כיכר השבת

גיוס חרדים: השקר של הפוליטיקאים / דעה

רבים ממפריחי הססמאות אינם מבינים כלל את משמעות המושג 'תלמידי ישיבות'. חוזרים שוב ושוב על שקר שכביכול רק בישראל התפתחה תופעת תלמידי הישיבות. כל אלה מוזמנים לבקר בהיכלי התורה בארה"ב ובאירופה, באוסטרליה ובדרום אמריקה. אין שם חשש מפני גיוס לצבא, ובכל-זאת תלמידי הישיבות יושבים ולומדים עד נישואיהם, ורבים מוסיפים ללמוד ב'כוללים' גם אחרי נישואיהם

16
מנחם ברוד | כיכר השבת | כ"א בתמוז | 11.07.12
גיוס חרדים: השקר של הפוליטיקאים / דעה
(צילום ארכיון: פלאש 90)

מייאש למדיי לשמוע את הדיון הציבורי בסוגיית מעמדם של תלמידי הישיבות. פוליטיקאים רוכבים על הסוס הזה מתוך מניעים ציניים, ואינם דנים כלל במהות האמיתית של הדברים. מן הצד השני נאמרות אמירות המעידות על בוּרוּת ועל אי-הבנה של עולם הישיבות. במצב כזה אי-אפשרי לנהל דיון אמיתי וענייני.

הפופוליזם מתחיל בהחלטת בית-המשפט העליון, שהחליט לבטל את חוק טל. ישבה ועדה מכובדת ורצינית ביותר, בראשות שופט בבית-המשפט העליון, למדה את הסוגיה לעומקה ובנתה מסלול שמשלב בין הערך של לימוד התורה וקיום עולם הישיבות ובין הצורך לשרת בצה"ל ולהשתלב בשוק העבודה.

תהליך הדרגתי

במשך חמש שנים כמעט לא נעשה דבר ליישום החוק. רק לאחר פרק הזמן הזה החלו ליישמו, ובמהרה החלו להיראות התוצאות. קמו מסגרות מותאמות לשירות חרדים בצה"ל, ועקומת הגיוס החלה לעלות בתלילות. כמו-כן החלה לפעול מערכת לשירות אזרחי, ואף היא זוכה להצלחה גוברת והולכת.

הנה נתונים שמסרה ראש אכ"א, האלופה אורנה ברביבאי, בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת: בעוד בשנת 2007 התגייסו 287 חרדים, ב-2011 כבר התגייסו 1400. יש כאן הכפלת שיעור הגיוס השנתי פי חמישה! אם שנתון במגזר החרדי מקיף 8500 איש, הרי ב-2011 הגענו ל-16.5 אחוזי גיוס, בשעה שלפני חוק טל שיעור הגיוס היה אפסי.

אבל אז באו הפופוליסטים וטענו שזה מעט מדיי. במקום להבין שמדובר בתהליך הדרגתי, שצריך להיעשות בזהירות, מתוך התאמה לאורח החיים ולערכים של הציבור החרדי, נכנסו הללו לסוגיה ברגל גסה, ויצרו אווירה קשה של רדיפה. מזה לא יכול לצאת שום דבר טוב.

ישיבות בחו"ל

רבים ממפריחי הססמאות אינם מבינים כלל את משמעות המושג 'תלמידי ישיבות'. חוזרים שוב ושוב על שקר שכביכול רק בישראל התפתחה תופעת תלמידי הישיבות. כל אלה מוזמנים לבקר בהיכלי התורה בארה"ב ובאירופה, באוסטרליה ובדרום אמריקה. אין שם חשש מפני גיוס לצבא, ובכל-זאת תלמידי הישיבות יושבים ולומדים עד נישואיהם, ורבים מוסיפים ללמוד ב'כוללים' גם אחרי נישואיהם.

תלמידי הישיבות נושאים בעול ומקריבים בעבורו את מיטב שנות עלומיהם. ייתכן שחלקים בציבור אינם מבינים את חשיבותו של העול הזה, אבל יהודים שומרי תורה ומצוות מאמינים בו בכל ליבם ונפשם. מתוך אמונה בעול הזה מחליטים נערים ובחורים צעירים לשבת וללמוד תורה משבע בבוקר ועד עשר בערב, בידעם שהלימוד לא יקנה להם שום תועלת חומרית (בשונה מלימודים אקדמיים).

מי שקורא לתלמידי הישיבות 'משתמטים' מפגין חוסר הבנה מוחלט, וגרוע מזה – הוא מבטא בוז לערכים מרכזיים כל-כך בעולמה של היהדות. בוּרוּת ובוז כלפי הזולת אינם כלים שמאפשרים להצמיח פתרונות נכונים ואמיתיים, אלא רק מעמיקים את התהום.

דווקא מי שעֵר לגידול המבורך של הציבור החרדי צריך לשאוף כי השילוב יבוא מתוך כבוד והידברות. חלילה לנו אם ציבור ענק כזה יחוש נרדף ויועמקו בו רגשות הניכור והקיפוח. כאן מקומה של מנהיגות אמיתית, אבל היא ככל הנראה אינה קיימת.

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
האם הממשל הפדרלי האמריקאי משלם עליהם?
משה כרם11.07.12
קודם כל בארצות הברית משלמים למתגייסים ובארץ לא. בארצות הברית הלומדים אינם לומדים ורה כאילו היו חיילים שיצאים לקרב, במטרה כמובן לשמור על המדינה!!!!
מיכאלה10.02.15
הממשל לא משלם כמו שהוא לא ממן כלל לימודים באוניבסטאות. בשם שוויון כמו שאוניבסטה ממונת כך צריך ישיבה וכולל להיות ממונת וככה זה באוסטרליה שגדלתי שמה שבתי ספר היהודי מקבלים בין שנים לשלש מליון לשנה!
דוד11.07.12
הממשל בארה"ב כן מממן את האוניברסיטאות הלא-פרטיות.
אבי11.07.12
7
על עבודה בחו"ל נא' ורעו זרים צאנכם, אך בארץ ישראל נא' ואספת דגנך ותירשך ויצהרך, בחו"ל אין עניין לפנס את הגויים אך בא"י יש עניין ליישב אותה, וכמו שאין פטור מהנחת תפילין בגלל לימוד תורה כך אין פטור מחובת יישובה של א"י עקב עיסוק בתורה,(חידושי חת"ס פ' לולב הגזול ד"ה אתרוג הכושי)
אשר11.07.12
6
אי אפשר לומר שבחור חרדי החליט לשבת וללמוד משבע עד עשר בערב... זה כמו לומר שהוא החליט להיות חרדי. האם באמת הבחור החליט? או שהסביבה החליטה זאת עבורו?? זוהי המציאות היום כמו שעשו לו ברית וחלאקה ובר מצווה גם הכניסו אותו לישיבה משבע עד עשר בערב... וכך גם הוא יכנס לכולל אחרי החתונה כי זה מה שעושים לפי הרש
מלי11.07.12
חבל שזה גם נכון. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מה לך מלי11.07.12

הצגת כל התגובות

5
הרי בחור ישיבה מקבל מעמד של כבוד, וככל שהוא יעלה בדרגות החכמה הוא גם יקבל שידוך יותר מוצלח- אם תג מחיר יותר גבוהה. הוא יוכל לסחוט מוצרי חשמל, דירה ועוד כמה הטבות חומריות. חוץ מזה, חרדי שיוצא לשוק העבודה נתקל בכל מיני כינויי גנאי "חולצות כחולות" "חרדים חדשים"
קולזון11.07.12
הציבור הקטן ביותר במדינה יסתכל עליהם עקום? שמים עליהם פס. הם בחרו אישית בדרכם כיון שהם לא טיפשים והם יודעים שיש אלוקים ויש שכר ועונש. מה שאין כן אלו ששוטפים להם את המוח שהם צאצאים של קופים. הם מסכנים.
דע לך11.07.12
4
כאחד שיש לו ידידים חרדים, כאחד שהתארח ומתארח אצל משפחות חרדיות, אני רק יכול לזעוק דיי להתנכלות כלפיי החרדים!!!! כאחד ששירת ביחידה קרבית, היה איתי חרדי אחד ועוד כמה מיזרוחניקים והרוב של החיילים חילוניים. החרדי שמר על אורח חייו לאורח כל השירות בעוד שהמיזרוחניקים נשברו. המיזרוחניקים הביאו את הסיבה הדתי
בחור חילוני11.07.12
3
בשם המטרה של הסברה ושכנוע, חוטאים רבים מן המסבירים בשקרים, חצאי אמיתות, שקרים לבנים או סתם אי דיוקים מכוונים ושקופים. בשם מצוות לימוד התורה הם מוכנים לעבור על איסור מדבר שקר תרחק. הויכוח כולו יצא נשכר ואמיתי יותר אם נודה על עובדות לא נעימות ולא ננסה לעטוף אותן במילים יפות. והמבין יבין
יוסי11.07.12
2
אני מכיר אישית בחורי ישיבה שלא לומדים באופן קבוע ועדין מקבלים פטור, ואד מהם לצערי בני.
שאול11.07.12
1
בכתיבה.אני קורא כמעט את כל המאמרים שלכם.אני מבין את העדינות שלכם הנובעת ממדות טובות וישרות,ומאחריות כנציג חסידות גדולה שצריך להזהר בדבריו. יחד עם זאת,כשיש גזירת שמד כ"כ נוראית שלא היתה מאז הבריאה,תאמר לחברה הישראלית,תהיי בריאה.אלא שהפעם בבחינת "הרם כשופר קוליך" וד"ל.
shlomi052.13.07.12
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

ספיישל לחג

אפילקציה חדשה למהדרין: מטיילים חוויתי בירושלים

כיכר בשיתוף הרל"י | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24