כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

החכם לפין היה "משכיל"? דעת הגר"י אדלשטיין זצוק"ל

במסגרת הפולמוס על ספר "חשבון הנפש" שכתב החכם מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב, האם היה "משכיל" רח"ל או יהודי כשר? אלו דבריו של הגאון רבי יעקב אדלשטיין זצוק"ל (חרדים)

21
ישראל שפירא | כיכר השבת | ט' בשבט | 11.01.22
הגאון רבי יעקב אדלשטיין זצוק"ל
הגאון רבי יעקב אדלשטיין זצוק"ל (צילום: שוקי לרר)

פרק ו': אנו עסוקים בפולמוס על ספר "חשבון הנפש" שכתב החכם היהודי מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב, האם הועתק מספרו של הנכרי בנג'מין פרנקלין?

בפרקים הקודמים ציטטנו את מאמרו של הרב ניסן ווקסמן שבו הוכח שהחכם לפין העתיק רק רעיון אחד - את י"ג מידות מוסר ואת ודרך התיקון, מספרו של בנג'מין פרנקלין הנכרי, ולא את כל הספר כפי שהיו שטענו.

בפרקים הבאים נעסוק בוויכוח האם החכם לפין היה "משכיל" רח"ל או יהודי כשר?

בימינו, רוב גדולי ישראל סבורים שהחכם לפין היה יהודי כשר ולא חשוד בהשכלה רח"ל, ולכן הגאון רבי מרדכי אדלשטיין, נכדו של הגאון רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל, ההדיר מחדש את הספר, בהוצאת מוסד הרב קוק, והתייחס במעט לפולמוס על אודות הטענה אודות השכלתו של הרב לפין.

ספר חשבון הנפש מהדורת הרב אדלשטיין, בהסכמת הגר"י אדלשטיין (אוצר החכמה)

הגאון רבי יעקב אדלשטיין בהסכמתו ל"חשבון הנפש" הדגיש שהמדובר על "חכם בדורו, מופלג באוצרות ידיעותיו ורעיונותיו הגבוהים ונשגבים ה"ה כמוה"ר מנחם מענדיל לעפין זצ"ל". כמו כן ציטט הגר"י אדלשטיין ששר התורה הגר"ח קנייבסקי התבטא על ספר "חשבון הנפש" שחשיבותו היא: "כמו כל ספר מוסר".

מהדיר הספר ברוך הכישרון ר' מרדכי אדלשטיין מדגיש במאמר ארוך שנושא את השם "כתב התנצלות בעד הספר" שרבי ישראל סלנטר חיבב את הספר ועודד להדפיסו. עוד הוא מציין שהגאון רבי יצחק מלצן דאג להדפיסו, וכן הגאון רבי אייזיק שר כתב לו הקדמה גדולה.

על סמך זה תוקף הרב אדלשטיין את הטוענים שהחכם לפין היה משכיל ושלכן הספר אינו ראוי: "האם יתכן שרבי ישראל מסלאנט שהיה כמעט בן דורו של המחבר לא ידע זאת?".

עוד טוען הרב אדלשטיין בשם אחד מגדולי הדור, שהטענה שהספר "חשבון הנפש" אינו ראוי היא "עזות פנים מצידם של הטוענים כך נגד רבי ישראל מסלנט זי"ע".

לגבי הטענה שהחכם לפין העתיק את עניין י"ג מידות המוסר מהנכרי פרנקלין, כותב הרב אדלשטיין: "אמנם גופא דעובדא הכי הוא: חכם שבגויים בנג'מין פרנקלין הוציא לאור בחייו אוטוביוגרפיה מצליחה שנתרגמה ללשונות רבים. בתוך סיפור חייו המחכים והמרתק הוא מספר שבגיל 25 בערך התעוררה בו תשובה עזה להגיע לשלימות מוסרית, ולאחר שראה שקשה לפרוש מהרגלים מכוח החלטה בלבד, גמר בליבו לתקן תכנית שתקנה לו הרגלים חיובים".

ממשיך הרב אדלשטיין: "עיקרי התוכנית הם, שהוא בחר שלוש עשרה מידות חשובות ומרכזיות שבהם החליט להתרגל, ורשמם בפנקסו, ולכל מידה נתן שם קצר עם הסבר קצר של המידה, וגם הוסיף לו בפנקס אמרות חכמה ומוסר שידרבנו אותו בעבודת המידות. ועשה לו טבלה לאותן הי"ג מידות המחולקות לימי השבוע, ובכל פעם שפגם באחת מהמידות, סימן נקודה במשבצת היום שבו פגם. באוטוביוגרפיה מפורטות כל המידות ומובאים מאמרי המוסר שהיו רשומים בפנקסו, ומסופר שם על קשייו והתמודדויותיו וכו'... פרנקלין בגיל 79 מעיד על עצמו שתחבולה זו של תיקון המידות היא שהבטיחה לו את האושר וההצלחה בימי חייו".

ביחס לכך שהחכם לפין הסתיר את מקור העניין בכתבי הנכרי פרנקלין, כותב הרב אדלשטיין: "וטעמו עמו".

הרב אדלשטיין אינו מתעסק בדמותו של החכם לפין, האם היה משכיל או לא, וכותב: "אין ברצוני להיכנס לדיון הרחב על תולדות חיי המחבר, השקפותיו וחוג ידידיו, אף כי יש בהחלט לכתוב דברים שיוכלו להרחיב ההסתכלות על פרטים אלו, אך נמנעתי מכך מכמה טעמים, ואולי עוד חזון למועד".

- נשמח לקבל מכם, גולשים יקרים, מידע על הפצת הספר "חשבון הנפש" בהיכלי התורה ובבתי הכנסיות והמדרשיות. אם מצאתם את הספר בארון ספרי המוסר בישיבה או בכולל שלכם - נשמח שתצלמו זאת ותשלחו למייל sisraerl@gmail.com, כדי שנפרסם את התמונה בכתבות הבאות (אם תרצו קרדיט נעשה זאת כמובן, ואם לא - נכבד את בקשתכם).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
כמה בורות. הספר "חובות הלבבות" של רבינו בחיי הוא עיבוד לספר (ששכחתי את שמו הערבי) מאת חכם מוסלמי בשם אל-מוחסבי. (הספר זכה גם לעיבוד מוסלמי מהחכם הפרסי אל-גאזאלי, שהרמב"ם העריכו מאוד וציטט ממנו כמה פעמים ב"מורה הנבוכים"). יתרה מזו, "הלכות דעות" של הרמב"ם אינם אלא קיצור ועיבוד של הספר "אתיקה" לפילוס
עזרא12.01.22
ויקרא רבה, בחוקתי, פרשה לה סימן ג אמר ר' אלעזר: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס. בנוהג שבעולם מלך בשר ודם גוזר גזירה אם רוצה הוא מקיימה ואם לאו סוף שהוא מקיימה על ידי אחרים. אבל הקב"ה אינו כן, אלא גוזר גזירה והוא מקיימה תחילה: "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלהיך אני ה' " (ויקרא יט לב)
013.01.22
ניכר מדבריך שלא העמקת בציטוטך.... אכן יש ירושלמי כדבריך... אבל...... לשלילה...... ש הקב"ה מתנהג כך ! {למרות שזה פתגם רווח} למעשה זה משנה מפורשת בסנהדרין מלך פורץ גדר ומדוע הירושלמי הביא את הפתגם ? כדי לשלול זאת הוא מביא ציטוט מאותם מלכים! פשוט!
לעומק12.01.22
ניכר מדבריך שאתה נבהל להשיב. כל שהתכוונתי לומר הוא שחז"ל הכירו את הספרות של אומות העולם ואף ציטטו ממנה. בדוגמא שהבאתי הם מביאים את הפתגם הלטיני כדוגמא ל"נוהג שבעולם". אכן, הקב"ה נוהג אחרת. מה זה סותר לדבריי? בסה"כ שלפתי את הירושלמי הזה מהזיכרון לדוגמא, כמו שיכולתי לשלוף מקורות אחרים שבהם אף חז"ל אומ
עזרא13.01.22
נודה לך על חידושיך אנא כתוב מקורות נתחיל בירושלמי בראש השנה תודה
112.01.22
ירושלמי, מסכת ראש השנה פ"ג ה"ה.
עזרא13.01.22
7
והמשכיל בעת ההיא יידום
james12.01.22
6
יש ספרי מוסר הבנויים על פי שכל ויש ספרי מוסר שיסודתם בהררי קודש מדרשי חז"ל אשר רוח השם דיבר בם ומילתו על לשונם (הקדמת התניא)
ללא שם12.01.22

הצגת כל התגובות

5
לא מבין מה רוצים. שמונה פרקים לרמב"ם בפרקיו הראשונים זה חלקים מספר המידות לאריסטו, כי חכמה בגויים תאמין וכפי שכתב הרמבם בהקדמה לשמונה פרקים שהוא לא כותב מקורות כי קבל האמת ממי שאמרה, בפרקים האמצעיים והאחרונים הרמב"ם חולק על אריסטו ולוקח הכל לכיוון של דברי חזל עפי התורה. לכן גם אם לקחו 13 מידות טובות
זלמן11.01.22
ממש לא. מאיפה למדת את זה מהאוניבסיטה? אם הייתה לומד בבית מדרש הייתה יודע שהכול תורת ישראל צרופה היא. אדרבה הרמב"ם סתר את כל דברי אריסטו ודומיו במורה נבוכים. אם הייתה מבין בכלל מה פרוש המושג "הלכות דעות" הייתה מבין שעל זה עומדת התורה. ואם כבר הפוך אומות העולם העתיקו מהתורה שלנו לכן נדמה לך שהרמב"ם ה
מני11.01.22
קודם תלמד מורה נבוכים אח''כ תכתוב שהוא חולק על אריסטו הוא חולק על דבר אחד שאריסטו אחז שעולם קדמון והרמב''ם טוען שעולם מחודש ודרך אגב הרמב''ם כותב וזה לשונו פרק כה דע כי אין בריחתנו מן המאמר בקדמות העולם מפני הכתובים אשר באו בתורה בהיות העולם מחודש - כי אין הכתובים המורים על חידוש העולם יותר מן הכתו
יעקב 12.01.22
הרמב"ם כותב על אריסטו שהוא היה חכם במדרגה הקרובה לנבואה.
לך ללמוד12.01.22
אפילו המושג דעות כמתייחס למידות מוסריות, שורשו בפילוסופיה היוונית של אפלטון (השם את דבריו בפיו של סוקרטס)
אורי14.01.22
4
מה ההצעה בסוף-זה מלשינון?
מנוחה12.01.22
3
אני משכיל וגם יהודי כשר (כך לפחות נדמה לי). אין בכך שום סתירה. זה לא או או. אפשר גם וגם. חִשבוּ על זה.
יצחק 11.01.22
לא הבנת נשמה טובה. כשבני תורה מדברים על "משכיל" זה לא בעל מקצוע. אלא גנאי לאדם שעומד על דברים שהם הפוכים לתורה בשם "ההשכלה". לדוגמה אדם קונה לעצמו מקצוע שרי אבל אם הוא חושב שעל חכמת הגויים עומדת העולם ומזה הוא מתחיל לנגח בתורה ובדברי חז"ל המסורים מפה אל פה עד משה רבנו ע"ה אז ודאי שהוא עושה נזק ובגלל
מני11.01.22
דבריך הם הוכחה ניצחת שאין לך מושג כלשהו מהי השכלה ומיהו משכיל, ובדיוק עליך ועל כמותך אני בוכייה...
יצחק 12.01.22
אתה מרמה את הציבור. "משכיל" פירושו בעני החרדי המצוי, זה שלא מסכים עם הגחמות המטורללות של האדמו"ר שלך, יהיה מי שיהיה (וגם עם הרב, אצל הליטאים, מסכים). רק דוגמית זעירה: אם אתה חולק על הקביעה שה"הייליגער" הויז'ניצאי הוא סגן אלהים (או להיפך, אני לא מעודכן להיום....) בעיני חברי הכת שלו, אתה "משכיל".
מוישי12.01.22
פיסיקה ומתמטיקה זה חכמת גויים ? זה חכמה זה שהחריידים מפחדים ממנה זה סיפור אחר
james12.01.22
2
"משכיל" רח"ל??? השתגעתם לגמרי?! "השכלה" היא יתרון עצום בהבנת המציאות. מי שמתנער ממנה הוא דוגמת צר אופקים ולא ראוי להנהיג קהילה גם לא חרדית תורנית או אמונית
שמש13.01.22
1
טוב
נו שויין 06.02.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24