כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

מתי ומדוע נכשל נתניהו בעימות תקשורתי?

יצחק מרדכי הצליח לגרום לנתניהו חוסר בטחון עצמי, ולהפסיד בעימות ללא ספק, מרדכי יצא מהעימות כשידו על העליונה וכל עיתוני הבוקר למחרת חגגו על האירוע, מה קרה שם? (יהדות)

6
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | כ"ב באדר ב' | 29.03.19
ארכיון
ארכיון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

אחת התופעות המתסכלות בנישה החינוכית זה חוסר תקשורת. כאשר כמחנך/הורה אתה מנהל דיאלוג עם בן שיחך המתחנך, ניתן להעביר את המסר ואת הדעה באופן ראוי וטוב, כל עוד כללי הדיאלוג והשיחה נשמרים באופן תקין ואפילו מכבד, אך ברגע שהשיחה יוצאת מפרופורציות והופכת לחילופי האשמות, תוך התגוננות בעמדתך האישית, ללא הקשבה אל העומד מולך, או שמאבדים את כללי השיחה הבסיסיים שכוללים כללי דיבור נאותים, נימוסים, ואפילו תחושת איבוד הכבוד ההדדי, השיח הופך למונולוג ומאבד את אפקט הדיאלוג.

בעולם הפוליטי נחקקה דוגמא טובה לעניין זה - בשנת 1999 התקיים עימות תקשורתי בין המתמודדים לראשות הממשלה, בנימין נתניהו, אהוד ברק, יצחק מרדכי, כאשר עיקר הזירה הייתה בין שני הראשונים. בדקה האחרונה הודיע ברק שאיננו משתתף בעימות, ונתניהו הגיע לעימות מול מי שהיה עד לא מכבר שר הביטחון בממשלתו. תחושת נתניהו הייתה מעולה לאור ניסיונו העשיר בעימותים בהיותו שגריר בחו"ל, והעימות הנוכחי היה כמעט חסר משמעות מבחינתו.

אך המציאות הייתה שונה ויצחק מרדכי הצליח לגרום לנתניהו חוסר בטחון עצמי, ולהפסיד בעימות ללא ספק. מרדכי יצא מהעימות כשידו על העליונה וכל עיתוני הבוקר שלמחרת חגגו על האירוע. אנשי מקצוע שלמדו ולומדים את אותו העימות, מצביעים על כך שנתניהו איבד את העשתונות כאשר מרדכי התחיל להשתמש בתנועת ביטול בידו מספר פעמים תוך גיחוך חצי מחויך, בפניו מבט מזלזל. נתניהו היה מופתע מהזלזול וחוסר הכבוד שהפגין מרדכי, שהיה עד לא מכבר שר הביטחון בממשלתו ובכך הוא איבד את לשונו והפסיד בעימות. תחושת נתניהו הייתה שהיושב מולו הגיע טעון וחסר התחשבות, ובכך הפך מרדכי את העימות למונולוג שלו, ובמקרה זה הצליח להביא לניצחון בעימות.

חוסר תקשורת גורם גם לטובי אנשי המקצוע לאבד את יכולת ניהול שיח והבנה עד איבוד עשתונות, ככל שדברים אלו נכונים כאשר מדובר בשדה החינוכי המלאכה מורכבת פי כמה וכמה, כאשר הרצון לאפשר לחניך להצליח בחיים ולהעניק לו אהבה וכלים נתקל בחומה בצורה ובעיקר כזו שאיננה מובנת מה מקורה, הופך את הרצון להעניק אהבה לתסכול ענק ובעיקר דאגה לעתידו.

שבעתיים קשה הדבר כאשר אותה חומה בצורה מקבלת סיוע של חמלה ורחמים מסביבתו הביולוגית של החניך מול המערכת החינוכית ובמיוחד כאשר זה מההורים שבתמיכתם זו מנציחים את הכישלון ואת חולשותיו של החניך. כל זה מתוך רחמים זמניים ומדומים, שללא ספק בטווח הארוך יבינו גם יבינו את הטעות ברחמים אלו.

בשיחות שמקיימים עם חניכים התחושה היא שהחניך חסר יכולת בחירה בדרך החיים, גם אם נגלה אצלו בסיס פנימי של נקודת רצון נפגוש בו לשיחה אישית חוזרת מהר מאוד, על אותם בעיות, כביכול לא שוחחנו עליהם אתמול שלשום. אכן קיים אצל חניכים אלו חוסר יכולת לבחור באור האמת גם כאשר הם מודעים היטב שזוהי טובת חייהם, והם מפסידים את עולמם בזה ובבא בבחירות שגויות שלעיתים הם קשות ומרחיקות לכת.

הרש"ר הירש בפרשתנו (ויקרא פרק יא פסוק מג) מוביל אותנו להבין שאכילת מאכלות אסורות מגבירה את התאווה להנאות אסורות. יחד עם זה היא מביאה טומאה לכלל האישיות. והטומאה היא חוסר חירות מוסרית ושיתוק הרצון המוסרי החופשי, שנועד להשתלט על כוח התאווה, אתה לא מבין למה החינך/הבן שלך לא מצליח לבחור בדרך הנכונה, אתה רוצה להבין מהי החומה הבצורה הזו, היא תוצאה ישירה של חוסר הקפדה על כשרות ועל הדברים הנכנסים לפה.

כי הרצון החופשי הוא תנאי יסוד לקדושה - שהיא מטרת השיא של השלמות המוסרית; ואין קדוש אלא מי שמוכן - מתוך שמחה ובלא מאבק - לקיים את דרישות הרצון האלוהי. על הרצון החופשי להתנגד לתאווה, המוליכה את האדם בדרכים לא - מוסריות; ואכילת מאכלות אסורות משתקת רצון זה. אכילה זו משחיתה את הווייתנו הנפשית משתי בחינות: היא מביאה לידי שיקוץ נפש - מעוררת ומגבירה מאוויים לא - מוסריים; יחד עם זה היא גם מביאה לידי טומאה; שהרי היא משתקת את הרצון המוסרי החופשי, שנועד להשתלט על אותם מאוויים.

הרש"ר הירש בדבריו מביא לנו תרופת פלא לבקיעת אותה החומה הקשה על ידי הקפדה על המותר בפיך, אם אתה מכניס לביתך מאכלים כאלו ואחרים או לא חינכת את ילדיך להבין מהם כללי הכשרות הנכונים על פי השולחן ערוך, אל תתפלא כאשר תעמוד מול החומה הקשה ההיא מתוסכל, היא נבנתה משורות שורת של מאכלים אסורים (גם כאלו שכתוב עליהם כשר).

שיקוץ נפש מפנה את מאוויי האדם למטרות המנוגדות לתורת ה'; והן התורה היא הביטוי לרצון ה'; ונמצא, שהאדם מתאווה לתועבת ה' אשר שנא. אכילת מאכלות אסורות מגבירה את התאווה להנאות אסורות. יחד עם זה היא מביאה טומאה לכלל האישיות. כבר ביארנו פעמים אחדות, שטומאה היא חוסר חירות מוסרית (ראה פי' לעיל עמ' פג, קכג). היא שיתוק הרצון המוסרי החופשי, שנועד להשתלט על כוח התאווה. הרצון החופשי הוא תנאי יסוד לקדושה - שהיא מטרת השיא של השלמות המוסרית; ואין קדוש אלא מי שמוכן - מתוך שמחה ובלא מאבק - לקיים את דרישות הרצון האלוהי. על הרצון החופשי להתנגד לתאווה, המוליכה את האדם בדרכים לא - מוסריות; ואכילת מאכלות אסורות משתקת רצון זה. נמצא, שאכילה זו משחיתה את הווייתנו הנפשית משתי בחינות: היא מביאה לידי שיקוץ נפש - מעוררת ומגבירה מאוויים לא - מוסריים; יחד עם זה היא גם מביאה לידי טומאה; שהרי היא משתקת את הרצון המוסרי החופשי, שנועד להשתלט על אותם מאוויים.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי וחבר אגוד ענ"ף

תוכן שאסור לפספס
6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
3
והקביעה שאיציק מרדכי ניצח בה, היא הזויה לחלוטין. נתניהו לא היה במיטבו, אך באותה מידה, איציק מרדכי הוולגרי, יכל לקלל בערבית קללות של תיגרת נהגים, וגם אז נתניהו לא היה יודע איך להגיב. זה בערך מה שאיציק מרדכי עשה אז, והקביעה שהוא ניצח בעימות, היא קביעה של עתונאים חנפנים, וכנראה שכך נקבעה הלכה לדורות.
זלמן29.03.19
אכן. מסכים. גם אני ראיתי את העימות ובתחושה שלי היה תיקו. בעשרים דקות הראשונות איציק מרדכי תקף את נתניהו ונראה שנתניהו לא היה מוכן לזה. לאחר מכן, נתניהו הבין שלאיציק מרדכי אין תוכן בדבריו ולא יותר מדי דוגמאות, ותקף בחזרה. יתרה מכך, נתניהו הציג דרך (גם אם לא הוכיח שיישם אותה) והבטחות מה יעשה (שנראות ס
עמרי04.03.20
2
עמוק ומעורר מחשבה
יוסי29.03.19
1
הלחמתם שני מאמרים בנושאים שונים?
חיים29.03.19
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

דביקות, נעימות, עריבות, ידידות, חביבות, חשיקות, מתיקות / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 03.05.24

חיזוק לשבת

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

שאלות בפרשה

'אחרי מות' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

מגדלור לחיים

פרשת אחרי מות עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וורט ב-3 שפות

חיזוק מהפרשה: הרב יונתן שוורץ בווארט על 'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'אחרי מות' | צפו

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה במרוקאית

פרשת אחרי מות • הרב מיכאל שושן עם וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'אחרי מות' • צפו 

כיכר השבת | 02.05.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בדרשה לשבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24