כיכר השבת

כהוראת חכם שלום

רה"י שנדבק בנגיף: 'לא אפתח את הישיבה'

במכתב מנומק מסביר הגר"ד לייבל, מדוע החליט לא לפתוח לעת עתה את זמן חורף במוסדותיו, "כל מי שחכם ועיניו בראשו יצפה את גודל הקיטוב והשנאה שיכולה להתפתח" אמר (ארץ)

53
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ל' בתשרי | 18.10.20
הגר"ד לייבל
הגר"ד לייבל (צילום: ארכיון 'כיכר')

ראש רשת הכוללים רע"א וראש ישיבת ר' חיים, הגאון רבי דוד לייבל, שנדבק בנגיף הקורונה, הוציא הערב (ראשון) מכתב לתלמידיו, בו הוא מסביר בפירוט מדוע הוא החליט לא לפתוח את המוסדות העומדים תחת ראשותו.

"לכל הלומדים החשובים בישיבה ובכוללים שתחת פיקוחי – רשת כוללי רע"א, רשת כוללי אחוות תורה וישיבת ר' חיים – שלום וברכה", נכתב בפתח המכתב.

"לכולנו יש רצון עז מאד לחזור ולשקוע בלימוד התורה הקדושה שהיא מהות חיינו ובלעדיה אנו חשובים כמתים. עם זאת, מגיפת הקורונה עודנה משתוללת ברחובותינו והוראות משרד הבריאות אוסרות לעת עתה לפתוח את תלמודי התורה, הישיבות והכוללים, למעט המתווים המאושרים על ידי הגורמים המוסמכים".

ראש הישיבה עבר לדבר על החילוקי דעות וכתב: "כיון שיש חילוקי דעות בדבר פתיחת מוסדות הלימודים בימים אלו, אנו מקבלים על עצמנו את הכרעתם של גדולי הדור".

"הלוא הם; הגרי"ג אדלשטיין, הגר"ד לנדא, הגרמ"ה הירש וחכם שלום כהן, שלימוד התורה יקר לליבם ברמה הכי גבוהה שאפשר להעלות על הדעת ובכל אופן לא הורו לפתוח בניגוד להוראות".

הגר"ד לייבל, החלים מהנגיף ומסביר: "פתאום כולם נהיו 'מבינים'" • צפו

עוד הוסיף רה"י וכתב: "כל מי שחכם ועיניו בראשו יכול לחשב שכר מצווה כנגד הפסדה ולצפות את גודל הקיטוב והשנאה שיכולה להתפתח בינינו ובין מי שאינם שומרי תורה ומצוות. בפרט שסמוכים אנו על שולחנם, על תקציביהם ועל חוקיהם ועל כף המאזניים מונחות סוגיות הרות גורל של קיום הישיבות ועניני יהדות וקדושה".

"האחריות מחייבת אם כן לא לפעול בעימות עם המדינה, בפרט שמאבקם במגיפה הוא מאבקנו שהרי בחיינו שלנו מדובר."

"וגם", הוסיף רה"י וטען: "אם ישחק מזלנו לשעה קלה ו"נצליח" להכריח אותם למלא את רצוננו בלי שהם אוכפים את ההוראות, יש לקחת בחשבון שלא לעולם חוסן, ולמחר אנו עשויים למצוא עצמנו בלי כוח ויכולת להגן על מה שחשוב לנו, וכבר היו דברים מעולם ואף בזמן לא רחוק".

"לכן", כתב הגר"ד לסיום, "עם כל הצער שבדבר לא נפתח את שערי המוסדות שתחת פיקוחי עד להודעה החדשה. ועם זאת נשתדל כל אחד ואחד לפי מיטב יכולתו ובמסגרת האפשרויות, להתחזק בלימוד התורה הקדושה ביתר שאת וביתר עוז".

המכתב המלא
תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
יישר כח גדול לרב על הדברים ממש דברים מציאותיים שאם נייסם אותם נגיע רחוק בקרבה לשם ולגאולה
מוטי 18.10.20
29
להר' דוד לייבל אין כבר ישיבה כמה שנים לכן התואר בכותרת לא נכון דכתו לגטימית אבל מדובר באדם שמנסה שנים לקרב בין החרדים {החדשים והישנים}לחילונים בניגוד לדעת רוב גדולי הדור לכן לא פלא כשהוא רואה את הבידול שנעשה בתקופה זו הוא זועק כי רואה שמעשה ידיו טובעים בים ...אבל זה בדיוק העננין שגדו"י מעוניים שיה
מבין18.10.20
אתה פשוט משקר ביודעין.... הגר"ד לייבל דואג לפתוח כוללים ואף מסגרת תעסוקתית, בשביל שחרדים שעובדים לפרנסתם יוכלו להתבדל ולא לרעות בשדות זרים. נדמה לי שהוא כתב את הסיבה, ואין צורך לפרשן אותו. זו היתה דרכו של הגראי"ל וגדולי הדור שהוא מנה. חכם עיניו בראשו. ומי שרואה את נתניהו מצטרף ללהקה כנגדינו, מבין
אפי19.10.20
כב' צריך לבדוק אם הוא באמת יודע מהו חרדי ישן וכו', האם כב' שימש ת"ח בנושא זה? ואת"ל שכן, הם יש לכב' רשות לכתוב בחריפות נגד דעתם של ת"ח רבים שחושבים אחרת, ולא סתם ת"ח רבים אלא אלפים ביניהם גדולי תורה אדירים. מהיכן העוז להחליט שכב' יודע מה חשוב?
מחילה מכבודו19.10.20
28
מי אתה שתחליט מי הם גדולי הדור ומי הם ה"מבינים" רוב גדולי הדור החסידים הליטאים והספרדים אומרים חלק בגלוי וחלק בחשאי לפתוח את הישיבות אבל מה לעשות שיש כאלה שמתחנפים אל הציונים וחושבים שהתורה היא בכיס שלהם וכל השאר הם בגדר רוצחים ומתאבדים די אל תחיו בסרט יש מאות ואלפי בחורים תלמידי ישיבות שבגללכם משוט
המלך 218.10.20
כל אדם רשאי לומר את דעתו ובמיוחד אם הוא תלמיד חכם, אבל אתה טיפש וחושב שכל העולם צריך לחשוב כמוך, תתקדם קצת...
אלי19.10.20
ומי אתה שתחליט מיהם גדולי הדור?
אריק119.10.20
אתה מתווכח עם אחד מגדולי הלמדנים כאילו הוא חבר שלך, דבר שני אתה בכלל לא חושב ולא מדבר בשפה שלו, אצלו גדולי הדור הכוונה גדולי התלמידי חכמים שגם גדולים ביראת שמים, אתה כשאתה אומר גדולי הדור זה לא נמדד אצלך כך אלא אתה מתכוון לגדולי מנהיגי הקהילות (נניח שרובם ת"ח)
סליחה טעות19.10.20
כל בור ועם הארץ פותח את לועו...מי אתה שתחלוק עליו לך תאכל את מנת העשב שלך.
david7718.10.20
אני לא חולק עליו אלא רוב גדולי הדור חולקים עליו וזוהי האמת מה לעשות יכול להיות שהוא תלמיד חכם אבל לא אחד מגדול הדור
המלך 218.10.20
אם גדולי הדור שלך הם. יענקי, ועוד כמה ראשי ישיבות סטייל "גאווה גאווה גאווה" שניסו לעשות בשטחיות חיסון עדר ולא הצליחו... כשרבים מתלמידיהם יזדקקו, ל"בוני עולם" בשביל לקיים 'פריה ורביה'.. מילא.. אבל את גדולי הדור האמיתיים הוא כבר מנה.. אז מדוע תחפש אלטרנטיבות... ו"יענקי" אפי לא ת"ח, אז מדוע אתם סומכים
אפי19.10.20
כל אחד ששאל את ר' חיים שאלות בנוגע ללימוד החיידרים והישיבות, דרך כל נכד או בן בית שהוא, וגם מי שנכנס בעצמו ושאל, קיבל מתחילת הקורונה את אותה תשובה: בכל דבר צריך להיזהר, להיבדק, אפילו בשבת, ללבוש מסכות וכו'. אבל לא סוגרים ישיבות וחיידרים. מי שמנסה הפעם להשליך על יענקי, טועה ומטעה.
אברך ששאל19.10.20

הצגת כל התגובות

27
מנהל רשת שיעורי תורה לבעלי בתים....תפסיקו להזיל את כבודה של תורה
יהודי חרד19.10.20
26
והמשכיל בעת ההיא ידום.......
לייב18.10.20
25
הוא שמח שיש עוד חופש
ד19.10.20
איני יודע אם אתה שייך לעולם התורה [נראה שלא] אבל תהיה בטוח שראשי ישיבות הישיבה היא מפעל חייהם. ומבחינתם עדיף שתהיה פתוחה אך בבין הזמנים.
מחוכם19.10.20
24
בס"ד הזדעזתי לשמוע בתוך דבריו את המשפט(בדקה ה-37): "אדם צריך להבין שבשביל הרמב"ם האר"י ז"ל הוא כופר, הוא כופר מאד! בשביל האר"י ז"ל הרמב"ם לא טעם דביקות בחיים שלו.." יש למחות בכל תוקף על דברים כנגד גדולי עולם עצומים שכאלו! ודרך אגב, יש קשר גדול בין הרמב"ם לתורת הקבלה ולאר"י ז"ל. רואים זאת בכתבי רבי
יהודי פשוט19.10.20
23
לכתוב שר' גרשון סובר כחכם שלום, זה עיוות המציאות. ר' גרשון הורה אמש לכל ראשי הישיבות הקטנות לפתוח את הישיבות, למעט ארוחות, תוך כדי לבישת מסכות קפדנית. כל הישיבות הקטנות שתחת הנהגת ר' גרשון, נפתחו הבוקר. תבדקו אותי.
ליטאי19.10.20
22
ואם המדינה תחליט לפתוח ישיבות רק בעוד חודשיים? או שלא לפתוח בכלל כי זה לא תורם למדינה? מה יגיד? להר' לייבל אין ישיבה פעילה אלא כוללים שאין בעיה לפתוח ולשמור על הכללים, הוא שנים מנסה לטשטש את החומה בין להיות אברך לבין חרדי שמרגיש חלק מהמדינה, וכעת הוא חרד למפעל חייו.. מפעים לראות לפי תגובות האנשים
משה19.10.20
יש לו ישיבה
סליחה מכבודו20.10.20
21
כל הכבוד. סוף סוף דברים של טעם. לך בכוחך זה ותזכה להגדיל ולהאהיב תורה.
דעת19.10.20
20
הגיע הזמן שרבנים כאלה ינהיגו אותנו
גד19.10.20
19
מיד בכתבה הצמודה הגאון רבי משה הלל הירש שליט"א מכין הבחורים לכניסה לקפסולות
מסלף דברי חכמים19.10.20
18
רק שאלה קטנטנה. הרה"ג הצדיק משלם על התקופה הזאת לאברכים שלו, או שהוא מנצל את המצב לא פותח את הכוללים ולא משלם?
ללא שם19.10.20
כל השנה הוא לא משלם.
לא משלם19.10.20
מה כוונת כב'??
סליחה טעות20.10.20
17
החולק על מרן כחולק על השכינה . עפ"ל !
שכינה19.10.20
נא להביא מקור להנחותיך. יש בעיקר קבוצה של מתחרדים וחוזב"ת שבתמימות מכריחים את כל הציבור להיות כפופים לת"ח (ענק) מסויים
מחילה מכבודו20.10.20
16
"ימים על ימי מלך תוסיף " אשרינו שזכינו ברב כזה שדעתו דעת תורה אמיתית
דני19.10.20
15
איזו ישיבה יש לו ?
בוזגלו18.10.20
ישיבה למבוגרים מוצלחים שעדין לא מצאו את זיווגם
אבי19.10.20
מחסה לשפנים
תשובה19.10.20
רובצת ת*ת
תשובה19.10.20
14
באיזה ישיבה הוא ראש ישיבה?
סתם לשם הידע18.10.20
ישיבה ר" חיים זה נמצא ברחוב יהודה הלוי 10 ישיבה מעולה למבוגרים
רובי19.10.20
13
מישהוא בכלל מכיר את הישיבה שלו? לא פתח את הזמן כי אין בחורים עם מי לפתוח.
דוד18.10.20
הוא מגדולי הלמדנים בבני ברק
סליחה מכבודו19.10.20
מה העניין לזלזל????????...
אב רהם18.10.20
חצוף !! אתה בכלל לא מכיר את הרב . הרב תלמיד חכם ענק שבענקים פה מפיק מרגליות וכן יש לו לרב ישיבה לבחורים מבוגרים מצוינים
יצחק19.10.20
12
בלבלבלה
משה20.10.20
11
תודה לרב הגאון מילים בדיוק במקום תודה לך יש לי ילדים בישיבות ואנהג כמוך
סיון19.10.20
10
כל הכבוד ! אכן צדיק וחכם , צנוע ועניו וגם לא חושש לומר את דעתו למרות שהיא אולי לא כוחנית כמו שאר הדעות. מעורר השראה!!
רחל19.10.20
9
אתה יכול לפתוח בשינאה כבר זכיתם.
שימי19.10.20
8
ממתי הוא נהיה מתווה דרך
גם זו19.10.20
7
עוד חודשיים סגר שלישי ואז?? שנה שלמה הילדים לא ילמדו?? השתגעתם? יאלה דיי להאמין לתקשורת ולמדינה הזבל הזאת. המתים הם אפילו לא חצי השאר שקר לא מקורונה או מזילזול! איזה מגיפה זאת?? יסגרו את התקשורת פתאום אין חולים. מי סביבכם גוסס? אנבולנסים ברחובות?? תתעוררו כברר ולפי התורה זא לא מגיפה.
חכו חכו18.10.20
6
צדיק אחד בסדום שמחה לשמוע שיש עוד כמוך בעולם מעריכה מאוד את האומץ לומר את האמת וללכת על פיה!! הלוואי ירבו כמוך בישראל!!
שירה19.10.20
5
הרב לייבל מבטא את דעתם של רוב מניין ובניין תלמידי החכמים בציבור הליטאי. תורתנו איננה סגולות וכתבי שמירה. דעת תורה איננה אמירות שמצולמות כלאחר יד על ידי ״בני בית״ כהוראה לכלל בלי דרישה וחקירה. האם כך היו מתירים עגונה או פוסקים בדיני נפשות? אלו דיני נפשות דרבים! יש שו״ע ונושאי כלים. יש ש״ס. ישנם ש
יפה אמר!19.10.20
4
נס פשוט אחד הניסים שהוא לא פותח גם ככה הוא הורס את הדור אם השילוב שלו ללימודי קודש ולהבדיל חול נקווה שישאר תמיד סגור אצלו
אני 19.10.20
3
שיהיו לי בנים בגיל המתאים ארצה שיהיה להם מחנך כמו הרב . תודה רבה על מילים נכונות כל כך. פניני מפתח תקווה
סוף סוף 18.10.20
2
למגיב מספר 1.לא יאמן אך אנשים מגיבים,אתה מכיר את הרב דוד ליבל,בשונה מאחרים הוא לא רק מחזיק תורה ענק ,הוא יושב ולומד מבוקר עד ערב,מוסר שיעורים לאלפי תלמידים , בשונה מכל מיני .....הוא לא אוסף כסף וחי עם חשבון אחר ,הוא מחזיק במשך שנים למעלה מ100 אברכים וראשי כוללים שלומדים יום שלם על חשבונו הפרט
אברהם18.10.20
באמת? אתה סבור שלגביר שמחזיק כולל יש פתחון פה להביע דיעות לתלמידי החכמים אותם הוא מפרנס? אם אני משלם לך כסף אתה תשחר לפתחי לשמוע את דעתי?
יצחק19.10.20
הוא לא גביר ובכל זאת מחזיק אברכים על חשבונו, אז כן הוא יכול לומר מה דעתו.[ במיוחד שהוא הראש כולל ] ואם לא טוב להם שילכו לכולל אחר.
מחוכם19.10.20
1
אכן זה גם דבי ר' חיים שאמר לא לפתוח רק אם יש מה לעשות שח"ו לא ידבקו ורק מצטטים את מה שרוצים שכאילו אמר לפתוח בכל מחיר, וזה לא נכון לפתוח בלי הדבקות, ורק לאחר ייעוץ עם מומחים לפנדמיה ואז לתורה יהיה את הסגולה של מגני ומצלי
שמויגר18.10.20
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24