כיכר השבת

טור תגובה

רוצחים? אשמים? מאמינים! // מני גירא-שוורץ

שאלת השאלות על 'היחס החרדי קורונה' אינה יכולה להיפתר באבחנה – הרוב שומרים, המעט לא. אלא זו סוגיה עקרונית אידאולוגית, שחלק נכבד מהמפירים רואים בה 'ציפור הנפש' כמו גיוס לצה"ל – אמונה ובטחון בה' (חרדים, דעות)

50
מני גירא שוורץ | כיכר השבת | ח' בשבט | 21.01.21
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מודה. עברתי בשנה האחרונה תקופה של חודשים בהם חשבתי אפילו רחוק יותר מהכותרות המתפרסמות בימים אלו, על אשמתנו ועלינו, על רוצחים ושופכי דם בגרפיקות עוצרות נשימה. חשבתי - הנה כל עקרונות החרדיות מתפרקים נוכח סיטואציה בלתי אפשרית כמגיפה. לא שומרים על כללים, על אף שעלינו להיות הכי מהדרין בפיקוח נפש, הנה בקרבנו יש הכי הרבה זילזול. איך יתכן, החינוך לא עומד במבחן האמת, אמרתי לעצמי. ודוכדכתי קשות. ניסיתי להבין כל התקופה, מה הסוד, מדוע ככ הרבה חרדים "מפרים" הוראות הרופאים.

כשיורדים לעומקם של דברים, ויוצאים מנקודת ראיה ריאלית על תמונת המצב מגלים עוד דבר: כמידת השמרנות כך מידת השמירה על הכללים, והיפוכה. זו כמובן הכללה מאוד רוחבית, אבל תהיו איתי רגע לא כדי לחלוק עלי עד כמה ההכללה מרחיקת לכת, מי שחי ומסקר מגזר חרדי 20 שנה יודע שהדברים נכונים. למה זה קורה?

אי אפשר לפתור את הדיון בכותרות "אשמים, זילזול, רוצחים" סיסמאות מתבקשות, בהם קל לנו מאוד לתייג ולסדר לעצמנו - אלו שנשמרים - את העניין ו'שלום עלי נפשי', שחור ולבן.

נתנתק לרגע מכל הביקורות על החרדים, שחלקן נוגעות בבעיות קיימות בהחלט, והמענה האמיתי עליהם הוא: זלזול וחוסר חינוך וכו' שאין כאן המקום והאפשרות לתקנן – מודה גם בזה, יש בעיות, לא בא כרגע לטאטא, אלא נדבר על משהו אחר.

מה הסיפור האמיתי של 'היחס החרדי לקורונה'?

מה הסיבה האמיתית להתנגדות הרוחבית של השמרנות החרדית לשמירה על כללי הקורונה. זה קורה גם אצל ספרדים צדיקים שורשיים ב'מוסיוף', אצל הבריסקערס ב'זכרון משה', אצל הרב'ארלך במא"ש. בלדרמן של הגר"ח קנייבסקי, אצל הרבי מאמשינוב בבית וגן, ובעוד מקומות רבים מספור, לא תפקפקו במידת יראת השמיים של מנהיגי קהל זה. אז איך.

וכי לאותם רבבות לא אכפת מחיי אדם?? מה, כל היהודים האלה שרובם בד"כ יראים ושלמים וצדיקים מעבר לסטנדרטים, דווקא הם לא חושבים על חשש רוצח?? איך יתכן שדווקא ליהודים הכי מדקדקים במצוות, אין כזה פחד מחשש פיקוח נפש, כפי שיש אצל הכי רחוקים מתורה, או סרוגי כיפה, או אפילו חרדים יותר 'פתוחים'.

(בהשאלה; הרי לא יתכן שדווקא כלל ציבור המקפידים על כל כללי ההלכה הם הפושעים לעניין הקורונה, ודווקא החשופים לאינטרנט, הם אלו הנשמרים...)

משהו פה לא מסתדר. לפחות לי.

ואז, מבינים שיש פה משהו אחר.

כפי שראינו, הצדדים להקל מהוראות 'המדינע' תמיד מגיעים מהכיוונים השמרניים יותר, אלו שמסורת אבות זה כעין לוחות הברית. לא משנים מהמסורה לנו, והדרך שלנו בחיים היא רק בהתאם להוראות התורה ורבנינו. זה נכון לליטאים, לחסידים וגם לספרדים. למה?

וכאן הגענו לנקודה. המחלוקת היא בתפיסה ה-אמונית. עד כמה צריך לחיות ב'אמונה פשוטה' גם בפועל כשיש מגיפה מסביב. האם אנו צריכים להתעדכן במחקרים וסטטיסטיקות כדי לדעת יותר טוב להגן על עצמנו, או להתאמץ יותר בתורה ותפילה ואמונה, לכוון כמה שיותר לעזרתו יתברך.

אחרי הרבה שיחות וקריאה של חומרים כתובים, אנסה להביא תמצית של התפיסה בקרבם, את הבסיס להתנהגות ולהשקפת החיים של אותם אלו ש'לא נשמרים'.

אלו שממשיכים בחיי השמרנות אדוקים של תורה ואין בלתה, בוחנים את המצב ואת ההתנהגות בקורונה, דרך המשקפיים הבאות: הקב"ה מחיה וממית, בכל מקרה ובכל מצב, במגיפה וביום יום. "כל ניסיון שלי או של מישהו אחר, לבוא ולהאשים בגרימת מוות בסיטואציה כזו – מתפרשת כפגם באמונה הבסיסית היוקדת של הקב"ה ממית ומחיה. בניגוד לנסיעה מהירה בכביש, פגעת באדם אתה אשם במותו. כאן, אין שום כללים מחייבים".

ועדיין, גם לפי זה, ודאי שיש חובת ההשתדלות להמנע מלהכנס לאסון?

"אכן. השאלה היא מה גדר ההשתדלות היא היא הדיון האמיתי. בפסח היו ממושמעים כולם, מלבד במאה שערים מעוז השמרנות. כל החיים היהודיים בוטלו, שריפת חמץ עברה שינויים – ואז הוכח לכולם, שהמגיפה היא לא כצעקתה. הנה במאה שערים המשיכו כרגיל, ולא, לא מתו שם אנשים ברחובות".

"נכון, כשיש סכנה צריך לעשות השתדלות שלא להסתכן, כשהמגיםה מתעצמת והגל בשיאו צריך בהחלט יותר השתדלות - אבל כשההשתדלות הזו הופכת לעיקר העיקרים ובאה על חשבון היסוד הבסיסי של חיי – אמונה ובביטחון בבורא עולם, אני לא מסתכל על החלטת הרשויות מהי סכנה, מהי ההשתדלות שצריך לעשות, על זה יש לי הוראות רבנים, ומספיק רבנים שאפשר לסמוך עליהם שהמשיכו לנהוג כרגיל גם בימי קורונה.

שאל אותי אחד מבני שיחי בעניין – "האם כשאני עושה השתדלות, אני צריך לחשבן מבחינה סטטיסטית את סיכוי התחלואה שאני יצור - או שעצם זה, זה פגם באמונה? הקב"ה מחליט מי יחלה, ומי יתרפא. כפי שראינו לאחרונה בדף היומי בפסחים, שאפילו את ספרי הרפואות גנזו, כדי שיהודים יתפללו לרפואה. אז יש לי בכלל רשות לחשבן מה יקרה אם אני אחלה, או אחרים יחלו? הנה קהילה זו וזו יש בה מתים רבים, ואחרת הרבה פחות. הנה זה שנשמר מכל משמר ונפטר צעיר, לעומת הזקן שלא נשמר בכלל ושרד קורונה. הרי הכללים לא באמת כללים, אז שוב ושוב הקב"ה מראה לנו שהוא מנהל את העולם.

"מה שאנחנו צריכים לעשות זה להתפלל. להוציא מי שבסיכון וודאי וממשי, או כשהמגיפה משתוללת ממש, שאז שוב חוזרים גדרי הסכנה הממשית, שבה ברור לגמרי כשהסכנה מוחשית ממש שאסור להסתכן. כל העיסוק שלנו, בחישובי סטטיסטיקה, במסיכה, או בהגבלות - הוא עצת היצר. וזה נגד בסיס האמונה".

עד כאן כמה ציטוטים בניסיון להסביר את העמדה הזו. כשמבינים את זה, ואני לא אומר שצריך להסכים, מבינים הרבה מהשאלות הקשות, והאיך יתכן שמאות אלפי חרדים מכל המינים והסוגים "מפרים".

נ.ב. בלי אבנים ובלי מתקפות אישיות. אישית המשכתי להישמר כל התקופה בכללי הבריאות. אישית, סבור שצריך להשתדל ככל האפשר כדי לא להידבק – אבל היי, אולי זה בגלל שקראתי ושמעתי כל כך הרבה על הסיכונים שבקורונה ובעצם יש לי פגם באמונה?! אתפלל גם על זה, אולי אקבל תשובה.

מה שבעיני ברור ומובן מאליו, בגדרי ההשתדלות עכשיו, זה להתחסן. נוכח זה שהמגיפה עברה שינוי דרמטי, המוטציה הבריטית קטלנית גם לצעירים ומדביקה הרבה יותר, דווקא מי שמאמין באמונה פשוטה ומוחלטת צריך להשתמש בתרופה שהקב"ה הביא לנו, ובכך לצמצם מוות.

כל המציל נפש אחת מישראל, על זה כולנו מסכימים, שזה עולם מלא. להתחסן כעת זו הצלת נפשות כפשוטו. גם "המפירים" בזכות האמונה, מחוייבים בהשתדלות במניעת מות יהודים.

תוכן שאסור לפספס
50 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
46
מני, רואים שזאבל'ה זצ"ל התפלל עליך בשמים ששתחזור לשורשים, עלה והצלח
אחד מהחבר'ה24.01.21
45
אם זה בגלל האמונה - ד' ממית ומחי' למה לא ללכת באמצע הכביש? ואם יש לך דלקת למה לקחת אנטי ביוטיקה? רק אמונה . אבל הכותב הנכבד שהפליא אותי במסקנתו העלה את הנקודה האמיתית - אם זאת הממשלה של הציויינים אמרה - אנחנו נעשה ההיפך אפילו אם נגיע לשפיכות דמים. כל השאר תירוצים וסברות הנדחות בקש.
יעקב21.01.21
44
להפוך רצח לדעת תורה.. זה דבר חדש, זהו הפך התורה, הפך הסכל הבסיסי שיש לאדם. פשוט לקחת הלכה ככ פשוטה ובשם כביכול להבין את מצב הדור לשבש מושגים בסיסים לאידאולוגיה.. האם שאני מפר הכללים ורוצח סבא וסבתא זהו רצון השם?? האם למנוע פרנסה מממאות אלפים בשם השיבוש זה בשם התורה? האם לדכא מבוגרים נוער וילדים ישנה
יוסף21.01.21

הצגת כל התגובות

43
אין שום הצדקה אמונית לסכן חיי אדם. אין שום הצדקה אמונית לגרום לצער לזולת. רק אדם בדרגת אמונה גבוהה מאד רשאי לקחת סיכון אישי ולסמוך על הנס. אף אחד מאותם חסרי האחריות אינו בדרגה זו. ההסבר הוא פשוט: התנהגוצ קיצונית ואטימות כלפי הזולת!!!! אין כאן שום שכל ושום הגיון. נקודה. חייבים להתעשת מהר, ואסור לנסות
אביעזר21.01.21
42
לא כל כך הבנתי, באותם חצרות שעליהם מדובר,אנשים לא משתדלים לפרנסתם, המוסדות לא מנוהלים ע"י צוות שעסוק כל היום בהשתדלות כאלה ואחרות, פתאום שמדובר על פיקוח נפש נזכרו להיות מגדולי המאמינים שאינם מחוייבים בהשתדלות הליכה לבחירות, לקיחת תקציבים, ניהול מוסדות,מערך שלל דל ניהול מוסדות וחצרות אנדי יח"צ וכדומ
יואל21.01.21
41
מדוע לא שומעים את קריאתכם וזעקתכם להקפדה על הנחיות הקורונה .רק את זעקת חולי הקורונה וקרובי משפחותיהם הקרובה אבות בעלים נשים וילדיהם היקרים .ולהבדיל שומעים את דברי השטנה של מחרחרי ריב כגון ליברמן אורי שגב ודומיהם. פחד הבחירות נפל עליכם תפתחו את פיכם ויאירו דבריכם כדי שלאחר מעשה לא תוכלו לומר ידי
צבי21.01.21
40
זה ניתוח מעניין שמסביר יותר התנהלות של אנשים פרטיים. אבל קבוצות שלמות כמו חסידות שעושה חתונה המונית, זה כבר מצריך הסבר לגמרי אחר. כמו הניתוק של קהילות חסידיות מהסביבה העוטפת אותם, סוג של התעלמות, אדישות, כאילו כל העולם לא קיים מסביב, אפילו קהילות חרדיות אחרות. שזה משהו שדורש מהם חשבון נפש רציני. איך
תמי21.01.21
39
אני מכיר אישית עשרות רבות של אברכים שמזלזלים בקורונה. רובם המכריע זה אנשים שהמודעות שלהם בנושא שבין אדם לחבירו שואפת לאפס ואף למינוס. הפעם זה קורונה. אתמול זה היה משהו אחר ומחרתיים זה יהיה נושא שלישי. רוב המזלזלים בקורונה אלו אנשים שאין להם מודעות להתחשב בזולת. אתם מוזמנים לבדוק זאת בעצמכם ולהיווכח
שטויות21.01.21
38
מצד אחד אתה משווה את ההתנהגות לגניזת ספרי הרפואה על ידי חזקיהו המלך כדי שיתפללו. מצד שני, אתה אומר להתחסן. זה לא פגם ב"שיתפללו"? אז להתייחס לרפואות והמסתעף או לא?
אכן?21.01.21
37
הכל טוב ויפה כל עוד אתה בעצמך הוא זה שלוקח את הסיכון. ברגע שאתה מסכן אחרים אתה לא יכול להיתלות בשיקולי אמונה אלא בנתונים אובייקטיביים של רפואה
אבי21.01.21
36
ב'מקרה' שאתה דובר משרד הבריאות למגזר החרדי
שכחת לציין25.01.21
35
הגמ' מביאה ביומא כג מעשה בשני כהנים שעלו ורצו בכבש המזבח ומתוך רצון ודחף של האחד להקדים את חבירו דקר את חבירו ורצחו, בהמשך הגמ' מביאה שבא אביו של ההרוג ומצאו כשהוא מפרפר אמר לכהנים עדיין בני מפרפר ולא נטמאה סכין, ומסכמת הגמ' - ללמדך שקשה עליהם טהרת כלים יותר משפיכות דמים. המסקנא הנלמדת - לפעמים יראת
מימד נוסף-חובה21.01.21
34
רבי מנחם מענדל מויטבסק מייסד הישוב החרדי בארץ הקודש שהיה סגור עם תלמידיו שנה שלמה בזמן המגיפה ואמר על מי שלא יכל לוותר על מקוה שאינו מאמין ב"השוכן איתם בתוך טומאותם" הוא בעל אמונה ובעל מסורת יותר מכל מי שהזכרת ופשוט שהלכה כמותו
חסיד פשוט21.01.21
33
הבעיה הכי גדולה שהתגלה זה כמות ה"חרדים" שלא מסוגלים ללמוד ולהתפלל בבית! מי שבלי לימוד ותפילה בציבור (וק''ו חתונה המוני וטיש) מרגיש חילוני הוא כבר חילוני!
משה 21.01.21
32
הרצחת וגם הצטדקת
Cf21.01.21
31
חרדי שכותב ציפור הנפש כמו חילוני ברור שאינו ת״ח ספק אם היה בשיעור בישיבה קטנה והדברים ניכרים . את הפיכת ציפור הנפש למוג המתאר משהו יקר המציאו משוררים ציונים ואין לזה שום קשר למושג ההלכתי כשם שכל מה שכתבת אלא הצדקות עלובות להפקרות שאין בה שום עומק השקפה . לך לעבוד על המידות שלך ואחר כך תתחיל עם דף יו
אתה בור ועם ארץ 21.01.21
30
בסיס האמונה הוא
לא זה שצריך להאמין שהקב"ה פוגע במי שבא ל21.01.21
29
לא ענית על השאלה??? שאלתי לעשרות מזלזלים וכל אחד מהם השיב תשובה אחרת!!!!! ורוב התשובות הם שהם לא מאמינים למוסדות השלטון!!!! ואפילו בפיקוח נפש!!!!! ויכול להיות שמראים מהשמיים כמה אנחנו נורמליים!!! ולמעשה המגיפה מכה בעוצמה ,ויש דין תורה ונשמרתם,וכל המזלזל בזה בין בריסקער בין אמשינבוער יתן על זה הדין ג
יוסי 21.01.21
28
מצחיק שהמגיבים פה באמת מאמינים שהחילוני אוהב אותנו רק בגלל שעשו חתונה הוא שונא.... שהערבים עשו חתונות לא היה פוצה פה.... הם שונאים אותנו! ומי שחושב שהמסיכה מגינה עליו ולא הקב"ה טועה! הראיה שמאות נפטרים מתו אפי שהיה להם מסיכה!
יצחקי21.01.21
גם חילונים הם יהודים. ובכנות, כנראה התחדש לי שהסיבה שהקב"ה מתיר ורוצה בקיומם היא פשוט כי במוכח הוא לא יכול לסמוך על ציבור היראים שיקיימו אפילו א' ב' של הלכה שחילונים מפקידים עליה בלי למצוא כל מיני תירוצים וסיבות לעוות את רצון ה'. *די לרצוח יהודים, די לשפוך דמים* מה לא ברור בזה? פתיחת תלמודי התורה הי
ריבונו של עולם23.01.21
זה מה שרבותיך רוצים שתאמין. נראה שהצליחו.
רפאל21.01.21
27
רוצחים? אשמים? מאמינים. כמה קל. כמה פשוט. אני לא רוצח. אני לא אשם. אני פשוט "בעל מדרייגה" באמונה. מני האחרונים שדיברו כך קראו להם "אייסיס" באנגלית. והם גם הלכו בגדים שחורים.
דודו21.01.21
26
מסכימה עם כל מילה יישר כוח גדול ולכל התגובות השליליות אני חושבת שאם גם אתם תעצרו ותתעמקו ותנסו להבין את המצב המוזר במגזרים החרדים, אז תגיעו לאותה מסקנה בדיוק
רחל25.01.21
25
כפירה...
משה21.01.21
24
קשים יועצים אסטרטגיים כספחת לישראל. אין בהם תורה ויום אחד מחניפים בשכר למשרד הבריאות ולמחרת מחניפים לקנאים או לאטומי השכל מכחישי המגיפה. בכלל אנשים כמו מני גרא זו רוח התקופה . נמוך שטחי תקשורתי ובעיקר באמת דל ולא מעוגן בתורת ישראל או בהשקפה הטהורה. אילו היה תלמיד חכם שמבין על מה כותב לא היה יועץ אלא
קשים יועצים 21.01.21
23
חומר נכון למחשבה .בכל אופן הלב יודע אם לעקל או לעקלקלות יש מתיקות במרד בפרט שזה נגד השלטון האדם מטבעו נמשך לדעות שלבו נוטה אליהם .יישר כוח לכותב
ש.ש.21.01.21
22
בכל הרצינות, על אנשים שחושבים כך צריך לכוון בברכת שלא עשאני גוי!
ישראל21.01.21
21
בסיס האמונה החרדית היא האמונה ברבנים, ועשית ככל אשר יורוך, גם אם יאמרו לך ההפך מהרופאים, כי לא מפי הרופאים אנו חיים, כי אם מפי הרבנים, כך היה בשואה, וכך היום בקורונה, וה' הישר בעניו יעשה.ו כאשר שכולתי שכלתי.
רבינו21.01.21
20
יסוד האמונה הוא.
לא זה שצריך להאמין שהקב"ה פוגע במי שבא ל21.01.21
19
איך בדיוק נקראת אמונה שמנוגדת לשולחן ערוך?
סענדר21.01.21
18
"להבין" אני מבין את ההגיון גם בכת השטן! כל יום מתים רבים מהמגיפה יש אחריות על הסובבים גם אי אפשר לעצום עיניים בשם הסתכלות צרה בתוך הקהילה.
ללא שם21.01.21
17
אין פה אמונה יש חוסר רצון לשנות את אורח החיים שהתרגלת אליו ולו במשהו, וההוכחה היא שבפסח כמעט כולם נשמרו ובקנאות, אמונה לא משתנה!! אתה עושה מה שהקב"ה רוצה, לא מה שנראה לך!! לצערי כנראה וצועקים "טהור אני" בראש חוצות אין מושג מה זו אמונה, אני לא רב, אבל גם גדולי האדמורים שהפרו הנחיות הצהירו שזה משיקולי
יהודי מאמין21.01.21
מזעזע, אתה מחזיר אותי 82 שנה אחורה, לפני השואה היו יהודים שידעו שתהיה שואה והייה להם סרטיפקט לארץ ישראל וויזה לארצות הברית וכסף להתחיל חיים מחדש אבל היה קשה להם לשנות מצב
ג'פרי 21.01.21
16
גם בתל אביב עובדים בשבת כי זה "ציפור נפש"!
משה 21.01.21
15
אחד המאמרים הנוראיים ביותר שנכתבו כאן, ודווקא בגלל שכנראה הוא צודק בניתוח. אבל אם זו היא ההשקופה, צריך לחזור ממנה בתשובה שלמה. אין כאן שום התייחסות לחילול השם שיש בהתנהגות הזו. אפשר לתפוס מלאכים ולהחמיר באמונה ומיעוט השתדלות כשזה כלפי עצמך, אך מה עם הציבור? מאיפה החוצפה לומר שלהתחסן זה השתדלות ראוי
יהודי21.01.21
היא לא חילול ה' כלפי חוץ, הבעיה שזה פשוט הפך המציאות, והפך רצון ה' כפי שמתבטא בהלכה שמקובלת עלינו מדורי דורות. מציאת תירוצים שמתירים לרצוח יהודים בשביל לפתוח תלמוד תורה זאת תועבה.
הבעיה כאן23.01.21
14
אני מסכים איתך שיש מתאם מלא בין "מידת הליברליות" באמונה לשמירה מפני הקורונה. ככל שהיהודי הדוק יותר - הוא מתבונן על העולם וחש נבוך יותר. הקורונה שמה מראה של עולם ללא סדר, ללא חוקיות, אקראי לחלוטין. כאן איש שומר מצוות שנדבק וכאן איש חוטא גדול שלא נדבק. בבני ברק מספר חיובים גבוה, בתל אביב מספר חיובים נ
אני חולק עליך23.01.21
13
רוצחים בשם השם ונבלים שלא ברשות התורה חרדים?! הצחקתם אותי אנשים מחרידים ופושעי ישראל
בלנקה21.01.21
12
יפה מאד מני כל הכבוד !
י21.01.21
11
יש 3 גלויות הגלות הראשונה הייתה יהודים בין גויים הגלות השנייה חרדים בין חילונים הגלות השלישית והקשה מכולם תלמידי חכמים בין עמי ארצות חסידים שזו הקללה הכי גדולה ולא במקרה בתחילת הקורונה למדו בגמרא בשבת עם הארץ הוא חסיד אל תדור בשכונתו
ג'פרי 21.01.21
10
אם טישים חתונות המוניות זה ציפור הנפש של הכת החרדית...אז אתם והתורה נמצאים בעולמות אחרים.
david7721.01.21
9
לצערינו טישים וחתונות זה ה"אמונה העיוורת". כבר מזמן הבנתי שיש גם חרדים שהם תינוקות שנשבו. נשבו באורח חיים רובוטי שלעשות בלי לחשוב.
אמיל22.01.21
8
בגלל שיש לך "שיטה קדושה" מותר הכל, הדם של הזולת הפקר, בשטיבלך הולכים דווקא בלי מסכות, או עושים חתונות המוניות, מאיפה המצווה לסכן נשים הרות, או להפחיד זקנים, או להרגיז את החילונים ..... ????
AA21.01.21
7
ומה עם מצות דאורייתא: 'לא תעמוד על דם רעך' הרי מי שצריך למות ימות?! וכמה קוראים יתחזקו להמשיך לזלזל במצוות הללו בגיבוי דברי ההבל הללו? וכמה אנשים ישלמו בחייהם כי מישהו מפיץ 'זכויות' עבור אלו שמזלזלים בחיי אדם?? ולמי מאלו המזלזלים יהיה האומץ להסביר לילד היתום שזה שהוא הדביק את אמא שלו זה היה מעודף אמ
מרים21.01.21
6
מה בין השתתפות המונית בחתונה, אירוע כזה או אחר לבין אמונה. מה בין אמונה בה' לאי עטיית מסכה כאשר יתכן והבן אדם מפזר רסיסי רעל..וכי אם יתכבד האדמו"ר ויעטה מסכה יראת השמים שלו תפגע.. חבל, בדרך כלל מני גרא מדבר לעניין...
חיים21.01.21
5
כנראה שבגלל האמונה הזאת מתו מלא יהודים חרדים בשואה.הם חשבו שאמונה זה להתעלם מהמציאות ולסמוך על הנס. צר לי לומר, אחינו האשכנזים תלמדו מהספרדים(על אף שבעינכם הם פחות ממכם). תלמדו שלקחתם את הדת למקום קיצוני ולא רציונלי. כבר בתורה מסופר שהקב"ה מפסיק את משה מתפילתו ואומר לו "מה תצעק אלי".
יעל22.01.21
4
מני גרא מתעלם מתופעת ההתרסה. כגון עריכת חתונות מרובי משתתפים. עושים דווקא. נהנים להכניס אצבע בעין לנזהרים וזה לא עולה בקנה אחד עם אמונה תמימה ובטחון בהשם. לא אכפת להם מחילול השם. הדרך המתריסה של בעלזא ראויה לכל גינוי. מה כל כך קשה לשים מסכה ולמנוע התקהלות?
מיכאל 24.01.21
3
שקר
ללא שם22.01.21
2
אפשר להיות יהודי ירא שמיים עם מסיכה
רוחי22.01.21
1
שטויות והבלים!!!!דווקא החרדים ברובם הגדול נשמר מאוד.אלה שלר נשמרים הם חלק קטן שכנראה כותב השורות שייך אליהם ומנסה לתרץ את עצמו
יוססס22.01.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24