כיכר השבת

טור דעה

מתווה הקפסולות הוא סכנה רוחנית וגשמית

אנו נשמעים להוראות לא מפני שמשרד הבריאות אסר עלינו את הדבר. אין כאן מלחמה עם היוונים. אז למה לנו לדחוק במדינה ולהשיג דרכים משובשות לפתיחת הישיבות? (דעה)

120
פנחס זהבי | כיכר השבת | ז' באייר | 01.05.20
אילוסטרציה בלבד
אילוסטרציה בלבד (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הגישה הכללית אומרת שמשרד הבריאות בגלל אינטרסים כאלו ואחרים מחמיר בתקנותיו, ואנו הציבור החרדי שמאמינים בתורה כערך עליון צריכים לעשות הכל בכדי להחזיר את הישיבות למסלולם. אין בכך שמץ. משרד הבריאות הוא חלק מהמערך שנקרא מדינת ישראל שאמנם דואגת לחיי אדם ומונעת את קריסת מערכת הבריאות, אך הערך העליון שלה הוא למנוע את קריסת הכלכלה גם אם זה יעלה בחיי אדם, כל עוד מערכת הבריאות לא קורסת ולא מתים המונים. בשביל למנוע את קריסת הכלכלה המדינה חייבת לפתוח את בתי הספר, בכדי שהורי הילדים יוכלו להופיע בעבודה.

המדינה תחת לחץ של גורמים כאלה ואחרים הטוענים - לנו התורה חשובה כמו העבודה ויותר, תנו לנו לפתוח את הישיבות - הלחץ מפעיל מתווים כאלה ואחרים, שהם בדיעבד לכל דבר, כמו שהוא נעשה בדיעבד לכלכלה של המדינה כך הוא נעשה בדיעבד בשביל התורה.

אבל אנחנו החרדים לדבר ה׳ הרי יודעים שאין דבר חשוב מחיי אדם גם מחייו של איש אחד, פיקוח נפש של אדם בודד הפשוט ביותר דוחה את הכל. אנו נשמעים להוראות לא מפני שמשרד הבריאות אסר עלינו את הדבר ולא מפי שאנו פוחדים מקנסות. אין כאן מלחמה עם היוונים. אז למה לנו לדחוק במדינה ולהשיג דרכים משובשות לפתיחת הישיבות?

כל עוד לא נשקפת כל סכנה לחיי אדם מחויבים אנו לפתיחת הישיבות. אך כולנו יודעים שהמצב אינו כך, הרי מדובר בנגיף שאיש אינו יודע עליו דבר כולל החוקרים הגדולים בעולם, רק אתמול גילו שהוא גורם לשבץ אצל ילדים, אז בשביל מה לדחוק במדינה להמציא מתווים משונים ושונים. הערך העליון הוא חיי אדם.

ולגופו של מתווה הקפסולות:

א.

המתווה מבוסס על כך שאנו סומכים על בחורי הישיבות. אין על מישהו אחר לסמוך. לא על הקנס שיושת על הישיבה, מנהלי הישיבות ידעו תמיד לסחוט מהמדינה כספים ותקציבים גדולים פי כמה, למנוע גביית קנס היא משימה קטנה. לא על הקנס שיושת על הבחור, מה יעשו לו אם הוא לא ישלם את זה, וגם מגביית הצ׳ק הוא ידע להימנע, אין בנינו מי שמאמין שרה״י יגבה מאבא של בחור - אברך - עם משכורת רעב של אשתו - עם 12 ילדים קנס בגלל מעשה מטומטם של הבן שלו.

שנסמוך על השומר שבפתח או על גדרות ומחסומים שיציבו בכניסה לכל קומה? תשאלו את רוב מנהלי הישיבות ששילמו הון עתק (בישיבות מרובות הבחורים, מאות אלפים) למערכות שימנעו מבחורים לעקוף את השעון של המזגן שבחדר שלהם, או לחסום כניסה למטבח בשעות הלילה, אין ישיבה שאותם מערכות לא נפרצו.

יושבים עשרות או מאות בחורים על מערכת אחת, עם כמות מוגבלת של דברים איתם הם יכולים להתעסק או לחשוב - בחורי ישיבה, תמיד יש את הגאון שמוצא את הדרך, וכולם אחריו. זו לא קלישאה זו מציאות ובפרט עכשיו שאתה מושיב כמות עצומה של בחורים שלא פרקו את האנרגיות העצומות שלהם - היו תקועים בבית חודשיים - סוף סוף פוגשים את החברים שלהם, זה יקח להם ימים בודדים.

אז נותר לנו לסמוך על הבחור עצמו שלא יסכן את החברים שלו, נעזוב שמספיק מטומטם אחד בשביל להדביק ישיבה שלמה. אז בשבועיים הראשונים כולם יתרגשו ויקשיבו להוראות, ואז יעלה אחד מבני החבורה סברא שאין כל סכנה וידונו בזה הלוך וסחור ולאחר ויכוחים קשים וימים ארוכים יגיעו למסקנה שאין בזה כל סכנה, אין איך למנוע את זה, הרי מדובר באותם בחורים שהם הכי פחות נזהרים בכללים, אז לא נראה לכם שתעלה הסברא שאדרבה הם הכי שמורים וכו׳ ואין כל סכנה וכו׳ וכו׳?.

אם טענה זו לא שכנעה אותכם אז לא פגשתם בחור ישיבה בינוני ומעלה בחודשיים האחרונים. אין איך למנוע את יציאתם מהישיבה.

ב.

מדובר במתווה שהוא אל-חזור. כשהמדינה מכריזה שהיא פותח את החנויות ברגע שהיא רואה שהסיפור יוצא משליטה היא פשוט מכריזה על סגירת החנויות או אפילו על עוצר. כשמתווה זה יוצא לדרך אין לו דרך חזור, הרי מדובר במתווה נסיוני, אם הוא לא יעבוד, או שיצא ויחזור בחור מתחום הישיבה וכן הלאה, איך לך מה לעשות עם אותם בחורים. אתה לא יכול להחזיר אותם לבית עם האבא המבוגר אחרי שנפגשו צמוד צמוד עם 300 בחורים.

ג.

המתווה מבוסס על כך שהנגיף מסוכן בעיקר למבוגרים ובעלי מחלות רקע. הענין הוא שאין מי שבאמת יכול לקחת אחריות על הנגיף הזה, הוא מצליח להפתיע את הרופאים והחוקרים כל יום מחדש, אולי הוא גורם לנזק בלתי הפיך גם אצל צעירים (כמו שעכשיו מתחילים לגלות שהוא גורם לשבץ אצל ילדים).

הרי לא ימלט שבאחד הקבוצות יתגלה חולה קורונה שידביק את שאר חברי הקבוצה במקרה הטוב, ובמקרה הגרוע את כל חברי הישיבה. חונכנו שמחללים שבת על ספק פיקוח נפש ואוכלים ביום כיפור במקום ספק פיקוח נפש, אז למה לקחת את הסיכון הזה.

ד.

טמונה כאן גם סכנה רוחנית. מדובר בבחורים שלא היה להם בין הזמנים, שלא פגשו את החברים שלהם, שזקוקים כמו אויר לנשימה את חיי החברה.

המשחקים, עיתונים, מחשבים, סרטים, סמארטפונים שיכנסו לישיבות באין אפשרות של הצוות הרוחני להסתובב בפנימיות או לקבוע את הרכבי החדרים הוא אסון לדורות. מכשיר שנכנס לישיבה לא יצא ממנו לעולם.

ה.

העניין החמור ביותר הוא שיש לכל משגיח בכל ישיבה רעיון איך לגרום לבחורים ללמוד (הרעיון הנפוץ: ישיבות אזוריות שכל ישיבה מתפזרת לפי אזורים ויושבים 19 בחורים באזור פתוח כשאחד מאנשי הצוות מפקח על הנעשה) זו לא הבעיה.

העניין הוא שמחפשים את הכותרת: עולם הישיבות מתחיל את הזמן. אני לא מדבר על דיווחים שמספרים על מחלוקות בין חצרות של רבנים (אין לי מושג בעניינים אלו). אני מדבר על איזה תחושה שקיימת במגזר החרדי שיש כאן איזה גזירה (אמנם אנו נשמעים לה, שלא כמו ציבור קטן, אך גזירה), גזירת סגירת הישיבות. ויש לעשות הכל לשנות את אותה הגזירה.

העניין הוא שאין כאן גזירות ואין כאן יוונים. אין שום צורך שיהיה רשום בכותרת העיתון הישיבות הגדולות מתחילות את הזמן.

אנחנו צריכים להפנים ולהבין שנקלענו לסיטואציה קשה ומורכבת ואין צורך להילחם בה, אלא להמציא שגרת חיים חדשה עד שהיא חולפת.

תוכן שאסור לפספס
120 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
76
אל תהיו טיפשחם בחורי ישבות אין להם שום בעיה להידבק לא היה אחד שמת כשנדבק בקורונה וגם אם יהיה גל שני חו אז הםישארו בישיבה ולא יהיה שום בעיה ולגבי הסמארטפונים למצי שהיה היה ולמי שלא לא ותפסיקו לבלבל את המוחחחחחחחחחח כאילו אתם מכירים אותנו
גרנית07.05.20
75
מה שברור שהתןרה היא לא ממש הקייס שלך. אילו היית מבין מה היא התורה ועד כמה היא חשובה לא היית מעלה את הדברים הללו. בדיוק כמו שאילו היה סיכון דומה בצבא לא היית מעלה על דעתך לשחרר את כל הצבא ולהשאיר הכל ללא חיילים. אבל התורה היא אצלך כנראה פחות מהיסטוריה סינית עתיקה ומכאן הכתבה האומללה שלך. אמת יש לא מע
זלמן02.05.20
74
חברים אני בחור ישיבה קטנה אני חודשיים כאן תקוע בבית אין לי לאן ללכת(כמעט....) אני מת ללכת לאיזה טיול אבל אי אפשר כמה תכנונים היה לנו בישיבה לפני שיצאנו לבין הזמנים אני מדבר אם חברים ושומעים שהם לא רוצים לחזור בלי שבוע טיולים ובחייאת רוצים להחזיר אותנו לחודשים יותר חנוקים מבדרך כלל מי שלא היה בישיבה
ישיבה02.05.20

הצגת כל התגובות

73
גועל נפש, חבל שאתה מביע דעה באתר חרדי, נראה שבין הערכים שלך לשלנו פעורה תהום, מחכים לראות אותך חוזר איתנו לישיבה בקרוב ממש
לוי02.05.20
72
לעניות דעתי ההתנגדות הביאה להחמרה אם יורידו פרופיל השיקול יהיה הגיוני בלי לחץ .
שלוימלה02.05.20
71
הכל נכון לגמרי!!!!!! אבל למה להתבטאות בצורה כזו?
בחור ישיבה02.05.20
70
אני בחור ישיבה ואני מעיד על כל מילה
חרדי אמיתי01.05.20
69
הדור כל יתום? כבר אין מי שיפסוק הלכה? מה זה לעזאזל אחד אומר שתורה מגנא ומצלא והשני אומר פיקוח נפש וכו'. אני מבולבל אולי יואילו בטובו אחד מגדולי פוסקי ההלכה (לא פוסקי האינטרנט עלומי שם) לפסוק לנו וגם לנמק לנו בבקשה, בבקשה, מתי אומרים תורה מגנא ומצלא ומתי פיקוח דוחה כל התורה כולה. בבקשה, אני כבר מתפו
מה קרה לנו?04.05.20
בשביל זה יש אבנים וגדולי דור
יהודי05.05.20
68
לכל החמולוגים פה אני אומר שלא ישלחו את הילדים שלהם לישיבה כי ממילא אין סיכוי שיצא מהם משהו איך יצא מהם ראש ישיבה או רב אם כל מה שהם שומעים זה שכל הרבנים או מושחתים שדואגים רק לכבוד או שהם חסרי דעת ואני לא מדבר על אלה שמאשימים את העסקנים או את יענקי אלא את אלה שממש מאשימים את הרבנים שחושבים שהם שלא
א ה01.05.20
67
החילוני המתוסכל אומר, המדינה צודקת 70 אחוז מהנדבקים במדינה , הם חרדים, למה צריך לסגור מדינה שלימה שעובדים ומתפרנסים בשביל קורונה של החרדים? גם ככה הם לא עובדים, שיסגרו את הישיבות ויחכו. החרדי הקיצוני אומר יונים נקבצו עלי , מדינה חילונית... מי צודק?
פשוט01.05.20
66
מי שלא מעניין אותו מפתיחת הישיבות שלא יעיז להביע את דעתו העמרצית. תורה מגנא ומצלא
ציון01.05.20
65
חותם על כל מילה מי שלא מסכים עם הטענות לא יודע מה זה ה'יצר' של בחור ישיבה במיוחד לנסות לעקוף חסימה כל שהיא...
מנחם01.05.20
64
אפשר לדעת מיהו פנחס זהבי??
שם01.05.20
63
כל מילה זהב!
צודק לגמרי!01.05.20
62
סוף סוף דברי טעם.
רפאל 01.05.20
דיברי טעם מקולקל
יהודי01.05.20
61
זו שאלה הלכתית 1. לפני שאתה מביע דעה הלכתית תראה לנו את תעודה היורה יורה שלך. 2. בהלכה יש כללים ברורים בנושא פיקוח נפש. 3. אם יש ויכוח בין פוסקי הלכה, גם לזה יש כללים ברורים. 4. עוד לא פגשתי פוסק אחד שמביע את דעתו באינטרנט. כמו כולם ראיתי כמה תשובות הלכתיות שנכתבו בידי תלמידי חכמים פוסקי הלכה בכל הת
בני ברקי04.05.20
60
אני בחור ישיבה ומסכים עם מרבית הדברים הנאמרים. בנוגע לטענות כנגד התנהלות הבחורים וצוותי הישיבות בסעיף א', אלו הם בעיות שקיימות כל השנה ועכשיו בקורונה הם יוצאות החוצה... שעמום, חוסר אחריות, אין בגרות. הישיבות יכולות לחכות עוד חודש ומי שרוצה ללמוד שילמד בבית.
א. א.01.05.20
59
מעט בורות שמבצבצת בין השורות: א. "הרי מדובר בנגיף שאיש אינו יודע עליו דבר כולל החוקרים הגדולים בעולם" [ציטוט]. 'החוקרים הגדולים בעולם'? מהו 'חוקר'? והאם יש כאלה גדולים? נשמע קצת כמו הערצה עיוורת למושג עלום המייחס אילו שהם כוחות-על לאנשי המדע. ב. "אבל אנחנו החרדים לדבר ה׳ הרי יודעים שאין דבר חשוב מחי
דעה01.05.20
יפה מאוד חבל שאתה לא הכתב
יפה03.05.20
אמלק
נועה04.05.20
58
קול בודד שפוי
תודה רבה01.05.20
57
ומה עם ישיבות קטנות שאין להם מכונות כביסה !!!???
בחור ישיבה קטנה01.05.20
56
אני בחור ישיבה אני יודע מה זה מיצג כול הבחינות הוא צודק גם מיצד הבריאותי כן בכול ישיבה יש את האלה שכין יפרצו חומות צודק ה 100 אחוז
באר שבע 01.05.20
55
בעל דעה מכובד שכויח על הדברים אמת ויציב נאמר פה שמחתי לקרוא דעה זו
נתנאל 01.05.20
54
צודק
משה01.05.20
53
100% צודק, מזדהה עם כל מילה.
יצחק01.05.20
52
בגיל הזה בחורים מהציבור הכללי מקבלים נשק לידיים, לא חוזרים הביתה שבועות ומצייתים לכל פקודה, ובחור חרדי לא יכול להיות מספיק בוגר ואחראי לפעול על פי חוקים הגיוניים וברורים? מה לימדתם אותם שם בישיבות?
חרדקית04.05.20
לא פשוט לא מציאות עגומה בשטח
נועה04.05.20
התחנכנו חשוב לא להיות תוכים כמובן שהכל לפי דעת תורה ועל פי גדרי ההלכה
יהודי05.05.20
51
דברי אמת... עדיף את "מתוה ה-19"
איש ירושלים01.05.20
50
הזלזול בפיקוח נפש בקרב אי אלו "חרדים" לא התחיל מהיום התחיל כבר באוסלו ובקטיף הכל בטיעונים ובסיסמאות של "דעת תורה" שאין לה דבר וחצי דבר עם התורה ואינה מתכתבת עם ההלכה הברורה שאפילו תשב"ר יודעים אותה
או"ח סימן שכ"ח תרי"ח01.05.20
49
ומה עם ישיבות קטנות שיש להם מדריך לילה הוא יוצא ונכנס כל הזמן ????
עוד בחור ישיבה קטנה01.05.20
הוא לא יוכל להיכנס ולצאת, או שהוא יהיה או שלא
נאמנים בודדים01.05.20
48
סכנה!!!!!!!!
סכנה01.05.20
47
הכוונה היא איש החינוך המופלא הגר"י רוזן
תיקון לתגובה 1501.05.20
46
אני לומד בישיבה שפותחת את שעריה עפ״י מתווה זה. ואין לי חבר שחושב לקיים את הכללים כלשונם, לכל אחד כללים משלו עפ״י משנתו והבנתו. תפנימו אין איך לומר לבחור ישיבה מה לעשות. חינכתם אותנו לחשוב, אז אנחנו חושבים על הכל.
קפסולה לעת עתה04.05.20
45
אם אסון הקפסולות יקרה, זה יהיה מאוד רע. וכל הצ'יבצ'רים עלאק, רק רוצים לחזור לישיבה כי אין מה לעשות בבית אז כמובן שתורה מגנא ומצלא. אבל כאן זה פיקוח נפש מפגרים???????
ציון ברוך03.05.20
44
כל מילה פנינה כל המוסיף גורע
וולפסונר01.05.20
43
בתור עובד חינוך לפי משאל שעשינו עם ההורים על פי בקשת משרד החינוך, רוב ההורים לא מעוניינים כרגע להחזיר את הילדים ללימודים ולא משנה באיזה מתווה קפסולה או לא קפסולה.
בנימין נתניה01.05.20
42
אני חולק עליך במשהו קטן ומשתמש בניסוח שלך: ישנם מספיק ראשי ישיבות מטומטמים שישמחו להכניס עוד כסף לישיבה מחשבון הבנק האומלל של האברך המסכן שבנו החוצפן הפר את ההנחיות.
יאנקל01.05.20
41
הטענות שאתה מעלה הם טענות נכונות ובאמת קשה לחיות בתוך מתחם סגור 60 יום!!! אבל הפכת את בחורי הישיבות לחסרי אחריות שמזלזלים בהוראות ולא אכפת להם מכלום זה טור דעה שאם הוא היה נכתב בעיתון חילוני היה כותרת ב"כיכר" על השנאת חרדים ועל הקטלוג של בחורי הישיבות כאנשים חסרי אחריות וכו'. בתור בחור ישיבה שהדבר מ
בחור ישיבה01.05.20
מי כתב את זה
לי01.05.20
מה הנפק'''מ?? אמר נכון ויפה
#אליה#103.05.20
40
סוף סוף מישהו שם את האמת על השולחן!
איש יהודי01.05.20
39
איך אתה הגאון היחיד שמבין? עבדו על המתווה הזה כי התורה היא חיינו ונלמד גם אם התנאים קשים נכון המתווה הזה לא מתאים למי שלא באמת מעונין ללמוד והוא - שישאר בבית
אבא01.05.20
צודק 100 אחוז!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
יהודי 01.05.20
על זה זעק החכם מכל אדם: פתאים עד מתי תאהבון פתי.
רפאל01.05.20
38
קל מאד להיות המחמיר והחששן אבל אנשים מסוגו של הרב סורוצקין שלקחו על עצמם את פתיחת הישיבות מעדיפים לעשות את העבודה הקשה והלא פופולרית
אליהו מנחם02.05.20
37
אכן.בחורים שברמה שאתם מכירים כדאי להשאיר בבית כמה שיותר
חיים01.05.20
36
טיפש מושלם!!!
אריאל01.05.20
35
אם תהיה קריסה כלכלית יהיה נזק ישיר לחיי אדם
כלעלם01.05.20
34
מעניין מאוד מאוד שמי שמארגן את הבדיחה הזו של הקפסולה, אלו הראשי ישיבות שהזכרת, שניהם לא אנשי חינוך "מופלאים" כל מה שמעניין אותם זה אגו מי יפתח ראשון את הישיבה ולמי יש יותר כח. כל ראשי הישיבות הגדולים באמת כמרנן ראשי ישיבות פונוביז וסלובדקא ועוד, לא רוצים ברעיון האווילי הזה בכלל. ועל הרעיון הזה שלידת
תיקון לתגובה 1501.05.20
33
הערכה של כותב טור זה לתורה ולראשי הישיבות נשקפת כבר בתחילת הטור במשפט שראשי הישיבות ''סוחטים'' מי שבחינתו כסף לישיבות וללימוד תורה זה סחיטה אינו ראוי להביע דעה בדבר שנוגע ללימוד תורה ולהסביר מה הכי חשוב ומה לא בלי להיכנס לעצם הדברים שנכתבו שהרי הבחורים שרוצים לצאת מצהירים כבר עכשיו שלא יבאו לישיבות
תלמיד ישיבה01.05.20
אנשים רציניים מגיבים לגופן של טענות. אנשים ריקים תוקפים את הטוען.
רפאל01.05.20
32
ומה אותם שוליים עושים בביתם, מי יודע? ולכן יש כאן רווח ודאי לרוב הבחורים, אם אפשר מבחינה טכנית לקיים את המתווה? זו שאלה לא פשוטה
ירושלמי01.05.20
31
התוכן הנאמר בכתבה הנ''ל כ''כ נכון כך שאין לי מילים אבל כדאי שכל המפזמים סיסמאות של ''תורה מגנא ומצלא'' יפסיקו לבלסל את המח, כי ברור שתורה מגנא ומצלא, אבל כשזה מגיע לפיקוח נפש, לא לוקחים צ'אנס, וזה כבר לא קשור למידת האמונה של כל אחד
ציון ברוך03.05.20
30
אתה פשוט צודק
שב01.05.20
29
אני בחור ישיבה מהישיבות הטובות והגדולות בארץ אתה צודק במיליון אחוז!!! אני חושב שהסכנה הגדולה זה ברוחניות... ומי שמכיר מבין... אפשר לתעלם העיקר להגיד "פתחתי את הזמן"... אגב, אתה בוטה מידי וכנראה שסבלת מעולם הישיבות מה זה לקרוא לבחור מטומטם??? קצת כבוד...
אנונימי01.05.20
28
גם כשיש צוות רוחני בישיבה יש סמארטפונים, אז רוחני זה לא. בנוסף,שהרבנים יורו לבחורים שמי שעוזב את הקפסולה- יסולק לאלתר
ישיבשר02.05.20
27
מתווה הקפסולות הוא בדיחה אומללה למי שלא הבין והקל בנפשות -וראינו מה היתה התוצאה בריכוזים החרדיים בארץ ובעולם. גם אם הלימוד אינו באותו איכות וכמות בבית ספק פיקוח נפש דוחה זאת, הממשלה קיבלה את זה בגלל לחץ פוליטי פסול שחלילה יכול לעלות בחיי אדם העסקן המסוים צריך לשתוק ולעשות חשבון נפש על מה ולה בני ברק
אהרן01.05.20
26
דעת בעלי בתים הפך מדעת תורה והנ ה דעת התורה של מרנון ורבנן ובעיקרם מרן שר התורה לפתוח את עולם הישיבהות ומשום ש..... תורה מגנא ומצא לא העובדה וכעדו' אלא התורה
נאמנים בודדים01.05.20
25
דעת בעלי בתים .....
ירושלים01.05.20
אותם מ"בעלי הבתים" כלשונך שלא שמעו לרבנים באירופה ועלו לארץ ניצלו בשואה. הרבנים בעלי "עיני הבדולח" וה"רואים למרחוק" סיימו יחד עם העדרים הצייתנים ונעדרי המחשבה העצמית באושוויץ. מסתבר אפילו ש"בעלי הבתים" של הצבור החילוני יודעים להתמודד יום טוב עם הקורונה מאשר החכמים בעיני עצמם החרדים. ככה זה שבונים את
מה אתה אומר?01.05.20
ססמא מטופשת של ליטאים שעפים על עצמם ומסתפקים ברצינות אם לקב"ה מספיק מקום בשביל אנשים גדולים שכמוהם בגן עדן. מאחר ובעל הגאווה הוא היחידי עליו אומר הקב"ה "אין אנו והוא יכולים לדור בכפיפה אחת" כנראה שלליטאים בעלי הגאווה הסרוחה מחכה הפתעת חייהם כשיעלו למעלה...
ססמא מטופשת01.05.20
תתפלא אבל יש עוד כמה כאלה שאין להם חלק לעולם הבא ואחד מהם זה מזלזל ברבנים ואם כבר מדברים על גאותנים אני חושב שעם הארץ כמוך שלא קרא ולא שנה וכבר בטוח שאתה יותר מגדול הדור זה גאוה
אחד03.05.20
דעת בעלי בתים הוכיחה עצמה עדיפה על זו של גדוילים וד"ל. אני סומך על בעלי בתים שיודעים שבית שמש זה לא באמריקה וחיים את העולם הזה ואינם מנותקים מהבלי העולם הזה. אני בחודש האחרון כל פעם שומע את גדולי ישראל (בריבוי קולות סותרים עם לכלוכים הדדים בין באי ביתם) ואז יורד לשכן היהודי החכם שיש לו אולם חתונות
גרטשנקורן01.05.20
גם אני בחור ישיבה ונמאס לי שהבחורים מתפלצפים על אנשים שהם ''בעלי בתים'', והכתבה צודקת ב100%
אליה102.05.20
מה הקשר תפסיקו לערבב כל דבר
אנונימי01.05.20
24
הכותב מסתכל על פתיחת הזמן בישיבות בצורה של שורת רווח תחתונה אבל אנו שחונכנו בעולם התורה מבינים שזה לא מדד הנסדא"ק ואפילו אם ישיבה אחת תפתח ובישיבה הזאת יש עשר בחורים שילמדו יותר חזק מאשר בבית אז שווה אלף פגישות של ראשי הישיבות עם ראש המל"ל וראש הממשלה ויהיה מי שיהיה, כמובן שהגישה הקלה ביותר היא להגי
אליהו מנחם01.05.20
23
אין לי עצבים לקרוא שטויות, של כל דביל, מה שברור שהתורה מגנט ומצלא, ומי שלא אכפת לו אם לא יהיה ישיבות אין לו שום זכות לכתוב על הנושא את השקפת העמרצות שלו
אחד01.05.20
22
אתה כותב כל כך גרוע...תעשה בגרות בלשון אולי זה יעזור לך.
חילוני01.05.20
אתה תינוק שנשבה מסכן לא יודע למה אתה קם בכלל בבוקר
חרדי01.05.20
אתה מבלבל תמוח אני בתור בחור ישיבה כל מילה בסלע ודאי לי שאתה בחיים שלך לא למדתה בישיבה
אלעד01.05.20
אם אין לך מה לכתוב אל תכתוב
צדיק01.05.20
21
כל מילה בסלע!! זה רק יגרום ביטול תורה יותר וסכנת חיים אין מי שישגיח הרמים לא יוכלו להסתובב בן הבחורים אז מה הלחץ העיקר להגיד פתחנו ת׳זמן!! לא צריך להיות גיבורים על חשבון חיי אדם!
דני01.05.20
20
אבל הנכד קבע שיהיו קפסולות אז מה אתה מתווכח
יענקי רשב"ם01.05.20
19
לכבוד פנחס זהבי כבר הקדימו רבותינו אין דעת בעלי בתים דעת תור המי אתה אתה יודע יותר טוב מהרבנים? אם ר" חיים אומר מי אתה שתתנגד ר חיים אומר תורה ומצלה אפשר לסמוך עלו אם כשחולים אנו סומכים על ברכתו ודאי בוודאי על בראי כדי שלא יחלה
ZT01.05.20
הגאון רבי חיים קנייבסקי גם "הבטיח" שמי שיצביע ג' לא יחלה ובכל זאת חבר הכנסת ליצמן חלה. האם חבר הכנסת ליצמן חשוד בעיניך כמי שלא הצביע ג'?
רפאל01.05.20
18
נכתב בפרספקטיבה בעייתית על המהלך וקונספציה שגויה על בחורי ישיבות פלוס רצון להרגיש ציניקן ופובלציסט אין טעם לפאט היכן הטעויות כי הטענות מוצו בעבר
נעלם01.05.20
אם יש לך מה להשיב אז תשיב. אם אינך משיב זה סימן שאין לך מה להשיב.
רפאל01.05.20
זה שקוף שכמה עסקנים שצריכים צומי העלו את הרעיון וזה ברור שהוא צודק לפעמים צריך לקבל את הבעיות של עצמנו באהבה
הישיבה הקדושה01.05.20
17
אני בתור בחור ישיבה מסכים עם מה שהוא אומר אבל אני כן חושב שלא היה צריך לרדת ככה עלינו ועל ראשי הישיבות אבל ההסכמה היא רק בנושא מתווה הקפסולות אבל אם יעשו את מתווה ראדין אני ירוץ ללמוד כי אני כבר רוצה לחזור לישיבה גם מבחינה רוחנית וגם מבחינה גשמית אבל מצד שני אני לא רוצה לחזור לכלא ל-45 יום אחרי הכל
צי'קעבר01.05.20
16
מסכים עם כל מילה! הרבנים שאישרו, אישרו ע"מ שההוראות יישומו במלואם רק ישיבות ספורות יכולות ליישם את זה וגם להם מומלץ לחכות. סליחה על הבוטות, אבל ראינו מה קרה שהרבנים הקלו בהתחלה בדברים כאלה שואלים את הרופא! כמו בכיפור ששואלים את הרופא ולא את הרב מה גם שרוב הרה"י לא מוכנים לסכן את התלמידים והרמי"
אהרן01.05.20
לכבוד אהרן היקר והתמים לידעיתך.... יום כיפור שואלים את הנרופא אם אפשר לצום או לו, פה לא מדובר אם אפשר ללמוד או לא, אל שאלה של אמונה התורה עוזרת ומליה אנשים, או שהיא סתם ספר מוזר של הלאום היהודי.... ופה רופא לא יכול להכריע וגם אתה לא אלא רק דעת תורה לידיעת הנפטר הראשון מהקורונה נפטר במוצאי שבת שבו נ
נאמנים בודדים01.05.20
15
בתור בחור שלומד בישיבה ליטאית גדולה תרתי משמע ומכובדת המאמר שכתבת ממש נכון בד בבד לא נהנתי בזה שאתה קורא לבחור ישיבה מטומטם ולמנהלי ישיבות סחטנים וכו אפשר וחובה להביע דעה אבל צריך לדעת איך להביע בתקווה להבנה.
דוד החזן01.05.20
הוא אמר כמו שצריך כי מטומטם אותו אחד שיפר את ההנחיות
#אליה#103.05.20
14
הדעה שלך נגועה בדעה קדומה ובבורות כל השיקולים שלך ושל אחרים ושל אנשים מאד מקצועיים עלו בדיונים מול משרד הבריאות הזמן החל יש לימוד בטלפונים וטבולים למעשה יש הצמדה נפלאה גם בחורים שפחות מתמידים מרגישים צורך להשתתף בשיעורי טלפון זום וכדומה לא העלית טענה חדשה או שיקול מקצועי כתבת דברים מוכרים שנלקחו בחש
לימור01.05.20
13
הבטלה והשעמום הם האוייב הכי גדול של האנושות בככל ושל היהדות בפרט, שאף אחד לא יספר סיפורים בבית לא לומדים! נקודה. מגפות היו מאז ומעולם ורק בחסדי שמים הם נעצרו, מי שהביא את המגפה הוא ייקח אותה במהרה, דבר אחד ברור, לא בצורה של חניקה של כל דבר שבקדושה נזכה לרחמי שמים
שפוי אחרון01.05.20
12
אני לא מבין למה לא מארגנים בצורה פשוטה ובטיחותית יותר- שבכל השכונות יחדיו ילמדו דרך המרפסות בסדר א' ,ואח'כ בסדר ב' ,מסכת מסויימת (אולי עדיפות למסכת שלא נלמדת בד'כ בישיבות שלכולם תיהיה בזה התחלה חדשה) ובכל בניין יחולקו מראה מקומות ללומדים ותהיה אווירה של שטייגען ודיבור בלימוד לכל דיירי הבניין וכו' וז
יהודי02.05.20
11
אתה מתנסח יפה. יש לך גם דעה לא רעה. אבל ! ! ! לצד כל הדאגה הכנה שלך אתה מכנה בחור ישיבה 'מטומטם' (וחוזר על זה כמה פעמים) וכן מנהלי הישיבות 'סוחטים', בין המילים יש זלזול רב בעולם התורה בשילוב דעות 'נאורות' על החרדים, זה לא שונה ממה ששומעים על החרדים בתקשורת הכללית לא אה
אבי01.05.20
10
אנו יהודים מאמינים בני מאמינים וסומכים על גדולי הדור בעינים עצומות הנקודות שהעלת [כותב הטור] יכול ליהיות נכונות והגיוניות אבל אם גדולי הדור אישרו את המהלך ולהבדיל גם גם משרד הבריאות אישר אז כל מילה נוספת מיותרת ותאמין לי שלגדולי הדור יש ריאיה יותר רחבה משלך והם אישרו את המהלך אחרי מחשבה עמוקה
יהודי 01.05.20
אתה לא חושב שנגיע הזמן לפקוח את העינים? חמישים בחורים מישיבת תפרח כבר חלו בגלל שסמכו על גדול הדור בעיניים עצומות.
רפאל01.05.20
אין כזו אמונה זו דעת חדשה שיצאה ב70 שנים האחרונות מבני ברק
ג'פרי01.05.20
9
הגישה של ראשי הישיבות וכו שבבית הילדים והבחורים לא מתכנחים ולא לומדים ורק בישיבה לומדים הזוי גם בבית אפשר ללמוד תורה ולהתפלל בכוונה וכו
שמעון01.05.20
אפשר ואפשר אבל לא ברמה שלומדים ומיתפללים בישיבה ותשאל כל בחור ישיבה זוהי האמת!!!!!!!!!!!!!!
יהודי01.05.20
ה"רמה" יכולה לחכות. ספק פיקוח נפש דוחה הכל. רואים שלא למדת בישיבות להבין את הכלל הזה עסקן מסוים ראה שמעמדו בחצר אחת נפגעה ורצה לעשות רושם. המתווה הזה נורא ואיום שאין בו שום ביטוח שלא יהיה אסון הסיבה היחידה שהממשלה קיבלה את זה-לחצים פולטיים.
אהרן01.05.20
בתאוריה כן בלמעשה אסור שילד יהיה יותר מדי זמן עם הוריו כי הם פועלים מהבטן והנזק הוא אדיר איש צוות פועל מהראש ויודע מתי להעלים עין מספרים ששאלו את הגרא"מ שך אם רואים מעשים שלילים אצל ילד אם מותר להעיר הוא אמר מותר אבל הוסיף שצריך לא לראות ואת זה חסר להורים ולטוח ארוך זה גורם נזק אדיר אחד מגדולי ישראל
ג'פרי01.05.20
הבנים שלי למדו בישיבות, אבל אנשי צוות "שפועלים מהראש" לא פגשתי.
רפאל01.05.20
פועלים מהראש זה מושג יחסי הם הרבה יותר פועלים מהראש מהורים
ג'פרי01.05.20
רק להוסיף על דבריך את המשפט הידוע מהרב שטיינמן שאמר בכנס מחנכים שהיום עדיף כמה שפחות שהאמא תהיה בבית
עצוב01.05.20
8
כל מילה - בסלע!
נתי01.05.20
כל מילה קשה כסלע
יהודי01.05.20
לשלול דבר זה הכי קל ולומר ביקורת זה עוד יותר קל החכמה היא למצא אלטרנטיבה המשך השהייה של בחורים מבוגרים בבית זה סכנת נפשות יותר מהקורונה [איני מגזים] מה שאני מציע אבל אני מפחד שזה דבר שאינו נשמע לבטל סופית את הישיבות הגדולות כמו שהיה בימי התנאים חמשה תלמידים היו לו וכו' להלל הגדול היו מקסימום 80 תלמי
ג'פרי01.05.20
כל עוד אין לך הבנה בתורה ובעולם הישיבות, תשאיר לאנשים ורבנים שמבינים לא מבין מאיפה האומץ לפרסם טור דעה זה
נעם01.05.20
אתה לא מכיר אותי ואתה לא יודע בכלל מי אני ותחת איזה שם אני כותב כך שאל תאמר לי אם אני מבין או לא מבין בתורה ובעולם הישיבות זכותך לומר את דעתך אבל לא לקבוע דעות אולי אני בכלל ראש ישיבה בכיר שמתנגד לעיוותי הממסד החרדי הרקוב אני מחוייב ב"ה לקדוש ברוך הוא לא לממסד הרקוב עד העצם
ג'פרי01.05.20
אחרי שחמישים בחורים מישיבת תפרח נדבקו בגלל "רבנים שמבינים בעולם הישיבות" אין מנוס מלחשב מסלול מחדש.
רפאל01.05.20
7
א. לכל אלו שתמהים איך אפשר לבקר נא ראו מה אחד מהזקנים הגר"ד לנדו ראש ישיבת סלבודקה אמר על עך ב גם אין לזלזל בפעולות משרד הבריאות שכן גם הענין הכלכלי הוא שאלה של פיקוח נפש אם לא תהיה כלכלה לא יהיו בתי חולים. ג. אין ספק שתורה מגנא ומצלא אך מאידך החיוב של לך עמי בא בחדרך בשעה כזו הוא גם תורה והגיע הזמ
צחי01.05.20
אם אני יתחיל להגיד על רבנים את כל מה שרבנים אחרים אמרו וכדו' כיון שהם אמרו.... אז אין לנו היום אפי' רב אחד ראוי להיות רב יש את מה שהרב לנדו יכול לומר ולהגיד מגדלותו שלו, אבל לנו אין רשות לומר את זה
נאמנים בודדים01.05.20
6
רמת הכתיבה לא מי יודע מה, אבל המסר ברור ונכון ולא ניתן להסתיר אותו גם תחת הררי מילים ריקות של חובת הציות והלימוד שלנו מעל הכל. חובת הציות היא קודם כל לתורה ושם כתוב ונשמרתם מאד לנפשותיכם. וגם ניתנה רשות לרופא לרפא. מי שהולך למעקב הריון לרבו או לקחת אנטיביוטיקה מהמו"ץ השכונתי, שיחשוב שר' יגאל רוזן יכ
רוני01.05.20
5
מוכח מתוך הדברים שהכותב הוא מאותם בחורים שבהיותו בישיבה קודם שפירש אכן ביצע את כל מה שהוא מעלה פה כצד אולי בחורי הישיבות יעשו וגסות הרוח והשכל ודעת עמי ארצות מדברת מתוך גרונו אך לשמחתי צר לי לאכזב אותו שמלבד הסתכלותו המבישה דרך המשקפים שלו על כל עולם התורה הישיבות מלאות בבני עליה עובדי ה' אמיתיים שה
בושה01.05.20
4
אני מסכים עם חלק מקביעותיו של הכותב הנכבד, אבל כנראה שלא התייחס אלא לציבור מסויים שהן בשוליים או קרוב להם [ונכון שהשוליים לא כל כך צרים... [למרות שאותם שוליים נוגים ללבוש כובע עם שוליים צרים] יש ציבור ענק של רבבות בחורים יקרים, שלא נמצאים בכיכר השבת ולא עושים מעשי זמרי בחדרי חדרים [הטעות בכוונה] ציב
ירושלמי01.05.20
3
אני מתנצל על העזות אבל אני חייב לומר כמה מילים: לא יתכן שמתווה שעבדו עליו עשרות שעות ראשי ועד הישיבות וכל השאר וגם זכה להסכמת גדולי ראשי הישיבות כמו הגאון האדיר איש החיוך המופלא הגר"י רוזן [ ואני לא תלמיד אור ישראל..] והגרש"ב סורוצקין וככה כל איזה אחד קל דעת יפצה פה ומצפצף.. ובנוגע לטענות שהועלו אלו
ישיבע בוחער 01.05.20
הישיבות הודיעו, מתי?
ישת 01.05.20
"לא יתכן". כך ודאי אמרו בימי השואה ל"חכמים בעיני עצמם" שאמרו שעודדו את היהודים לברוח בניגוד לדעתם של רבים מגדולי ישראל אשר הורו לשומעי ליקחם להשאר במקום. הגיע הזמן שנלמד סוף סוף את הלקח!
רפאל01.05.20
2
הכותב שאני מאוד מכבד עדיין מאמין בציות להוראות . לי אין כל כוונה לשלוח את הילדים כולל הגדול לשום מסגרת . בדברים נשכח שאין כאן רק השקפה אלא דאגה מהוראות קבע שהורים עצרו למוסדות . מי שיושיע זו לא איזה תבונה של גדולי הדור הנעים מצד לצד מביטול לפניקה כענף ברוח (גם רבים זה עם זה) רק הבית החרדי אבא ואמא י
יותר פשוט01.05.20
אין יותר דעת תורה. ודאי לא בצורה של רחוב רשבם אלא שבעלי בתים מתייעצים ברבנים שלהם בשכונה בכולל בבית הכנסת. המפעלות הכלכליים פוליטיים עם כל החצרות ויחסי הציבור לא יעבוד יותר. התפקיד שלנו כחרדים הוא לעבור מדעת תורה אחת שהיא פוליטית לריבוי צורות הכל לפי האופי של הקהילה והצורך. במובן מה זה יהיה דומה יות
דעת תורה התחלפה01.05.20
יש גם דעה שלישית הסיר לחץ שנוצר מזה שבחורים מבוגרים והורים בבית מסוכן יותר מהקורונה
ג'פרי01.05.20
1
פשוט לא יאומן ! ניסוח כזה ? לא מגיע חשיבות לקבל תקציבים ? פנימיות חילוניות לא מקבלות ? למה מעלים כל מיני דעות של אנשים לא רלוונטים .
מנהלי הישיבה ידעו לסחוט מהמדינה ??? מי א01.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 15:35

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24