מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, צפה במופע "אבריימל טיש" של אברהם פריד ויובל סטופל וחזר כדי לספר על החוויה הייחודית ומה היה חסר לו (מגזין כיכר)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יעקב סגל)

האם אפשר לדחוס יותר מ-40 שנה בשעתיים וחצי? מסתבר שלא ועדיין המופע "אבריימל טיש" של אברהם פריד ומנהלו המוזיקלי המסור יובל סטופל, הוא חוויה מענגת במיוחד.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

פריד, פס הקול של המוזיקה החסידית החל מתחילת שנות ה-80, החל במופע הייחודי לפני כשנה ובחורף הזה היה אמור לרוץ איתו כמה פעמים, אך אז פרצה המלחמה וכל התכניות השתבשו. המופע שנערך בשבוע שעבר בבנייני האומה בירושלים, היה הגדול ביותר בסדרה עד כה ואת האולם גדשו אלפי בני אדם שבאו לשמוע את הסיפורים מאחורי הלהיטים הגדולים של פריד, מתובלים בהומור מושחז, אווירת נעורים מלהיבה ומדבקת של פריד וביצועים לשירים שלדעתי פריד לא ביצע בהופעותיו כבר שנים ארוכות אם בכלל.

בניגוד לאמנים וותיקים שכוחם יורד עם השנים וקולם מאבד מזוהרו, אצל פריד הפתגם "משתבח כמו יין ישן", מדויק להפליא. קולו נשמע היום טוב מאשר היה בשנותיו הראשונות, יכולותיו הקוליות טובות יותר וניסיונו העצום על הבמות מעניק לשירים הישנים והטובים זוהר מחודש, שסוחף את הקהל בשירה אדירה.

מדובר במופע שונה ממה שאנו רגילים לו, כשמאחוריו תפאורה המדמה את סלון ביתו בקראון הייטס שבניו יורק, כשהוא יושב על כורסה לצדו של יובל סטופל, השניים משוחחים על האלבומים הרבים שהוציא במהלך השנים ובין קטע לקטע מבצע פריד בקצרה שירים מאותן תקופות ומחוות נוספות דוגמת "עוד ישבו" של מרדכי בן דוד ויוסי גרין, שמקבל ביצוע מרגש במיוחד לצד ההכרזה של פריד כי היה שמח לו השיר הזה היה שלו ו"שמע ישראל" של צביקה פיק, שמגיע לאחר סיפור משעשע במיוחד על המפגש של פיק ופריד.

בצניעות האופיינית והכל כך לא טריוויאלית שלו, פריד מספר על ההופעות הרבות, בחירת הלהיטים והאנשים שהיו לצדו ברגעים הגדולים (גרין, לאופר, ברוך צ'ייט ועוד, איפה שייע מנדלוביץ' ז"ל נעלם בבורסת השמות במופע???). הוא מפרגן ביד רחבה ובלב חם וניכר שלא מדובר מהשפה ולחוץ.

על הבמה לצידם של סטופל ופריד מלווה תזמורת מדויקת בגודלה ללא קישוטים מיותרים, בניצוחו של סטופל, שאחראי על כל העיבודים וההפקה המוזיקלית ולמעשה על כל המופע הזה, החל משלב הרעיון, הטקסטים וכל הגימיקים הקטנים שהופכים את המופע לחווייתי ומשעשע. ההומור הציני של סטופל והקשר הקרוב של השניים, נותנים למופע מימד עמוק, מרתק, כזה שכל חובב מוזיקה חסידית צריך לראות.

המופע שנערך הפעם היה שונה מקודמיו, אירועי המלחמה קיבלו בו מקום של כבוד, פריד ירד לקהל וביצע את הלהיט "הנני בידך" לצדו של עמיחי שינדלר מ'כרם שלום' שנפצע קשה בטבח בשמחת תורה ואיבד את שתי ידיו. פריד שביקר את שינדלר בעת שהיה מאושפז בבית החולים, הבטיח כי השניים עוד ישירו יחד בהופעה. היה זה רגע מיוחד ומרגש כששינדלר מניף את ידיו הקטועות במילים "הנני בידך".

פריד ושינדלר מצמררים את הקהל (צילום: יעקב סגל)

אורח כבוד נוסף במופע היה הכנר מרדכי שנוולד, שנפצע אף הוא באורח קשה בעת שירותו הצבאי בעזה. שנוולד ביצע את להיט הענק "אדרבה" יחד עם פריד וגם ביצע סגירת מעגל כשניגן את חלקו המהיר של הלהיט "תניא".

שנוולד הנרגש סיפר, כי הוא מנגן בכינורו של דודו שנפל בעזה כאשר שנוולד היה ילד קטן. הדוד היה ההשראה של שנוולד ללמוד לנגן בכינור, לאחר שראה אותו מבצע בחתונת דוד אחר את השיר "תניא".

פריד ושנוולד מבצעים "אדרבא" (צילום: יעקב סגל)

אורח נוסף ומפתיע על הבמה היה אחיו של החייל אלקנה ויזל הי"ד שביצע יחד עם פריד את הלהיט "לנצח" - "י-ה זכות אבות". על הבימה הוקראה גם צוואתו המצמררת של ויזל והוקרן סרטון משותף שלו ושל פריד בעת ביקורו של הזמר בבסיס הצבאי. ויזל האח התגלה כזמר משובח במיוחד, כזה שיכול בקלות להפוך לזמר מצליח מהשורה הראשונה.

גילוי נאות, זה לא סוד שאני חובב גדול של פריד שעל שיריו גדלתי כילד קטן החל מאלבומיו הראשונים ממש. עבודת התזה שלי על יצירתו והקריירה שלו, אותה הגשתי לו בשנה שעברה על במת בנייני האומה, נוגעת אף היא בכל חלקיו של המופע המרגש הזה. הייתי שמח לראות מופע המשך שכן למרות המאמצים ובתוספת חצי שעת ה"מלחמה" שהוספה למופע, נותרו אלבומים ושירים רבים כל כך שלא הצליחו להשתחל למופע. אני מאמין שפריד יכול "לפרנס" מופע נוסף שלם בסיפורים ושירים וכולי תקווה שבמופעים הבאים ישלבו השניים קטעים נוספים וחדשים אל החוויה המשובחת הזו.

  • להערות, הארות והמלצות לשירי פורים מרימים: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר