כיכר השבת

טור דעה

ח"כ יצחק פינדרוס: ככה זה נראה כשרק התדמית מעניינת את המשטרה

כשמתבוננים בתמונות של שוטרים מכים באלות נערים ברחוב, וזורקים עשרות רימוני הלם בשכונות מגורים, מבינים עד כמה ההתנהלות של המשטרה נטולת כל שיקול ענייני (טור דעה)

25
יצחק פינדרוס | כיכר השבת | ט"ו בשבט | 28.01.21
ח"כ יצחק פינדרוס: ככה זה נראה כשרק התדמית מעניינת את המשטרה
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מראות השבוע האחרון העמידו אותנו, נציגי הציבור, בפני סיטואציה מורכבת. מצד אחד, היינו צריכים לגנות לחלוטין את התנהלות המשטרתית האלימה וחסרת מעצורים כנגד הציבור החרדי, ומהצד האחר, נדרש מאיתנו להבהיר כי גינוי התנהלות המשטרה אינו נותן לגיטימציה להתנהגות פסולה של תקיפת רכבי משטרה או הפרת הנחיות הזהירות מפני המגפה. כציבור בני תורה איננו יכולים להשלים עם אלימות מכל סוג שהוא שנצפית במחוזותינו. לטעמי, ההתבוננות במסר המורכב הזה כוללת רובד ערכי שמשליך על הבנת המציאות.

כיהודים מאמינים אנו אמונים על דברי חז"ל המלמדים אותנו שאלמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו. יציבותו של שלטון היא תנאי בסיסי לסדר תקין, והגם שלפעמים מדובר בשלטון בעייתי, הוא עדיין נחוץ.

מנגד, כבר בתורה עצמה נאמר כי "רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני". התורה מלמדת אותנו שאנשים חסרי יראת שמים ונטולי מצפן ערכי ומוסרי המנחה אותם חשודים באופן מהותי שהם עלולים לעשות כל מעשה חסר גבולות עד כדי רצח.

הקונפליקט בין שני הצדדים הללו מתרחש מול עינינו. ללא ספק, מדינה שיש בה חוק וסדר צריכה להחזיק גוף אכיפה חזק ויעיל שימלא את משימותיו, אבל זה לא אומר שמותר לנו לוותר על הבסיס הערכי שעליו צריך להיות מושתת גוף זה.
מתוך ניסיון של התנהלות ציבורית של למעלה מעשרים שנה מול משטרת ישראל, אני נאלץ לקבוע כי מאז ומעולם ההתנהלות שלה הייתה מונעת פעמים רבות משיקולים תדמיתיים ותקשורתיים בלבד, ללא כל שיקול ענייני וערכי או של רצון למלא את המשימות שמוטלות עליהם.

אינני יכול לשכוח עשרות מקרים שבהם המשימה העיקרית הייתה אך ורק לשמור על התדמית של המשטרה. זכורני שבתקופה שבה הייתי ראש עיריית ביתר עילית, התקבלה פעם החלטה על הקמת חפ"ק מחשש לחטיפה של ילדה שלא הייתה ולא נבראה, כולל העלאת מסוק לאוויר והקמת צוותי חיפוש שמנו עשרות אנשים. כל זה נעשה רק בגלל רצון לייצר אווירה של עשייה משמעותית על רקע שיקולים של מלחמות פנימיות בין מפקדים במשטרה שהגיעו עד לחברי מרכז הליכוד.

אם תעקבו אחרי אירועים בעלי פרופיל תקשורתי גבוה, תגלו שהמשטרה מקפידה תמיד לנהל פנקסנות שווה בין כלל המגזרים בארץ. יום לאחר ביצוע מעצרים אלימים בקרב מפגיני בלפור, המשטרה תעשה כל שביכולתה כדי לבצע מעצרים דומים בקרב מפגינים חרדים. זהו תרגיל תקשורתי מצוין שתכליתו היא להשתיק קולות זעקה כנגד התנהלות המשטרה.
אלו הן פניה של משטרת ישראל: אכיפת חסר כשזה לא מעניין, ואכיפת יתר אם זה מסייע לתדמית התקשורתית של המפקדים והמשטרה. דגש חשוב על אירועים שכוללים כוחניות מצולמת של כוחות, וחוסר עניין מוחלט ביעילות האכיפה או בהורדת הפשיעה והתחלואה. אין ערכים, אין משימות ואין יעדים, יש רק תדמית תקשורתית. המשטרה יודעת להגן רק על התדמית שלה, הא ותו לא.

התורה מלמדת אותנו שכאשר ההתנהלות איננה עניינית והיא נטולת חוש ביקורת מוסרי, המצב עלול להתדרדר במהירות לאלימות מבחילה שיכולה להגיע ממש עד "והרגוני". כשמתבוננים בתמונות של שוטרים מכים באלות נערים ברחוב, וזורקים עשרות רימוני הלם בשכונות מגורים, מבינים עד כמה ההתנהלות של המשטרה נטולת כל שיקול ענייני. וכשאין גבול, אז אין שום גבול.

למעשה, לא צריך ניסיון של עשרים שנה כדי לקבוע זאת; מספיק להתבונן רק במה שקרה בין המגזר החרדי והמשטרה בנוגע למשבר הקורונה בכלל, ובשבוע האחרון בפרט. אין למשטרה, ולא הייתה לה, שום תוכנית עבודה מסודרת להשלטת סדר ואכיפת התקנות. הביטוי "אכיפת חסר" יהיה הגזמה פראית לאי התמודדותה של המשטרה עם אכיפת תקנות הקורונה במגזר החרדי. הנוכחות המשטרתית הייתה רק במקומות בעלי פרופיל תקשורתי גבוה, ולא בשום מקום בעל ערך מבצעי של אכיפה.

אבל ברגע שכמה נערים עשו מעשה של חילול השם ברברי הנוגד את כל ערכי התורה, פתאום המשטרה הרגישה שיש לה קרדיט תקשורתי לפעול בתוך המגזר. מה היא עשתה בקרדיט הזה? האם יש לה תוכנית עבודה? יעדים כלשהם? מטרה שחשוב להשיג?! למרבה הצער התשובה היא לא בא' רבתי. פקודת המבצע הייתה רק לתחזק את התדמית הכוחנית של המשטרה. "הנערים עשו לינץ'? בואו תראו שאנחנו עושים לינץ' יותר חזק. אנחנו הכי גיבורים פה בשטח! יש לנו אפילו רימוני הלם ורימוני עשן; מי מצלם?"

מה קורה שנייה אחר כך? כולם מגנים את המשטרה. כולם מגנים והמשטרה בורחת אחורה. זה כבר לא טוב לתדמית של המשטרה, אז זהו – חוזרים לאפס אכיפה. הפחים שבים לבעור בכבישים והעיר חוזרת לתסוס. והמשטרה? היא מחכה בחוץ, עד שהתסיסה תתגבר והיא תיקרא שוב לעשות סדר. ושוב היא תפעל באלימות חסרת קשר. ושוב יגנו אותה. וחוזר חלילה.

כמו בהרבה מקומות אחרים שבהם הקורונה העצימה את חוליי המערכת, גם ההתנהלות המשטרתית שהייתה תמיד בשיטה הזו באה לידי ביטוי בעייתי מאוד בתקופה הזו. על מנת להתמודד כראוי עם האתגרים שהקורונה מציבה לנו, דרושה תוכנית עבודה מסודרת וסיזיפית שתמצא דרך לאכוף את ההנחיות אצל אזרחים נורמטיביים שמעולם לא פגשו שוטר. על מנת למנוע את התפשטות המחלה, נדרשת חכמה ויצירתיות, ולא תמונות של אנשי מג"ב רצים ברחוב שבטי ישראל בין פחים בוערים וילדים צועקים.

אם מה שמעניין את המשטרה זה רק תדמית, אז הדרך היחידה להתמודד עם הבעיות של המשטרה צריכה להיות באותו המטבע. ועדה חיצונית בעלת סמכויות שתפקח על עבודת המשטרה ותציף את הליקויים לאור השמש, היא הפתרון שישיב את המשטרה לפסים של התנהלות נורמטיבית והגיונית. מחובתנו כאנשי ציבור לעמוד על כך ולוודא שהקמת הוועדה תצא אל הפועל בהקדם.

הדברים הללו אינם מצדיקים כל נקיטת אלימות כנגד שוטרים באשר היא. דווקא למול התנהלות זו, אנו נדרשים שלא לשכוח כיצד ההתנהגות שלנו צריכה להיות. כאנשי תורה, אנחנו נדרשים לייצג את ההפך המוחלט מאנשי ה"רק אין יראת אלוקים". העגלה שלנו מלאה, והשיקול היחיד שצריך להנחות את ההתנהגות שלנו בסיטואציות מעין אלו, הוא כדברי הרמב"ם שתלמיד חכם לא יהא צועק וצווח כ"בהמות וחיות", אלא דיבורו בנחת עם כל הבריות, כפי שהורו השבוע מרנן ורבנן הגר"ח קניבסקי שליט"א והגרי"ג אדלשטיין שליט"א לשמור אף על נערים צעירים ולהרחיקם ממוקדי הפרות הסדר. באופן מהותי, עלינו להישמר ולהרחיק את עצמנו מכל סיטואציה שבה נשמעות צעקות או נראית חלילה אלימות. זו איננה דרכם של אנשים ערכיים ומוסריים שעולמם הוא של תורה ויראת שמים.

  • הכותב הוא יו"ר סיעת 'יהדות התורה'; פורסם במדור הדעות של עיתון 'משפחה'
תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
21
נכון ומדויק. כבר הרבה שנים זה עובד ככה למרבה הבושה. שוטר מיומו הראשון בבית הספר לשוטרים עסוק באופן טבעי בדבר החשוב לו באמת- קידום אישי.... תמיד אמרתי שהמשטרה מתניידת כמו החרקים בלילה- בעקבות האור...אור הזרקור של התקשורת. לאן שמכוון הזרקור- שם תמצא משטרה עסוקה או כאילו עסוקה.כבה הזרקור-כבתה המשטרה.
אלי ל.01.02.21
20
שימו לב כי בתיאור של נציגנו מתואר מצב שלאחר הביקורת חוזרים לאפס אכיפה ״ואז הפחים שבים לבעור״ כאילו מעצמם . ח״כ פינדרוס רומז לנו שיש מקומות עם ״ערך מבצעי לאכיפה״. אז אולי תהיה אמיץ כמו שאנחנו ציבור החרדי שומר חוק (שני שליש בערך שמצביע לך) מצפים ממך . הלחם בפלג ובחסידים בפה מלא ולא בגדר נסתרות של פחים
היכן הקושי בדברים29.01.21
אתה פשוט מזכיר כאן דברים של לפיד ליברמן וכדו', נמאס להם לסחוב אותנו החרדים על גבם ולממן להם הכל, כי הרי הם משלמים את המיסים.... יפה ממך!!!!
מאוכזב מאוד29.01.21
19
חחחההה דרשת ברמצווה חלולה ומיותרת . כבר אדון פינדרוס תבינו את מצבכם . יום הבוחר מתקרב ושם אנחנו נחליט מי נגד מי .
אישפוי29.01.21

הצגת כל התגובות

18
אז הבעייה היא התקשורת ולא אף אחד אחר!!!!!
צחי29.01.21
17
ח"כ יקר משטרת ישראל לומדת מהטובים ביותר ובמקרה דנן אלו אתה וחבריך למפלגה חשבת אולי לעצמך האם יש לך מצפן פנימי מעבר לפוליטיקה זולה האם תדמית תקשורתית זאת לא הסיבה שפתאום שומעים את קולכם ערב בחירות ? לא תשמע ממני מילה אחת טובה על המשטרה אבל הציבור החרדי בחלקו הלא מבוטל גורם לעלית תחלואה ומי שמתכחש לכ
ללא שם29.01.21
16
אמת ויציב כל מלה בסלע
האדמור מיברדיטשוב כמה אתה צודק רב יצחק ה29.01.21
15
הסיבה היחידה שאני מצביע ליהדות התורה היא רק בגלל החכ פינדרוס הוא עושה רושם של אדם נורמלי בלי להט קנאי המאפיינת את רובם של החכים החרדים
חיים 29.01.21
14
אתם עושים כל כך הרבה טוב למען היהדות בכלל והיהדות החרדית בפרט, אבל לא יכולים לדבר ישר ולהגיד את האמת רק להאשים את כולם חוץ מהציבור עצמו!! לא יאמן
חרדי שלא מצביע יהדות תורה 28.01.21
13
זה אתה שהשתתפת בהפגנת נור הגבעות? וכן בהפגנות נגד ההתנתקות?
יונתן28.01.21
12
לספר לנו מה הבעיות לא צריך את כבוד הח"כ יצחק פינדרוס.. הציבור החרדי כולו חש את זה על בשרו..שלחנו אותך לכנסת כדי למנוע להפחית את ההתעללות בנו והאכיפה הבררנית. מה עשית בנידון? לא במאמרי תעמולה בציבור פנימה ובנאומים במליאה..בא נראה מישהו שיעיז לקחת את ועדת הכספים או החוקה או משרד הפנים או השיכון מהחכים
פרשן או שתדלן29.01.21
11
הח"כ של החרדים החדשים
נתי28.01.21
10
הצביעות של רב חברי הכנסת עלתה על כולנו, ואפילו יותר מהחברי כנסת החילונים. בושה שאנשים שקוראים לעצמם חרדים ועוד מיצגי ציבור מתנהלים בצביעות , בשקר והגרוע יותר רמאות בשם התורה והטוב. התגובה שלכם בתקשורת וההתלהמות רק כשהשוטרים החלו לפעול נגד הציבור החרדי בחלקו ,שמזלזל בכל מה שקשור למילה חוק, הן חוקי ה
מיכל28.01.21
9
חבר הכנסת פינדרוס: במקום להכיר להם טובה, הצטרפת גם אתה למקהלת ההסתה נגד משטרת ישראל?
רפאל 28.01.21
8
המשטרה עושה בדיוק מה שצריך, ואולי אפילו לא מספיק, כדי לטפל באספסוף החרדי.
שמרלינג29.01.21
7
פוליטיקאי ערמומי ושקרן
פוליטיקאי01.02.21
6
אחרי התעקשות האינטרסנטית על חוק הקנסות אין סיכוי שאני מצביע יהדות התורה
חברונר30.01.21
5
טלו קורה מבין עיניכם כל הנורמלים הולכים להצביע שס או סמוטריץ נתראה בקלפי
יחיאל29.01.21
חחחחחחח היית רוצה. מי מה זה ג ושס
מימה31.01.21
4
ליחיאל 16 כל הנורמלים יצביעו הכל חוץ משס וג
ללא שם31.01.21
3
פנדרוס בתור איש ציבור ור.ע מוצלח כך מספרים אולי תקח ר.ע בב ב4 עיניים ותתן לו על הראש הא
ללא שם30.01.21
2
פינדרוס אחרי שלושים שנה בפוליטיקה עם עבר מפואר כראש עיר בביתר וסגן ראש עיר בירושלים איבד את חוש הריח הפוליטי (אולי בקורונה) . אתה באמת לא רואה שרבים מאוד מתביישים במה שקורה ורוצים חשבון נפש שנתבע מעצמנו ולא ממשטרה, לא ממפגיני בלפור, לא מחילונים בים, לא מפוליטקאים מפירי סגר, לא מתקשורת מסיתה ולא משום
מאכזב29.01.21
מה אתה מצפה . מנהיגות זה אומץ כמו שהיה לשליחי הציבור של פעם . היום פני הדור כפני הכלב ולא משנה אם זה גפני, אשר או פינדרוס לכולם אין חוט שדרה וזה אולי האסון הגדול ביותר בעידן בו דעת תורה נחלשה והתפצלה. בבואם לפני בורא עולם על הדברים האלה הם ישפטו על זה שלא היו אמיצים ובגדו בתפקיד שלהם לטובת חיי שעה
שבתאי29.01.21
שכוייח. מסכים עם כל מילה
Yosef 29.01.21
1
תזכיר לי מי היו ההמון המוסת שתקף אותך בשבוע שעבר היו אלו שוטרים או הציבור המטומטם שמצביע לך?!
חרדק29.01.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24