כיכר השבת

"חותר תחת יסודות הדמוקרטיה"

בג"ץ נגד אדלשטיין: מחויב לכנס את דיון להדחתו עד יום ד'

שעה ספורה לאחר שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין השיב לבג"ץ. שופטי העליון, דנו בעתירות כנגדו וקבעו כי הוא חייב לקיים דיון בנוגע להדחתו עד ליום ד'. זאת לאחר שסירב לבקשתם לקיים הצבעה (חדשות)

36
כיכר השבת | כ"ז באדר | 23.03.20
בג"ץ נגד אדלשטיין: מחויב לכנס את דיון להדחתו עד יום ד'
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

שופטי בג"ץ, דנו הערב (שני), בעתירות שנגעו להחלפתו של יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, בנוגע להחלפתו. בהחלטה קבעו השופטים, כי על אדלשטיין לקיים דיון בנוגע להחלפתו כבר ביום רביעי הקרוב.

שופטי הבג"ץ בראשות הנשיאה אסתר חיות, המשנה חנן מלצר והשופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית וניל הנדל הכריעו כי אדלשטיין צריך לכנס את המליאה בהקדם האפשרי - ולא יאוחר מ-25 במרץ (רביעי הקרוב).

בתשובה לעתירות כתבו השופטים: "הסירוב הנמשך לאפשר הצבעה במליאת הכנסת על בחירתו של יו"ר קבוע לכנסת, חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי. הוא פוגע במובהק במעמדה של הכנסת כרשות עצמאית וכן בתהליך המעבר השלטוני וככל שנוקפים הימים מאז השבעת הכנסת ה-23 ,מקבלים הדברים משנה תוקף. על כן, אין מנוס מן המסקנה".

ראיון בנושא ל'ערוץ הכנסת'

"בנסיבות שנוצרו מדובר באחד מאותם מקרים חריגים שבהם נדרשת התערבותו של בית משפט זה על מנת למנוע פגיעה בשיטת המשטר הפרלמנטרית שלנו".

חיות תקפה את אדלשטיין: "הסירוב הנמשך לאפשר הצבעה במליאת הכנסת על בחירתו של יו"ר קבוע לכנסת, חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי. הוא פוגע במובהק במעמדה של הכנסת כרשות עצמאית וכן בתהליך המעבר השלטוני וככל שנוקפים הימים מאז השבעת הכנסת ה-23, מקבלים הדברים משנה תוקף. על כן, אין מנוס מן המסקנה כי בנסיבות שנוצרו מדובר באחד מאותם מקרים חריגים שבהם נדרשת התערבותו שלבית משפט זה על מנת למנוע פגיעה בשיטת המשטר הפרלמנטרית שלנו".

השופט יצחק עמית כתב בפסק הדין: "פסק דיננו אינו בבחינת התערבות ולא חלילה"השתלטות" על סדר יומה של הכנסת, אלא חיזוק מעמדה של הכנסת כרשות נפרדת מהממשלה, קל וחומר ממשלת מעבר מזה שלוש מערכות בחירות".

השופט עוזי פוגלמן כתב: "הסמכות המופקדת בידי היושב ראש בפועל לא מאפשרת לו להימנע מהעלאת נושא הבחירה על סדר יומה של הכנסת, ואופן השימוש בה בנסיבות האמורות פוגע באופן ממשי במרקם החיים הדמוקרטיים, בכך שאין הוא מאפשר לרוב חברי הכנסת לקיים הליך שמעוגן בחוק-יסוד: הכנסת ומתחייב מבחירתה של כנסת חדשה".

סגן הנשיאה, חנן מלצר, כתב: "היועץ המשפטי לכנסת גרס כי בחירה מיידית ביו"ר לכנסת – עלולה להביא ל"תקלה משטרית". ניסיון העבר מלמד לכאורה אחרת, ואפילו יש בדוגמה שתוזכר להלן כדי לעודד דווקא את עצמאות הכנסת ואת הבלמים והאיזונים הנדרשים, ההתערבות כאן היא הכרחית".

רק לפני שעה קלה, השיב אדלשטיין לבג"ץ וכתב: "בכוונתי להעמיד את נושא בחירת יושב ראש הכנסת על סדר יומה של הכנסת "בהקדם האפשרי", ככל שהנסיבות יצדיקו זאת, למן הימים הקרובים ועד ו"לא יאוחר מהמועד שבו תכונס הכנסת לצורך כינון הממשלה".

לדבריו: "בכל הכבוד הראוי, ככל שביהמ"ש הנכבד מציב בפניי ובפני כנסת ישראל אולטימטום בדורשו ממני לקיים את הדיון "לא יאוחר מיום 25.3.20", לא אוכל להסכים לכך. שהרי משמעות הדבר שסדר יומה של הכנסת ייקבע בידי בית המשפט העליון ולא על ידי יושב ראש הכנסת, שלו מסור תפקיד זה".

יו"ר הכנסת הדגיש: "מעולם לא נבחר יו"ר כנסת קבוע בשעה שהייתה אי בהירות כה גדולה באשר להרכבה של הקואליציה העתידית. בכל המקרים שבהם נבחר יו"ר כנסת במועד מוקדם, היה זה כאשר ההכרעה בבחירות הייתה ברורה וחד-משמעית".

לדבריו: "בטוחני כי דחיית מועד בחירת היושב-ראש לא תפגע ביסודות הדמוקרטיה הישראלית, אלא להיפך שכן, הנני מקפיד להפעיל את שיקול דעתי בזהירות ובסבירות, כפי שמורה לי הדין".

אדלשטיין הזהיר כי: "התערבות בג"ץ במקרה זה תישא – בטובתו או שלא בטובתו – אופי פוליטי דומיננטי מובהק. היה ויחליט בית המשפט להתערב במקרה דנן, הוא עשוי להיתפס כמי שטמן רגלו עמוק בביצה הפוליטית, דבר שיפגע פגיעה קשה במעמדו ובאמון הציבור בו.

מחאה נגד יולי אדלשטיין. צילומים: מארגני המחאה

"וכבר הזהירנו נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט הדגול משה לנדוי, שכתב כי "התוצאה העגומה היא שבית-המשפט כאילו נוטש את מקומו הראוי לו, מעל למחלוקות המפלגות את הציבור, ושופטיו יורדים בעצמם אל תוך הזירה".

"לפיכך", סיכם יו"ר הכנסת: "אני סבור שהתערבות בית המשפט בשיקול דעתו של יושב-ראש הכנסת לקבוע את סדר יומה של המליאה ולהעלות להצבעה את נושא בחירתו הינה התערבות תקדימית בסדר היום הפוליטי, בשיקול דעתו ואיננה נכונה בימים אלה.

"בשל הנסיבות המיוחדות אני מתקשה בשלב זה לנקוב בתאריך מדויק אך בכוונתי להעלות את הנושא על סדר יומה של הכנסת עם התבהרות המצב הפוליטי. כולי תקווה שהדבר יקרה בזמן הקצר ביותר".

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
בגץ קבע מה שברור לכל אדם הגון - המיעוט לא זכאי להשתלט על הרוב. היו"ר הבא יבחר על ידי הכנסת. לא ע"י בגצ ולא ע"י מרכז הליכוד. תתרגלו לרצון הבוחר הפעם - ביבי נמאס !
אברהמי קול23.03.20
בג״ץ זה דיקטטורה במיטבה !! ההתערבות בפעילות בכנסת בניגוד לחוק הקיים - זאת דיקטטורה חד משמעית !!!
משה אליהו24.03.20
יש תקנון ואותו יש לקיים. התקנון קובע שהיו"ר יוחלף לאחר כינון ממשלה. אז לא ייתכן ש-15חלאות שנבחרו במחשכים יצפצפו על התקנון ועוד יתקפו את מי שנוהג על פיו. מטרת חלאות בג"ץ ברורה - להפיל את ביבי ובכל מחיר, מפחדם שיעשה סדר במערכת המשפח ויציב להם גבולות, דבר שהיה צריך להיעשות מזמן.
אבי 24.03.20
29
בג"ץ זה הדמוקרטיה היחידה שנותרה ...........לפני שהפושע מבלפור יחסל הכל
עדי23.03.20
הפושעים אמתי זה בג"צ צאצאי מקימי המידינה שחטפו את ילדי תימן העבירו את ילדי טהרן על דתם שיתפו פעולה עם הנאציים כל מאוויהם בהקמת המדינה היה על מנת לשלוט ומשלא עולה בידם הם מנסים באותה ביריונות בה הם חיסלו את אנטלנה
שמעון24.03.20
אתה חי בסרט... אם בג"ץ זה דמוקרטיה אז קורונה זה תרופה... בג"ץ זה דיקטטורה אחת גדולה של אנשי שמאל
יוסף24.03.20
28
כל הכבוד על האומץ ועל הקרב מול החונטה הדיקטטורית!
הלפרין23.03.20

הצגת כל התגובות

27
צריך לכוון למפלת הרשעים ולהצלת הצדיקים
שמעון24.03.20
26
אבל לפיד אמר שביבי סגר את בתי המשפט.. מוזר... מי פה רומס את הדמוקרטיה?
יעקב23.03.20
25
פעם ראשונה שעונים להם אתה אלוף
אלוף23.03.20
24
אל תירא ישראל. אנחנו איתך. בגץ פחדנים. אם נגיעות אישיות מחכים. לביבי בפינה אפילו. אם כחול. לבן לא תוכל להקים. ממשלה ביבי יפול בידיים. של בגץ ונגמר. חבל היו צריכים להפיל את בגץ
שלמה 23.03.20
23
יישר כח אדוני היושב ראש, על העמידה האיתנה! חזק ואמץ
ברץ23.03.20
22
יולי לעולם אל תיכנע לתומכי טרור כבג"צ! העם איתך אל תכנס את המליאה! זו סמכותך הבלעדית!
המבין באמת 24.03.20
21
אדלשטיין שיחק אותה הפעם ! גם בגץ, אבל נגד בני ישראל ולטובת שונאי ישראל כהרגלם
שמואל שמחה23.03.20
20
להחזיר את בגץ לגודלם הטבעי ויפה שעה אחת קודם
מעיין23.03.20
19
d 9 דחוף עוד הלילה.
יוסי23.03.20
18
יולי, כבר עשית שם כשהיית צעיר... אין לך מה לפחד... הם יגידו לך כמה פעמים עליך לנשום בדקה...
יולי, כבר עשית 23.03.20
17
בגץ עבר קן אדום, שופטים שנבחרו בשיטת חבר מביא חבר הרסו את כל מוסדות המדינה, מאות אלפי צעירים לא ירצו לשרת בצבא שנשלט על ידי ערבים
צבי23.03.20
16
!!cartel בג"ץ
דוד24.03.20
15
הם רועדים מהימין ומאוחנה ... עושים שטויות העיקר לשלוט במדינה חבורת רשעים !!!
לביא מנור23.03.20
14
ישר כוחך אדוני היו"ר! הגיע הזמן שמישהו יעמיד על מקומם את שופטי בג"ץ שחושבים כי הם מורמים מעם. המוסד הזה הוכיח שפשט את הרגל מזמן. עבר זמנם. "שופטים" דגולים, יישרי פנים ולב היו בתקופת המקרא. לא עוד.
בנגי23.03.20
13
עכשיו האמת מתגלה כי את המדינה מנהל בגץ ערב רב בגין אשם בכך יותר מכולם
בנימין24.03.20
12
אדוני יו״ר הכנסת מר יולי אדלשטיין הנכבד; ישנם הרבה מאוד מהצד השמאלי שלך שעוד לא הפנימו שהם יורים לעצמם ברגל, תשובתך לבג״ץ ראויה להערכה ולציון לשבח, שהרי גם בג״ץ עוד לא הפנים שגם הוא יורה לעצמו ברגל, והתקדים שאתה יוצר (דחיית החלטת בג״ץ) תהיה לבג״ץ לרועץ, החל מהיום, אפשר לקרוא לזה ״יום הדין״ (תרתי משמ
גבריאל23.03.20
11
לגבי רון קובי לקח להם שנה להחליט....פתאום הם ממהרים לשבת ולשפוט. לא סתם הרב עובדיה זצ"ל כינה אותם: בועלי נדות, מחללי שבתות. פשוט עבריינים בשם הדמוקרטיה. נמאס מכם. נגיף הקורונה ישתלט עליכם בקרוב
מעניין 24.03.20
10
בג"ץ צודק
משה24.03.20
ממש לא. בג"ץ פוסק לפי נטיית ליבם הפוליטית של החלאות היינו שופטיו, וממש לא לפי התקנון או החוק. צריך להעיף את השופטונים הללו מתפקידם ועדיף לאסור אותם, כדי שילמדו דמוקרטיה מהי.
דני24.03.20
9
בחירות 4 !!!
מאי23.03.20
8
צריך להגביל את בג"צ אין לו מנדט מהעם. שופטי בג"צ מנהלים את המדינה . לאט לאט מחסלים את הדמוקרטיה ע"י חיסול הרשות המחוקקת והרשות המבצעת . שלטון בג"צ צריך לעצור אותם מייד זה נמשך כבר יותר מידי
יוסי23.03.20
7
יולי אל תשבר תמשיך לסרב ותעמוד על שלך תהיה גבר חזק ואמץ הם מדברים על דמוקרטיה הם רומסים אותה כל יום אתה מקיים את הדמוקרטיה..
דוד24.03.20
6
בגץ איבד את זה
זבולון23.03.20
5
אדוני יו"ר הכנסת - השב להם בדיוק בהתאם לכיתוב בתקנון. יש לך סמכות לדחות הצבעה על בחירת יו"ר כנסת עד הקמת ממשלה. ממש אותה ואמור לבג"ץ שכך תעשה. שמור על הדמוקרטיה ואל תיתן לשחור לבן ולדיקטטורים של בג"ץ לצפצף על התקנון הזה. אתה יודע בדיוק כמונו מה מניע אותם. הם שמו להם למטרה להחריב לנו את הדמוקרטיה. הם
שחר23.03.20
4
בוא נעשה פרצוף מופתע החלאות מבג״צ ״הכריעו״ שעל אדלשטיין להחליף את עצמו עד יום רביעי יש גבול , מערכת המשפט הרקובה חצתה כל קו אדום אפשרי ‼️ איזה זריזות פתאום אצל משרתי השמאל המושחת במשחק מכור ומתוזמן ! התערבות שופטי העליון בכנסת חותרת תחת יסודות הדמוקרטיה. אין החלפת יושב ראש הכנסת על פי חוק יסוד עד ש
אורי23.03.20
הבג"צ שונא את היהודים יותר מהיטלר
שמעון24.03.20
3
כל הכבוד יולי היקר עמוד איתן ויציב מול כוחות האופל
צבי23.03.20
2
בגץ מפחד מביבי שאם יעלה יוריד להם תאף. אבל ביבי בידיים של בגץ בגלל המשפט הם יורידו את ביבי מהמפה הפוליטית. אפילו. שביבי לא אשם חבל
שלמה 23.03.20
1
כל הכבוד אדוני יו"ר הכנסת ! יישר כוח כי אסור לתת לבג"צ או כל גוף אחד לגזול את הקול שלי ושל כמעט מיליון וחצי בוחרים ! אנחנו בחרנו את חברי הכנסת שלנו, כדי שינהיגו אותנו ולא שום גורם חיצוני !!!
שמעון23.03.20
אולי גם יעניין אותך
בארץ

ערב החג: השר גלנט שולח 5 מתיישבים למעצר מנהלי ממושך

דוד הכהן | 16:36

אלו המצוות

חוסמים את הסיוע לעזה? הרב שמואל אליהו חיבר לכם תפילה

דוד הכהן | 14:13

"כניעה מוחלטת"

"העסקה תסכן חיים של עשרות חטופים שיאבדו את הסיכוי"

דוד הכהן | 13:01

טל ומטר

הגשם עדיין כאן: ימים חורפיים צפויים עד אחרי חג הפסח

כיכר השבת | 07:49

עדכונים שוטפים

הרמטכ"ל הלוי אישר את תכנית הלחימה בעיר רפיח; ממתינים לתשובת חמאס על העסקה 

כתבי כיכר השבת | 07:00
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

הדוקר - נורה ונוטרל

חשד לפיגוע ברמלה: צעירה בת 18 נדקרה ונפצעה קשה

קובי רוזן | 26.04.24

אמונת אלוקי עולם

מאות במעמד הקבלת פני רבו בציונות הדתית | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מעמד "הצעקה" נחשף

ערב פסח, חצות לילה: מאות עמדו בלב החווה המסתורית, צעקו להשם ותקעו בשופרות

ישראל שפירא | 26.04.24

ליל הקרב בהר דב

תעלומה בצה"ל: איך ידע חיזבאללה את מיקום המשאית? 

כיכר השבת | 26.04.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

ההסלמה הביטחונית

המחבלים של אבו מאזן תיעדו: פיגוע ירי ליישוב בעמק חפר

ב. ניסני | 26.04.24

כניסה מצומצמת

לראשונה מתחילת המלחמה: המשפחות השכולות נכנסו לקבר יוסף 

כיכר השבת | 26.04.24

בעודו פסול נהיגה

בפעם השישית: הנהג נתפס נוהג ללא רישיון; יוגש נגדו אישום

קובי אטינגר | 26.04.24

מורדמת ומונשמת

לוחמי האש שמעו קריאות מחלון הבית הבוער וחילצו לכודה

דוד הכהן | 26.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

מזג האוויר

התחזית: מהפך. אחרי השרב הכבד - עכשיו התור של הגשם

כיכר השבת | 26.04.24

השרים יכריעו

20 חטופים, עצירת רפיח: מתווה חדש לעסקה שנידון בישראל

דוד הכהן | 25.04.24