כיכר השבת

הצד הפחות יפה של הילדות

המכתב הכואב והמטלטל של בן ה-10 להוריו

הוא רק בן עשר - אך המכתב שהוא כתב להוריו כואב במיוחד. אם אתם הורים לילדים, ואתם מכירים גם את הצדדים הפחות מחייכים של חווית הילדות - המכתב הזה יטלטל אתכם (הורים)

22
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | י"ז באייר | 18.05.22
המכתב הכואב והמטלטל של בן ה-10 להוריו
(צילום: Shutterstock)

אבא ואמא!

אני רק בן 10 - אך זאת לא סיבה שתזלזלו בעולם הרגשי שלי. נכון, אני גורם ללא מעט דרמות, ולפעמים אתם מתרגזים על זה שאני פורץ בשאגות כשאחותי הקטנה מקבלת את ארוחת הערב לפניי, אבל חשוב לי שתבינו מה עבר עליי היום.

הגעתי הביתה, ושאלתם אותי אם אני רוצה להגיע למסיבת ל"ג בעומר השכונתית. אמרתי לכם שזה לא מעניין אותי וממש לא לרמה שלי - ואתם הבנתם מיד שמסתתר פה סיפור. אם רק הייתי מרגיש שכייף לי לשתף אתכם - הייתי משתף, אך משהו באווירה לא עשה לי חשק. בסוף לחצתם עליי עד שסיפרתי לכם את עיקרי הדברים, אך כשהגבתם - הבנתי עד כמה צדקתי כשלא רציתי לשתף אתכם...

.....

נכנסתי בהפסקה לכיתה, ואני רואה את החברים עומדים ומשוחחים. הבנתי שהם מתכננים משהו לל"ג בעומר. "אני יכול להביא משטחי עץ הרוסים מהמפעל של דוד שלי" - שמעתי את יהודה אומר. "ואני אכין בובת המן מרשימה", מיכאל הוסיף, אך כשהם הבחינו שנכנסתי לכיתה הם השתתקו מיד.

"אתם מארגנים מדורת ל"ג בעומר"? שאלתי אותם, והם התחיל לצעוק עליי: "מה אתה דוחף את האף שלך למקום שלא הוזמנת? אם היינו רוצים שגם אתה תבוא היינו מזמינים אותך. לצערנו אנחנו מכירים מעולה את הכתובת שלך"... הוסיף מיכאל בלעג. נתנאל הוסיף משהו בלחישה - וכל החבורה פרצה בצחוק רועם.

הדמעות החלו לזלוג מעיניי, ופרצי הצחוק רק העצימו את תחושתי הגרועה. "נס שלא הזמנו את התינוקת הבכיינית הזאת", אמר אלישע. "תגיע תודה שאנחנו מרשים לך להיות בכיתה שלנו, למרות שאתה ילד מעצבן וטיפש" הוסיף דניאל וכולם צחקו. בעצם עזבו את המילים - ראיתי מולי עשרים ילדים עומדים , לועגים, מסתכלים עליי בבוז, ומצפים שאסתלק מהמקום. "עזבו אותו, ילד מסכן, זה לא יפה", אמר להם מנחם ורק גרם לי להרגיש רע יותר.

אבא ואמא - אתם אנשים בוגרים, יש לכם בית ומשפחה, ויש לכם גם ביטחון עצמי, אבל אני בטוח שאין לכם מושג מה מרגיש ילד שעובר חוויה שכזאת. מבחינתי העולם כולו עמד ואמר לי: "אין לך מקום פה, אתה לא רצוי"!

אבל לא, אני עדיין לא בגיל שאני יכול לבטא את הרגשות שלי אז לא אמרתי לכם את זה. רק סיפרתי לכם שהילדים בכיתה לא רוצים שאגיע למסיבה ושהם לא אוהבים אותי. רציתי שתגידו לי שאני לא כזה ילד דחוי, ושאתם אוהבים אותי למרות הכל, אבל לא באמת ידעתי לבקש את זה.

רציתי לשאול אתכם אם כל החיים אהיה הכבשה השחורה כמו שאני ב'תלמוד תורה', אבל גם את זה לא ידעתי לשאול. רציתי שתחוו איתי את החוויה הנוראית שעברתי, ושתגידו שהבעיה היא בילדים ולא בי.

רציתי שתזדעזעו שהבן שלכם עובר חוויה קשה כל כך, אבל אתם לא באמת מצפים מילד בגילי להסביר את כל זה... רציתי שתהיו איתי, אבל לא ידעתי בכלל לומר מה אני רוצה. הסיטואציה הייתה כל כך נוראה שלא ידעתי למה לצפות.

"עזוב, קח שוקולד" אמרת לי אמא, "מי בכלל צריך את המדורה שלהם. ילדים קטנים שלא מעניינים את אף אחד", הוספת, וחזרת לספר המתכונים. "יכול להיות שגם לך יש חלק בסיפור הזה? אולי לא סתם הילדים התנכלו אליך? למה רק אותך שונאים ולא מתנכלים לנתנאל - הבן של השכנים שלנו? ילדים לא סתם מתנכלים לילד אחד שוב ושוב" אמרת לי אבא - ואני הבנתי שאתה צודק.

זה באמת הגיוני. כנראה שמשהו בי לא תקין. הילדים לא סתם דוחים ילד, כנראה שיש בי חלקים מעצבנים שאף אחד לא יכול לשאת אותם. כנראה שאני צריך להפיק מזה לקחים או לפחות להבין שיש בי משהו פגום.

אני לא יודע אם אתם זוכרים אבא ואמא, אבל עולמם הפנימי של הילדים הוא לפעמים עולם אכזרי מאד. לכם כבר יש ניסיון חיים, אתם יודעים מתי אוהבים אתכם ומתי שונאים אתכם, ואם אתם לא מסתדרים עם מישהו אתם יודעים שיש לכם מעגלים חברתיים נוספים. העולם הרגשי שלכם מסוגל להתמודד עם דחיה ופגיעה - אבל אנחנו הילדים נותרים חסרי אונים.

ותאמינו לי אבא ואמא - יכולתם להיות הורים כל כך מיוחדים אם רק הייתם פותחים את הלב. אני יודע - זה לא כייף להיות בתפקיד ההורים של הילד הדחוי, ויותר קל לכם לבדל את עצמכם ולהרגיש שכל זה לא קשור אליכם, אבל מה לעשות - נדפקתם ואתם ההורים שלי, הילד הדחוי של הכיתה.

אם רק הייתי מסוגלים להתחבר לחוויה שלי, ואם לפחות הייתי יודע שבבית יש לי מקום בטוח שבו אני אהוב ורצוי - אולי כל זה בכלל לא היה קורה לי. אולי היה לי מספיק ביטחון עצמי שהיה מוציא אותי מהתפקיד של "השעיר לעזאזל" - אבל זה קשה לכם, ואני מבין אתכם. קשה להיות ההורים שלי.

אם רק הייתי מסוגלים להיות איתי בחוויה שלי, לכאוב איתי את הכאב שלי, להביע כעס על הילדים שככה התנהגו אלי, ולהראות לי שאתם לא חושבים שאני 'ילד כאפות' אלא הילד המיוחד שלכם - תאמינו לי שהייתי מרגיש אחרת.

אתם יודעים מה הכי כואב, אבא ואמא? שלמרות שאני מבטיח לעצמי שאני אהיה אבא אחר - קיים סיכוי לא מבוטל שאני אאמץ את דפוס ההתנהגות שלכם, ושאני אתנהג בדיוק כפי שאתם התנהגתם אלי. מה לעשות - אתם לא לימדתם אותי מהי אמפתיה, וכנראה שגם אני לא אהיה אמפתי כלפי הילדים שלי.

ועוד משהו - אתם בטח יודעים אבא ואמא שמסתובבים בעולם אינסוף אנשים בני 40 ויותר, שבתוכם מסתתר ילד בן 10 פגוע. הם חוו חוויות לא פשוטות, ונותרו איתם לבד לכל החיים. אם ההורים שלהם רק היו מסוגלים לעמוד לצדם ולמלא אותם באהבה שתחפה על תחושת הדחיה שהם חוו - זיכרונות הילדות שלהם היו מתוקים בהרבה.

.....

למרבה הכאב, מסתובבים בעולם אלפי ילדים בני עשר שעדיין לא יודעים לבטא את הרגשות שלהם. הם לא יודעים לשתף אותנו בעולמם הפנימי, ולפעמים גם מסתגרים ולא מוכנים לפתוח לנו צוהר לעולמם הרגשי.

אם ננסה לתת להם את המקום הבטוח לשתף ולדבר, ואם נעשה הכל בכדי שהילדים האלו לא יישארו לבד עם חווית הבדידות הקשה - החוויות האלו לא ירסקו אותם, אלא יבנו את הנפש שלהם בצורה בריאה, וילמדו אותם להתמודד בצורה טובה יותר עם אתגרי החיים.

..........................

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
גם הייתי ילדה דחויה מוזרה. לא רציתי לקום בבוקר לעוד יום בבית הספר שבו הילדים מתאמצים כשצריך לעבוד איתי ובכל שאר הזמן מתעלמים ממני. אני באה הביתה ואופס, להורים אין זמן בשבילי, יש להם בעיות אחרות, לאחי הקטן יש בעיות, אבל לי, לילדה הבכורה של המשפחה יש בעיות רק אם זה שיעורי בית. זה מה שתפסתי בבית - אם
מצב מוכר אבל ברוך ה' לא חוויתי בקיצוניות20.05.22
את האישה הכי גיבורה לא כמו כל הילדים שהכל בא להם בקלות ילדי שמנת אין עליך בעולם אשריך שזכית!!!
ללא שם22.05.22
15
כאב לב לקרוא. אבל אותם ילדים בבית הספר לומדים את דיני הכשרות במאכלים שנכנסים לפה, אבל מה עם דיני כשרות בדברים שיוצאים מהפה. מישהו צריך ללמד אותם את זה עכשיו
ללא שם19.05.22
14
אני פנסיונר , עסקתי בהוראה המון שנים , עברתי בחיי המון טלטלות דומות בילדות בבחרות בפנימיה ובמהלך החיים במסגרת שונות. דעו לכם ה"שריטות" שעוברים בילדות מלווים אותך כל ימי חייך בכל שלב בחייך. חייבים להנגיש טיפול רגשי מתאים ובזמן לפני שיהיה מאוחר., התופעה גורמת לחוסר רצון להתקדמות בחיים, בחירה באפרוריות
י.פ.25.05.22

הצגת כל התגובות

13
ברור שלא ילד כתב את זה, זה נועד להגיע למבוגרים - מסר מדויק וחשוב ביותר!
ללא שם20.05.22
12
לא הבנתי, מדובר באדם בוגר שמספר על ילדותו? כי גם ילד לא יכול לכתוב ברמה גבוהה כזו..
חיימוש18.05.22
11
גם לנו בכיתה תמיד היו את הבנות היותר מקובלות שהיו פוגעות בחלשות חברתית ולימודית. במרום גילי, זכיתי לראות כמה אותם בנות רעות סובלות בחיים. עם הבעלים או עם הילדים. אנשים שלוקים בבין אדם לחברו מקבלים עונש גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. לכן, אתן מורות ומורים כדאי שאולי תקדישו שעור בשבוע להסביר לילדים איך
חנה22.05.22
10
יוהו, כמה זה נכון אני זוכרת את עצמי בתור ילדה בת 12 שרוצה לצרוח את זה להורים שלי בפרצוף ולא מעיזה. כל הכבוד על האומץ לעשות את זה!
כ18.05.22
גם את עברת את זה?
חיה19.05.22
9
כואב ועצוב ממש
אזור ירושלים 18.05.22
8
גם להורים וגם למורים, כמו שלא יעלה על הדעת שילד יביא סנדויץ חזיר לכתה, או שילד ידליק אור בשבת בבית כך צריך להחדיר לילדים אסור להלבין פני חבר, אותו ה' שאסר לאכול חזיר ולהבעיר אש בשבת אסר על אונאת דברים, מי שפוגע בחבר דומה למי שאוכל חזיר במסעדה. כשהילדים יבינו זאת הם יאירו פנים זה לזה
משה בן אברהם18.05.22
7
יפה מאד ונכון מאד
חני18.05.22
6
כתב את זה אדם מבוגר
ללא שם19.05.22
5
כיום אני בן 55 חוזר בתשובה כשהייתי בגילו של הילד החמוד היינו משפחה חילונית והייתי חוטף מכות רצח כמעט בכל יום בעקבות ילדותי העשוקה כיום אני אדם חולה בנפש ובגוף סובל מפוסט טראומה וחי על כדורים מצילי חיים ברוך השם שזכיתי להקים משפחה חרדית ולהיות סבא לכמה נכדים צדיקים!
מ18.05.22
אשריך אתה אדם גדול!!!!💕💕💞💖❣
ה' ישמור אותך19.05.22
אשריך אשריך יש לך נשמה גבוהה אם עברתה כזה דבר וזכיתה להקים משפחה
ב"ה04.04.23
4
גם לי זה קרה או אפי' עדיין קורא ואני החלטתי שאם חברה זה לא הצד שלי אז אני אתחיל להשקיע בלימודים ואני השקעתי ופתאום זה קצת יותר מסתדר לי, אני מכיר את ההרגשה היא איומה אני בחור ישיבה וזה קשה מאוד מאוד תאמינו לי מה שיעזור זה תפילות ותיקון המידות יותר לוותר ולשמוע את האחר רק אז יאהבו אותך באמת.
בחור צעיר19.05.22
3
אף ילד ישראלי, לא בן 10 ולא בן 17 לא כתב את המכתב הזה. נכתב בידי אדם מבוגר שמזמן שכח מה זה להיות ילד.
אר20.05.22
על סמך מה אתה אומר את זה ?... אתה בדקת אם זה נכון? יכול להיות שזה נכון אבל רק שתדע שהרבה ילדים עוברים חויה כזאת ב"ה את וגם אני וגם הרבה אנשים כאן לא עברו את החויה הזאת אבל יש מ-ל-א ילדים שחווים את זה ומלא אנשים שחוו את זה אז תפסיק לכתוב סתם דברים כי הכתבה מעלה את המודעות וזה מאד חשוב!!!!!
?????????????????04.04.23
זה מאד חשוב שהורים ינסו לחשוב פעמיים לפני שהם עונים לילדים שלה
,,,,,,,,,,,,,,04.04.23
2
זה העלה לי דמעה... אז אני לא בן10 אבל מרגיש אותו דבר כאילו אני כתבתי.... 😥😥😥
ילדון18.05.22
1
ילד בן 10 כתב את זה?זה כזה עצוב!!!!!!1
עצוב!!!!!15.03.23
אולי גם יעניין אותך
הורים

האם הצום נועד כדי לגרום לנו סבל? | וגם: זה מה שלומדים מהצום על הורות

חיים דיין | 21.03.24

תסמונת סטוקהולם 

האח הגדול השתלט על המפעל, אבא ואמא נפטרו - והמשפחה התפרקה | סיפור מטלטל

משה רבי | 14.03.24

גדולה לטיפה שמקרבת

מחקר הקופים שלא מותיר מקום לספק: לטפו את הילדים כדי שיצליחו בחיים

ארי טננבוים | 22.02.24

הקשבה, דמיון, דיבור 

הילדים בטראומה מהמלחמה, איך מתגברים על זה? המומחים עונים

ארי טננבוים | 08.02.24

משפחולוגיה 

האחות הצעירה לאחיותיה: "שרותי השמרטפות נסגרו"

טובה אור | 06.02.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

אין שלם מלב שבור

מאיר ורבקי רק ביקשו להיות אבא ואמא, אבל הרופא פשוט התאכזר אליהם | סיפור מטלטל

משה רבי | 01.02.24

המדריך לכועס המצוי

מתפוצצים שוב ושוב מרוב כעס? מסתבר שיש מה לעשות עם זה

ארי טננבוים | 25.01.24

הלוואי שהייתי יכול...

'האברך' שמר בסוד שיצא לעבוד - ואז חמיו נכנס אל החנות אותה הוא מנהל | סיפור מטלטל

משה רבי | 18.01.24

נעצור לחשוב

האם חברות של אחות הכלה צריכות להשתתף בחתונה? 

טובה אור | 10.01.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מעורבות אימהית

אמא, מה דעתך? האם הרמה הלימודית בבי"ס מוגזמת?

טובה אור | 08.01.24

להקשיב היום, בשביל מחר

אבינועם עבר מסע עינויים בחיידר - אך אמא שלו לא שמה לב לנורות האזהרה | סיפור מטלטל

משה רבי | 04.01.24

שגרת בוקר סוערת

"מה אתה רוצה בלחם?" כך תתמודדו עם סאגת הסנדוויץ'

טובה אור | 31.12.23

מדריך לשנת ילדים

הפלישה הלילית: כיצד נתמודד עם 'פולשי השינה' הקטנים?

טובה אור | 28.12.23
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

מדריך להורים

כך תהפכו את המקלחת משגרה אימתנית לפעילות חיובית

טובה אור | 26.12.23

דילמה משפחתית

האם ילד צריך לפנות את מיטתו בשבת לטובת האח הנשוי?

טובה אור | 26.12.23

לראות את הטוב

באספת הורים: מותר להקשיב גם למילים הטובות

טובה אור | 26.12.23

טור מלחמה

עד שלא תרגישי את זרועם של ה'בלתי מעורבים', לא תשתקי?

אתי קצבורג | 25.12.23
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

טיפים בהורות

האם הורים צריכים להיות השוטרים לאכיפת שיעורי בית?

טובה אור | 25.12.23

איזה סוג אורחים אתם? 

"מתארחים בשבת"? הציצו במראה ולימדו מה לא לעשות

טובה אור | 24.12.23

הציצו ותהנו יחד

7 פעילויות חווייתיות של אור וחושך עם פנס לערבי חנוכה

טובה אור | 12.12.23