כיכר השבת

טור משפטי

ככה מורחים ועדת חקירה // עו"ד הידי נגב

חברי הכנסת החרדים יודעים היטב שרק ועדה שתהיה בלתי תלויה לחלוטין, תהיה מסוגלת להפיק את ההמלצות על השינויים הנדרשים. כל התנגדות להקמת ועדת חקירה ממלכתית וקידום ועדה ציבורית לא יהיה לשם שמיים, אלא למען מריחה נוספת של בדק הבית והאסון הקשה (דעות)

18
עו"ד הידי נגב | כיכר השבת | י"ד בסיון | 25.05.21
ככה מורחים ועדת חקירה // עו"ד הידי נגב
(צילום: David Cohen/Flash90)

חברי הכנסת החרדים מתנגדים להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבחינת האסון בהר מירון, כזו שהיא בלתי תלויה לחלוטין מהדרג הפוליטי, מוקמת לפי חוק ועדות חקירה ובעלת כלים מיוחדים לחקור, לזמן עדים ואפילו לבצע מעצרים ולהוציא צווי חיפוש. במקום זה, מבקשים חברי הכנסת מיהדות התורה וש"ס לקדם הצעת חוק חדשה שהגישו כדי לייצר המצאה חדשה – "ועדת חקירה ציבורית".

חשוב לעמוד על הצעת החוק הזאת שמקימה יש מאין סוג ועדה לא מוכר ועל הקידום האינטנסיבי שלה בשטח החרדי, שמעורר אף הוא שאלות.

לפי ההצעה, ראש הוועדה הציבורית יהיה ראש רשות מקומית לשעבר וימונה על ידי שר הפנים אריה דרעי. כמו כן, דרעי ימנה נציג נוסף מטעמו; השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ימנה נציג מטעמו וכך גם השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן – ממש אותם אלה שדומה כי עשו הכל כדי להסיר כל מגבלה על כמות המשתתפים בהילולה בניגוד לחוק ובניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים בממשלה; אלה שהתעלמו מהדוחות החמורים שנכתבו על ידי מבקר המדינה בנושא ולא פעלו לתקן את הליקויים, על אף שהיו באחריותם המיניסטריאלית; אלה שלא יישמו את החלטות הממשלה הקודמות שהתקבלו בעניין הר מירון; ואלה שבעולם מתוקן היו הראשונים לבוא ולהיחקר בוועדת חקירה ממלכתית, לו זו הייתה קמה

במילים אחרות, חברי הכנסת החרדים מעוניינים למנות לוועדת החקירה הציבורית את "אנשי שלומנו" – כאלה שחס וחלילה לא יפעלו לבדוק את העסקנים השונים הקשורים להפקת ההילולה, הנהלת קבר הרשב"י והנהלת המקומות הקדושים. ובוודאי נציגים מטעמם שלא יבדקו את כובד האחריות של שרי הממשלה המעורבים.

כמובן שחברי הכנסת החרדים משתדלים להכפיש גם את מוסד ועדת החקירה הממלכתית וטוענים שכל מטרתה היא איתור הגורם האשם. רק ועדה "ציבורית" כמו זו שהם מציעים יכולה "באמת" להמליץ על שינויים תכנונים.

עם כל הכבוד לחברי הכנסת החרדים, ולפייק ניוז שלשכותיהם מפיצות בימים האחרונים בדמות טבלת "משווה" מסולפת, חשוב שהציבור ידע, כי מיקוד הפעולה של ועדת חקירה ממלכתית הוא לחקור ולהוציא דין וחשבון סופי – זה ממש כתוב בסעיף הראשון של חוק ועדות חקירה (!). אבל חשוב מכך, לא ניתן להוציא המלצות נדרשות וחשובות להמשך ניהול האירועים בהר מירון ובכלל לניהול המקומות הקדושים, מבלי לחקור כנדרש ולהגיע לחקר האמת.

על מנת להגיע לחקר האמת לוועדת החקירה שתשב על המדוכה צריכים להיות סמכויות וכלי החקירה הנתונות לפי חוק ועדות חקירה, ועליה להיות בלתי-תלויה. אמנם במשך כהונתו רבת השנים של נתניהו כראש הממשלה לא הוקמו ועדות חקירה ממלכתיות, על אף אירועים קשים שהתקיימו. אבל מספיק לקרוא את דו"ח ועדת זיילר שהוקמה בעקבות אסון ורסאי, והביאה לשינויים חקיקתיים נרחבים בכל הקשור לבנייה בישראל, או את דו"ח ועדת שמגר בעקבות רצח יצחק רבין ששינתה את כל מערך האבטחה על סמלי השלטון בישראל.

כעת חברי הכנסת החרדים נתלים בהתנגדותם לכך ששופט יעמוד בראש הוועדה. הם סבורים שלראש עיר שימונה על ידי שר הפנים תהיה "ראיה ניהולית" בוודאי ראש עיר חרדי שחרד למקומות הקדושים. אבל דווקא ראש עיר כזה אסור שיעמוד בראש ועדת החקירה – עליו להיות ללא פניות ולבחון את הבעיה מהשורש – רק שופט שניהל תיקים וכתב פסקי דין מורכבים ובעלי השלכות קשות על אזרחים ולא קשור לעסקן כזה או פוליטיקאי אחר, יכול להגיע לחקר האמת.

מלבד זאת, רק בוועדת חקירה ממלכתית ניתן למנות חברים המתמחים ברשויות מקומיות, בתכנון ובניה, או במקומות הקדושים ולהבטיח שאלה יהיו חסרי פניות ועצמאיים לחלוטין.

חברי הכנסת החרדים יודעים היטב שרק ועדה שתהיה בלתי תלויה לחלוטין, תהיה מסוגלת להפיק את ההמלצות על השינויים הנדרשים. כל התנגדות להקמת ועדת חקירה ממלכתית וקידום ועדה ציבורית לא יהיה לשם שמיים, אלא למען מריחה נוספת של בדק הבית והאסון הקשה.

קול דמי אחינו צועקים אלינו מן האדמה.

אסור לנו לאטום אזניים.

  • עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה למען איכות השלטון בישראל
תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
הבעיה הקשה ביותר בוועדת חקירה, היא שבראשה עומד אחד משופטוני הבג"ץ הארורים, שבהם אין לאף אחד מהחרדים כל אמון, כיוןן שמטרתם של בני הפקועה הללו הוא רק להעצים את כוחו של הבג"ץ ולשלוט ללא סמכות וללא שנבחר ע"י העם. יסירו את המגבלה בצורך ששופטון ארור יעמוד בראש אותה ועדה והבעיה תיפתר מיד
בני ברק28.05.21
17
במקום שאוחנה ודרעי יחקרו האזהרה הם ימנו את אנשי שלומם לועדה שתוציא אותם זכים כשלג ותטיל את האשמה על בן גוריון
לתת לחתול לשמור על השמנת26.05.21
16
במקביל חייבים פשוט להתחיל לעבוד, להביא מקצוענים ותקציב, איך לנהל את המקום עם מקסימום משתתפים ועם מקסימום בטיחות. מא' ועד ת. כך שבין אם יסיימו את עבודת "מי מאשימים היום" או לא, לשנה הבאה המקום יהיה פתוח (הלוואי שיהיה מוכן אבל הלוואי שהרשב"י יקום לתחיה אחר ביאת גואל צדקינו במהרה בימינו, אמן.)
א26.05.21

הצגת כל התגובות

15
ושוב אנחנו רואים שחברי הכנסת לא שם בשביל החרדי המחיד אלא למען מעסקנים שמנהלים את העדר
דוד 25.05.21
14
מדוייק - העסקנים והפוליטיקאים רוכבים על גבינו!
מדוייק25.05.21
13
חברי הכנסת ככל הנראה יודעים שהם אשמים אך הם פועלים שהציבור לא ידע את זה. על ועדת חקירה הממלכתית לא תהיה להם השפעה ומכאן הפחד הגדול
ללא שם25.05.21
12
מסכימה עם כל מילה
מאמר נוקב ומדויק, מביע בצורה נכונה את רח25.05.21
11
סותמים את האף
הסירחון מתגלה26.05.21
10
אריה דרעי - לדין!
בועז25.05.21
9
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה ההתגייסות של גורמים אינטרסנטיים בציבור החרדי בתמיכה לוועדת חקירה שכל צוררי החרדים שונאי הדת קופצים על זה בכזאת מסירות אומר הכל וועדת חקירה אסון לציבור החרדי אסון ליהדות ואסון לקבר הרשב"י, הגיעה זמן שכל בעלי האינטרסים יעמדו מול הציבור ולא ישפכו כסף על אתרי תקשורת ויתח
לעמל25.05.21
8
יעקב
נ. ב. בל נשכח שהתנועה למען איכות השילטון25.05.21
7
יעקב
בסוף צריך לזכור שועדת חקירה ממלכתית עם ש25.05.21
6
כתבה לעניין
משה26.05.21
5
מאמר לא מקצועי ומגמתי!!! ועוד מעו"ד.... לא נעים. הדיון על ההגבלות היה בנוגע לקורונה בלבד והיו תלונות על המעבר גם בשנים "רגילות" . אז בואו ותבחנו את הנתונים מפרספקטיבה של שנים ולא של שנה ספציפית.
חיים26.05.21
4
כמובן שדרעי וליצמן לא רוצים ועדת חקירה ממלכתית כי הם צהלו שהצליחו ללחוץ על אוחנה לבטל את כל ההגבלות.. איך דרעי אמר...לא יתכן שהים פתוח ללא הגבלות לחילונים ומירון תהיה מוגבלת לחרדים.מבלי לחשוב ששטח הים בלתי מוגבל,ומירון הר תלול.
א26.05.21
3
אז למה שופט בית המשפט העליון ולא דיין בכיר העוסק בדינים מקבילים? הרי ברור שלשופט לא אכפת מקיום ההילולה שזה שיקול מכריע בפסק הדין. או אולי, הצעה: במקום לבזבז כסף על ועדת חקירה פשוט לסגור את מירון לצמיתות. זה מן הסתם מה שהשופטים מעדיפים..
יוסי26.05.21
2
להיכן הגענו שרק שופט הוא המאן דאמר שיכול להחליט הוא משה רבינו המ העורך מעם שכבר למד את כל ספרי המוסר של הדור!!!!?? וכי הוא לא יהיה מושפע מהתקשורת ואם יהיה עליו לחצים האם הוא לא יטה. למה אתר זה נחשב בכלל לחרדי
י26.05.21
1
החכי"ם החרדים פשוט מצפצפים על ציבור הבוחרים.
מוישה25.05.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24