כיכר השבת

"אורה זו תורה" / הרב מנחם ישראלי בטורו

"ליהודים היתה אורה" - "אורה זו תורה" - "תורה צוה לנו משה" - "ואתה - משה - תצוה". מה הקשר בין "אורה זו תורה" לפורים? הרב מנחם ישראלי בטור לפרשת תצווה-פורים (יהדות)

הרב מנחם ישראלי | כיכר השבת | י"ד באדר | 26.02.21
"אורה זו תורה" / הרב מנחם ישראלי בטורו
(צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

"ליהודים היתה אורה" - "אורה זו תורה" - "תורה צוה לנו משה" - "ואתה - משה - תצוה".

מה הקשר בין "אורה זו תורה" לפורים?

נבין זאת באמצעות ביאורו המרתק של בעל התניא, הוא מקשה: הרי כתוב "נר מצוה ותורה אור" (ל' זכר) מהו, אם כן, דיוק הלשון "אורה" (ל' נקבה)?

אלא יש "תורה אור" ויש "תורה אורה", יש תורה זכר ויש תורה נקבה.

"תורה אור" - זוהי תורה שבכתב, שם הכל מדוד ומדויק ובקיצור נמרץ. כדרכו של גבר שלא מדבר הרבה…

"תורה אורה" - זוהי תורה שבעל פה, ההולכת ומרחיבה ומבארת ושוב מרחיבה. כדרכה של אשה המדברת כמה שיותר.

חילוק זה בין תושב"כ לתושבע"פ הוא חילוק טכני, החילוק המהותי ביניהם הוא באופן תפיסת התורה:

תורה שבכתב היא מקודשת וללא תפיסת בן אנוש, אסור ליהודי לגעת בקוץ מן התורה הקדושה, גם אם הוא לא מבין זה קדוש.

תורה שבעל פה ענינה הוא לחדור אל תוככי השכל האנושי מה שלא מובן מיד נפרך עד שהגמרא מכריזה עליו "בדותא".

מעמד הר סיני היה מעמד נשגב ואלוקי, הוא בא לאחרי ניסי יציאת מצרים, ה' נתן תורה לעמו ישראל. אך בני ישראל לא קיבלו לא קלטו את ה"אור" הגבוה, 40 יום אחרי רצו לעשות עגל…

מצב בני ישראל בפורים לא היה זוהר כמו יציאת מצרים ומתן תורה. "אכתי עבדי אחשוורוש אנן", נמצאים בגלות מדי…

אך דווקא מתוך החושך הנורא ששלט אז, קלטו בני ישראל, הם קיבלו את התורה בפנימיות.

אפשר לסכם זאת כך:

בחג השבועות היה "מתן תורה" מאת ה'.

פורים הוא "קבלת התורה" ע"י בני ישראל.

התוס' שואלים:

למה ה' "כפה עליהם הר כגיגית" במעמד הר סיני, הרי בני ישראל אמרו "נעשה ונשמע"?

אחד התירוצים בענין שהם קיבלו רק תורה שבכתב, וה' כפה אותם לקבל תורה שבעל פה. וכך היה הדבר עד פורים "והדר קבלוה בימי אחשוורוש" אז - בפורים - היתה "קבלת התורה" מאהבה.

מה היה בפורים שגרם לבני ישראל לקבל ולקלוט את הענין?

"גוף היהודי נדמה בחומריותו לגופי אומות העולם", כאשר "נהנו מסעדותו של אותו רשע" הדימיון הלך והתרחב.

כרגע נשאלת השאלה מה ההבדל בין היהודי לגוי?

כאשר המן רוצה "להשמיד להרוג ולאבד… " למה שלא יצליח?

נעשה גורל כדי לדעת מי לחיים ומי למוות. הגורל מבטא את הדימיון בין שני הצדדים, והנה הגורל משחק לו לאותו רשע.

אכן, אין סיבה חיצונית להצלת עם ישראל שהחליטו ליהנות מסעודתו של אותו רשע והשתחוו לצלם בימי נבוכדנצר…

אך אז התגלה הקשר העצמי בין ה"אבא" בשמים ל"בן" בני ישראל, ולמרות הכל "נהפוך הוא".

הקשר הזה הוא כ"כ עמוק וכ"כ נסתר, עד שגם כאשר אין שום סממן חיצוני, הוא קיים.

לכן - אומר הרבי מליובאוויטש - נקרא שמה "מגילת אסתר" שענינה לגלות את ההסתר.

זהו בדיוק אופי הנס של המגילה, בחיצוניות אין שום נס, אך היהודי מתבונן ומגלה שגם כאשר אין שום נס, יש בורא שמנהל הכל מלמעלה.

זהו ענין התחפושת - כפי שביארו גדולי החסידות - גם כאשר היהודי נדמה לגוי, נקבל אותו באהבה רבה.

כאשר אוהבים ילד ברמה כזו, לא משנה מה יהיה אתה בן אהוב שלי, אז יקלוט הילד - כאן הוא ביתי.

כביכול הקב"ה גם התחפש בתוך המגילה, לא נזכר שמו, לא רואים אותו באופן גלוי. מתחיל להיות מסוכן, גזרו גזירת השמדה על כל העם היהודי, הלחץ גואה, הילד בלחץ היכן אביו? "ויזעק זעקה גדולה ומרה" וא ברגע האחרון העסק מתהפך, האבא מוריד את המסיכה… ליתר דיוק: הבן מוריד את המסיכה מן האבא, היהודי קולט שכל הטבע שהתרחש למול עיניו זה לא עוד פרק היסטוריה אלא מהלך אלוקי מובהק.

כאשר עם ישראל קלט שה' איתו בכל מצב, אז הוא קלט שהתורה היא חייו. הקליטה הפנימית הזו הובילה ל"קבלת התורה" "תורה שבעל פה" "תורה אורה" תורה שנכנסת בתוך השכל וההיגיון ובתוך הטבע ובתוך הגוף הגשמי הטבע והחומרי - באופן פנימי.

ובזכות מי קלטו בני ישראל את הענין הנפלא הזה?

בזכות "מרדכי בדורו כמשה בדורו".

בשבת נקרא פרשת תצוה "ואתה תצוה את בני ישראל".

פסוק זה מבארו הרבי מליובאוויטש באופן נפלא:

"תצוה"מלשון "צותא" וחיבור, "ואתה" היינו משה, "תצוה" היינו תחבר, "את בני ישראל".

משה הוא הוא המחבר את בני ישראל שיהיו בקשר פנימי עם הקב"ה.

לע"נ אבי מורי, ר' אליהו ב"ר אשר, הריני כפרת משכבו.

לתגובות והארות:
misraeli770@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 08:41

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן על פרשת מצורע • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'מצורע' • צפו 

כיכר השבת | 18.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

שאלות בפרשה

'מצורע' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת מצורע

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לִשְׁמֹר אֶת הַפֶּה וְהַלָּשׁוֹן | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 18.04.24

שבת שלום

זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ | פרשת מצורע - 20.04.2024 

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת השבוע

שבת הגדול, פרשת מצורע, מרור והקשר למלחמה והחטופים

כיכר השבת | 18.04.24
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

המיוחדות הרוחנית ששמורה רק ליהודים / עמירן דביר

עמירן דביר | 12.04.24