כיכר השבת

פרשנות

לפיד ובנט לא יכתיבו מי יהיה הראשון לציון // ישי כהן

לא מן הנמנע שבקרוב נגיע למצב בו גדולי ישראל ייתכנסו בכדי להכתיר 'ראשון לציון' מבלי קשר לתפקיד הרב הראשי ולבחירות בגוף הבוחר. לפיד ובנט לא יכתיבו לנו מי יהיה המנהיג (דעה)

35
ישי כהן | כיכר השבת | י"ח באדר א' | 19.02.22
כותב השורות עם הראשון לציון
כותב השורות עם הראשון לציון (צילום: יעקב כהן)

בחנוכה תשכ"א התקיים טקס חשאי של הכתרת 'הראשון לציון'. ועד העדה הספרדית התכנס והכתיר את מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אז דיין בבית הדין האזורי. למעלה מעשור לאחר מכן הוכתר מרן באופן רשמי לראשון לציון והרב הראשי לישראל.

לא מן הנמנע שבקרוב מאוד נצטרך להגיע למצב זהה. למצב בו גדולי ישראל ייתכנסו בכדי להכתיר 'ראשון לציון' מבלי קשר לתפקיד הרב הראשי ולבחירות בגוף הבוחר. מצב בו ימונה לתפקיד כזה שאינו ראוי אך מקורב לצלחת העסקונה של הציבור הדתי-לייט לייט.

בפתח השבוע הבא תאשר ועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק של ח"כ משה קינלי טור פז לשינוי שיטת בחירת הרבנים הראשיים לישראל. עוד לפני שנתעכב על פרטי הצעת החוק, נגיע למסקנה: בעוד כשנה ימונו - ככל הנראה - שני רבנים ראשיים לישראל שלא ייזכו לתמיכת גדולי ומאורי הדור. רבנים שתמיכתם העיקרית תהיה של נפתלי בנט ויאיר לפיד. ואם מדובר ברב מקושר, הוא יקנח בתמיכת ח"כ יוליה מלינובסקי. פני המנהיגים החדשים של עולם היהדות.

בידיים שלהם. יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

מאחורי החוק לשינוי שיטת בחירת הרבנים הראשיים עומדים יאיר לפיד, נפתלי בנט ומתן כהנא. בנט, למוד הניסיון מ-2013, אז הוא כיהן כשר הדתות והפסיד ונבחרו הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו - החליט לשנות את הגוף הבוחר, כי מה שווה גוף בוחר אם אתה לא שולט בו.

במסגרת השינויים, השר כהנא ישלוט בגוף הבוחר. גם בחלק מהרבנים החברים בגוף הבוחר. וזה לצד החלטה שהבחירות יהיו גלויות. כך, ששני הרבנים שלהם ייבחרו לתפקיד.

בחצי שנה האחרונה, מתן כהנא ויוליה מלינובסקי הצליחו להחליש את כוחה של הרבנות הראשית. זה החל בכשרות, כעת בגיור ולאחר מכן ברישום ונישואין. למרות שאין להם רוב יהודי לשינויים, הם נעזרים בחברי כנסת ערבים מרע"מ. הם עושים הכל בהוראות מלמעלה ובמהירות בזק מחשש הממשלה תיפול לפני שהם יסיימו להחריב את מוסד הרבנות הראשית.

ההכתרה החשאית למרן הגר''ע יוסף זצ''ל (מתוך הספר 'פוסק הדור')
ההכתרה החשאית למרן הגר"ע יוסף זצ"ל (צילום: מתוך הספר 'פוסק הדור')
הגדלה

כעת, כאמור, זה הגיע לזהות הרבנים הראשיים. מחשש שהממשלה לא תחזיק מעמד, הם צפויים להקדים את מועד הבחירות לעוד פחות משנה, לבחור שני רבנים שכאמור ייזכו להמלצת בנט, לפיד וליברמן. לא צריך להיות 'מבין גדול' כדי לנחש מי יהיו שני הרבנים שייבחרו. כאלו התומכים בהרס היהדות במדינת ישראל. כאלו התומכים בממשלה והרפורמות ההרסניות שהיא מובילה.

הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, עומד כחומה בצורה מול רפורמות הממשלה. לא חושש מהמתקפות נגדו, גם לא מהאיומים "להדיח" או "לנזוף" בו. אם שונאי הדת "ידחו" את הגר"י יוסף מתפקידו הרשמי, הם יגלו עד כמה לא הגלימה והמצנפת בונות את המנהיג, אלא הציבור הנוהר בהמוניו אחר גדול בתורה. את זה הם לא יצליחו לשנות, את העם אי אפשר להחליף.

כך יהיה גם אם אכן מזימתם תצליח וימונו שני רבנים ראשיים שאינם ראויים לתפקידם. מי שיילכו אחריהם יהיו תומכי הממשלה ההרסנית ונשות הכותל. את הרבנות הם כבר הורסים, את ההנהגה הם לא יצליחו להכתיב. בטח בכל הקשור לתפקיד 'הראשון לציון'.

קבלן הביצוע. השר מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בממשלת בנט-לפיד הראשונה, העלו גורמים שונים בממשלה את ההצעה למנות רב ראשי אחד. לא עוד רב ראשי ספרדי ורב ראשי אשכנזי. הראשון לציון הגר"י יוסף נפגש עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו והסביר לו על החשיבות של תפקיד 'הראשון לציון'. במהלך הפגישה הסביר הרב לנתניהו: "כבודו יודע שרב ראשי ספרדי - ראשון לציון, זה 380 שנה, תמיד היה רב ראשי אחד פה בארץ ישראל".

גם כעת, בנט, לפיד וליברמן לא יצליחו להרוס את מוסד 'הראשון לציון', מסורת של 380 שנה, גם אם ימנו אחד שאינו ראוי. לא הממשלה תחליט מי יהיה המנהיג, לא הגלימה עושה את הראשון לציון, ההנהגה והגדלות בתורה עושה את הראשון לציון. הם יכולים למנות בתואר, אך הציבור ינהר בהמוניו אחר הנהגת גדולי ישראל והראשון לציון שהם ייבחרו.

הטור פורסם לראשונה בעיתון 'בקהילה'

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
אז לשיטתך הרב מצגר הוא גדול הדור ואף אחד לא יכתיב לנו להקשיב לרבנים אחרים?
שמאל ימין שמאל20.02.22
23
העיקר שאתם דואגים לדמות רבנית ראוייה. כבר שכחתם מי מינה את הרב מצגר? הראשון לציון הוא שריד לתפקיד מהאמפריה העותמנית. אתם יכולים למנות בעצמכם את הראשון לציון, השני לציון והאחרון מציון. אין שום בעיה. אם אתם לא מסוגלים לממן את הפונקציה הזו וכל מה שסובב אותה, אתם תרוקנו אותה מתוכן תוך שבוע גג.
משה19.02.22
יפה ונכון,
דוד20.02.22
22
כל עוד הרבנות משפיעה על כל חיי הפרט של מי שאינו חרדי, אז גם להם זכות בחירה. זכותם של החרדים לבחור את גדולי התורה שלהם. אבל ברגע שזה משפיע על כול העם, אז קול העם צריך ליהיות מיוצג בבחירה
לילי20.02.22

הצגת כל התגובות

21
איזו התיממות..
הבחירות לרה"ר היו פוליטיות מאז ומעולם. ו19.02.22
20
נראה שמישהו יסכים לממן רבנות עצמאית???
חיים אריה20.02.22
19
איך גדולי ישראל יחליטו יחד? הרב עמאר עם הרב יצחק עם הרב מאזוז עם הרב שלום כהן - ישבו יחד ויחליטו?! אתם רואים את הכינוס הזה קורה בפועל?! הרי הרב עמאר הוא זה שאמור להיבחר במקרה כזה - האם כך אכן יהיה?
ללא שם19.02.22
18
איפה הגענו ש "רב" יהיה חבר של יאיר לפיד אז איך הוא רב ? בעצמם הרבנים הם זרע עמלק תקראו זוהר פרשת יתרו כותב את זה לא אני
תקראו טוב20.02.22
עם יש רבנים שהיו חברים של פרס ורבין אז למה לא של לפיד?
מני20.02.22
17
לפי הכתב לא ראוי לתפקידו זה מי שלא חרדי?
james19.02.22
16
אחרי כהונת הרב מצגר כל המאמר הזה מקבל את הפרספקטיבה הנכונה. מילים יפות ללא כיסוי
כיכר לחם19.02.22
א. מצגר לא היה ראשון לציון. ב. אצל הספרדים כיהנו רק גדולי תורה ולא כאלה שמעידים שאוהבים לשמוע נשים שרות וגם עושים כן עם שדרני רדיו ומתירים זום בשבת ויום טוב ויש להם השקפה של רפורמים שחוץ מאולי ידע תורני מעט אחר מבחנים של הרבנות עם ספר היכל שלמה, לא ראויים אפילו לכהן כרב בית כנסת. ג. מי שממנה אותם הו
א. 20.02.22
15
אך הכתם לא נמחה והקלון צחנת מוות בני ברק
לא יכתיבו לך 20.02.22
14
ישי אתה כותב פשוט מדהים! כל שבוע תענוג מחדש!! תצליח
יוסי19.02.22
כל שבוע שטות חדשה!!!
חיים אריה20.02.22
13
כי מסתבר שכשהרבנות היתה בידי ש״ס. היא ממש בחרה ראשון לציון לא מקושר וראוי..
ללא שם19.02.22
יחצוף או שאתה ספרדי נחיתי מסכן ועלוב או שאתה ליטאי מיובש שעבר עליו זמנו לפני פטירת מרן זצל היה מפרקים לאשכנזים משהוא נפטר וחמת המלך שככה כולם מערצים אותו אז ברור שהתכוונת להתריס מול גדולי ישראל קדושים אשר בארץ המה ובכך אנו מוחים אעפ דשוטה אתה והנך כסיל אשר אין בו דעת מכל מקום חיוב מחיית כבוד תח גם ב
אחד שמבין 20.02.22
אין מקור לדבריך במשנה ברורה של דרשו
יזדי20.02.22
צודק לגמרי, הכל פוליטי רק כשפתאום אתה לא זה שתופס את המושכות אז העולם הולך להיחרב
דודי19.02.22
ברור אתה תומך מנוון של בנט ורוצה להביא תוהו ובוהו כל מועמד מולצחברה מנוולים כמותך ראוי
פפפפפ20.02.22
12
בחרו את הגדול בתורה
ישראל20.02.22
11
אולי באמת תכתירו את כל עמי הארצות שלכם ותעזבו אותנו בשקט.ואז יש סכוי לרבנות מכובדת
ללא שם19.02.22
10
מעניין אבל על בצלאל הקב"ה שאל את משה רבינו אם הוא מקובל עליו ואח"כ משה רבינו שאל את עם ישראל,אפילו השכינה ומשה רבינו לא הסתפקו בזה אלא בעם. .יש לזה עניין ציבורי לכן שהציבור יקבל את אותו רב. כך מאז ומעולם בכל תקנות ציבור וקהילות בגולה. הציבור בוחר ברב בלי קשר למחלוקת האם יש דבר כזה "רב מטעם" מח' בנ
מ.פ20.02.22
היום הרבנות היא רב מטעם--הרבנים הראשיים בוחרים את בניהם!
עובדיה20.02.22
9
למה רק ראשל''צ גם רב ראשי לארץ ישראל כמו שהיה 27 שנה פ''א-ח' ? מה ההבדל ? וכן לפתוח הכשר בדיעבד כמו רבנות לדעתי המון העם יסמוך רק עליהם
ללא שם20.02.22
8
בכל עניין של ליטה כששס שלטה הבחירה הייתה נקייה ולר מתחשבת בפוליטיקה מצחיק
רואים לכם19.02.22
7
ימינה ימנו את מה שקראו לו פעם "רב מטעם"
אודי20.02.22
6
מסכים עם תגובה 1, כאילו שעד עכשיו זה היה רק לפי מי ראוי... יאללה יאללה, טבעי לחלוטין שכל מפלגה תדאג שהרבנים יהיו מחצרה, דיי להתייפייפות חסרת האינטליגנציה, כל התפקיד הזה הוא פוליטי, כולנו זכורים את האמת שבכלל הרב אברהם יוסף היה אמור להיות רב ראשי רק שהוא לא סופר את דרעי אז מצאו לו משו והורידו אותו מ
דוד19.02.22
זה נכון שהיה ראוי שהרב אברהם יהיה ראשון לציון אבל הרב עובדיה לא רצה לא כי ראה בו פסול כי הוא היה רב צבאי וזה לא מסתדר עם ההשקפה החרדית הרב עובדיה היה צלול ובחר בו באמת ובתמים וחוצמזה שהרב אברהם שליט"א רב עיר מה רע?
רבקה 20.02.22
5
נו נו כשמצגר נבחר מול הגאון הרב אריאל גם דיברתם כך? כל הראשונים לציון היו באמת מאורי הדור?
יהושע דוד19.02.22
4
יש לנו ב"ה את גדולי הדור, אז אפשר פשוט להכריז על גדול הדור האשכנזי כראש וראשון לרבני א"י האשכנזים, ואת גדול הדור הספרדי כראשון לציון, וזהו מה באמת הקשר של מדינת ישראל לתורה.
מוישי20.02.22
3
דור רוגלה ומלך עירום שקופים ולבנים של מכלוף דרעי .
לא יכתיבו לך 20.02.22
2
תבחרו גם ראש ממשלה, על הדרך
יוסף19.02.22
1
שסניק תמים, אתה צריך להבין שאם הרב שלך כ"כ רוצה להיות רב מטעם המדינה, הרי שהמדינה יכולה להחליט עליו מה שהם רוצים, זה הבעיה שלו ששיא הקריירה שלו הוא רואה במשכורת של המדינה, זה הבעיה שלו שהוא כ"כ חושק להיות רב שפוט של החילונים. וסתם דרך אגב הרב יצחק יוסף לא מנהיג אותנו, ולא מנהיג שום חרדי נורמלי!! כי
נעמה ג.19.02.22
סליחה אבל את טיפשה לכי תלמדי היסטוריה לפני שאת נואמת בפאתוס הרב יצחק יוסף שליט"א מונה ע"י אביו הרב עובדיה יוסף זצוק"ל הוי זהיר בגחלתן לא כדאי לך התעסק באש היא שורפת
רבקה 20.02.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 07:42

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 07:37

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24