כיכר השבת

מפחד מאלול? זה לא מה שחשבת עד היום

שורש החולי הנפשי שלנו - הבריחה מכאב. אנחנו מפחדים מכאבים, נגעלים מנגעים וחרדים לטעות. אנו מושלמים! ומהו שמה השני של אותה מושלמות? ניתוק והתעלמות (יהדות)

2
הרב ישראל אסולין | כיכר השבת | כ"ט באב | 02.09.16
מפחד מאלול? זה לא מה שחשבת עד היום
(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

חודש אלול בשער. חודש רחמים וסליחות. חודש שהמלך בשדה, יורד עד אלינו, מחכה לנו, עם כל האהבה, שנשוב אליו כבר בתשובה.

אבל מה זה, בעצם, 'תשובה'?

תשובה, ברובד הכי פשוט ובסיסי שלה, זה ריפוי.

לחזור בתשובה זה אומר להתרפא. כמו שריפוי הוא החזרת הגוף למצבו הראשוני, המקורי, שלפני החולי והעיוות – כך תשובה היא יציאה מהחולי, חולי הנפש, שנוגס בנו בכל פה, למקום בריא יותר וחי יותר, וחזרה אל עצמי האמתי, בתשובה שלימה.

ואיך עושים תשובה כזאת? איך מתרפאים?

מסביר רבינו: "וְעִקַּר הַתְּשׁוּבָה כְּשֶׁיִּשְׁמַע בִּזְיוֹנוֹ, יִדֹּם וְיִשְׁתֹּק" (ליקוטי מוהר"ן, תורה ו).

מה הקשר בין תשובה לשתיקה? על איזה 'בזיון' מדובר? למה צריך 'לידום ולשתוק'? ואיך כל זה קשור לריפוי?

אז בשביל להבין את עומק הריפוי, צריך להבין קודם כל במה אנחנו חולים.

השורש של החולי הנפשי שלנו הוא הבריחה מכאב. אנחנו מפחדים מכאבים, נגעלים מנגעים, נבהלים מחולשות ומביטוי של רגשות, וחרדים לטעות.

אנחנו? – אנחנו מושלמים!

ומהו שמה השני של אותה מושלמות?

ניתוק והתעלמות.

חליפה מחויטת, עניבה ממותגת, הבעה עניינית ואדישה ובכלל-בכלל לא מרגישה. רגשות? איזה מין דבר מלוכלך זה, רגשות? רכרוכי כזה, טיפשי, מבוזה. בנאדם זה שכבה עבה של מייק-אפ ופלסטיק מתפקד או לומד או מתפלל...

ומה בכל אופן עם הרגשות שלנו? אחרי הכול יש לנו לב, והוא חי ומרגיש ובוכה במסתרים, מדמם מתחת לעניבות של מותגים. לאן הולך כל הכאב הזה? איך הוא מתמודד מול עצמו בקבר שכרינו לו?

אז צריך לדעת שכאב מודחק ומוכחש, כאב שמצטבר ולא מקבל טיפול, הופך לרוע – להתפרצויות זעם סודיות, כאלה שחוץ מבני הבית המבוהלים והקירות, לא משאירות עדים ולא ראיות, ומאפשרות לנו להמשיך בהדחקות; לעוקצנות שנונה, פוגענית ומתחוכמת; וכמובן, להתמכרויות. אנחנו אוכלים במקום לבכות. רואים סרטים במקום לחיות. מתפקדים במקום להיות. ומדמיינים אהבה במקום לחוות אותה מבעד למסכות...

ואפילו לא קולטים, שאנחנו הולכים הפוך.

אנחנו כמו אדם שנכנס לו קוץ לרגל, ובמקום להודות בכאב ולטפל בו, הוא מתחיל ללכת עקום. העיקר לעקוף את הכאב, ולא לחוש. די מהר כבר כלום לא כואב. אבל, הלו, בנאדם! אתה הולך עקום! אתה לא קולט?! לא. הוא לא קולט. פוסע לו בזיגזג ומשכנע את עצמו ואת כולם שככה הולכים. זו השיטה. אין דרך אחרת ואין מוצא. ומי שהולך ישר? הוא כנראה לא מאוזן...

אוי, איזו גלות זאת! גלות שהניתוק נדמה לנו כבריאות. גלות שכל מה שמעניין אותנו זה להקפיא את הלב ולהצליח בחיצוניות. גלות הדעת. גלות הנפש.

בא רבינו אל תוך סוף שנת תשע"ו שלנו ואומר לנו – חביבי, עִקַּר הַתְּשׁוּבָה כְּשֶׁיִּשְׁמַע בִּזְיוֹנוֹ, יִדֹּם וְיִשְׁתֹּק... מבינים, יקרים? בריא זה לא זה שמצטלם יפה; בריא זה דווקא זה המבוזה. זה שמסכים לשמוע את הביזיון שלו. ולהסכים לו. ולידום מולו. ולא לברוח. הוא בדרך לריפוי שלו!

אתה שומע, יהודי יקר? אתה מבין שאתה חולה? אתה רוצה להתרפא?

אז בוא, ודווקא תעמוד מול הביזיונות האלה. מול המקומות שאתה משקר לעצמך, מול האזורים של הדמיונות שאתה מוכר לעצמך, מול הבדידות, מול הייאוש, מול הכעס, מול השבר בזוגיות שלך, מול הסבל שעבר ועובר עליך. תקשיב לעצמך! תכיר במה שעובר עליך! אל תברח לשום מקום, לשום התמכרות, לשום מושלמות, לשום התנתקות.

ואז, מה תרגיש?

אתה תרגיש כאב.

וזה יכאב...

אבל הכאב הזה הוא כאב קדוש של ריפוי. כאב שלאט לאט ילבש צורה של תקווה וצבע של רצון. כאב שימלא בך מכלים של דלק שיסייעו לך להתחיל לחיות.

ההסכמה עם הכאבים שלנו, עם העלבון, הבדידות, הכעס או הייאוש, שאנו חווים בתוכנו לעיתים כה קרובות, היא הסכמה עם האנושיות שבנו, עם החולשה. וכאשר אתה מכיר בקטנות שלך ומבין שאתה חייב עזרה, אתה מפנה בתוכך מקום לקדוש ברוך הוא להיכנס ולרפא, ולאהוב; התפילות שלך מתחילות לבעור, הכוחות האמתיים מתחילים להתגלות, והשמחה נהיית פשוטה ועמוקה.

אז עם אלול והשופר ו'דודי' ששולח עד אליך עזרה ורחמים וסליחה, תהיה גבר וצא לדרך הזאת, שהיא עיקר התשובה.

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
2
מאמר מדהים!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רינה04.09.16
1
מחזק מאוד, אשמח אם הרב ייתן דוגמאות מחיי היום יום.
חיה03.09.16
אולי גם יעניין אותך
ימי סליחות

למה בחב"ד לא אומרים סליחות בעשרת ימי תשובה?

הרב מנחם ישראלי | 20.09.23

"היום הרת עולם": שתי נקודות לראש השנה

הרב מנחם ישראלי | 15.09.23

מאמר מיוחד

מתכון מהיר – להינצל בדין בראש השנה לפי תורת רבי נחמן

ורד שאלתיאל | 08.09.23

ערב יום כיפור

מיוחד: איך מברכים ברכת הבנים ומתי השתרש המנהג?

ארי טננבוים | 04.10.22

טור ליום כיפור

חטאים שלא נסלחים- קורבנות לנצח / הרב בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 04.10.22
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

ערב יום הכיפורים תשפ"ג

"הַשְׁמִיעוּ תְפִלָּתֵנוּ"; שידור חוזר ממעמד הסליחות ברחבת הכותל

כיכר השבת | 03.10.22

ידע יהודי

ראש השנה: בואו ללמוד על מהותו של היום מזווית היסטורית

הרב אליהו שוויכה | 21.09.22

מעשה רקם

יום הכיפורים: הוורט של הגאון רבי קלמן בר

כיכר השבת | 15.09.21

טור לכיפור

שנה חדשה לאיש חדש // הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 15.09.21
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

זווית חסידית

יום כיפור הוא לא רק בעבור מי שחטא • צפו

מענדי קורטס | 15.09.21

מאור ישראל

מה הדבר שהכי צריך לעשות ביום כיפור?

כיכר השבת | 15.09.21

ערב היום הקדוש

יום כיפור • וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 15.09.21

מועד היום

יום הכיפורים עם הרב נחמיה רוטנברג • צפו

כיכר השבת | 15.09.21
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

ערב היום הקדוש

הסוד מאחורי הדרמה ב'כל נדרי' • צפו

כיכר השבת | 14.09.21

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על יום הכיפורים

אריה ברונר | 14.09.21

כיצד מבלבלים את השטן? / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 06.09.21

משעשע

איך נכתיר את המלך? • מיכאל וייגל על ר"ה

מיכאל ויגל | 02.09.21
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

ההקלטה הנדירה

געגועים: האזינו לנוסח הגר"ש שבדרון זצ"ל

כיכר השבת | 18.09.20

מהי מהות ראש השנה? / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 18.09.20

לראש השנה

אחי בא לך לתפוס ראש // הרב בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 18.09.20