כיכר השבת

"מקדימין וקוראין"

הלכות 'פורים משולש' מהראשל"צ הגר"ש עמאר

הראשון לציון ורבה של ירושלים, הגאון רבי שלמה משה עמאר, מפרסם סדרת הלכות לקראת חג פורים משולש • מגילה, מתנות לאביונים, משלוח מנות וסעודת פורים • מיוחד (יהדות)

כיכר השבת | י"ג באדר | 25.02.21
הראשל"צ הגר"ש עמאר
הראשל"צ הגר"ש עמאר (צילום: ללא קרדיט)

'פורים המשולש'

יום ט"ו אדר שהוא 'פורים דמוקפים' [כגון עה"ק ירושלים ת"ו וכל המוקפים חומה מימות יהושע בן נון ע"ה] חל השנה ביום שבת קדש, ובריש מסכת מגילה אמרו שאין קוראים מגילה בשבת, וכן פסקו כל הפוסקים. וכמו שכתב הרמב"ם (פ"א מהלכות מגילה הי"ג) אין קוראין את המגילה בשבת, גזירה שמא יטלנה בידו וילך אצל מי שהוא בקיא לקרותה ויעבירנה ארבע אמות ברשות הרבים, שהכל חייבים בקריאתה ואין הכל בקיאין בקריאתה.

לפיכך אם חל זמן קריאתה בשבת, מקדימין וקוראין אותה קודם השבת, ושואלין ודורשים בהלכות פורים באותה שבת, כדי להזכיר שהוא פורים.

וע"ש בהלכה י"ד שכתב (באמצע ההלכה) חל יום חמשה עשר להיות בשבת, בני כרכין מקדימין וקוראין בערב שבת שהוא יום ארבעה עשר, ובני עיירות קוראים בו ביום שהוא זמנם, ונמצאו הכל קוראים בארבעה עשר. עכ"ל. [והרב המגיד ז"ל שם כתב שאין יום י"ד חל בשבת בזמן הזה]. וכן פסקו הטור ושו"ע (סימן תפר"ח סעיף ו').

קריאת המגילה

בליל ששי אחר ערבית. [וזמן קריאתה כל הלילה], ומברכים לפני קריאתה שלש ברכות, על מקרא מגילה, ושעשה נסים לאבותינו, ושהחיינו. וגם יחיד הקורא בביתו יברך כל הברכות הנ"ל. ולאחר קריאת המגילה, מברכים הא-ל הרב את ריבנו וכו' בא"י הא-ל המושיע. וברכה זו אין מברכין אותה בפחות מעשרה.

דעת רב עמרם גאון להתחיל סדר הקדושה ב"ובא לציון גואל", ויש אומרים לדלג פסוקים הראשונים שמוזכר בהם גאולה, לפי שאין עיקר הגאולה בלילה, אלא מתחילים "ואתה קדוש" (טור) . וכן דעת מרן השלחן ערוך (ס"א). והרב נתיבי עם ז"ל כתב, שבמערב הפנימי נהגו כרב עמרם גאון, וכן בבתי כנסת שלהם בירושלים (אומרים ובא לציון), ואומרים אותה בקול רם ובהתלהבות עצומה. עכ"ל. וכן נוהגים ק"ק יוצאי מרוקו עד עצם היום הזה בכל הארץ.

וביום ששי אחר קריאת התורה אומרים אשרי יושבי ביתך וכו', ובא לציון, עד "ואתה קדוש", וקוראים המגילה, (ע"פ שו"ע סי' תרצ"ג ס"ד). ומנהג ק"ק יוצאי מרוקו העי"א לקרוא את המגילה לפני 'ובא לציון', ובסיום הברכה האחרונה אומרים יחד 'ובא לציון' בנעימה ובשמחה ובהתלהבות רבה, עד סוף סדר הקדושה. ומברכים לפניה רק שתי ברכות, אבל שהחיינו לא מברכים ביום.

מתנות לאביונים

מחלקים ביום ששי, שעיניהם של העניים נשואות למקרא מגילה, וכל המרבה במתנות לאביונים הרי זה משובח. וכתב הרמב"ם (פ"ב הי"ז) מוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים מלהרבות בסעודתו, ובשלוח מנות לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האומללים האלו, דומה לשכינה, שנאמר להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים.

עו"כ שם (בהלכה ט"ז) וחייב לחלק לעניים ביום פורים, אין פחות משני עניים, נותן לכל אחד מתנה אחת, או מעות, או מיני תבשיל או מיני אוכלין, שנאמר ומתנות לאביונים, שתי מתנות לשני עניים. וכל הפושט יד נותנים לו.

ובאחרונים כתבו שטוב לתת לכל אחד משני האביונים כשיעור של סעודה של פת בשיעור ג' בצים או שווי סעודה כזאת, וכ"פ מרן הראש"ל בחזון עובדיה פורים (דיני פורים משולש אות ג', עמוד רט"ו).

עשיית מלאכה בפורים

פורים מעיקר דינו לא נאסר בעשיית מלאכה, ואעפי"כ אין ראוי לעשות בו מלאכה, אמרו חכמים כל העושה מלאכה ביום פורים, אינו רואה בה סימן ברכה לעולם (רמב"ם פ"ב ממגילה הי"ד). והוסיף מרן בשו"ע (סי' תרצ"ו ס"א), שבמקום שנהגו שלא לעשות אין עושין.

והרמ"א ז"ל כתב, ונהגו בכל מקום שלא לעשות. וכתב הנתיבי עם (שם) שכתוב במנהגי ירושלים (דף כ"ב) שירושלים הוא מקום שנהגו שלא לעשות. וכתב הגר"ח פלאג'י במועד לכל חי (אות ל'), שמי שעשה מלאכה בפורים במזיד, כל הריוח יותן לעניים. ואם התרו בו בית דין, ולא השגיח, מנדין אותו. – וכתב המשנה ברורה (ס"ק ב') בשם האחרונים שעל ידי גוי מותר.

ומרגלא בפומייהו דזקנינו לומר "איכה ומי כמוך אין בהם סימן ברכה". ואנא דאמרי, ינהג אדם בעצמו כריכא ובר ריכא, ויפרוש ממלאכה, ומה' ישא ברכה.

והשתא הכא שהוא 'פורים משולש', בכל ערי הארץ לא יעשו מלאכה ביום ששי י"ד אדר שהוא יום פורים ברוב העולם וברוב ערי ארץ ישראל, ומ"מ מותר להסתפר לכבוד שבת (בית דוד חא"ח סי' תצ"ז ועוד, וכן הכרעת מרן בחזו"ע שם אות ד'). ואין צ"ל שיש לעשות כל ההכנות של שבת קדש.

ובני ירושלים תובב"א וכל הכרכים המוקפים חומה מימות יהושע בן נון מותרים במלאכה ביום ששי זה, שאעפ"י שקוראים בו את המגילה ונותנים מתנות לאביונים, מ"מ אין זה יום הפורים של ירושלים, ויש מחמירים בזה, והמחמיר ישא ברכה.

קריאת התורה ועל הנסים

בכל ערי הארץ כל דיני פורים מתקיימים ביום ששי שהוא פורים דפרזות, וכן מקיימים גם מצות משלוח מנות ביום זה. ואולם בירושלים אומרים על הנסים בתפלות השבת, וכן בברכת המזון של יום השבת, שהוא יום פורים של המוקפים. וכן קריאת התורה של יום הפורים. שמוציאים בשבת זו שני ספרי תורה, ועולים בראשון ז' עולים, והמשלים אומר קדיש.

ובספר השני קורא המפטיר הפרשה של פורים, 'ויבא עמלק' עד סופה, וביום זה אין צריך לכפול הפסוק האחרון. ואומר קדיש, ומפטיר 'פקדתי את אשר עשה עמלק'. [אעפ"י שכבר קראו הפטרה זו בשבת זכור. כ"כ מהרלנ"ח (סי' ל"ב), ורבנו עובדיה מברטנורא במסכת מגילה (פ"א מ"ב), והרדב"ז (ח"ה סי' ב"א וק"ה) ועוד רבים, וכן פסק מרן הראש"ל בחזו"ע (אות ו') שם].

אבל בכל ערי הארץ מוציאים ספר תורה אחד וקוראים בו פרשת השבוע ומפטירים בהפטרת השבוע.

ושואלים ודורשים בשבת זו בירושלים בהלכות פורים. וביום זה מתחילים ללמוד הלכות פסח בכל הארץ ובכל מקום, לקיים מה שאמרו חז"ל: "שואלים ודורשים בהלכות פסח שלשים יום לפני הפסח".

סעודת פורים ומשלוח מנות

סעודת פורים בכל הארץ ביום ששי י"ד אדר, ובירושלים עושים סעודת פורים ביום ראשון ט"ז אדר. משלוח מנות: בירושלים זמנה של מצוה זו בשנה זו, ביום ראשון ט"ז אדר שבו עושים סעודת פורים.

ושולחים שתי מנות לאיש אחד. וכל המרבה הרי זה משובח. והמחמיר לשלוח מנות גם בשבת (במקום שמותר לטלטל) תבוא עליו ברכה.

אין לומר על הנסים ביום ראשון, ואפילו בברכת המזון של סעודת פורים אין אומרים על הנסים. וטוב לאומרו בהרחמן, שיאמר 'הרחמן הוא יעשה לנו נסים ונפלאות כמו שעשה לאבותינו על הנסים וכו'.

אין להתענות בירושלים ביום ראשון ט"ז אדר, ואפי' תענית של פקידת הוריו אין להתענות ביום הזה, שהרי חייב לקיים סעודת פורים. ואין אומרים וידוי ביום ראשון ט"ז אדר בירושלים בשנה זו, אבל בשאר ערי הארץ יאמרו וידוי כרגיל.

וראוי להרבות תפלות ולהפיל תחינות בשלשת הימים על המצב הנורא של המגפה הרעה הזאת ה' יצילנו, אשר רבים חללים הפילה, א-ל שדי יאמר די ויסר ממנו מכת המות וירפא רפו"ש לכל החולים במהרה, ועצומים כל הרוגיה, שכמה נפילות ושבירות ברוחניות ובפרט אצל צעירי הצאן, ולא נתעלם באכזריות ח"ו, אלא נשא ליבנו אל כפים אל א-ל שבשמים, אשר אליו ורק אליו עינינו תלויות, עד שיחננו וירחמנו ויעצור המגפה הרעה הזאת מכל עמו ומכל עולמו, ויבשרנו במהרה שהמגפה נעצרה. בזכות התורה של תשב"ר ה' עליהם יחיו.

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם