מגזין כיכר

האם 'עקרב' עדיף מ'עטלף עיוור'? // ביקורת מוזיקה

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' בביקורת על המופע המשותף של רפי ביטון ו'קולות מן השמים' עם הזוג ידידיה וסיון מאיר וגם מה הוא חושב על השיר החדש של נותי ליברמן (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
מתוך הקליפ 'שדה עקרב' (צילום מסך)

המלחמה עוד פה, הכאב גדול, כל יום כמעט אנו שומעים על נופלים בשדה הקרב והלב נקרע. מצד שני, חנוכה והעם בעורף גם צמא למעט התרוממות רוח שתעזור לו להתמודד עם המצב הקשה. זהו גבול דק מאד שקשה לייצר בצורה מדויקת אך כנראה אין מנוס מכך.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

מי שהצליח השבוע ליצור שילוב מדויק שכזה היו המנצח והמעבד רפי ביטון ומקהלת קולות מן השמים המופלאה שלו והזוג ידידיה וסיון מאיר שבמופע משותף בתיאטרון ירושלים שזרו את המלחמה וחנוכה גם יחד. אני בדרך כלל סולד משיח במהלך הופעות מוזיקה. אני מאמין שלכל זמן ועת תחת השמים והופעות מוזיקה לא נועדו לברבורים מיותרים, אבל הזוג מאיר הצליחו בכישרון רב, לרגש, לגעת ולעניין, כשהם נוגעים בכמה מסיפורי המלחמה המרגשים, עוסקים באחדות המפתיעה של העם היהודי כשהכל טבול בהומור קל ונחמד.

למען הגילוי הנאות, הייתי מעורב קלות מאחורי הקלעים בבחירת השירים יחד עם רפי ביטון, אך אפילו אני לא קיבלתי את התכניה הסופית והמופע היה הפתעה נעימה וטובה עבורי. ביטון בדרך כלל מופיע על במות ענק עמוסות בעשרות נגנים לצד עשרות חברי המקהלה. הוא כותב עיבודים גדולים ומושקעים ובדרך כלל גם נותן לקהל הרבה יותר ממה שציפה לו מבחינת אורך המופע.

הפעם, הקונספט היה שונה לחלוטין.

על הבמה היו חמישה נגנים בלבד, כשבחזית נגן הפסנתר המשובח אחיה אשר כהן אלורו שליהטט על קלידי הפסנתר באופן מעורר השתאות. אבל כשיש על הבמה כ-25 זמרים משובחים, חברי המקהלה המיומנים של רפי ביטון, אין שום צורך בעוד כלי נגינה. היה תענוג אמיתי לשמוע את כל ההרמוניות והעיבודים הווקאליים של ביטון מבלי שהם יכוסו בעשרות כלי מיתר וכדומה. קולות חברי המקהלה המבוגרים וגם הילדים המתוקים מאחורה נשמעו היטב ועוררו את הלב.

המופע נפתח מול אולם עמוס במיוחד, במחרוזת "גם כי אלך" ובגרסה המלאה והארוכה של התפילה לשלום חיילי צה"ל במנגינה האהובה של "ארץ צבי". לאחריה הדלקת נרות מפתיעה מאד בהובלתו של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון. ראש העיר שאוהב לשיר וגם עושה את זה לא רע בכלל בירך על הדלקת החנוכייה כשהוא מסלסל בקולו, כשקולות המקהלה מלווים אותו והיה נדמה כאילו הם עשו חזרות יחד לקראת המופע.

כדרכו של ביטון, גם בערב זה קיבלנו מאשאפים - שילובים מוזיקליים של שירים המתחברים יחד לכדי תוצאה ייחודית ומעניינת. הוא שילב שירים ישראלים ישנים וחדשים יותר בשירים חסידיים קלאסיים, כשחברי המקהלה והסולנים, חלקם בניו של ביטון, מבצעים את השירים באופן מרגש ונוגע. היו רגעים של שמחה, עצב, תקווה ותפילה השזורים יחד באמנות בין קטעי הדיבור של הזוג מאיר, שגם ראיינו כמה אורחים דוגמת הוריו של יוסי הרשקוביץ הי"ד וראש העיר ליאון.

אני בהחלט לא בעד דיבורים במופע מוזיקה, אבל בעת הזו זה פשוט היה נכון ומדויק והרגיש כמו הדבר שצריך להיעשות, לשיר מצד אחד אך גם לא להתנתק מהמצב הכללי. השילוב המוזיקלי בין להקה קטנה ומדויקת ובין העיבודים הווקאליים המורכבים של ביטון היה נהדר ולטעמי הוא נשמע אף יותר טוב ככה מאשר במופעים עמוסי תזמורת וזהו קונספט שאני ממליץ לו להשתמש בו יותר גם בעתיד.

שדה עקרב

השבוע יצא הסינגל החדש של הזמר והיוצר נותי ליברמן - "שדה עקרב". ליברמן, מהקולות המרעננים של המוזיקה היהודית בשנה האחרונה, תגלית השנה של גולשי 'כיכר השבת' לשנת תשפ"ג, הוא הבטחה גדולה וכל שיר שלו מעורר עניין וסקרנות.

השיר החדש נכתב והולחן על ידי ליברמן בהשראת אירועי החודשיים האחרונים. השיר עצמו נשמע מצוין ומביא את היכולות של ליברמן בצורה טובה. החיבור לעקרב אינו ברור דיו וליברמן הסביר כי הוא מתבסס על משל הצפרדע שהובילה את העקרב מעל המים ואז הוא עקץ אותה למרות העובדה ששניהם יטבעו יחד. גם לאחר ההסבר של ליברמן עדיין לא ברור לחלוטין מדוע הוא חש שהוא העקרב, אך לפחות אני שמח שהוא לא עטלף עיוור...

ההפקה המוזיקלית כרגיל בשיריו של ליברמן, מצוינת באחריותו של המפיק יענקי כהן, כשליברמן משלב את הגוון הישראלי עם הסלסולים העדינים לצד העוצמה בשירה.

נקודה לשיפור, קליפ המסך הירוק שנעשה לשיר, לא מקצועי מספיק, המראות חוזרות על עצמן יותר מידי פעמים, המשחק מוגזם, לא כל מילה צריך להמחיש ולטעמי קליפ מילים טוב סטייל "ויקיפדיה" של חנן בן ארי (אם כבר נשמעים כמוהו) היה עושה לשיר עבודה טובה בהרבה. קצת הצטערתי שראיתי את הקליפ, כי השיר עצמו הרבה הרבה יותר טוב ממה שהוא נתפס אחרי הצפייה בקליפ.

ליברמן הוא עדיין יוצר מעניין ומוכשר מאד ועם מעט יותר פיין טיונינג בכל הנוגע לקליפים שלו הוא יוכל להגיע באמת למקום הראוי לו כזמר וכיוצר.

אפשר לתקן

שיר משובח נוסף שיצא השבוע הוא "אפשר לתקן" של הזמר והיוצר אברומי וינברג. זהו שירו השני של וינברג מאז פתיחת המלחמה אחרי "ליבי ער" שהוקדש לחטופים ווינברג למעשה לא היה היוצר שלו אלא רק הזמר המבצע. הפעם הולך וינברג על משהו מעט קצבי יותר שכתב בשילוב מילים מהמקורות והלחין בעצמו.

השיר הוא "וינברג" קלאסי, שילוב כיפי ומרענן של שירה משוחררת, לחן נעים ומילים מעניינות אם כי לא מורכבות יתר על המידה.

על ההפקה המוזיקלית המשובחת אחראי המעבד והמפיק המוזיקלי של השיר אברהם יסחקוב שהפתיע שוב אחרי "אזעקות של אמונה" המעולה שהפיק לקובי ברומר ובני הורביץ. יסחקוב מסתמן כמפיק מוזיקלי איכותי ומעניין שכדאי בהחלט לקחת בחשבון.

  • להערות הארות וסדר פדיון נפש למי שחטא באי אכילת סופגניות בחנוכה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר