כיכר השבת

13 שאלות בסיסיות

מדריך לסטודנט החרדי: כך לא תהפוך לעוד אחד מאלפי הנושרים מהאקדמיה

אמש נפתחה שנת הלימודים האקדמית, אותה התחילו אלפי חרדים, אולם רבים מהם עשויים לעזוב בקרוב את הלימודים. בזמן שציירו לכם את האקדמיה בוורוד, נתוני הנשירה ממשיכים להיות מוסתרים על ידי המוסדות להשכלה גבוהה, וכן, הסיכוי שלכם להפוך לחלק מהסטטיסטיקה גבוה מאוד. כך תפחיתו את הסיכויים לנשירה (לימודים)

26
משה פריגן | כיכר השבת | ל' בתשרי | 01.11.16
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

אמש (שני) צעדו - בהיתר רבותיהם - כארבעת אלפים סטודנטים חרדים (גברים) לאקדמיה. חלקם ילמדו במכללות חרדיות וחלקם בקמפוסים נפרדים שע"י מוסדות אקדמים ידועים כמכללות ואוניברסיטאות שונות. המקצועות המובילים, בסדר יורד, הם משפטים, מדעי החברה לסוגיהם, מינהל עסקים ומדעי המחשב, כאשר כמות הגברים שיילכו ללימודי מדעי ההנדסה, רפואה ומקצועות מדוייקים אחרים הינה נמוכה וכמעט בלתי נספרת. למותר לציין, כי רובם ככולם יצטרכו לעבור מכינה קדם אקדמית שבה ישלימו את מקצועות האנגלית, מתמטיקה ועברית ולעיתים גם פיזיקה.

עוד בחרדים:

ניתן לדבר רבות על חלקה של המדינה בעניין, על האווירה הציבורית שגרמה להאטה בכניסת סטודנטים חדשים לאחר גזרות לפיד וכהנה וכהנה, אך דומה שהנקודה הכואבת ביותר הינה הנשירה הבלתי פרופורציונלית ממסלולי הלימוד שדווקא כן הותאמו לחרדים. שיעורי הנשירה נכון לשנה האחרונה (2016) היו 51% מהאקדמיה ו30% מהמכינות הקדם אקדמיות.

אמנם נכון, שנים רבות של לימוד גמרא בעיון מחדדות את המוח וגורמות לו להבין נושאים מורכבים, אך מנגד ישנם נושאים שחייבים להכיר ולשים לב אליהם - הכרות מעמיקה עימם תימנע נשירה ושברון לב.

סטודנטים חרדים. ארכיון (צילום: מכללת מבחר)

בכתבה שפורסמה בעיתון "הארץ" נשאלו ראשי אוניברסיטאות ומכללות מה לדעתם הגורמים לתופעה והם הצביעו בעיקר על הנושא של הרגלי הלמידה כגון כתיבת עבודות, חשיבה מתמטית, הצבת יעדי למידה והקניית השפה האנגלית שאמנם מתבצעת במכינות, אך תהליך רכישת השפה הינו מורכב מאוד ונמשך שנים רבות. לצד הנושאים האמורים, יש לציין שמחקרים שנערכו מצאו כי הסטודנט החרדי לרוב שונה שוני מהותי ממקביליו החילונים והדתיים לאומיים - בגילו המבוגר יחסית ומצבו המשפחתי, שכן רובם המוחלט הולכים בעצת רבותיהם ללמוד באקדמיה רק כאשר ישנו קושי כלכלי רב.

אז איך נמנע את הנשירה? הנה מספר טיפים

התאמה

1. יש לערוך ייעוץ מקצועי במכונים מוסמכים שנמצאים בכל עיר חרדית (מפתח, הכוון או קמ"ח) למידת ההתאמה בין המקצוע המבוקש ליכולותיו של הסטודנט העתידי - אלו מוקדים מצויינים שבמידת הצורך הם יפנו אתכם לאבחונים ומבחנים נוספים.

2. במידת הצורך יש לערוך אבחונים לבדיקת קיומן או אי קיומן של הפרעות קשב וריכוז שלא אובחנו.

3. התאמה רוחנית - האם המקצוע אותו אתם דורשים ללמוד מחייב לעבוד במקומות בהם תוכלו או לא תוכלו לעבוד.

4. התחלתם מכינה? עדיין לא מאוחר פנו בהקדם לגורמי המקצוע.

משאבים

1. האם יש בידכם אמצעים כלכליים לממן לימודים, האם ישנן קרנות שימננו או יתמכו במימון הלימודים – אם כן באיזה סכומים והאם אתם יודעים בוודאות שאכן תקבלו את המלגות האמורות.

2. האם תוכלו לשלב עבודה או לימודים בכולל יחד עם הלימודים האקדמיים?

3. מה מרחק מקום הלימודים מבתיכם וממקום עבודתכם?

4. האם יהיה לכם פנאי למשפחה ולשיעורי הבית הרבים אותם תצטרכו להכין במסגרת הביתית.

5. האם ישנה תמיכה של נשותיכם במהלך והאם הן מודעות לעובדה שתיאלצו במשך מספר שנים כמעט לא להיות שותפים במטלות הבית?

סטודנטיות חרדיות. ארכיון (צילום: כיכר השבת)

תכנון עתידי

1. מה תהיה יכולת ההשתכרות שלכם מהמקצוע אותו תלמדו?

2. מה תהיה מידת ההשקעה בשעות עבודה אותן תצטרכו להשקיע בעתיד?

3. האם תידרשו לתקופת סטאז' בה תצטרכו לערוך את ההתמחות בשעות הבוקר

4. תכנון זמן ללמידה עצמית וכתיבת עבודות במהלך הלימודים.

לסיכום: לימודים אקדמיים אינם הלימודים המוכרים והידועים. הם מתנהלים בצורה שונה ובקצב שונה, אתם תחשפו לדרישות שלא הורגלתם אליהן ולתרבות למידה שונה. בדיקה מדוקדקת של מידת התאמתכם, כמות וזמינות המשאבים להם תידרשו ותכנון עתידי מדוקדק לצד שיח כנה עם נשותיכם על האתגרים הצפויים, תקטין בצורה משמעותית מאוד את הסיכוי לנשירה ויגדילו את סיכוייכם לסיים את התואר בהצלחה.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
על ידי הבטחות כזב למלגות אז ימעטו אחוזי הנשירה
סטודנט חרדי16.01.17
15
אלו שנשארו מהישיבה ינשרו גם מהקדמיה בגלל היפראקטיביות וחוסר יכולת לשבת ולהתמיד, אלו שלמדו בישיבה ולאחר הכולל נכנסו לאקדמיה מצרכי פרנסה ובהיתר רק הצליחו ודי להוציא לעז על הישיבות הקדושות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד02.11.16
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בלתי אפשרי להשלים את זה02.11.16

הצגת כל התגובות

13
שחייבים ללמוד ליב"ה אלא מאי... אסור שזה יהיה העיקר...וצריך לקבוע עיתים לתורה
חרדי גאה02.11.16
12
במקום זה יש קורסים יחסית קצרים ופשוטים של הכשרה מקצועית שבהרבה מקרים משתכרים מהם הרבה יותר טוב מתאר אקדמי, האמינו לי בלא מעט מקרים זה מחוסר הגיון להשקיע כ"כ הרבה בלימודים אקדמאיים שחלק ניכר מהם הם לימודים חסרי תכלית ובזבוז זמן משווע. יש גם מקצועות כמו מתקין, מסגר, אינסטלטור, וכדו' שמתאימים גם לאנשים
אוהב ישראל01.11.16
מילים כדרבנות!!!! והמשפט בסוף- הכי אמיתית!!! מקצוע שתתאים לתכונות האופי!! יישר כח!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חן חן02.11.16
נכון אמנם שלא כל אחד יכול ללמוד לתואר. נכון שתואר זה לא הכל, והרבה אנשים אחרי התואר לא מצליחים להשתלב במקצוע אותו למדו. מאידך, תוכל להסתכל על כל קבוצה באוכלוסייה, בכל מדינה בעולם, ותראה כי הגורם המשמעותי ביותר בהתקדמות סוציו-אקונומית הוא תמיד רכישת השכלה גבוהה. אז נכון, זה לא בשביל כולם, אבל בעולם ש
סטטיסטיקאי02.11.16
צורך לא בתואר ואפילו לא הכשרה מקצועית , כגון בלן במקווה גבאי בבית כנסת ללמד ילדים רבה בחידר לפתוח עמותת צדקה לנהל חיידר נדלן ועוד לא חסר כל הקטע עם הלימודים והאקדמיה זה מזימה של השלטונות לערות את הבני תורה בכוך ההיתוך הישראלי בשביל שתהיה קרירות כלפי גזירת הגיוס והשמד ר"ל
שונא ישראל 15.01.17
11
הדרך הטובה ביותר לא לנשור מלימודים אקדמיים היא ללמוד ליב'ה מגיל צעיר
ירושלמי01.11.16
10
שהמיתוס החרדי ש"שנים רבות של לימוד גמרא בעיון מחדדות את המוח וגורמות לו להבין נושאים מורכבים" אינו נכון. אם לא לומדים אנגלית ומתמטיקה בגיל צעיר - מאוד קשה להשלים את זה אח"כ.
אליהו01.11.16
אני למדתי וזה ענין של שאיפות בחור ישיבה נורא קשה לו אם הענין של לימודי חול על חשבון תורה לפי דעתי זה נורא משפיע שמתחילם לא חושבים כך ולאחר זמן זה מאוד מעיק לחשוב שאתה מבטל תורה לימודים שברוב הקורסים הם רק תאוריות ולא מעשים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יניב01.11.16
שקשה ללמוד לתואר כשאתה נשוי עם ילדים במצב כלכלי דחוק וצריך לשלם שכר לימוד גבוה, וכל זה כשצריך להשלים תוך זמן קצר ידע בהיקף גדול. אם תיקח סטודנט באוניברסיטה ותיתן לו ללמוד גמרא בעיון בישיבת פוניבז, גם הוא ינשור אפילו אם הוא סטודנט מצטיין. כי זה לימוד שונה ומושגים שהוא לא מכיר.
חנן01.11.16
יכולים לעזור מאד! אני מסכימה שזה לא פשוט ללמוד אנגלית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חן חן02.11.16
סיימתי תואר ראשון בהצלחה אבל האנגלית הייתה האתגר הכי מעיק וכמעט שלא עלתה בידי... אהבתי שלא כתבת סיסמאות של לימודי ליבה, רוב אלה שמפמפמים ליבה בכלל לא יודעים למה הכוונה ומשתמשים במונח השאוב מההסתה האנטי חרדית. כן ברור שאנגלית זו שפה זרה. תבדקו כמה עולים לארץ שוברים את השיניים וזה כשהם כבר גרים כאן.
אבי02.11.16
הדברים כל כך נכונים ומדוייקים ישנו קושי רב ללמוד אנגלית בגיל מבוגר וזה בהחלט מהווה מכשול בתואר .אבל יחד עם זאת אפשר ללמוד חוגי אנגלית ולהשקיע בכך בבית. לימודי ליבה זה חבילה גדולה ששכרה בהפסדה.
יעקב02.11.16
בלבולי שכל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי רודריגו 02.11.16
9
לא מספיק ללמוד ולהבין מה שלמדת. אלא חשוב מאד לעשות הרבה תרגילים וחזרות של החומר עד שיהיה שגור במוח כמו להבדיל אשרי יושבי ביתך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי02.11.16
8
פשוט חוסר כסף!!! כסטודנט לשעבר התמודדתי עם המון קשיים טכניים וכלכליים במהלך הלימודים, וללא רצון הברזל שהיה לי מזמן הייתי מפסיק את הלימודים... הרבה אנשים מתלהבים בהתחלה מהמלגות שמציעים וכ' ותכלס כשמתחילים ללמוד רואים שרב המילגות שהבטיחו הם בלוף, את שנת המכינה המדינה עדיין מממנת אבל אחר כך זורקים את ה
סטודנט לשעבר02.11.16
7
אין צורך באקדמיה, זה סתם מזימה של השלטונות להכניס למוחנו השקפות טמאות ולהפך אותנו לפשרניים בנושא הגיוס ר"ל
ר יענקב15.01.17
6
ללמד במוסדות החינוך החרדיים מתמטיקה ואנגלית ברמה שנלמדת בתיכונים הממלכתיים. שכן המחסור במתמטיקה ואנגלית מהווה גורם מספר אחת בנשירה מהלימודים. בהצלחה (נשל באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי02.11.16
5
האיסור במרכאות ללמוד ליבה הוא הרסני ומפגר מצד שני מי שלמד תלמוד ברצינות יש לו גישה ללימודים גבוהים לא באנגלית לא במתמטיקה אבל במדעים ולוגיקה יש סיכוי הכותב הינו סטודנט במדעי המחשב שלא ממש יודע מה זה descop (סוג של שולחן עבודה) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רון02.11.16
4
אני הייתי בחור ישיבה לחלוטין יש אומרים גם חריף מאוד לאחר החתונה יצאתי ללימודים באישור רבותי כמובן לא היה לי ידע כלל כלל כלל הייתי מנותק לחלוטין ולא ידעתי לקראת מה אני הולך בכלל עברתי מבחן כניסה דמוי פסיכומטרי בהצלחה רבה ללא הכנה מראש עברתי את כל המבחנים כולל אנגלית ומתמטיקה הכל כולל הכל עם דבר וסביב
אוראל02.11.16
3
הכסף הגדול נמצא בלעשות פרמידות על האברכים התמימים
אקדמאי15.01.17
2
די ניכר שניסתם לכתוב כתבה על הנושא אבל אפילו לא התאמצתם לכתוב מעבר לכמה שאלות. לזה קוראים עיתונות
תואר ראשון 02.11.16
1
אני מדבר בתור ניסיון, יש לי תואר בהנדסה והגעתי ממסלול חרדי רגיל , הדבר היחיד שידעתי כשהתחלתי את המכינה הקדם אקדמית זה עד חילוק ארוך :-) השלמנו בתוך שנה מה שאחרים בקושי עושים בארבע שנים , זה הכין אותנו בצורה הרבה יותר טובה לאקדמיה כי היינו טריים ממש, לא חבל לבזבז שנים יקרות בלימוד מתמתיקה ואנגלית כאש
י02.11.16
אולי גם יעניין אותך
לימודים
ש

הילד שלכם מחונן?- רשמו אותו לתכנית ייחודית למצטיינים

כיכר בשיתוף משרד החינוך | מקודם
ש

שיתוף מעניין

מהסמינר לתפקיד בכיר בחברת אינטל

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם
ש

בתכלית

שכר גבוה לבוגרות התואר בהנדסת תוכנה

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם
ש

בזמן מלחמה

המכללה למנהל בבני ברק במעטפת של ודאות

כיכר בשיתוף מכללה למנהל | מקודם
ש

מאפלה לאורה

כך הצליחה המשפחה לצאת מטראומה ולחייך לחיים

כיכר בשיתוף שאיפות | מקודם
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם
ש

לומדים בכיף

הבן בת"ת?- גם הוא יכול לדעת אנגלית בסיסית תוך חצי שנה

כיכר בשיתוף אינגליש קלאס | מקודם
ש

בשורת נחת לשנה החדשה

גם עליכם הלחץ סוגר מכל הכיוונים? כך תגיעו לשלוות נפש אמיתית

כיכר בשיתוף אהבת עולם | מקודם
ש

סמנכ"ל 'רפאל' בסיור בקמפוס "קמא טק"

"התרשמתי מאד מהאיכות של התלמידות ומהפרויקטים"

כיכר בשיתוף קמא טק ורפאל | מקודם
ש

במיוחד לנשים חרדיות

בחרו במקצוע עם שליחות, גמישות, גוון וביטחון תעסוקתי

כיכר בשיתוף בית הספר האקדמי לאחים ואחיות וולפסון | מקודם
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

הגיעו ליעד!

המכללה שפיצחה את הסוד: כך החרדים מרוויחים יותר!

כיכר בשיתוף המכללה למינהל | מקודם
ש

מיוחד לחרדים

גם תספקו את הגוף והנפש וגם תפרנסו בכבוד

כיכר בשיתוף כושר גייט | מקודם
ש

לבעלי תואר ראשון - איך מתקדמים?

הגיע הזמן לקחת את הקריירה לשלב הבא

כיכר בשיתוף אוניברסיטת תל אביב | מקודם
ש

עתיד אקדמי חרדי • ראיון אולפן

הכירו את מקצוע העתיד של בנות המגזר החרדי: מהנדסת תוכנה

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם
ש

בשורה אדירה!

זהו הטרנד הבא בהייטק ויש בו מסלול לנשים חרדיות

כיכר בשיתוף בר אילן | מקודם
ש

ריאיון מרתק

אברך חסידי; מהישיבה, דרך כיבוי אש לעסק פרטי

כיכר בשיתוף לפ"מ | מקודם
ש

הכניסה להייטק

בת סמינר? מקצוע מבוקש ופרנסה טובה בתכלית!

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם
ש

להפוך את כוח הדיבור לפרנסה

איך תהפכו את כוח הדיבור לפרנסה ?

כיכר בשיתוף מכון ארנברג | מקודם
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם
ש

הנאה לא גשמית

מהי אומנות? והיכן רוכשים 'ארגז כלים' עבורה?

כיכר בשיתוף אמן | מקודם
ש

מסלולי לימוד נחשקים

להיות סטודנטית בשלוחה החרדית בצלאל: משקיעה בהווה, מצליחה בעתיד

כיכר בשיתוף בצלאל | מקודם