כיכר השבת

"מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה', תִּטְהָרוּ"

חילונים, ושומרים כיפור: "אם לא כופים אנחנו מתחברים"

ערב יום כיפור: כתב "כיכר השבת" בדק מדוע ידוענים ואזרחים הנוהגים בכל ימי השנה באורח חיים חילוני, מתחברים ליום הכיפורים. בין שומרי היום הקדוש: זמרים חילונים, ואפילו, לא תאמינו, מובילי מאבקים בנושאי דת, דוגמת איש 'ישראל חופשית': "הציבור הישראלי שומר כיפור מתוך אהבה, לא מתוך כפייה" (יום כיפור)

16
אפי ליברמן | כיכר השבת | ח' בתשרי | 12.09.13
חילונים, ושומרים כיפור: "אם לא כופים אנחנו מתחברים"
(צילומים: יח"צ, פלאש 90)

יום כיפור הפך מזמן ליום שעליו אין כמעט מחלוקת בין חילונים לבין חובשי כיפות. לפתע, כולם אחים - כולם מבקשים סליחה זה מזה. המחלוקות בנושאי דת ומדינה אינם בר-קיימא מכניסת עד סיום הצום.

מעבר לשמירת המסורת היהודית, יום כיפור עבור אלו שלא שומרים אותו, הוא מכונה "יום הבלי". המועדונים המסעדות והצרכניות לא פותחים את שעריהם. ומי בכלל מדבר על מוסיקה כשרוב הזמרים מנותקים מהסלולארי ומחוברים למחזור בבית הכנסת?

אחד מאותם זמרים שנוהגים כך הוא קובי פרץ, זמר ישראלי חילוני מוכר: "ודאי שאני שומר יום כיפור, כך אני נהגתי מאז ומתמיד". הוא אומר בשיחה עם "כיכר השבת".

"כל עם ישראל הם חילונים וכל עם ישראל הם חרדים, כל העניין של לשמור את היום הזה הוא עניין של אמונה, כל אחד בדרך שלו. כך גדלתי וחונכתי. גדלתי בבית מסורתי שבו שומרים שבת ויום כיפור. ואני מניח תפילין בכל בוקר".

מלבד יום כיפור, פרץ נוהג ללכת מידי ערב לאמירת סליחות ברוב עם. השבוע ניתן היה לראות אותו בבית הכנסת במגדלי משה אביב ברמת גן. "השתתפתי בסליחות ושמרתי את חג ראש השנה" הוא מספר.

הזמר המזרחי, לא חושש שחלק מחבריו לתעשייה רואים באופן מוזר את עניין שמירת החגים כשמדובר באדם המקיים אורח חיים חילוני, "כל אחד יכול לראות את זה בצורה שלו. אני לא חושב מה הצד השני יחשוב עלי, אלא מה שמעניין אותי זה מה שאני אמור לעשות. טוב לי עם זה שאני מקיים את המצוות האלה".

פרץ לא הזמר המזרחי היחיד ששומר על חלק מהמורשת היהודית, לצידו נמצא הזמר מאור אדרי, הצעיר ממנו ב-14 שנה. "כמובן שאני שומר את יום כיפור". הוא אומר בהתרגשות בשיחה עם "כיכר השבת".

"אני משתדל לקיים את כל המצוות האפשריות" הוא אומר ומסביר את הקשר שלו לדת, "גדלתי כך מילדות וראיתי שכל משפחתי נוהגת כך. אני יודע שהקדוש ברוך רוצה שנצום, ואני הקטן מאמין בבורא עולם".

בניגוד לפרץ, לאדרי קל יותר מבחינת ההסתכלות מצד הסובבים אותו, "כל חבריי החילונים שומרים את יום כיפור ומשתדלים להניח תפילין בכל בוקר, זה לא משהו מוזר. אנחנו לא מהחילונים המתנגדים לשמירת יום כיפור ויום שבת, ההפך".

ומה עם קבלה לעתיד? "אני לא שומר ראש השנה, אני לא צדיק גדול אבל בעזרת ד' שאתחתן ואקים בית, אני מתחייב לשמור את כל החגים". הוא מפתיע.

שומרים ומתחברים, בגלל שאין כפייה

אתם זוכרים אותו בעקבות לא מעט מאבקים שהוגדרו נגד הדת, במאבקים נגד איסור תחבורה ציבורית בשבת הוא תמיד נמצא בפרונט. אבל ביום כיפור תמצאו אותו כאחד האדם - חובש כיפה ומתפלל בבית-הכנסת. קוראים לו מיקי גיצין מנכ"ל תנועת 'ישראל חופשית' שמצהיר נחרצות: "בוודאי שאני שומר".

"יום וכיפור וראש השנה ומועדים נוספים הם חלק מהדרך שלי כיהודי, כישראלי, להתחבר למורשת ארוכת השנים, אבל מתוך בחירה - מתוך הזדהות".

יש לו הסבר מדוע לא מעט חילונים משתדלים לשמור דווקא את יום כיפור, "מעניין לדעת שיום כיפור הוא אחד הימים היחידים בשנה שלא קבועים בחוק אלא הציבור הישראלי שומר אותו מתוך אהבה ואהדה". לצד ההסבר הוא מביע תמיהה למה רק ביום הזה אין "כפייה" כלשונו, "תאר לעצמך ששאר הנושאים היו מגיעים מתוך בחירה ולא מתוך כפייה? העולם היה נראה הרבה יותר יפה".

"הסיבה היא שהמשמעות של היום הזה והחיבור של היום הזה, הוא חלק ממי שאנחנו – חלק מהתרבות של החברה הישראלית. בוודאי כשלא מחייבים אותך ולא בודקים אותך בציציות, זה יוצר סיטואציה שבה מתוך תהליך שאתה עובר עם עצמך, אתה מתחבר הרבה יותר, ללא ספק".

את יום כיפור הוא לא שומר רק בשנים האחרונות אלא נוהג כך כבר בהיותו נער, "מאז שהייתי ילד בגיל 11 גדלתי בשכונה מסורתית במועצה האזורית אזור, לא הרגשתי מוזר כששמרתי. זה לא מוזר לצום בחברה הישראלית, בשונה מהסיטואציה שבה הייתי שומר שבת שאז חבריי החילונים היו מסתכלים עלי באופן מוזר".

ומה עם הסביבה? "ההורים שומרים, וכך חלק מחבריי. אך ישנם כמה חברים מהמעגל הפחות קרוב אלי שאינם שומרים את יום הכיפורים, אבל הם מכבדים אותי".

הרב מיכאל מלכיאור יו"ר ארגון 'ביחד' העוסק בקירוב חילונים לשמירת החגים, מסביר מה הוביל אותו לפעול בכל כוחו כדי שחילונים ישתתפו בתפילות יום הכיפורים: "כשהייתי ילד חייתי בתחושה שיום כיפור הוא יום שכולם מגיעים לבית-הכנסת, בעיקר אותם אנשים שידעתי שבסיום תפילת נעילה, לא נראה אותם עד תפילת כל נדרי בשנה הבאה".

כל זה היה כשהתגורר בארה"ב, אבל כשעלה לארץ הוא החליט למנף את הפעילות הקדושה הזו: "כשעליתי לארץ ראיתי שיום כיפור הוא יום שיש קהל רחב חילוני שבשבילו הוא יום זר, הם לא יודעים מה אנחנו רוצים מהם, הם לא מבינים מה צריך לעשות בבית-הכנסת, הם לא דורכים שם"

בשונה מהנתונים בשנים האחרונות לפיהם רוב הציבור שומר את היום הקדוש, הרב מלכיאור מספר כי לפני 14 שנה רוב הציבור כלל לא ידע מהו יום כיפור: "קיימנו מחקר שגילה כי מעל 70% מהאנשים המגדירים את עצמם חילונים, לא הגיעו לבית-הכנסת לא רק בכל ימות השנה אלא גם ביום כיפור".

"התחלנו לפני כמה שנים להזמין אנשים בכמה מוקדים, הזמנו אנשים למתנ"סים ולקיבוצים, משום שחשבנו תחילה שאדם חילוני יחשוש להגיע לבית הכנסת. שם הצבנו מנחים שהסבירו את כוחה של התפילה, את חשיבותה של התפילה, ובכלל את ההסבר של תפילת יום הדין. וראינו שיש צימאון גדול".

השנה, ישנה עלייה במספר האנשים המבקשים להשתתף בתפילות המאורגנות על ידי הרב מלכיאור, "עשינו מבצע רחב היקף ומתברר שיש צימאון ענק - אנשים רבים רוצים להגיע ולהשתתף בתפילות ולשמור את הצום".

"עד לפני שבוע היו לנו 231 מוקדים הפרוסים ברחבי הארץ, אבל בשעות אלו אנחנו מקבלים יותר ויותר שיחות טלפון מאנשים שאומרים לנו כי הם הפכו את המועדונים ואת בתי ספר שברשותם לבתי-כנסת. אותם אנשים ביקשו שנארגן להם רבנים שינחו את הימים הללו ויסבירו לבאי המקום את חשיבות היום הקדוש. אפילו המחזורים אזלו".

הרב מסביר את סוד ההצלחה, "אנחנו לא שואלים אנשים מדוע הם מגיעים, אנחנו לא שופטים אף אחד. אפשר לראות שבתפילות משתתפים חילונים לצד דתיים. היום הזה הוא יום מאחד ולכן אנחנו עושים את מרב המאמצים שכולם ישתתפו"

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
חז"ל אמרו שביום כיפור אין יצר הרע .לכן קל יותר לכל יהודי גם אם הוא מלא בעברות להרגיש את קדושת יום כיפור ולשמור אותה .אפילו שמי שמחלל שבת מקבל עונש יותר חמור. בכל זאות אנחנו רואים שמי שמחלל שבת שומר על יום כיפור ...הקב"ה אמר אני יתן יום אחד בשנה שכל יהודי יוכל לשמור אותה בלי שום יצרים ואם הוא חכם הו
רפי03.10.14
9
עדיין לא הצלחנו לקרב בן אדם אחד על ידי שאנחנו כופים את החילונים להתחתן ברבנות, להיקבר דרך החברא קדישא, לא לנסוע בתל אביב בשבת באוטובוס,אדרבא רק מרחקים יותר, הגיע הזמן שנפסיק לכפות על החילונים במסווה של אחריות וערבות, וכך נוריד חלק גדול מההתנגדויות לדת ולחרדים, והיהדות בארץ תפרח פי כמה וכמה
פעיל קירוב12.09.13
8
תורת ישראל היא הציונות האמיתית!!!!
יהודי לא ציוני12.09.13
אף על פי שאני לא מסכים עם הדעות שלך, ה"אנטי ציוניות", הפתעת ממש לטובה עם הפוסט שלך, שמקרב לבבות. יישר כח, ירבו יהודים כמוך ידידי, רק אוסיף, באמירת אגב, שאני מקווה, שעם הזמן גם אחינו הלא ציונים כהגדרתם יבינו שהציונות כמו שהיא היום, היא רק בגדר קליפה, גוף ריק מתוכן, חלול וחילוני, שאנחנו, עם ישראל, צ
-טוביה-16.09.13

הצגת כל התגובות

7
החרדים שגורמים להרחקה-לעשות חשבון כי אין מחילה לזה וייתנו דין וחשבון כי לכל יהודי תוך תוכו יש ניצוץ ובמקום להבעיר אותו להאיר לו פנים לכבד אותו במקום זה מרחיקים אותו , מבזים, ומשפילים אוי ואי
RAFI13.09.13
6
צם ביום כיפור אבל למחרת היום ממשיך עם העבריות שבין אדם למקום ואדם לחברו. נוסעים בשבת,אוכלים טרף ומרמים את מס הכנסה. אבל מה? הם בטוחים שצום יום כיפור מחק להם את כל העברות של שנה שעברה. כאן הדת מפספסת בגדול
יוסי13.09.13
לידיעתך ''חרדי וידען יקר'' יום הכיפורים מכפר על כל אחד וזה כתוב בתורה כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו ולפי דעה בגמרא אפילו בלי תשובה מכפר
קורא13.09.13
כי כברה יש רק עם תשובה
אבל17.09.13
5
החרדים השניאו את הקבה ואת תורתו באירופה ועכשיו על העם אתתם נותנים סולם לגנבים וסכין לרוצחים תמורת בצע כסף עושים מעשי זמירי רוצים שכר פנחס חזל עבדו ולמדו אתם טפילים ועלוקות זאת הסיבה לשואה ונשארתם כך
חילוני חכם13.09.13
כנס לביצה שלך ותפסיק להיות וואקף חחח
שמוליק13.09.13
4
הם מוכנים לעבוד ולשרת בצבא, רק ללא כפייה.
דן סגל13.09.13
3
ממש לא נכון. אגב מתבקש זה בשביל לתרץ את האמונה בה' חסרת המעש בכל השנה של המסורתיים והחילונים שמאמינים. ימי התשובה הם ימים שחוץ מסגולתם המיוחדת הם גם ימים שיש בהם איזה כזב אצל הציבור שלא שומר תורה ומצות, הציבור חושב שכל החטאים מתכפרים לו והוא יכול להמשיך בחטאים לעוד שנה וגם יום פוונציאלי לרכיבת אופני
אמת13.09.13
2
מכיר הרבה יהודים שעלו לארץ ועזבו את הדת דווקא כאן שאלתי אותם מדוע עשו זאת ,אולי בגלל החילונים ?? והתשובה היתה דווקא בגלל החרדים והחילול ' שהם והרבנים גורמים !
עולה מארגנטינה12.09.13
1
כפי שהסביר הרב הגאון בן ציון מוצפי,מחטיאי הרבים אי אפשר לצרפם למניין,ואסור לשמוע את את השירים שלהם.
קצנלסון13.09.13
אולי גם יעניין אותך
ימי סליחות

למה בחב"ד לא אומרים סליחות בעשרת ימי תשובה?

הרב מנחם ישראלי | 20.09.23

"היום הרת עולם": שתי נקודות לראש השנה

הרב מנחם ישראלי | 15.09.23

מאמר מיוחד

מתכון מהיר – להינצל בדין בראש השנה לפי תורת רבי נחמן

ורד שאלתיאל | 08.09.23

ערב יום כיפור

מיוחד: איך מברכים ברכת הבנים ומתי השתרש המנהג?

ארי טננבוים | 04.10.22

טור ליום כיפור

חטאים שלא נסלחים- קורבנות לנצח / הרב בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 04.10.22
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

ערב יום הכיפורים תשפ"ג

"הַשְׁמִיעוּ תְפִלָּתֵנוּ"; שידור חוזר ממעמד הסליחות ברחבת הכותל

כיכר השבת | 03.10.22

ידע יהודי

ראש השנה: בואו ללמוד על מהותו של היום מזווית היסטורית

הרב אליהו שוויכה | 21.09.22

מעשה רקם

יום הכיפורים: הוורט של הגאון רבי קלמן בר

כיכר השבת | 15.09.21

טור לכיפור

שנה חדשה לאיש חדש // הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 15.09.21
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

זווית חסידית

יום כיפור הוא לא רק בעבור מי שחטא • צפו

מענדי קורטס | 15.09.21

מאור ישראל

מה הדבר שהכי צריך לעשות ביום כיפור?

כיכר השבת | 15.09.21

ערב היום הקדוש

יום כיפור • וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 15.09.21

מועד היום

יום הכיפורים עם הרב נחמיה רוטנברג • צפו

כיכר השבת | 15.09.21
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

ערב היום הקדוש

הסוד מאחורי הדרמה ב'כל נדרי' • צפו

כיכר השבת | 14.09.21

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על יום הכיפורים

אריה ברונר | 14.09.21

כיצד מבלבלים את השטן? / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 06.09.21

משעשע

איך נכתיר את המלך? • מיכאל וייגל על ר"ה

מיכאל ויגל | 02.09.21
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

ההקלטה הנדירה

געגועים: האזינו לנוסח הגר"ש שבדרון זצ"ל

כיכר השבת | 18.09.20

מהי מהות ראש השנה? / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 18.09.20

לראש השנה

אחי בא לך לתפוס ראש // הרב בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 18.09.20