כיכר השבת

מחלוקת בין גדולי הפוסקים

סערה הלכתית: האם לספרדים מותר להסתפר ולהתגלח לכבוד שבת וראש חודש?

מנהג ישראל הוא לא להסתפר ולא להתגלח - ממוצאי חג ראשון של פסח ועד ל"ג בעומר | השנה, עלתה השאלה האם מותר להסתפר ולהתגלח ביום שישי הקרוב לכבוד שבת וראש חודש אייר | הגאון רבי אופיר מלכא פסק שמותר לכתחילה - גם לספרדים וגם לאשכנזים | אך הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף וכן הגאון רבי בנימין חותה פסקו כי אסור להסתפר • צפו (חדשות חרדים)

181
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | כ"ז בניסן | 18.04.23
הראש"ל הגר"י יוסף, הרב בנימין חותה והרב אופיר מלכא
הראש"ל הגר"י יוסף, הרב בנימין חותה והרב אופיר מלכא (צילום: אוליבייה פיטוסי - פלאש 90, דוד יוסף חניה, כיכר השבת)

בימים האחרונים מתחוללת סערה הלכתית, סביב השאלה - האם מותר להסתפר ולהתגלח ביום שישי הקרוב, למרות ימי ספירת העומר, מחמת כך, שבשבת הקרובה יחול ראש חודש אייר.

כידוע שמנהג ישראל הוא לא להסתפר ולא להתגלח - ממוצאי חג ראשון של פסח ועד ל"ג בעומר - לאשכנזים ולספרדים עד ל"ד בעומר, ויש המחמירים עד שבועות.

הפוסקים שמתירים

הגאון רבי יהודה אריה דינר רב מרכז בני ברק, הכריע - כפי שפורסם ב'כיכר השבת' - כי השנה יהיה מותר להסתפר ולהתגלח ביום שישי של ראש חודש אייר.

וכך נכתב בגיליון 'מים חיים' מהלכותיו של הגרי"א דינר: "גם לאלו שנוהגים מנהגי אבילות לפני ראש חודש אייר, מכל מקום השנה (תשפ"ג) שחל ראש חודש בשבת, כיוון שיש שמחת שבת וראש חודש, יש להתיר להסתפר בערב שבת מפני כבוד השבת, (משנ"ב ס' תצ"ג ס"ק ה'), אולם אלו שכל השנה נוהגים כר"י החסיד לא להסתפר בראש חודש, גם בזה אסור להם (הגרי"ש אלישיב זצ"ל ובעל שבת הלוי זצ"ל, מה שלא הזכירו המשנ"ב כאן משום שסמך על מה שמביאו כבר בהלכות שבת ס' ר"ס ס"ק ז'), אבל יכולים להסתפר ביום חמישי ערב ראש חודש אייר".

גם הפוסק הספרדי, הגאון רבי אופיר מלכא, נשאל ברדיו האם מותר השנה להסתפר ביום שישי, והשיב כי מותר לכתחילה. "ראש חודש אייר שחל ביום שבת, מותר לכתחילה להסתפר ולהתגלח גם לבני אשכנז וגם לבני ספרד", השיב הרב, "כמובן, שאלו שנוהגים לפי רבותינו המקובלים ולא מסתפרים בכל ימי ספירת העומר, אז בוודאי שגם זה אסור, אבל אלו שנוהגים להתחיל את הנושא של התספורת והגילוח, כל האבלות, מהיום הראשון של ספירת העומר עד ל"ג לבני אשכנז או עד ל"ד לבני ספרד, כמו שרגילים רוב העולם שככה נוהגים, יכולים ביום שישי להסתפר ולהתגלח.

"למה? בגלל שיש כאן תוספת שמחה - שבת וראש חודש, כך כתבו כל גדולי האחרונים - הב"ח, כנסת הגדולה, העולת שבת, המגן אברהם, הפרי חדש, החוק יוסף, הגר"ז, ופוסק את זה המשנה ברורה בסימן תצ"ג ס"ק ה'. גם הכף החיים באות י"ב מביא את האחרונים הללו, וכוונתו לעניות דעתי לפסוק".

הרב מלכא הוסיף ואמר כי "אני בכלל לא בעד הדבר הזה שפוסקי אשכנז זה לאשכנז ופוסקי ספרד זה לספרד, פוסקי הכנסת הגדולה והפרי חדש זה גם לבני אשכנז והמגן אברהם והגר"ז זה גם לבני ספרד, יש כאלו שמנהגים וכדומה, אבל סתם ככה, רואים באופן ברור גם בכף החיים ובבן איש חי, מרן הרב עובדיה במאות מקומות, שפוסקי אשכנז זה גם לספרד ופוסקי ספרד זה גם לאשכנז, זה לא שייך, רק מרן והרמ"א יש הבדלים בין ספרדים לאשכנזים או בדברים של מנהגים וכדו' אבל באופן כללי אין שום הבדל".

הפוסקים שאוסרים

לעומת זאת, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, פסק שאסור להסתפר ביום שישי הקרוב. בשיעורו השבועי, אמר הראש"ל כי "השנה חל ראש חודש ביום שישי, בערב שבת, שישי ושבת. האם מותר השנה להסתפר בראש חדש? זה לא כמו כל שנה, ראש חודש אייר חל ביום רגיל, שם כולם יודעים שלא מסתפרים בראש חודש, אבל השנה זה לכבוד שבת, אז אולי כן?

"מי שילמד משנה ברורה יגיד כן, נכון! משנה ברורה כותב שמותר להסתפר. אבל תדעו רבותי, הדין הזה תלוי במחלוקת מרן והרמ"א, נכון שלא כל דבר זה ספרדים ואשכנזים ... התורה זה כולנו, אשכנזים וספרדים, אבל יש דברים שזה בית יוסף והרמ"א אז צריך לדעת לפעמים האחרונים לא כולם נחתו לפרש דברי מרן הבית יוסף, כמו המקרה שלנו, ואני ארחיב יותר. צריך ללמוד קודם כל את הבית יוסף, הבית יוסף בסימן תצ"ג הוא כותב: 'צריך שיהיה שלושים ושלושה ימים שלמים ומקצת היום של ל"ד של אבלות שלא להסתפר', אם אתה תסתפר בראש חודש אייר, אין שלושים ושלושה ימים. אלא מה, מה שכתבו שנהגו להקל בראש חודש, אלו שלא מסתפרים מב' אייר עד ערב שבועות, תעשו חשבון מב' אייר עד ערב שבועות יש שלושים ושלושה ימים שלמים, אז הנה, משלימים את זה אחר כך.

"אנחנו שמסתפרים בל"ג בעומר, איפה יש שלושים ושלושה ימים אם נסתפר בראש חודש? לכן לא להסתפר בראש חודש. הוא מביא דעת איזה אחד מהגדולים, מהראשונים, שכותב להתיר להסתפר בראש חודש והוא כותב שזה מנהג טעות, 'מה שנהגו להקל בראש חודש מנהג טעות הוא'. בשולחן ערוך הוא מעתיק את ההלכה בקיצור, 'אותם הנוהגים להסתפר בראש חודש מנהג טעות'. הבית יוסף לא מחלק אם חל ראש חודש בערב שבת או לא, זיל בתר סברא, לך בתר היגיון, מה הוא אמר? צריך שיהיה שלושים ושלושה ימים שלמים, אם אדם יחכה מב' אייר עד ערב שבועות, נו... אבל הסתפרים בל"ד בעומר, איפה שלושים ושלושה ימים? לכן אין הבדל, מאי נפקא מינה אם זה מערב שבת או לא מערב שבת? סוף סוף שלושים ושלושה ימים".

הפסיקה של הגאון רבי בנימין חותה (צילום: דוד יוסף חניה)

הפוסק הגאון רבי בנימין חותה, בסרטון מיוחד, אוסר גם כן את התספורת ביום שישי הקרוב ואומר כי "מה קורה להתגלח ולהסתפר בערב שבת שחל בו ראש חודש, שיש בו שתי קדושות - גם השבת וגם ראש חודש ורוצה להסתפר ולהתגלח. אמת, שיש מהפוסקים שהתירו, אבל שנדע הלכה למעשה רבותיי - המנהג שלא מתגלחים ולא מסתפרים, אף פעם לא הקלו בדבר הזה, וכך הורו גדולי ישראל, גם חכם בן ציון אבא שאול כך היה מורה, אין להגלח ולהסתפר, ופשט השולחן ערוך גם כך מבואר, כי מרן דיבר על ראש חודש, יוסיף 'אבל אם זה חל בערב שתב יהיה מותר', מה בעיה להוסיף את זה? הרי זה קורה הדבר הזה... זה ראיה שפשט מרן שזו בעיה.

"לכן, הלכה למעשה, אין להתגלח ואין להסתפר. השנה תשפ"ג שיחול ראש חודש ביום שישי וביום שבת, ביום שישי אין להתגלח ואין להסתפר, וכך היה המנהג.

"ולכן, דברים חדשים שלא נהגו בהם, רבותיי, אי אפשר להביא בגלל שמצאנו פוסקים, זה לא איזה המצאה חדשה איזה כלי חדש שהומצא בו נדון בו, זה תופעה שקרתה ואף אחד לא הקל בזה. אתה מכיר ספרדי שפעם התגלח והסתפר בראש חודש? לא היה דבר כזה.

"לכן רבותיי, עושה חדשות בעל מלחמות, להמשיך לפי המנהג והמסורת ואין לשנות, וכך הורו גדולי ישראל הספרדים ואין להתגלח ולהסתפר גם השנה בראש חודש ובערב ראש חודש אייר אין לגלח ולהסתפר".

תוכן שאסור לפספס
181 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
108
אין כאן מחלוקת. האם הרב עט'ר יצחק יוסף פסק, אין מה להרהר ןלערער
מישהו18.04.23
בדיוק יישר כח
פלוני18.04.23
לא מסכים.דעתו של הרב אופיר חשובה יותר
שלום19.04.23
פי כמה יותר חשובה?? פי 2 פי 3 פי 10 ?? רק תפרט יותר אם אפשר ואם מישהו סופר!
היהודי הנצחי19.04.23
צריך לדעת שיש עוד פוסקים ולא רק את הרב יצחק יוסף [ לא זלזול חלילה] שחולקים עליו
ייי19.04.23
דביל פרמיטיב
דביל19.04.23
מי שהולך לפי הרב יצחק יוסף שליט"א יעשה כדעתו ומי שיש לו רב אחר יעשה כדעתו! כל אחד הולך לפי רבו. אין דבר כזה ביהדות רב של כל העולם זאת המצאה של שס.
רם19.04.23
תראה מה הוא כתה בילקוט יוסף . ממש לא מה שכתוב בכתבה
חכם ונבון 19.04.23
פשיטא שמותר. אם התנאים והאמוראים הסתפרו כל ימי העומר, אז מדוע לאסור??
אברהם19.04.23
שמעת בת קול בנושא???? פשוט הביטחון הזה קצת מפליא אותי, כי נשמע לי שאם תתמודד מול הרב אופיר מלכא תתחיל לגמגם.
היהודי הנצחי19.04.23
איפה נשמע כדבר הזה שאי אפשר לחלוק מה זה השטויות האלה וכי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל לא חלק על מרן הבן איש חי זו דרכה של תורה ובלי לקחת את זה לאמוציות אישיות (לעלות את הרמה בתורה עסקינן) וליתר דיוק כדי לך להסתכל במה שכתב מרן הגר"ע יוסף על מי שכובש פסקי הלכה העולים לו מלימודו ומה הביא בשם החת"ס ע"כ
אא19.04.23
107
ואיך אסרו את הגילוח כשכל המנהג היה על תספורת הראש ?
שחר18.04.23
זו מחלוקת ראשונים אם גם גילוח ורוב הפוסקים אומרים שזה גם על גילוח
בנעזרי ה🤴19.04.23
גילוח הזקן הוא דין דאורייתא, להסתפר בראש הוא מנהג שאין לו יסוד בתלמוד.
אברהם19.04.23
הראשונים פסקו שהעיקר לא לספר את שיער הראש.עיין תלמידו של המהר"חו טור ברקת
מרן19.04.23
עיין רב פעלים חלק סוד לישרים תשובה טו
אא19.04.23
106
אשרינו. מחלוקת לשם שמים.
נועה18.04.23

הצגת כל התגובות

105
כל מחלוקת שהיא לשם שמיים, סופה להתקיים!!!
יוסף18.04.23
104
האם פעם ראשונה יוצא ראש חודש אייר ביום שישי שבת?
אבא כהן18.04.23
103
הרב מוצאפי אוסר
בדידי הוא עובדא18.04.23
למה לאסור בכלל אם חז"ל הסתפרו כל ימי העומר??
אברהם19.04.23
102
בא לא נשווה.... "גדולי הפוסקים"?? יש פה אחד... לא יותר. כל השאר מוצי"ם+
אבי18.04.23
לך תשמע את שניהם ואחכ תחליט..אני לא חושב כמוך
משה19.04.23
נכון אתה צודק. פני הדור כפני הכלב
צדיק המסיכות19.04.23
שמור על הפה שלך גם הרב יצחק היה לפני כמה שנים מוץ [כדברך]
ייי19.04.23
101
מה דעת מרן הראשון לציון ורבה הראשי של ירושלים מרן גאון עוזנו מורינו ורבינו הרב חכם שלמה משה עמאר שליט"א ?
הראשיבה18.04.23
100
פלא על הכתב היקר! יש לי כבוד לתלמידי חכמים ואינני מזלזל חלילה! אבל כיצד הופכים שני אברכים צעירים בגיל ה 40 שעונים תשובות על שאלות ששואלים מראש או תוכנית לשאלות על משנה ברורה הופכים אברכים צעירים ל"פוסקים"? מרן הרב עובדיה שנחשב לפוסק הוכיח את זה בספריו בעמל רב ולא בתשובות בהלכה של רבע עמוד!
משה18.04.23
אחרי מרן הרב עובדיה כולם אותו הדבר והופך הרב אופיר יותר מעמיק מהרב יצחק
שלמה19.04.23
אמת לאמיתה!! התגובה הכי קולעת פה!
אבי 19.04.23
מאוד מאוד צודק !!! זה מגוחך שהרה"ג אופיר מלכא, הפך להיות "הפוסק הספרדי". הוא בקי עצום במשנה ברורה, אבל הוא לא שימש תלמידי חכמים ספרדיים בעלי הוראה, והשיטה שהוא "המציא" שהמשנה ברורה זה הפוסק של הספרדים, מוזרה מאוד. הרי כמעט כל עמוד במשנה ברורה מלא הסתייגויות למנהג ופסק הספרדים.
חיים19.04.23
אבל למה לאסור בכלל? הרי חז"ל לא אסרו להסתפר. המנהג שלא להסתפר הוא חסר יסוד בחז"ל
אברהם19.04.23
אתה מדבר שטויות בלי להכיר האיש בקי גם בשותי"ם אמת שהוא לא צמוד לפסיקת מרן הגר"ע יוסף אז מה ב"ה היו הרבה פוסקים ספרדים ולידיעתך הוא שימש פוסקים ספרדים
אא19.04.23
הם תלמידי חכמים גדולים
יוסי19.04.23
מה הקשר הגיל?? זה מה שקובע? היו הרבה גדולי ישראל שיצא שמם כבר בגיל צעיר גם מרן הרב עובדיה זצוק"ל ושיבדלחט"א בנו הרב יצחק שליט"א יצא שמם כבר בגיל צעיר וזכה הרב אופיר מלכא שליט"א שיצא שמו בגיל צעיר יחסית ולא בכדי כי הוא יושב ועמל בתורה ובפוסקים ללא הפסקה
אברי19.04.23
99
הפסקים של הגאון הרב אופיר מלכא הם פסקי ההלכה לציבור בני התורה
מאיר18.04.23
אין דבר כזה פסקים נפרדים לבני תורה.
שמעון18.04.23
אין דבר כזה רב של כולם. יש רב של קהילה. והדבר תלוי בקבלת הקהל. רב לא יכול להמליך עצמו על קהל כל אחד רשאי לבחור לו את רבו שלו ואת דרכו "עשה לך רב"! רב שמתאים לך ולתיקון שלך.
רם19.04.23
אתקן אותך: פסקים וסיכום של המשנה ברורה בלבד. ספרדים הולכים לפי השולחן ערוך והוא רוצה לעקור מסורת של שנים!!
חיים19.04.23
שטויות אתה אף פעם לא עברת על ספריו הרבה מעבר למשנ"ב לך תעשה שיעורי בית
אא19.04.23
פשוט ליצנות! ממתי הוא הפך לפוסק לבני תורה??
שלומי19.04.23
98
זה פעם ראשונה שיוצא ר"ח אייר בער"ש??? זה כבר קרה הרבה פעמים ואני זוכר לפני למעלה מ25 שנה שהייתי בחור בישיבה ויצא ר"ח אייר ביום שישי ולא היתה שאלה ברור היה לכולם שמותר גם לספרדים וגם לאשכנזים להסתפר ולא שמענו בזמנו לאסור לא ממרן הרב עובדיה זצוק"ל ולא מבנו שיבדלחט"א הרב יצחק שליט"א אז מה נזכרו עכשיו??
אברי 18.04.23
לא נכון ! אף פעם לא התירו את זה
חיים19.04.23
תמיד ממציאים פתאום משהו חדש. זה לא חדש. הם כולם טועים ומהלכים באותו החושך.
צדיק המסיכות בן 9719.04.23
97
סוף סוף כתבה נאותה ומתאימה לכיכר השבת, ולא עוד איזה דברים בטלים של רודפי כותרות למינהם
ישראל18.04.23
96
מותר ומותר אבלות??? על מה! הרי השנאה והלשון הרע ממשיכים בכול רגע נתון.
המתיר 18.04.23
האבלות היא לא על הסיבה אלא על התוצאה .....
james19.04.23
אבל חז"ל לא פסקו שום דיני אבלות בימי העומר. להיפך
אברהם19.04.23
95
הכף החיים למעיין בפנים התיר וד"ל ...ולמה לומר שכל רבתינו אסרו ...וכל אחד יעשה כרבותיו
ישלעיין18.04.23
יש לך בעיה בהבנת הנקרא. בכה"ח מבואר בפירוש לאסור לדעת מרן!!! ולומר שהוא חוזר רק על הרישא כמו "שהמציא" הרב מלכא (רק כדי ליישר קו עם המשנ"ב), זה מוזר ותמוה. ואין שום הסתייגות להיתרא בכה"ח בסוף דבריו, אלא רק איסור עד ל"ד. וחבל שצריך לכתוב כאלו דברים פשוטים.
משה19.04.23
חצוף! תכתוב בכבוד ולגופו של עניין לא מרבים מחלוקות ויש ויכוח אך ללמוד את השו"ע עצמו
אא19.04.23
94
למה לעשות כזה דבר ככתבה. הדבר פשוט: לפי מרן השלחן ערוך (ומרן הגרע"י) אסור. לפי דעת רמ"א מותר. והכנה"ג ופר"ח רוה"פ כתבו דאינם אליבה דמרן השו"ע.
ישת 18.04.23
איפה ראית שהגר''ע יוסף אסר??? לא היה ולא נברא
יהודי19.04.23
93
ספרדים רובם ככולם היו מתגלחים ערב יום העצמאות
חיים18.04.23
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח מה.?ץ<?
אבי18.04.23
בדיחה טובה
חחחח19.04.23
92
פלא על הטענה של הרב יצחק טענת הב''י היא על מקרה שעקרתה את ה34 יום. במקרה דנן לא עקרת אלא רק בשנה זו יש היתר מיוחד כמו בלג שחל בע''ש שיש היתר מיוחד ואין 34 יום. מה חושב הרב יצחק שכל גדולי האחרונים שכחו את הב''י שהם עוסקים בו
שלום18.04.23
לגבי ל"ג שחל בע"ש כתב מרן להדיא שמותר להתגלח, משא"כ לגבי ר"ח שחל בע"ש, ועוד טען נכון הרב בנימין חוטא שאם מרן היה סובר שמותר להתגלח היה מחלק בין סתם ר"ח לערב שבת ור"ח, אחרי שאמר שבר"ח אסור להתגלח.
אחד שלמד טוב.18.04.23
שים לב איך אתה מדבר ולמי.. קצת יותר כבוד לא יזיק לך מדובר בגדול הדור תלמיד חכם אדיר , תתנסח אחרת זה לא מכובד ותאמין לי שהוא חשב על ה"דעה" שלך ...
מ.ב.ד18.04.23
מיהו גדול דור בעיניך?
צדיק המסיכות19.04.23
עדיין צריך עיון
יהודי19.04.23
תענה עניינית..יש לך מה להגיב? שלום צודק ואין משוא פנים בתורה
משה19.04.23
אמת לאמיתה
וברכה20.04.23
91
איזה כיף שיבוא המשיח ותהיה אני מקווה הלכה אחת לכולם.
ד. א18.04.23
90
מתגלחים לכבוד יום העצמאות
james18.04.23
על איזה עצמאות אתה מדבר James? על העצמאות שכל אחד יעשה הישר בעיניו? ללא הלכה וללא תורה וללא מוסר. כמו בנימין זאב הרצל. וכמו דוד בן גוריון.
צדיק המסיכות19.04.23
89
הגאון רבי דוד יוסף פסק גם הוא שאסור אבל הוסיף ואמר שודאי שהמתירים יש להם על מה שיסמוכו
יאיר18.04.23
גם מרן ר' יצחק בילקוט יוסףז כתב המקל יש לו על מה שיסמוך
בנעזרי ה🤴19.04.23
88
לא פלא כי יש שרבנים חולקים על פסיקותיו של הרב מלכה גם בסוגיות נוספות,כל אחד ינהג לפי רבו.
דוד כהן18.04.23
87
לא ידעתי איך לנהוג אז עשיתי אנדנדינו סופלקטינו, התחלתי עם הרב יצחק יוסף וסיימתי איתו אז לא אסתפר, איזה בעסה, הזקן מתחיל לגרד, לפחות אני שומע מוסיקה באזניות כשאני עושה כושר 💪
אדי מרפי18.04.23
86
הרב אופיר אלוף..מעולם לא ראיתי ספרדי מבורר ,כל כך נטול מפוליטיקה, לא אלמן ישראל
אריאל 18.04.23
85
יעויין בספר שתילי זתים סי' תצג ס"ק ה שדעתו כמרן שו"ע ובכל זאת כתב להתיר וכדברי הגאון המפורסם הר' אופיר מלכא שליט"א שזה גם לשיטת מרן
בית שמש18.04.23
84
אם אני סומך על המ"ב להתגלח השנה כנ"ל, האם יש לי ענין להחמיר כפוסקים האוסרים, או אדרבה יש מצוה להתגלח לכבוד שבת וראש חודש.
בנימין18.04.23
זלזה שאינו יודע לשאול דהדור הזה כפני הכלב הוא.
צדיק המסיכות19.04.23
83
ה' יברך את שלושתם שליט"א כולם אהובים בשמיים ובארץ, כל אחד לפי מעלתו וכבודו. כולם לשם שמיים וכל אחד יעשה לפי רבותיו בלי לפגוע או להעליב או לדבר על מי שאומר אחרת ימי ספירת העומר לשלום ואחדות וכבוד הדדי.
יוסף 18.04.23
מאיפה אתה יודע שהם אהובים ?אני שמעתי ההיפך
יוסף חיים19.04.23
אשריך אחי התשובה העיניינית היחידה פה בתגובות...חבל שאנשים מחליקים בלשונם /בכתיבתם...כל העיניין של ספירת העומר תסתפרו אל תסתפרו אל תגררו למחלוקות ותנהגו כבוד זה בזה במיוחד לתלמידי חכמים..מה שווה הזקן או הפאות אם על פינו אנו לא שומרים? להתעורר חברים מספיק צרות עוברות עלינו..אהבת חינם! כפשוטו
נתנאל19.04.23
יוסף יוסף התותח יוסף יוסף התותח
מעודד19.04.23
82
לגבי הכותרת מחילה, אך חוץ מהרב יצחק יוסף מי משניהם נחשב מגדולי הפוסקים? הרב מלכא והרב חותא הם ת"ח אך לא מגדולי הפוסקים. מה זה הדבר הזה?!
אנונימי18.04.23
מי מחשיב לגדולי פוסקים ?אתה ?
אלמוני19.04.23
כן. הדברים מפורסמים וידועים וכולם יודעים מי גדולי הפוסקים. אתה עושה עצמך תם וזו זכותך בהחלט.
אנונימי 19.04.23
81
אהבתי את המשוואה בין מרן הרב יצחק יוסף לרב אופיר מלכה...
דוד18.04.23
80
שלושה פוסקים??? למה מי שיש לו תוכנית ברדיו נהיה פוסק??? ירידת הדורות!!! פוסק זה תלמיד חכם שחיבר תשובות בכל חלקי התורה בעיון גדול ולא אינציקלופדיה של קיבוץ תשובות או פסקי המשנה ברורה! חברים תתעוררו!!!
חיים18.04.23
79
הרסתם אותי מצחוק בימי העומר..... אברכים צעירים בני 40 עם תוכנית ברדיו הפכו בין לילה לפוסקים ועוד בשורה אחת עם הראשון לציון... הוסרה העטרה!!! אוי לדור שכך עלתה בימיו!
שלמה18.04.23
שלא נדע. אני כל חיי לא נתקלתי בדבר כזה. ואני בן 97. איפה גדולי הפוסקים של פעם? הסטייפלר, הרב שח, הרב אלישיב. לאן הגענו? איך ירדנו פלאים.
צדיק המסיכות19.04.23
78
מי שמסתכל במשנ"ב של דרשו בסימן בהערה על הסימן שהביאו בכתבה מעלה רואים שהרב אלישיב ור' משה פיינשטיין כותבים שגם למי שנוהג כל השנה כמו צוואת ר יהודה החסיד בשנה זו מותר ביום שישי מכיוון שלא ניתן לעשות לפני כן.
משה18.04.23
77
צודקים חכמי התורה. ופלא על הרב אופיר מלכא שמתעקש להתיר, נגד מנהג הספרדים בכל הדורות האחרונים, ונגד הכף החיים ס"ק י"ב שאסר במפורש.
חיים18.04.23
הכף החיים דווקא התיר, פלא עליך
יהודי19.04.23
76
אני לא רב אבל שיש שבעה על מת יושבים שבעה ימיים . אם השבעה נופל ללפני סוכות או פסח וכדומה חותכים את השבעה. אני חושב שזה באותו קטגוריה. יש לבדוק את הנושא הזה לעומק
מנשה 18.04.23
לא נראה לי. יש הלכה שהרגל (הכוונה לחג) עוצר את השבעה .כאן זה עניין לכבוד שבת וראש חודש יש פוסקים שהתירו, אבל זה לא דין כמו בחג שזה עוצר את האבילות
משה19.04.23
75
תגידו פורים היום או מה? איך כתבתם 3 פוסקים בשורה אחת שאחד ראשון לציון עם מסורת של כתיבה למעלה מגיל 70 ושני אברכים צעירים שמגישים תוכנית רדיו!! לא התבלבלנו??
שמואל18.04.23
חברה תירגעו אבל זריז יש בראשונים שהשיגו זה ע"ז גם בהבדלים של 60 שנה חוץ מיזה בן כמה היה מרן הגר"ע זצ"ל כשחלק על מרן הבן איש חי ג"כ בגיל 40 (חוץ מי זה הרב אופיר עשה 50) [ איזה קטנות המוחין יש כאן וחוץ מי זה לקרוא להם מגישי תוכנית זה קצת בורות כנראה שלא עברת על ספריהם
אא19.04.23
74
אני מוחה על כבוד התורה שבין לילה הפכו שני אברכים צעירים לפוסקים!! זה ממש ביזוי עולם התורה של הספרדים אני מתבייש ממש!! אילולי שהכתב אשכנזי ואני מלמד זכות הייתי בוכה עכשיו! רבנים אשכנזים לא היו כותבים עליהם ככה "פוסק" כזה מהר.
מיכאל18.04.23
73
בקיצור צריך להתאפק עד ל"ד לעומר שיהיה אפשר להסתפר ולהתגלח. אשריכם👊👊👊👊👊
אא18.04.23
72
מה דעתכם לצרף את "הפוסקים הצעירים" כבר למועצת?? הם הרי חיברו יביע אומר!! וחזון עובדיה! וטהרת הבית!!.... רבותי תתעוררו!! פוסק זה מי שחיבר ספרים בעיון גדול בהלכה לא מי שליקט פסקים או סיכם משנה ברורה!!!
אהרן18.04.23
פוסק של לפני 60 שנה הוא יהודי קדוש מאד ,ת"ח מופלג שגם בעל רוח הקודש וכמובן יודע קבלה. אני לא מבין למה כל אחד שלמד קצת והגיע לגיל 40 נהיה פתאום פוסק שאין לו שום בקיאות לגמריי בכל הש"ס ובטח לא בעל מידות טהורות. הא, איזה דור
צדיק המסיכות19.04.23
71
הרב אופיר צודק להלכה אבל למעשה קשה להורות כך כיון שלא נהגו כן. אין התייחסות בשו''ע למקרה כזה. וללכת אחר הסברא אין סוף לסברות המשנב גם נוקט את סברת הב''י ואפ''ה מקיל במקרה זה. אי אפשר לפסוק מקושיות נגד אחרונים גדולים זה לא הדרך ברור שלהלכה אפשר לפסוק כך רק שלמעשה לא ראינו שיקולים בזה.
דוד18.04.23
זכורני שתמיד הקלו בזה גם הספרדים
נתן19.04.23
מדויק
יצחק 19.04.23
70
הרב אופיר מלכא מי הוא שיחור רבנו עובדיה זצ"ל לא חילק אף פעם וכן חכם בן ציון וכל הגדולים, אפילו שזה יוצא בממוצע פעם בשש שבע שמונה שנים לא ראינו אף פעם שחילקו, הוא יותר גדול מכולם?!
משה18.04.23
69
בשנת תש"פ למיטב זכרוני הרב חותה התיר ...
מאיר18.04.23
68
ברור שמותר גם לספרדים! יש הרבה פוסקים ספרדים מדורות קודמים שמתירים להסתפר בר"ח אייר גם בלי שבת (וגם נראה כך מספריו של מרן הרב עובדיה זצוק"ל שמצדד להקל כדבריהם) אז השנה שזה יוצא בער"ש כ"ש שמותר להסתפר לכתחילה וכן פסק הגאון רבי דוד יוסף שליט"א בספרו "תורת המועדים" שנכתב לפני שנים ואף אחד לא ערער בדבר
ספרדי ישיבתי18.04.23
תוכל לציין המקור בתורת המועדים? איזה חלק? אות?
אחד העם19.04.23
אתה טועה ומטעה !!! אף אחד לא התיר, רק בשעת הדחק, ובשעה"ד מותר להסתפר בכל יום שישי (וכמו שפסק בחזו"ע ועוד). "לכתחילה" מעולם לא התירו. אני לא מבין את הרב אופיר מלכא מעיז להתיר דבר כזה, נגד המנהג, בגלל שראה ככה במשנה ברורה. אין פוסק ספרדי אחד שיסכים איתו. אני מציע לו שיחזור בו תיכף ומיד !!!!
חיים19.04.23
לא ראייתה ואתה מבלבל במח עיין כף החיים
אא19.04.23
67
לא רק הרב אופיר מלכא התיר גם הגאון רבי דוד יוסף בספרו "תורת המועדים" שנכתב לפני שנים כתב להתיר לכתחילה
ספרדי18.04.23
66
לא הבנתי כבוד הרב מלכא מורנו ורבנו עטרת ראשנו לא הבנתי רבא של העם היהודי הספרדי עובדיה יוסף טעה בפסיקותיו לעניין להסתפר בראש חודש בזמן חיוו למה העליתם את הסוגיה אנא ממך הציבור נספרדי מסתפר חד וחלק לד בעומר
עמי19.04.23
רדוד מותר לחלוק
אא19.04.23
65
מחילה אבל כתבתם שהרב יצחק "אוסר" וזה לא נכון, כתוב בילקוט יוסף שמנהגם לא להסתפר אבל מי שמקל יש לו על מה לסמוך, אלא שמי שבא לשאול מורים לו שלא מסתפים. והמילה "אסור" לא הוזכרה כלל וכלל. נמצא שכל "הסערה ההילכתית" היא סערה בכוס תה, שכל המחלוקת היא האם מותר לכתחילה או שרק מי שרוצה להקל רשאי.
ארז19.04.23
64
מה שאמר הרב מלכה שליט"א שגם הכף החיים התיר ממה שהביא את אלו הפוסקים המקילים . אינו מובן , שהרי המעיין בדברי הכף החיים [שם אות יב] יראה שאסר לבני ספרד בכה"ג.
א.ה.י19.04.23
63
מצער לראות את הדעה הרווחת כאן שהרב יצחק הוא גדול מהרב אופיר מי שקצת לומד כמו שצריך רואה עולם הפוך.הרב אופיר סמל של עיון ובריאות יחד
שאול19.04.23
62
סערה הלכתית לשאינם יודעים לשאול. פני הדור כפני הכלב. אני בן 97.
צדיק המסיכות19.04.23
61
מורנו ורבינו מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א פוסק הדור הוא ואין בלתו
jacov19.04.23
60
האם בשביל שטויות כאלו קיבלנו את התורה? הרי בסך הכול מדובר במנהג מזמן הראשונים ותו לא. מעבר לכך, מצווה להסתפר לכבוד יום עצמאות.
חחח השם בשמיים רואה את זה וצוחק. 19.04.23
59
באמת סלחו לי איך מנהגי אבלות להנצחת תלמידי רבי עקיבא הפכו ל"סערה הלכתית"? הפכו את הטפל לעיקר?
יוסף19.04.23
58
איזה כיף לכינים!
הציוני19.04.23
57
שמעו סברא נכונה מדובר החברים מחברון שאמרו לי שמעו מה העניין בקיצור מי שרוצה אבלות ישתתף בזה שלא מיסתפר מי שלא רוצה לקחת חלק יכול להיתחמק יש על מי לסמוך אבל הוא לא לוקח חלק מאבלות וחבל עכשיו תיבחן לעצמך כמה תיכול להקריב מעצמך האם להחמיר ולהרוויח חלק או להקל ופשוט אתה לא מהחלק זה סברא שהיא הלכה
ינון19.04.23
56
שאלת ממני על מה שנהגו להסתפר בראש חדש אייר אם הוא מנהג הגון או לא אנא עבידנא עובדא בנפשאי ואני מסתפר כל חדש ניסן ור"ח אייר וכן נהגו רוב העולם
שו"ת רדב"ז תרפז19.04.23
55
גילוח הזקן... אלא שיש מיקלים בזה למי שמצטער הרבה כשאינו מגלח זקנו, משום שכתב הרדב"ז שבענין כזה שאינו בתורת חובה ממש מתקנת חכמים, אלא מנהג בלבד, כל שיש צער כזה יש להקל.
חכם עובדיה זצ"ל19.04.23
זה פשוט. הדיון כאן הוא למי שלא מצטער האם ניתן להקל בפשיטות כיון שחל ראש חודש בשבת.
ארז19.04.23
54
שערה הלכתית :)
james19.04.23
53
תפסיקו לחפש לעצמכם קולות,מה הבעיה לגדל שיער וזקן.? אפשר לחשוב.
מרן 19.04.23
52
אולי תתעסקו בעיקר שזו אחדות. הרי בגלל זה מתו שנים עשר אלף זוגי תלמידים. לא בגלל שהסתפרו או לא הסתפרו. אלא בגלל הזלזול אחד בשני!!!
עיסקו בעיקר ולא בטפל19.04.23
51
אסור להסתפר
יעקב19.04.23
לזה אף אחד לא מסכים, הדיון הוא האם מותר בשופי או רק מי שמיקל יש לו על מה לסמוך.
ארז19.04.23
50
שתדעו לכם שאתם בכתבה הזאת מורידים את הרמה של הציבור הספרדי שקבעתם שאלו הם פוסקיו!! אברכים צעירים שלא חיברו ספרי הלכה בעיון!!
יצחק19.04.23
49
אין שום בעיה להתגלח כידוע היה מנהג בכל ארצות ספרד להתגלח והאיסור היה רק על תספורת וגם זה אינו מנהג קדמונים אלא נתחדש בדור שלפני השוע כי כל גדולי הראשונים הספרדים לא הזכירו כלל ממנהג תספורת כמו כן מנהג התספורת עד לג או לד הוא בעייתי מאוד כיוון שאין לזה שום מקור בגמרא
אמ19.04.23
48
המציאות היום שונה ולכן הפסק חייב להיות שונה. בעבר כולם גידלו זקן, ולכן לא להתגלח מספר שבועות היה סימן אבלות. אבל כיום גברים מתגלחים כל בוקר, ולא להתגלח מספר שבועות יהפוך אותם למשהו שונה לחלוטין ממה שהם. ולכן מי שמתגלח כל יום, שיקיים המנהג בשערו ולא בזקנו.
חנן. ב.19.04.23
47
תעשו קצת סדר . תבדקו . הילקוט יוסף בעצמו מתיר . תפתחו בפנים . וגם בכל ערב שבת הוא יש על מי לסמוך . כולם צדיקים אבל באמת תפתחו ותראו מה הוא כתב . ממד שני היתרים גמורים . אמנם הוא מסיים בני תורה יחמירו על עצמם . אבל מי שנמצא בכיכר לא בהכרח בקטגוריה של בני תורה
חכם ונבון 19.04.23
מה שאתה אומר זה ממש ממש עצוב, מכעיס, מזעזע... אבל כל כך נכון!
ארז19.04.23
46
תכלס תפתחו ילקוט יוסף ותראו כמה היתרים מפורשים בעניין . הוא גם אומר בני תורה יחמירו על עצמם . אבל היתר מפורש . אין איך לברוח מזה
חכם ונבון 19.04.23
45
במרוקו נהגו לא להסתפר עד לד בעומר, ולפי הקבלה ערב קבלת התורה
פטריק19.04.23
44
מעניין מאוד... רק אלה שנולדו בארצות הספרדים הם שיכולים לבאר דעת מרן הבית יוסף, ואלה שנולדו באירופה אינם מוכשרים לבאר דעת מרן הבית יוסף. איזה מעניין!!! כנראה אכילת קיטניות בפסח מורידה בהבנת דעת מרן הבית יוסף. נא להגיד דברים ברמה, העולם הספרדים שמרן הגרע"י והראשי ישיבות הספרדים הקימו הוא יותר ברמה...
jutznik19.04.23
43
בעיר חלאב, עיר ואם בישראל, היו נוהגים להתגלח כל ימי העומר. עי' בשו"ת יצחק ירנן שחיבר.
חלבי19.04.23
42
אי משום דבעינן ל"ג ימים לא איריא, דא"כ תיקשי גם על המשנ"ב איך התיר והרי יחסרו לו מהל"ג יום?! אלא ודאי דמשום ראש חודש ושבת היתירו. ומה שמרן לא כתב שמותר, הא ודאי לא קשיא, דלא נחית לדין זה, וכמה פרטים ופרטי פרטים לא התבררו במרן אלא בספרי הפוסקים והשותי"ם שבאו אחריו.
אלי19.04.23
41
ומה דין נשים? מותר להן להסתפר?
שירה19.04.23
40
מה יקרה אם לא יסתפרו ל"ג יום?? מי ישמע הם מסתפרים כל יום שישי לכבוד שבת !! עוד מעט יגידו לכבוד יום העצמאות גם להתגלח ולהסתפר.
נאור19.04.23
39
מותר להם הכל כי עם לא יצאו לתרבות רעה
מותר להם הכל כי עם לא יצאו לתרבות רעה19.04.23
38
סערה בכוס מים
ארי19.04.23
37
לפני כמה שנים גם חל ר"ח ביום שישי וכולם פסקו להיתר. השנה הזאת מכיוון שהרב אופיר מלכא אמר שמותר (ד"א זה לא הוא אומר.. זה האחרונים אומרים), אז הרב יצחק היה חייב לומר להיפך.
אחד שיודע19.04.23
36
חברה להתאפק אני סובל יותר מכולם פה מהגילוח..הכל עובר לא צריך לעשות הרבה רעש רבי עקיבא יחזיר לכולם טובה שהצערו לכבוד פטירת תלמידיו
שמעון19.04.23
35
ממתי מותר לגעת בזקן?
לוי19.04.23
מאז שניתנה תורה לעם ישראל
משיב כברזל המתפוצץ19.04.23
34
נהגו כבוד זה בזה!
תחנונים19.04.23
33
אני מתגלח לפי מנהג השכנה
אפי19.04.23
32
אתם לא ספרדים אנחנו שנולדנו בספרד ספרדים
זיו19.04.23
אז הרב יצחק לא ספרדי. הוא נולד בארץ. בעצם גם הרב עובדיה לא נולד בספרד אלא בעירק...
ארז19.04.23
31
יש פוסק אחד והוא הרב יצחק יוסף הוא המרא דאתרא זה חוצפה של אשכנזים לכתוב סערה הלכתית אין כאן שום סערה הלכתית
אא19.04.23
30
בהלם מהשקט כאן לגופם של דברים החילוק פשוט וברור בין מה שכתב הב''י למקרה הזה..הב''י דיבר על כל ראש חודש שא''כ אין יותר לעולם 33 יום. אבל במקרה מיוחד זה גם אם אין 33 אתי שפיר זהו מה שכתבו גדולי האחרונים. אתמהההה על הרב יצחק..תמיד אמרו שהוא רדוד..
משה19.04.23
מחזק את דבריך עד הסוף כולל..
שלמה19.04.23
משה ושלמה היקרים , איך לא תיראו מיום הדין הנורא , לדבר לשון הרע ועוד על תלמיד חכם.. שתזכו לחזור בתשובה אמן
ראובן19.04.23
איך הרב יצחק לא ירא לכתוב על גדולי האחרונים לא נחתו לדברי הב''י. הוא צריך לירוא. אני יקבל שכר על הגנתי על גדולי האחרונים
שלמה21.04.23
29
למותם של תלמידי רבי עקיבא. ספרדים לא מתגלחים. לפי דעת שולחן ערוך. אשכנזים מתירים לפי דעת רבותיהם. די לקשקשק ולחפש תירוצים.
אור19.04.23
28
בבקשה לשמור על כבוד התורה והרבנים. יש תגובות ממש לא מכבדות ואינני יודע איך לא מפחדים אותם חצופים מיום הדין. מציע בימי ספירת העומר לפחות להיזהר מאד בלשוננו ולכבד. ומי ששגג או הזיד, כדאי מאוד שיתנצל כאן כתיקון וחייב לעשות זאת, אחרת תהיה לו בעיה. בברכה
יוסף19.04.23
27
מה שאמר הרב חותה שליט"א "דברים חדשים שלא נהגו בהם", אינו מדוייק כלל . ע' שות תורה מציון [קונטרס אהבת ציון ד"ה אחת] שרובם ככולם מהבחורים בפורת יוסף התגלחו כל ימי העומר!! וכן אמר מפורשות חכם שלום כהן ז"ל כשהספיד את חכם בן ציון ז"ל , שחוץ מהגרב"ץ ור' עדס כולם התגלחו..
א.ה.י19.04.23
26
אין לכם טיפת פרופורציה. עם כל הכבוד שאני רוחש לרב אופיר מלכא כל בר דעת שקרא את הספרים של הרב יצחק שליט"א (כגון עין יצחק שולחן המערכת ועוד.) מבין שבכלל אין מה להשוות את ביניהם וקשה להאמין שיש פוסקים בדור הזה עם ידיעות של הרב יצחק. ובטח שלא לקרא לזה "מחלוקת בין גדולי הפוסקים"
משתדל לחתור אל האמת19.04.23
25
עוד אחד שרוצה שישמעו עליו.. יש לנו את הראשון לציון ונשמע רק לפסקיו
יהודי19.04.23
24
באמת בעיה גדולה,לא חשבתי על זה
מתי שדה19.04.23
23
לא הבנתי את הראיה הראשונה של הרב יצחק יוסף שהר לפי השיטות שהאבלות מתחילה מב' אייר מותר להסתפר בערב ראש חודש כי עדיין לא התחיל האבלות ולא בגלל ראש חודש ואם כך מה חידשו הפוסקים הקדומים שמותר להתגלח בגלל ראש חודש ושבת
הרוצה להחכים19.04.23
חזק ביותר
ידרים 19.04.23
22
מנהג תימן https://www.masoret
צנעא19.04.23
21
על כך אמר משה רבנו, "זה נשמע לי כמו אוי, אוי, אוי..."
Rנב חיפאי19.04.23
20
שאלתי רב אשכנזי מהגדולים אני עפר לרגליו האם אני ספרדי יהיה מותר לי להסתפר והורה שפשוט אסור גם לו ואין שום מקום להיתר
אלי19.04.23
19
בלי עין הרע. מעולם לא היו לנו כל כך הרבה גאונים בהלכה כפי שיש לנו היום. כנ"ל גם לגבי מרנים, וקדושים. אשרינו שזכינו לכל כך הרבה רבנים ברמתו של ר סעדיה גאון, ברמתו של ר יוסף קארו וברמתו של ר יהודה הנשיא. ווי ווי ווי
תם19.04.23
18
אסור להסתפר ביום שישי
משה19.04.23
17
דעת הרב יצחק יוסף זה נראה גם הכי היגיוני מפשט מרן השולחן ערוך. כל בר דעת יפתח את הספרים ויראה שהפשט הדברים זה כמו שאמר הרב יצחק יוסף
אלי20.04.23
16
הגיע הזמן שכל המחמירים בתורה היום יחזרו לחיות כמו שחיו לפני 2000 שנה ויגורו בסוכה ילבשו גלימה ילכו יחף וינועו על חמור ויוותרו על החיים הטובים של היום.
יגאל20.04.23
15
אמנם אסור ביום שישי אבל תדעו שיש פסק הלכתי שביום העצמאות וכמה שעות לפניו מותר ואף ראוי להסתפר ולהתגלח
חרדי נורמלי20.04.23
14
תמשיכו להתעסק בשטויות ותתעלמו מהעיקר כך היה בעבר וכך גם יהיה בעתיד. צבע השטריימל יותר חשוב מהחיים עצמם.
פייגלה20.04.23
13
הפוך על הפוך, אין מחלוקת בין הפוסקים, הרב אופיר דיבר על הנוהגים מר"ח מנהגי אבלות, והרב יוסף דיבר על מי שמתחיל ממוצאי חג . מי שהעלה את הנושא הזה חיפש לעשות בלאגן
רונן19.04.23
12
הרה"ג הראשון לציון דיבר על תספורת כי זו עיקר התקנה שבפועל זה מנהג אבל על תספורת לא דיבר ואכן להתגלח מצוה ולהסתפר יש להחמיר ואדם שלא הספיק להסתפר לפני החד יהיה מותר לו גם להסתפר
מאיר א 19.04.23
11
את מי זה מעניין בדיוק הכתבה הדבלית הזות רק את קנאי הדת שלא היחכמו כבר אלף שנה
גיל לבהררי19.04.23
10
לא כ"כ הבנתי את הראיה של מרן הרב יצחק ממרן השו"ע. הרי אפשר לומר שמה שמרן לא חילק בראש חודש משום שזה רבותא כי אפילו אם נופל לד בשבת הוא התיר להסתפר ביום שישי למרות שאין כאן 33 ימים כ"ש בראש חודש שנפל בשבת
יוסף20.04.23
9
משעמם לחרדים אז מתווכחים על שטויות אם הייתם עובדים (לא על המדינה) נושאים בנטל בניית הארץ הייתם עסוקים מדי לריב אם מותר או אסור להסתפר בימי העומר
שעמום20.04.23
8
מומלץ לא לקרוא את התגובות
ישראל20.04.23
7
אותו דבר גם לגבי שמיעת שירים?
בנימין21.04.23
6
לפי פסיקת הרב אברהם משה הכהן, מותר להסתפר גם לפני ראש חודש, גם אחריו. וגם לפני חג ומועד. אולם גילוח אינו מותר אלא לפני בלבד. מותר גם אחרי אם חלפו 20 יום מספירת העומר, וכמובן אחרי ברכה (3 פעמים). יש להקפיד על חודו של תער.
ששון20.04.23
5
באמת חשוב!!!! אין על מה לבזבז זמן. ומה עם פסק הלכה למשל האם מותר לחתת באף בשבת ה13 לחודש? לאן הולכים כספי המיסים שלנו שאפילו לא קבעו לנו עם מותר או אסור לחתת באף בשבת ה13 לחודש?
יוני20.04.23
4
הרמב"ם לא הזכיר כלל מנהגי אבלות בספירת העומר,, לא בגמרא ולא אצל חכמים,,
אבי,,, 20.04.23
3
זה לשונו של הילקוט יוסף בהלכות ספירת העומר ובשנה שחל ראש חדש אייר ביום ראשון יכולים להתגלח בערב שבת שלפני זה. ומקורותיו (מרן החיד"א בשו"ת יוסף אומץ סי' מ אות ב. וראה בשו"ת ישכיל עבדי חלק ה' חאו"ח סי' נ ואם כן כל שכן בראש חודש עצמו שחל בערב שבתה, למה שהוא פסק בספרו
משה בן משה21.04.23
2
מוזר ממש כך מה שקורה מרן פוסק מפורש שמי שמקל יש לו על מה לסמוך , אז אני מניח שזה סוג של כמו אבקת חלב נוכרי שכל אחד יעשה כפי כוחו ומנהגו
מיכאל20.04.23
1
רם, תשובה בול. משום מה יש גם איזו נטיה למשפחת יוסף (לא שאני מזלזל חלילה) לחשוב שיש להם בעלות על ההלכה.
ז. ה21.04.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 10:09

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24