כיכר השבת

חב"ד נגד הפרדה, אבל בעד המאבק

התמיכה ב´שיחת השבוע´ במחאת החרדים נגד בג"ץ, עוררה שאלות אצל מקצת הציבור. האם חסידות חב"ד תומכת בהפליה עדתית? (דעה)

28
מנחם ברוד | כיכר השבת | י"ח בתמוז | 30.06.10
ההפגנה נגד בג"צ
ההפגנה נגד בג"צ (כיכר השבת)

התמיכה שהבענו בגיליון זה במחאת הציבור החרדי נגד החלטת בג"ץ בפרשת עמנואל, עוררה שאלות אצל מקצת הציבור. האם חסידות חב"ד תומכת בהפליה עדתית? – נשאלנו. האם חב"ד, שקולטת במוסדותיה את כל הפונים אליה, מביעה הזדהות עם מי שדוגלים בהסתגרות ובהפרדה?

ראוי להבהיר את הדברים. קודם כול הדגשנו היטב כי אנו, כמו הציבור העצום שיצא אל הרחובות בהפגנות הענק בירושלים ובבני-ברק, לא באנו לצדד בצד זה או אחר בפרשת עמנואל עצמה. אין לנו הכלים לשפוט אם אכן הייתה שם הפליה עדתית פסולה, או כטענת הורי המגמה החסידית, ובהם גם הורים יוצאי עדות המזרח, הייתה הפרדה זו על רקע של רמת דתיות ויראת-שמים. זו שאלה שרק בית-דין שנכנס לעובי הקורה יכול להכריע בה.

המחאה הייתה על התערבות בג"ץ בחינוך החרדי, וניסיונו לכפות על הורים כיצד לחנך את ילדיהם. אילו היה מסתפק בשלילת תקציבי מדינה מבית-הספר, עדיין היה אפשר להבין זאת, אבל ברגע שניסה להכריח הורים לחנך את ילדיהם שלא על-פי הכרתם והוראות רבותיהם, עד כדי השלכתם לכלא – מעשה זה נהפך לכפייה אנטי-דתית, שכנגדה יש להתקומם בכל העוצמה.


נכונות להקרבה

אכן, דרכה של חסידות חב"ד היא דרך של קירוב לבבות ופתיחת השערים לכל אדם מישראל. במוסדות חב"ד אין ברוך-השם 'מכסות' לבני עדות כאלה ואחרות, אלא כל הבא – ברוך הוא. כל ילד הוא בן אברהם יצחק ויעקב, וכל ילדה היא בת שרה, רבקה, רחל ולאה. כל יהודי הוא בבחינת בנו-יחידו של מלך מלכי המלכים הקב"ה, וזכות גדולה היא לחנכו לתורה וליראת-שמים.

במוסדות חב"ד נקלטים תלמידים מבתים מגוּונים. אין זה דבר קל. ילדים לומדים יחדיו וקושרים יחסי חברות, אבל אין הם יכולים להתארח אצל כל חבר כיתתם ולאכול בביתו, בגלל הבדלים ברמות הכשרות. צריך גם להתמודד עם השפעות לא-חיוביות שנובעות מחשיפה לתכנים מסויימים באותם בתים. ובכל-זאת חב"ד קיבלה עליה אתגר זה, ופיתחה כלים מיוחדים להתמודד עמו.

זו הדרך שביסס הרבי מליובאוויטש, שהחדיר בשומעיו את האחריות לכלל-ישראל. המחוייבות ליהודי שני מצריכה מסירות-נפש ונכונות הקרבה. כשם שהיית מוכן לתת מלחמך בעבור אדם רעב, כך עליך להיות נכון לוותר על שלמותך הרוחנית כדי להציל את הזולת שנשמתו הצמאה זועקת. ובסופו של דבר, דווקא הגישה הזאת מחשלת את הילדים וגורמת להם להרגיש אחריות ותחושת 'שליחות'.

ועם זה, יש חוגים ביהדות החרדית הדוגלים בגישה אחרת. הם שואפים להקים חומות בינם ובין הרוחות הרעות המנשבות בעולמנו, ולגדל את ילדיהם בחממה מגוננת. אפשר להתווכח איתם על כך, אבל אי-אפשר לשלול את זכותם לחיות לפי דרכם ולגדל את ילדיהם על-פי תפיסתם. אין לרשויות המדינה שום סמכות לשלול מההורים האלה את זכותם לחנך את ילדיהם על-פי שיטתם והוראות רבותיהם.

תקדים מסוכן

בג"ץ אינו הכתובת להכריע בין גישות אידאולוגיות ותפיסות חינוכיות, ואסור להניח לו להתערב בחינוך הדתי והחרדי. התערבות כזאת יודעים היכן היא מתחילה, ואין לדעת היכן תסתיים. יש מדינות בעולם שבהן בתי-משפט כפו על בתי-ספר דתיים לקבל תלמידים לא-יהודים, או אסרו שחיטה כשרה ועריכת ברית-מילה שלא בחדר ניתוח. זה עלול לקרות גם פה.

הפליה על רקע עדתי פסולה ומכוערת, ויש לעקור אותה מן השורש. פרשת עמנואל חשפה כמה כאב ועלבון חשים המוני יהודים יקרים, שנפגעו מהפליה כזאת. אין לה שום הצדקה, בוודאי לא על-פי התורה. אבל זו פעולה שצריכה להיעשות בזירה הציבורית והחינוכית, לא באמצעות בית-המשפט.

תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
הייתכן? הוא כותב כי פנו אליו ולכן הוא מבהיר וכו', בעצם הוא חוזר בו מהעיסוק בעמנואל, וטוען כי אין בידיו מידע נכון על מה שקרה שם. ושלא יבלבל, במאמרים קודמים הוא תמך באפליה, כעת כנראה קלט שזה מזיק אז חזר בו.
הבני30.06.10
13
אם חב״ד נגד ההתערבות של בג״צ בחינוך משמע שחב״ד נוקטת עמדה וסוברת שהרקע להפרדה הוא דתי ולא עדתי. ילמדנו רבינו...
גדי30.06.10
מה צודק? אם הוא לא נוקט עמדה ואין לו את הכלים לבחון האם היתה אפליה על רקע דתי או עדתי, אז מדוע הוא כותב שהוא מתנגד לבג"צ שמתערב בחינוך? משמע ממנו שהוא כן חושב שהרקע היה דתי ולא עדתי? אתמהה... האם רק בגלל שמדובר בחסידים (אשכנזים) הולכים חב"ד עם סלונים? איה אהבת ישראל?
צנזור30.06.10
12
כזה מסכן שאולץ לחפש מילים שאינן קיימות בלשון הקודש כדי להיחלץ מהשד הגזעני הסמוי שברח ממנו בכתבה הקודמת. מתברר שוב-המנטליות האשכנזית הגזענית ינקה מתרבות אדום=אני ואפסי ,והיא קיימת גם אצל החילוניים וגם אצל זקני הציבור הדתי לאומי ובכמיות גדולות בציבורינו.רק חבל שגם אצל דובר חב"ד נראה שהיא קנתה שביתה.
נחמן .ט30.06.10

הצגת כל התגובות

11
הכותב עצמו גזען לא קטן. ההשוואה המגוחכת בין המאסר של הרבי הריי"צ לקרקס עמנואל שזה לא ייאמן שבשביל זה הומצאו "דוברים". אדמו"ר הזקן ידע שכך ידבררו אותו?
קלמן זריהן01.07.10
10
גם בחב"ד יש גזענות בינם לבין הספרדים,הם מתפתחים על סמך הספרדים,הם לא יתנו את בנותם לספרדים ולא את בניהם ,המטרה שלהם לעשות כסף על גבם של הספרדים ,הרבנים הם אשכנזים והתלמידים הם אשכנזים,שילכו להחזיר בתשובה את החילונים האשכנזים שלהם ושיעזבו את הספרדים.
יוסי02.07.10
9
אחר מאמרים שתמכו בעיניים עיוורות באפליה, הבין ברוד וחב"ד כי הם הגזימו. ועכשיו הוא כותב לעניין, לפי תורת הבע"שט האמיתית, שאסור להפלות ותפקי בי"ס הוא לחנך ילדים ולא לבדוק הורים.
בני30.06.10
8
למה הוקמה גדר? למה הונהגו תלבושות שונות? למה לעו"ד גרין לא היה מה לענות לשופט מלצר כששאל אותו : " האם אדוני ביקר בבתיהם וראה כי יש להם טלויזיות" ואז הוא ענה "אני מניח" ככה סתם בלי ביסוס, אם אתה כחבדניק מתעלם מהעובדות הללו אתה חוטא לייעודה של חב"ד כמגשרת ומפשרת. חוטא לאמת!
משה מזרחי30.06.10
7
הרב יעקב יוסף אמר בפירוש שהיתה אפליה על רקע עדתי הביא עובדות בשטח למשל חסיד רוזין שבקשו ממנו קיר גבס לחצוץ בין המגמה החסידית לבין הפרענקיות השם ירחם האמת זועקת אז לא לבלבל העובדות המוצקות ומי שרוצה לבנות בית ספר חסידי יבנה מכספו ולא מכספי ציבור בכלל בית ספר בית יעקב צריך להיות בית ספר לכל החרדים בל
ל30.06.10
6
כתמיכה בגזענו מהסיבה הפשוטה, לא הושמעה שם שום מילה כנגד גזענות באשר היא. לעומת זאת לקחו את החשודים בגזענות ועשו סביבם טקס שלם, ריקודים ומחולות. אם אתם נגד גזענות אז תגידו את זה מה כל כך קשה ? תגידו אנחנו מגנים גזענות, זה הכל
יוני30.06.10
ל'אשכנזים' ולא ל'ספרדים'?
יצחק05.07.10
5
אני חושב שההפגנה כביכול נגד הבגצ זה טובל ןשרץ בידו ולכן לקיחת צד במאבק הזה זאת צביעות ממדרגה ראשונה
יוסי 30.06.10
4
לגזענות רבת השנים המפלגת את בני עמינו הקדושים לרסיסי רסיסים. יש להקים בי"ד המורכב מנציגים מכל העדות והחוגים שיהווה מעיין וועדת חקירה על כל התופעה המבישה בציבור החרדי.רק הצפת הסוגיה ודרכי ההתמודדות עימה תנמיך את הלהבות והשנאה שפרצה ולענ"ד רק תלך ותצבור תאוצה.
אהרלה.א30.06.10
3
בית יעקב בנות מבנה חלופי ברמות א
בית יעקב 11.07.10
2
במחלוקת הגזע הארי עם בני האבות הטהורים בני עדות המזרח...הפכת בעל כרחך לצד ,וזה בניגוד לדרכו של הרבי שנקט להיות בצד הכלל ולא הפרטים. ממש על כך נאמר מוות וחיים ביד הלשון.
מאוכזב30.06.10
1
כבר כתבו על זה באחת התגובות. הצהרה על תמיכה בבג״צ בגלל התערבותו בחינוך הטהור, היא לקיחת צד ברורה וצידוד בעמדה כאילו ההפרדה היא על רקע דתי ולא עדתי. ברוד מתחמק וחושב שהקוראים לא ישימו לב. הציבור הספרדי יזכור היטב מי עמד לצידו ומי לצד שכנגדו.  
בראבו ברוד30.06.10
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24
ש

בכל רגע נתון

נסו את זה בבית: כמה כסף צברנו בתכניות החיסכון הפנסיוניות?

כיכר בשיתוף מנורה | מקודם

טור דעה

הוועדה למינוי דיינים עדתיים // עו"ד יוסף ויצמן

יוסף ויצמן, עו"ד | 15.05.24

העברת החוק הקודם | התגובות

גנץ מגיב לתרגיל: "חוק הגיוס שעבר, היה בשביל גישור זמני"

קובי אטינגר | 15.05.24

"אתם תעופו לכל הרוחות" | צפו

צריך לעשות קריעה; כך הגיב גפני על חוק הגיוס הקודם שעבר

חנני ברייטקופף | 15.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

מחשק את גנץ וגלנט

פיתרון או התחמקות? רה"מ הודיע: "החלטתי לקדם את חוק הגיוס שעבר בכנסת הקודמת"

חנני ברייטקופף | 15.05.24

מסורת למעלה מיובל שנים 

בעיר העברית הראשונה: יום שכולו תורה ב"תפארת רפאל" | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 15.05.24

שידור חוזר

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון שהחזיק בספרייה היהודית הגדולה ביותר

ישראל שפירא | 14.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

המסקנות, הזיכרונות והמבט קדימה

שנתיים לטבח הגרזנים הנורא באלעד: הגיבורים חוזרים אל רגעי האימה | פרויקט מיוחד

משה מנס | 14.05.24

'בר בי רב' המרכזי ליום העצמאות

"יום שכולו תורה" ב"תפארת רפאל" | צפו בשידור חוזר

כיכר השבת | 14.05.24