כיכר השבת

הישג פוליטי

לראשונה הוכרו החרדים בהסתדרות הציונית

לאחר מאבק ארוך, וקואליציה מפתיעה למדי שנחתמה למרות צירופו של ליברמן, הצליחו החרדים לראשונה לקבל הכרה במוסדות הלאומיים, הן מבחינה תקציבית והן מעמדית (בארץ)

21
דניאל הרץ | כיכר השבת | ד' בחשוון | 22.10.20
בית ההסתדרות הציונית בתל אביב
בית ההסתדרות הציונית בתל אביב (צילום: אבישי טייכר)

בתום מערכת בחירות שארכה למעלה משנה, ולאחר חתימת ההסכם הקואליציוני שנחתם על ידי כל הסיעות במסגרת הקונגרס הציוני הל"ח ביניהן גם המפלגות החרדיות, נבחר יעקב חגואל לעמוד בראש ההסתדרות הציונית העולמית – ארגון הגג של המוסדות הלאומיים.

בתפקידו האחרון שימש כסגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית. בתוך כך ולאחר שימונו חברי הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, יבחר אברהם דובדבני לעמוד בראש קק"ל.

החרדים שפעלו לצמצום כוחם של הרפורמים ששלטו עד לא מכבר במוסדות הציוניים, הצליחו להביא עם חתימת ההסכם הקואליציוני להישג משמעותי של הכרה לראשונה בזרם החרדי. מדובר ב‏סעיף 31 להסכם במוסדות הלאומיים, עד כה הכירה ההסתדרות הציונית לצרכי תקציב בשלושה זרמים דתיים: אורתודוכסים (המזרחי), רפורמים וקונסרבטיבים. מעכשיו, מוכר גם זרם רביעי: "החרדי". ע"פ ההסכם, כל פעילות ל"צרכים רוחניים" תחולק באופן שווה בין הזרמים מה שמצמצם את חלקם של הרפורמים ומקטין את כוחם באופן משמעותי.

כזכור, בכיר חרדי הסביר בשיחה עם 'כיכר השבת', איך בפעם הראשונה, מפלגת 'דגל התורה' הליטאית, נכנסה להסתדרות הציונית העולמית: "יש קבוצת יהודים חרדים לאומיים אמריקאיים, שמתעסקים ב-15 השנים האחרונות עם כל הנושא של הכותל והגיור - כדי למנוע מזימות של הרפורמים והקונסרבטיבים, בראשם עומדים פנחס לרנר ונחמיה מילנוביץ".

"כחלק מסדר היום שלהם - בניסיון להשפיע יותר מהרפורמים, הם יזמו מהלך לפני שנה, להתמודד לקונגרס בהסתדרות הציונית העולמית ופתחו סיעה עצמאית בשם 'ארץ הקודש'".

הגורם הבכיר הסביר, כי "לאחר שנה מאומצת של עבודה, הם הצליחו להשיג 25 צירים - שירד מהרפורמים והגיע אליהם, למשל, אם לרפורמים היה קודם 90 צירים, כעת מספרם ירד לטובת החרדים".

"לכן, עכשיו, בפעם הראשונה, נוצרה אפשרות להקים קואליציה שתורכב מרוב של חרדים, דתיים לאומיים ומפלגת הליכוד ומי שהיה צריך להשלים את הפאזל היא מפלגת ישראל ביתנו של ליברמן, ששוב, כמו בקואליציה, הצליח להישאר לשון המאזניים".

"לליברמן", מוסיף הגורם להסביר, "יש במפלגה שלו בהסתדרות הרבה חרדיים - רובם חב"דנקים מאירופה, כך שהיה קל להשיג את התמיכה שלו. וכדי להיות ברור יותר, בקונגרס יש 521 צירים שמורכבים כך; 150 מארה"ב, 190 מישראל, 150 מאירופה והיתר פונקציונרים".

"החרדים, בפעם הראשונה, הצליחו להשיג הפעם לבד - 85 צירים, שזה כוח משמעותי", הוא מספר וחושף טפח מאחורי הקלעים של ההסכם שנחתם היום לאחר שכמעט נגנב, "רק הבעיה הייתה כשבאו לחתום על ההסכם, שגם ש"ס וגם ליברמן, אכלו בקדנציה האחרונה מרורים מ'המזרחי', ולכן, הם לא האמינו להם וכאן מגיע החלק של ההסכם".

לדברי הבכיר, "הבחירות להסתדרות הציונית נעשות פעם ב-5 שנים ואף פעם אין שם קואליציה, אז מה קרה הפעם? פשוט מאוד, בגלל חוסר האמון המובהק עם נציגי 'המזרחי', החליטו לתחום את הכל בהסכם כתוב - כדי שהכל יהיה ברור וחתום, וזאת כאמור בשל האיבה, רבת השנים, עם 'המזרחי'".

"מה שעמד בפנינו", הוא מסביר, "זו ההיסטוריה, שלראשונה הציבור החרדי יקבל נתח משמעותי מהעוגה השמנה של ההסתדרות, ואכן הצלחנו להשיג; מחלקת חינוך בשליטתנו עם תקציב של 100 מיליון ש"ח, מחלקת התפוצות של ההסתדרות הציונית, שתטפל בכל הקהילות בעולם וכמובן ש"ס קיבלה את התפקיד מספר 2 בקק"ל".

לסיכום, מסביר הגורם הבכיר ל'כיכר השבת': "כולם היו בהלם מההסכם שקיבלנו, זה עורר את אנשי השמאל שלראשונה יש שליטה ימנית במוסדות הללו, זה עורר את כל גופי הרפורמים בארה"ב ובקיצור חיפשו סיבות לפרק את ההסכם, ונתלו בליברמן שבכל מקרה היה מקבל את הדברים הללו בכל הסכם - וזאת בשל הכוח הרב שיש לו".

יוזכר, כי גורמים חרדיים אחרים, שאינם משתייכים למפלגות החרדיות, טוענים טענות שונות, שבראשן הטענה, כי כביכול החרדים בהסתדרות נתנו לליברמן כל שביקש אלא שמתברר שהאינטרס החרדי להשיג את השליטה לראשונה בתולדות המוסדות האלו ניצח.

תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
דגל וכל אלה פשוט מדובר בחבורת ציונים שפלים
לא יאומן. אז סאטמר נטורי קרתא והעדה החרד22.10.20
19
מאכזב
לא אצביע דגל 23.10.20
18
סוף סוף הכירו בחרדים? סוף סוף החרדים הכירו בציונות. זה רשמי הציונות הציונית. החרדים לא רצו להיות שרים מטעמי השקפה? כעת הם עצמם הנסתדרות הציונית יחד עי.ם הרפורמים . פתאום יש מושג חרדים לאומיים?
אלי22.10.20

הצגת כל התגובות

17
אגודת ישראל הוקמה בקאטוביץ כאלטרנטיבה להסתדרות הציונית . הרב ריינס ומזרוחניקים הלכו פנימה ואנחנו החוצה . עדות לאובדן דרך
אוי לבושה22.10.20
16
הרצל הרצל מי יטול עפר מעינך ותקום ותראה את מתנגדיך מצטרפים אל פועלך בשמחה כאילו ניצחו מישהו.. מעתה נאמר החרדים הציונים !!
דתית לאומית23.10.20
15
פינדרוס תתבייש
עשו להם מסכה 22.10.20
14
כבר אין לנו אידאולוגיה, הכל כסף וג'ובים, אוי לעיניים שרואות
אין אידיאולוגיה22.10.20
13
ללא הציונות והציונים לא הייתה קמה מדינת ישראל. החרדים התנגדו להקמת מדינת ישראל. תמיד אפשר לחזור בתשובה ואני מקווה שזה אמיתי ולא רק בגלל שזה משתלם
פופ25.10.20
12
בה סוף סוף החרדים מבינים מה שנכון לעשות ושהציונות היא חלק מתהליך הגאולה
שחר22.10.20
נאיבי. זה נטו כסף. לא יודעת מה יותר גרוע
רות23.10.20
11
כסף זה אידאל ???????!!!!!!!
תסמרנה שערות ראשינו החרדים בהסתדרות הציו22.10.20
10
על פני השקפה של עשרות שנים המבוססת על קנאות לא-לשם, של מספר רבנים שכאבו את מצב עם ישראל השפל מבחינה רוחנית,ומזה הגיעו לקנאות לא-לשם,ואמרו ועשו דברים מנוגדים לדעת תורה של גדולי ישראל מאות בשנים,דוגמת הפרדת קהילות,עשיית מחלוקת,ביזוי תלמידי חכמים,חירוף מערכות ישראל,התקדמו החרדים והצטרפו להסתדרות הציוני
שמ-ידע16.11.20
9
תתביישו בנציגות הזו
עגל הזהב 22.10.20
8
נשמע מהכותרת כאילו תמיד רצינו ולא קיבלנו. לא!!! גדולי ישראל מאז ועד היום התנגדו באופן הנחרץ והחמור ביותר לשותפות עם הציונות.
רות23.10.20
7
אבדן דרך, עדיין אני רוצה לחשוב שזה פייק, דגל מה קורה אצלכם
מהההההה ???איך אפשר להיות חלק מהציונות ש23.10.20
6
לאחרונה יש פה יותר מידיי תגובות אנטי ציונים, לא ידעתי שיש לקיצונים אינטרנט, מקווה שלפחות אתם לא מסתירים את זה גם מהאישה שלכם.
ציוני22.10.20
5
לכו תעשו כסף בשוק החופשי, ועזבו את העסק בענייני הציבור
יאפצ'ק - מבחוץ קיגל תמים בפנים סיר הבשר,23.10.20
4
המזרחיסטים מרגישים שהחרדים פלשו לתחום שלהם. הם דואגים מאד מבור השומן ששמו "החטיבה להתיישבות' שהחרדים לא יגיעו לשם. החטיבה להתישבות (בבתים צמודי קרקע עם גג אדום וברכת שחיה ופיתוח סביבתי מלא) היא ציפור נפשם הכלכלי של המזרחיסטים עשרות שנים ואוי להם למי שיגעו בכספת שלהם.
יעקב22.10.20
3
התשלום : שתיקה מול סגירת בתי כנסת שתיקה מול סגירת תלמודי תורה שתיקה מול זריקת רימוני הלם על ילדות שתיקה מול אכזריות ומכות רצח למפגינים שתיקה מול קנסות בסכומי עתק נגד הנאחזים בתורה ובמצוות שתיקה מול הסתה שלטונית נגד היראים לדבר ה' שתיקה מול חוצפה ועזות מצח נגד שר התורה הגר"ח שליט"א
רינה22.10.20
2
הגיע הזמן שתאמצו את ההשקפה הנכונה. ב"ה אתם מתקדמים לאט לאט.
יגל23.10.20
1
כסף וג'ובים למשפחה וחברים של ליברמן ופינדרוס. איזה כיף!!
ללא שם22.10.20
אולי גם יעניין אותך
בארץ

מחלוקת במשפחות החטופים: "עכשיו צריך להגביר לחץ צבאי"

דוד הכהן | 06.05.24

היום יותר מתמיד

ראש המוסד ברנע: "לעולם לא עוד - זהו צו מוסרי לכולנו" 

יהודה גל | 06.05.24

דרמה בירושלים

החייאה בגובה עשרות מטרים: פועל איבד את ההכרה על עגורן

קובי אטינגר | 06.05.24

"לא ברור ממתי זה"

בהלה בבית שמש: נמצא ראש נפץ בחניון האוטובוסים | תיעוד

קובי אטינגר | 06.05.24

הגשם חוזר 

הוציאו את המטריות: תחזית מזג האוויר לימים הקרובים 

ב. ניסני | 06.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

"לעולם לא עוד - זה עכשיו" | צפו

ראש הממשלה והנשיא: "המתקפה לא הייתה שואה. הם טעו"

כיכר השבת | 05.05.24

מהמטחים הקשים

צפון תחת אש; "הפגנות קפלן - משחק לעומת התכנון שלנו"

דוד הכהן | 05.05.24

ים של דמעות

שידור ישיר מחברון: הלוויית הקדוש אליקים ליבמן הי"ד

דוד הכהן | 05.05.24

למרות שהזהירו אותו

לבד על מזרן ים - קילומטר מהחוף; צפו בחילוץ מלב הכינרת

מישאל לוי | 05.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

בטקס שונה מתמיד

ומי תדליק משואה? החטופה שחולצה מעזה אורי מגידיש

יאיר טוקר | 05.05.24

הנקמה האמיתית

לפני הלוויה: ההודעה של משפחת אליקים ליבמן הי"ד לציבור

נחמן שטרנהרץ | 05.05.24

המאבק מתרחב

שליש מחברי הממשלה בהפגנה סוערת מול משרד נתניהו

דוד הכהן | 05.05.24

מזג האוויר

התחזית: ירידה בטמפרטורות; גשם בצפון, רוחות בדרום

כיכר השבת | 05.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

"הזדמנות להודות לעם ישראל"         

הלוויתו של אליקים שלמה ליבמן הי"ד תתקיים מחר בחברון 

דודי בן חמו | 04.05.24