כיכר השבת

הקרב על שיטות הלימוד

"למה ספרדים משיגים דווקא על ספרדים?!" | המחלוקת בין הגר"י יוסף לגר"מ מאזוז

כתבת המגזין בה נחשפה דעתו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגאון רבי מאיר מאזוז, על שיטת הלימוד והפלפול של הגאון הנודע רבי חיים מבריסק, הדהימה את העולם התורני ספרדי | אך מתברר כי בתקופה האחרונה מתעצמת המחלוקת בנושא בין הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף, לבין הגר"מ מאזוז | הציטוטים (חרדים)

77
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ד בשבט | 05.02.23
הראשל"צ הגר"י יוסף והגר"מ מאזוז
הראשל"צ הגר"י יוסף והגר"מ מאזוז (צילום: אוליבייה פיטוסי - פלאש 90 / מנדי הכטמן)

כתבת המגזין בה נחשפה דעתו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגאון רבי מאיר מאזוז, על שיטת הלימוד והפלפול של הגאון הנודע רבי חיים מבריסק, הדהימה את העולם התורני הספרדי והאשכנזי כאחד.

היו שחשבו לרגע שלא רק הגר"מ מאזוז סבור כך, שהרי כנגד שיטת הפלפול של גאוני ליטא, רבים מגאוני עדות המזרח סבורים כמותו, אלא שמתברר שלא כך, ומדובר במחלוקת מהתקופה האחרונה בין הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, לבין ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז.

כך בשיעורו השבועי של הגר"מ מאזוז נאמרו הדברים הבאים: "אמרו שאם אנחנו לא לומדים בחריפות של בריסק, זה לא שווה הלימוד שלנו. וזה לא נכון, לא נכון, לא נכון".

בשלב זה הגר"מ מאזוז לא פירט מיהם אלו שאמרו שהלימוד של ישיבת 'כסא רחמים', לא שווה, כי הם לא לומדים את תורת גאוני בריסק, אלא שבהמשך שיעורו, הדברים נכתבו בפירוט (בסוף הכתבה נביא את הדברים).

בדבריו הגר"מ מאזוז ציטט את דברי המהר"ל מפראג: "יש אנשים שאוהבים פלפולים ופלפולים, למה אתם אוהבים פלפולים? מה זה שווה פלפולים? הרי הלכה אי אפשר לפסוק על פי זה. ואמר שם: ואם תגידו שזה כדי לחדד את השכל - לכו תלמדו לשחק בשחמט... וזה עדיף כי פלפול כזה בתורה זה גילוי פנים בתורה שלא כהלכה".

כתגובה לביקורתו של הגר"י יוסף על ספר 'הוראה ברורה' שיצא לאור ע"י ישיבת 'כסא רחמים' כדברים האלו: "ראינו שהם חולקים על 'טהרת הבית' [שחיבר אביו מרן הגר"ע יוסף], כסדר. על מה לא חלקו?, ומביאים כביכול כל מיני ראיות, אבל בכל ראיה, הראתי להם שדימו דברים בטעות, עוד ראיה לא נכונה ועוד ראיה לא נכונה וכו', ואח"כ יאמרו שמותר לחלוק וכו', אבל החולק צריך לחלוק עם שכל", ציטט הגר"מ מאזוז מכתב ברכה והוקרה שכתב אליו הדיין הגאון רבי ציון בוארון שקיבל את ספר 'הוראה ברורה' שכתבו בחירי ישיבתו: "לכבוד הישיבה הקדושה כסא רחמים והעומדים בראשה... הספר החשוב מאד "הוראה ברורה"... אשר זכו לחבר ברוב תבונה ויגיעה בתורה כמה בחירי הישיבה... לא נותר אלא לברך לראשי הישיבה להמשיך ביתר שאת ויתר עוז בשגשוגה של הישיבה, בריאות איתנה ונהורא מעליא, כן ירבה וכן יפרוץ... הכותב וחותם לכבודה של תורה ועוסקיה בטהרה, ציון בוארון. ט"ז טבת התשפ"ג."

בקובץ 'אור תורה' (שבט תשפ"ג) הגיבו לדברי הגר"י יוסף וכתבו: "הוא ז"ל [הגר"ע יוסף] עטרה לראשנו, והבאנו דברי קדשו וציינו לספרו טהרת הבית ולשאר דבי רב מאות פעמים קרוב לאלף פעם! דוק ותשכח! ולא חלקו עליהם לא למחצה ולא לשליש ולא לחצי רביע. פוק חזי!".

בשיעורו, הגר"מ מאזוז המשיך לדון בדיון העוסק בהלכות נץ החמה, תוך שהזכיר שבנושא זה טענו ש'כסא רחמים' "מכשילים את הרבים", וכשכולו כאוב התלונן ואמר: "למה ספרדים משיגים דווקא על ספרדים?!" והמשיך בדבריו: "כי על אשכנזים מפחדים לדבר. יש פחד נוראי, אם אשכנזי אומר דבר, ותגיד משהו נגדו - יקרעו אותך לגזרים... לא, כמו שאתה יודע להתנפל על הספרדים - תתנפל על האשכנזים. אם אתה לא יודע – תשתוק וזהו, מהאשכנזים צריך לפחד פחד מוות, אבל אצל הספרדים כל אחד אוכל את השני. זו הדרך?! לא ככה עושים!".

בהמשך דבריו ציטט הגר"מ מאזוז את דברי חז"ל שאפילו נשים (ברמה רוחנית וגשמית ירודה), המתחרות על עיסוק זהה, מפרגנות האחת לשנייה ומסרקות אותן, ומדוע תלמידי חכמים שבדור לא נוהגים כך?!

"הגמרא אומרת (שבת דף ל"ד ע"א) 'נשים מפרכסות זו את זו, תלמידי חכמים לא כל שכן?!' - הנשים כשאחת רוצה להתחתן (או לא להתחתן), כל אחת הולכת ומסרקת את השיער של חברתה, כדי שתמצא חן בעיני האנשים שלוקחים אותה. ככה תלמידי חכמים צריכים לפרכס, צריכים לעודד, צריכים לברך. לומר: כן, אני מודה לך על התשובה הנפלאה שכתבת, אבל יש לי הערה אחת או שתים. ככה עושים. תהיה בן אדם. אדם צריך לכבד אחד את השני, לא כל הזמן לרדת עלינו".

אם עד כה הגר"מ מאזוז לא הזכיר את שמו של הראשל"צ הגר"י יוסף, כאן הדבר השתנה:

"אומרים לי שכל מוצאי שבת רבי יצחק יוסף שיהיה בריא ככה עושה, לא עושים ככה! במטותא מינך רבי יצחק יוסף הראשון לציון - אל תעשה ככה! כי מחר יתהפך הכל לטובה. לא עושים ככה, לא עושים כדבר הזה".

בהמשך שיעורו הגר"מ מאזוז סיפר שהגר"י יוסף הודה שהוא לומד בפלפול כיון שאילולי כך, התלמידים יברחו ממנו:

"סיפר לי חכם אחד (שהוא עכשיו גר בירושלים, לא אזכיר את שמו), ככה: באתי פעם באמצע שיעור בישיבה של הרב יצחק יוסף, וראיתי שהוא מפלפל ומפלפל ומפלפל. אמרתי לו: אם אביך היה כאן, הוא היה גוער בך! אמר לי: מה אני אעשה? אם אני לא אפלפל לתלמידים, הם יברחו ממני...".

אמנם לדברי הגר"מ מאזוז "צריך קצת חריפות... אבל לא חריפות שהיא מעל הפשט ויוצאת מהפשט", והמשיךורימז שתורת הגר"מ מבריסק [חפצא וגברא] מוגדרת כ"רפורמה", וכך דבריו:

"אם הרמב"ם כתב מותר - זה מותר. לא מותר מצד הגברא ואסור מצד החפצא... לא ככה עושים. לומדים ישר. אתה לוקח את הרמב"ם ואתה עושה לו "רפורמה"אחרת?!... צריך ללמוד את הפשט, ולהבין את הפשט, ולפסוק על פי הפשט".

יצוין שדבריו החריפים של הגר"מ מאזוז שהגר"י יוסף מפלפל בשיעורו, כדי שלא יברחו לו התלמידים, הוכחשו על ידי אחד מתלמידי הגר"י יוסף, ובשיעורו השבועי נאמר כך:

"מרן שליט"א אמר לאחרונה שצריך ללמוד נתיבות ור"ח מבריסק וקצות, וחכ"א [וחכם אחד] מב"ב [מבני ברק] לא הבין אותו, והעיר שהרי אין הלכה כר"ח מבריסק. והוסיף שכביכול מרן הראש"ל אמר לו, שהוא מפלפל בשיעור כדי שלא יברחו לו. ליהוי ידוע שדבר זה מרן הראש"ל מעולם לא אמרו".

בסיום דבריו של אחד מתלמידי הגר"י יוסף, נאמרו הדברים החריפים הבאים:

"ואותו חכם אילו היה לומד למדנות היה מבין שהכוונה שמי שלומד נתיבות יודע לדמות מילתא למילתא ולהקשות ולתרץ".

מקורות ראה בעלונים:

- 'בית נאמן' גליון מס 344, פרשת בשלח, י"ג בשבט תשפ"ג.
- 'השיעור השבועי' גיליון מספר 379 י"ג שבט תשפ"ג.
- קובץ 'אור תורה' שבט תשפ"ג, עמוד שסד, מאת חברי "מכון הרב מצליח" שע"י ישיבת 'כסא רחמים'.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
77 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
44
אתם אתר חרדי תביאו שלום לעולם לא להעצים מחלוקות לשם שמיים שיתהפכו עלינו למלחמה. מספיק קצת יראת השם
לא מבין05.02.23
43
אין לנו את הזכות לדבר על רבנים כל אחד ילך אחר רבו
אא05.02.23
42
במחילה מהרב מזוז אנחנו רק עם מרן.
תלמיד של מרן 05.02.23
במחילה ממך, מי אתה שתעיר למרן?
מחאה על כבוד תח06.02.23
מרן מזוז שליט.א נאמן ליביע אומר נמבר וואן. בגלל שהוא נאמן מאה אחוז לרב עובדיה ע.ה רודפים אותו. שס מכלוף ובני מרן משוכנזים
בושה וחרפה07.02.23

הצגת כל התגובות

41
למה לך לחרחר ריב ולהכניס ראשך בין שני גדולים תברח מהמחלוקת אפילו אחיתופל (עם כל רשעותו ושכידוע אין לו חלק לעולם הבא) ציווה לבניו לפני מותו שלא יכנסו למחלוקת ועוד שזה יכול להביא לזלזול בכבודו של אחד מהענקים הללו ואתה תתן את הדין ואמרו כל המבזה ת"ח אין רפואה למכתו רח"ל. אנא ממך לטובתך תוריד את הכתבה
אין רפואה למכתו05.02.23
מרנן הרב מאזוז והרב יוסף בקשו לפרסם את דבריהם הקדושים, (ואלו ואלו וכו'). אין גבול לשכר של הרב הכותב שליט"א שמפרסם דברי אלוקים חיים
הרבנים בקשו לפרסם05.02.23
לליצנים כידוע אין חלק לעולם הבא
אברך05.02.23
40
ממתי הרב יצחק יוסף התחיל לדבר בעד הפילפולים.לא הוא.אמר פיפולים בלבולים...
משה05.02.23
בגלל מרן דוד יוסף שלמד בפונוביז
דרעי שלי05.02.23
לא למד שם ולא כלום... למד בחברון אצל הגרב"מ אזרחי שליט"א.
העיקר לכתוב...08.02.23
הראשון לציון אומר כבר שנים על גבי שנים ללמוד בפילפול בתחילת הלימוד כדי שאחר כך יוכלו לפסוק כהוגן אבל אחרי שכבר למד לחלק ולדמות שיפסיק לפלפל ויתחיל ללמוד הלכתי
אברך05.02.23
39
ממש מעורר השראה שהרבנים הבכירים שלנו כל כך אוהבים ומכבדים אחד את השני, ממש שומעים את פעמי משיח...לבנתיים עוד אחד בזכותם החליט לזרוק את הכיפה.
אבי05.02.23
צודק ב100 אחוז
shai05.02.23
מסכים איתך!! אני התקלקלתי ככה
אייל15.02.23
38
הדברים לא מדוייקים שהרי גם מרן הגר"ע היה נגד פלפולים רבים מדי
לירן אהרן הלוי 05.02.23
37
הרב יצחק יוסף רוצה שאף אחד לא יכתוב ספרים ולא יפסוק? לא מובנת הגישה שלו
תורה מורשה לכולם05.02.23
36
בקיצור , תלמידי חכמים תפארו זה את זה וכך יגדל כבוד התורה ולומדיה.
רואה בלי חשבון05.02.23
35
אני אברך ספרדי שמתבייש שהרב יצחק הוא יקרא המנהיג שלי.ברוך ה שהיום קם האיגוד של בני התורה הספרדים בנשיאות הרב זעפרני .וביסוד מפלגת שס.
דוד05.02.23
אברך ספרדי באינטרנט חחחחח ברור לאיזה צד אתה משתייך...
ענק אתה06.02.23
לא ספרדים ולא בטיח כולם מלקקים לאשכנזים רק מי שנשאר נאמן למרן הוא הספרדי האמיתי!!!
אברך 07.02.23
34
פשוט שהרב מזוז צודק בעניין זה..אחוז גבוה המלומדים בצורה של פילפול אינם לומדים לשם שמיים אלה לשם הדמיונות שלהם
אריאל05.02.23
33
אין לכם מה לעשות רק להוציא ולהפיץ ולהגדיל עוד יותר מחלוקות בין גדולי ישראל תתביישו
אברך05.02.23
32
מי שלמד בספריו של מרן רבי עובדיה יוסף זצ"ל יודע שבנוסף לבקיאותו העצומה היה גם למדן עצום.
מנשה05.02.23
31
יש לנו 2ֶ ציטוטים מחז״ל אומן שונא בני אומנתו (ציטוט לא נאמן למקור) ולגבי תלמידי חכמים כתוב שהם מתווכחים הם נעשים אויבים זה לזה עד ש
גמרא05.02.23
30
בעיני מה שאתם עושים זה סתם לחרחר ריב ומדון ..... ושני הה"ה (יוסף ןמזוז) יודעים לעשות את זה הרבה יותר טוב ממכם ולכן במטותא תנו כבוד לתורא
james05.02.23
מסכים איתך אחי
נכון06.02.23
29
נהגו כבוד זה בזה!
רבי עקיבא קורא לכולנו05.02.23
28
הגר"מ צודק בכל מקרה לדעתי השיעורים שלו והעלונים שלו הרבה יותר מעניינים במחילה מכבוד הרב יצחק כי השיעור שלו נשמע כמו חבורה מעניינת ואילו הרב מזוז מעשיר את הידע בכל תחומי התורה
יוסף05.02.23
27
לא סתם קם איגוד בני התורה הספרדים בראשות הרב זעפרני ודי למבין
משה05.02.23
נכון. ציבור בני התורה הספרדי לא רואה ברב יצחק כמנהיג ולא סתם
שלמה05.02.23
26
2 תינוקות
יהשוע05.02.23
מסכים. רק על הרב יצחק מ
דוד05.02.23
מוחה בך!
תלמיד מרן הגר"מ06.02.23
25
הכל פוליטיקה
איש אחד05.02.23
24
הרדידות בכתבות שלך הורגת אותי... חבל
קני05.02.23
23
הישיבה היחידה בעולם שלומדים שם יביע אומר ואת ספרי מרן הרב עובדיה זו כסא רחמים, אין בושה לזה שתוקף אותם כל הזמן במקום להכיר להם טובה.
אריה05.02.23
אמת!!!
דוד05.02.23
כל הכופר בטובתו של חבירו (כפוי טובה) סופו כופר בטובתו של מקום (כופר בבורא עולם) למדנו זאת מפרעה וד"ל.
תלמיד מרן הגר"מ06.02.23
22
אתה פשוט מחרחר ריב בין גדולי ישראל, מעבר לכך מדובר בתת-רמה. מה אתה דוחף את האף למחלוקות שלא קשורות אלינו, ועוד משתף אותנו בהליך הנבירה בזבל הדוחה הזה? רוצה לאבד את עולמך - בכבוד, רק אל תצרף אותנו. אני לא מתפלא על חוסר היראת שמים, הרי "מה היה הרמב"ם אומר על עולם הבא, על נפש שלא רואים"? אידיוט שכמוך.
מאיר05.02.23
21
שפירא, אתה מפרסם הרבה מחלוקות וזה מחרחר ריב עוד יותר
דוב05.02.23
בשביל מה אני משלם לו?
מרן מכלוף לייב06.02.23
20
לא מספיק אנחנו (העם) מבולבלים? התורה והגאונים שבה הם ההיגיון והנורמליות שנשארו בעולם המבולבל הזה, אנא ממכם תגיעו לעמק השווה כי המחלוקות האלו גורמים לירידה ברוחניות לאנשים שהם לא בדרגתכם או קרוב לזה .
יוגב05.02.23
19
באמת אין מחלוקת. שניהם מגנים פלפול מוגזם, ושניהם משבחים פלפול בסיסי שיעזור להבנת הפשט. כך נראה לי פשוט.
אחד 05.02.23
צודק 100%
אייל15.02.23
18
הדרך בה חלק (או לא) הגר"מ מאזוז, היא יפה ומכבדת מאוד, וכל עוד לא שמעתי את הגר"י יוסף מדבר בחריפות, זה מחלוקת לגיטימית ויפה, מספיק לפלג ולהכניס ריבים שלא קיימים, תודה.
בלי כותרות רועשות05.02.23
100% אמת
תלמיד מרן הגר"מ06.02.23
17
הרב מאיה הוא נשיא המועצת הוא המשך של מרן וחכם שלום
מוטי05.02.23
אמת הרב מאיה בגיל 85 ובין תלמידיו האחרונים של ר עזרא עטיה עליו השלום והוא המנהיג
אריה05.02.23
16
הרבנים יזכו לעולם הבא כי מחלוקתם לשם שמיים. אבל מה לנו להכניס את ראשנו בין ההרים. ואתם כאתר חרדי אל תהיו כמו כולם שמחים על מחלוקת שמתרחשת. חבל
תיזהרו!!!!05.02.23
התגובה הכי נכונה מכל התגובות
מי האיש החפץ חיים06.02.23
15
תבינו שגדולי עולם עוקצים זה את זה. אין זה אומר שיש בינהם שנאה ח"ו אלא זה אש התלמוד וכדי להבין את זה צריך שהתורה תבער לך בעצמות ואם מגיע לך אדם שסותר לך את מה שלמדת זה כאילו הוא שובר לך אבר ואתה נלחם על זה כמו מלחמה ממש!!!
בחור ישיבה05.02.23
מעניין אם הרב יצחק יסכים לשבת באירוע ליד הרב מזוז...
באמת?!06.02.23
14
אין מה לעשות הרב מזוז גדול הדור גאה שהוא ספרדי ברוך השם
משה מלכה05.02.23
13
מי זה ישראל שפירא ? הוא דתי ?
אברהם05.02.23
מכיוון שמעולם לא הכרת את דת ישראל בצורה הראויה (הרמבם והגאונים) לכן בעיניך הוא חילוני, כאשר למעשה אתה הוא החילוני.
משה07.02.23
12
1. מי שלומד תורה רואה שת"ח מתנצחיים הרבה יותר (רשב"א והרא"ה ש"ך וט"ז ואפילו החיד"א כתב מה קרה שנתקצר חייו של הרמ"א) אנחנו לא מבינים בזה כלום!!! 2. מרן הרב עובדיה מינה לצדו רבנים מסויימים ויש כאלו שלא זכו... וכן נלחם רק על הרב יצחק יוסף שליט"א... ולא נזכיר את דבריו של מרן זצ"ל על הרב בוארון...
פלוני06.02.23
11
כל הכבוד לשטן שמפיץ כאן את המחלוקת
מכלוף דרעי06.02.23
10
לאשכנזים אין מסורת אמיתית איך לומדים גמרא. לא היה להם רצף של תורה מימות התלמוד. למעשה, ברוב תקופת הגאונים הארוכה לא היה להם תלמוד. לעומת זאת, לרמבם ועוד הייתה מסורת איך לומדים
משה06.02.23
מפגר אתה שורץ באינטרנט 24 שעות בשיעמום, וחוזר כ100 פעם על חולי ותסכול שיש לך, לא פלא שאתה מסכן מבודד, הרמב"ם היה אירופאי נולד בספרד שזה ליד צרפת, ושני מדינות ליד גרמניה אשכנז, בעוד שתימן זה קצה העולם רחוק מבבל, ומספרד,
הרמב"ן והראשונים היו אירופאים ולא מזרחי!06.02.23
דוקא נראה שאתה שורץ וגם אף פעם אין לך מענה ענייני מלבד קללות. אנשים רואים את התגובות שלך ומעלים תמיהה שמא בכל זאת משה צודק בטיעוניו. בקיצור, או שתתן תגובה מוחצת או שתשב בשקט. כי כך אתה רק מחזק אותו
יהודה06.02.23
אתה עם הארץ אירופאי. בזמן הרמבם ספרד היתה מוסלמית הוא ידע וכתב ערבית על בוריה. הרמבם היה ספרדי מזרחי. אתה אירופאי מפגר אידיוט ואהבל
אתה משועמם ומפגר נטול השכלה בור ועם הארץ07.02.23
זה שספרד היה בשלטון מוסלמי, לא הופך את המיקום הגיאוגרפי של ספרד למזרח התיכון.. למשל ראש העיר הנוכחי של לונדון הוא מוסלמי, ולכן מה? לכן בריטניה לא באירופה?.. (חחח לפי השורה הארוכה של מילות גנאי שכתבת, ניכר שלחצתי על הכפתור הנכון!).
חחח לפי שורת מילות הגנאי שכתבת07.02.23
זה לא קשור אם ספרד במזרח, אלא זה קשור אם ספרד בקשר עם גאוני בבל. יהודי המזרח היו בקשר הדוק עם גאוני בבל וקיבלו במסורת כיצד לומדים גמרא. יהודי ספרד הנוצרית היו מנותקים מגאוני בבל והושפעו משיבושי האשכנזים. הבנת?
יהודה07.02.23
אתה עסוק מידי הרבה בקנאה ותסכול (על אשכנזים, חסידים, קבלה, זוהר הק', איגרת תימן שמתסכלת אותך, אברבנאל בעובדיה, ומהרש"א בב"ב, ורשב"ש סי' ב', ועוד..), זה לא בריא ללב שלך!
חחח07.02.23
אין לך תשובה מלבד קללות וקינטורים. חחחח ואני שמח על כך, כי אתה עוזר לקוראים להבין שחסידות היא בלון נפוח שמתפוצץ בנקל
יהודה07.02.23
די לקשקשת כל השאר בלה בלה. הרמבם היה ס.ט וקרא לעצמו ספרדי דיבר וכתב ערבית היה מזרחי. כאלאס
נקודה15.02.23
9
הרב יצחק יוצא נגד עוד רבנים תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם ולא הפוך
שרה06.02.23
8
לדעתי, שניהם צודקים. תחילה יש ללמוד היטב את הפשט, הגירסא והמציאות הנדונה,ולדייק היטב בלשון, ואח"כ סברא
יעקב06.02.23
7
אני לא תלמיד של הר' מאזוז אבל אני מוחה בכל תוקף על ביזוי כבודו של הר' מאזוז על ידי אותו תלמיד שכך פער פיו הלא טהור על גדול הדור וצדיק גדול וכן על ידי ישראל שפירא בהביא את דבריו של אותו תלמיד, ועצה טובה ישראל אם אתה לא רוצה לחטוף מכות משמים אחד אחרי השני, תיזהר מאוד בכבוד צדיקים ותלמידי חכמים.
יהודי07.02.23
6
מי שקורא לשיטת הלימוד של בריסק "פלפול" לא התחיל להבין במה מדובר. רבי חיים ברעסקער בא דורו להוציא משיטת הפלפול שהיתה נפוץ ויצר את האנטיטזה לזה שזה שיטת העיון הלמדני. מישהו פה בכתבה מפגין בורות ראויה לציון
אשר08.02.23
זה לא משנה מהי שיטת בריסק, כי לכולי עלמא היא חדשה וחסרת מסורת. דהיינו רפורמית. אם רבינא ורב אשי היו רואים היום את הלימוד בישיבות, היו מעיפים אותם לכל הרוחות!! עיוותו את מסורת הלימוד של התלמוד לאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא
יהודה09.02.23
5
משיח מייד לפני שנתפחלץ כבר, לאן הגענו בושה וחרפה שמרן היה בחיים לא היה קורה דבר דומה לזה…..
איש יהודי08.02.23
4
באמת אין זו מחלוקת של הזמן הזה מרן הרב מאזוז ציין למהר"ל והיעב"ץ ועוד רבים שהיו נגד שיטה זו. וכידוע כן דרך מהרש"א, הגר"א ועוד עד אחרוני דורנו. גם אצל הספרדים רבם של כל גדולי הדור האחרון הגר"ע עטיה וכו' לא למדו אלא בשיטת העיון הספרדית ולא כשיטת בריסק. רק בדור של הראש"ל הגר"י יוסף למדו בישיבות אשכנזיו
מנשה09.02.23
3
זכינו שבדורנו ישנו זקן בעל חכמה מעביר השמועה מרן הרב מאזוז שמרן הגר"ע זצוק"ל היה מכבדו בכל כוחו, ומרן הרב מאזוז דרכו ישרה נאמן למרן ולפלפול הספרדי והוא כשרף וגחלי אש תנו כבוד להאי גברא רבא והזהרו בגחלתו!
קול מבשר10.02.23
2
זה מה שיקרב את הגאולה? לתת לנו התלמידים רעל?למה? דיי עם זה
זה ממש לסכסך באתר10.02.23
1
ידוע שמרן הרב עובדיה היה נגד הפלפול הודפסה דרשתו בזה בחזו"ע אבלות ח"ג בסופו
אאא19.02.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24