כיכר השבת

"על שולחן הניתוחים"

למה אתם כה מפחדים מדואט עם אביב גפן?

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מתייחס לדואט המסעיר של אברהם פריד עם אביב גפן, שעורר תגובות רבות שונות ומשונות וגם עוסק בשיר חדש שכולו ב"עברית" (מגזין)

48
נתנאל לייפר | כיכר השבת | ז' בטבת | 22.12.20
למה אתם כה מפחדים מדואט עם אביב גפן?
(איור: דודי ון דן ברג)

הדואט החדש של אברהם פריד ואביב גפן - "בצורת", הציף בניגוד לשמו תגובות רבות בעולם החרדי בנוגע להאם שיתוף פעולה כזה ראוי בכלל או שהוא בעייתי ומיותר. אני כמובן אתייחס לכך, אבל קודם כל אתייחס למוזיקה ולשיר עצמו. השיר שנכתב, הולחן וגם עובד והופק מוזיקלית בידי אביב גפן, נותן תחושה גנרית למדי. למרות שיתוף הפעולה יוצא הדופן מבחינה סמלית, אין באמת משהו יוצא דופן בשיר החדש מבחינה מוזיקלית.

שלא אובן לא נכון, לא סבלתי שהאזנתי לו, הוא בהחלט נעים ורך, אך זו גם נקודת הביקורת - השיר נעים ורך מידי ואני מתקשה לראות שנזכור רגעים מוזיקליים משמעותיים ממנו. מפגש פסגה מוזיקלי שכזה היה צריך להיות מסעיר יותר, זה יכל להיות עם קטע חסידי לגמרי שפריד מבצע וקטע רוק סוער יותר בביצועו של גפן ועוד אין ספור רעיונות, אבל התחושה מההאזנה לדואט היא שהשניים כביכול חשו שיש שעון מתקתק מעל ראשם, בניסיון להדביק מומנטום כל שהוא לפני הגעת החיסונים לכל בית בישראל.

אין ספק שגם לסמליות של הדואט יש תפקיד חשוב וזה למעשה הדבר היחיד שמרגיז את מתנגדי השיר, שלמרות שנכתב בידי אביב גפן "העוקצני" הוא רך, כל כך רך וכל כך מעוגל, עד כדי שעמום. גפן במשך שנים ארוכות שימש כסמל החילוניות, האמן החילוני האתאיסט, שמבקר גם את החרדים לעת מצוא. הוא עטה על עצמו את האיפור והציניות, כשהוא מקפיד תמיד להצהיר עד כמה הוא חילוני, הקפדה שכמעט הזכירה את שמירת המצוות של הדתיים.

אין ספק שגפן נהנה שנים ארוכות מהיותו ה"ילד המעצבן" של המוזיקה הישראלית, אבל בפועל המוזיקה שלו תמיד הייתה רכה הרבה יותר מדמותו הויזואלית והדברים שאמר מחוץ לבמה. בשנים האחרונות הוא מתחזק "זוגיות" עם הזמר והיוצר אביתר בנאי איתו הוציא גם שני דואטים "שמים מעליי" ו"אתה" מתוך אלבומו האחרון של בנאי, שיר שמילותיו הם תרגום של אמרה חסידית של רבי לוי יצחק מברדיטשוב וכנראה השיר הראשון שגפן שר אי פעם מהמקורות היהודיים. הקשר עם בנאי אף הוביל לכך שגפן ערך טקס בר מצווה יהודי לחלוטין לבנו דילן כשאביתר בנאי השושבין הראשי בבית הכנסת. באופן כללי בשנים האחרונות גפן מפויס הרבה יותר ואף משתדל להראות כי השתנה בכל הנוגע לדעתו על הדתיים. בחצי השנה האחרונה הוא הביע צער ממשי על כך שהביע שנאה כלפי החרדים. "הייתי חייל במשחק הזה של השנאה. אבל פתאום ראיתי אותם", אמר גפן ואף ניגב דמעה שעוררה אף היא את השאלה האם היא אמתית או שגפן רוקר מזדקן מנסה למצוא קהלים חדשים.

"חטאו" הגדול ביותר של גפן, הוא דווקא השתייכותו שנים ארוכות למחנה הפוליטי השמאלי. בתור אמן צעיר לאחר רצח רבין, הוא היה דמות מזוהה במיוחד עם העצרות לזכרו כשהוא מבצע את שירו "לבכות לך" ובמהלך השנים הוא הביע לא אחת את עמדותיו השמאלניות.

אין לי ספק שלו היה אברהם פריד, חובר לזמר מזרחי גדול ככל שיהיה, והעיקר בעל דעות ימניות, לאף אחד לא היה אכפת. אז נכון שהוא עדיין לא היה מושמע ככל הנראה בכלי תקשורת חרדים מסוימים, אך הוא לא היה סובל מגל הביקורת העכור שכרגע עולה כנגד פריד. בזעם ה"קדוש" הזה מעורבים דברים רבים שאינם קשורים במוזיקה או בחשש אמיתי שנער חרדי שישמע את קול "הזמיר החד פעמי" של אביב גפן בדואט, ירצה לשמוע את אלבומיו וחס וחלילה יתרחק מהדת.

החשש המביך הזה, ששמיעת קולו של גפן, בשיר ניטרלי לחלוטין המדבר על אהבת חינם ואחדות יגרום להתדרדרות של הנוער, מלמד על חולשה מדאיגה מאד של החוסן הפנימי של רבים בתוכנו. האם באמת איננו יכולים להתמודד עם שמיעת קול של זמר שאינו דתי? מעבר לעובדה ששמענו עד היום שירים רבים מאמנים שאינם דתיים ואף אחד לא הזדעזע או נהיה חילוני בגלל זה, יש פה אמירה מרגיזה במיוחד: אנחנו לא מוכנים להתמודד עם כלום, לא רק שאנחנו לא מוכנים, אנחנו בורחים מזה ופוחדים מהצל של עצמנו, יותר מדויק מהצל של אביב גפן באור הירח.

המבקרים של הדואט תמיד מנופפים בשורת השיר שכתב גפן בגיל 18 לפני כמעט 30 שנה, שורה אכן גסה למדי ולא ראויה להאזנה באוזניים עדינות של בן תורה, אבל תמצאו שורות בעייתיות לא פחות ואף יותר, בשירים של אמיר דדון, שלומי שבת, רמי קליינשטיין, עמיר בניון ועוד רבים אחרים שבשנים האחרונות מנהלים קשרים מוזיקליים ענפים ומבורכים במיוחד עם המוזיקה היהודית. קשרים שהביאו לנו שירים נפלאים ומרגשים, שאין שספק שמקרבים ליהדות ולא מרחיקים ממנה ואני מברך על כל הדואטים האלה, גם אם אני לא תמיד נהנה להאזין להם. השילוב לדוגמא של זמרים "חילונים" באלבומי 'צמאה' (אין דבר כזה חילוני בטרמינולוגיה החב"דית) הוא דבר מבורך במיוחד שמביא לניגונים העתיקים והמיוחדים האלה קהלים חדשים שנחשפים אליהם ואין ספק שמתקרבים ליהדות ורואים אותה באופן החיובי.

באופן מגוחך הסיבה שהציבור החרדי מכיר כל כך טוב את השורה הזו של גפן הוא בכלל בגלל שיר התגובה שכתב לו ישי לפידות בימיו ב'אויף שימחעס', כאשר באותם ימים בציבור החרדי בכלל רווחה השמועה כי השיר "דור מצוין" הוא רק גיור של השיר של אביב גפן... כנער צעיר באותם ימים בכלל לא הכרנו את השיר של גפן והמילים האסורות רק נלחשו כדי להסביר את "הגיור" האמור. למותר לציין, שמדובר בשיר שונה בתכלית וביחסי ציבור מצוינים של ישי לפידות, שתמיד ידע לעשות גימיק כמו שצריך.

ונקודה חשובה, אברהם פריד לא שייך לנו. נכון שגדלנו עליו. נכון שהשירים שלו תמיד היו ויהיו חלק מהפסקול של חיינו, אבל זה לא נותן לנו את הזכות לומר לו עם מי לשיר ומה מתאים לו ומה לא. פריד הוא איש בעל שליחות פנימית חזקה, איש עם אישיות בנויה ושקולה שיודע אילו ערכים חשובים לו ובאומץ רב למרות שסביר להניח שצפה את התגובות הצדקניות, החליט לעשות את מעשה הקירוב הזה, ולהגיע מתוך מסר של אהבה ואחדות ישראל לצדו של אביב גפן. הניסיון של אנשי ההפקה של פריד לטעון, כי השיר לא מיועד לחרדים אלא רק לחילונים, הוא ניסיון חסר משמעות על גבול המטופש. בעידן הרשתות החברתיות אין שום יכולת לעצור שיר של גדול הזמר החסידי בכל הזמנים מלהגיע לאוזני המאזינים האדוקים שלו. בטח כשמדובר בדואט מסקרן במיוחד עם דמות שנחשבה במשך שנים כ"אויבת". היה ברור שזה יגיע לכולם (לפני הזמן), היה ברור שכולם ישמעו, וגם היה ברור שמצקצקי הלשון ייללו ואף יאיימו להחרים את פריד, דבר שמשמעותו - שהם ככל היותר לא יורידו את פריד באופן פיראטי בקבוצת הוואטסאפ/טלגרם שלהם... תחי הצביעות.

לא מתאים לכם לשמוע את אביב גפן? התכבדו מכובדים, ואל תאזינו לדואט החדש. מפחדים שילדיכם לא יצליחו להתמודד עם האתגר האדיר שלא לחפש את אלבומיו של אביב גפן? תבחנו טוב טוב את החינוך שלכם ותנסו להבין למה כל הזמן אתם פוחדים. למה אתם כל הזמן בטוחים שהנוער לא מספיק חזק? למה כל הזמן אתם חוששים מכל עלה נידף ברוח שיניע את החינוך עליו אתם עמלים מגיל צעיר כל כך. האם לא הגיע הזמן לפתח חוסן כל שהוא בקרב הנוער שלנו? ללמד אותו להביט על טקסט ולבחון אותו לגופו? נכון, ישנן סכנות חינוכיות, נכון צעירים יכולים לנוע, אבל תפקידנו כמחנכים וכמבוגרים לא למנוע מהם את ההתמודדות, אלא ללמד אותם להתמודד שכן בסופו של דבר הם יצטרכו לעשות זאת ואז הם יזדקקו לכלים שאנו הענקנו להם.

בעולם בו בלחיצת כפתור ניתן להגיע לכל סגנון מוזיקה, לקרוא כל מאמר ולקבל שטף מידע אדיר בכל תחום, חובה עלינו ללמוד להתמודד עם זה בצורה הנכונה ולא לעסוק בנסיונות עקרים לחסום. כמובן שאינני קורא לפרוץ את כל הגבולות, אלא לעשות זאת בצורה מבוקרת, שמחזקת את האישיות הפנימית של החניך ומעניקה לו כלים להתמודדות, ביקורת פנימית וחוסן אישי אל מול האתגרים שהגיעו וגם יגיעו במקודם או מעט מעט מאוחר יותר.

נכון, לא עף לי הסכך מ'בצורת' ושערות הידיים שלי לא סמרו ממנו, הייתי רוצה לקבל משהו יותר עמוק ונוגע, מוזיקלית וטקסטואלית משהו שימחיש חזק יותר את הפערים של השניים, אבל אני מברך על הדואט הזה ורוצה לשמוע עוד חומרים של שיתוף פעולה, אחדות, אהבת ישראל ויכולת לאתגר את הפערים ממקום חיובי.

להערות הארות וטיפים לצום עשרה בטבת: nl@kikar.co.il

תוכן שאסור לפספס
48 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
40
כל המאמר הזה שטות אחת גדולה
ללא שם06.01.21
39
לא יפרצו שום גדר... זה שהבאת שיר לא הכי... זה פשוט לא אומר כלום לא חסר שירים חרדים/חסידים טובים ואם כל הכבוד אני אישית חושב שכל הנשירה שבציבור החרדי זה בגלל שהופכים אותם לבני אדם לא פסולים, נכון, אני לא אומר שצריך לירוק עליהם ברחוב, אבל יש גבולות.
א22.12.20
38
כדאי להתמקד במילותיו של שירו של גפן ולראות את המסרים הסמויים ששתולים בהם .לכאורה השיר מטיף לאהבה, אחוה ותקוה אלא שטמונה בו השקפת עולם ותפיסת מציאות שזרה ליהודי המאמין.אביב מתאר מציאות שלילית רווית חידלון, מרירות, יאוש, משבר, וחסר.תחושת בדידות איומה, תלישות, התמוטטות נפשית, "פחד מר","
מסרים זרים וכוזבים!22.12.20
הייתי בטוח שמתי שהוא יקום כאן ביביבסט אדיוט ויפסול את אביב גפן רקבגלל התנגדותו למנהיג הכל יכול העבודה זרה החדשה בנימין נתניהו
יעקב23.12.20

הצגת כל התגובות

37
ניתוח מדוייק. ובכלל אני מעדיף עשרת מונים שהבן שלי ישמע את בצורת (גם אני לא עפתי עליו) מאשר את צור ישראל או איך שקוראים לתת שיר שצירפת. הפחד שלנו על הנוער צריך להיות על הרמה הנמוכה והרדידות שיש היום במוזיקה החסידית שכן מושמעת בתחנות הרדיו החרדיות, ולא משיר של אביב גפן שלפחות שומר על רמה מסויימת (לא ש
ש22.12.20
36
להתמקד באהבת חינם ולא בשנאה זה תמיד טוב
אורי22.12.20
35
מילה אחת תותח
צ22.12.20
34
חנק אותי עם צור ישראל ולה לה לה
איתמר22.12.20
33
בדבר אחד אתה צודק. אמנים אמריקאים שמוציאים שירים בעברית זה גועל נפש. די תפסיקו
ללא שם22.12.20
32
לא הבנתי...מה ההבדל בין מוקי לאביב גפן? שניהם זמרים שיצא שמם כבעלי עמדות שמאל, זמרי רוק, והנה מה רב הפלא - השיר 'ילד של אבא' של מוקי אומץ ברחוב החרדי ובמדיה החרדית הרבה לפני שאברהם פריד שר אותו יחד עם מוקי, הביקורת על הדואט כמעט ולא הייתה. ואילו אביב גפן זוכה ליחס אחר, וכל זה רק בגלל שורה אחת מאיזה
אהרון22.12.20
31
פששש...סוף סוף הוא כותב לעניין
מוטי22.12.20
30
בסוף זה ענין של הזדהות , עם אביב גפן אין לאף חרדי שום נקודת הזדהות וחיבור . הרי האורח חיים של שלומי שבת הרבה יותר דומה לשל אביב גפן מאשר לאברהם פריד , אבל מספיק אין עוד מלבדו אחד כדי לחבר ולהזדהות ולאביב אין את זה . ולחבדניק כמו אברהם פריד זה לא משנה , אביב גפן יהודי אז אנחנו אחים , סחתיין .
הרבה הגיון22.12.20
29
צודק~~~
יוסי22.12.20
28
למה אנחנו מפחדים? כי הלעיטו אותנו בפחדים ושנאת כל אחד שמעז לחשוב אחרת מאיתנו, ואם היה מדובר משנאת זרים מסיבות דתיות יש לכך הצדקה, אבל מדובר מסיבות פוליטיות בלבד, ומתוך הערצה מוגזמת וטיפשית לביבי הרמאי
חיים22.12.20
27
מסכים לכל הנאמר, בפרט נקודות הקוראוץ לחיזוק החוסן וחינוך הנוער. החינוך המונע מפחד אינו חינוך אלא קרב מאסף.
יפה מאד. כל מילה!23.12.20
26
אין השוואה בכלל בין השיר של ישי לפידות-זמר חרדי, ששר מעולה, לבין אביב גפן שזמר חילוני!
תהילה22.12.20
25
אהבתי את הכתבה.. מילים כנות. אין ממה לפחד. אם תבדקו את הסיבה של היוצאים בשאלה כי זה סגרו אותם חנקו אותם ואז מתפרצים עם זה עד הסוף. אהבת ישראל זה לא לאהוב את מי שדומה לך אלא להיפך לאהוב את מי ששונה ממך את היותו יהודי ורוח אלוקים נמצאת בתוכו ממש רק צריך לגלות את הטוב
אמא22.12.20
24
לדעתי השיר צור ישראל הוא אחד השירים
שמוליק22.12.20
23
לייפר התותח!!!
הדר22.12.20
22
השמאל השונא יהודים אביב גפן מנסה לגייס קולות חרדים לשמאל. אל תקנו את הלוקש.
שימען22.12.20
גפן נחמד,אבל לא לומדים חינוך מאפיקורוס ,או אתאייס, רבותינו בגמרא ובזהר הקדוש הזהירו על זה מ ס ו כ ן גם שזה שיר מאד יפה ,וחיבור זה מסוכן תכניסו לראש
דוד22.12.20
21
איזה מרגש אני מרגיש 2 אחים שלכאורה היו רחוקים שנים ופטגשים אחד את השני לאחר שנים. אוהב אותך אברהם. אוהב אותך אביב.
דוד סלומון27.12.20
20
די להתנשאות החרדית!!!!!!!! אנחנו מושלמים. אנחנו צדיקים. אנחנו הכי טובים. אנחנו האור והשאר הם החושך.... די לגלות הזאת!!!!
חני22.12.20
אבל זו לא התנשאות זו האמת תרצה או לא ,באחוזים כמובן
אבל23.12.20
19
אם אתה חושב שהשיר היחיד הבעייתי של גפן זה הגרסה המקורית לגימיק של ישי לפידות ולאמיר דדון ולעמיר בניון יש טקסטים יותר גרועים מהשירים נוטפי השנאה לחרדים של אביב גפן, אז או שאתה משקר, או שאין לך מושג. חוץ מזה שאני חושב שלא צריך להחרים את השיר, אבל אני מבין את כל אלה ששנים חטפו ביקורת מאביב גם בשירים ו
יוסי22.12.20
18
משעמום של הציבור החרדי שרוב הזמן מחפש ממי להתבדל וממי להתרחק ועל מי להתנשאות ועל מי להתגזען..... זאת הסיבה היחידה . זה מה שמלמדים בישיבות .מתי נשתנה ?!?!?!???
ה"פחד" נובע22.12.20
17
חוששים מאביב גפן לא בגלל שהוא מהשמאל, גם אריק איינשטיין הגדול היה מזוהה עם השמאל. אביב גפן במשך שנים שר דברים קשים מאוד גם על חרדים וגם על אלוקים, אז לשמוע אותו שר עם אברהם פריד שיר שכולו "דבש וקינמון" זה קצת מוזר. אבל אולי הוא השתנה.
יוסי 22.12.20
16
לייפר למה לא היה מדד היוטויב השנה, חיכיתי לו 😪😖
ללא שם22.12.20
15
לטעמי כתב מר לייפר לעניין וכהלכה, תוך ראייה מפוכחת ולא מתיפייפת של המציאות. ישר כוח
ללא שם23.12.20
14
כל מבקר מוזיקה סוג ג' נהיה לי מחנך.... ועוד אחד שכל משפט שני במאמר שלו מוכיח כמה הוא שקוע בעולם החילוני
נאיבי22.12.20
13
כל מילה בסלע. תודה.
קובי22.12.20
12
מה רוצים מאביב גפן זה לא הוא אשם זה התחיל מזמן הכל בגלל ישי ריבו רק בגללו התחילו כל הזמרים עלק לחזור בתשובה מוזרה ושירים מוזרים וכו
יאר23.12.20
11
יש הבדל תהומי בין זמרים מזרחיים הקרובים לדת, רובם מניחים תפילין ובוודאי לא אוכלים שקצים ורמשים ושרימפסים, לבין אביב גפן האתאיסט במוצהר, הכופר בעיקר והאפיקורס. לא מתאים לך, נתי לייפר
זיבעאן22.12.20
כבודו טועה עדיף מישהו שעצמו אוכל ה ירחם מה לבין אחד ששר ... וכל נער ומבוגר צריך לשמוע את כל התאוות שלו רק בגלל שגם מניח תפילין
צבי המלך22.12.20
10
דברים כדרבנות! צודק לגמרי, חייבים להיות בטוחים בדרך ולא להיות מלאי חששות ופחדים. האמת שלנו גדולה והיא לא אמורה להזדעזע ולחשוש מכל עלה נידף.
ללא שם22.12.20
9
נתי מתוק, מאז שעזבת את הכולל... חבל.... אנחנו שומרים על ילדינו כמו על יהלום. כמו על אתרוג עם פיטם. הילד שלי יישמע היום את פריד וגפן ומחר יביא ממישהו שיר של גפן ויגיד: זה גפן הזה ששר עם פריד... אין שום בעייה בחינוך שלנו. זה עצמו החינוך שלנו. להתרחק ולהרחיק מכל זמרי הרחוב החילוני, לא משנה האם הוא ימנ
אברך שלמד איתך22.12.20
כתוב במשלי י" אורח לחיים שומר מוסר, ועטזב תוכחת מתעה
דודחן22.12.20
כל מילה נכונה, בכלל אותם שירים שלא נרצה תת לילדנו לשמוע זה גם שירים של יהודים המכנים עצמם חרדים אך המוזיקה שלהם רחוקה כמזרח ממערב
כל מילה נכונה22.12.20
8
לייפר אתה פשוט חפרן
לייפר23.12.20
7
ניכרים דברי אמת. שכויח נתנאל
גלעד22.12.20
6
חמור מאוד כי ככל שכוונותיו של אביב גפן טובות וראויות זה נוגע לבין אדם לשני אך כציבור ציבור דתי לא יכול לתת יד "פיוס" למישהו שמיצד תרבות הפוכה וסותרת לדרכו וקרבה כזו בעין ציבורית היא מסוכנת ומהווה מדרון חלקלק להמשכים פחות ופחות טהורים, וכל זה עוד לפני שדיברנו על ההתוודעות לגפן לשיריו ולאמונותיו (אתאי
חי23.12.20
לא יכול לתת יד לפיוס ??הבן אדם עושה עבודה , עושה דרך .. לאו דווקא חוזר או יחזור בתשובה .. אבל עם אנשים כמוך אף אחד לא ירצה לחזור בתשובה .. תבדוק קצת במקורות , גרועים ממנו חזרו , עצוב מאד !
אחד23.12.20
5
כותב מנותק למדי,
שירי22.12.20
4
תודה רבה על המאמר. 1. אתה נוגע בנקודה מאד כואבת שעלולה לגרום להרבה אנשים לכעוס עליך - אתה מנסה להסתכל רגע פנימה במקום החוצה. כמה עליבות שי בכך ששמיעת שיר ששר גם זמר חליוני (רחוק ככל שיהא) עשויה לערער את יסודות הבית. מי שחושש מכך שייצוק דחוף בטון רב ליסודותיו. מצבו מעורער למדי! 2. באופן כללי אני נהנה
רוני22.12.20
צודק
משה22.12.20
3
עצוב מאוד לקרוא פה את התגובות וההשמצות על אביב. כמוכם כמוני יודעת מי זה אביב ומה המסרים שלו מאז ומעולם לציבור המאמין. אבל דוקא דרך השיר הזה ניכר הניצוץ היהודי שנדלק בו. במקום לראות רק חסרונות בואו נתחיל להתמקד בטוב שבו ובכל אדם. עצם ראית נקודה טובה ביהודי מעלה אותו בדרגה ויכולה להביא אותו עד כדי תיק
kn23.12.20
2
אמנם זו לא יצירה מוזיקלית יוצאת דופן... אבל אותי ריגש עד דמעות! ריגש התוכן והחיבור בין שני עולמות שונים כל כך. אני חושבת שכל מי שמפעמת בתוכו אהבת אדם, ומי שמבין קצת בנפש האדם (ואני מגיעה מתחום הטיפול ופוגשת אנשים מכל שכבות הקשת הדתית והחרדית, ואני יודעת שאין אדם רע, יש אדם שרע לו, יש אמונות שגדלנו ע
kn23.12.20
1
חשוב לדעת!!! נכון השיר הזה במיוחד עבר כל גבול אך מדובר בשרשרת ענקית והענין שאברהם פריד מומחה בזה הוא יוציא מלא שירים זבל ואז מיד יוציא שיר שיר חסידי חסידי... ולכן התופעה של שמיעת שירים לא הכי חרדים... נכנסת לאט לאט וחייבים לעוצרה מיד, וכן אין לי בעיה שיהיה שלוש מילים כמו השיר "לעשות רצונך" לא נשמע ש
נתי22.12.20
אולי גם יעניין אותך
מגזין

חמישה מי יודע? חמישה "המבקר" יודע // הסינגלים שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 11.04.24

מגזין כיכר

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

נתנאל לייפר | 18.01.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23

מגזין 'כיכר'

כשיואלי דיקמן מבטיח לקהל את "ענקי הזמר" // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 21.12.23
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

מגזין כיכר

האם 'עקרב' עדיף מ'עטלף עיוור'? // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 14.12.23