כיכר השבת

באיזה שפה זה?

עשרה דברים משעשעים שרק חרדים מבינים

יש מנהגים שלא משנה כמה תסביר לאחרים, רק חרדי יבין • אספתי בשבילכם עשרה דברים שאם אתם חרדים אמתים אתם תהנו ואפילו תצחקו • החרדים אל דבר ה', בואו (מעניין, חרדים)

69
ארי טננבוים | כיכר השבת | י"ז בכסלו | 21.11.21
הפשקווילים במאה שערים מחזיקים את הקירות
הפשקווילים במאה שערים מחזיקים את הקירות (צילום: פלאש 90)

אם תבוא לאדם רגיל מן השוק ותגיד לו משפט עסיסי ב'חרדית', נניח: "אנחנו צריכים א 'צענטר' למנחה גדולה", הוא יסתכל עליך כאילו נפלת מהירח. מה לעשות, יש ניואנסים שרק חרדים מבינים.

לפניכם עשרה דברים שאם אתם חרדים אתם חייבים להכיר. אדם שאינו שומר תורה ומצוות לעת עתה יהיה בטוח שזה סינית.

1. שקית גל פז

כל ילד חרדי גדל על זה. שקית של חנות הדיסקים (והקלטות) 'גל פז' מהשדרה בגאולה. הרי - פעם בכל אופן - זו הייתה החנות הגדולה והמוכרת ביותר באזור. שקית בגודל ממוצע שנוחה לכל מה שצריך. בין לגמרא עם כריך מעשי ידי הרבנית המסורה ובין למסמכים למשרד הפנים ברחוב שלומציון המלכה בסמטאות רחוב יפו.

היו כאלה שניסו לחקות את 'גל פז' והמציאו שקיות נוחות משלהם, אבל המקורי תמיד טוב יותר.

קומפקטי ונח - אברך עם שקית גל פז (צילומסך מתוך "מה זה זה")

2. כיכר השבת

קצת אחרי החנות המיתולוגית 'גל פז' נמצא את 'כיכר השבת' בסמוך לרחוב יחזקאל ומאה שערים. במרוצת השנים הכיכר (שבכלל אינה אין בה כיכר עגולה) נקראה כך על שם ההפגנות הרבות שנעשו שם לכבודה של השבת. אתם יודעים איך קראו לכיכר לפני שהיא נקראה כך? כיכר יחזקאל..

וכמובן, אתר האינטרנט החרדי המוביל והגדול מכולם "כיכר השבת". אין ילד חרדי (בטח אחרי שיש לנו את אתר הילדים המעולה "כיכר קידס") שלא מכיר את האתר ואין מבוגר שלא נכנס להתעדכן על הבוקר "מה כתבו בכיכר". אפילו רב גדול מאזור המרכז, מופרש מכל ה'עולם הזה' שדיברתי אתו לצורך כתבת המגזין "הבורחים לחו"ל מדברים" – אמר לי שהוא מכיר את האתר.

3. קו 400

אחד הקווים העמוסים והמדוברים ביותר בחברה החרדית. הקו שמוביל מירושלים לבני ברק וחזרה. עשרות סיפורים של השגחה פרטית על כובעים שאבדו ונמצאו בדרך נס ושידוכים שנרקמו (ואולי גם נהרסו, ה' ישמור) בגלל שיחות במהלך הנסיעה.

לטיש, בר מצווה או חתונה, סתם לטיול ברחוב רבי עקיבא או למפגש חברים עליז, מה שבטוח שתעלו לאוטובוס לא יהיה מקום לשבת.

4. צ'ולנט בליל שישי

טוב, גם אחינו שבתפוצות כבר גילו את הגן-עדן הזה. ביום חמישי בלילה הולכים לאיזה מסעדה טובה, מפרישים מינימום כליה (סתם נו, לכל הפחות שלושים שקלים לקופסת פלסטיק קטנה) ויושבים עם החבר'ה לארוחה טובה. המשודרגים (ובעצם: הנצמדים למסורת) יאכלו את הצ'ולנט בצהריי שבת וילכו לישון עד זמן מנחה, שהרי שינה בשבת תענוג.

5. סטטוס בוואטספים

כמדומני שאין בקושי אנשים מהמגזר הכללי שמשתמשים בסטטוס של הוואטספ. יש להם פלטפורמות אחרות לפרסם את עצמם אוכלים, רצים או סתם משועממים. בתרבות החרדית, הסטטוס הוא כלי שימושי ופעמים רבות מאוד רווחי. ידידי למקלדת משה מנס עשה על כל נושא הפרסום בסטטוסים כתבה מרתקת ששווה קריאה בהחלט.

תבוא לסתם אדם ברחוב ותגיד לו בוא תפרסם אותי בסטטוס שלך ואני אותך בסטטוס שלי הוא יסתכל עליך במבט שאתה מעדיף שלא יסתכלו עליך.

6. "אריין און ארויס"

טוב, זה אחד המשפטים שבאמת רק לחרדים יש מושג. "אריין און ארויס" פרושו מאידיש זה "להיכנס ולצאת" כשהכוונה היא להיכנס לטבול ולצאת כמה שיותר מהר.

יום שישי בצהריים, בטח מדובר בשבת חורף, המקווה מלא עד אפס מקום ויש כאלה שמוצאים לעצמם את הזמן לשקוע במחשבות בבור של המים החמים (ראה ערך פשקוויל). תמיד יש את המזרזים שימחאו כף אל כף ויכריזו בקול "אריין און ארויס" צווי פעמים.

7. פשקווילים

אם תרצה לצאת נגד מישהו בלי שייחשף שמך, אם תרצה לזעזע את אומות הסיפין במאה שערים רבתי, אאם תרצה ש"תזעקי ארץ" ושכל התושבים והסביבה יעצרו ממרוצת יומם

אם תרצה ש"תזעקי ארץ" ושכל התושבים והסביבה יעצרו ממרוצת יומם, תכין פשקוויל - למצולם אין קשר לכתבה (פלאש 90)

ויקראו בעיון ובדקדוק רב כל מילה – תכין פשקוויל, מודעה עם טקסט שחור ועדיף כמה שיותר גדול, מפחיד ומזעזע – והינה הרעדת את כל אנ"ש כאשר אתה בכלל עמוק בבור של החמים במקווה. שוין. מספרים שמה שמחזיק את הקירות במאה שערים כל כך הרבה שנים זה הדבק של הפשקווילים.

פעם פשקווילים היו יוצאים בהוראת גדולי הדור כאשר רצו להילחם את מלחמתה של תורה והשפעתם של המודעות הייתה רבה. היום כל צוציק שיודע להתנסח בשנינות מוציא פשקוויל חריף. עד כדי כך שראיתי כי יצא פשקוויל שלם נגד התינוק של במבה אוסם. ותזדעזע הארץ ת"ק אמה על ת"ק אמה..

8. נשות האברכים

זה גדול ממני כל הנושא הזה. אין לי את ההסמכה לעסוק במעמדם של אברכים ונשותיהם. גם איני רוצה לפגוע חלילה בדעת תורה. לכן אכתוב בקצרה: יש את נשות האברכים שמכינות סנדוויצ'ים בבוקר לבעל שיוצא לכולל וחוזר רק אחרי סדר שני לאיזה הפסקה קצרה ושוב יוצא ללמוד. ויש את נשות האברכים שנוסעות לדובאי למסע שאיני יודע איך ניתן לפרט אותו נכון בלי שאפגע במישהו או יצנזרו אותי. אז שכל אחד ייקח את זה לכיוון שלו. מה שבטוח, אף אדם מהמגזר הכללי לא יבין למה כולם מחייכים כשהמילה "נשות האברכים" נזרקת לחלל האוויר.

9. זופניק

וכמובן, הדובדבן שבקצפת "זופניק". שם נרדף למקום הנייעס והחדשות הכי חמות ומדויקות. המקווה המיתולוגי ליד מאה שערים. הגדיל לעשות ידידנו איציק אוחנה שלקח את זה בדיוק למקום הנכון ומדי שבוע 'מזפנק' לנו את כל הנייעס והרכילות הכשרה של החברה החרדית. אין אחד שלא פותח את הכתבה ואומר לעצמו בשקט: 'מי יודע, אולי השבוע יראו אותי'..

המקווה המיתולוגי ליד מאה שערים (ארכיון כיכר. חיים גולדברג)

10. התלבטות

אני מתלבט מאוד בין "לא אומרים היום תחנון" שזר לא יבין איזה שמחה ועליצות זה נותן למתפלל הקולט כי תפילתו קצרה עכשיו בשלוש דקות, לבין "אתם יכולים לעבור למושב הקדמי?" ואז אתה בודק אם יושב לידך עוד מישהו ומגלה שהאישה שסך הכל רוצה לשבת וכל החלק האחורי באוטובוס עמוס, מדברת אליך ורק אליך.

יש לכם עוד רעיונות מבריקים שרק חרדים יבינו? כתבו לנו בתגובות

תוכן שאסור לפספס
69 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
54
נחמד למדי לא הייתי מסכים עם כל העשר אבל בהחלט יש כבוד ובודאי מעלה חיוך מתוח שכיחחח...
רפי22.11.21
53
אפשר להוציא על זה ספר . ארי טננבוים לך על זה. לא כתבת ארויס און אריין- כינוי להפסקה קצרצרה בחיידר שנועדה לשתיה ולשירותים.
כתבה נחמדה22.11.21
52
מסתמא .....מילה שחילוני לא יבין ......תנסו....חחחח
המבין22.11.21

הצגת כל התגובות

51
אפשר גם "מה" כפול חמישים פעם שזועק חרדי אוויל שעולה לאוטובוס ומדבר בטלפון...
מאיר22.11.21
למה ככה? כנראה שאתה לא דוס במיוחד
דוס01.12.21
50
ובכן דוגמאות שמשעשעים בטיפשותם במודעות, שרק תושבי מא"ש מבינים. 1] נפגין במלחמת עולם, כלומר שכביש מא"ש יהיה חסום עקב הצתות פחים ושריפות לכמה שעות, 2] כל הגולה כמדורה, שישרפו פחים והנוער הפרוע ישבש ויחסום גם את כיכר השבת וכל נוסעי תחבורה הציבורית אנשים וטף זקנים וזקנות לכתת רגליהם עד רחוב בר אילן, 3]
שעשונים22.11.21
49
"סטטוס", "וואצאפ", אם אין לי מושג מה זה, אני לא חרדי? נו באמת, הגזמתם הפעם!
שמרן21.11.21
48
אפשר להזכיר גם ביטויים תלמודיים שמשתמשים בהם רק בשיחות בין חרדים כמו "ממה נפשך", "לכתחילה" "בדיעבד" וכדומה שזר לא יבינם, אפשר לכתוב מילון שלם לביטויים הללו שבתוך השיחון החרדי.
יעקב21.11.21
47
אתה ירושלמי ירושלמי ירושלמי
הוא ירושלמי21.11.22
46
עוד דברים דומים 1] שמעתי מבדחן בחתונה [בשנת תשנ"ב או נ"ג בחתונת בן האדמו"ר מקרעטצניף ברחובות עם בת האדמו"ר מדזיקוב ויזניץ [אז רב דחסידי ויזניץ ברחובות] הרב אדלר] ]פעם ערבי רדף אחרי בריסקר רוצה לדקור אותו הבריסקר רץ ורץ עד שלא יכול יותר והערבי התקרב מבקש הבריסקר מהערבי תן לי חצי דקה אני צריך לברך בר
בני ברק22.11.21
45
ממש חמוד
ירושלמי21.11.21
44
סעיף 5 השתחל לכאן כנראה בטעות
אפרת21.11.21
43
כנראה אין לכם כבר מה לכתוב
מרקולמה 23.11.21
42
לא יודע איך שכחת אבל: זכרון מויישה! הבית כנסת המיתולוגי החרדי, שאם תגיד את צמד המילים הללו לחילוני הוא יחשוב שאתה מדבר על יום זיכרון לאחד בשם משה..
נו נו22.11.21
41
אפשר להוסיף עוד הרבה דברים סטטוס בוטסאפ? מה הקשר לחרדי זה פשוט שטויות
מוזר21.11.21
מה נעלבת?
אחד גאון20.03.22
40
ספאסטנישט....
עוד רעיון21.11.21
39
חסידות
האמת שאני עדיין לא התרגלתי לראה המביך הז21.11.21
38
לא מצחיק
אפילו מעציב23.11.21
37
קו 402 יותר מפורסם מקו 400 שהוא מתחנה מרכזית (השם יצילנו) וגם אינו 'מהדרין' בהגדרת החוק
אאא22.11.21
36
פארענצ'עס טיכאלע ועוד
אבי22.11.21
35
לרוב החרדים אין סמארטפון וווצאפ מה הקשר של הסטטוסים? וגם נשות האברכים זאת בדיחה של אנשי רשת חברתית ופחות של חרדים לא משהו...
ירושלים21.11.21
נכון מאד
יהודי שאכפת לו22.11.21
34
8 גדוללללללללללללללל
david21.11.21
33
בכיכר השבת היה כיכר בצורת משולש. בשנים שהרחובות שטראוס וישעיהו היו חד-סטרי. נהגי המוניות קראו לשני הרחובות "עולה יורד" ישעיהו =עולה ושטראוס = יורד. בכל אופן כיכר השבת זה לא הצומת אלא בכיכר המשולש איפה שרחוב שטראוס וישעיהו נפגשים.
maxmen22.11.21
32
בושה וחרפה שאתר אינטרנט יכול להקרא " חרדי " כי מי שחרד לדבר ה' לא יגע בשום אתר חרדי וסטטוס ווטצא'פ, הולוואי שנזכה לחזור בתשובה שלמה, ולקדם פני משיח במהרה!!!
*22.11.21
*?!
זה נשמע ממש כמו קנאי בעל תשובה שלפני יומ22.11.21
אז איך יש לך אינטרנט?
אני30.11.21
אז איך יש לך אינטרנט?
יע22.11.21
הכול בסדר איתך
דוד22.11.21
31
כמה דברים נוספים אם כבר וטסאפ אז ברור שוסטאפון וגם הביטוים: וכן למר (הכי מצחיק שנשים אומרות את זה לנשים, לא הבינו את הפירוש המילולי..) איפה הם אוחזים.. במקום איפה הם עכשיו ודרך אגב גם בבני ברק בר' עקיבא היה גל פז לדעתי לפני גאולה
אני21.11.21
30
אפשר היה לכתוב משהו הרבה יותר... חרדים גרים לא רק בירושלים, כך שעם כל הכבוד 1,2 ו9 (נגיד כיכר השבת מפורסמת בזכות הפגנות, אבל כנראה לי גם בציבור הכללי) זה ירושלמית ולא חרדית. 4 שייך סללורי ישיבה, למרות שיש כאלו שממשיכים מסורת גם אחרי חתונה. נשים ובחורות בליל שישי מתעסקות בהכנות לשבת ולא בבילויים. 5 -
בזבוז21.11.21
29
אני הכרתי רק את 5 ו 9 . ואני חרדית אמיתית...
בלה בלה בלושי 21.11.21
כנראה שאת לא... לחרדית אמיתית אין סמרטפון!!! (גם מי שקיבל איזשהו אישור לאינטרנט לצורך פרנסתו זה רק במשרד!!).
יו21.11.21
זה מתחיל ב"אישור לאינטרנט לצורך פרנסתו" ומגיע לכתיבת טוקבקים בכיכר השבת מהמשרד ועל חשבון שעות העבודה. פח השמן הטהור.
היי יו,22.11.21
28
בערד יש שקית של ליברמן, נראה לי הרבה יותר נוחה מגל פז... וגם ב"אוכלוסיה הכללית" יעני אנחנו החילונים הגמורים משתמשות ומשתמשים בסטטוס של ןואצפ, אתה יודע חילונים המציאו אותו וחילונים משתמשים *גם* בפלטפורמה הזאת... ככה זה שיש את החופש לעשות מה שרוצות.
מיכל החילונית21.11.21
משתמשות ומשתמשים חה חה חה
אני22.11.21
27
מזמן קו 400 הוחלף בקו 402 כולל העומס
משה21.11.21
26
הנה עוד כמה בשבילך, הרב טננבוים: "אתה יכול אולי לעבור ולשבת לידו?" אומרת לך האישה באוטובוס, וכוונתה ברורה: הרי היא לא תשב לידך, ורצוי שהגברים "יצטופפו" קצת ויפנו מקום לנשים. ואת כל זה היא אומרת לך, ללא מילה אחת. המבט אסיר התודה שנותן בך הנוסע החרדי שהתיישבת לידו באוטובוס מלא חילונים. הוא מרים את ר
חנן. ב.21.11.21
25
"פשקווילים" במקור, אלו "כתבי שיטנה" שבאים להשמיץ אדם.
יהודי21.11.21
24
מהכל נהניתי, עם הכל הזדהיתי, עד שהגיע ה"סטטוס בוואטסאפים". אתה בטוח שזה נכלל בהגדרה של "רק חרדי יבין"? לרובנו אין בכלל סמארטפון...
אחד שגולש ממחשב21.11.21
צודק להרבה יש סמארטפון אבל להרבה אין...
מוס שוקולד21.11.21
23
"להוציא אותך, או אתה יוצא בעצמך"? המשפט שירתיח חילוני, אבל אצל חרדי (בעיקר ישיבשער) יגרום לחיוך של מבוכה ו: "להוציא" או "אני יוצא בעצמי"..
מויישה22.11.21
22
היתר לא לעניין.. חילוני לא משתמש בסטטוס?? באיפה לקחת את זה.. ? נשות אברכים? נו נו...
ללא שם22.11.21
21
ההפגנות נעשו שם "לכבודה" של השבת? אמממ... לא כל כך משוכנע
הפגנה לא חשוב על מה22.11.21
20
טפשי וילדותי
תת רמה21.11.21
19
מה הקשר לחרדים? זה אולי החיים של ה׳קראצערס מהשכונות המסריחות בגאולה ומאה שערים. אני חרדי ודובר אידיש מינקות ומדבר אידיש עם ילדי, וזה לא השפה שלי ולא מובן לי ולא מצחיק לי.
א יאָצמאַך21.11.21
18
את העיקר שכחת: "להוציא אותך, או אתה יוצא בעצמך"? (המארח לפני הקידוש בליל שבת, לחילוני התמים שלא מבין מדוע מגרשים אותו מהבית אליו הוזמן ורק הגיע....)
יעקב21.11.21
אף פעם לא חשבתי על זה.. מצחיק באמת
אני21.11.21
יותר מצחיק מכל הכתבה הזו
שרה21.11.21
17
שנון ומצחיק
יפה מאד21.11.21
16
"ממה מנפשך". החילוני בטוח שהולכים להרוג אותו והחרדי מתכונן לפלפול עמוק בגמרא
מויישה22.11.21
15
נשות האברכים לא הבנתי אשמח להסבר רחב
נו נו22.11.21
14
ממש לא משקף, סליחה
ללא שם21.11.21
13
דרשת
דרשת שבת הגדול ושבת תשובה זה מקור לפרסומ21.11.21
12
1. נו, שכוייח. 2. למה הנפקמ. 3. קלוייצ'. 4. איפה אתה אוחז (איפה אתה נמצא/לאיפה הגעת)
אהרל'ה23.11.21
11
לגבי 6] אריין אין ארויס בחיידר היה עוד גבר דומה שנקרא "הפסקה ארויס אין אריין " כלומר הרי יש הפסקות בחיידר כמו בבית ספר בין שיעור לשיעור אלא שיש הפסקה גדולה ויש קטנה בחיידר היה הפסקה שלא נקצב זמנה בדקות אלא היתה הוראה מהרבה עכשיו יש "הפסקה ארוייס אין אריין כלומר לצאת ולהיכנס כשהכוונה לצאת לשירותיםאו
בני ברק22.11.21
10
תהילה
אני לא חרדית.דתית לאומית וחוץ מ2 חידושים22.11.21
9
אין מנהג בלהגיד אמן אוימן כמו חרדי צריך להגיד א מ ן . בתמימות
צורי צוריאל 21.11.21
8
קריאה למנחה באמצע הבוקר כשמגיע מס הכנסה
ללא שם21.11.21
7
הייתי מוסיף , רק ילד חרדי (ירושלמי) יכול להינות מגן הנחש או גן המפלצת ...
dani21.11.21
או גן הבור
שרה22.11.21
6
אתם יכולים לתת לנו שיחת טלפון אנחנו נשלם לכם.הבת כבר שומעת הכוונה כמובן לשידוכים.אפשר להתקדם איתכם לכיון רחוב השומר.נו נו איזה שאקל ממש שפיץ . .
אורי בן טוב 22.11.21
5
זכרון מויישה
ללא שם22.11.21
4
אני חרדית ואת הרוב לא הבנתי. זה לירושלמים בלבד
אן22.11.21
את צודקת
היא צודקת21.11.22
3
יפה, 5 אינו נכון וד"ל.
יו21.11.21
2
5,6,8,10 לא היה מובן במחילה אשמח להסבר מפורט יותר
מויישה22.11.21
1
תפסיקו לבלבל את המוח
בר28.12.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 16:09
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 13:44

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 12:09
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 11:33

"מעולם לא היינו במרוץ כזה"

מי יהיה הראש"ל? בש"ס מתקשים להכריע בין הרבנים | סיקור

ישי כהן | 11:25

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 10:10

לקיים בנו חכמי ישראל

זקן המועצת הגר"מ מאיה אושפז; עבר הלילה ניתוח חירום

ישי כהן | 09:16
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24

אסונות בין הזמנים

טרגדיה: אברך בן 42 טבע למוות בחוף הנפרד בבת ים

קובי רוזן | 07.05.24