כיכר השבת

שמחת תורה בצל הקורונה

בלבול, חשש ודאגה: מה יהיה עם 'החג של עולם הישיבות'?

כעשר ישיבות, לפחות, מעוניינות לקיים שמחת תורה כרגיל, בישיבה, בעוד אחרות מתקשות לוותר על 'החג של עולם הישיבות'; ובשטח? בלבול וחוסר וודאות לצד דאגה וחשש עצום מההשלכות (חדשות)

47
אבי רבינא | כיכר השבת | י"ח בתשרי | 06.10.20
הקפות שניות בהיכל פוניבז', בשנה שעברה
הקפות שניות בהיכל פוניבז', בשנה שעברה (צילום: באדיבות המצלם)

לקראת חג שמחת תורה, "החג של עולם הישיבות", שיחול בשבת הקרובה - בצל מגפת הקורונה המשתוללת והתקנות לשעת חירום שהותקנו והטילו סגר על ישראל, שורר בלבול רב בעולם הישיבות.

בעוד התקנות אוסרות על התקהלויות בבתי כנסת ועריכת תפילות מותר רק במרחב הפתוח בקבוצות של 20 מתפללים, חג 'שמחת תורה' בא לידי ביטוי בעיקר בחגיגות המוניות בתוך היכלי התורה, ומבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי ישנו בלבול גדול בקרב ראשי ומנהלי הישיבות, לקראת החג.

הקפות שניות בהיכל 'עטרת ישראל', בשנה שעברה (צילום: באדיבות המצלם)

ל'כיכר השבת' נודע כי לפחות כעשר ישיבות מתכננות שלא לוותר על שמחת תורה בישיבה, למרות ההדבקה ההמונית במגזר החרדי, כך שמדובר באחת הסוגיות המורכבות והרגישות העומדות לפתחו של ועד הישיבות שמתמודד בסוגיה יחד עם פיקוד העורף, משרד הבריאות ורשויות האכיפה.

במהלך הימים הקרובים צפויים להשתחרר אלפי בחורי ישיבות ממלוניות הקורונה, אליהן הם הועברו לפני ואחרי יום הכיפורים, וזאת לאחר שהחלימו מהנגיף.

ראשי הישיבות שתומכים בקיום שמחת תורה בישיבה, למרות המצב, טוענים כי במידה והבחורים המחלימים הללו ישוחררו לביתם, הרי שהם מסכנים את המבוגרים ובני משפחותיהם, ובשל כך עדיף כי יגיעו אל הישיבה, שם יש רק צעירים. אלא שגורמי המקצוע טענו מנגד כי בחור משתחרר מהמלונית רק לאחר שנגמל מהתסמינים והוא אינו מדבק אחרים.

מעמד נעילת החג בישיבת פוניבז' (צילום: באדיבות המצלם)

מתוך כ-30,000 תלמידי ישיבות, ישנם אלפים רבים שהחלימו מהנגיף, כך שכנראה לא מעט ישיבות צפויות לקיים את אירועי שמחת תורה, תוך הדגשה שרק חולים ומחלימים יוכלו להשתתף.

במרכז השליטה מודאגים מאוד מהחג הקרוב, ופועלים במגוון דרכים על מנת למנוע את הגעתם של תלמידים לישיבות. לדבריהם, "להחזיר בחורים לישיבה זו פצצה מתקתקת".

באשר לראשי הישיבות שמעוניינים כי בישיבה יחגגו יחד, חולים ומחלימים, אומרים גורמים במשל"ט כי זו סכנת נפשות, שכן במצב כזה יהיה "היעדר שליטה וחוסר הקפדה על הבאים והיוצאים בשערי הישיבות".

הישיבות שיחריגו את עצמם מהנהלים ויקיימו אירועים ייאלצו להתמודד עם תלאות הדרך של התלמידים שינסו להגיע אל הישיבה באופן עצמאי או באמצעות תחבורה במימון הישיבות, זאת בשל הסגר והשבתת רוב התחבורה הציבורית, מה שעלול לעלות לישיבה ולתלמידים שייתפסו מפרים את ההוראות בקנסות כבדים.

הקפות שניות במאה שערים, בשנה שעברה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כך, לידי המערכת הגיע מידע כי בישיבת תפרח הודיעו כי אירועי שמחת תורה יתקיימו כבכל שנה בישיבה. לעומת זאת, ישיבות אחרות ביטלו לחלוטין את אירועי שמחת תורה - כמו ישיבות פוניבז', מאור התלמוד, מיר ברכפלד, עטרת שלמה, גרודנא בבאר יעקב, סלבודקה, עטרת ישראל, אור ישראל ועוד.

בישיבת אורחות תורה שם יש מחלימים רבים לצד כמה עשרות חולים, לא יקיימו את אירועי שמחת תורה והישיבה תקיים מניין קטן לחולים אשר שוהים בימים אלו בישיבה.

ישיבות נוספות שבודקות אפשרות לעשות באופן מבוקר את אירועי שמחת תורה הן ישיבות תורה בתפארתה, קפלן, בית מתתיהו, שערי שמועות וכנסת יחזקאל-אטינגר. בישיבות אלו רוב רובם של התלמידים חלו והחלימו.

אלפי החסידים צעקו לאדמו"ר מגור: "חורף בריא" • צפו (צילום: באדיבות המצלם)

כאמור, בוועד הישיבות רואים בחומרה ניסיונות לקיים אירועים "מבוקרים" לחולים ולמחלימים. גורמי המקצוע חוששים מאיבוד שליטה וכניסתם של בריאים למתחם ופתיחת מוקדים נוספים של הדבקה המונית.

ישיבת פוניבז' מפלג 'המחבלים' בראשות הגר"ש מרקוביץ מורדים בהנחיות הבריאותיות, והודיעו כי אירועי שמחת תורה יתקיימו כבכל שנה ושנה כאשר הישיבה תממן הסעות פרטיות לתלמידים. כך גם ישיבת גרודנא באשדוד הנמנית על קבוצת 'הפלג הירושלמי', שצפויה לקיים את אירועי שמחת תורה בישיבה עם מאות תלמידים.

גורמים המעורים בנעשה בעולם הישיבות לקראת החג מציגים, בשיחה עם 'כיכר השבת', שורת טענות נגד פתיחת הישיבות בחג, למרות הטענות של ראשי הישיבות לקיים את החג כרגיל עבור החולים והמחלימים.

'הקפות שניות' אצל הגר"ש אלתר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לטענתם, יש בכך מגוון סיכונים. "זה עלול להוביל להדבקה המונית בקהילה, שכן ברגע שיהיו כמה ישיבות שיפתחו, זה יגרור ישיבות נוספות לפתוח ואחריהם בתי כנסת שיערכו הקפות כרגיל וכן הלאה".

בנוסף, הם מזכירים כי "שמחת תורה בישיבות הוא חג בודד - באמצע ימי בין הזמנים, הבחורים מתלקטים אל הישיבה, איש איש ממקומו, ושבים לביתם במוצאי החג, מה שעלול גם כן לגרום להדבקה המונית בקהילה".

הראשון לציון בהקפות שניות (צילום: באדיבות המצלם)

"שמחת תורה זה החג עם הנפיצות הכי גדולה במגזר", הם מסבירים, "עקב שילוב של תפילה, אוכל וריקודים, כך שפוטנציאל ההדבקה הוא גבוה במיוחד, בשירה ובמגע, בספרי התורה ובאוכל, וגם בחזרה אל הבתים".

בנוסף, הם מציגים את ההשלכות האפשריות שעלולות להיגרם במידה ויחגגו את החג, כרגיל. "הראשון, הארכת הסגר הכללי על מדינת ישראל והרחבת העימות מול הציבור הכללי וההסתה כלפי הציבור החרדי. עלול להיגרם כאן חילול השם גדול, כשידברו על החרדים שחוגגים בישיבות".

ההקפות השניות ב"הר המור" (צילום: ענבל וייס)

"במקרה הפחות גרוע, יוטל סגר רק על הערים החרדיות, לפי מתווה הרמזור", הם מזהירים ומציינים כי "החג יכול להשפיע על אי פתיחת זמן חורף בישיבות ומניעת החזרת הפעילות במוסדות החינוך, על כל המשתמע מכך".

בנוסף, הם אומרים כי "כיום אין הוכחה שהחלמה מייצרת נוגדנים לזמן ארוך וממילא לא ברור לגמרי שהידבקות היא חסינות, זאת לצד הפגיעה הכרונית האפשרית במערכות הגוף ופגיעה נוספת שעלולה להיגרם לבחורים צעירים להמשך חייהם".

"ומי יפצה את אותם בחורים שלא נדבקו ויישארו בבית בחג הזה בעוד חבריהם יחגגו בישיבה? איך הם בדיוק ירצו להתחיל את זמן חורף? מאיפה יהיה להם מוטיבציה לזה?", הם תוהים בכאב.

כפי שדווח מוקדם יותר, שר בכיר שנכח בדיונים בקבינט הקורונה מתריע בשיחה עם 'כיכר השבת', כי אם חג שמחת תורה הקרוב ייחגג כרגיל - הראשונים שיינזקו מכך הם החרדים.

ריקוד ה'שורות' בקהילת המתמידים בהקפות שניות (צילום: יצחק ושמוליק קלצקין)

"אם אירועי שמחת תורה יתקיימו כבכל שנה, עם ההקפות והכל, כך שלא נצליח להוריד את מספרי התחלואה, הציבור החרדי יתייצב בפני תקופה לא פשוטה", אומר השר הבכיר. לדבריו, "ערים שיישארו אדומות, ייכנסו לסגר מוחלט כמו בני ברק בערב פסח - ונכון להיום כל הערים החרדיות אדומות; בכל הארץ אחוזי ההדבקה יורדים, בעוד אצל החרדים האחוזים עולים".

"לא נוכל לפתוח את הישיבות ומוסדות החינוך, ייגרם סבל גדול לעסקים ולכל התנהלות התושבים בערים החרדיות - ואז תקום זעקה גדולה. כדאי שנתעורר ונתנהג בהתאם! המסר הזה חייב לחלחל!", הוא מתחנן.

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
להודיע מראש שחברת חשמל תוריד חשמל, המשטרה תנתק גנרטורים, ומי שרוצה צורה ל חג ישהה במקום אחר כי בישיבה אין תנאים. התורה חוגרת שק - תופסי התורה לא מבחיניםבין עיקר לטפל, ריקודים דוחים פיקוח נפש.אוי לנו שכך עלה לנו.
תמה07.10.20
34
מה עם הישיבות הספרדיות שכחתם אותנו מה רק שכנזים גולשים פה גזענות לשמה
דודי07.10.20
33
אם לוקחים את הבחורים, מין הראוי שישאירו אותם בישיבה ואם לא זה פשיעה שאני לא יודע מאיפה הם לוקחים אחריות (וסתם כך אני חושב שישיבות שלא יוצאות מהישיבה גם שלא יעשו בדיקה ואני שמעתי על ישיבה ספרדית מאד חשובה שעשו זאת והיה להם אלול מוצלח)
ישיבוחר07.10.20

הצגת כל התגובות

32
ישיבת פונביז מחבלים עושה שמחת תורה בישיבה רק לבחורם שכבר עברו את הקורונה
ישיבישערנט07.10.20
31
יש למישהו עוד צד לעשות הקפות?? אנשים איבדו את הראש בקורונה לחלוטין ...
אחד שמבין 06.10.20
30
מה עם קול תורה?? למה לא מזכירים לגביה תמיד כלום?
שרית06.10.20
29
כנראה שיבטלו את התקציב לישיבות שיפתחו בשמחת תורה
אלכס06.10.20
28
כל מה שלומדים בישיבות זה הכל בתיאוריה. שהבעל חייב לזון את אשתו, ללמד את בנו אומנות כדי שלא ייצא גנב, שיהא משאו ומתנו באמונה ועוד ועוד, וגם ונשמרתם מאד לנפשותיכם זה בסך הכל עוד סיסמה. למי בדיוק אכפת אם ימותו כמה זקנים? חבורת ריקים
שלא נדע06.10.20
צודק בכל מילה. רק להוסיף שהלימוד הגדול ביותר שלומדים.זה איך להיות גזעניים בהידור רב שיעלה על שונאיהם מארופה.
בני07.10.20
מה שמצחיק אותי תמיד זה שהחרדים שמעבירים עליהם ביקורת תמיד אומרים....זה כי שונאים את התורה...כאילו הם התורה..אז לא אתם לא התורה אתם כת שמקיימת את חוקי הכת נקודה. מתלבשים לפי חוקי הכת, גזענים לפי חוקי הכת מקיימים דיברי האדמור והרב כנגד התורה `` ונישמרתם מאוד`` .לא תשים מיכשול בדרך...עם הפגנות פרועות.
לא חרדי07.10.20
27
לא מוכן להאמין ולראות שיש אנשים או מוסדות שחושבים ומתנהלים כביכול מה שהיה הוא שיהיה אין זה אלא התאבדות המונית חלילה
ללא שם06.10.20
26
יש את ההקפות הכי יפות ולא מראים.
הרושו06.10.20
25
בישיבת קול תורה הודיע ראש הישיבה על כך שהשנה אין שמחת תורה בישיבה למרות שכולם חלו כבר משום דבריו של הגרי"ג אדלשטין שליט"א
@@06.10.20
24
נמצאים על ספינת הטיטאניק שמתנגשת בהר קרח וחושבים איך לחגוג.. רבונו של עולם, אלה יהודים חרדים?
106.10.20
23
חבל לגרום לחילול השם. כל מי שיתיר זאת מסכן את כלל עולם התורה
ד06.10.20
22
בלבול חשש ודאגה נתניהו מושך את המדינה לדיקטטורה ומסיח את צומת לב ההמון מפרשיות השחיתות שלו.
כותרת אחרת07.10.20
21
למה כל הזמן מזכירים את עולם הישיבות האשכנזי חלאססס.... יש עולם ישיבות גם אצל הספרדים, וישיבות שבאמת בחורים עילויים הרבה יותר רק בשקט במקום הרעש שהאשכנזים עושים... יש ציבור גם של ספרדים באתר שרוצים כותרות על הישיבות בעולם הספרדי.
דוד06.10.20
זה ישתנה מתי שאריה דרעי ונבחרת ש"ס יכירו במסדות הספרדים שלכם כמוסדות טובים וראויים עד אז אם אריה דרעי לא אוחז ממסדות ספרדים וילדיו שלו ושל כל נבחרת ש"ס לומדים ולמדו רק אצל אשכנזים משמע שגם הוא לא מכיר בזה אז למה שאנו נכיר בהם טיפש....................
אלעד07.10.20
ומתי שיהיה מעמד לראשי הישיבות הספרדיות כמו הרב סלים והרב סופר מרכסים במועצחה''ת ותהיה הנהגה מסודרת ולא יערבבו בין ההנהגה הפוליטית להנהגה הרבנית יתכן שיהיה שינוי בגישה
יונתן07.10.20
מדברים על עולם הישיבות.................
יי07.10.20
ואם נכריז רשמית שהאתר הזה הוא אתר אשכנזי, כמו יתד נאמן, זה יעזור? אז הנה הכרזתי, זה אתר אשכנזי, אל תצפו לכתבות על ספרדים.
פה07.10.20
ב10000000000000000000000
ספרדי מושפל07.10.20
20
בטוח שיבטלו המקל והמקל בצורת גזר
תמי07.10.20
19
השאלה מה ניר ברקת אומר
משה06.10.20
18
"החג של עולם הישיבות"
מוזר06.10.20
17
עוד נורה אדומה לכל עוצמי העינים שבורחים מלבקר את הרשעים
עע07.10.20
16
בישיבת קול תורה שבה מרבית הבחורים כבר חלו הודיע ראש הישיבה הגאון ר' שלמה שלזינגר שליט"א באופן רשמי שאע"פ שרצה לפתוח את הישיבה, בהוראת מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א לא תפתח מחשש לביטול תורה, שהרשיות לא יסכימו לפתוח את עולם הישיבות בתחילת זמן חורף הבעל"ט ורב ההפסד על הרווח
בחור מהישיבה06.10.20
מהיכ"ת מי אתה????????
מוישע07.10.20
מי אתה
מוישע07.10.20
15
בסוף כולם בשיטת בעלז נלחמים בטומאה
בעלזער06.10.20
14
החרדים בסך הכל מדביקים רק את עצמם. יהיו כאלו שיצטערו על כך..ויהיו כאלו שישמחו על כך
נתן07.10.20
13
עצם הדיון אם לפתוח או לא כולו מהוהה חילול ה' עוצמתי שאין כדוגמתו
אביח06.10.20
12
הנה בבקשה, אלה שרוצים לקיים שמחות בית השואבה זה או ישיבות חסינות שהבחורים כבר נדבקו (בחודשים האחרונים) או של הפלג האנרכיסטי אז פשוט המשטרה צריכה ללכת לישיבות של הפלג, יש לה כתובת (זה מאוד ממוקד כי גם ככה אפשר לספור את הישיבות שלהם מבלי להשתמש באצבעות של הרגלים) ונראה אותה גיבורה במקום להוציא עצבים ע
ש.06.10.20
11
נו באמת.רוב החרדים מקדישים את עצמם לשיטה החרדית שנתקעו בה ואי אפשר לשנות....הם לא מקיימים את מה שהקב`ה ציווה אלא מה שהאדמור או הרב ציוו....העשה רשימה קצרה....``ונשמרתם מאוד ,פאה ולא כיסוי ראש, מחרימים מביישים ומכים את מי שלא רוצה להשתעבד לאדמור או רב מסויים, שולחים את האישה לעבוד עם גברים ולא מפרנסי
David07.10.20
10
תופשי התורה לא ידעוני... מי ביקש זאת מידכם רמוס חצרי....
משה 06.10.20
9
בלבול חשש דאגה מה יהיה עם נתניהו בשילטון מה מתכנן מושחתיהו
תיקון כותרת07.10.20
8
זה פשוט רשעות שמחת תורה זה זמן שנותן כח לבחורים ללמוד כל השנה שנה בלי שמחת תורה איזה זמן חורף יאהההההההההההה?????????? הציבור להתעורר תמצאו פיתרון א"א לשגע כך את הבחורים. בכל עולם הישיבות שהיה הדבקות לא נהיה שום מקרא של מוות אחד לא היה תפסיקו להתעלל בבחור
ממ06.10.20
7
שתמותו באהלה של תורה ובעיקר תדביקו את הוריכם סבכם ויקריכם למען התורה או סיבה טובה אחרת תוכלו לבלות בשבעה בשבועות הקרובים כל אחד והמצוות שלו
סומכים עליכם07.10.20
6
הציבור החרדי אטום סתום. איך אפשר לחשוב על חגיגות ולשמוח כאשר מאות אנשים מתים ברחובות???? איפה כל התורה שאתם לומדים. תורה כן, דרך ארץ, שום כלום
גלית06.10.20
אם היינו ממציאים את החגיגה הזו, ניחא, אכן אין זה זמן ראוי למסיבות. אבל בגלל שיש קורונה לא לשמוח בשמחתה של תורה?
פה07.10.20
5
תסגרו הכל לנצח לא צריך כלום העיקר מסיכה
בעלזער07.10.20
4
תיקון טעות בכותרת ! שמחת תורה הוא חג של כל עם ישראל כמו יתר החגים ששייכים לכלל ישראל ולא רק של עולם הישיבות , זוהי כותרת מבזה שמשמע שיתר החגים הם לא כ"כ מזוהים עם עולם הישיבות
מנחם 06.10.20
3
כול העריפעם החרדיות אדומות בגלל שהרבה בחורים נדבקו בכוונה ועכשיו הם רוצים שוב לעשות הדבקה המונית השתגעתם
לאחר נורמלים06.10.20
2
אחי נדבק בפעם הראשונה בישיבה ושהה במלונית. חודשיים לאחר מכן נדבק שוב בישיבה ושוהה עכשיו במלונית פעם שניה. קצת אחריות תעשה רק טוב. מקווה מאד שהכתבה הזו מנופחת ופופוליסטית ואין באמת ראשי ישיבות שמתכננים לפתוח כי גם בכך יעמידו את הבחורים והוריהם בנסיון של אי ציות לרה״י.. אני חושב שלצערי בציבור הקדוש של
אריאל07.10.20
סיפורי סבתות אחיך הוא לא השישי בעולם שנדבק פעם שנייה כנראה שבפעם הראשונה הוא זייף או שאתה שקרן שצר עיניך בלראות את עולם הישיבות לא צריך להיות כפוף לסגר בגלל שהם סבלו והם אחרי זה.
מבלבל את המוח07.10.20
1
אני חייב להבין איזה היתר הלכתי יש ל"שמחת בית השואבה" בתקופה כזאת ואני נמצא בישיבה שככל הנראה מאלה שרוצים לפתוח לשמחת בית השואבה ועוד במיוחד שבשמחות כאלה מגיעים גם מבחוץ? אשמח לתשובה רצינית ושקולה
מה06.10.20
התשובה היחידה שיש לי בראש. זה שאנשים מפגרים. ''החג של עולם הישיבות''. מי ישמע? הרי אם באמת היה חיבור אמיתי של הבחורים לתורה אז מבינים שכשזה סותר את ''ונשמרתם'' שזה דאו' נשארים בבית ולא מסכניםומסתכנים. כל הדיון הזה פשוט רדוד ולא קשור למצב ולעת שאנו נמצאים בה. זה מה שחשוב עכשיו? אנשים מתים. ולא רק זקנ
משה אהרון07.10.20
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם