כיכר השבת

השיחות, המספרים וההכרעה

מה גרם למרן הגר"ח קנייבסקי לסגור את החיידרים? / סיקור

הנתונים שהגיעו למרן הגר"ח קנייבסקי בתחילת השבוע, דרך השיחות עם גפני, דרעי וחברי הקבינט - ועד מצב התחלואה בחיידרים; מאחורי הקלעים של הוראת שר התורה לסגור את תלמודי התורה (ארץ)

32
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | כ"ג בטבת | 07.01.21
הגר"ח חותם על סגירת החיידרים
הגר"ח חותם על סגירת החיידרים (צילום: ללא קרדיט)

הסגר המהודק, השלישי, שיחל היום (חמישי) בחצות הלילה, כולל בתוכו גם את סגירת מוסדות החינוך -בהם החיידריפ ותלמודי התורה. בתחילה, כלי התקשורת החילוניים החליטו כי מרן הגר"ח קנייבסקי פסק להשאיר את תלמודי התורה פתוחים, ואף יצאו במסע הסתה נרחב, עד שהבוקר נחשפה הוראתו של מרן הגר"ח קנייבסקי - לסגור הכל, למשך מספר ימים.

'כיכר השבת' עם כל מה שקרה מאחורי הקלעים - עד שהתקבלה ההחלטה.

בתחילת השבוע כאשר היה ברור שהולכים להדק את הסגר וגם תלמודי התורה ייאלצו לסגור את שערים, הגיעו מנהלי חיידרים למרן הגר"ח קנייבסקי ושטחו את טענותיהם.

חלק ממנהלי התלמודי תורה הבהירו כי הם מפחדים לפתוח בתקופה כזו, הן בשל הבליץ התקשורתי שיהיה והן מבחינת הקנסות הכבדים שיוטלו עליהם.

לעומת זאת, רוב המנהלים הסבירו למרן הגר"ח, שהנתונים מלמדים שהתחלואה בתלמודי תורה הייתה נמוכה, ומשכך, אין סיבה לבטל את הבל פיהם של תינוקות של בית רבן, גם במחיר ההסתה התקשורתית ומחירי הקנסות.

מנגד, לפני יומיים, כאשר בעקבות אחד ממנהלי החיידרים, החלו שמועות כי דעת הגר"ח היא בעד פתיחת תלמודי התורה בכל מחיר, הגיעו אל הגר"ח, ראשי הערים החרדיות והראו את הנתונים החמורים, אשר פורסמו גם ב'כיכר השבת', לפיהם, הערים שלהם אדומות בוהקות בשל ריבוי החולים כך שישנה סכנה בפתיחת החיידרים.

במקביל לכל זה, היה את יו"ר ש"ס, שר הפנים וחבר הקבינט אריה דרעי שלחץ להורות על סגירה בשל הנתונים המזעזעים המגיעים מהערים החרדיות. דרעי, אף דיבר בקו הטלפון עם מרן הגר"ח קנייבסקי והציג לו את הנתונים והתחזיות שהועלו בישיבת הממשלה, תוך שהוא מסביר לו, כי פתיחת תלמודי התורה תהיה פצצה מתקתקת מכל בחינה.

אם דרעי לא הספיק, היה זה יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני שדיבר כל העת עם מרן הגר"ח קנייבסקי והסביר לו את הנזק שיכול להיגרם עם הת"תים יישארו פתוחים, למרות המצב.

דמות נוספת שהיתה מעורבת בנושא הוא רופאו האישי של מרן שר התורה, פרופסור אורי רוגובסקי, ששוחח ממושוכת עם ח"כ גפני והשר דרעי, ובעקבות כך הציג סקירה מפורטת על מצב התחלואה במגזר החרדי בפרט והתחלואה במדינת ישראל בכלל.

הפרופסור תיאר את התפשטות הקורונה והמוטציות השונות שהגיעו לכל הריכוזים החרדיים והביאה לעליית התחלואה באופן מבהיל בימים האחרונים והחשש מאיבוד שליטה של המצב.

מרן הגר"ח חותם על ההוראה, הבוקר

גם חברי קבינט, שרים חילוניים, ביקשו להגיע אל מרן הגר"ח ולשכנעו. ל'כיכר השבת' נודע, כי השר יזהר שי, חבר הקבינט רצה גם הוא להגיע, אך בסוף הוא שוחח בטלפון, ועמד בקשר מול עו"ד הבלין, המקורב אל מרן, לאורך הימים האחרונים.

ל'כיכר השבת' נודע כי חבר הקבינט השר יזהר שי שוחח בשעה האחרונה עם יענקי קנייבסקי, נכדו של מרן הגר"ח, והסביר כי למרות שהוא ושר החינוך יואב גלנט היו בעד פתיחת מוסדות החינוך, אחרי מה ששמעו בקבינט הם שינו את דעתם.

"זה מצב קטסטרופלי", הסביר השר ישי, "יש פה הדבקה מהירה - ומה שאנו רואים זו רק ההתחלה; המוטציה הבריטית מדביקה מהר יותר ובהיקפים גדולים יותר, ולכן לא נותרה ברירה אלא לסגור".

וכך, מנהלי החיידרים הציגו נתונים על מצב התחלואה בחיידרים, כאשר כיתות רבות בבידוד וממילא רק כשליש מהחיידרים - פעילים; השרים, ובראשם דרעי, הציגו את הנתונים המבהילים מישיבות הקבינט ואילו ראשי העאים פרסו את המספרים הנוראיים, של התחלואה, בכל עיר ועיר.

מרן שר התורה שמע את כל הצדדים של הסוגיה מפי כלל הגורמים המעורים, בנושא - כאשר השיא היה שיחת הטלפון של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נכדו יענקי קנייבסקי, שגם בה הציג ראש הממשלה את התחזיות הקודרות למה שעלול להתרחש אם לא יהיה סגר הדוק, ובמהלך השיחה עודכן נתניהו בהחלטתו של שר התורה, להורות על סגירה של מספר ימים.

אחד הגורמים שפעלו בנושא והציג את העמדה לסגור את תלמודי התורה מספר ל'כיכר השבת': "כנראה שלמנהלים של חלק מהת"תים לא היו נתונים נכונים ואף היה מנהל שהציג נתונים שגויים, בשורה התחתונה הגיעו ראשי הערים והראו כמה כיתות מבודדות יש, לאחר שהתגלו בהן ילדים חולי קורונה".

לדבריו, "הגר"ח קיבל את ההחלטה לאחר שהבין - ש'ביטולה זהו קיומה', חייבים לעצור את המגפה שהשתוללה בתלמודי תורה ובמידה וישאירו את הת"תים פתוחים - התחלואה תימשך והביטול תורה יהיה בהמשך גדול הרבה יותר, כך הוא השתכנע והחליט לסגור ל'כמה ימים' את תלמודי התורה".

כך או כך, כפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', גם ראש עיריית ירושלים משה ליאון, עלה אל מרן הגר"ח וניסה לשכנעו בעד סגירת הת"תים, כשהוא אף הסכים לשלושה תנאים לסגירה.

מנגד, היה מנהל תלמוד תורה בירושלים, שהחליט על דעת עצמו לרוץ ולפרסם כי מרן הגר"ח הורה לו לפתוח, על אף שההחלטה עוד טרם התקבלה אצל מרן הגר"ח, אך בסופו של דבר, כאשר התקבלה ההוראה - היא פורסמה לכולם.

תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
כל אדם שמכבד את עצמו כאדם חושב יודע דר' חיים לא אמר לסגור וכן מי שיש לו הבנת הנקרא רואה שבכל המלל המיוצר של המכתב אין הוראה לסגור דבר אחד כתוב שם היות ונאלצים לסגור להתחזק בלימוד התורהשכידוע על זה לא צריך מכתב אין אדם שחושב אחרת אבל יענקי ושות' מעדיפים לזרות חול בעיני הציבור וכביכול ר' חיים אמר לסגו
לא היו דברים מעולם11.01.21
17
קראתי בכתבה שדרעי דיבר עם רב חיים לסגור את הת''ת מוזר אתמול הוא נמנע בהצבעה ואמר שהוא לא יכול להצביע בעד סגירת ת''ת.הכל חרטה מה שנקרא
יוחנן07.01.21
16
יענקי קנייבסקי נכדו חביבו נאמן ביתו הבלעדי של מרן שר התורה רב חיים קנייבסקי שליט"א והוא הנכד שהכי קרוב לרב היום וגם כל מי שצריך ברכה מהרב הוא דואג לו תמיד בשמחה בחיוך ובמאור פנים הלוואי שירבו כמותו בישראל יענקי חזק ואמץ אין כמוך בעולם יענקי קנייבסקי אוהבים אותך כולם
אליהו07.01.21
אוי אוי כמה הוא שילם לך?
נתי07.01.21
חחח גדול הדור יענקי שליט"א
נננ07.01.21

הצגת כל התגובות

15
רב חים נהיה ראש ממשלת בני ברק
משה07.01.21
14
אחד מעיקרי הדת הוא שזאת התורה לא תהיה מוחלפת ז"א שדעת תורה אמיתית הנובעת מהתורה עצמה צריכה להיות גם היא יציבה ולא מתנדנדת ברוח מצויה ואם מלכתחילה היה ברור שהחילוניים רודפים את הדת אז המצב לא השתנה גם עכשיו ולכן הם ממציאים מוטציות שונות כל שבוע העיקר לרדוף את לימוד התורה ואין סיבה שנאמין להם ונסמוך ע
שבשבת07.01.21
13
צריך לסגור הכול עד שכולם יתחסנו.רק מי שחוסן פעמיים יוכל לעשות כרצונו די מספיק להרג הזה.
david7707.01.21
אני מכיר כמה שהתחסנו לפני שבוע ועכשיו הם חולים בקורונה
מישהו07.01.21
לא שמעת שצריך שני חיסונים כדי להיות מוגן?
אבישג 08.01.21
12
ודל
ידיהם מלאו דמים07.01.21
11
אם כל כך חמור. מדוע החינוך המיוחד פתוח? שם הצוות הם לא בסיכון של הדבקה? שם אין מוטציות?
ירושלים07.01.21
10
הישיבה הקטנה היחידה באלעד שעומדת תחת נשיאותו של מרן ר' חיים, סוגרת את הישיבה לשבוע הקרוב באישור ר' חיים
אברך מאלעד07.01.21
9
הרב קנייבסקי הוא מנהל את המדינה????
לא מבין07.01.21
זה לדעתך ולא לדעתם של 99 אחוזים.איזה תורה אתה לומד? ואם היית במדינה אחרת אתה יכול להגיד שהרבנים הם המנהיגים ?
אבאתו08.01.21
את העולם! מאן מלכי - רבנן.
ש.07.01.21
כן. אז מי ינהל אותה? הפוליטיקאים החילונים חולי השררה?
איידן07.01.21
8
לפי איך שזה נראה אז בעתיד כל מדינה תפתח מוטציה משלה כמו המוטציה הבריטית והדרום אפריקאית והסינית ואחכ יהיו תתי מוטציות כמו מוטציה לטאית ומוטציה חסידית ומרוקאית ותימנית ופרסית ואז המוטציה החילונית תשתלט על כל המוטציות ותכתיב להם מה לאכול ומתי ללמוד ואיך להתנהג..
מוטציה עדתית07.01.21
7
יש שלושה פלגים ליטאים, יש את הפלג המודרני ליטאי שלא מציית לדעת תורה, יש את הפלג הבני ברקי המרכזי שבהנהגת מפלגת דגל, ויש את תנועת בני תורה שהם מחמירים יותר מבחינה אידיאולוגית.
יוני07.01.21
ניתוח ממש מעמיק, על גבול הגאוני ,מה כבודו חושב על ציות לדעת תורה של הקבוצה המחמירה "אידאולוגית"?
מומחה למגזר 07.01.21
ויש את הפלג הרביעי שנוצר מהפילוג בהפלג שהם גם ממש חמורים מבחינה אידאולוגית... ואת החמישי שפתחתי זה עתה... לא כל קבוצת אנשים שאין להם אפילו מנדט בכנסת נחשבים למשהו שצריך לציין אותו.
מצחיק07.01.21
נכון רק מי שיש לו שקרן אחד בעל תאווה של כסף וכבוד בכנסת אז הציבור שהוא "מייצג"(כביכול) הוא נחשב ל"משהו"(אולי לטיפשים)
נננ07.01.21
6
אגיד לכם האמת. מנהלי החיידרים משקרים על המספרים עד שראשי עיר הגיעו עם מספרי אמת. אבל האמת....ביבי הסביר לעסקנים החרדים המושחטים שבסיבוב הבא החרדים יהיו באפוזיציה ואז 00000ש"ח תקציבים למויסדס ולישיבס. וכמובן זה הדבר היחידי שמדבר לעסקנים....געלט. ופתאום אין בעייה לסגור הת"ת (רשמית, במציאות עוד נראה, כ
חיים07.01.21
5
בפלג הנורבגי היה ברור שסוגרים רק צריך את הסולם.....
קובי07.01.21
4
תסגרו את המדינה העיקר לא להמליץ על ויטמין D לכולם, שהוכח מדעית שיכול לחסל את המגיפה
פלוני08.01.21
3
מה שגרם לו זה איך שמציגים לו את הדברים! פשוט מאד. בכל פעם יש אינטרס מסויים לעסקנים ולאנשי דרג בציבור החרדי בציבור החרדי ולפי האינטרס מציגים את הדברים לרבנים . כותבים ועורכים להם בקפידה מכתבים מוכנים בהתאם לאינטרסים שונים ונותנים להם לחתום בלי להקריא מה כתוב שם והרב לא יודע מה כתוב....מאד פשוט לכן הה
שר07.01.21
צודק ב1000%
נתי07.01.21
אפיקורוס כפשוטו!
אינך ראוי תגובה08.01.21
מענין האם אתה חושב ככה רק על הרב קנייבסקי או שזו ההסתכלות שלך על עוד כמה מגדולי ישראל כמו הרב שטיינמן זצל מה זה לא מבין מה רוצים ממנו בגיל כזה מה הוא סנילי?? מכניסים לו מילים בכח בפה ?? למה נראה לך??אתה לא מתבייש להפוך את רב חיים לבובה על חוטים? אולי תסביר לי מה זו אמונת חכמים בגדולי ישראל מעל גיל
השם ישמור08.01.21
2
אוי אוי מה שנכדון קטן יכול לעולל
נתי07.01.21
עצניקון קטן
נננ08.01.21
1
בבקשה מי שקורא את זה עכשיו להגיד פרקי תהילים לרפואת חיים יהושוע אפרים בן פורטונה. תודה רבה!
מישהו07.01.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24