כיכר השבת

מאדרבא ועד תניא

האם אברהם פריד עדיין מוביל את המוזיקה?

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' היה במופע חגיגות ה-40 שנות פעילות של אברהם פריד ויש לו תשובה ברורה ונחרצת לשאלה הזו ולשאלה איזה דואט היה מיותר במיוחד (מוזיקה)

43
נתנאל לייפר | כיכר השבת | ל' בתשרי | 06.10.21
האם אברהם פריד עדיין מוביל את המוזיקה?
(צילום: עובדיה כלימי)

יסלחו לי (או שלא) אוהדיהם של זמרים חסידיים אחרים, אבל מופע חגיגות ה-40 שנה של אברהם פריד אמש בבניני האומה הוכיח ללא ספק את מה שכולם כבר יודעים הרבה מאד זמן – אברהם פריד הוא הזמר החסידי האהוב והמצליח ביותר בפער גדול מעל כל אלו שחושבים או חשבו את עצמם כמתחרים על הכתר.

הייתי בלא מעט הופעות בימי חלדי ואני יכול לומר באופן וודאי, אין עוד שום זמר חסידי שיכול להקפיץ ולהלהיב ככה בניני האומה עמוס בבחורי ישיבות מכל הגילאים כשהם שרים בהתלהבות להיטים שרבים מהם עוד לא נולדו כשהם יצאו.

היה זה מופע כפול, בתחילתו של הערב הופיע פריד בפני הנשים כשהזמר והיוצר 'עקיבא' מתארח במופע ואילו בחלקו השני שהחל יחסית מאוחר (22:10) נערך מופע הגברים הנפרד. גם זמרים צעירים היו מתעייפים מלשיר בהתלהבות למעלה מ-4 שעות בערב אחד, אבל לפריד הוותיק יש חוקים משלו בכל הנוגע למילים עייפות ושירה.

(עובדיה כלימי)

המופע שזכה לכותרת "סיכום 40 שנות מוזיקה – מאדרבה ועד תניא" היה מופע שונה לחלוטין ממופעיו הרגילים של פריד הוא כלל ברובו מחרוזות עם מיטב הלהיטים של פריד מכל הזמנים, החל מ"קל ההודאות" המצוין של ברוך צ'ייט שפותח את אלבומו הראשון של פריד. חלק גדול מהשירים לא שמעתי כבר זמן רב מפיו של פריד והייתה זו תזכורת מענגת ללהיטי ענק רבים.

לצד אלו בחר פריד לשיר גם לא מעט שירים חדשים חלקם אפילו לא שלו (פאר דיר, דאוונען) בחירות אלו אמנם התאימו לקהל בחורי הישיבות באולם, אבל הרגישו לי לא קשורות בעליל לכותרת המופע שאמור לסכם 40 שנות פעילות של הזמר. לטעמי לא היה זה קשור כלל להכניס שירים של זמרים אחרים גם אם מדובר בלהיטים מצליחים ולדעתי היה צורך לזקק את המופע מחומרים מיותרים שכאלה שאינם מוסיפים מאומה לזמר בסדר הגודל של פריד. הייתי גם מסדר את המופע באופן כרונולוגי יותר, במהלך המופע בוצעו שירים ישנים במיוחד לצד שירים חדשים דבר שגרם לקצת תחושת בלגן. באופן כללי הייתי שמח לקבל מפריד מחרוזות אלבומים, בהן הוא מבצע בקצרה אלבומי עבר שלמים שלו שיר אחר שיר.

ריבו נכנס למופע (שוקי בריף (רחשי לב))

במופע התארחו לא מעט זמרים אך גם פה לא בהקשר המופע. קיוויתי שלדוגמא חיים ישראל שביצע לצדו של פריד את "שפכי כמים ליבך" ולאחר מכן ביצע את "חומות של תקווה", ישיר יחד עם פריד את אחד מלהיטי העבר הגדולים של הזמר החסידי הוותיק ולא יבוא לשיר רק את שיריו הוא. כך גם הדואט עם שולי רנד ל"אנעים זמירות" החב"די אותו ביצעו השניים כבר אין ספור פעמים תחת בימת 'צמאה', אני בטוח ששולי היה מצליח ללמוד איזה שיר אחר של פריד ולבצע את זה יחד איתו. הביצוע של שולי ל'עוקר הרים' היה כיף אם כי במופע שארך שעתיים וחצי אני תוהה שוב מדוע יש צורך בשירים מחוץ לרפרטואר של פריד. אורח נוסף שהגיע בהפתעה היה הזמר והיוצר ישי ריבו, שנכנס באמצע הביצוע של פריד ל"נפשי", שוב ביצוע אותו כבר שרו השניים בעבר לא מעט פעמים ללא שום אתגור או עניין לקהל שאמנם קיבל את ריבו בהתלהבות ענק. גם פה לטעמי היה צריך ריבו לבצע את אחד מלהיטי העבר של פריד, זה היה גם מעניין וגם מיוחד ומתאים למופע.

הדואט הכי מוצלח במהלך הערב הגיע דווקא מאורח מפתיע יותר, חזן בית הכנסת הגדול, צבי וייס, שעלה לשיר יחד עם פריד את אחד הלהיטים הכי גדולים שלו – תניא. וייס בעל קול גבוה ויכולות ווקאליות מרשימות נתן ביצוע מעולה שעורר גם את פריד שפתאום "פתח את המבערים" והראה אף הוא את יכולותיו הגבוהות. הדואט הזה הוא דוגמא למה שהייתי מצפה לראות לאורך כל המופע והוא היחיד בערב הזה שהייתה לו משמעות אמנותית מעניינת.

פריד וצבי וייס (עובדיה כלימי)

המופע התנהל באופן מוצלח תחת שרביט הניצוח של המנהל המוזיקלי של פריד, יובל סטופל, שנאלץ במהלך הערב לזרום עם פריד והקהל יותר מפעם אחת וזכה גם לתשואות רמות מהקהל שמלמדות על האהדה הרבה שהוא זוכה לה בשנה האחרונה עם חזרתו מעט לקדמת הבמה ברדיו ובקול הבא. למרות תכנית המופע הארוכה, היה ניכר שסטופל ופריד הגיעו בראש של "קומזיץ" כשגם פריד מעודד את הקהל לשיר וגם סטופל מאפשר זאת ושומר על מסגרת רחבה יותר של המופע. מי שבאופן נפלא שמר על הגב של פריד מבחינה מוזיקלית היה הפסנתרן אחיה אשר כהן אלורו, שתמיד מנגן חלק, לא משנה באיזה סולם הקהל צווח ונותן לפריד ולסטופל את השקט התעשייתי לו הם זקוקים.

(מנחם קולדצקי)

באופן משעשע הקטעים הכי שמחים וסוערים במהלך הערב היו שתי מחרוזות של ניגוני חב"ד שהרימו את קהל בחורי הישיבות, ברובם ליטאים, לריקודים נלהבים ולשירה סוחפת. פריד שמכיר את בנייני האומה קופץ בטירוף בהופעות 'צמאה', נכנס אף הוא עם השירים עליהם גדל לאווירה אחרת ופתח בריקודים נלהבים על הבמה שגרמו לי לשכוח לכמה שניות שמדובר ביהודי שכבר עבר בכמה שנים את גיל הבחרות שלו. הלהיטים החב"דיים הפשוטים והאהובים כל כך על הקהל הם למעשה הסוד עצמו של השמחה המתפרצת הזמר במקרה הזה הוא רק הכלי כדי לתת לקהל את השמחה שהוא כל כך רוצה.

לסיכום, היה זה מופע משובח של מוזיקה חסידית, כזה שהוכיח שלמוזיקה חסידית טובה יש קהל אוהב ושאברהם פריד הוא פשוט תענוג צרוף שלא נס ליחו. עד מאה ועשרים.

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
34
אין על הקול הלבבי של ר' שלמה קרליבך!!!
מוטי07.10.21
33
מסכים איתך כמעט עם כל מה שכתבת.
איציק ביתר07.10.21
32
מופע מצוין, אין לו בכלל מתחרים, בתחום הקולי ממש צמרמורות! בהחלט נלך שוב
ללא שם07.10.21

הצגת כל התגובות

31
אין על ישי ריבו איזו הפתעה מעולה!!!!!!
ללא שם07.10.21
30
מישהו שהיה שם יודע לומר מתי ההופעה נגמרה?
ועקנין07.10.21
ב12 וחצי
ברדק08.10.21
29
אברהם פריד בלב
ללא שם08.10.21
28
אברהם פריד המלך!!!!!!!!!!!!!!!!! לא יעזור מה יאמרו כולם!!!
אני06.10.21
27
ניגוני חבד הכי יפיים ועמוקים מוכרים לכולם, חסידים וליטאים
חנה06.10.21
26
כל מילה בסלע !! פריד הוא המלך של כל הזמנים !!
משה 06.10.21
25
אני הייתי במופעה והיה מטורףףףףףףףףף וסוף סוף מופעה בלי אורגן רק כלים
יהודי פשוט06.10.21
24
אין על יעקב שוואקי המלך מלך המוזיקה עם קול מטורף עדין ומרגש שנכנס ללב
מאיר06.10.21
23
הוא עם ריבו?או שהוא יוצא על ריבו? אים עליך ישי ימלךךךךךךךךך חיייממממ תוציא שיריםםם
דחוף06.10.21
22
סיקור יפה, אבל-- חבל שההסרטה כ"כ לא ברורה..
מישהו06.10.21
ההסרטה של הקהל שרוקד..
מישהו06.10.21
21
היה מופע מדהיםםם
!06.10.21
20
אין יותר משוואקי ופריד
חיים06.10.21
19
מי יודע??????
ללא שם08.10.21
18
מרדכי בזמנו לא היה ולא יהיה עוד זמר כזה מושלם ומטורף בעולם (לפחות עדיין לא רעינו) אבל אין ספק כהיום פריד מעל כולם (דווקא אחיין שלו בני פרידמאן הוא המתחרה שמגיע אחי קרוב כהיום אבל גם זה לא קרוב)
חיים08.10.21
17
נתנאל! אין מילים! מעולם לא נהנתי כ''כ לקרוא ביקורת! נטראליות מושלמת! אתה לא פרייאר בכלל! ממש תענוג!
יוסף06.10.21
16
הוא מצויין וחזק, ממש כמעט כמו MBD
שלומי בלוך06.10.21
צודק ב100 אחוז
מבד המלך07.10.21
15
אחלה ביקורת מסכים עם כל מילה חוץ מהדואט עם ריבו שהיה בסדר אפילו שהוא כבר נדוש ועוד משהו לא כתבת על זה שלא היה בכלל כנרים וכו וזה היה חסר
דודו07.10.21
14
אכן פריד שם בכיס את כל שאר הזמרים במוזיקה היהודית, וכן אפילו את שוואקי, כמה שזה קשה לשמוע.
יאיר06.10.21
צודק ב100 אחוז
גיל06.10.21
13
אברהם פריד אתה תותחחחחחחחחחחחחחח,
ראובן פשטבובסקי06.10.21
12
יפה מאוד העמקות והפשיטות שבכח הניגון החבדי השמחה בטהרתה וזה שפריד שר בקולו היפה והעדין את העוצמה כמו שהרבי מליובאוויטש מ.ה. בירכו שיצליח בכל הענינים ויעשה קידוש שם השם עלה והצלח
דודי07.10.21
מרדכי בן דוד מלך המוזיקה החסידית לנצח נצחים ולא יעזור שום דבר לפריד יש קול צפצפני מידי והוא גם לא יוצר אלא רק זמר
יוני כהן07.10.21
11
איןן על ישי ריבוו!!!!!🥰🥰🥰🥰🥰💯אח
טלטול♡06.10.21
10
לייפפפפפפפפפפפפפפפפפר אין עליך אבל שתדע לך שפריד מבצע באלבום שלו "רילקס" את השירים 'פאר דיר' 'ונפשי שפכי כמים ליבך' ועוד שירים שהוא שר במופע נראה לי.
אחד שמייבין06.10.21
9
היה מטורף היתי שם מדהים רק' לייפר קצת מגזים אחד הדברים הכי יפה היה מחרוזת ידיד נפש והדואט עם ויס בתניא וגם הבטיחו שיהיה את זה שלש פעמים בשנה
ג'ורג'06.10.21
8
צודק לגמרי בעניין הזמרים האורחים
יוסף06.10.21
7
אין תחליף לשוווווואאאאקקקקיייי הקו הכי עדין ויפה במוזיקה.
יעקב המלך06.10.21
שמילי אונגר ובערי וובר הכי יפים
אני06.10.21
אין על אברימל'ה בעולם
א06.10.21
שוואקי זמר טוב פצצה והכל אבל בשנים האחרונות הוא פנה למחוזות אחרים שהרבו קצת
יעקב06.10.21
6
הייתי באירוע של הנשים היה מדהים!! ובשל הגברים נשמע אפילו יוצר! והפתעה הכי יפה בערב הייתה ההבטחה של פריד בסוף הערב שיהיה הופעות כאלה פעמיים בשנה
אנונימי06.10.21
5
יישר כח אין על פריד!!!
מנשה06.10.21
4
אין יותר משוואקי המלך וזו עובדה במצעדים בכמויות צפייה ובמופעים שלו שמילא בבין הזמנים אחרון קרוב ל14 הופעות עם עשרות אלפי אנשים בכל אחת ‏‎(ואם פריד היה עושה הופעה בלייב פארק שזה מקום ענק שמכיל יותר מבנייני האומה היה חצי ריק ושוואקי מילא עד אפס מקום ואני למשל הייתי מחוץ לשערים מפאת חוסר מקום)
אבי06.10.21
שטויות אין כמו פריד על הבמה חיית במה עם כל הכבוד לשוואקי הוא לא מתנהל יפה על במה בכלל וחוץ מזה שאחרי כמה שירים הקול שלו כבר חופר
גיל06.10.21
3
כל מילה בסלע. היה מופע בלתי נשכח. אבל בד בבד אמרתי לעמיתי - רק שלא ישיר עם רנד את אנעים זמירות צריך לתת ביצועים חדשים שירתקו את הקהל כמו בהאסק. עם קצת יותר מחשבה זה היה סוגר את הפינה. אבל עדין ומעל לכל ספק המופע הכי טוב שהייתי בו בשנים האחרונות.
יהודה הלר קו המ06.10.21
2
אתה צודק לגמרי. למה לא דיברת עם סטופל לפני????? אם הולך להיות מופע ויש לך רעיונות טובים בתור אחד שמכיר היטב את הקהל אז תדבר!!
יוסי06.10.21
1
אני לא מבין מה היה רע בדואט ובשיר של חיים ישראל, זה לא מעניין מה הכותרת של המופע, הציבור מעוניין שיבואו זמרים אורחים ויבצעו שירים יפים, ולא משנה של מי השיר, שולי רנד קצת אכזב - כי הוא בחר לשיר את שירו (המעט מורכב) עוקר הרים, והציבור לא ממש שלט בשיר, וממש לא חסרים לשולי שירים מדהימים שלו שהוא יכול
לא מדויק06.10.21
אולי גם יעניין אותך
מגזין

חמישה מי יודע? חמישה "המבקר" יודע // הסינגלים שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 11.04.24

מגזין כיכר

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

נתנאל לייפר | 18.01.24
ש

נכנסים למצב טיסה

מחיר הטיסה לניו יורק יורד? אל על במחירים מפתיעים

כיכר בשיתוף אל על | מקודם

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23

מגזין 'כיכר'

כשיואלי דיקמן מבטיח לקהל את "ענקי הזמר" // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 21.12.23
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

מגזין כיכר

האם 'עקרב' עדיף מ'עטלף עיוור'? // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 14.12.23