כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

התנגדות המיינסטרים לתורת רבי גדליה נדל

"חרדים "פתוחים" מתלהבים מר' גדליה נדל", כך טען הרב מנחם נאבת; בשיחה מעמיקה עם ישראל שפירא הם צוללים לתורתו של רבי גדליה ולהתנגדות המיינסטרים כלפיו (מאמרים)

24
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ז בתשרי | 03.10.21
רבי גדליה נדל זצ"ל
רבי גדליה נדל זצ"ל (צילום: בני ברק, ויקיפדיה (CC BY-SA 3.0))

פרק ב': אנו משוחחים עם הרב מנחם נאבת שצוטט במאמר אמש וכתב בקשר לדעתו של הגאון רבי גדליה נדל על גיל העולם שהינו מיליארדי שנים: "תמיד משעשע אותי איך חרדים "פתוחים" מתלהבים מר' גדליה נדל רק בגלל שיש לו איזו תיאוריה על גיל העולם וזה לא כפשוטו וכו'".

מה משעשע בכך, ומדוע לדעתך רק "חרדים פתוחים" מתלהבים מכך?

"מה שמשעשע זה הפער בין חברות שונות ותרבויות דתיות שונות. מה שנחשב בתרבות דתית אחת דברים פשוטים ומובנים מאליהם, נחשב בתרבות אחרת כדברים מחודשים, המייצרים "הלם ותדהמה" וכדומה.

"החרדים שנחשבים "פתוחים" מתרשמים ממה שנחשב בעיניהם כחידוש ענקי של הגר"ג נדל בנושא של גיל העולם והאבולוציה, בשעה שדברים כאלו בציבורים אחרים נחשבים לפשוטים, מובנים מאליהם ובָּנָאלִיים.

"מה שמשעשע עוד יותר, ואולי גם מעציב, זה שרבי גדליה נדל שהיה תלמיד חכם עצום ואחד מגדולי הדור בלמדנות והלכה, הוקטן בתודעה ציבורית מסוימת לכדי "הרב של תומכי שיטת תורה ומדע" רק בגלל שאמר דברים שנחשבים פחות שגרתיים בסביבתו".

נושא זה של גיל העולם, הוא כלל לא הלכתי, ואינו נפקא מינה בכל צורה שהיא לסדר יומו של החרדי המצוי. מהי לדעתך ההתנגדות החריפה של המיינסטרים החרדי לדעותיו של הגר"ג נדל, ומדוע סוגי הדעות הללו נחשבים כסדין אדום בחלקים מסוימים של הציבור החרדי?

"ההתנגדות נובעת מכך שהם מסתכלים על כך כביטוי להעדפה של סמכות אחרת, חיצונית, על פני זו של התורה, ללא כל קשר לסוגיא כשלעצמה או לשאלה העניינית אם פרשנות כזאת אפשרית או נכונה. התחושה שיש לחרדים רבים היא שיש כאן שני תחומים שמתחרים על האמת, ודעות מהסוג הזה, בסופו של דבר מבכרות אמת אחרת השונה מזו של התורה".

אבל עדיין, יש רבים מגדולי ישראל כגון הגאון רבי ישראל ליפשיץ מחבר פרוש המשניות המפורסם, ועוד רבים גם מתקופת הראשונים, שחיברו בין 'תורה ומדע', וקבלו את דעתם של חוקרים נכרים מפורסמים (בשינוי מהדעה המקובלת של חז"ל), ואף מצאו ראיות לגישה החדשה ממקורות חז"ל תלמוד ומדרשים נוספים. א"כ מה מפריע לדור שלנו לנהוג כך?

"דבר ראשון: זה לא ענין של הדור שלנו, אלא תמיד היו ויכוחים מהסוג של 'תורה ומדע', ואלו לא ויכוחים חדשים, כך היה גם בימי הביניים, שאז במובן מסוים הוויכוחים הללו היו אולי אף סוערים יותר בגלל שלל סיבות.

"דבר שני: זה לא ענין של מחלוקת ושל דעות או שיטות, אלא זה ענין של השקפות עולם, ומבנים תרבותיים שמאפשרים מחשבות מסוימות ולא אחרות. הסיפור כאן הוא לא השאלה העניינית האם האבולוציה נכונה, כי לא זו השאלה העומדת לדיון באמת בעיני המתנגדים, אלא פשוט יש פה שלילה מוחלטת של הגישה בגלל שיש כאן מבנה חינוכי וערכי הבנוי באופן שאמור לדחות את החיבור ביניהם בגלל ציור הרקע של הדיון כהתנגשות בין שתי סמכויות של אמת שמתנגשות זו עם זו.

"כמו כן, העובדה שמציגים את התמונה בצורה כזו, נובעת בין היתר מהעובדה שהמדע לא תופס מקום בעולמם, ולכן זה לא עולה הרבה לדחות את המדע בקש. לעומת זאת בחברה שבה יהודים דתיים מחונכים לתרבות שבה למדע יש מקום, חשיבות ונוכחות, ההתייחסות לסוגיה זו תהיה בהכרח שונה".

מה אם כן אפשר לומר על המתח שבין תורה למדע?

"לדעתי אין קשר בין התורה למדע ושניהם עוסקים בנושאים שונים לחלוטין, וזאת בניגוד לגישה שמציירת את התורה והמדע כמתחרים על האמת ובאותה זירה. התורה עוסקת במה שראוי להיות במציאות, והמדע מתעסק במה שיש במציאות. אלה תחומים נפרדים לחלוטין ולא מדובר בתחומים מתחרים, בשל כך אין כל מתח בין התורה למדע והם יכולים לשכון היטב יחד בשלום.

"ההבחנה הזו היא גם מה שעמדה בתשתית של כל אותם חכמים בהיסטוריה היהודית שידעו להפריד בין תורה ומדע ובכך להראות שאין כל מתח ביניהם".

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
19
כל אחד לקח את דברי ר"ג לדרגה של השומע עצמו. והרי אף אחד מהמתנגדים לו לא היה בדרגתו. זאת לבד מהצמצום השכלי לתפוס חלק מהדברים (שלפעמים הובאו כנקודה לניתוח מעמיק) ולעשות מזה מסקנא ונושא לניגוח
אליהו04.10.21
18
"התורה עוסקת במה שראוי להיות במציאות, והמדע מתעסק במה שיש במציאות"???? התורה אינו דבר תיאורטי בלבד. התורה עוסקת במציאות - הנצפה וידוע וכן לא נצפה וטרם ידוע. הסתכל באורייתא וברא עלמא כך שאין מקום למדע לסתור את התורה. בלי לתת חשיבות למדע, היא תופסת מקום מכיוון שלרוב הדברים סתומים בתורה, יש מקום לדון
נא לבחון שוב03.10.21
17
עצוב שיש אנשים שחושבים שהם יכולים למתוח ביקורת על תורת ר' גדליה, בעוד שלכל הדעות הם עצמם רחוקים מתורת החזו"א הרבה יותר ממנו, קשוט עצמך ואח"כ קשוט אחרים.
עצוב03.10.21

הצגת כל התגובות

16
זה פשוט לא נכון ביסוד. כתוב הסתכל בתורה וברא עלמא, אותו אחד שברא את התורה ברא את העולם ולכן לא יכול להיות סתירה בין תורה למדע , אלא שיכול להיות שאנו לא מבינים את אחד מהם או את שתייהם אפילו… לא הכל כזה פשוט כמו שחושבים
…..03.10.21
15
כל המקורות תומכים בדעת חכמי העולם. כגון הפסוק " כאלף שנים בעיניך - כיום אתמול כי יעבור". הקב"ה בונה עולמות ומחריבן. וכן גם בבראשית האדם נברא אחרון ביום השישי - כאשר כתוב במפורש - שהחיה הרומשת על הארץ נבראה קודם. כל אלה תומכים בגישה שהמדע פשוט נותן לנו פרשנות מרחיבה על בריאת העולם. כך שהנסיון לח
מהנדס03.10.21
14
רבי גדליה ע״ה לא זקוק להסכמתו של איש. אגב, מי הוא המיינסטרים?
מאיר03.10.21
13
מה שמקומם הוא שתירוצים כאלה ואחרים אכן נכתבו בדורות עברו כדי ליישב לכאורה את התורה עם המדע של אז, באופן דחוק ומעוקם, מחמת הצורך להתחשב עם מה שנראה אז כאמת אבסולוטית. אבל היום המדע בעצמו הוכח כגמיש ומפוקפק כך שכבר אין שום צורך אפילו לחשוב שניה באותם תיאוריות…
משה03.10.21
12
שמעתי בשם אחד מגדולי ישראל שליט"א: התורה והמדע לא מתחרים. גם בנקודות שמשמע בחז"ל לא כפי המדע, אין הכרח שחז"ל צדקו, כי חז"ל לא עסקו במדע. יכול להיות שאילו היו משקיעים בלמידת המדע, היה שייך לומר שתמיד דבריהם מכריעים, אלא שעפ"י רוב הם לא עסקו בזה כ"כ, אלא בראיית התורה ומעשי המצוות.
אבי03.10.21
11
המיינסטרים יתנגדו לכל דבר, העיקר שישאיר את הציבור החרדי מצומצם, בור ושטחי....
מושיקו03.10.21
לצערי אתה כ"כ צודק... הציבור בחרדי מושתת על "היהודי הגלותי" שכל הזמן עסוק בלא מודע בהישרדות. כולם רעים, מושחתים והציוניים רק מחפשים להרוס אותנו....אינני חושב שיש מצב להימנע מזה. זה פשוט בDNA כבר זורם בנו מאות שנים.
דוד04.10.21
מושיקו--------- כשמו כן הוא...
?04.10.21
10
אנא אנא להפסיק לכתוב ברדידות איומה על נושאים סופר עמוקים ר' גדליה דבר ראשון היה מדקדק עצום בהלכה חזוןאישניקקקקקקק ושיטתו היא נושא לדיון רחב ככל שיש מי שיסביר אותה היטבבבבבב לא נשכח את היסוד של הגר"ח "נעבעך אפיקורוס הרי הוא אפיקורוס" אז מי לוקח אחריות????????.
איש פשוט03.10.21
9
אם כבר מה ש"החרדים הפתוחים" כהגדרתו מתלהבים מתורתו של ר' גדליה זה יותר בזה שהוא קיים את זה שאסור להתפרנס מלימוד תורה ומהצדקה ולכן עבד לפרנסתו
נועם03.10.21
איך אפשר להתנגד למה שלא מבינים?
ליגה אחרת04.10.21
8
זה מאמר שנאמר שיבוא היום שבו ישכנו בשלום כל ההפכיים המדומים
ללא שם03.10.21
7
גיבובי הבלים, חושבים שגיליתם את העולם... זוג ליצנים רדודים.
חזונישניק03.10.21
6
יש ספר מדהים בנושא תורה ומדע, מציע לכולם לקרא ספר בשם "בין קודש לחול" של הרב איתן קופמן. הספר מבוסס על עקרונות מהרב קוק, אך לא רק. ספר שמברר מדוע אין באמת סתירה בין תורה ומדע, יחד עם זאת מציף את הקשיים שעולם המדע עלול ליצור כלפי התורה ומתמודד איתם. למשל,על הסכנה שיש למי שהולך לאקדמיה, ועוד.
מאמין04.10.21
5
אולי במחשבה מחוץ לקופסה העולם קיים מיליוני שנים אבל ללא חיות של האדם והקדושה. ואז בריאת העולם הכוונה להתחלת הבריאה מתוך הבלאגן שהיה במיליוני שנים.
רב לא חוקר אלא חושב04.10.21
4
כיהודי שזכה לשיחות ארוכות עם ר' גדליה האגדי, אומר : א] אין ר' גדלי' 1 אלא היו כמה ר' גדלי' דהיינו שהיו לו כמה שטחים שלא אחז כמו שהעוילם אוחז ב] היו לו הרבה דברים שאמר בלשונו המיוחדת אך בעצם זה לא סתר את תפיסת העולם ג] היו הרבה [ואולי רוב] הדברים שאמר שמחוסר הבנה של הסובבים אותו [בהם חלק מתלמידיו ב
יהודי04.10.21
3
אני מסכים שאין קשר בין "תורה" ל"מדע" אבל ההסבר שלך לא ממש מובן ונראה ממש אפולוגטי - כשכתוב בקוהלת שהשמש מקיפה את הארץ זה מה שראוי שיהיה??? דעתי היא אם להשתמש במילותיו של פרופ' ליבוביץ המנוח - לא ירדה שכינה להר סיני למלא מקום פרופסור לביולוגיה/ קוסמולוגיה/ היסטוריה באוניברסיטה, כתבי הקודש משמשים למטר
חברונר04.10.21
עלאק חברונר, לא כל מין ואפיקורס צריך לקבל במה
מאמין בן מאמין04.10.21
2
קל לשלול מתוך בורות. קשה להגיב מתוך הבנה. זו תמצית הבעייתיות של החרדיות בת זמננו.
יקה כעל תורה עם דרך ארץ 03.10.21
1
"התורה עוסקת במה שראוי להיות במציאות, והמדע מתעסק במה שיש במציאות". -- אולי יכול מישהו להסביר מה הכוונה בזה. האם יש למילים אלו הסבר, או זה ג"כ "ראוי להיות" ?
מרדכי03.10.21
ראה את הקדמת הרמח"ל למדרש רבה. ממש מפורש
בני04.10.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הראשון לציון: "בימים כתיקונם היו צריכים לפרוש מהממשלה"

חזקי שטרן | 26.05.24

חוק הגיוס של שר הביטחון

"החרדים לא התנגדו" | גלנט: 50% חרדים יתגייסו ב-5 שנים

ישי כהן | 26.05.24
ש

בקוראי שמו

עם הפנים להילולא הבאה: מצילים את קבר שמואל הנביא

כיכר בשיתוף קול שמואל | מקודם

הוא ימליץ טוב

ל"ג בעומר בחצרו של זקן רבני רומניה בעולם

חיים רוזנבוים | 26.05.24

בני עליה, אדוננו בר יוחאי 

חכמי בני ברק מה לכם פה ומי לכם פה? לכבוד התנא האלוקי!

חיים רוזנבוים | 26.05.24
ש

ניתן לתרום מכספי מעשר

ההגרלה! ספר תורה משלכם וגם פדיון שבויים

כיכר בשיתוף יד לאחים | מקודם

תורתו מגן לנו

אלפים בהדלקה המרכזית לבני הקהילות הספרדיות בבית שמש

חיים רוזנבוים | 26.05.24

שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ

ההדלקה המסורתית ברחבת הכותל - בהשתתפות המונים

חיים רוזנבוים | 26.05.24
ש

מקור הברכה - "בקוראי שמו"

כולל אברכים שומר על קדושת ציון שמואל הנביא

כיכר בשיתוף קול שמואל | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

מהיכן הרמב"ם ידע שרבי עקיבא היה נושא כליו של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 26.05.24
ש

הייטק, הנדסת תוכנה >>

את הולכת לעוף על זה! • כך תרויחי כפול!

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם
ש

נדיר!!

הזוהר שאתם צריכים ללמוד היום: "ההוא יומא דרבי שמעון בעא לאיסתלוקא מעלמא" 

כיכר השבת | מקודם

רְצוֹנֵנוּ לִרְאוֹת מַלְכֵּנוּ, בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

רבבות חוגגים ב'חצר ההילולא' בשמעון הצדיק | תיעוד ענק

חזקי שטרן | 26.05.24

ואמרתם כה לחי

ברחבת הישיבה: חבר המועצת פתח במחול ופיזז לכבוד התנא האלוקי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.05.24

הוּא יַמְלִיץ טוֹב עָלֵינוּ, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי

באמצע הלילה, עם מעט חוגגים: כך הודלקו המדורות בציון הרשב"י • תיעוד עצוב

חזקי שטרן | 26.05.24
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

הילולת ל"ג בעומר • צפו

השר בן גביר במירון: "הכניסה מסוכנת; זה פיקוח נפש"

איציק אוחנה | 26.05.24