כיכר השבת

דיכאון שאחרי לידה: איך מטפלים

שמחה מהולה בדיכאון: כשאישה נכנסת לדכדוך וחוסר תפקוד יוצא כל הבית מכלל שליטה. דיכאון שאחרי לידה - איך מזהים את התופעה וכיצד מטפלים? ● האישה שלאחר לידתה מקבלת סיוע פיסי ונפשי מסביבה תומכת, תוכל להתגבר במהירות יחסית ואינדיבידואלית על סערת ההורמונים המתרחשת בגופה ועל הריפיון הפיסי

45
חגית אמאייב | כיכר השבת | ט"ז בסיון | 06.06.12
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: פלאש 90)

ישנם זמנים בהם חווה האישה תחושות קשות ומייאשות של דכדוך לא מובן עד מצב של מחשבות אובדניות וכפי שמספרות רבות מהנשים שעוברות את החוויה הלא נעימה: "בא לי למות". כאשר האישה נכנסת למצב זה של דכדוך וחוסר תפקוד יוצא כל הבית מכלל שליטה והופך כספינה טרופה בלב ים סוער. רבות הרחיבה התורה על כך שהאישה היא עיקר הבית, היא אבן היסוד שבלעדיה לא יכול הבניין להחזיק מעמד, אך מה עושים כאשר מתרחשת רעידת אדמה נפשית ורגשית אשר מותירה הן את האישה בעצמה והן את שאר בני המשפחה אובדי עצות וחסרי אונים?

זוג מגיע אליי ופותח את המטען אשר על ליבו, וכבר בדקות הראשונות מתחילות להזדעק בי הנוריות האדומות שתמיד מצויות בכוננות כניסה לפעולה כאשר מתבהר שהמצב הניצב מולי דורש בירור מעמיק יותר. רובנו שמענו לא אחת את המושג "דיכאון של אחרי לידה" אך יחד עם זאת רובנו לא באמת נותנים על כך את הדעת ואת היחס הראוי בכדי להביא לפתרון הבעיה שללא כל ספק דורשת טיפול. גם האישה הסובלת מהמצב וגם הסובבים אותה לא יודעים כיצד להגדיר את התחושות ואת ההידרדרות שהולכת ומתרחשת לנגד עיניהם מה שמביא רבות להאשמות הדדיות, לויכוחים בלתי פוסקים ובעיקר למחשבה שאולי זו בסך הכל התפנקות יתר או הגזמה לא פרופורציונאלית אך ניתן לדמות זאת למצב מחלה בו המערכת החיסונית מזהה פלישה חיידקית ונכנסת לפעולה, הגוף נחלש לנוכח מאמציה הבלתי פוסקים של מערכות הגוף לסילוק הבעיה וריפוייה.

הכוחות הרבים הנדרשים על מנת למגר את פלישת המחלה לגוף, מותירה אותו חלש ורפוי ואין ויכוח על כך שהמחלה חייבת להיות מטופלת בכדי להביא מרפא, דבר שניתן להסביר בצורה הבהירה והברורה ביותר באמצעות אינסוף מחקרים רפואיים. ואכן, כך קורה גם במצב של דיכאון של אחרי לידה בו לאחר שלגוף נכנס "פולש" קרי עובר זהיר, כל המערכת פועלת על מנת "לטפל" בפולש, במקרה זה זה גידולו וצמיחתו על הצד הטוב ביותר, מה שמחליש את גוף האישה ומותיר אותו לאחר הלידה רפוי ונטול כוחות.

האישה שלאחר לידתה מקבלת סיוע פיסי ונפשי מסביבה תומכת, תוכל להתגבר במהירות יחסית ואינדיבידואלית על סערת ההורמונים המתרחשת בגופה ועל הריפיון הפיסי שנגרם באופן הטבעי ביותר מעצם המאמץ במצב חדש ולא מוכר לגוף (ההיריון). אישה שחשה שלא מבינים לליבה ושהעומס הרגשי וההורמונאלי גדול מדי בעבורה, תישקע לתוך הקושי והריפיון וככל שהדבר יתארך זמן רב יותר ישנה סבירות גדולה יותר ויותר למה שנקרא "דיכאון אחרי לידה".

במצב זה של דיכאון של אחרי לידה אין לזלזל כלל ועיקר שכן עשוי הוא לשבור את המערכת כולה ולהביא להתפרקות הבית באם לא מקבל הוא את הטיפול המתאים והראוי לו. ועל כן חשוב לדעת שבכל מצב של דכדוך מתמשך או אי תפקוד האם לאחר הלידה יש לגשת לבירור שכן המצב הנפשי-רגשי-פיסי יכול להוביל למצב עליו מעידים הבעלים ואף הנשים בעצמן בו "אני כבר בכלל לא מכיר אותה" או "אני כבר לא יודעת מי אני ומה קורה איתי". יש לזכור שמצב זה הוא מצב של מחלה לכל דבר שאף עשוייה להיות פוגענית והרסנית.

מה עושים כשמזהים שינוי חריג בהתנהגות האישה?

דבר ראשון יש לזכור שזה טבעי ונורמאלי שישנה סערת רגשות בימים או בשבועות הראשונים שלאחר הלידה ואין להיבהל מכך, מה שיכול לסייע ביותר לאישה להתאושש מכך היא תמיכה והירתמות של המשפחה בהקלה על העומס של האישה בעיקר בסיוע בטיפול ברך הנולד ובמטלות הבית.

דבר שני, דכדוך והסתגרות שנמשכת מעל לשישה שבועות כבר תוגדר בסבירות גדולה לדיכאון של אחרי לידה ואז חשוב לפנות לרופא המטפל להתייעצות.

דבר שלישי, אישה שאינה מסוגלת להתקרב או לטפל ברך הנולד חייבת לקבל התחשבות מבני משפחתה וקרוביה בוודאי לא ביקורת או האשמה על תפקודה וניסיון לגשת לקבל ייעוץ ועזרה (אפשר לפנות לגופים כמו 'טיפת חלב', רופא משפחה או איש מקצוע בתחום הנפש).

דבר רביעי וחשוב מכל – אין זו בושה! דיכאון של אחרי לידה לא הופך ולו לרגע את האישה ל"לא בריאה בנפשה", זהו מצב שכיח ביותר שפוקד אחוז ניכר ומשמעותי מהנשים לאחר חוויות של לידה קשה, חוסר תמיכה פיסית ונפשית מספקת, מערכת הורמונאלית שיוצאת מכלל שליטה ולא מצליחה להתאזן בחזרה למצב הנורמאל ועוד סיבות אחרות רבות... לקבל עזרה זו גבורה! כי לשקוע בבוץ כל אחד יכול אך לצאת ממנו דורש מאמץ רב ותעצומות נפש שהם כלל אינם מובן מאליו.

דבר חמישי – ייעוץ זוגי מאיש מקצוע עם תעודות תמיד יכול להקל ולהוציא את המערכת הזוגית שבדרך כלל מתערערת עקב מצבי דיכאון אלה. חשוב לקחת את המושכות בידיים ולא לתת לעגלה להמשיך להתדרדר.

דבר שישי – דיכאון של אחרי לידה שלא מטופל כראוי יכול להיגרר גם שנים לאחר הלידה ולהתפתח לדיכאון מג'ורי קשה.

ולסיכום, אם זיהיתם אפשרות של מצב של דיכאון אחרי לידה, קחו את העניינים בידיים בהסבת תשומת הלב לנושא בדרך לקבלת סיוע והדרכה מתאימים שיאפשרו לאישה הסובלת מכך קשות ולכל בני משפחתה ריפוי שיאפשר לבית להשתקם ולהמשיך להתקיים בשלווה ובשלום. אז בהצלחה!

לשיטת הטיפול הזוגי הייחודית לתקשורת טובה יותר ולמניעת השחיקה הזוגית באמצעות קלפים "בשניים" המותאמת לציבור התורני ולשאלות בנושאי זוגיות, הורות, מצבי דיכאון, חרדות, קשיים נפשיים ועוד בפורום המקצועי שבאתר www.b-two.co.il "בשניים ויותר"

תוכן שאסור לפספס
45 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
אני אישה אחרי שש לידות ובכל פעם שאני אומרת שנראה לי שאני זקוקה לעזרה בעלי אומר לי שהכל בראש ושאני סתם מכניסה לעצמי שטויות לראש. נמאס לי ובאמת כבר בא לי למות!!! אני זקוקה נואשות לעזרה!!
ש.כ.06.06.12
לנשים אחרי לידה ולמשפחות ברוכות ילדים . הם באות בחינם וזה מאורגן מהסימינר שלהם או ארגוני חסד כדאי לך לברר והמלצה נוספת: תצאי קצת לבד לסיבוב אפילו ליד הבית זה יעשה לך ממש טוב ויתן לך כוחות חדשים. בקשר לבעלך הוא פשוט לא מבין ולא באשמתו תנסי כמה שפחות לומר לו ותבקשי עזרה ממשפחה ומשכנים בהצלחה!!!!! אין
אין יאוש בעולם06.06.12
לעשות מזה עינין גדול יותר ממה שזה, גם לא טוב עדיף לתת לזה לעבור עם תמיכה מהסביבה
מנסיון06.06.12
זאת בדיוק הבעיה שנשים חושבות שזה יעבור אבל זה רק נמשך ונמשך עד שכמעט משתבשת הדעת
דינה06.06.12
רק מחמיר תפני דחוף לטיפול, אל תזניחי אתעצמך, ואל תקשיבי לבעלך, הוא לא עובר את מה שאת עוברת לטובת שתיכם טפלי בזה(אפשר ע"י ארגון ניצה
חנה1006.06.12
שלום לך עצתי לך תנסי לשנות דבר מה אצלך כמו לצבוע את הבית או חדר תשבי עים חברתך הטובה במקום מרחק מהבית לזמן קצר ללא אנשים נוספים ותשוחחו תעייני בספר שרצית לקרוא מזמן סוגיי המאכלים שלך תשני למאכלים אחרים חדשים אים רצית פעם לאכול דבר צה אשר הוא קל אפילו מרק חם אפילו בימים חמים אלו תהני ממרק חם תק
Sk06.06.12
ופה דרושה עבודה פנימית מעמיקה.
לSK07.06.12
פה מנסה באמת ובתמים לעזור. זה הכח של עם ישראל הנתינה והאחדות והנשיאה בעול חברו - כל הכבוד לעם ישראל בנים של השם יתברך. ולאישה היקרה השם יתן לך כח לקום על הרגליים בכוחות מחודשים וחשוב שתזכרי שאמר רבי נחמן שאין ייאוש בעולם כלל!
עם קדוש06.06.12
ונורמלי לחלוטין
יהודיה06.06.12
הצילו את חיי טלפון 025002159. ולא להתבייש, אם היית יודעת מי אני לא היית מאמינה שזה קרה לי, אבל ברוך ה' יצאתי מזה
מדוכאת בדימוס06.06.12
9
מאמא, אחיות, גיסות וגם שכנות. לא להשאר כל היום בבית- צאו לטייל, לקניות, לקורסים, חברות או אפילו סתם הליכה- זה בטוח ישפר לכן את מצב הרוח. לא כל דכדוך הוא דיכאון, לפעמים יציאה קטנה או בגד חדש לעצמך יחזירו את המצב רוח והכוחות. ולגברים שביננו, קצת אמפטיה, עזרה עם הילדים, מילים טובות ואיזה ורד ושוקולד
המקובלת06.06.12
תגובתך מקסימה.
להמקובלת07.06.12
8
מיני דיכאון אם לא דיכאון רציני אחרי לידות. זה לא פשוט אבל אפשר לצאת מזה.
לאה06.06.12

הצגת כל התגובות

7
זה בדיוק מה שאני חווה כעת ולא יודעת איך לצאת מזה!
מצוקה06.06.12
לצאת מזה, תאמיני לי, אני הייתי ממש בדיכאון חזק, ותדעי שאני דמות ידועה ובעלת מעמד חשוב. וברוך ה' שהיה לי שכל לפנות לטיפול וכן... גם לטיפול תרופתי. והשמים לא נפלו, רק הרגשתי השתפרה פלאים, והיום זה מאחורי. בבקשה מימך לטובתך ולטובת משפחתך - טפלי בזה.
אחת שאכפת לה06.06.12
מאוד חשוב לטפל ולא להזניח. היום אנשים לא מתים אלא מבושה לטפל בעצם. אז חשוב לא להזניח.
לזו שאיכפת לה06.06.12
6
ארגון מעולה,תפני אליהם.לפעמים יש מחסור בויטמינים מסויימים שגורמים לתחושות של חולשה ודכאון,ואז יש צורך בהשלמתם.תפני בדחיפות לניצה-שם בטוח יסייעו לך,גם בתחום של הכוונה להשלמה תזונתית.בהצלחה ורפואה שלימה!
מירית06.06.12
5
אני ממש אוהבת את הטור שלה, היא כותבת מקסים ונוגע ללב.
רינת06.06.12
4
שהיא התרופה לכל החולאים. בדור מלא תחלואי גוף ונפש יש להתדבק בצדיק שהביא לנו עלים לתרופה.
רק לשמוח06.06.12
כמה פסיכים יצאו מהשמחה המזויפת שלו.
אברך ןתיק07.06.12
מענקי ישראל של כל הדורות? נכדו שלהבעל שם טוב הקדוש? אתה לא חייב להסכים עם דרכו אך לשון הרע על ספרי תורה בדמות אדם היא עבירה חמורה עד כי נאמר שמי שמדבר על תלמיד חכם לשון הרע (בין אם בחייו או במותו) "אין לו חלק לעולם הבא". היזהר בלשונך!
נצור לשונך עדיף07.06.12
3
לבשי בגדי תפארתך. נשים יקרות שמורידות נשמות לעולם חיזקו ואימצו והשם ישלם לכם כגמולכן.
רננה06.06.12
2
אותו למישהי שנראה לי שתוכל להסתייע בו.
חנה06.06.12
1
וברוך ה' הכל בסדר. ומדוע? ראשית כל אמונה בבורא עולם שכל מה שנותן לי זה מתנת חינם בחסד גמור. ועל כך אני מודה לו יום יום. ודבר שני בעלי היקר תומך בי גם לפני לידה, וגם לאחר לידה. וכשיש את הדברים האלו אין שום דיכדוך או דיכאון, אלא אדרבה שמחה ושוב שמחה. וכבר אמרו חז"ל שאדם בלי ילדים חשוב כמת בר מינן. אז
לילך06.06.12
לא מבינה את הקטע של המינוסים על סתם!!
סמדר18.06.12
אולי גם יעניין אותך
הורים

האם הצום נועד כדי לגרום לנו סבל? | וגם: זה מה שלומדים מהצום על הורות

חיים דיין | 21.03.24

תסמונת סטוקהולם 

האח הגדול השתלט על המפעל, אבא ואמא נפטרו - והמשפחה התפרקה | סיפור מטלטל

משה רבי | 14.03.24

גדולה לטיפה שמקרבת

מחקר הקופים שלא מותיר מקום לספק: לטפו את הילדים כדי שיצליחו בחיים

ארי טננבוים | 22.02.24

הקשבה, דמיון, דיבור 

הילדים בטראומה מהמלחמה, איך מתגברים על זה? המומחים עונים

ארי טננבוים | 08.02.24

משפחולוגיה 

האחות הצעירה לאחיותיה: "שרותי השמרטפות נסגרו"

טובה אור | 06.02.24
ש

משרות נחשקות

סמינר שיוציא אותךְ עם תואר איתו תרויחי כפול

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם

אין שלם מלב שבור

מאיר ורבקי רק ביקשו להיות אבא ואמא, אבל הרופא פשוט התאכזר אליהם | סיפור מטלטל

משה רבי | 01.02.24

המדריך לכועס המצוי

מתפוצצים שוב ושוב מרוב כעס? מסתבר שיש מה לעשות עם זה

ארי טננבוים | 25.01.24

הלוואי שהייתי יכול...

'האברך' שמר בסוד שיצא לעבוד - ואז חמיו נכנס אל החנות אותה הוא מנהל | סיפור מטלטל

משה רבי | 18.01.24

נעצור לחשוב

האם חברות של אחות הכלה צריכות להשתתף בחתונה? 

טובה אור | 10.01.24
ש

מגוון הטבות לתחילת הדרך

צעירים? הכירו את המסלול שיוביל אתכם רחוק

כיכר בשיתוף פאג"י | מקודם

מעורבות אימהית

אמא, מה דעתך? האם הרמה הלימודית בבי"ס מוגזמת?

טובה אור | 08.01.24

להקשיב היום, בשביל מחר

אבינועם עבר מסע עינויים בחיידר - אך אמא שלו לא שמה לב לנורות האזהרה | סיפור מטלטל

משה רבי | 04.01.24

שגרת בוקר סוערת

"מה אתה רוצה בלחם?" כך תתמודדו עם סאגת הסנדוויץ'

טובה אור | 31.12.23

מדריך לשנת ילדים

הפלישה הלילית: כיצד נתמודד עם 'פולשי השינה' הקטנים?

טובה אור | 28.12.23
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

מדריך להורים

כך תהפכו את המקלחת משגרה אימתנית לפעילות חיובית

טובה אור | 26.12.23

דילמה משפחתית

האם ילד צריך לפנות את מיטתו בשבת לטובת האח הנשוי?

טובה אור | 26.12.23

לראות את הטוב

באספת הורים: מותר להקשיב גם למילים הטובות

טובה אור | 26.12.23

טור מלחמה

עד שלא תרגישי את זרועם של ה'בלתי מעורבים', לא תשתקי?

אתי קצבורג | 25.12.23
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

טיפים בהורות

האם הורים צריכים להיות השוטרים לאכיפת שיעורי בית?

טובה אור | 25.12.23

איזה סוג אורחים אתם? 

"מתארחים בשבת"? הציצו במראה ולימדו מה לא לעשות

טובה אור | 24.12.23

הציצו ותהנו יחד

7 פעילויות חווייתיות של אור וחושך עם פנס לערבי חנוכה

טובה אור | 12.12.23