לאפשר לכמה עסקנים זוטרים לקיים את האפליה הזאת ולפתוח את ההר רק לקבוצת אדמו"רים ורבנים.

לדעתי כשהיום יתקרב יפנו כל מיני עורכי דין מארגונים הזויים לבג"ץ לעצור את הבושה וכך יעשה בית המשפט שמאד אוהב אותנו והבושה תהיה גדולה.

אולי השר המוכשר הרב אריה דרעי, היחיד שעוסק בצורה מעשית למען הציבור הכללי בימי הקורונה, יהיה גם פה הנחשון לסגור את הר מירון, עם כל הכאב.

אם עשרות אלפים שעולים למירון כבר שנים רבות לא יכולים לעלות למירון - אז אף אחד לא עולה, ומי שידליק את ההדלקה במירון כדי להמשיך את המסורת שחס וחלילה לא תעצר יהיה רבה של מירון הרב שטרן כמו שהיה לפני החזקה של חסידות מסוימת.

ומיליונים שרוצים להשקיע בהילולה ישקיעו בשיפוץ המקום.

נ.ב. הטור היה לעיני רבנים שאישרו את הדברים.

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
38
חמוץ...
אחד העם22.04.20
37
מילים כדורבנות כל מילה אמת צרופה
אבי22.04.20
36
לכבוד הרב גליס יש לך טענות טובות על האפליה ועל איך יבחרו ה20-30 אנשים. אבל לא הבנתי איך הקורונה יתפשט לכל הארץ ע"י 30 אנשים שיתפשטו בתוך מתחם ענק ולא ירקדו ביחד. גם מה שיש לך כנגד באיאן לא הבנתי, הרי ידוע שיש להם חזקה עוד מימי הרה"ק מרוזין, ובדר"כ היה הרב מצפת שליח של אדמור"י רוזין, וכשהיה בא"י בשנו
חרדי22.04.20

הצגת כל התגובות

35
למה אתה לא שואל האם שמענו שהבעל שם טוב הדליק מדורה במירון???? כל אדמורי חו"ל מלפני השואה הדליקו במירון??? לא!!! וזה לא הוריד אותם מקדושתם. אני לא מדבר על החפץ חיים החזון איש הגאון מוילנא וכו היו קדושים וטהורים גם בלי מירון.
יוסף22.04.20
34
טיפש כמו שאמרת יש אדמורים שיוותרו משיקול דעתם ואם יהו כאלו שלא תשתוקקקק כל הנגיף הזה מהזלזול בצדיקים די לחרדים הרפורמים שכאלו משרד הבריאות זה האבא של הנגיף כופררר
ללא שם22.04.20
33
בלומדי בישיבת חברון לפני עשרות שנים , סיפרו על אחד מרבני הישיבה שהיה נוסע לעיתים עם קבוצת אלטעראס לטיולים , פעם פמהלך טיול בדרום הגיעו למקום שהדרך היחידה לעוברו היה בתוך גיא מים ( השחיה ) והתברר שלא כולם היצטידו בבגדים.למים אמר הרב אנחנו מטילים ביחד אנחנו עוברים את המים ביחד או כולם עם או כולם בלי ו
איצהלה22.04.20
32
דברים נכונים! כואב! מצער! זה המצב!!!! ושכל אחד ילמד זוהר בביתו, וזה יהיה הזכות שלו לשמח את רבי שמעון ולשמוח עימו ביום הגדול
לוי23.04.20
31
אני מקוה מאד שהוא לפחות הבין מה הוא רוצה.
דוד22.04.20
30
אדיר!!!!!! אדיר!!!!!! יישר כוח
מאיר, 22.04.20
29
צודק בכל מילה!
מוישה23.04.20
28
קנאה קנאה קנאה !!!!!!!
אורלנצ'יק22.04.20
27
הרב גליס, היקר. אולי תפרסם את שמות הרבנים שהראית להם את הטור, ואישרו לך לפרסם זאת? אין שום בעי'ה לעלות אדמורי"ם להדלקה במירון, ולשמר את החזקה שלהם, אף אחד לא אישר עליה המונית.... אלא עם מספר מצומצם של משתתפים. וכפי החוק. דהיינו אם בהדלקה מסויימת יעלו כ-30 משתתפים, עדיין יש בכל שטחי הדלקה 'פארענצע'ס
אכפתי22.04.20
26
נורא! המראות של הלוויות בארץ ובעולם כנראה לא מספיק מזעזעות, צריך עוד?
אנה22.04.20
25
גאה שיש לנו יהודי כמו הרב גליס שיודע להיביע בכבוד וללא פחד את תחוחשת הרבים , מסכים בכל מילה
וסרמן 22.04.20
24
רק תיקון קטן. המתווה שהוצג הוא של השר וועקנין והוא עדיין לא אושר. ליצמן דווקא סובר שצריך 2 הדלקות מצומצמות בבוקר ובערב.
חיים23.04.20
23
רק שלא הבנתי מה הקשר ל "לחילול ה'" זה כנראה עובר מסך.
דני22.04.20
22
אולי תגיד איזה רבנים אישרו?
אחד שכואב לו22.04.20
21
חשוב לקחת דברים בפרופורציה. ולבנות מדרג ערכי. יש מצות מדאורייתא. יש דרבנן. יש מנהג. מירון פחות מכל זה. זה בזיון שעוסקים בזה בכלל. זה כמו להתעסק במקוואות הגברים, שהמשנ''ב פוסק, שאין בזה חובה. ותמיד אפשר להשתמש בט' קבין. אבל כשהופכים את הטפל לעיקר, עסוקים בטפל.
שלוימי22.04.20
20
בראש השנה כל אחד בבית שלו בלי להיות אצל אדמו"ר וכו' זה המצב
חיים 22.04.20
19
אז ככה, גילוי נאות, ישראל גליס קשור לחסידות קרלין סטולין. ודבר שני, הייתי רוצה לדעת, אם מר גליס עצמו השיג אישור כניסה פרוטקציונרי למירון או לא. האם זה היה משנה את התמונה או לא.
ירושלמי22.04.20
18
כבוד הרב שליט"א מי הם הרבנים שראו את דברי החוצפה שלך כלפי אדמור"ים מי אתה ומה אתה לדבר עליהם אני בטוח שאין רב מוסמך שיאמר כמוך, ובדרך אגב חוסר הידע שלך הרב מאיר שטרן אף פעם לא הדליק שם מדורה אולי רק בחצר שלו בשנים אחרונות הדליק שם בחצר המערה הרב הצדיק רבי נפתלי פרידמן שליט"א שבשנת כ"ז ארגן ג'יפ צבאי
ביתר עילית22.04.20
17
צודק לגמרי!! קרלין הכי מבנים את העניין והכי צודקים!
ע22.04.20
16
אם כל הכבוד שכל האדמו"רים יבטלו את ההדלקה שלהם. חוץ מהאמו"ר מביאן שיש לו "חזקה" של מאות שנים כמעט !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! כמו שלהבדיל ביום העצמאות הנשיא הולך להגיע לכותל, כך בל"ג בעומר יש לאדמ"ור מביאן את הזכות להגיע ולהדליק עם מס' מצומצם של חסידים. לא נראה לך ישראל גליס??????????
ביאנער בנשמה22.04.20
15
צודק מאד. במיליון אחוזים!!!
מישהו22.04.20
14
בכותרת מתואר שרק אלו יזכו לעלות. למה זה נקרא שיזכו? ובמה יש לקנא? צר לי עליהם שהם מסכנים את עצמם.
יזכו??? לעלות23.04.20
13
צודק בכל מילה
יהודה22.04.20
12
בכל הכבוד
צדק באלף אחוזים22.04.20
11
התקשורת תעשה מזה מטעמים...
מני22.04.20
10
בכלל החת"ם סופר זצ"ל היה נגד כל העבודה זרה הזאת ששמה מירון גם ללא הקורונה אני חושב שהקורונה זה היכי תימצי לבטל סוף סוף את הטקס ההזוי הזה ובמקום זה ללמוד סוגיות קשות בגמרא שמוזכר בהן רבי שמעון בר יוחאי כל הזיארה הזאת בכלל מקורה אצל הדרוזים
ג'פרי22.04.20
9
מה הקנאות של הליטאים נכון שרוצים ללכת למירון למה לריב על מצוות מי שבאמת חסיד נותן לשני לקיים את המצווה למה לקנא במישהו אחר
עעע22.04.20
8
יישר כח לרב גליס שמשמש פה לרבים בעניין זה כמו בעיניינים רבים נוספים וכנ"ל לגבי הכותל שאדמו"ר מסוים שאף פעם לא מגיע בימי חול המועד היה לו מאוד דחוף השנה בפסח להגיע וכמובן הוא היה אבל מאות יהודים יקרים ויראי שמיים באמת שלא פיספסו יום מאז עומדם על דעתם עדיין לא סודרה להם האופציה להתפלל ליד שריד בית מקד
יהודה22.04.20
7
כמה שטויות בכתבה אחת. אין כח אפילו להגיב. סילופ של עובדות ממש
חגי א ס 22.04.20
6
שיטת ה-או כולם או אף אחד אינה שיטה. נעים מאוד
חנינא טוניק22.04.20
5
אדמורי תו"א ותא"י הם כוהנים וב"ה הם הבינו שאין לכהן מה לחפש בבית הקברות. מהם יראו כל הכהנים. על מנהג החלאקה כבר כתב הרדב"ז, שהמקום אינו בעל חשיבות לעניין כלל. לרשב"י אין עניין שהילד יגלח בקבר שלו. העניין לתרום כסף לצדקה. האם הרשב"י צריך הדלקות? אולי נקבל תשובה מוסמכת עם מקורות? ובכלל, השנה החסיד
אני22.04.20
4
החזקה של באיאן שהם צאצאי רוז'ין היא כבר למעלה ממאה שנה. בשעה שהרבי מבאיאן לא הצליח להגיע, העלה את ההדלקה, שלוחו של הרבי מבאיאן - רבה של של צפת הרב שמחה קפלן. רבה של מירון, מעולם לא הדליק את ההדלקה המרכזית. אגב, עד לפני כ60 שנה, לא היה כלל למירון רב מקומי.
לא מדוייק בעליל22.04.20
3
מירון הוא מנהג יפה וחשוב אבל מבחינת הלכה אין מה להשוות בכלל לחובת תפילה ברוב עם או לימוד תורה. אז בבקשה לנקוט בשפה פחות היסטרית.
מירון זה מנהג 22.04.20
2
ביום הזכרון יוטל סגר מוחלט על בתי הקברות הצבאיים והמשפחות השכולות לא יוכלו להתייחד עם זכר יקריהן. אני בטוח שהן יקבלו בהבנה את החגיגה במירון.
המדינה הטילה סגר מוחלט על בתי הקברות הצב22.04.20
1
1000 % צודק
המגיב22.04.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24