כיכר השבת

פרק מרתק בהלכות כשרות > האזינו

"אנחנו קונים רק בשר חלק. לדעת מרן, זה כשר ואמיתי"

שיעורו השבועי של נשיא מועצת חכמי התורה, מרן הרב עובדיה יוסף, הוקדש אתמול להיסטוריה של מערכות הכשרות בארץ ישראל ● הרב עובדיה גילה כיצד נולד ההכשר "חלק": "האשכנזים הקלו בשחיטה, הספרדים החמירו וכך נהיה חותם "כשר" וחותם "חלק" ● וגם: כך הוחזרה העטרה ליושנה (ארץ)

115
אברהם הלוי | כיכר השבת | כ"א באדר ב' | 27.03.11
הרב עובדיה יוסף (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)
הרב עובדיה יוסף (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

במהלך שיעורו השבועי של נשיא מועצת חכמי התורה אתמול, המועבר כמדי שבוע לרבבות בלווין וברדיו, תאר מרן הרב עובדיה יוסף את התפתחות מערכת הכשרות בישראל, וחידד את ההבדלים בין כשרות בד"ץ "בית יוסף" למערכות הכשרות האשכנזיות.

"בשנת תר"כ", סיפר הרב עובדיה, "אשכנזי אחד לא היה בירושלים. למה? היה פה איזה מושל גוי שלא נתן רשות להגיע, לא האמין בהם", הסביר הגר"ע. "הם באו מארצות אירופה.

"אחר-כך מת המושל הזה, ואז הגיע מושל אחר שהיה ליברלי יותר. הם אמרו לו ´אנחנו יהודים´. בשלב הזה, החלו להתיישב גם אשכנזים. קודם לכן היה 100 אחוז ספרדים.

"אחרי שהם באו, רצו לשחוט את הבהמות כפי דרכם. באים הגויים בעלי הבהמות מביאים את הבהמות שלהם נותנים לשוחט ושוחט".

"אמרו אלה הערבים: ´למה נלך אצל החכם הספרדי הזה? כל דבר אומר - טרף טרף, אלה הכל כשר´.

"וכך, נשארו השוחטים הספרדים בלי עבודה, בגלל שכולם הלכו אצל האשכנזים. באו אצל הרב הראשי הרשל"צ רבי יעקב שאול אלישר, הוא היה הרב הראשי אז, וסיפרו לו: ´נשארנו בלי עבודה, כולם הלכו אצל האשכנזים, כי הם מקלים´.

כך נולד ההכשר החלק

"אמר להם: אי אפשר למחות בידם, כך היה מנהג העיר שלהם, אני לא יכול לאסור עליהם. אבל תעשו ככה: שתי חותמות, חותם אחד שיהיה ´חלק´, חותם אחד ´כשר´, כשאתם תשחטו גם אתם תעשו כמו שהם עשו. אם זה לא נקי לגמרי - חותמת ´כשר´, תעשו, תתנו את זה לאשכנזים ואתם תשחטו תכתבו ´חלק´, שזה כשר לדעת מרן.

"שהספרדים יקנו חלק. ויכריזו בבתי הכנסת הספרדים: ´יקנו רק בשר חלק כי כשר זה לא כשר´. אשכנזים יאכלו כשר".

הגר"ע סיכם את הפרק ההיסטורי המרתק: "במשך הזמן, זה נשכח. אבל ברוך ה´, לפני חמישים שנה - לאט לאט גם הספרדים שלנו יודעים את האמת והחלו לקנות רק חלק. רק ספרדי שהוא מטומטם קונה כשר. אבל אנחנו קונים רק בשר חלק. לדעת מרן, זה כשר ואמיתי. זו הכשרות של בית יוסף".

(ההקלטה באדיבות רדיו 2000)

תוכן שאסור לפספס
115 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
40
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרב בן נאים מפנמה27.03.11
שלח אלינו את כל הבדיחות שלך
בזוקה27.03.11
39
בכדי לברר עובדות, צריך עדות ממקור ראשון ואין להסתמך על שמועות שמפריחים יחצנ"ים של צד זה או אחר. בירושלים ישנו ת"ח גדול, שאינו מכניס לפיו דבר שלא עשה בידיו. הוא הולך מדי תקופה למשחטה ושוחט בעצמו כמות קטנה, לו ולמשפחתו. במהלך שהייתו במקום, הוא מבחין בעבודתם של כל וועדי הכשרות. שאלתי אותו באופן אישי
מסיר המסכות27.03.11
38
בכדי לברר עובדות, צריך עדות ממקור ראשון ואין להסתמך על שמועות שמפריחים יחצנ"ים של צד זה או אחר. בירושלים ישנו ת"ח גדול, שאינו מכניס לפיו דבר שלא עשה בידיו. הוא הולך מדי תקופה למשחטה ושוחט בעצמו כמות קטנה, לו ולמשפחתו. במהלך שהייתו במקום, הוא מבחין בעבודתם של כל וועדי הכשרות. שאלתי אותו באופן אישי
מסיר המסכות27.03.11

הצגת כל התגובות

37
יש לי חבר שאבא שלו היה שוחט שם והוא מרוקאי חאנ'ז ואבא שלו מחמיר ולא אוכל בית יוסף אז באמת למי שמחמיר לא לאכול
המלך דודי10.05.12
36
למה אינם מפרסמים כל שנה את המאזן הכספי, הכנסות הוצאות ורווחים? כי אז היו מגלים את הרווחים העצומים שעושים על חשבון החסידים התמימים העניים שמשלמים עשרות אחוזים יותר לבשר כדי למלא אמתחות הרבנים כסף כאשר יוכלון שאת.
דן סגל27.03.11
35
הרב דיבר על שחיטה ע"פ הוראות מרן הבית יוסף ולא על בד"ץ בית יוסף. תתקנו את זה. זה מביך.
דני27.03.11
34
אבל לפחות אני לא נכשל בטרפות של בד"צ בית יוסף....
ספרדי גאה27.03.11
אין גבול לטימטום ! מסתבר שאתה ספרדי מטומטם = תרתי משמע !!!
ברקת27.03.11
שנאמר: ונטמתם בם ט' (בפתח)
חיים27.03.11
במה אתה גאה? בזה שאתה משפיל את עצמך? תפסיק עם רגשי הנחיתות שלך, תבדוק פעם אחת את הדברים, ותרים קצת את הראש שלך! הימים השתנו!
מיכאל27.03.11
להם.
בן דוד27.03.11
עם הארץ שכמוך, האם היית במשחטות וגילית שם טרפות, מי התיר לך להוציא שם רע ולעבור על איסורי לשון הרע ורכילות, מטומטם אמיתי
יצחק בן נתן27.03.11
הגאון הרב בן נעים שליט'א שאינו מתכופף למר משה יוסף... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ספרדי גאה27.03.11
בלי שכל אולי עם שכל של אפיקורס!!!!!!!!!!!
רחמים27.03.11
33
רבני ספרד דאז כגון הרב אלישר היו ספרדים טהורים, שברחו לארץ בגירוש ספרד. רבנים "ספרדים" עליהם מדבר הרב עובדיה, הם רבנים מזרחיים יוצאי מדינות ערב. אין בש"ס רב ס"ט אחד, והמרחק מרבני ספרד לרבני ש"ס, כמרחק מזרח ממערב תרתי משמע.
ינון27.03.11
32
הרב משאש פוסק למרוקאים שהם יכולים לאכול כשר וכך נהגו במרוקו
מאור27.01.12
31
אל תעבדו עלינו עם הסיפורי סבתא שלכם!
רז27.03.11
אל תאכל עטרה, אתה לא ראוי לזה!
פיני28.03.11
30
כשרות מה היא.!!!
חיים27.03.11
29
לא לחינם מותג הכשרות "עטרה" נפוץ כ"כ בריכוזים החרדים . בואו ל"יש" גב"ש ,רמת אשכול ,רמי לוי , אושר עד , שפע שוק ותראו אברכים עבדקנים ליטאים וחסידים קונים בסיטונאות עטרה , יותר זול יותר מהודר ! אמנם עדין רובם מסתירים את הענין תחת הטיטולים וחבילות נייר הטואלט שבעגלה , אבל גם בריכוזים אשכנזים מובהקים עט
אייזיק רוט27.03.11
28
תנא דבי רבי ישמעאל: עבירה מטמטמת לבו של אדם, שנאמר: "אל תשקצו את נפשתיכם בכל השרץ השורץ ולא תטמאו בהם וְנִטְמֵתֶם בָּם", אל תקרי ונטמאתם - אלא ונטַמתם (יומא ל"ט ע"א)
שלמה27.03.11
מי אתה שתדבר על מרן מאור ישראל לאורו נלך ובקולו נשמע עפר ועפר להגיב לדבריו, לדבריו מי אתה שתמחה על דבריו !!! נ.ב. כנססססססס!!!
מ28.03.11
27
התעמרות בציבור בשל פלפול הכשרי נדרש ככל שיהיה יש ,שתגרע מאהבת ישראל ותכביד על אהבת התורה. אל יצא שכרו של ה"חלק" נפסד במשמעותה של תורה.
מ.נוקב15.08.11
26
עטרה .מה המחלוקות .מי שלא שייך למר"ן .יכול לאכול מה שהוא רוצה .מה לא מובן.זה שאחד אומר על עטרה כך או אחרת .זה משנה זה יאמת או לא .אז אמר .נו עוד אמרו המון. מי שרוצה מלחמות יכל למצוא בכל מקום.מר"ן אמר כך .אז זה מה שנעשה. וכל השאר שאר ירקות רקובים בתך פראק .
דודי27.03.11
25
שבד"ץ בית יוסף זה נבילות וטריפות.... כנראה הגר"י בן נאים יותר מעודכן
יוסף27.03.11
24
%
יוסף הספרדי27.03.11
23
כידוע לי הרב משאש הוא ספרדי והוא כתב שבמרוקו נהגו לאכול בשר כשר מי שרוצה יכול לבדוק את העניין בפולמוס פאס
מאור27.01.12
22
שמעו שמוע אלי ואכלו טוב ותתענג בדשן נפשכם! הטו אזנכם ולכו אלי שמעו ותחי נפשכם!
שלמה27.03.11
21
מדבר בשם המון משפחות, זה המחיר... מה???? בגלל שהמשגיח בודק את העוף עוד שנייה יותר, המחיר קופץ בכמה שקלים לקילו?????????????? ע לאכול רק כשר ולא ל"פרנס" אנשים בכסף חלק לכיס.. וד"ל
משפחות מרובות27.03.11
תאכל טרף כיזה הכי זול ??? אז תחלל שבת תהיה חופשי הכי זול הכי כיף ??? נ.ב. איך אתתתתתתה מדבר בשם הרבבבבבבה משפחותתתתת ????
מ28.03.11
20
עדיף לקנות "חלק" מספרדים.מאשר אצל אשכנזים שאצלהם זה רק חומרא ויכולים להקל בזה, משאין כן אצל הספרדים אם זה לא "חלק" זה טרף.
ישראל27.03.11
19
הרב דיבר על פיסקי מרן הרב קארו ולא על ההכשר ב''י...וההבדל מובן.ולכן אברכים שמקפידים על כשרות לא אןכלים הכשר ב''י שאין בו שום פיקוח על השיווק ,מחליפים שקיות משומשות ,נמכרים בתפזורת פתוחה.והשוחטים רובם ככולם קלי דעת שאף מערכת כשרות לא רצו להעסיק אותם.דרך אגב כל ועדי הכשרויות החרדיות מקפידים על השחיטה
יוסף הספרדי27.03.11
כנס לאישפוז דחוף
מ28.03.11
18
כשרות מהודרת וחזקה! עזבו דיבורים...לכו למשחטות שלהם ואז בא נראה מה תגידו???
אוריע27.03.11
נשחטת בחוץ לארץ ע"י שוחטים של הרבנות הראשית. ובארץ מכניסים הבשר לשקיות עם השם בית יוסף.
ינון27.03.11
מה יצא לך מזה, למה אתה חוזר על שטויות שכבר הובררו עשרות פעמים בכל הבד"צים. הרי כל העולם יודע שצוותי השחיטה שיוצאים לחו"ל הם צוותים שנבחרים בקפידה ע"י רבני הבד"צ. רק מה לעשות אנו במדינה שהחוק מחייב שהצוות יהיה גם של הרבנות כי רשום על כל תווית ובאישור הרה"ר לישראל, אז כמו בכל הבד"צים הצוות רשום גם ברב
פיני27.03.11
עוד אחד שלא יודע כלום
רון 27.03.11
שוב? יש לך משהו ענייני להגיד או רק ללכלך? עניתי מתוך ידיעה דברים עניינים, כבד את עצמך ורשום דברים עניינים! או ש...
פיני27.03.11
פשוט הגבת לפני וזה נראה כך
רון 27.03.11
פשוט כואב לי הבערות של האנשים
פיני27.03.11
וככה נוצרות בעיות...חוסר הבנה ...סוג של בלבלה !
ברקת27.03.11
יוצאים צוותות שלמים לחו"ל , כל בד"צ והצוות שלו . שוחטים כולם כמה ימים...ואח"כ כל אחד מכניס לשקיות שלו . אפשר לראות גם כשרויות של רבנות חלק בית יוסף עם אותו תאריך שחיטה של בד"צים אחרים . אני יודעת גם שיש רבנים שאתה מתקשר אליהם , ונותן להם מספר סידורי , והוא אומר לך אם זה מאותו שחיטה . הפואינטה שזה
ברקת27.03.11
מי לא זוכר שבני ברק כולה יצאה לרחוב להגעיל כלים עוד בתקופת הקצביות אחר שהתברר שבעל החנות הדור בזקן ארוך פאות מאחרי האוזנים. הכשיל במודע תמורת בצע כסף והאכיל טריפות את תושבי בניברק ויצאה הוראה שכולם חייבים להגעיל את כליהם . אולי זה היה אבא של ינון . לא מזמן היה סיפור כזה במונסי שבנויורק שוב אשכנזי
raz200027.03.11
17
מה הפירוש ועשית ככול אשר יורוך??? אם היום הגר"ע אומר לי לאכול שארית או בד"ץ .אני ישר אוכל . וכיום הגר"ע אומר "עטרה".זה ככול אשר יורוך .!!!
ברוך27.03.11
16
וזו עובדה..!!!!.. כל מי שילך לשם יתפעל, אבא שלי הלך לשם ופשוט נדהם הכל בהכשר ובקדושה..שלא תמצאו במקום אחר.. אז כל מי שמערער עכ' הוא בור ועם הארץ..!!!!!.. הרב עובדיה הוא רב ענק..!!!...ואין עליו..!!.. שיזכה לאריכות ימים ובריאות איתנה..!אמן..!
אלעד27.03.11
15
כותרת זאת נאמנה יותר לדברי הרב שדיבר על הב''י ולא על ההכשר שגם לרב ידוע רמתו הנמוכה....!!!!!!!!!!!!!!
הצנזור27.03.11
14
כי הכל שם רק לזכות את הרבים ולשם שמים, כל הכסף מחולק לצדקה ולנקקים! בדוק!
ויצמן27.03.11
מערכת כשרות המחזיקה מעל 50 מפקחים! בדוק! (רק משכורת לכל אחד, פלאפון, נסיעות/רכב) כמובן לא כולל את מאות המשגיחים וצוותי השחיטה בארץ ובחו"ל. וכולם יר"ש ת"ח ומומחים שכל חטאם בספרדיותם ולכן לא היו מקבלים עבודה אצל "האחרים"... כן צדקה וחסד להמונים, וכשרות למהדרין, כי הם עובדים עם כל הנשמה!
ציקי28.03.11
13
ככה צריך יש אנשים שהם פשוט מטומטמים מפני שהם מפחדים שיראו אותם קונים בית יוסף...והספרדי הגאה הוא אשכנזי אפיקורס ורשע שיוצא נגד גדולי ישראל כל פעם בשם אחר!!!!!!!!
רחמים27.03.11
12
מה הפירוש ועשית ככול אשר יורוך??? אם היום הגר"ע אומר לי לאכול שארית או בד"ץ .אני ישר אוכל . וכיום הגר"ע אומר "עטרה".זה ככול אשר יורוך .!!!
ברוך27.03.11
11
מרן הגר"י בן נאים שליט"א, ראש ישיבת נחלת משה, התריע על הכשר מפוקפק זה, ואמר שזה נבילות וטריפות ממש. ראו הוזהרתם!
ישי28.03.11
הרב בו נאים מבזה ומעליב את הרב עובדיה וחוץ מזה עובר על איסורי תורה וזכה לכינוי הרב המגרש שגירש את תלמדיו מחתונת חברם בגלל שהכשר היה בדץ''בית יוסף מישהו בכלל סופר אותו מתוכח עם גדול דור מעליב מבזה מי שהו בכלל שאל את דעתו יש לו ההוכחות שזה ''טרף'' האם נשתבשה דעתו שתוקף את הכשרו המצוין של הרב עובדיה
חכם04.05.12
הרב עובדיה, למרבה הצער, זילזל בכל מי שלא חשב כמותו. להלן אוסף התבטאויות מפיו של הרב עובדיה, על גדולי הדור ורבנים שונים: ● על מרן החזון איש זצ"ל: "זה לא חזון איש, זה חזון אשה" (דרשה, מופיעה בדיסקים של מעדני מלך, דיסק 2 שיעור 13). ● על גדול הפוסקים הספרדיים, מרן הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל: "עשה עצמו
דניאל12.11.14
אני מוחה בך על מה שרשמת נגד הרב עובדיה ולא הוסיף עוד לענות גם אם תרשום כי אני לא חוזר לתגובות שלך הרב עובדיה צדיק וקדוש ואין לך רשות לדבר כך עליו תתבייש ואם לא תחזור בתשובה על הביזוי שרשמת מחכה לך בעיות בעולם הה ובעולם הבא על זה שאתה יוצא על תלמיד חכם עצוםשהלוואי והיה לנו אחוז אחד מכל מה שידע
כבוד תלמיד חכם28.04.20
10
כשרות מה היא.!!!
חיים27.03.11
9
כשוחט ותיק בחו''ל כל השחיטות של המהדרין בחו''ל הם לפי פיסקי השו''ע למרן הב''י(לא הכשר ב''י) פעם אחת בלבד נסעתי גם לשחיטה של הכשר ב''י ויותר לא אעשה זאת ה' ישמור מה שראיתי בשחיטה שם ...והוא רחום יכפר עוון
שוחט בחו''ל27.03.11
8
איפא הכתבה על החילול שבת של אל-על ??? זכות הציבור לדעת את האמת !!! ואל תצנזרו אותי !!!
חרדי שפוי וחרד27.03.11
7
אומנם הכותרת קצת קשה, אך כל אדם המבין והיודע דבר או חצי דבר בכשרות ובהלכות שחיטה יזדהה עם הכותרת. בתור שוחט שנים בכמה מערכות כשרות ויוצא לנו לפגוש צוותות של כשרויות נוספות, אני נהנה לפגוש את החברה של בית יוסף, יר"ש ומקצועיים, מבינים ויודעים.... גם אני אוכל מהשחיטה הזו! (ואין בי חשש קטניות).
מנדל27.03.11
6
עטרה .מה המחלוקות .מי שלא שייך למר"ן .יכול לאכול מה שהוא רוצה .מה לא מובן.זה שאחד אומר על עטרה כך או אחרת .זה משנה זה יאמת או לא .אז אמר .נו עוד אמרו המון. מי שרוצה מלחמות יכל למצוא בכל מקום.מר"ן אמר כך .אז זה מה שנעשה. וכל השאר שאר ירקות רקובים בתך פראק .
דודי27.03.11
5
יללה די נמאס!
שושי27.03.11
על מה שצריך למחות מוחים כמו שמוחים ביפו על חילולי הקברים.. כך גם צריך למחות ב.......
מ28.03.11
4
מלך אין מה להוסיף !!!
ברקת27.03.11
3
ואם, כדאי לקרוא!
חסיד שותה28.03.11
2
ההבדל הענק בין הציבורים
נחום תקום27.03.11
1
מס' פעמים כבר כתבתי שכל אחד ילמד לשחוט יקבל"קבלה" [הסמכה]ויאכל משחיטת ידו.
שו"ב27.03.11
אולי גם יעניין אותך
שיעורי הרב עובדיה יוסף

הפינה של מרן: עשיית אוהל בשבת

ישי כהן | 22.07.21

יביע אומר

הפינה של מרן: איסור תחומין בשבת

ישי כהן | 01.07.21

יביע אומר

הפינה של מרן: הפסק לדברים שבקדושה בשעת התפילה

ישי כהן | 24.06.21

יביע אומר

הפינה של מרן: אין קידוש אלא במקום סעודה

כיכר השבת | 20.06.21

יביע אומר

הפינה של מרן: צידת חרקים בשבת

כיכר השבת | 17.06.21
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

ראש חודש

"מִשֶּׁנִּכְנַס אַדָּר מַרְבִּים בְּשִׂמְחָה"; מרן מסביר. צפו

ישי כהן | 05.02.19

יביע אומר

הפינה של מרן: מלאכה שאין צריך לגופה

ישי כהן | 10.06.18

יביע אומר

הפינה של מרן: ספר תורה ותפילין שנפלו

ישי כהן | 08.06.18

יביע אומר

הפינה של מרן: תיקון כלי ביום שבת

ישי כהן | 06.06.18
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

יביע אומר

הפינה של מרן: חימום מאכלים בשבת

ישי כהן | 05.06.18

יביע אומר

הפינה של מרן: הפסקה בברכות בין תפילין של יד לתפילין של ראש

ישי כהן | 04.06.18

יביע אומר

הפינה של מרן: דיני הפסק בין הנחת תפילין של יד לשל ראש

ישי כהן | 03.06.18

יביע אומר

הפינה של מרן: דין שעון שבת

ישי כהן | 01.06.18
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

יביע אומר

הפינה של מרן: דיני תפילין בפרטות

ישי כהן | 31.05.18

יביע אומר

הפינה של מרן: דין קיפול הטלית בשבת

ישי כהן | 30.05.18

יביע אומר

הפינה של מרן: עיקר מצוות טלית קטן היא מתחת לבגדיו

ישי כהן | 29.05.18

יביע אומר

הפינה של מרן: הפסקה בברכות בין תפילין של יד לתפילין של ראש

ישי כהן | 28.05.18
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

יביע אומר

הפינה של מרן: התכלת בציצית וכיצד סדר עשיית הציציות

ישי כהן | 27.05.18

יביע אומר

הפינה של מרן: סחיטת משקין בשבת

ישי כהן | 25.05.18

יביע אומר

הפינה של מרן: מלאכת כיבוי בשבת

ישי כהן | 24.05.18