כיכר השבת

הקנאות, אז והיום

החסידויות שגנזו ש"ס משניות - נגד דעת הרב המתנגד

פירוש 'תפארת ישראל' לגאון רבי ישראל ליפשיץ על המשניות, נודע בשערים; בעבר, היו מי שכרכו אותו בכריכה כפולה כדי שלא ילמדו בו; ישראל שפירא חוזר אל הסיפור המלא מהעבר ובדק מה קורה היום?! (היסטוריה)

37
ישראל שפירא | כיכר השבת | ה' באלול | 01.09.22
מימין למעלה: הגאון רבי ישראל ליפשיץ, מימין למטה: הגה"ק רבי חיים מצאנז, משמאל: פירוש "תפארת ישראל
מימין למעלה: הגאון רבי ישראל ליפשיץ, מימין למטה: הגה"ק רבי חיים מצאנז, משמאל: פירוש "תפארת ישראל (צילום: הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, CC BY 3.0 | באדיבות בית מכירות קדם | באדיבות בית מכירות ברנד)

אירע שנודע לגאון רבי יוסף שאול הלוי נתנזון רבה של למברג, שהגה"ק רבי יחזקאל משינאווה דיבר סרה על פירוש 'תפארת ישראל' לגאון רבי ישראל ליפשיץ על המשניות, וציווה שיכרכו את המשניות עם תפארת ישראל בכריכה כפולה משני הצדדים, כדי שלא ילמדו בו.

>> למגזין המלא - הקליקו כאן <<

ראה בכך רבי יוסף נתנזון עלבון כבוד התורה, וכתב לאביו של רבי יחזקאל, הגה"ק רבי חיים מצאנז שלולא את פניו הוא נושא, הוא היה דן את בנו כדין מבזה תלמיד חכם...

בדקו נכדיו, חיפשו ומצאו ש'התפארת ישראל' מזכיר את רמבמ"ן הלו הוא מאבותיהם של תנועת ההשכלה משה מנדלסון המפורסם, ואף מצאו "שאר דברים בפ"א שאינם לפי רוחם", כך שרבי חיים מצאנז אביו של רבי יחזקאל משינאווא ציווה להביא לו את המשניות עם פירוש 'תפארת ישראל', ובדק הוא עצמו, והגיע למסקנה שהצדק עם בנו, וכתב מכתב לגאון רבי יוסף נתנזון שהצדק עם בנו שציווה לכרוך את המשניות עם פירוש 'תפארת ישראל' משני צדדיו.

הגה"ק רבי חיים מצאנז שהסכים עם בנו רבי יחזקאל משינובה שלא ללמוד בפירוש המשניות 'תפארת ישראל לגאון רבי ישראל ליפשיץ (באדיבות בית מכירות קדם)

בספר 'שם משמעון' קובץ לזכרו של ר' משה שמעון זיוויץ נטען ש"עובדה ידענא שגם בבלז נכרכו המשניות עם תפארת ישראל בכריכה כפולה משני הצדדים".

נמצאנו למדים על הקנאות של אבותיהם הרוחניים של חסידות צאנז ובעלזא שהשמיטו ולא למדו (לפחות בעבר), את פירוש המשניות לגאון רבי ישראל ליפשיץ בשל שציטט את המשכיל המפורסם משה מנדלסון.

הגאון רבי ישראל ליפשיץ מגדולי חכמי אשכנז. רב בגרמניה ומחבר הפירוש "תפארת ישראל" על המשנה אותו החרימו חסידי צאנז ובעלזא (מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, CC BY 3.0)
פירוש "תפארת ישראל" על סדר מועד (באדיבות בית מכירות ברנד)

כאמור גישה זו לא אהב הרב המתנגד הגאון רבי יוסף נתנזון רב של למברג, וניתן ללמוד את גישתו לספרות ההשכלה מהמעשה הבא:

אירע שביקש הרב נתנזון מאת ר' עוזר רוהטין מלבוב שיביא לו את ספרו של שמואל דוד לוּצאטוֹ (שד"ל) על התרגום. לאחר שעיין הרב נתנזון בספרו של שד"ל התבטא ואמר: "לפעמים צריכים אנו להם. באה לפני שאלה חמורה בענייני שמות גיטין ומקום עיגון מארה"ב והשתמשתי בחומר שמצאתי בספרו של שד"ל והתרתי".

ממעשה זה מובן על היתר עגונה מסובך שרבים מהפוסקים שנמנעו מלדון בו, שהרב נתנזון התיר ע"פ ספר של משכיל (!), ובכך נראה שגישתו היא להוציא יקר מזולל וקבל את האמת ממי שאמרה, כפי שהובא במפורש בספר 'שם משמעון' שכך גם סבר הגאון בעל 'תפארת ישראל' שיש לקבל את האמת ממי שאמרה, ולכן הוא ציטט את המשכיל משה מנדלסון, ציטוט שבעטיו צאנז ובעלזא החרימוהו.

שמואל דוד לוּצאטוֹ (שַדָּ"ל) איש תנועת ההשכלה היהודית, מראשוני אנשי חכמת ישראל וראש בית המדרש לרבנים בפדובה שבאיטליה שמספרו על התרגום התיר רבה של למברג הגאון רבי יוסף נתנזון אשה אומללה מכבלי העיגון (באדיבות בית מכירות קדם)

הערה: במאמר זה לא נגענו על היחס של חסידי צאנז ובעלזא למשכילים ולגאון ה'תפארת ישראל' בימינו, אולם פטור ללא כלום לא ניתן... כותב השורות בירר אצל צאנז ובעלזא, ובשניהם נטען לי שכיום לומדים את 'תפארת ישראל'.

המקור הבעלזאי אף טען לי שבכל בית מדרש של בעלזא יש פירוש המשניות עם תפארת ישראל כך גם המקור מצאנז טען לי שאצלם יש את פירוש המשניות.

את מאמר זה ליקט כותב השורות מספר 'שם משמעון', קובץ לזכרו של הגאון רבי משה שמעון זיוויץ. בעריכת ר' דוד לייטענר. עמוד 24. ועמוד 29.

הגאון רבי משה שמעון זיוויץ אב"ד בעיר פיטסבורג, עליו נכתב ספר 'שם משמעון' המקור למאמר זה
עמדו השער של ספר 'שם משמעון' (מתוך תוכנת 'אוצר החכמה')
מתוך ספר 'שם משמעון' (מתוך תוכנת 'אוצר החכמה')
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
העיקר חסר בכתבה, היכן התפארת ישראל מזכיר את מנדלסון במשניות שלו? תציין מקור מדוייק, פשוט מעניין לראות מה הוא מצטט ממנו. ומי אומר ש"רמבמ"ן" הכוונה למנדלסון? להיפך ר"ת של משה מנדלסון זה: מ"ד או רמ"ד. ואולי זה בכלל טעות דפוס, והתפארת ישראל התכוין הרמב"ן או הרמב"ם?
מקור בבקשה?01.09.22
רמבמ"ן ראשי תיבות: ר' משה בן מנחם. שזהו תרגום של שם משפחתו הגרמני. הר"ת הנ'ל מצויים מאוד בספרי המשכילים.
רזאל 04.09.22
אכן, רמבמ"ן הכוונה למנדלסון. כך כונה בפי תלמידיו.
ישי02.09.22
12
מרן החתם סופר זי"ע מזכיר את מנדלסון בשם הרמ"ד
גרשון01.09.22
איפה בדיוק?? ומי אומר שהוא מתכוין עליו בכלל ??? וכי חסרים ספרים, וגדולים שכונו "הרמ"ד"?
יצמח01.09.22
11
"קבל את האמת ממי שאמרה", אין הכוונה שצריך לשבח או להזכיר איזה אמת שנמצאת במקרה בנצרות, או באיסלאם, או אצל הקראים, או שבתאים, אכן קבל את האמת ממי שאמרה, אבל מה הקשר לשבח את ה"אומרה", אם מדובר במחטיא רבים או מקלקל יהודים, או מסלף יהדות?
קבל את האמת מיסטר01.09.22
בהתחשב בזה שבמקור הרמבם אומר את זה על אריסטו, מסתבר שאתה טועה
מה לעשות 01.09.22
עיין מה שכתב הגר"א ביו"ד סי' קעט סקי"ג, על הרמב"ם והפילוסופיה, ומזה תבין.
///02.09.22

הצגת כל התגובות

10
הרב יוסף שאול נטנזון רבה של למברג לא היה מתנגד ח"ו. קבלו ציטוט מ"המכלול": למרות שלא השתייך לתנועת החסידות, היה ביחסים טובים עם ראשי החסידות ואף נתן הסכמה לספרים חסידיים, כמו "שער היחוד והאמונה" של רבי אהרן מסטרשלה (תלמידו של אדמו"ר הזקן בעל התניא והשולחן ערוך)
בנימין01.09.22
סבי היה מתנגד ביותר. אתה מסתמך על המכלול?! השתגעת!
צאצא של הרב נתנזון02.09.22
לשואל ומשיב זצ"ל לא היה צאצאים. אמנם אמת הוא שהיה נמנה בין המתנגדים לחסידות, אע"פ שלא נמנע להזכיר רבות מספרי גדולי החסידות.
שמואל02.09.22
9
לא יודע על משה מנדלזון, אבל מצאתי שהוא מזכיר ר׳ נפתלי הרץ וויזל, וכך כותב באבות פרק ג׳, יכין אות עו: ״וכל פירוש משנה זו בניתי על היסוד של ״יין לבנון״, וכן עשיתי בכמה דברים במסכת זו, שהנחתי דבריו ליסוד לפירושי, מדהם ערבים מאוד ואמיתיים״. פירוש יין לבנון הוא מוויזל הנ״ל. יש לציין שהגישה לוויזל כמשכי
מקור בתפארת ישראל01.09.22
8
שד"ל לא היה מרישוני אנשי "חכמת ישראל". קיים גם פער עמוק בינו לבין מנדלסון. מנדלסון היה תלמיד חכם אבל לא ישר. (ראה את ההקדמה שלו ל"ביאור" ואת הפירוש שלו בפועל כנגד פירוש רש"י). שד"ל היה איש אמת, אבל בור. לא היה בקיא בהלכה ולכן התגלח בתער. הוא הצטרף לאנשי חכמת ישראל מתוך תמימות, רב איתם כקנאי אמיתי וה
ישי02.09.22
7
איך אתם כותבים משה מנדלסון בלי התואר ׳הרב׳? הרי הרב משה מנדלסון היה גדול בתורה והיה מקפיד על קלה כבחמורה. כיו״ב פירוש שד״ל על התורה הוא אחד הפירושים החשובים שיש.
אסף 01.09.22
חחח שבענו כבר ממך ומהשטויות שלך, לך תקים קהילה "חרדפורמית", תקבל על עצמיך את מנדלסון לרב ומורה דרכיך, ורק עזוב אותנו אנחנו צועדים עם הגדולי ישראל, שהורו לנו איך להתייחס למנלסון.
שולה01.09.22
בוש לך מים הדין לקרוא למשכיל הזה שהפיל את כלל ישראל חיים שאולה בשם הרב, ואם ידע ש"ס? גם באוניברסיטה לומדים ש"ס ולכן? הרה"ק 'קדושת ציו'ן מבאבוב כינה את מנדלזון עם התואר שר"י כי לו נאה
קובי01.09.22
אין מביאים ראיה מהקנאים הנוראים
אסף 26.10.22
6
אני רק יוסיף שבניגוד לתפארת ישראל, שכיום כן לומדים זאת בבעלזא, הרי שפי' רש"ש על הש"ס, לא לומדים בבעלזא עד היום, כי הוא כתב קצת דברי כפירה, בבא מציעא ק"ז ע"א: "מכאן סתירה קצת לבעלי דעת הגלגול", בנוסף בבעלזא עד היום גם לא לומדים מהר"ץ חיות על ש"ס, גם כי הוא היה קצת קרוב למשכילים, ויש להם כמה סיפורים
בעלזער01.09.22
זה על הגאון המשכיל שי"ר חתנו של הקצות. אתה מבלבל. לא על המהריץ חיות
בלעזר 201.09.22
הוא לא מתבלבל
טכנית01.09.22
ההפסד כולו של בעלז! הרש"ש מגדולי מפרשי הש"ס שכל דבריו יורד לעומק הפשט. תורתו של הרש"ש מתבדרין בבי מדרשא בכל התפוצות, בניגוד למחרימיו, במחילת כבוד תורתם, אבל מאן דכר שמעתתא משמיה בבי מדרשא.
שמואל01.09.22
כפירה?? בדיוק באיזה עיקר הוא כפר??? (כן כפירה בעיקר זאת אומרת באחד מ13 עקרי אמונה!). עניין הגלגולים הוא מחלוקת ראשונים, ורבים וטובים לא האמינו בו. נכון, כיום אחרי שגילה האריז"ל את תורתו, נסתם הגולל בעניין זה, אבל עדיין אין שום כפירה ח"ו בזה.
דרך כוכב מיעקב01.09.22
זה לא מחלוקת ראשונים, והרס"ג כתב מה שכתב לפני שהתפרסם הזוהר (שמפורש שם תורת הגלגולים), וכיום אחר שהתקבל הזוהר על כל ישראל, יש לזה דין של חלק מתורה שבע"פ, שמי שלא מאמין בה, הרי זה שאילה של "כופר בחלק מהתורה שבע"פ", למשל גם הי"ג עיקרים מהרמב"ם, התחיל מזמן הרמב"ם, וחלק מראשונים חלקו עליו, ואחזו שזה לא
וקם שבט מישראל02.09.22
לא להאמין בתורת הגילגול זה לא כפירה, גם רבינו סעדיה גאון יצא נגד אמונה בגלגולים. זה לא אחד מעיקרי האמונה. תימה גדולה על בעלזא.
משה 01.09.22
שום תימה כי הרס"ג כתב זאת לפני שהתפרסם ספר הזוהר בעולם, ששם מבואר הרבה פעמים ענין הגלגול, ולכן הרס"ג לא נחשב לכופר, משא"כ אחרי שהזוהר כבר התקבל אצל כל עם ישראל, הרי שזה חלק מתורה שבע"פ שמי שלא מאמין בו... שנית בעלזא לא אמרו שהרש"ש יש לו דין כופר חלילה, אבל זכותם להחרים את ספרו, בגלל שכתב כאלו דברים
בעלזער01.09.22
לא יתכן שיש עניין שהוא מעקרי אמונה שלא היה ידוע, או נתחדש. היתכן להעלות על הדעת שכל הראשונים שלא היה בידם ספר הזוהר, היו לקויים בחסר בעקרי אמונה? חס ושלום! אלא שיעור הדברים כך הוא: לעולם אין בזה שום כפירה. אלא כל מי שכופר בזוהר וקבלה, אינו אלא טיפש מטופש, מאחר שנתקבל ע"י כל רבותינו מכל החוגים. ושני
שמואל02.09.22
החסידים אינם יודעים מה הם 13 עקרים. כל מי שלא חושב כמותם הרי הוא כופר חחחח. אין חקר לסיכלות החסידים והחסידות שטימטמה אותם
יהודה01.09.22
5
פעם אחת הגיע אליו אחד האדמורים וראה על שולחנו את אחד הספרים שלא למדו בצאנז, שאל אותו על כך, ענה הרבי: קיבלתי על עצמי קודם כל ללמוד את כל מה שהדברי חיים מצאנז זקני למד, ואחר כך לא אלמד את כל מה שלא למד…
סיפור יפה מהרבי מצאנז קלויזנבורג זיע״א 28.10.22
4
מעניין מאוד
חי01.09.22
3
סוף סוף משהו מעניין!
//01.09.22
2
בעלזא של היום אין להם כלום עם בעלז של פעם, אפילו לא חיקוי רע, וצאנז קלויזענבורג גם כן כנ"ל
דוד01.09.22
שכחת שגם חבד של היום, אין להם שום דבר עם חבד האמיתי של רבינו הרש"ב זי"ע, ואפילו עם הריי"ץ נ"ע שכתב מפורש הרבה פעמים נגד עברית, בוודאי שאין להם קשר.
חבדניק אמיתי01.09.22
חבד של היום זה אותה חבד של פעם... אולי יש חבורה משוגעת בתוכה אבל רוב ליובאוויטש זה אנשים חסידיים שמוסרים את נפשם ויוצאים למקומות נידחים לשליחות בהוראת כ"ק אדמו"ר זי"ע נשי"ד ונצמדים להוראות הרביים הקודם זי’’ע (אגב על הרש”ב כותבים נ”ע ועל הריי”צ זי”ע)
ליובאוויטשער באמת01.09.22
גם לריי"ץ לא היה קשר עם חב"ד הישנה. וד"ל.
שם משמואל01.09.22
חבד הישנה חבד החדשה משהו פה חבדניק ?? מה זה הקישקושים שכל האלו ??? באיזה זכות אתם מוציאים לעז… על סמך שמועות ובילבולי שכל כושלים???? לכו תלמדו משהו ותבינו מה שאתם אומרים , לא לפי השכל שלכם אלא לפי התורה שהיא המציאות האמיתית!!! לכו תלמדו קצת מהספר ליקוטי דיבורים ואז תתחילו לדבר!!!!
ה.02.09.22
אדמור מהרייץ הו כל כולו עבודת השם בדרך חבד האמיתית של אדמור הזקן בעל התניא והאדמורים ממשיכי דרכו לאחר זה (ולא רק קשר אבל קישר עוד יהודים -מכל הקצווית מיהודים בעלי מדריגה ועד ליהודים שמשום מה היו רחוקים מעבודת השם-קישר אותם לעבודת השם בדרך הנ"ל)
ארי04.09.22
1
הרבי מצאנז קלויזנבורג אף היה מביא חידושים של התפארת ישראל בשיעורים שלו.
צאנזר26.10.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 08.05.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 08.05.24

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 08.05.24

לקיים בנו חכמי ישראל

זקן המועצת הגר"מ מאיה אושפז; עבר הלילה ניתוח חירום

ישי כהן | 08.05.24

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24

אסונות בין הזמנים

טרגדיה: אברך בן 42 טבע למוות בחוף הנפרד בבת ים

קובי רוזן | 07.05.24