כיכר השבת

הצצה מיוחדת

מפיק האקפאלה המצליח חושף את הסודות

יונתן שטרן, יוצר מעבד ומפיק מוזיקת אקפלה המוביל בישראל, מי שמכונה "אלי קליין ואיצי ברי" של המוזיקה הווקאלית במאמר וסרטון מיוחד בו הוא מסביר ומדגים את היצירה (מגזין)

6
יונתן שטרן | כיכר השבת | ו' באייר | 18.04.21
(צילום: יח"צ)

איך מכינים שיר ווקאלי

תמיד שואלים אותי: האם באמת כל המוזיקה שלך מיוצרת באמצעות הפה?

אגע כאן בשלושה נושאים ובצרוף הסרטון המדגים את עבודתי יינתן מענה לשאלה.

  1. על תהליך הפקת שיר ווקאלי מתחילתו ועד סופו.
  2. על האתגרים ביצירת שיר ווקאלי לעומת שיר המלווה בכלי נגינה.
  3. על סוגים שונים של מוזיקה ווקאלית.

תהליך ההפקה

בדומה לשיר רגיל תפקיד המעבד יתחיל לאחר שיש כבר לחן ומילים.

בתהליך העיבוד הלחן עשוי להשתנות מעט וכך גם מבנה השיר.

שלבי העבודה יהיו בסדר הבא:

עיבוד, הקלטה, עריכה, מיקס ומאסטרינג.

אני מתחיל את העיבוד בנגינה בסיסית של השיר, אסדר לשיר מבנה כללי (פתיח, בית, פזמון מעבר וכו') ואבחר בהרמוניות ובמקצב של השיר. מה שיקבע את האווירה הכללית לשיר.

לאחר מכן אארגן את הקולות בצורה מסודרת. כשמדובר בשירים שנועדו גם לביצוע בהופעות אתאים את העיבוד למספר הזמרים - בד"כ 3-6 זמרים, אשתדל גם לכתוב את העיבוד בתווים. אם אין מטרה להופיע עם השיר אדלג על שלב כתיבת התווים.

בשלב הבא אקליט את הקולות והתפקידים השונים, לרוב יבוצעו שינויים והוספות מעבר למה שנכתב ותוכנן לפני כן.

לאחר שהוקלטו הקולות, מגיע החלק של העריכה. וכאן פרט חשוב, הקול האנושי לא מדויק ככלי נגינה. תמיד יהיה צורך בעריכה כל שהיא לדיוק הצליל - במיוחד בז'אנר מוסיקת אקפלה מודרנית (בשונה ממוזיקה מקהלתית). העריכה תכלול גם את סידור הווליום הכללי וארגון הערוצים בצורה מיטבית לקראת המיקס.

לתהליך המיקס צד חשוב בקביעת אופי השיר, צלילות הקולות ואיזון התדרים השונים. כמו גם הוספת אפקטים ואווירה של החלל בו הוקלט השיר (מערה, אולם גדול וכדומה)

לסיום מגיע שלב המאסטרינג, הוא החותם את כל היצירה לפני הוצאתה לאור. תפקידו לטפל ולשפר את המיקס ברמת המאקרו – נגיעות, לתת לשיר ווליום חזק יותר ולהתאים אותו לפלטפורמות השונות.

אתגרים ביצירת שיר ווקאלי

בשונה ממוזיקה המלווה בכלי נגינה רבים בעלי אופי שונה ומגוון, הקול האנושי מצומצם יותר בכמה דברים:

  1. גוון אחיד – גם כשמדובר באנשים וקולות שונים, עדיין הגוון הוא של כלי נגינה אחד – קול אנושי.
  2. מנעד מצומצם – מנעדו של אדם רגיל כולל כשתי אוקטבות לערך.
  3. מהירות הקול - לא כל מה שידיים יכולות להוציא בנגינה מהירה אפשרי גם בשירה.
  4. דיוק הצליל – הקול האנושי לא מדייק ב 100% בשונה מכלי נגינה רבים.
  5. הרמוניה – בכלי נגינה שונים ניתן לנגן הרמוניה, סולו או שניהם יחד, מה שזמר אחד לא יכול לעשות לבדו. כדי ליצור הרמוניה לשיר יש צורך בכמה זמרים או במספר הקלטות שונות כדי לייצר אקורד אחד בלבד.

המעבד הקולי צריך לתת את דעתו לכל האמור לעיל כמו גם לאתגרים נוספים, אך בל נשכח שיתרון בולט יש למעבד הקולי והוא היכולת לייצר מילים והברות שונות באמצעות 'כלי הנגינה' הייחודי שלפניו – הקול האנושי. בעזרת ההברות השונות ניתן לתת פרשנות ורגש למנגינה, לייצר סאונדים חדשים, להעשיר את אופי הליווי ולהכתיב את האווירה הכללית.

לסיום אגע בשלושה סוגים שונים של מוזיקה ווקאלית:

  1. שירה מקהלתית - כדוגמת מקהלות חזנות, מקהלות ליווי למוזיקה מתוזמרת ועוד. במקהלות מסוג זה לעיתים רבות כל קול יוכפל ויבוצע על ידי מספר זמרים, הדיוק בשירה חשוב אך לא ברמת הושבת הצליל 100% על הפיטצ'. הסאונד של מקהלות אלו (כשמדובר במקהלה מקצועית) ישמע שמן, אמין ואנושי אך פחות נקי. בדרך כלל מקהלות מסוג זה יבצעו שירה יותר מלודית, ולא ינסו להמציא 'תזמורת חדשה' עם גרוב והברות משונות.
  2. אקפלה מודרנית – במוזיקה זו עסק המאמר, בשונה משירה מקהלתית, המטרה תהיה להישמע קרוב יותר לתזמורת, להבין את האווירה שכלי הנגינה מייצרים ובעזרת הפה לייצר תפקידים דומים (לא בהכרח לחקות אותם) בסגנון זה משמעות רבה לגרוב, לדיוק הפיטצ' ולסאונד. גם כאן יש מקום להשאיר את הקול אמין למקור. לחילופין להפעיל מניפולציות ממחושבות שישנו אותו מן הקצה אל הקצה.
  3. דגימות קול – בשונה משירה מקהלתית ואקפלה מודרנית – הליווי הקולי לא יוקלט על ידי זמרים המבצעים קולות שונים לכדי הרמוניה. קולו של האדם ידגם וישוכפל על ידי מחשב לצלילים רבים אותם ינגן המעבד, הבחירה בשיטה זו נועדה לקצר את תהליכי העיבוד, ההקלטה והעריכה. אך יחד איתה מגיע החיסרון הגדול: הקול ובעצם הכל ישמע רפטטיבי חסר דינמיקה וכל גיוון. כדי לעקוף בעיה זו המעבד יעמיס אפקטים שיטשטשו וישנו את גוון הדגימות, לעיתים עד כדי שהאוזן הממוצעת תתקשה להאמין שמדובר בקול אנושי. בשיטה זו משתמשים רבים המייצרים מוזיקה ווקאלית שלא מתוך תפיסה אומנותית, כי אם בשביל לקצר תהליכים ולחסוך בעלויות.
תוכן שאסור לפספס
6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
5
מוכשר ברמות!
ללא שם19.04.21
4
ואוו איזה מוכשררר
.18.04.21
3
מדהים ממש!!! תודה רבה אשמח לעוד סרטונים כאלה ועדיף שיהיה סרטון שמראה איך הוא ממש יוצר כל שלב תודה רבה יונתן שטרן!
יוסי18.04.21

הצגת כל התגובות

2
סוף עידן נתניהו , בכיה לדורות . בוא נראה את בנט היהיר ולפיד הטמבל שמשחק אותה מלומד .
מוטי , חרדי - ספרדי ימני קיצוני ששם אצבע19.04.21
?????????
??????????.19.04.21
1
כישרון ענק! בטופ של המוזיקה הווקאלית העכשווית.
דניאל23.04.21
אולי גם יעניין אותך
מגזין

המופע המסוכן של השנה? נפתלי קמפה כבש את בנייני האומה, שוב

נתנאל לייפר | 02.05.24

מגזין 'כיכר'

מניסים סאאל ועד משה לוק - כרחוק מזרח ממערב? // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 18.04.24

מגזין 'כיכר'

חמישה מי יודע? חמישה "המבקר" יודע // הסינגלים שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 11.04.24

מגזין כיכר

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

נתנאל לייפר | 18.01.24

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23

מגזין 'כיכר'

כשיואלי דיקמן מבטיח לקהל את "ענקי הזמר" // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 21.12.23

מגזין כיכר

האם 'עקרב' עדיף מ'עטלף עיוור'? // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 14.12.23