כיכר השבת

החרמות והאיסורים

איך הרמב"ם התמודד עם הוצאת 'מורה נבוכים'

בפרק השמיני של הפודקאסט מבית 'כיכר השבת', על הרמב"ם, נרחיב ונדבר יחד עם הרב אייל טוויטו על ה'מורה נבוכים', למה יצאו נגד הספר ומה גרם לרמב"ם להיאבק על הספר (יהדות)

9
כיכר פודקאסט | כיכר השבת | י' בכסלו | 08.12.19
הרמב"ם
הרמב"ם (צילום: יצחק אלמקייס-אמנות יהודית. פתיח מוזיקלי: אלי קליין)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

בפרקים הקודמים עסקנו בתולדות הרמב"ם, בפירוש המשנה לרמב"ם, באיגרות השונות בהקדמות לפירוש המשנה, בפרק הזה נטעם מהפילוספיה של הרמב"ם.

בפרק הנוכחי - הפרק האחרון בסידרה על הרמב"ם יחד עם המומחה, הרב איילו טוויטו, נתחיל בספר שהוא כתב שהוא היה צעיר 'מילות היגיון' ונמשיך ל'מורה נבוכים'.

ספר 'מילות היגיון'

הרמב"ם כתב את 'מילות ההיגיון', כשהוא היה בגיל 17, יש דיון פילוספי גדול מהו 'לוגיקה', לפי חכמי הגויים, הפילוספיה מתחלקת לשלושה חלקים, והם טוענים שזה כמו ביצה יש את הקליפה ויש החלבון והחלמון. הקליפה היא כמו אתיקה החלבון הוא החלק של הקסמולוגיה והחלק השלישי הוא הלוגיקה.

בלוגיקה, זה החלק כמעט הכי חשוב, חייב להיות היגיון במה שאנחנו אומרים. זה נקרא להכיר את הדי אני איי של כל שאלה ומחשבה. לאריסטו יש ספר שמתעסק בלוגיקה - הספר הזה הרשים מאוד את הרמב"ם כשהוא היה בגיל צעיר והוא לוקח את הרעיונות מהספר הזה ועשה לזה התאמות למונחים יהודיים וזה הבסיס של 'מילות היגיון'.

הרמב"ם, לא קרא את אריסטו בשפה המקורית שנכתב הספר - בשפה היוונית, לרמב"ם הגיעו הכתבים של אריסטו מתורגמים לערבית - וזה משמעותי מאוד. אם נפתח היום את המקור נבין שלא כל הציטוטים מדויקים.

יש הנחות בסיסיות, שאם אני מניח הנחה שהיא לא נכונה, כמו למשל שיש 10 קטגוריות שדרכם אדם ניגש לדברים במציאות, כלומר כל תופעה שאני פוגש אני אשאל עשר שאלות - וזהו. למשל, יש פה כוס לפני, ואני אשאל אותך מה יש לפני? התשובה היחידה שתוכל לענות זה כוס. כי זה המהות של הדבר וזה מה שמגדיר אותו - זה העצם.

ובזה הרמב"ם מסביר מה זה צלם, שזה המהות של הבן אדם שאי אפשר לסטות מההגדרה הברורה. לדוגמא אם ניקח שולחן, מהו שולחן? הבסיס של ההסבר לה הוא מקום להניח חפצים עכשיו כל דבר מעבר, הוא לא מהותי הרי לא מעניין אותי האם הוא שולחן מעץ או מפלסטיק זה לא מהותי לעצם ההגדרה של השולחן.

עשרות שנים אחרי שהרמב"ם מגדיר בספרו 'מילות היגיון', איך צריך לחשוב, מה החשיבה הנכונה כל הדברים הבסיסיים כדי להסיק מסקנות. רק אחרי הרבה שנים הרמב"ם מחליט לכתוב את היצירה שלו 'מורה נבוכים'.

במשך השנים בהם הרמב"ם כותב את שאר חיבורי היסוד שלו 'משנה תורה' ו'ספר המצוות', הוא כותב שיום יבוא והוא יכתוב שני ספרים על נבואה ועל מדרשי חז"ל ובסוף 'מורה הנבוכים' עונה על כל השאלות הללו.

חיבור מורה הנבוכים

לקראת סוף חייו, הרמב"ם מחליט לכתוב את יצירת חייו את 'מורה הנבוכים', לוקח לו כמעט חמש שנים לכתוב את היצירה הזו והוא מסיים את הספר 13 שנה לפני פטירתו, ומאז בכל תפוצות ישראל הוא זכה להיכנס לכל בית ולעשרות תרגומים ופירושים, הספר השפיע גם על מוסלמים ונוצרים שנהגו לצטט מהיצירה הזו.

מאז כל ספר הגות או פילוספיה יהודית חייב לעבור דרך הספר הזה, חלק פירשו אותו כספר רציונלי וחלק כספר מיסטי, הרמב"ם אף משביע בהקדמה לספר לא לפרש את הספר הזה. הרב עצמו אף מעיד כי הוא סותר את עצמו בכוונה כדי שלא ידעו מה הכוונה המפורשת שלו.

עד שהרמב"ם כתב את הספר הזה, לא היה ספר דומה לו - ספר יהודי כמובן, אמנם היו לפני הרמב"ם גדולי ישראל שהתעסקו עם פילוספיה אך זה לא היה כמו היצירה של הרמב"ם. זה היה חסר תקדים לזמנו ועד ימינו מדובר בספר שאין כמוהו.

האיסור ב'מורה נבוכים'

הרמב"ם התמודד כשכתב את הספר עם הגמרא במסכת חגיגה שאוסרת להסביר על מעשה מרכבה ועל מעשה בראשית והוא החליט כן להרחיב בנושא הזה למרות שהגמרא אומרת שמעבירים את התורה הזה רק ליחיד.

הרמב"ם בהקדמה ל'מורה נבוכים', כותב על זה ואומר, שהרי חז"ל אסרו עלינו לדבר על מעשה מרכבה בגלוי ומצד שני הוא אומר כי כתיבה בספר הרבה יותר גרוע כי אתה חושף את הסודות להמון העם - בעצם הרמב"ם סותר את עצמו אך בכל זאת הוא החליט לפרסם את הספר - אך בהסתייגויות.

הרמב"ם משוכנע שזו האמת - זו תורת משה ולכן כדי שלא תשתכח תורה מישראל - מכיוון שזה נשכח כבר (והפילוספים היוונים שימרו את זה), לכן הוא החליט כביכול "לעקוף" את האיסור ולכתוב את 'מורה נבוכים', אך בספר עצמו הוא כותב כמה סתירות כדי שלא יהיה גלוי לכל אחד.

תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
כ״כ מעניין וכל כך חסר באתרים החרדים
תודה 08.12.19
5
עמוק ומעניין. רוצים עוד
שחר09.12.19
4
למה הרמב"ם קורא לספרו מורה נבוכים... מי שנבוך שיקרא בו.. אבל יהודי מאמין אין בו שום צורך... וזה בדיוק ההוראה שיצאת מהספר ומחכמים... מי אלו הנבוכים?!... הנבוכים זה עם ישראל בעיני פרעה. ומיהו מורה הנבוכים?!... זה משה רבינו עליו השלום.. ולאחר הנס הגדול... ויאמינו באדני ובמשה עבדו... אם כן מי הם הנבו
נבוכים09.12.19
"וידעת היום והשבות אל לבבך", היהדות היא לא מוסלמים ולא דעאש שעורפים ראשים על שאלות באמונה. 90% מעם ישראל לא שומר היום בכלל תורה ומצוות, אם היו עוסקים קצת במורה נבוכים ובספרים דומים לו יתכן והשואה הרוחנית הזאת לא היתה במימדים המבהילים האלו. ואנשים כמוך עוד מתחפרים בביצה שלהם וחושבים שהם מהווים מודל
איפה אתה חי?09.12.19

הצגת כל התגובות

3
מי שלמד בספר מורה נבוכים מהנשר הענק הרמב״ם זצ"ל בעמקות, חלילה לומר שהוא סותר את עצמו!
אריאל08.12.19
2
ספר "המורה " הוא ספר שלא נכנס בכל בית בישראל בניגוד לכתבה. זה לא ספר מצוי בבתי כנסת או בעולם הישיבות (בניגוד למשנה תורה), הוא ספר במחלוקת . אין ספק שהרבה מדעותיו של הרמב"ם הינם דברי מינות להשקפה האורטדוקסית של ימינו . בגין ספרו זה , נשרפו ספריו בצרפת. אי אפשר להתעלם מההיסטוריה.
מיכאל09.12.19
היוצא מהטמא - טמא! אם הספר הנו ספר מינות , מה זה אומר על המחבר? כשאדם רוצה לקיים את "דע מה לענות לאפיקורס", בגלל שהוא לא חי באיזו גומחא בבני ברק, הוא לא צריך להבין את השאלות כדי שידע מה להשיב? החרדים של היום לא מסוגלים להבין את השאלות, וממילא אין בכלל מה לדבר על תשובות. לכן הם חרדים מהעולם וחרדים מה
היוצא מטמא טמא09.12.19
לכבוד כבודו הנל בשם"היוצא מטמא טמא" אל נא יקשר את זה שהרמבם הוא איש קדוש וחלילה שיאמר דברי כפירה.. לנושא הנדוש והמשעמם על החרדים שחשוכים הם וגאוותנים הם ומשתמטים הם.. והם מביאים חורבן לעולם.. כי כל אחד יודע מאיפה אמרות אלה מגיעות... הציבור הזה ערכי יותר מכל ציבור במדינה בכל דבר.. (לא שהאחר
חמרניר09.12.19
1
בניגוד לכמה דברים שנאמרו פה עליי לציין תשובת הרמ"א ס ו' שכתב שאף שמקצת שרפו ספריו עשוהו ישראל כהלכה למשה מסיני! ועיינו בסוף ספר מנחת קנאות מכתב חרם מחכמי חלב וארץ ישראל לפני 700 על כל מי שמדבר על הרמב"ם וספרו, ולא תמצאו לאף אחד מאז מתבטא בזלזול עליו ועל דבריו פרט לאחד לפני 250 שנה שלא אזכיר את שמו..
עמנואל28.09.22
אולי גם יעניין אותך
יהדות

הדף היומי: מס' בבא מציעא דפים ס"ה-ס"ו יום שישי כ"ה בניסן

הדף היומי | 07:00

המשפיע מבאר

המשמעות העמוקה של המנהג ללמוד פרקי אבות בשבתות הקיץ

הרב אשר פרקש | 02.05.24

חיזוק לשבת

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

שאלות בפרשה

'אחרי מות' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

כיכר לשבת

פרשת אחרי מות • הגאון רבי דוד לאו עם וורט על הפרשה

כיכר השבת | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

שיעור מיוחד לשבת

למה זה נפל עלי? גישה ייחוסית להמתקת רגעים מרים בחיים

הרב יואב אקריש | 02.05.24

מגדלור לחיים

פרשת אחרי מות עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וורט ב-3 שפות

חיזוק מהפרשה: הרב יונתן שוורץ בווארט על 'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

בעברית, באידיש ובאנגלית

הדף היומי ב-10 דקות | מסכת בבא מציעא, דף ס"ד

כיכר השבת | 02.05.24

הלכה ב-60 שניות

האם מותר לשמוע שירים בהתעמלות בימי העומר? • צפו 

כיכר השבת | 02.05.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

האזינו לשיעור

הדף היומי: מס' בבא מציעא דף ס"ד יום חמישי כ"ד בניסן

הדף היומי | 02.05.24