כיכר השבת

מצלמות, ברקוד וקנסות

תלמיד חושף: אלו שיטות החינוך הנוקשות בישיבת סאטמר

על רקע המהומות בקעמפ של ישיבת סאטמר המרכזית בקווינס, תלמיד הישיבה מספר בראיון בלעדי ל'כיכר' על מספור 1100 התלמידים עם ברקוד, המצלמות, שיטות החינוך והדיון עם האדמו"ר (עולם)

39
יוחנן בלייך | כיכר השבת | י"ב באלול | 23.08.18
האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר
האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר (צילום: משה גולדשטיין)

פחות משבוע לאחר ששני אנשי צוות הותקפו בקעמפ המרכזי של חסידי מהרז"ל מסאטמאר בקווינס, תלמיד הישיבה מתאר את הרקע למצב הנפיץ, בשיחה מיוחדת עם 'כיכר השבת'.

מתברר כי בישיבה המרכזית של חסידות סאטמר-מהרז"ל וכן בקעמפ שהיא מנהלת, בה לומדים כ-1100 בחורים מגיל 15, הדברים לא מסתדרים כבר כמה שנים. התלמידים מתלוננים בעיקר על מנהל הישיבה, ר' נפתלי בלומנפעלד, שלדבריהם נוקט בשיטת חינוך קשה ולא הוגנת.

"הנהלת הישיבה, בראשותו של בלומנפעלד, יצרה מערכת חינוך, שנלחמת בכל הבחורים. אין עם מי לדבר", מספר אחד מתלמידי הישיבה שביקש להישאר עלום-שם, באנגלית רצוצה מהולה ביידיש. "לדוגמה, המקווה בקעמפ פתוח חינם עד 8.30 בבוקר, ועד 8.45 ניתן להיכנס בתשלום של דולר. אחרי התפילה ניתן שוב להיכנס, אבל תמורת 10 דולר".

הכניסה לקעמפ (צילום: באדיבות המצלם)

"קח בחשבון שזה המקום היחיד עם מקלחות בכל הקעמפ, ובקעמפ חייבים להתקלח הרבה בגלל הפעילויות", מספר הבחור. "מי שניסו לפרוץ את המנעול, הועפו מן הישיבה לצמיתות וללא דיון. תלמידים אחרים ניסו להיכנס דרך הגג, אז המשגיחים התעצבנו וסגרו את המקווה לגמרי. זו רק דוגמה אחת. אגב, לאחר מכן הם שילמו הרבה כסף וגידרו את הגג".

לדברי תלמיד הישיבה, "ההנהלה בראשותו של בלומנפעלד משלמת למשגיחים שיסתובבו במכוניות בכל הרי הקאטסקילס - שם נמצאים כל הקעמפים. לכל מכונית מוצמדת מצלמת דרך, ובסוף היום, המשגיחים עוברים על התיעודים ומחפשים בחורים. משלמים להם גם שייט, לאותה מטרה".

משגיחי ישיבת סאטמר בסיור שייט כדי לאתר בחורים (באדיבות המצלם)

"בישיבה היו פעם כ-500 תלמידים, היום יש למעלה מ-1100 תלמידים, אז יש לכל תלמיד מספר סידורי, ובמחשבי הישיבה יש רישום ברור בקשר לכל תלמיד: איפה הוא היה ומה הוא עשה בכל שלב. המשגיחים סורקים ברקוד מיוחד, וצריך להיות תיעוד כל שעתיים - אם הבחור נמצא במתחם או לא. הם כבר יודעים הכל על כולם".

"המשגיחים נלחמים בכל מיני דברים, כדורגל למשל. אז אנחנו הולכים לשחק במגרש מחוץ לקעמפ, כי אנחנו מבינים שבתוך הקעמפ זה יכול להזיק למדיניות ולתדמית בעיני ההורים", הוא מספר, "גם במוצ"ש יצאנו לשחק, אבל המשגיח הגיע למגרש, וניסה להפריע בעזרת רכבו למשחק. לאחר שנסע קדימה ואחורה שוב ושוב כדי להפריע, דורדר רכבו לתעלה במקום".

נסיונות חילוץ הרכב (צילום: מתוך @queens_buchirim בטלגרם)

סוגיה נוספת היא פתיחת שיעור ד' חדש לתלמידי הישיבה מעל גיל 20. "אנחנו בחורים שרוב חברינו כבר נשואים, ואין היגיון שהצוות יילחם בנו כמו בתלמידים בני ה-15. אבל בלומנפעלד מאמין שכולם צריכים לעבור חינוך אחיד ולכן הוא לא הסכים שנפתח חלק ד' - שיעור נפרד מן המסגרת הכללית".

"מי שכן מאמין שצריך לפתוח עבורנו שיעור נפרד, הוא ר' יעקב בער - הרב מסיגעט, בנו של האדמו"ר. גם האדמו"ר עצמו בעד, אבל לבלומנפעלד לא אכפת. מבחינה מסויימת יש לבלומנפעלד יותר כוח, כי הוא זה שפתח את הישיבה לפני 20 שנה ונאבק מול הפלג השני של סאטמר, אז מהרז"ל כביכול חייב לו".

כפי שדווח ב'כיכר השבת', התקיימה אסיפה של המשגיחים כדי לדון בעניין. באסיפה השתתף גם הרב מסיגעט, לצד אביו - האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר. הרב בלומנפעלד דיבר באסיפה - שהקלטות ממנה דלפו, וחזר על דעתו שפתיחת מסגרת נפרדת תהיה פריקת עול.

תמונה שדלפה מתוך האסיפה. נראה מהרז"ל מסאטמר, נואם: הרב מסיגעט (צילום: באדיבות המצלם)

אלא שהרב מסיגעט טען שהוא עצמו היה בקעמפ כל הקיץ ומכיר את הבחורים, ולדעתו הדבר יכול להצליח, ואם רק יהיו מאה טפסי רישום, יראו אם יש ביקוש בקרב הבחורים.

"אז אכן הדפיסו טפסים, ובהם נשאלים הבחורים אם ירצו ללמוד במבנה נפרד, ובקרוב נראה כמה ביקוש יש באמת", מספר התלמיד. לדבריו, "רוב רובם של תלמידי הישיבה שונאים את הצוות, בסוף זה מגיע לגז פלפל. הבחורים שלא מעוניינים ללמוד שונאים אותם כי לא נותנים להם ליהנות. הבחורים הרציניים - כי יושבים להם על הראש, 'תעשו ככה, אל תלמדו ככה'".

תגובת הרב נפתלי בלומנפעלד לא התקבלה.

רשימת הבחורים (באדיבות המצלם)
טופס הרישום שחולק (צילום: מתוך @queens_buchirim בטלגרם)
תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
אני לא מבין, קראתם את הכתבה? מה לא מוצא חן בעינכם? שמחפשים נערים שברחו מהקעמפ? שלא נותנים לילדים לברוח ולשחק כדורגל במקום ללמוד תורה? אתם הייתם רוצים לשלוח את הילדים שלכם לתלמוד ותורה ובמקום ללמוד שישחקו כדורגל?! יש רישום לכל תלמיד? אוי ואבוי... תכף גם תגידו שבודקים שמות בבוקר, רחמנא לצלן..
חוזר בתשובה 24.08.18
לא זכור לי שיש בזה בעיה הלכתית....ואגב לשאלתך, מדובר בקעמפ ובקעמפ מותר להתפרק בצורה בריאה (כגון טיולים,כדורגל ועוד..) כאשר יש מענה במסגרת לא מחפשים בחוץ וגם לא מחפשים להתנקל להנהלת המוסד.
ה24.08.18
24
פעם היו כמה גררס שנשרו שעשו כתבה מגעילה, או, קי, נגיד ויש ביקורת על החסידות ולא משנה איזו, תביאו בחשבון שזה תמיד כמה מסכנים שאין להם סיפוק בחיים, בד"כ זה אנשים קשים שקשה להם לקבל מרות, בכל חברה יש כמה "מבקרים" תפסיקו להתרגש.. בסאטמר יש ניראה לי לפחות חצי מיליון חסידים מאושרים, אז מה אם יש כמה "שקוצי
חי23.08.18
23
מה רציתם שיעשו למי שלא לומד תורה ולא מתנהג לפי הכללים של המקום? זה משמעת. כל איזה בחורצ'יק שעושה טובה שלומד חצי דף גמרא ב"זמן" חושב שהוא מבין מה זה חינוך "קשה" ומי יודע מה בחינוך. תיכף הוא גם יגיש תוכנית "ייעוץ חינוכי להורים" ברדיו... בעצם... רגע... יש כבר כאלה.
כן בטח06.09.18

הצגת כל התגובות

22
כשסניק גאה, מתפלל שיהיה לנו הפיקוח של סטמר, אם היה לנו כזו מסירות של אדמור וכזה פיקוח ותנאים כלכליים כמו שיש לשסניק לא היו לו חרדים בצבא וכנראה שבקושי והיה לנו נוער נושר.. לצערנו בארץ אין מספיק כסף, יש צוות מצומצם של משגיחים בישיבות שלא יכולים להשתלט כמו שמתואר כאן בכתבה, כל הכבוד להם, מאחל לבחור ה"
יאיר23.08.18
מוח אין!!!
חב''ד24.08.18
ואני בטוח ש95% מהמגיבים מסכימים איתי.
אליה124.08.18
אתה מבין למה אתה לא עוסק בחינוך נכון ??? אפילו לא טרחתי לקרוא את כל דבריך ולא הייתי צריך בשביל להבין עם מי יש לנו עסק אתה אדם שאם אי פעם יעסוק בחינוך זה יקרא רצח אנשים כמוך צריכים להכחד בגלל אנשים כמוך אפשר להאשים את הדור שלנו שמאמינים ביד חזקה וחושבים שבכח אפשר לפתור הכול כדי לחנך צריך לשנות את ה
שלומי23.08.18
21
צריך לעשות שם מהפכה. מישהו צריך להחדיר למחנכים שהם מתעסקים בנשמות ולא ברובוטים דקדושה. ככה הם נושרים! תנו להם לפרק שילמדו גיטרהכינור קצת כדורגל לצייר קצת ליקוטי מוהרן הכל יסתדר סאטמר יהיה כמו ברסלב! כמו...
ש23.08.18
גם אתה מאמין לבחור הזה שמדבר שטיות
אני המקובל23.08.18
20
שם דוקא פרופסר סנייפ נתן להם טיפה להשתולל
יעקב24.08.18
19
הרבנים של סאטמר שונאי ישראל !!!
דוד24.08.18
18
אני מסכים עם כל מילה...
שמעון23.08.18
17
אני יכול להעיד שמדובר באחת הישיבות הכי טובות בעולם ונראה לי שכל הסיפור הזה הוא פרי דמיונו של משועמם כלשהוא בכל מקרה אני יבדוק את את השמועה הזאת. אבל כל זה לא גורע כי הוא זה מאיכותם הגבוהה הן של צוות הישיבה והן של הבחורים החשובים.
אברמלה23.08.18
16
אם לא היו דואגים ל1100 התלמידים שאכן נמצאים בסביבה ומחוץ לטווח סכנה, שאף ילד לא הלך לאיבוד, אז הייתי דואגת.
ללא שם24.08.18
15
תעלו לארץ ישראל. ובטוח שתזכו למצוא ישיבות קדושות וטובות ושיהיה לכם רק טוב אמן.
ללא שם23.08.18
14
חסידות מוזרה
ליאת23.08.18
13
בית כלא
א24.08.18
12
כן כל הכבוד צריך לחנך את הבחורים שלנו קצת מה קרה? מי מת שקצת יצאו שמורים ונקיים מהבלי עולם הזה ה' יעזור להם
מורן23.08.18
11
משוגעים כי אחר כך הם יעזבו את הישיבה ויקנו טלפונים לא כשרים
ר24.08.18
10
מעניין אחת לכמה זמן המשגיח שמה מתקלח נראה לי שהוא עושה חיים ומתקלח חופשי מתי שבא לו רק לבחורים אסור זו ממש רשעות
יאיר23.08.18
9
מילא אדם עושה דברים להרשים את הסביבה, אבל להרשים את עצמו?
גדליה. 23.08.18
8
לאן יש להם לנשור .מה להם וליהדות..אמריקה הארץ הנבחרת .תשאירו שם
רפול24.08.18
7
תכלס זה ישיבה חסידית עם משמעת כדבעי, בלי שום התפרקות חברונית, הלואי והבן שלי יוכל ללמוד שמה.
חיים23.08.18
6
שכוייח לקולגעס שלנו מאמריקע!
פרופסור סנייפ24.08.18
5
נראה שההנהלה עושה את כל המאמצים שהבחורים יעזבו את דרך אבותם
ברכה23.08.18
4
לא יאומן!!! ניכרים הם דברי האמת... ...אבל לבלומנפעלד לא אכפת. מבחינה מסויימת יש לבלומנפעלד יותר כוח, כי הוא זה שפתח את הישיבה לפני 20 שנה ונאבק מול הפלג השני של סאטמר, אז מהרז"ל כביכול חייב לו.....
אני23.08.18
3
כואב הלב על חלק גדול מתנועת החסידות של היום. כואב הלב על המרחק שהם לקחו ממייסדי השיטה וממקורה. הבעש"ט ותלמידיו הקדושים הדגישו את עניין עבודת ה' מאהבה. הם דיברו על הניצוץ הטוב שנמצא בכל יהודי. הם הסתכלו בענווה ובאהבה גם על היהודי בעל בית המרזח, העגלון, ואפילו על נער קטן שמחלל בחליל בבית כנסת. הם ראו
נתנאל24.08.18
כמשגיח בישיבה, ואז תחליט אם תואם את הבעש"ט הק' או לא מתאים. אין לך מושג מה זה בחורים חסידיים, וכמה הם יודעים לצחוק על הנהלת הישיבה בפרצוף
אברך אמיריקאי30.08.18
2
ברקודים לבחורים שיתנו אזיק אלקטרונינלכל תלמיד עם שבב gps מושתל מתחת לעור וכלובים גדולים עם פתח מלמעלה ככה אולי יהיה חיות הקודש מחונכות להפליא !! ה' יצילם ככה זה כשבחורים הם מספרים ולא נשמות
בני23.08.18
1
לצלול לתוך החסידות ולראות כמה מעניים את המשפחות שם. החסידות הפכו לכתות. וכמו בכל כת יש את אלה דמנצלים ואלה שסובלים ולא יודעים איך להינצל
דניאל פרץ23.08.18
אולי גם יעניין אותך
בעולם

 ארה"ב החליטה שלא להטיל סנקציות על הגדוד 'נצח יהודה'

ישראל גראדווהל | 26.04.24

כשיר להיות נשיא?

מוזר: ביידן חתם על צו לאיסור טיקטוק - וממשיך להשתמש בו

ישראל גראדווהל | 25.04.24

הרוגים בעיר הטרור 

סוגרים על רפיח: ישראל מגבירה תקיפות בעיר לקראת המבצע

ב. ניסני | 25.04.24

מוכנים ל'מבצע רפיח' 

אלפי אוהלים לבנים נצפו בתמונות לוויין; בצה"ל ממתינים

ישראל גראדווהל | 24.04.24

הפרעות בקמפוס הניו יורקי

אוני' קולומביה הודיעה: נותנים ארכה של 48 שעות לפינוי 

ב. ניסני | 24.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

"מכשול לשלום"

הדמוקרטית פלוסי: "נתניהו צריך להתפטר; נוראי מה שעשה"

יוסי נכטיגל | 24.04.24

"שאלה של מתי"

'ניו יורק טיימס': סימנים מעידים שהפלישה לרפיח - בדרך

ישראל גראדווהל | 24.04.24

סכין בגב 

גרמניה מחדשת את המימון לאונר"א: "אין ראיות מישראל"

ישראל גראדווהל | 24.04.24

15 מיילארד דולר סיוע צבאי

חבילת הסיוע לישראל אושרה סופית בסנאט; השר כ"ץ בירך

יוסי נכטיגל | 24.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

ניצלה בזכות תושייתה

מחריד: גבר חטף יהודיה, עינה אותה "בגלל פלסטין" - ונעצר

יוסי נכטיגל | 23.04.24

26 מיליארד דולר

80 תומכים מול 19 מתנגדים | אושרה חבילת הסיוע לישראל

ישראל גראדווהל | 23.04.24

צפו בריאיון עם המרצה

מרצה ישראלי סורב להיכנס לקמפוס בארה"ב - "כמו הנאצים"

יוסי נכטיגל | 23.04.24

"די לאנטישמיות בקמפוסים"

הרצוג לסגנית הנשיא: אני מתנגד לסנקציות נגד "נצח יהודה"

יוסי נכטיגל | 23.04.24
ש

לכולם ובחינם

באו לטייל בחול המועד בחינם >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

לונדון 2024 

מרתיח: חובש כיפה נאסר לחצות כביש | "אתה יהודי בגלוי"

ישראל גראדווהל | 21.04.24