כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

המשכיל שהחציף פניו מול הרמב"ם וחטף מהמשכילים

המשכיל האיטלקי שד"ל החציף פניו ויצא כנגד רבנו הרמב"ם, מה רבה היתה ההפתעה כשדווקא המשכילים דאז זעמו ויצאו נגדו וזאת מאחר וראו בדמותו הפילוסופית של הרמב"ם, כראיה לדרכיהם הנלוזות (היסטוריה)

170
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ב בשבט | 13.02.23
הרמב"ם
הרמב"ם (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ב': על אמרת חז"ל "חכמה בגוים תאמין" נשפכו נהרות של דיו, ונגדעו יערות עד. ישנם מגדולי ישראל שנהגו לצטט בספריהם חכמים נכרים ואף לציין זאת (כגון הגאון בעל ה"דבר אברהם" וקדמו לו מרבותינו הראשונים ואכמ"ל). ישנם שהזכירו ולא ציינו את המקור (כגון איש תנועת המוסר החכם הגליצייני ר' מנחם מֶנדֶל לֶפִין בספרו 'חשבון הנפש'[1], וכן המשגיח רא"א דסלר[2]), וישנם שלא הביאו כלל.

הרמב"ם נהג לעיין בספרות גוים ואף העתיקם לספריו השונים 'יד החזקה' ו'מורה נבוכים'. מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי בהקדמתו לספרו 'שקל הקודש' כתב שהקטעים שהרמב"ם לקח מחכמים נכרים, ושלבם בספרו נהפכו להיות תורה ממש, ואפילו הפתקים שהעתיק אליהם את הציטטות מאותם נכרים, ולא נוסף בהם דברי תורה של הרמב"ם עצמו, גם הם חייבים גניזה, וכך דברי הגרח"ק:

"ואמרו בשם החזון איש זצ"ל, שאף על פי שהרמב"ם העתיק החשבונות שבפרקים האחרונים של קידוש החודש מהגוים כמו שכתב בסוף פרק י"ז. מכל מקום אחר שהרמב"ם כתבם נעשה תורה ממש, והלומדם – לומד תורה. וגם אמרו שכל הפתקאות שכתב עליהן את החשבונות של קידוש החודש צוה לגונזם אחר כך, כי אמר שיש עליהן קדושה". (הקדמה לספר 'שקל הקודש').

כפי שפרסמנו בעבר בעניין דומה הגר"מ מאזוז ראש ישיבת 'כסא רחמים' בשיעורו השבועי התבטא ואמר שהיו חכמים נכרים שהשפיעו על רבותינו ז"ל, ולאחר שהגר"מ מאזוז הסביר לתלמידיו שכל ניסי התורה הם כפשוטם, הוא ציטט "חכם אחד" שסבר שפגישת שלושת המלאכים עם אברהם אבינו היה במחזה הנבואה, והוא הושפע מאריסטו הפילוסוף היווני המפורסם.

דברי הגר"מ מאזוז: "אריסטו אכף על חכמי ישראל את הדעות האלה"[3].

נראה שמי שהתכוון הגר"מ מאזוז הוא לנשר הגדול, הרמב"ם שבספרו 'מורה נבוכים' כתב כן ולמד זאת מדברי ר' חייא הגדול במדרש רבה.

הרמב"ם מפרש הרבה פסוקים על דרך משל והשאלה (מֶטָפוֹרָה, אליגוריה) והוא סבר שכך נכון לפרש, וכך גם לגבי פגישת אברהם עם שלושת המלאכים, הרמב"ם הסביר, שכך נכון לפרש משום שאי אפשר לקבל "ראיית מלאך" במציאות[4].

ביקורת המשכילים על הרמב"ם

מעניין שביקורת בעניין אחר על הרמב"ם נשמעה גם בחוגי המשכילים, ובקובץ 'כֶּרֶם חֶמֶד' השלישי משנת תקצ"ח (1838) התפרסם מכתב מאת המשכיל האיטלקי שד"ל[5] (שמואל דוד לוצאטו), ליש"ר (יצחק שמואל ריג'יו) שנכתב שנתיים קודם לכן, ובו העז משכיל מחוצף זה להתקיף את הנשר הגדול הרמב"ם, שבספרו 'היד החזקה' פסק הלכות, במגמה להסיר ספקות ומתוך הבנה שהרמב"ם חפץ להשכיח מחלוקות חז"ל תנאים ואמוראים.

לדעת מחוצף זה כשד"ל מוטב היה דווקא לשקף מחלוקות אלו, כדי להיעזר בהן להתחקות אחר מקורן ההלכתיות השונות, ולפיהן לפסוק הלכה בכל עת לפי שיקול דעתם של פוסקי הדור וצורך הזמן.

שד"ל, בתור משכיל תורני, רצה לערוך רפורמיות הלכתיות כאלו או אחרות, והוא הרגיש שהרמב"ם חסם אותו ברגע שכתב ספר הלכתי שקובע לעם ישראל כיצד לנהוג, ובעצם הוא מנע ממשכילים כמותו לערוך שינויים, ולהיות בקונצנזוס ההלכתי.

מסיבה זו השיג שד"ל על הרמב"ם שסבר שכתיבת המשנה הייתה מהפכה חיובית של ממש בסדרי הלימוד בבתי המדרש. שד"ל לא קיבל זאת, כיון שהוא טען ש"התורה שבעל פה נשמרו החכמים מלכתוב אותה על ספר, למען יוכלו בית דין שבכל דור ודור לתקן ולהחליף כפי צורך המקום והזמן".

לדעתו של שד"ל טוב עשה הראב"ד כשהתקיף קשות את הרמב"ם, כי לולי הוא, עלול היה להשתכח זכרם של חכמינו ז"ל תנאים ואמוראים, והעולם היהודי היה נוהג ("משתעבד" כלשונו של שד"ל), לפסקיו של הרמב"ם בעניינים שונים, בשעה שהרמב"ם הסתמך על אריסטו, ולא על חז"ל[6].

טענות כזב אלו על 'הנשר הגדול' הרמב"ם הובאו בקובץ 'כרם חמד', שלקוראים המשכילים שלו היה הרמב"ם דמות נערצת המשמשת דוגמה ומופת למיזוג הראוי בין תורה וחוכמה, ובשל כך, היחס הביקורתי והמזלזל כלפיו מצד אדם המוחזק כאחד מחשובי משכילי הדור היה לדידם בלתי נתפס.

זעם המשכילים על שד"ל

מתברר שלא אלמן ישראל, ורבים מחכמי אותו דור, לא החרישו על כבוד הרמב"ם, ושגרו מכתבים לעורך כרם חמד של"ג (שמואל לֵיבּ גורדון), ובו מחאו על כבוד הרמב"ם.

אחד מאלו היה החכם שי"ר, שלמה יהודה ליב הכהן רפפורט חתנו של הגאון העמקן ר' אריה ליב הלר בעל "קצות החושן".

שי"ר כרוב משכילי תקופתו העריץ את הרמב"ם, והסתמך עליו בגישתו ל"חכמת ישראל". בכרך הראשון של 'כרם חמד' (וינה 1833) הופיע מכתב קצר מאת שלמה יהודה רפפורט, המדריך צעיר בתחילת דרכו בהשכלה ומאיץ בו, להגות בספרי הרמב"ם, וכך דבריו:

"ולכן אם לעצתי תשמע, שתה נא מים טהורים בלתי אכזב הנוזל מראש צור, אשר ממנו שאבו גם ישאבו כל משכילי עם ישראל, ועד עומק מחקריו לא יבואו, הוא אדונינו מאיר חשכנו רבינו משה בר מימון נ"ע. בספריו ומאמריו תשגה תמיד, ואז תחכם. הם יקשו ערפך כברזל ומצחך כנחושה נגד כל מונע ומחריד ולכל חצי המתלוננים תשחק; המה יושיבו את דעותיך ומדותיך על מכונן, בל תנוענה ממקומן".

מאלפים הם דברי החיתום, שבהם פוצח שי"ר בשיר והלל למורה דרכו, הרמב"ם: "אלף תודות לך רבינו משה! מדריכי ומלמדי! הגדתי לך היום הזה, כי המעט אשר אדע היום הזה רק ממך היא ומידך נתנו לך. לולא תורתך שעשועי, אז אבדתי עירום מכל מדע כרוב בני ארצינו הנדכאים".

דמותו של הרמב"ם עמדה במרכז מאבקים אלו, והיא שימשה עמוד המגן של המשכילים הנאבקים להצדיק את דרכם החדשה-ישנה.

המשך יבוא...

לקריאה נוספת:

ד"ר נתן שיפריס שי"ר חדש, שלמה יהודה רפפורט: רבנות, השכלה, לאומיות, זלמן שזר תשפ"ב.

הרב יצחק ברוך רוזנבלום, מורה נבוכים בין משכילי ולמדני גליציה, דעת: כתב עת לפילוסופיה יהודית וקבלה 85 (2018), עמ' 189 – 228.

הנ"ל, 'צריך עיון', 'הרב הבודד' ט"ז בטבת תשע"ט.

[1] שהביא רעיון מוסרי מאת החכם הנכרי בנג'מין פרנקל.

[2] ראה ראיון מאת תלמידו המובהק הגה"צ רבי אריה כרמל ביתד נאמן מתאריך כ"ד טבת תשנ"). עוד עיין בקובץ המעין תשרי תשפ"א.

[3] הובא בגיליון 'בית נאמן' מס' 335 פרשת ויצא ט' כסלו תשפ"ג עמ' 3

[4] דרכו זאת של הרמב"ם הייתה מפני שהיו בימיו (וכן בימינו) יהודים ת"ח שלא קבלו את המושג "הסתר פנים" (כדברי בעלי השקפה ליטאים בדורות מאוחרים), ואלו לא קבלו שבתנ"ך היו ניסים גלויים לעומת ימינו שאין. למרבה הצער היו מאלו שפנו עורף לעזוב את הדת באופן כללי, כיון שהם לא האמינו בניסי המקרא ע"פ הפרשנות של "רבי'ס פון קינדער" (מלמדי תינוקות), והם לא שמעו דעות נגדיות של מחשבת ישראל לדורותיה. לכן הרמב"ם טרח והבהיר שרוב ניסי המקרא, לא מדובר בפשוטו כמשמעו. עוד הוסיף הרמב"ם שהלשונות של התנ"ך וחז"ל כביכול לקב"ה יש גוף ותחושות כבן אנוש, מדובר לא כפשוטו כמשמעו, ומי שיסבור כך, עובר על איסור הגשמה. בימינו כלל עם ישראל קיבל את דברי הרמב"ם לגבי איסור הגשמה זולת חסידות מסוימת הסבורה ש"עצמות ומהות הקב"ה מלובשות בצדיק" ואכל"מ ודו"ק., לעומת דבריו שפגישת אברהם ושלושת המלאכים התרחשה בחלום ולא במציאות, לא כולם קבלו.

[5] יצוין שאת שד"ל שכל ימיו התהלך בין משכילים לחרדים, הזכירוהו מספר גדולי ישראל, כדוגמת הגאון רבי חיים בלייח, אב"ד ורבה של תלסמאן באלג'יריה.

המלבי"ם בספרו "הכרמל". הגאון רבי יעקב צבי מֶקְלֶנְבּוּרג בעל ה'כתב והקבלה' בבראשית יט ה, כא י, כה כג.

הגאון הבן איש חי - רבי יוסף חיים מבבל בפתיחה ראשונה לספר עוד יוסף חי (דרושים).

ובדורנו הגאון רבי מאיר מאזוז בספר 'אילת אהבים' (בני ברק תשס"ז) ובחידושיו לקידושין (ל' ע"א, עמוד ל"ז מדפי הספר) בזה הלשון: "ואף שאגרות הנ"ל מלאים בכמה מקומות דברים זרים ומרים כלענה, מכל מקום מילי מעלייתא דאית בהו דרשינן להו בפירקא, וקבל האמת ממי שאמרה".

[6] וכך דברי שד"ל: "והנה הרמב"ם, עם כל התפלספותו היה בעוכרינו, כי בתחילה היו דברי חכמים כדרבונות להנהיג את הבהמה (הלא הוא ההמון) אל כל אשר יראו החכמים טוב ומועיל לפי הזמן והמקום; והוא הרמב"ם עשה אותם כמסמרות נטועים לא יזוזו ממקומם. כי הנה הוא כתב הלכות פסוקות, וביקש להסיר כל הספיקות, ולהשבית כל המחלוקות, ולהביא את כל ישראל ואת כל חכמיהם שבכל דור ודור תחת עול המסקנה אשר ישרה בעיני חכמי התלמוד או בעיניו, תחת כי במשנה נזכרו גם דברי היחידים, למען ידעו דור אחרון שתי הסברות יחדיו, ויחקרו אותן, ויפסקו הלכה כדברי זה או כדברי זה לפי ראות עיניהם ולפי צורך הזמנים. ואלמלא הראב"ד שעמד נגד הרמב"ם וגדר בפרץ, אולי כבר נשכחו ונאבדו המשנה והתלמוד, והרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים היינו להרמב"ם ולאריסטו, בלי שנוכל לחקור אחר מקור הדברים ולדעת הענינים על אמתת".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
170 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
שדל לא היה מפותח דיו. הוא לא ידע כי הרמבם לא פסק מדעתו אלא ממסורת גאונים עתיקת יומין. ולכן לא התקבלו השגות הראבד בעם ישראל. ועל הרמבם נאמר ממשה עד משה לא קם כמשה.
משה13.02.23
עוד חסיד שוטה שסוגד לאדמור, ומבטל כל חכמי ישראל בגלל האדמור שלו!
ינקלוביץ13.02.23
שוב לא הבנת. עם ישראל הולך אחר הרמבם לא בגלל אישיותו (למרות שבאמת אין כמוהו) אלא בגלל מסורת הגאונים שזכה להנציח. צא מהתפיסה החסידית האלילית שלך וכנס ליהדות.
משה14.02.23
וחוץ מזה עצם השוואת הרמב"ם למשה רבינו שעלה לשמיים, ונאמר עליו מפורש שלא יקום עוד כמוהו, גם זה מראה שאתה מדבר כמו חסיד שוטה!
אתה חסיד שוטה!14.02.23
שוב לא הבנת. ההשוואה איננה באישיות אלא במעשים. כמו שמשה רבינו כתב את התורה שבכתב כך רבינו משה בן מימון כתב את התורה שבעל פה.
משה14.02.23
וחוץ מזה גם ההשוואה במעשים אינה נכונה, בנוסף מי שכתב את התשבע"פ זה רבינו הקדוש, ורב אשי ורבינא!
אתה חסיד שוטה!14.02.23
רבי יהודה הנשיא לא סיכם את התלמוד שנכתב אחריו. רבינא ורב אשי לא סיכמו להלכה. בא רבינו משה ועשה את הבלתי ייאמן
משה15.02.23
מרן השו"ע כותב בהקדמה, שהוא בחר לפסוק לפי הרי"ף, הרא"ש והרמב"ם, ובמקום שהרוב הרי"ף והרא"ש סברו שלא כרמב"ם, אז הוא פסק כמוהם, ולא כמו "המסורת הבבלית" הדמיונית "הנסתרת" ו"הבלעדית" לאיש אחד.. בא מרן השו"ע ועשה את הבלתי יאמן.. ממשה ועד יוסף לא קם כיוסף!
משה יחיא15.02.23
הנצי"ב כתב כי רבי יוסף קארו ושאר חכמי אירופה (ספרד ואשכנז) לא ידעו שבניגוד אליהם לרמב"ם הייתה מסורת הגאונים. עיין בהקדמתו לשאילתות.
משה15.02.23
אתה סלפן שקרן, הנצי"ב לא כתב שלרמב"ם היתה מסורת גאונים בגלל שהוא הגיע למזרח, אלא אדרבא בגלל שלמד מאביו, ורבו הרי מיגאש, ששניהם היו מחכמי אירופה ספרד, ולא מחכמי מזרח התיכון, והנציב גם לא כתב שלבית יוסף (שהיה ספרדי) לא היה מסורת הגאונים (כפי שכתבת), בקיצור בפעם המי יודע מה, התברר איזה רמאי שוטה אתה!
בפעם המי יודע מה התברר שאתה נוכל!16.02.23
הנציב כתב שמפרשי הרמבם (כלומר, גם הכסף משנה שהוא רבי יוסף קארו בעל הב"י) הלכו בדרך הצרפתים (רשי ותוס') ולא ראו אור תורת הגאונים שראה הרמבם. רי מיגש זכה לראות כיוון שחי באנדלוסיה (ספרד המוסלמית) לשם הגיעו דברי גאונים
משה16.02.23
הר"י מיגאש היה תלמיד הרי"ף, במילי אחרות הרמב"ם לא יכל לקבל מהגאונים יותר ממה שידע הרי"ף!
AS16.02.23
לא נכון. הריף חי בצפון אפריקה. הרמבם היה קרוב יותר למרכז הבבלי. ומכל מקום, כמעט אין מחלוקת בין הרמבם לריף. כי לשניהם הייתה ספרות גאונים
משה17.02.23
מוכח שמסורת הגאונים היתה שישוב א"י אינה מ"ע, הרי"ף השמיט "לעולם ידור אדם בא"י" (כתובות קי ב'), וכן השמיט הדין של הלוקח בית בא"י כותבין עליו אונו בשבת (גיטין ח', ב"ק פ'). וכתב ב"יש סדר למשנה" (חלה פרק ד') שהרי"ף סובר שאין כלל ישוב א"י בזה"ז. וכן שאר הגאונים השמיטו לגבי א"י, עי' תגובות הבאות
דוד19.02.23
ועי' תוס' ע"ז יג, א, ד"ה ללמוד תורה ולישא אישה, שמביא מהשאלתות דרב אחא, שסובר שמותר לצאת מא"י לא רק בשביל ללמוד תורה או לישא אישה, אלא כ"ש בשביל שאר מצוות!
דוד19.02.23
כאמור לעיל מהחבי"ף, שבה"ג אוחז כמו ר"ח כהן מתוס', שאין כלל מיא"י בזה"ז, וכתבו תוס' (חולין מד א') שדברי בה"ג הם דברי קבלה ויש לסמוך עליהם, וכן כתבו בשו"ת הגאונים (סי' שיב), והסמ"ג (מ"ע ס"ד) דאין לנטות מקבלת בה"ג, וכן ברא"ש חולין (פ"ו), והב"י (יו"ד סי' י"ט). והר"ן כותב דברי הגאונים עיקר שהם דברי קבלה.
דוד19.02.23
דורות רבים אחר החורבן היו עולים לרגל לירושלים מהארצות הסמוכות, וכמבואר במדרש שיהש"ר (ח, ט) אע"פ שחרב ביהמ"ק לא בטלו ישראל פעמי רגלים שלהם, וכן כתב הר"ן (תענית ב' ע"א בדפי הרי"ף), וכפתור ופרח (פ"ו) ושו"ת מהרי"ט (ח"א קלד), והגהות מהר"צ חיות לנדרים (כג א'),
AS19.02.23
ורב האי גאון היה עולה כל שנה מבבל לירושלים בחג הסוכות עם קהל רב וחוזר אחר סוכות לבבל, (ספר חסידים (הוצ' מקיצי נרדמים) סי' תרל), ולא נשאר בא"י, כפי ההמצאה שלך שכל היהדות והתורה תלויה כביכול בדירת א"י, ומדוע לא נשאר בא"י? ומכל זה מוכח שמסורת הגאונים היתה שאין כלל חיוב לעלות ולדור בא"י!
AS המשך19.02.23
הר"מ הקדמה למשניות וז"ל: וההלכות אשר עשה הרב הגדול רבנו יצחק, ז"ל, הספיקו בעד כל החיבורים ההם, מפני שהן כוללות כל הפסקים והדינים שצריכים אליהם בזמננו זה, רצוני לומר זמן הגלות עכ"ל, הרי שכתב מפורש שהרי"ף הביא כל מה שנוגע לזה"ז, וכאמור הרי"ף השמיט לעולם ידור בא"י, ומוכח שזה לא נוהג בזה"ז.
דוד19.02.23
הבה"ג השמיט "הכל מעלין לא"י", וכן לעולם ידור וכו', וגם בהל' עבדים (דף סח) לא הביא דין המוכר עבדו לחו"ל ועבד שברח לא"י, וכתב בשו"ת נשמת כל חי (גאון ספרדי) (יו"ד סי' מ"ח) דדעת הבה"ג כרבנו חיים שבתוס', שאין כלל מצות ישוב א"י בזה"ז גם לא מדרבנן! וידוע מה שכתב הרמב"ן על בה"ג, שהוא גדול הגאונים!
דוד19.02.23
בשאלתות דרב אחאי גאון, הביא הרבה מצוות דאורייתא ודרבנן ולא הזכיר כלל מצוות ישוב א"י, ועי' בפתח העמק להנצי"ב ז"ל (פרק ב' אות ו') מה שכתב שרב אחאי יצא מבבל לא"י מפני שנאת ריש גולה שבזמנו, ומשמע שללא טעם זה לא היה עולה לא"י, וכן רבי סעדיה גאון לא מנה מצות ישוב א"י! ומכל זה מוכח מה היה מסורת הגאונים בזה
דוד19.02.23
והמהרי"ט (ח"ב יו"ד סי' יא) שכל דברי בה"ג הם דברי קבלה שכן קבל מהגאונים ומרבנן סבוראי ומרבנן דסוף הוראה, וכ"כ הש"ך (יו"ד קצ"ח סק"כ, חו"מ מ"ה כג) שכל דבריו דברי קבלה מחכמי הש"ס, וכן הב"ח (סי' תרי"ג) ועוד. והש"ך כתב דאין לחלוק על הגאונים הקדמונים (כללי הוראה לש"ך יו"ד סי' רמ"ב בסופו)
המשך לגבי היחס לבעל הלכות גדולות 19.02.23
כבר השבתי לך. הרמבם והגאונים לא מונים מצווה כוללת. אגב, בזמנם שלטו המוסלמים על ארץ הקודש החרבה ולא יכלו להתיישב בה מרוב חורבנה. וב"ה זכינו בדורנו ישתבח שמו לעד!
משה19.02.23
וכבר השבתי והוכחתי לך על הסילוף והזיוף, שמצוה כוללת אין הכוונה אחד מהתרי"ג מצוות, אלא לצויים כלליים על התריג מצוות כגון "ושמרתם את מצוותי" וכו', כפי שכתב מפורש הר"מ בשורש ד', וכבר אז הודית לי שצדקתי (שתיקה כהודאה), ותמוה שאתה עוד פעם מעלה את הזיוף של "מצוה כוללת"..
עוד פעם אתה מזייף!19.02.23
בנוסף אין כלל קשר אם יכלו לגור בא"י, כבר הבאתי הבה"ג שהשמיט "הכל מעלין לא"י", ולעולם ידור וכו', והל' עבדים (דף סח) לא הביא דין עבד שברח לא"י, וכתב בשו"ת נשמת כל חי (גאון ספרדי) (יו"ד סי' מ"ח) דדעת הבה"ג כרבנו חיים שבתוס', שאין כלל מצות ישוב א"י בזה"ז גם לא מדרבנן! ובזה מופרך התאוריה שלך!
המשך 219.02.23
ובימי רבי, אשר מלך רומי היה אוהבו אמיתי, והיה שולח לו זהב בכל יום (ע"ז י'), והיה סיפק בידו לעשות, למה לא שלח רבינו הקדוש לקבץ כל ישראל לא"י? ואיך העלים עיניו מענין כזה שכל תקנת בית ישראל תלוי בו? וכאשר אמר לו ר' חייא לרבי "בן אחי יורד לבבל" לא די שלא מיחה בם, אלא חיזק ידם יורה יורה ידין (סנהדרין ה).
המשך 319.02.23
ובימי רבותינו חכמי התלמוד אשר מפיהם אנו חיים היו אלפי חכמים בבבל ולא טרחו לעלות לא"י אע"פ שהיו שיירות מצויות ורבים דסלקי ונחתי ומשכח שכיחי המכירים חתימות ידי העדים (גיטין ו'), האם כל האמוראים היו כביכול אנוסים לא לבוא לא"י ? הרי הרבה אמוראים יצאו מא"י בשביל סיבה קלה, לא רק בשביל ללמוד או לישא אישה!
המשך 419.02.23
וברב אשי היה תורה וגדולה במקום אחד, ורב טביומי בנו, כל ימיו היה טוב לישראל ושלום, ועל כן נקרא שמו טביומי (מהרש"א ב"ב י"ב בשם ספר יוחסין), מדוע לא פקדו לדורם ולדור שאחריהם שיקבצו ויעלו לא"י ? ובתחילת ימי רבנן סבוראי היה שמד בימי מלך פרס שגזרו שלא לקרות ק"ש, ומדוע לא נועצו להימלט כולם לא"י ?
המשך 519.02.23
לגבי המוסלמים ששלטו זה תירוצי הבל, שהרי רב האי גאון עלה כל שנה לירושלים וחזר לבבל, וכי כביכול לא יכל להשאר, ואיך הרשו לו לבוא כל שנה? וכן בזמן התלמוד הרבה מבני א"י יצאו ללמוד בבבל, והרבה בני בבל יצאו ללמוד בא"י, ועשו זאת דווקא להתרחק מהבית, תוס' שבת ט, ב, ד"ה הא לן והא להו,
המשך 19.02.23
עיין רמבם הלכות קדוש החודש יז, כד ותרווה צמאונך
משה19.02.23
מה זה קשור לכל הנ"ל, שהוכח ש"מסורת הגאונים" (רב האי גאון, השאלתות רב אחאי גאון, ובעל הלכות גדולות ועוד), המסורת שלהם היתה שאין כלל מצות ישוב א"י בזה"ז! ולגבי הר"מ קידוש החודש סוף י"ז, זה מדבר על חכמות חיצוניות לגבי העולם, ולא לגבי דיעות, והבנת נפש היהודי, לקבל כביכול מהגויים מה שאומרים בזה!
AS20.02.23
לרמבם הייתה מסורת מהגאונים שמצוות ישוב הארץ היא מצווה כוללת. ואתה לא הבנת את הגאונים הנל. לפי הרמבם פיזיקה ומטאפיזיקה הם מעשה מרכבה ומעשה בראשית. עיין יסודי התורה היטב
משה24.02.23
לגבי "מסורת גאונים" זה לא קשור דווקא לרמב"ם, ברור שהמסורת הבלעדית לא נמצאת רק אצל חכם ספרדי אחד ששמו רבי משה בן מיימון, ואותו מסורת בדיוק נמצאה אז גם אצל חכמי ספרד אחרים של אותו דור, ושלפניהם, ואחריהם, שהרי כל אמונת תורתנו זה ע"י שקבלו זאת לעיני כולם, ולא רק חכם אחד בדור, שמסר התורה לעוד יחיד
הב"י מסכים כמה פעמים עם הראב"ד ועוד13.02.23
כדי שתהיה לך מסורת אתה חייב לקבל וללמוד את כתבי הגאונים, הרמב"ם זכה ללמוד את מסורת הגאונים בהיותו במזרח. חכמי אירופה הרחוקה לא זכו.
משה14.02.23
שוטה מי דיבר על אשכנז? (אגב גם ספרד באירופה, נכון היה תחת האיסלאם אז מה?..), וכי שאר חכמי המזרח או ספרד בזמן הרמב"ם ולפני זמנו, ולאחר זמנו, כגון הרי"ף, הריב"ש, לא קבלו את מסורת הגאונים? רק איש אחד בשם רבי משה בן מיימון קיבל את מסורת התורה וזהו? במילים אחרות התורה שלנו היא נחלת יחיד?
הבית יוסף לעיתים חולק על הרמב"ם14.02.23
אין לך ידע ולכן אתה מקלל. היו חכמים רבים במזרח שהכירו את מסורת הגאונים כגון רבי יהודה מדרי, רבינו פרחיה ועוד. אולם חכמי אירופה (אשכנז וספרד) היו מרוחקים ממרכז התורה הבבלי ולכן לא הכירו את מסורת הגאונים. כעת אתה מבין שיש פער גדול בין הרמבם לרמבן
משה14.02.23
חס וחלילה לא מקלל (לקלל זה לאחל לך רע) אלא ס"ה קראתי לך בשמך הראוי לך, והטפשות הזאת כביכול לחכמי אשכנז אין מסורת מרב, איש מפי איש תושבע"פ עד משה רבינו, זה טמטום ושקר, המיקום הגיאוגרפי לא משנה!
הטלת דופי של טפשות!14.02.23
גדולי תורה אשכנזים וגם חוקרים יראי שמים מודים בפה מלא שליהדות המזרח ובפרט יהדות תימן יש מסורת עדיפה על יהדות אשכנז עשרת מונים! זה גם מפורסם. זה לא חידוש שלי
משה14.02.23
כלל וכלל לא, אלא אולי רק לגבי הביטוי בלשון הקודש! ושוב כל זה לא קשור לעובדה שגדולי אשכנז הראב"ן, רבינו גרשם, רש"י ועוד יש להם אותו מסורת לגבי תשבע"פ, והתלמוד שעבר מאב לבן, מרב לתלמיד וגו', כל התאוריות שלך שיש עדה מסויימת שיש להם יותר מסורת מגאוני בבל , היא טיפשית ואומללה, ובאה מנחיתות!
לשטויות שלך אין גבול!14.02.23
תשאל את הגר"י רצאבי, הגר"ש מחפוד, ורבים מגדולי אשכנז כולם מודים שמסורת תימן עתיקה ונאמנה לתלמוד יותר מכל עדה אחרת. זה ידוע ומפורסם. לא רק בלשון הקודש. לדוגמא, התורה מתירה לאכול ארבה, רש"י כותב שאין לו מסורת. לתימנים יש. ויש עוד מצוות רבות
משה14.02.23
חח אתה שולח לשאול לרבנים תימנים שיגידו שהעדה שלהם הכי מקורית?.. ואכן במקום שלא ידעו, כתבו גאוני אשכנז שאין מסורת, אבל בשאר דברים שידעו, דעתם לא שונה מדעת כל חכם אחר, אגב הרמב"ם לא היה תימני, ולא קיבל את תורתו מאיזה חכם תימני או בבלי, ודעתו לא שונה מכל גאון אשכנזי או ספרדי אחר הן מזמנו, וכ"ש מלפניו!
משה14.02.23
"הגר"י ראצבי"??? הוא הרי אחד מגדולי המאמינים בזוהר הקדוש, ומתנגד לכפירתו של קאפח, לפתע כשאתה צריך אתה נזכר בו ומביא אותו?..
חח15.02.23
אין קשר. כל חכמי ישראל מכל העדות מודים שמסורת תימן היא המקורית. אין על כך חולק
משה15.02.23
אין קשר. הרמב"ם לא היה תימני, ולא קיבל את תורתו מאיזה חכם תימני או בבלי, ודעתו לא שונה מכל גאון אשכנזי או ספרדי אחר הן מזמנו, וכ"ש מלפניו!
משה, יחיא.15.02.23
זה לא משנה מהי עדתו. מה שמשנה היא האם יש לו את כתבי הגאונים, את מסורת הגאונים. לרמבם שהגיע למזרח היה כמו שאר חכמי המזרח. אבל לאירופים (ספרד ואשכנז) לא היה מפאת ריחוקם ממרכז התורה הבבלי. כל זאת כתב הנצי"ב
משה15.02.23
הר"מ סילף גמרות כפי שאדונינו הגר"א כתב כן (בניגוד לזיוף שלך בשם הגר"א על חסידות), וזל: והוא נמשך אחר הפילוספיה הארורה, וכבר הכו על קודקודו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ' על פי שמות וכשפים וכו', והפלוסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא בכל בדרך הלציי ולעקור אותן מפשטן. (ביאור הגר"א יו"ד קע"ט ס"ק י"ג).
משה יחיא16.02.23
חלילה שהרמבם יסלף גמרות, אלא שלגר"א לא הייתה מסורת מהגאונים כיצד לבאר אגדתות מוזרות בש"ס, ולכן הוא הבין אותן כפשוטן. אולם הרמב"ם כמו הגאונים ידע שאין הדברים כפשוטן.
משה16.02.23
שום אגדתות מוזרות, כל התלמוד מלא על זה שקיים שדים, וקר"ש שעל המיטה מגן מהמזיקים ועוד, רב ביבי בר אביי ניזק מהם- ברכות ו, ועוד אין ספור מקורות שזה לא אגדתא, אלא פשוט, וכמו כן נפסק להיזהר מיז תמוז ועד אחר ט באב, בגלל שקטב מרירי שולט אז, בקיצור ולכן ניתן להבין את פסק הגר"א על סילוף גמ' עי הרמבם
משה16.02.23
הגאונים כתבו בכמה מקומות שיש אגדתות מוזרות ויש לפרשם לפי השכל ולא כפשוטם. הובאו דבריהם באוצר הגאונים בכמה מקומות
משה17.02.23
במילים אחרות אין לך מה לענות על הנ"ל! (ואין בזה שום בעיה או חיסרון), אני הבאתי ראיות פשוטות שיש שדים ומזיקים, ויש עוד הרבה ראיות, וזה כלל לא מוזר, ותלמד ברכות ג, לא נכנסים לחורבה בגלל המזיקין, ויש שקלא וטריא שלם על זה בגמ', וכגון בחורבה חדשה לעומת חורבה ישנה, בקיצור והדברים פשוטים!
משה19.02.23
מוזכרים שדים בחז"ל. השאלה היא אם הם דמיון או בחלום או מדובר באנשים חסרי דעת ומידות וכו' למשל, אם הרמבם היה מכיר אותך מן הסתם היה מגדיר אותך כשד כיוון שאתה אדם חסר
משה19.02.23
כאמור בתגובה קודמת זה גמ' מפורשת, שאסור להכנס לחורבה בגלל 3 סיבות, ואחד מהם בגלל המזיקין, וזה לא אגדתות ושרא סילופים שלך, אלא הל' ברורות, וזה אף נפסק ברמב"ם הל' שמירת הנפש יב, ו, והכסף משנה מציין שם לברכות ג'.
אין ספק שאתה קרוב למינות, ולא כשר למנין!19.02.23
כאמור אסור להכנס לחורבה, ואחת הסיבות בגלל המזיקין, והגמ' דנה בזה בשביל 'למעשה', לדעת מתי מותר להכנס לחורבה או לא, וזה אחת הטעמים שנפסק שאסור להכנס לחורבה, והגמ' אפי' אומרת ש"במקומן של המזיקין חיישינן שינזקו" אפי' אם יכנסו 2 אנשים יחד, בקיצור פשוט שלגופו של ענין אדונינו הגר"א צדק!
משה19.02.23
כאמור לעיל הוכח שהגר"א צדק לגבי מזיקין ושדים, ובכן מתי תקיים את פסק הגר"א נגד הר"מ בענין זה, לכל הפחות כמו הלהט הטמא שלך, בפסק המזוייף של הגרא על חסידות?.. אה לפתע הגר"א לא "קדוש ישראל", כפי שכינת אותו בעבר?.. לפתע לא צריך לנבוח בעשרות כתבות, את מה שפסק הגר"א מפורש בחיבורו ההלכתי?
המשך19.02.23
לגאונים והרמבם הייתה הבנה אחרת במושג שדים. שלא כהבנתך השטחית.
משה19.02.23
אבל מתי תקיים פסק הגר"א יו"ד קע"ט בענין הרמב"ם, (לכל הפחות באותו להט טמא, שאתה צווח ומשתמש בפסק מזוייף ממנו שחסידות כביכול מינות)??...
מתי תצעק בכל כתבה פסק הגר"א על ר"מ?20.02.23
אסור לקיים את פסק הגרא הזה, כיוון שלרמבם הייתה מסורת מהגאונים כיצד להבין את הגמרות הנל. לגרא לא היה ולכן לא הבין את הגמרות נכון. אבל חסידות=מינות
משה24.02.23
רש"י ושאר רבני אשכנז לא ידעו כיצד נראה ארבה כשר. לא ידעו כיצד תוקעים תרועה בשופר. כיצד קובעים מזוזה במאונך או במאוזן, ר"ת חלק על סבו רש"י במזוזה וגם בתפילין מהיעדר מסורת. ויש עוד מצוות רבות
משה14.02.23
רוב יהודי אשכנז לא הניחו תפילין בזמן רש"י ור"ת. כך מעיד רבי יחיאל מפאריש. מדוע? כי אבותיהם לא ידעו מה פירוש טוטפות. במשך רוב תקופת הגאונים לא היו גמרות באשכנז!!!
משה14.02.23
לגבי מחלו' רש"י ור"ת בתפילין, מה שכתבת זה בורות, זה לא קשור למסורת, שהרי יכלו לבדוק בזמניהם איך נראה סדר הפרשיות בתפילין של זקינו של רש"י ושל כל ישראל, זה לא הענין, אלא זה מחלו' קדומה כבר, ולמשל בקברו של יחזקאל הנביא נמצאו "תפילין של רש"י", בעוד שבמערות בר כוכבא נמצאו "תפילין של רבנו תם"
משה14.02.23
לא הבנת. מסתבר שגם זקנו של רש"י לא הניח תפילין כמו כל יהודי אשכנז באותה התקופה. לא הייתה להם מסורת בהנחת התפילין ולכן נכדו ר"ת חלק עליו מסברא. מה שסיפרת על תפילין דר"ת אלו הן חלומות
משה15.02.23
חכמי אשכנז הראשונים מעידים על האשכנזים שהם אינם מניחים תפילין. עיין שות מהריק קצ"ה, בעל העיטור שער א הלכה ז, שיבולי הלקט עמ'382 ועוד. המסורת באשכנז קטועה וחלשה מאוד
משה15.02.23
12
ישראל, מותר לך לחלוק על מי שרק תרצה אבל אסור לך לדבר לא יפה על מי שאתה חולק עליו. זה לא מקובל וגם לא לעניין בשיח מלומדים מן הסוג שאתה מתיימר להשתייך אליו.
יצחק13.02.23
11
אני מוחה על הזלזול בהרב שד״ל שהוא אחד מגדולי הפרשנים של התורה. אני ממליץ מאוד על הפירוש שלו שרווי ביראת שמים בחכמה ובהגנה על דברי חז״ל.
חרדי 13.02.23
אכן פלא הדבר שהכותב התבטא כך ברוב חציפות על ת"ח כשד"ל.
אורי14.02.23

הצגת כל התגובות

10
ברור שטענותיו של שד"ל הן נכונות מאוד "עקרונית", ובאמת שזה לא טענותיו, אלא זה כבר טענות הראב"ד ועוד שהשיגו על הרמב"ם, אלא שההבדל היא, שהמשכיל כתב זאת בחוצפה, ולא ע"מ להגיע באמת לחקר הל' עם יר"ש, משא"כ חכמי ישראל שהשיגו על הרמב"ם.
זה כל הסיפור על רגל אחת!13.02.23
מניין לך שהוא לא כתב זאת למען חקר האמת. שד"ל היה מאלו שהאמת הייתה נר לרגלם ולא חשש פעמים רהות לחזור בו מדבריו בפומבי כשטעה. תלמד קצת על האיש ותורתו ותעיין בכתביו, לפני שאתה חואץ דין.
מיימוני14.02.23
פשוט מאוד כי אותו מסכיל, לא חיפש לפסוק הל' עם יר"ש, אלא חיפש ההיפך לעשות התורה שלנו ל2 או 3 תורות, ושכביכול אין לר"מ זכות להכריע ההל' כאחד, ובכלל סגנון התקפות של שד"ל, זה לא כמו פוסק גדול בתורה שהתכוין לש"ש, זה ששד"ל היה מוכן לחזור בו זה יפה, אבל זה לא אומר שיש לו זכות להתערב בין הר"מ וראב"ד והשו"ע!
הדיוט קופץ בראש!14.02.23
מדוע שלא יוכל להביע דעה בעניין?! בייחוד שהדעה נשענת על תפיסות קדמונים. ומה הקשר לעשיית שלוש תורות וכו כל אדם שיחלוק על פוסק ייחשד בכך?. ביקורתו של שד"ל היא סה"כ ביקורת לגיטימית שכבר הושמעה כנגד הרמב"ם.
מיימוני15.02.23
אבל זו ביקורת ללא ראיה. אלא רק מתוך השערות. ולכן לא מתייחסים לשדל וכיוצא בו ברצינות.
משה15.02.23
מה זאת אומרת ללא ראיה. הוא מצביע בבירור על מה שהרמב"ם עשה. יש כאן ניתוח מדויק והרמב"ם לא היה חולק על הניתוח. המחלוקת כאן עניין של עמדה, הרמב"ם נקט עמדה אחת ושד"ל הצטרף לעמדה שהתנגדה לזו של הרמב"ם. שד"ל לא חידש דבר.
מיימוני15.02.23
ניתוח הוא סברא, לא ראיה.
משה16.02.23
הן אינן נכונות. הרמבם שהיה איש הלכה הנאמן למסורת חז"ל, הפריע לו. כל מתנגדי הרמבם היו סוג של רפורמים. כלומר, סטו מדרך ההלכה.
משה14.02.23
9
מי אתה שתכנה בכינויי גנאי את שד"ל? אם אתה רוצה לדווח עובדות - בשמחה, אבל להצמיד כינויים כמו 'מחוצף' וכו' לאדם שגדול ממך פי אלף זה העזות פנים האמיתית
נועם13.02.23
שדל יצא נגד מסורת ישראל
משה14.02.23
8
שד"ל לא אמר שום דבר חדש, הוא סך הכל חזר על דעת החכמים בדור הרמב״ם שחלקו על הוצאת ספר כזה
דוד13.02.23
איזה חכם מחכמי ישראל זכה לחבר חיבור כמו משנה תורה של הרמב"ם? אין חכם אחד כזה. ולכן כל גדולי ישראל רואים בהרמבם כגדול חכמי ישראל
משה14.02.23
מה הקשר? ולכן מה? רבים יכלו לחבר כזה ספר, אלא שהם כתבו רק מה שנוגע לזה"ז, והרמב"ם היחיד שכתב גם מה שלא נוהג בזה"ז, וחוץ מזה בהרבה דברים יש מחלו', כגון אם מותר להכנס להר הבית, לראבד אין כרת, ולר"מ יש כרת וכו', ומי הוא זה שיכול לדעת מי צודק בזה?
דוד14.02.23
לא רבים יכלו לכתוב ספר כזה. כנראה שאף לא אחד. להרמבם הייתה מסורת מהגאונים אבל לחכמי אירופה הרחוקה לא הייתה. כך שברור שהרמבם צודק
משה15.02.23
למה אתה מדבר שטויות?
רם15.02.23
הרמב"ם לא היה תימני, ולא קיבל את תורתו מאיזה חכם תימני או בבלי, ודעתו לא שונה מכל גאון אשכנזי או ספרדי אחר הן מזמנו, וכ"ש מלפניו!
משה 15.02.23
זה לא משנה מהי עדתו. היתרון של הרמב"ם על רבני אירופה (ספרד ואשכנז) הוא שבהגיעו למזרח הוא למד את מסורת הגאונים.
משה15.02.23
מה הקשר גם הבית יוסף יצא מספרד והגיע לא"י שבמזרח, ולכן מה?.. זה שהרמב"ם הגיע למצרים (היכן שאסור לגור לפי הפסק שלו) לכן זה עושה אותו יותר מוסמך? ומי אומר בכלל שבמצרים (היכן שאסור לגור לכתחילה) היה שם מסורת גאונים יותר טובה מאשר מבא"י?
AS16.02.23
הבית יוסף הגיע למזרח לאחר שהמזרח נכבש על ידי מגורשי ספרד האירופית. מגורשי ספרד היו כמות עצומה ביחס למזרחיים. כך שמי שחי בצפת בזמן הב"י חי בתוך קהילה ספרדית ולא מזרחית
משה16.02.23
זה לא משנה, הנציב כותב שהרמבם קיבל מסורת הגאונים מאביו והרי מיגאש שחיו בספרד, ולא בגלל שהרמבם הגיע למצרים, כמו השקר שכתבת בשמו! וחוץ מזה אותו תורה שקיבל הרמבם, מסר לבנו ותלמידיו ותלמידי תלמידיו שהיו בספרד, ושאחרי זה היו תחת הנוצרים.
AS16.02.23
רואים שלא למדת ליבה. הרי מיגאש היה תלמיד הריף והם חיו במקומות שהייתה בהם השפעת הגאונים (צפון אפריקה ודרום ספרד המוסלמית). צאצאי הרמבם חיו במצרים וסוריה לא בספרד
משה17.02.23
מה הקשר ליבה? זה עוד נסיון להתחמק כשמוכיחים השטויות שלך?.. אמרת שהר"מ קיבל מהסורת הגאונים כביכול בגלל שהגיע למזרח, והוכח שהנציב לא כתב זאת אלא כנ"ל, ולכן לא משנה אזור דמוגרפי תחת איסלאם או נצרות, אלא משנה מי קיבל מסורת הגאונים, והר"מ העביר זאת לתלמידיו ודורות הבאים גם אלו שתחת ספרד הנוצרית!
AS19.02.23
האזור הדמוגרפי משנה ועוד איך!!!! כל החוקרים מדברים על כך. וגם זה פשוט מבחינה הגיונית
משה19.02.23
אכן לצד הערכה גדולה לרמב"ם (גם של שד"ל עצמו אגב) יכולה להיות גם ביקורת עליו, זה לא סותר. מציע לעיין בביקורת חריפה עד מאוד של הרב הירש על הרמב"ם ביחס לעניין אחר (מובא באגרות צפון איגרת י"ח), מה שלא מנע ממנו לומר באותו מקום שאלמלא הרמב"ם השתכחה תורה מישראל.
ממשה עד משה לא קם כמשה14.02.23
אכן. וכבר ביקורת זו אנו מוצאים מפורשות אצל ר' חיסדאי קרשקש ומעין זה אצל הרא"ש. הרמב"ם לטוב ולרע נטה מן המסורת כשחיבר ספר הלכתי הפוסק באופן מוחלט וללא כל הנמקות. וביקורתו של שד"ל לגטימית ביותר.
מיימוני14.02.23
ביקורת היא דבר לגיטימי. אולם המבקר צריך לדעת שהמבוקר טועה ולא להשען על סברות בלבד. לרמבם יש יתרון עצום על מתנגדיו, הייתה לו מסורת הגאונים, מה שלא היה לחכמי אירופה שנשענו על סברות סבורות
משה14.02.23
ככל שהדבר נוגע למבנה יצירתו ההלכתית (לא על התוכן), יש כאן נטיה ברורה מהמסורת הלמדנית וההלכתית. עד ליצירתו המונמנטלית ההלכתית של הרמב"ם (וגם הרבה אחריו) ספרי ההלכה לא סודרו בצורה של קודקס ללא מקורות והנמקות. ואת זה מבקר בעיקר שד"ל. (רק במאמר המוסגר הוא מכניס את הכנסת דברי אריסטו אל תוך המשנה תורה).
מיימוני15.02.23
כבר קדם לו ספר הלכות פסוקות לרב יהודאי גאון. בכלל, כל ספרות הגאונים היא בדרך פשוטה וסלולה כי הייתה להם מסורת. לא כמו האשכנזים שבהיעדר מסורת (לא היה להם קשר עם הגאונים) נבוכו על כל צעד ושעל בגמרא. במילים אחרות, הקושיות והתירוצים והספקות של האשכנזים נוצרו ממבוכה ובלבול ולא מ"מסורת למדנית".
משה16.02.23
7
ביקורת דומה כתב המהרש"ל נגד ה"שולחן ערוך" שיצר מונופול על ההלכות
אחיה השילוני13.02.23
ביקורות תמיד יהיו. אולם מסורת ישראל שהונצחה על ידי הרמבם, ממשיכה בגאון!
משה14.02.23
6
תתחיל ללמוד חסידות ברצינות ועמקות החל מהתניא במקום לבלות את עיתותיך ועיתות הציבור ברכילות היסטורית וכולי האי ואולי תבין איזה שטויות כתבת כאן על ההגשמה
חילך לאורייתא לפנימיות התורה13.02.23
גהקי טבריה אסרו ללמוד תניא ובראשם רבינו מקאליסק זיע
יש חרם של החסידים על תניא14.02.23
5
אנני מבין כ"כ האם אין קונצנזוס מוחלט ששד"ל היה משכיל הנמנה על אסכולת בקורת המקרא?
לא מבין14.02.23
4
הכותב אינו מזכיר את מילות ההגיון של הרמבם רק את מורה נבוכים השפעתו של אריסטו על הרמבםצהיתה גדולה היום איש בסדר גודל של הרמבם היה מוחרם על ידי כלל החרדים והחרדלים מדהים לראות איך אוכלוסיות אלו מקבלות או דוחות דברים על בסיס סופר שיטחי
james14.02.23
אגב, לא רק הרמבם היה מוחרם היום. גם כל גאוני בבל שהיו משכילים ופילוסופים גדולים! במילים אחרות, החרדים היו מוחרמים בזמן הגאונים ונבעטים מעם ישראל! התבלבלת, עשית מהחרדים יותר מהרמבם חחח
משה14.02.23
3
כבר החיד"א בשם הגדולים כתב על אותם שקוראים לרמב"ם "פילוסוף". הרי ידוע שפילוסוף=הוגה דעות. אז זה תרתי דסתרי עם היותו רב. כי הרמב"ם לא יכול להיות פילוסוף ברגע שהוא אומר שרק התורה היא המדע היחידי והאמת היחידה! והרי כל מורה הנבוכים זה לסתור את דעות הפילוסופים לא שהוא פילוסוף.
רם14.02.23
רואים שלא קראת את המוכה נבוכים. מציע לך לקרא את ההקדמה בה הרמב"ם מסביר שכוונתו להראות לנבוך שיש התאמה מושלמת בין הפילובופיה לתורה. וברוב המקרים למעט במקרה של חידוש העולם וההשגחה, הוא נטה במפורש אחרי אריסטו והסביר את המקראות ומסורת חז"ל על פי זה.
ממשה עד משה לא קם כמשה14.02.23
אתה מזלזל ברמבם ולכן אין לך חלק לעולם הבא. גם ניכר שמעולם לא פתחת את הספר הקדוש "מורה הנבוכים" שנועד לתלמידי חכמים בעיקר שנבוכו בפסוקי המקרא. ולא נועד לבורים כמוך.
משה14.02.23
1. היכן פסק הר"מ שזלזול בת"ח מאבד עוה"ב, בגמ' אכן מוזכר שאפיקורס זה ביזוי ת"ח, שאין לו חלק לעוה"ב, אבל הר"מ הרי לא הביאו להל', אלא מבחינתו אפיקורס זה רק כופר, וא"כ מניין לך לחרוץ שמזלזל בר"מ אין לו חלק? 2. לא רק הר"מ, אלא גם ביזוי גדולי החסידות, כמו אבנ"ז, שפת אמת, גם אין לך חלק לעה"ב!
מכופר ראשון ועד אתה, לא קם כזה כופר!14.02.23
הרמב"ם הוא ממעתיקי השמועה. הוא מסר לנו את כל התורה שבעל פה כפי שקיבל אותה מהגאונים. כך כתב הנצי"ב. וכשאתה מזלזל בו אתה מוגדר כמכחיש מגידי התורה שאין להם חלק לעוה"ב. חסידות= מינות כך פסק הגר"א
משה14.02.23
המשנ"ב (גדול הדור הליטאי שהלך לאורו של הגר"א), מביא משו"ע רבי זלמן (בעל התניא). שו"ת דברי חיים מצאנז (חתנו של ה"ברוך טעם"), הישמח משה (שו"ת השיב משה), שו"ת אבני נזר, חידושי הרי"ם, השפת אמת, הרבי מראדזין (שרצה לחדש התכלת עשרות ספרים בנגלה), בעל שו"ע הרב, בעל שו"ת צ"צ מחבד, "דרכי תשובה" מרצ"ה מונקאטש
רשימה חלקית 115.02.23
הגר"א מעולם לא פסק שחסידות זה מינות, אתה פשוט יצור שאין לו בעיה לשקר, ולשנות כמה מילים פה ושם, ואחד שמזלזל באחד מגאוני התורה החסידיים, ג"כ אין לו חלק לעוה"ב, כפי שנפסק על המזה ת"ח (יו"ד רמ"ג, ו), ואם תטען בבורות שגאוני החסידות לא היו כביכול ת"ח, עי' תגובה הבאות!
מכופר ראשון ועד אתה לא קם שוטה כמוך!15.02.23
שו"ת אבני צדק (לבעל ייטב לב מסיגעט), רבי אייזיק מקאמרנא (בעל "מעשה אורג" על המשניות, ו"עשירית האיפה" על תורת כהנים. ו"פני זקן" על ירושלמי, מס' שקלים). בעל הבני יששכר, (ספרו "מגיד תעלומה" על ברכות, הערות על הגפ"ת, והלכות הרי"ף, ותלמידי רבינו יונה, וכן חידושי הבני יששכר על הש"ס),
המשך רשימה חלקית 215.02.23
רבי דוד מאניש באב"ד, בעל שו"ת חבצלת השרון 3 חלקים (מגדולי חסידי בעלזא), מהרש"ם מברעזאן- בעל שו"ת מהרש"ם 6 חלקים, ועוד ספרים, מגדולי פוסקי גאליציה, מהר"ם שפירא מלובלין (בעל דף היומי) בעל שו"ת אור המאיר, (בשו"ת מובא התכתבות עם הח"ח ועוד גדולים), ו"מרגניתא דרבי מאיר" על הש"ס,
המשך רשימה חלקית 315.02.23
האדמור מאוסטרובצא בעל "מאיר עיני חכמים" על הש"ס ושו"ת, רבי יהושע מקוטנא בעל שו"ת "ישועות מלכו", רבי חיים אלעזר ממונקאטש (בעל שו"ת "מנחת אלעזר" 5 חלקים, וכן ספרו "נימוקי או"ח" על השו"ע), ועוד רבים מגאוני חסידות שאם אתה מבזה אותם אין לך חלק לעוה"ב!
המשך רשימה חלקית15.02.23
אם תיקח את כל גדולי החסידות בכף מאזניים אחת, והגר"א בכף שניה, מכריע את כולם! לפיכך, אנו נאמנים לפסק הגרא שחסידות=מינות
משה15.02.23
גוי חולה נפש, כמה פעמים אני צריך לחזור שאתה משקר? הגר"א מעולם לא פסק שחסידות זה מינות, אתה פשוט יצור שאין לו בעיה לשקר, ולשנות כמה מילים פה ושם, וכבר כתבתי שגדול הדור הליטאי בעל המשנ"ב הביא בעצמו משו"ע בעל התניא,
אתה גוי שאין לו חלק לעוה"ב!!15.02.23
ולגבי הביזוי שלך נגד רשימת הת"ח גאונים עצומים (לעיל), קדושי עליון שהיו בקיאים בכל התורה, כבר נפסק עליך בשו"ע (יו"ד רמ"ג, ו) שאין לך חלק לעוה"ב!! מזעזע!! (אכן לגוי כמוך אין סיכוי שזה יזעזע), ואל תחשוב אפ' לרגע שזה צחוק, אתה מהמר על החיים הנצחיים שלך!
אתה גוי שאין לו חלק לעה"ב!15.02.23
הם לא היו יהודים מיוחסים. שנית, רבי ישראל כבר פרסם את דברי הגרא שחסידות זו מינות. כך שהם רחוקים מלהיות צדיקים
משה15.02.23
מיסטר גוי מה הקשר פה יחוס? אתה טוען שהגרא ואשכנז לא מיוחסים? אז מה זה קשור לנידון?  שפירא לא פרסם שום מילה מהגר"א שחסידות זה מינות, הגרא כתב בחריפות, אבל לא כתב מילה אחת שחסידות זה מינות, הוכח כבר בפעם ה100 שאתה שקרן רשע, לא מכבר התגלה קלונך ברבים, כשניסית לזייף ירושלמי כביכול אנשי ביתר היו מינים!
לפי השו"ע אין לך חלק בעוה"ב זה לא צחוק!15.02.23
לך מהר תעשה תשובה, ותעי' עוד פעם יו"ד רמ"ג, ו, תלמד ותחזור על אותו סע' 100 פעם, ותצבט את עצמיך בלחי על מה שאתה מבזה ת"ח קדושים, גאונים בקיאים בכל התורה, שהמיתו עצמם באהבתה של תורה עשרות שנים, במסירות נפש!
לפי השו"ע איבדת כבר מזמן את העוה"ב שלך!15.02.23
לא קראת את מאמרו המשובח של רבי ישראל שפירא על קונטריס זמיר עריצים. שם פסק הגר"א שהחסידות היא מינות. ממילא כל דבריך הבל הבלים
משה15.02.23
1. אתה מבא ראיה מכתב? חח 2. למה אתה משקר? שפירא לא כתב שקונטרס זמיר עריצי כתוב שהחסידות זה מינות, אלא כתוב שם חריף אבל לא מינות, 3. בראש הקונטרס כתוב שלא הגרא חיבר זאת אלא אחד מחסידי הגר"א, 4. גם נגד ר"י אייבשיץ והרמב"ם ועוד גדולים פסקו רבנים אחרים שהם גרועים ושרפו ספריהם,
לפי השו"ע ביזוי ת"ח מאבד העוה"ב שלך16.02.23
כל זמן שבעל שו"ת אבני נזר וכל רשימת הגאונים למעלה, לא עברו על שו"ע, (ואף אם נכשלו במשהו, וודאי עשו תשובה בלילה), והמיתו עצמם שנים על התורה, באופן שאין לך כלל מושג, אין לך זכות לפצות לועך הסרוח על ת"ח קדושים, ובכל מילה שאתה כותב לבזותם, אתה מאבד העוה"ב שלך!
איבדת מזמן את העוה"ב שאין לך!16.02.23
בניגוד לזיוף שלך בשם הגר"א על חסידות, יש לנו דברים ברורים שהגרא כתב נגד הרמב"ם, וזל: והוא נמשך אחר הפילוספיה הארורה, וכבר הכו על קודקודו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ' על פי שמות וכשפים וכו', והפלוסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא בכל בדרך הלציי ולעקור אותן מפשטן. (ביאור הגר"א יו"ד קע"ט ס"ק י"ג).
לפי השו"ע איבדת העוה"ב שאין לך!16.02.23
זמיר עריצים יצא על ידי תלמיד הגר"א ובו יש פסק הגר"א שהחסידות היא מינות.
משה17.02.23
ראשית מיסטר נוכל, למה אתה לא מתנצל על השקר שהאכלת אותנו (בהרבה כתבות) שזמיר עריצים כתב, ופסק הגרא בעצמו?.. עכשיו סוף סוף אתה משנה גירסה, ומודה שלא הגרא כתב זאת אלא מישהו אחר,
שו"ע יו"ד רמ"ג, ו, אין לך חלק לעוה"ב!19.02.23
ובכן התברר כבר עשרות פעמים שאתה נוכל שקרן, ועכשיו אתה מודה שלא הגר"א כתב זמיר עריצים, ובכן עכשיו לשקר השני שאתה ממציא, שזמיר עריצים מופיע פסק מהגר"א שהחסידות היא מינות, ובכן תציין באיזה עמוד, מופיע כתב מהגר"א עצמו שפסק שחסידות זה מינות?
לפי יו"ד רמ"ג אין לך חלק לעוה"ב!19.02.23
הגר"א היה שותף מרכזי לזמיר עריצים כי הוא חתם בו על פסק דין שחסידות היא מינות, ושהחסידים הם מינים.
משה19.02.23
ואגב גם אם תמצא משהו, זה לא מעלה ומוריד, 1. בדיוק כמו שפסק היעב"ץ נגד אהבת יונתן לא מעלה ומוריד. 2. כי לא קיים שמוע בין אחיכם, וברח מלבדוק את בעל התניא שרצה לפגשו, ובעל התניא היה מוכן להודות אם טועה, 3. אתה בעצמיך מתעלם מפסקו האמיתי של הגר"א לגבי סילופי הר"מ על שדים, כ"ש לגבי זיוף בשם הגר"א!
המשך19.02.23
אתה עיוור חלילה (או תוכי מאולף)? לא קראת את שאלתי? תציין דף ועמ' ב'זמיר עריצים', שמובא שם חתימת הגר"א שחסידות זה מינות?! ושוב לא מה שר' ליבל בעל זמיר עריצים כותב, אלא מה שהגר"א בעצמו כתב במכתב לזמיר עריצים, וששם כביכול פסק שחסידות זה מינות, תציין עמ', אני מחכה!
מיסטר נוכל עוד לא הבאת מראה מקום אחד19.02.23
עיין פסק דינו של הגרא בקונטריס זמיר עריצים שחסידות= מינות ולכן אתה מין
משה19.02.23
מיסטר חולה נפש, אתה עיוור חלילה (או תוכי מאולף)? תציין דף ועמ' ב'זמיר עריצים', שמובא שם חתימת הגר"א שחסידות זה מינות?!
לפי השוע אין לך עוה"ב, ולפי הגרא אתה מין20.02.23
עיין בכתבתו של רבי ישראל שפירא שליט"א ותרווה צמאונך. שם תראה שהגר"א פסק שחסידות=מינות
משה24.02.23
לרמבם הייתה מסורת גאונים, לגר"א לא. ולכן דבריו לא רלוונטים
משה17.02.23
וסתם כך שתדע, ש"מסורת" שייך בדברים שלא מפורשים כ"כ בחז"ל, או כשספק מה הכוונה, אבל אין כזה דבר לומר שיש "מסורת" נגד מילים ברורות מהגמ', ועשרות חז"ל מפורש שיש שדים, (וכגון רב ביבי בר אביי שאף ניזק מהם ברכות ו, וכן לגבי קטב מרירי שזה חז"ל מפורש באיכה רבה א, כט, 'כל רודפיה השיגוה'), אתה מבין?
מסורת מהגאונים שאין כלל מצות ישוב א"י!19.02.23
כאמור למעלה הוכח שהגר"א צדק לגבי מזיקין ושדים (ברכות ג, דיון הלכתי שלם שנוגע למעשה לגבי המזיקין, ואף נפסק כן, ועוד ראיות), ובכן מתי נראה אותך מקיים את פסק הגר"א נגד הר"מ בענין זה, לכל הפחות כמו הלהט הטמא שלך, בפסק המזוייף של הגרא על חסידות?..  
צבוע מתי נראה אותך מנפנף בפסקי הגר"א?19.02.23
הגאונים והרמבם לא כפופים לגרא. התבלבלת. אבל חסידות=מינות
משה19.02.23
זה שהר"מ לא כפוף, וזה לא אומר שהגר"א לא צודק, בענין זה, ואין לנו אלא את פסק הגר"א שהר"מ סילף גמרות והוציא אותן מכוונתן הפשוטה, ולגבי חסידות הוכח כבר עשרות פעמים שאתה נוכל רמאי מהכי ירודים שקיימים בעולם, ועוד לא ציינת דף ועמ', שהגרא פוסק שזה מינות!
אתה מגדולי הרמאים והמינים בעולם!20.02.23
הגרא כפוף לגאונים ולכן הוא לא יכול לחלוק על הרמבם שממשיך את דרך הגאונים. עיין בכתבת רבי ישראל על הגרא שפסק שחסידות=מינות
משה24.02.23
הרמב"ם היה ספרדי.
רם15.02.23
למשה אין לך שום הבנה אמיתית ברמב"ם לקחת אותו לרצונות שלך. ואגב הרמב"ם ספרדי אז כנראה שמורשת ספרד היא לא פחות עתיקה מהמסורת שלכם מתימן. יודע למה? כי זאת בדיוק אותה תורה ואותה מסורת.
רם15.02.23
הרמבם יצא מספרד אל המזרח ושם נתוודע יותר למסורת הגאונים
משה15.02.23
מה הקשר גם הבית יוסף יצא מספרד והגיע לא"י שבמזרח, ולכן מה?.. זה שהרמב"ם הגיע למצרים (היכן שאסור לגור לפי הפסק שלו) לכן זה עושה אותו יותר מוסמך?
AS16.02.23
זה לא משנה, הנציב כותב שהרמבם קיבל מסורת הגאונים מאביו והרי מיגאש שחיו בספרד, ולא בגלל שהרמבם הגיע למצרים, כמו שכתבת בשמו! וחוץ מזה אותו תורה שקיבל הרמבם, מסר לבנו ותלמידיו ותלמידי תלמידיו שהיו בספרד, ושאחרי זה היו תחת הנוצרים.
AS16.02.23
אתה סלפן שקרן, הנצי"ב לא כתב שלרמב"ם היתה מסורת גאונים, בגלל שהוא הגיע למזרח (כפי שאתה ממציא משמו), אלא אדרבא הנצי"ב כתב שלר"מ היתה מסורת גאונים, דווקא בגלל שהר"מ למד מאביו, ורבו הר"י מיגאש, ששניהם היו מחכמי אירופה ספרד, ולא מחכמי מזרח התיכון, בקיצור בפעם המי יודע מה, התברר איזה רמאי שוטה אתה!
בפעם המי יודע מה התברר שאתה נוכל!16.02.23
זה לא משנה, הנציב כותב שהרמבם קיבל מסורת הגאונים מאביו והרי מיגאש שחיו בספרד, ולא בגלל שהרמבם הגיע למצרים, כמו שכתבת בשמו! וחוץ מזה אותו תורה שקיבל הרמבם, מסר לבנו ותלמידיו ותלמידי תלמידיו שהיו בספרד, ושאחרי זה היו תחת הנוצרים.
AS16.02.23
לא נכון. אתה לא יודע היסטוריה מינימלית. ולכן אתה מבולבל. הרי מיגש חי בדרום ספרד המוסלמית וקיבל מהריף הצפון אפריקאי. הייתה להם מסורת גאונים כמעט כמו הרמבם שזכה והגיע למזרח
משה17.02.23
שוב אתה חוזר על השקר? הנצי"ב לא כתב שלרמב"ם היתה מסורת הגאונים בגלל שהוא הגיע למזרח, אלא רק בגלל שקיבל מאביו ורבו בעוד שגרו בספרד, נכון הרי מיגאש קיבל מהריף מי אמר שלא? אלא שהר"מ קיבל מסורת הגאונים באירופה ספרד, ולא דווקא בגלל שהגיע למזרח כמו ששיקרת!
AS19.02.23
לאירופאים לא היה קשר עם הגאונים ברוב תקופת הגאונים!! כך כתבו גדולי החוקרים האשכנזים כמו הרב גרוסמן והרב ישראל תא שמע
משה19.02.23
הרמב"ם היה אירופאי, ומה שהוא קיבל ולמד מאביו ורבו, זה הוא הנחיל לכל תלמידיו בכל רחבי ספרד, וצאצאיהם שנשארו שם אחר שספרד עבר לשלטון נוצרי!
AS19.02.23
צאצאיו לא היו בספרד אלא במצרים. תילמד ליבה
משה19.02.23
האם "לימודי ליבה" מלמד אותך לשקר בקלילות, ולהיות נוכל, כמוכח בתגובות שלך בעשרות כתבות, וכן מהימים האחרונים?.. דברתי על תלמידי תלמידי הרמב"ם שנשארו בספרד, וכן על עוד תלמידי הרי מיגאש שגם קבלו המסורות!
AS20.02.23
למשל רבי שמואל בן יהודה אבן תיבון היה אשכנזי, ותלמידו של הרמב"ם, כפי שהעיד הרמבם בעצמו, וז"ל: בן חכם משמח אב, אשרי יולדתו, הוא התלמיד החבר היקר, נזר המשכילים, נבון ומשכל ורחב לב הרבה, ובעל דעה נכונה ולשון לימודים לדבר צחות נתן לו הקל יתברך", עד כאן דברי הרמב"ם על תלמידו האשכנזי, וכן היה עוד תלמידים!
AS20.02.23
אבל תלמידי תלמידיו של אבן תיבון נטמעו בין האשכנזים. תילמד ליבה
משה24.02.23
איפה ראית זלזול. קרא את ההקדמה של הרמב"ם למורה נבוכים ותמצא נחת. ואם מורה נבוכים קשה לך תקרא את ההקדמה לשמונה פרקים. הרמב"ם סלד מאנשים כמוך והוא מאריך בעניין זה במורה נבוכים ח"א פרק ע"א שהסיבה שהיהודים רואים בפילוסופיה נטע זר נובע מהגלות. הרמב"ם לא התבייש בהיותו פילוסוף להיפך.
שוטה15.02.23
אגב, אריסטו היה המדע של זמנו. ואין שום בעיה לפרש את התורה על פי ממצאי המדע כמו שעושה היום הרב זמיר כהן ואחרים. אדרבא, זה מראה בחוש עד כמה התורה עמוקה מני ים
משה14.02.23
יש בעיה, עובדה שר' זמיר כהן סילף שה"ראם" שדוד המלך רכב עם הסוס על "קרניו" (מדרש תהלים כב), זה כביכול הדינוזאוריה של המדע. וזה שטויות ומופרך!
משה16.02.23
זה שזה מופרך בעיניך זה לא אומר שהוא לא השתמש במדע גם בנושאים אחרים
משה17.02.23
כלל לא רק בעיני, אלא כל אחד שיבדוק לגבי החז"ל על ה"ראם" שדוד חשב שזה "הר" ורכב עליו, וכשקם הראם הגיע דוד עד השמיים, ואז נדר דוד שיבנה הכיל כגודל "הקרן" של הרא"ם, מבין שזה כלל לא הדינוזריה הדמיונית של המדע, ועד כמה זה מגוחך ואומלל אלו שמנסים למצוא חן בעיני.. ולנסות להתאים את התורה למדע!
ממשה19.02.23
קראתי את כל המורה נבוכים אין לך מושג מה זה מורה נבוכים. מורה הנבוכים מיועד בדיוק להביא את הטענות של הפילוסופים ולהכחיד אותם בזכות תורת ישראל. אין מדע אלא תורת ישראל.
רם15.02.23
ממש לא נטע אחרי אריסטו. אם אתה חושב שאתה מבין מילה מהרמב"ם כשאנחנו לא יודעים לשון הקודש אלא עברית משמע אתה לא מבין כלום. אם חשבת שהרמב"ם מדבר במושגים שאתה מבין היום אתה טועה. זה במושגים של חז"ל לא שלנו ואין לנו שום השגה ברמתו.
רם15.02.23
ראשית תלמד לכתוב ללא שגיאות כתיב (נטע=נטה?). שנית, כמה טיפשי מצדך לומר על הרמב"ם שכתב ספר במושגים שאין לנו שום השגה בהם חחחח
משה15.02.23
אתה מתבלבל בין הכוזרי למורה נבוכים חבר. הרמב"ם בח"א פרק ע"א מאריך בחשיבות הפילוסופיה ורואה בעובדה שעם ידראל רואה בה נטע זר, תוצאה של הגלות. הרמב"ם טבע את המשפט ודמע האמת ממי שאמרה וזה כולל את דעות הפילוסופים וחבל להאריך בדברים הברורים. תפתח את ההקדמה בלבד ותקרא
מיימוני15.02.23
המשך כמה פעמים הרמב"ם כותב ודברי תורתנו בעניין זה הם ממש דברי אריסטו רק שהוא קרא זאת בלשון אחר. ראה למשל בדבריו לגבי המלאכים והשכלים הנבדלים בח"ב פ"ו
מיימוני15.02.23
נכון ועל זה ידוע כבר מה שגדולי הדורות כתבו עליו שנמשך אחר הפלוסופיה, ביניהם הרשב"א שעשה חרם על לימוד פילוסופיה, והיעב"ץ שכתב שלא יכול להיות שהרמב"ם כתב המורה נבוכים, והגר"א שכתב בחריפות נגד הרמב"ם שנטה אחר הפלוסופיה, ועי' ריב"ש סי' מ"ה.
הרמב"ם קודש קודשים16.02.23
לאירופאים לא הייתה מסורת גאונים ולכן הם הכירו יהדות שונה מזו של הרמבם והגאונים. ולכן כתבו מה שכתבו בטעות. אם הם היו זוכים לחיות בבבל הם היו פילוסופים
משה17.02.23
האירופאים הכירו מסורת הגמ' עצמה, בלי עקמימות והוצאת מילים פשוטות, מכוונתן הפשוטה והאמיתית, האירופאים הכירו למשל ברכות יח, ב, מעשה בחסיד אחד וכו' ושמע שני רוחות מספרות זו לזו וכו' עיי"ש, ברכות ג, ברכות ו, איכה רבה על 'כל רודפיה השיגוה בין המצרים' שאז שולט קטב ומרירי, ועוד הרבה חז"ל!
הרמב"ם קודש קודשים19.02.23
לא היה לאירופאים קשר עם מרכז התורה בבבל ולכן לא ידעו כיצד נראה תפילין וכיצד קובעים מזוזה עיין שות מהריק סימן קצה
משה19.02.23
כבר הבאתי הוכחה פשוטה שהגר"א צודק מברכות ג, ועוד, ואגב ברכות ג גם נפסק ברמב"ם! (עין למעלה בתגובות)
הרמב"ם קודש קדשים20.02.23
לרמבם ולגאונים הייתה הבנה אחרת בגמרא, ולכן הגרא לא יכול לחלוק על הרמבם
משה24.02.23
2
בסוף הערה 4, כמה אווילות וטפשות. הרי כך כתוב בירושלמי ובזוהר. וברור שאינו כפשוטו ממש. ואם קצרה יד בינתך, תאמר אין לי עסק בנסתרות, אבל אל תכפור. וד"ל וק"ל. ואם תרצה, תכנס לשיעור חסידות ואז תשכיל.
אחד העם14.02.23
1
רבי נחמן מברסלב אמר שלאחר ביאת המשיח, יהיה ההלכה כרמב"ם בכל דבר!
משה14.02.23
עוד ''חידוש'' של נחמן בן פגע. נזכה והחיה לימות המשיח ונראה מה יהיו חלומותיוץ
אברהם בטיטו 14.02.23
מוחה בך על זלזולך וחוצפתך באחד מצדיקי הדורות, אגב ידוע לי אישית עליך שאתה טמא ומטמא, וד"ל. (אני לא יכול להיכנס לפרטים ברבים היכן ומה שאתה צופה!)
רשע מגעיל טמא ומטמא, עוף מפה!14.02.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16:07

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 14:37

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 14:37

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 14:36
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 12:11

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 11:27

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 09:39
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 07:15

להדוף ביקורת מבית

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24

המשטרה חוקרת

הפועל הפלסטיני צנח מגובה רב באתר הבנייה במאה שערים

מישאל לוי | 15.05.24
ש

בכל רגע נתון

נסו את זה בבית: כמה כסף צברנו בתכניות החיסכון הפנסיוניות?

כיכר בשיתוף מנורה | מקודם
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

טור דעה

הוועדה למינוי דיינים עדתיים // עו"ד יוסף ויצמן

יוסף ויצמן, עו"ד | 15.05.24

העברת החוק הקודם | התגובות

גנץ מגיב לתרגיל: "חוק הגיוס שעבר, היה בשביל גישור זמני"

קובי אטינגר | 15.05.24