כיכר השבת

יום העצמאות

לא הכל כחול-לבן // הרב יוסף קמינר

יותר ויותר צעירים חרדים מתלבטים - מה היחס שלנו למדינה? המדינה היא דבר מורכב. לא טמא מוחלט כמו שמשוכנעים בסאטמר. לא קודש כמו שחושבים בציונות הדתית. אלא חולין (דעות)

53
הרב יוסף קמינר | כיכר השבת | ד' באייר | 28.04.20
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

מי שיודע להתבונן, יכול לזהות תופעה מעניינת למדי שמתרחשת בציבור החרדי של השנים האחרונות. אחרי עשרות שנים שהכל היה נראה ברור ומוסדר, לפתע יותר ויותר צעירים מתלבטים פונים ומבקשים לדעת - מה היחס שלנו למדינה? מה היחס שלנו לתנועה הציונית? למה אנחנו לא אומרים הלל ביום העצמאות? וכו' וכו'.

כמי שניצב בראש מכון שיעדו לתת מענה חרדי שורשי לשאלות הללו, אני נפעם מריבוי הפניות בעניינים הללו, מדי שנה בימים אלו. איך כתב לי אברך שנון - "אני מחפש להבין את הדברים האלו, ויש לי רק שני סוגי מקורות נהירים. או כתבי הרב קוק ותלמידיו או כתבי הרבי מסאטמר ותלמידיו".

אין אמצע?

ובכן, יש גם יש אמצע.

שביל הזהב שבה צועדים רוב בני הציבור החרדי - לאורם של גדולי ישראל מכל הדורות והזמנים. הדרך הזו מאוד לא נוחה לחשיבה הפשטנית, משום שהיא מורכבת. לא מעניקה תשובה חד משמעית. מצד אחד באם הישיבות החרדיות, ישיבת פוניבז', תולה דגל ישראל. מאידך אין שום אמירת הלל, ויש תחנון וניסיון לקיים סדרים ככל האפשר.

אם נרצה להעמיק בעניין, כדאי לשים לב למנהג מרתק שהחל בשנים האחרונות, דווקא מהחלק הספרדי של הציבור החרדי. "יום שכולו תורה". כינוסים ואירועים בבתי כנסת רבים, שבוחרים לציין את יום העצמאות - שהוא גם יום חופש על פי החוק - לסדרות ארוכות של שיעורי תורה מפי רבנים ומרצים, לאורך כל היום כולו. ההרצאות לא עוסקות כמעט בהשקפה בענייני מדינה, אלא בסוגיות תורניות שגרתיות.

וזה רבותיי, על רגל אחת, ההתייחסות של הציבור החרדי ליום העצמאות.

לא, אין לנו שום התכחשות לחסד הגדול שאירע לנו. אחרי אלפיים שנות רדיפות וריחוק מהארץ, כלל ישראל זכה לחיות בארץ הקודש ולזכות למנוחה יחסית. בהשוואה לכל הדורות שקדמונו, אנחנו במצב של 'איש תחת גפנו ותאנתו', כלשונו של הבית יוסף על הישוב היהודי בצפת. יש אמנם פחדים ואסונות, אבל ללא שום השוואה למה שהיה. ועל כך, כל יהודי בעל נפש, בכל יום מודה ומשבח ומהלל למי שהביאנו עד הלום.

אז למה שלא נאמר הלל? שואלים הצעירים. למה שלא נניף דגל, ולמה שלא נודה בפה מלא שאנחנו שמחים במדינה?

התשובה מורכבת ומצריכה התבוננות:

ההגדרה של מדינת ישראל - היא 'מדינת לאום'. מדובר בחידוש שנוצר בעידן המודרני. הפילוסוף והוגה הדעות שיצר את מושג 'המדינה המודרנית', נקרא תומס הובס בספרו 'הלוויתן' (ספר היסוד של תחום מדעי המדינה).

'הלוויתן' הוא ההגדרה שלו למדינה המודרנית. כלומר כוח אדיר ואלילי. הובס, כמו כל ממשיכיו, רואים במדינת הלאום המודרנית, אליל שממיר את אלוקות ה' בעולם. אם עד אז הריבונות הייתה נתונה לריבון כל עלמין, ולבני אדם הייתה רק בעלות ארצית; 'הלווייתן' כביכול נטל את הריבונות מן השמים ומסרה לבני אדם.

האיור בכריכה של הספר לויתן (מתוך המכלול-ויקיפדיה)

אלו לא רק הגדרות פילוסופיות. זאת המציאות הפנימית התת-הכרתית שעליה מושתת רעיון המדינה. גם אנחנו, יכולים להשתמש במינוחים כמו "המדינה לא תאפשר את זה" וכדו'. לא שזו עבודת אלילים כפשוטה, אבל בהחלט יש כאן האנשה והאללה.

אם נקצר את הדברים, הרי שבחגי וטקסי הסגידה למדינה אין לנו חלק ונחלה, המדינה היא לנו - כמו כל דבר של חולין: עבודה, פרנסה, כסף, הנאות - יש בה תערובת של טוב ורע. כך ברא ה' את עולמו. יש קודש. ויש חול. הקודש מזוכך. את החול צריך לזכך. ולכן, בדיוק כמו שיהודי חרדי שיש לו משרד או מפעל, לא יראה בו 'קדושה' או 'טומאה', כך גם הדבר כלפי 'המדינה'.

כן, המדינה היא דבר מורכב. לא טמא מוחלט כמו שמשוכנעים בסאטמר. לא קודש כמו שחושבים בציונות הדתית. אלא חולין. המדינה היא וועד בית גדול. יש בה המון מעלות: כלכלה, ביטחון, מניעת התבוללות, שמירת כשרות ושבת בהרבה מהמרחבים הציבוריים - וגם תמיכה במוסדות תורה באופן שלא היה כדוגמתו. ולמרבה הצער יש גם הרבה רע. כמו שכולנו יודעים.

ההשקפה החרדית לא חוגגת ביום הזה, לא בגלל שהיא זועמת על המדינה. אלא בגלל שהיא רואה את התמונה המורכבת. אנחנו לא סוגדים לאליל הלוויתן. אנחנו גם לא מגרשים אותו. אנחנו מתמודדים איתו. כל יום ויום. בלי קשר אם ביום זה הוא חוגג את יום הולדתו או לא.

לנו החרדים יש שליחות גדולה מול המדינה. זו אותה שליחות שיש לנו כשאנחנו עוזבים את הבית מדרש ויוצאים למשרד. ברור שאף אחד מאיתנו לא ילבש בגדי שבת ויאמר הלל, ביום העצמאות של המשרד שלו. משום שמשרד הוא לא בית כנסת. הוא מקום של חולין שיש צורך לעבוד בו. הוא גם מקום שבו אפשר להיכשל, וגם מקום שבו אפשר להשיג גדולות ונצורות. הוא מקום חולין. מקום מורכב.

השליחות שניקח מהיום הזה היא להגביר את הטוב, להשליט את מלכות ה' על כל המרחב. את השליחות הזו מבצעים השלוחים שלנו, בפרלמנט, ברשויות המקומיות, ובכל מקום אחר. הם עמלים להגביר את הטוב שבמדינה. ומנסים להתמודד עם חלקי הרע שבה.

ביום חולין זה, יום העצמאות, חשוב שנעצור לרגע ונתבונן. לא נאמר הלל, וכן נודה לה'. לא נסגוד לדגל, וגם לא נשרוף. נלמד להתמודד, לקדש את החומר, לגרום שכבוד ה' יגרש את התנינים הגדולים - הלווייתן ויותיר את המעלות ויביא לנו כבר גאולה שלמה.

  • הכותב הינו מייסד מכון 'המכלול' ו'מרכז והגותא - הגות יהודית חרדית לדור הצעיר
תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
44
החילונים אומרים כוחי ועוצם ידי(חול) החרדים אומרים כוחם ועוצם ידם עשה להם(חול) הציונות הדתית אומרים מאת ה' היתה זאת (קודש) אכן התפיסה החרדית לא רואה ביד ההשגחה העליונה ורואה עין בעין עם הציונות החילונית
אהרון29.04.20
43
מזדהה מאוד עם התוכן, ולכן גם נדע להפריד בן דעה לאדם שלא להגיב בתוקפנות לאדם שזה החיים שלו, אבל כן נוסיף באור ככל האפשר להבין את האמת שבדברים.
סימה יוסף יצחק 29.04.20
42
משום מה הכותב מתעלם מכך שהיהדות היא לאום ובימינו הלאום מתבטא במדינת ישראל. שאיפתה של הציונות הדתית היא לבטא את הקודש בתוך המדינה ובכך להעלות את הלאום מדרגה של חולין ככל הגוים לדרגה של קודש. אם אין לעם ישראל מדינה אפילו בסיסית לחיות בה- זה חילול ה' הכי גדול שיכול להיות כמו שכותב המהר"ל
דתי לאומי28.04.20

הצגת כל התגובות

41
אני חושב שיש נקודה נוספת שנשמטה מדברי הכותב הנפלאים, שמסבירה קצת יותר את היחס המסתייג - שלא לומר השלילי - של הציבור החרדי למדינת ישראל. דברי הכותב נכונים לגבי כל מדינה בעולם, שאיננה קדושה או טמאה אלא פשוט כמו וועד בית גדול. לעומת זאת במדינת ישראל יש בעיה נוספת, והיא: הנסיון לבסס את הלאום היהודי על מ
דניאל28.04.20
40
אני לא יודע מה זה "חולין" - קטונתי. מה שאני כן יודע שסבתא שלי אשה מלאת אמונה תמימה בקדוש ברוך הוא ושהאמונה שלה נבחנה במחנה ההשמדה אוושיץ,שרה התקווה יש לה דמעה בעין. אפילו אדם לא מאמין לא יכול להתכחש לניסים שהיו פה בהקמת המדינה קל וחומר אדם יהודי עם קצת הכרת הטוב. האם המדינה מושלמת? ודאי שלא? כמו
חיים29.04.20
39
מסכיל צבוע ומתחכם. מסקנת הדברים שקופה.
גמפל28.04.20
38
זה לא קשור למושג מדינה אלא העובדה שאסור על פי חוק אירועים בהפרדה וכדו' ובשלטון כמעט ואין יהודים יראי שמים זה לא המדינה שחיכינו לה אלפים שנה
בחור28.04.20
37
עין שות יביע אומר סימן מה
יהודה28.04.20
36
קשקושים נוראים, חסרי כל שכל
אחד29.04.20
35
שלב חדש בחרדיות להגיד שהמדינה טובה ליהדות לקח 72 שנה להגיע למדרגה הזו
חיים28.04.20
34
די נכון
בחור ישיבה28.04.20
33
בתור אדם דתי לאומי מרתק לקרוא את הדברים ואת הדיון שמתקיים בציבור החרדי אודות מקומה ש המדינה בעולמו הרוחני של האדם. מצד שני ניכרת המבוכה וחוסר היכולת להצביע על הגות מסודרת. הוא שתיקה או קבלת המדינה כחולין (תוך התעלמות מוחלטת מהמקורות הכי פשוטים המופיעים בתנך) הם לא משנה אמיתית, אדם שתומך במדינה לא ח
יעקב 28.04.20
32
הכתבה הזאת איננה נכתבה לכת הערב רב הקיצוני, כל יהודי מזרע עם ישראל בפרט בא"י אשר רואה ב"ה בעיניו עד גודל הניסים ונפלאות במדינת ישראל בשבעים ושנים קיומו וכל אשר זוממים להכחידו ולסותרו ח"ו נופלים ומתפוררים, ואומות העולם מודים בסתר שמדינת ישראל שמירתו והבטחתו ממרומים, ולא נוכל לנצחם בדרך מלחמה. ואם מתב
אמת ונכון28.04.20
מי אמר שאם כל החרדים היו מתרכזים בחו"ל זה לא היה קורה? היהדות בחו"ל גם פורחת ומשגשגת יפה מאד, בלי כל הפוליטיקות המאוסות של מדינת ישראל.
משה29.04.20
31
שילובים והבלים מוחלטים
יהודי28.04.20
30
כמה נקודות, מקווה לא לעשות סלט: א. כשיהושע נלחם וכבש את כנען מידי 31 המלכים שלא הסכימו להיכנע לו בציווי ה', הוא עשה זאת בהכרה מלאה, שלא כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה. יהושע - משרת משה, פועל תחת ציווי ה' מתוך שליחות ברורה שזה הדבר היחידי הנכון לעשות (ולא כברירת מחדל, אחרי אוגנדה). בן גוריון, הרצ
קטונתי29.04.20
29
מדינת ישראל= אתחלתא דגאולה ויסוד כסא ה' בעולם
גנא29.04.20
28
לא בכדי משנת הכותב משובשת ולא משכנעת, לא הביא אפילו מקור תורני אחד לחיזוק טענותיו, המדינה איננה חולין, לשלטון יהודי בארץ ישראל יש ערך דתי, למשל אם בכל ערי יהודה היה שלטון בריטי או עותמאני, אף שהיה מקים ישיבות ותומך גדול של תורה, היינו חייבים לקרוע את בגדינו, לעומת שילטון יהודי אף שהוא חילוני ולא תומ
אשר28.04.20
27
בפסח אומרים הלל על שחרור של עם ישראל שהיו עובדי עז ? חיכינו 2000 שנה ולא נאמר הלל ?
הלל 28.04.20
האם עכשיו אין עבודה זרה ? אתה תמים
עעע28.04.20
26
"זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו" כמה שנים לפני קום המדינה נרצחו 6 מיליון יהודים! ב72 שנות המדינה נהרגו על קידוש ה', קצת יותר מ20000. פי 300!! היום יש לעם ה' צבא ועוצמה אדירים, אין קידוש ה' גדול מזה! כל הפוסקים אומרים שדווקא כשאנו שולטים (מדינה) אז מתקיים במלואו מצוות ישוב הארץ. כל התורה מלאה בייעוד
חנוך28.04.20
אולי אז נרצחו בגופם אבל היום נרצחו מאות אלפי ילדים שלא יודעים מה זה שמע ישראל .גדול המחטיאו יותר מההורגו
עעע28.04.20
25
מי הקים את המדינה? למה השלטון על המדינה הוא כמעט אך ורק בידי אנשים שנגד התורה בגלוי.... כל זה אמור לעורר הבנה פשוטה שזה לא נקרא אתחלתא דגאולה. אם המדינה הולכת עם מנהיגים שבריש גלי הולכים בחוקת הגויים ומחזירים שטחים של אדמת קודש שניתנה מהקב"ה במתנה במלחמות שהם עצמם חוגגים.. אז אין פה לא אתחלתא ולא גא
יוסי29.04.20
24
תסלח לי מאד אבל זה כל כך רדוד. הכרת הטוב על חסדי ה' שגאל את אבותינו ואותנו היא לא הסתגרות בבית מדרש ולימוד תורה כל היום. התמונה המורכבת כביכול, שרק ההשקפה החרדית הטהורה כביכול רואה אותה זה דיבורים של גאווה ושחצנות מתוך מקום של אני ואפסי עוד. הציבור מאס בסברות כרס ופלפולים מצוצים מהאצבע. צריך עין אמי
מזרוחניק28.04.20
23
קשקושים מוחלטים
חרדי28.04.20
22
עם תעשו משעל עם אנונימי בגילאים 15-30 אצל חרדים . יותר מחצי יגידו קודש. סתם לא רוצים לפגוע ברבנים מבוגרים אבל שרבנים לא שומעים תומכים במדינה יותר מדתים חרדלים וחילונים ביחד.
חרדי ישראלי28.04.20
שקר גס אולי יש חרדים מודרניים שכן אבל הציבור פשוט לא מענין אותו המדינה זה האמת ואם כן היה מתגיס לצה"ל מה שאנו רואים שהציונים לא הצליחו בגיוס חרדים
עעע28.04.20
21
מחילה, אבל מי שכתב את זה לא יודע מימינו ומשמאלו. הדרך שכבודו מתאר היא דרך שלא מבינה מוכרבות, אלא להפך. כיון שזה לא מושלם אז זה לא ראוי לציון. נכון שלא מזלזלים במדינה כמו בסאטמר, אבל כיון שהיא לא מושלמת אז לא ראוי לציין ולחגוג. זו התסכלות כ"כ לא מורכבת, כ"כ לא דרך אמצע. זו דרך שגורמת לך לפחד לזוז מהמ
אדם29.04.20
20
מדינה היא לא ישות בפני עצמה, היא מורכבת מאזרחיה, ובקיצור "המדינה " זה אנחנו, כולנו, חרדים, דתיים, מסורתיים, חילונים, האזרחים הם שיחליטו מהי ההגדרה של המדינה, האם "הלוויתן", או "ממלכת כהנים ועם קדוש", זה מושך לפה וזה מושך לשם, כל מנהיגי הציבור החרדי, נלחמו להשפיע על אופיה היהודי של המדינה, כותב המאמ
עובד ה'29.04.20
19
בתור אחד ששאל את עצמו- את אותם השאלות המון שנים, מגידי שיעורים וחברים לישיבה נוכחתי לדעת כי למעשה התשובה טמונה בידע, ואני אסביר, גדולי ישראל ראו במדינת ישראל אתחלתא דגאולה! אלא שמיעוט הקולני היסה ושיסה אותם וכך נוצר מצב אצלינו של חוסר ידע ותחושת הבלגה אך זה בוודא לא נכון.!
דייטש28.04.20
מי הם גדולי ישראל רוב רבנים של החרדים לא ראה אתחלתא דגאולה
עעע28.04.20
18
תודה רבה לכותב היקר שמברר בצורה נפלאה כמה שאין לנו באמת שום הסבר הגיוני ורציני ל"השקופה" שלנו, ושהכל מלא סברות כרס והסברים מפולפלים, ללא :1. מקורות תורניים 2. שכל ישר 3. רגש אנושי פשוט של הכרת הטוב כלפי רבונו של עולם. מעולם לא היתה בעולם תקופה עם כל כך הרבה לומדי תורה, ישיבות וכוללים כפי שיש היום במ
יצחק29.04.20
17
מרגיש שמישהו פה לא כל כך הבין את הציונות הדתית אבל בסדר, הכי נוח לכתוב שטויות
ללא שם29.04.20
16
יכול להיות שכוונתך טובה והרעיון הכולל נכון, אבל אתה טועה בזה שאתה משווה את היותנו תחת שלטון יהודי בא"י כמו לצאת מביהמ"ד למשרד. א"י היא קדושה ולכל אחד מישראל יש נשמה, הזהרו בדבריכם שמא ישתו תלמידיכם ממים הרעים ותחובו גלות
פינחס28.04.20
ארץ ישראל היא לא בהכרח מדינת ישראל, לעיתים אפילו הגבול לא זהה
אחד28.04.20
15
רוי באמת ציפיתי להימורים קצת יותר משכנעים מאשר להגיד דברים כה מופרכים אגב רוב מוחלט של רבני ספרד לאורך הדורות ראו בקום מדינת ישראל אתחלתא דגאולה ( הרב עוזיאל הרב עובדיה והרבה אליהו אמרו לאמר חצי הלל והרבה משאש אף גמר את הנחל ביום העצמאות)
ללא שם28.04.20
14
אתה טועה ובגדול. לדבריך בית המקדש בלי תחיית המתים זה גם חולין... כמובן שהמדינה היא לא המצב המושלם אבל הגאולה מגיעה בשלבים, "קמעא קמעא", ומי שאומר שזה לא קודש הוא כופר בשלב הזה של הגאולה והוא יכפור גם בשלב הבא עד שלא נגיע לגאולה השלמה. לא נותר אלא להמליץ לך לבקש סליחה מהקב"ה על הכפיות טובה הנוראה שלך
א אידישע קאפ28.04.20
לפי הרמב"ם אין דבר כזה של קמעא קמעא ואיזה כפיות טובה שהציונים הקימו את המדינה כל מי שבא לפה המדינה חילנה אותו זה אתחלתא דגאולה כוחי ועוצם ידי .קמעא קמעא אם כך אנו צריכים לראות איזה שינוי אבל אנו רואים שיותר ויותר ערים פותחיים אוטובוסים בשבת העבירות פה משתוללות אפשר ללמד זכות אבל צריך לדעת מתי גם לעצ
עעע28.04.20
13
זה לשאל את השאלה ולהתעלם שוב פעם. ראשית גם אם היא חול מי אמר שלא צריך להודות ולהכיר טובה על חול? אכן גם הצלה ממוות אולי תקרא לה חול אך יש לומר עליה הלל לפי החת"ס... ובכלל אין בתשובה הזו יחס למהלך הכללי של סעתא דשמיא בלתי נתפסת באופן עקבי ומתמיד לכלל ישראל אשר כדברי המהר"ל בגבורות ה' פס"א שכל צרה ותש
קצת מצחיק...29.04.20
יפה ומעניין דורש הרבה מחשבה
מסקרן מאוד29.04.20
12
"בחגי ובטקסי הסגידה למדינה אין לנו חלק ונחלה" וכי מישהו דרש מאיתנו "לסגוד" למדינה? בסך הכל דורשים מאיתנו לכבד את ערכי הלאום, דרישה שהיא מקובלת בכל מדינה מתוקנת בעולם. כאשר אנחנו לא מכבדים את ערכי הלאום אנחנו יורקים בפרצוף למיליוני אזרחי המדינה, יהודים ובני מיעוטים, המכבדים את ערכי הלאום. אנחנו נוהג
רפאל28.04.20
11
הדור הצעיר בחרדה קיצונית קיומית לחברה החרדית. לכן הפתרון להשאיר הזקנים פה, כי הציונים רחמנים ויפרנסו את הזקנים, ואילו הדור הצעיר יחזור לעיירות במולדת אירופה. וימשיך ללמוד תורה ללא התלבטויות של כפירה בחרדיות.
רבינו28.04.20
10
מה חידוש? הכל חולין כולל הקצבאות שנותנים לחרדים, הכל ביזנס
חי28.04.20
9
איזו כפירה רח״ל !! הקב״ה שומר ומשגיח עלינו בכל יום ויום חוץ מה׳ באייר ?? אלא מה׳ היתה זאת היא נפלאת בעינינו ! ודי שנביא כמסופר בגמרא על חזקיה מלך יהודה שלא אמר שירה לאחר נפילת סנחריב ולכן לא זכה להיות מלך המשיח ולגאולה בדורו ! אנחנו שרואים את השגחת ה׳ עין בעין לא נאמר שירה ?? אתה ואלו שחושבים בטעות
יוסף 29.04.20
8
שכחת כמה דברים ועובדות מדינת ישראל הינה מדינתו היחידה של העם היהודי שמיקומה בארץ ישראל. שהוקמה לאחר 2000 ! שנות גלות שבהם סבלנו אינספור גזירות, דריפות, שמד, רציחות ושיאן בשואה. שכחת שלאחר 2000 שנים יש מדינה שאליה הגיעו מכל הגלויות- נס גלוי וקץ מגולה. שכחת את דברי רמב"ן על "שיר השירים" (כתבי הרמב"ן,
שחר28.04.20
7
לענ"ד, המאמר לא ממצה את "הנקודה" של ההשקפה החרדית השורשית של החזו"א והרב מבריסק ושאר הגדולים שהלכו בדרכם. הבעיה מהותית הרבה יותר. אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד. השאלה היא אם המלך הוא ה' או שהמלך הוא נתניהו וחבריו. יכול להיות שדוד יהיה מלך שמייצג את מלכות ה'. אבל אם המלך אינו מייצג את מלכות ה', אז ה
מבקר28.04.20
6
שאין הבדל בינינו לבין סאטמר רק שאנחנו מצילים מה שאפשר והם גם זה לא רוצים
הרב שך כבר אמר 28.04.20
5
פעם שאלו את הרב למה הוא מברך שהחיינו ביום העצמאות (איך הוא לא חושש לברכה לבטלה), אז הוא אמר - זה בסדר, יש לי תחתונים חדשים. למה כלכך קשה להודות על הנס הגדול שזכינו לו. למרות שזה לא נעים להודות בטעות כלפי הד״לים…
כמה קשה לך לומר תודה לקב״ה?01.05.20
4
גם לאחר כל מה שנכתב כאן, עדיין לא הבנת למה שלא נגיד הלל. הרי מוסכם על כולנו (ואני לא מדבר על הקיצונים וכו') שמה שקורה כאן הוא דבר שהקב"ה סיבב אותו וגרם לו. ומוסכם על כולם שבתקופה של הקמת המדינה היתה ישועה עצומה שאין כמותה לכל עם ישראל שישב כאן בארץ הקודש, הצלת חיים כפשוטה. אז על הצלת חיים כזאת לכאור
מעניין28.04.20
3
כמה שטויות, כמה הבלים. להשוות ריבונות של עם ישראל על ארץ ישראל לכתבי גויים ולווייתנים..היש יותר פשוט מזה? תתקדם כבוד הרב..גם לדידך, שריבונות עם ישראל על ארץ ישראל הוא עניין 'חולי' (הבל), העניין היותר מורכב בחיים שלנו הוא להבין איך כל פרטי החולין שיש לנו בחיים מתעלים והופכים לקודש. בהצלחה
קצת מחשבה28.04.20
2
אז לפי דבריך יש הרבה מה לחגוג אך לא בפן הדתי, אל תגיד הלל אבל תחגוג כמו יום הולדת
סתם איש חושב28.04.20
1
יפה! אבל עם לא לומר תחנון?
אחד העם28.04.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 11:48

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 11:31

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס ומתי יתקיימו הבחירות?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 11:09

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 10:24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

"מיהרו לנכס לעצמם פעילות"

אבידן: "לא להעסיק בשום דרך את זק"א ת"א, הדליפו פרטים"

שאול כהנא | 04.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם